Wat kost een kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:59

Youknowme schreef:
Ik heb 2 kinderen en het enige wat ik "merk" in de portomonee zijn de luiers. Zn 25 euro per maand.

Maar dat is het juist, GWL, meeeten met de pot e.d. merk je niet direct in de portemonnee maar je maakt er weldegelijk kosten voor

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wat kost een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:09

Toen onze dochter eindelijk bij ons kwam wonen kregen we nog een extra verrassing. We waren hierdoor fiscaal partner geworden en mochten even meer dan een half jaar zorgtoeslag terug betalen. :')

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:27

Onze kinderen zijn nu 16 en 18.
Ja het kost geld maar kinderen ontvangen doe je niet met je portemonnee maar met je hart.
Natuurlijk is het wel zo dat als je niet rond kom zonder kind dat het er niet beter op wordt met kind.
Stabiliteit is veel belangrijker dan luxe.
En weet hoe ouder het kind hoe duurder

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:48

Gypsy schreef:
Toen onze dochter eindelijk bij ons kwam wonen kregen we nog een extra verrassing. We waren hierdoor fiscaal partner geworden en mochten even meer dan een half jaar zorgtoeslag terug betalen. :')

Je werd dus toeslagpartner (en ook fiscaal partner, maar dat heeft eigenlijk niks met je toeslagen te maken). Dat zijn wij sowieso al doordat we trouwen en komend jaar meer dan een half jaar ingeschreven staan op hetzelfde adres. Maakt voor veel mensen dus geen verschil.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:19

Picasso schreef:
Wacht maar tot ze gaan studeren... (en paardrijden).... :$

Daar spaar je maandelijks voor en dat paardrijden is niet zo heel duur in combinatie met mijn eigen paard. Die kunnen we gewoon delen en die ene x een privéles en de andere tijd onder mijn toezicht is dus niet extra. Zodra ik haar een eigen pony geef is dat ook een keuze en geen must.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:23

Liselot schreef:
Youknowme schreef:
Ik heb 2 kinderen en het enige wat ik "merk" in de portomonee zijn de luiers. Zn 25 euro per maand.

Maar dat is het juist, GWL, meeeten met de pot e.d. merk je niet direct in de portemonnee maar je maakt er weldegelijk kosten voor

Die ene boterham en dat extra stukje fruit sorry maar daar kan ik het niet voor laten. Ook die 30 hapjes van het avondeten kan ik me niet druk om maken. En nee ik ben niet rijk en heb ook rotmaanden ertussen, maar wat mijn kleine meid me terug geeft is mooier dan wat dan ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:39

@GabberGill
Ik heb 3 pubers; en als je ziet wat die wegwerken per dag....
Mijn zoon (17) eet meer dan mijn man en ik samen.

Er gaat 750 gr-1 kilo aardappelen, 5 stuks vlees, ruim 1 kilo groenten per x door.
Macaroni/pasta 600-700 gram
Fruit: 3 zakken mandarijnen, 3 kilo bananen, 3a4 kilo appels, 4 kilo sinaasappels door per week.
brood: 10 broden per week (+ beleg), 1 1/2 kilo kaas, veel ham/kipfilet, 1 pot pasta, 1 pot jam.
En dan nog alle tussendoortjes... en nee mijn kinderen zijn absoluut niet te dik.
2 zitten zelfs aan de onderkant met hun gewicht.

Oh ja, dan nog maanverband (voor mijn 2 meiden) en alle shampoo, deo, haarproducten enz.

Bij elkaar toch elke maand een grote extra uitgave.
Geeft niets; wij hebben het geld ervoor, maar alleen al van de gewone uitgave voor eten/drinken per maand zouden mijn man en ik toch elk jaar een leuke vakantie van kunnen houden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:47

Brainless schreef:
@GabberGill

Er gaat 750 gr-1 kilo aardappelen, 5 stuks vlees, ruim 1 kilo groenten per x door.
Fruit: 3 zakken mandarijnen, 3 kilo bananen, 3a4 kilo appels, 4 kilo sinaasappels door per week.
brood: 10 broden per week (+ beleg), 1 1/2 kilo kaas, veel ham/kipfilet, 1 pot pasta, 1 pot jam.
En dan nog alle tussendoortjes... en nee mijn kinderen zijn absoluut niet te dik.

Oh ja, dan nog maanverband (voor mijn 2 meiden) en alle shampoo, deo, haarproducten enz.

Geeft niets; wij hebben het geld ervoor, maar alleen al van de gewone uitgave voor eten/drinken per maand zouden mijn man en ik toch elk jaar een leuke vakantie van kunnen houden :D

Precies! Het is een illusie om te denken dat kinderen weinig kosten... zelfs als je creatief bent met goedkope oplossingen. Studeren kost nou eenmaal een lieve duit en sporten ook.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:50

Liselot schreef:
Youknowme schreef:

Tot nu toe kook of koop ik nog niks extras dus daarin voel ik niks. En ook het licht staat niet extra aan of iets.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:58

Nou hier eentje van 3 en een van 3 mnd en de kachel staat vaker aan, een led nacht lampje brand de baby verzorgingsprodukten, al die onder gespuugde kleertjes draai je ook vaker was. Je merkt het wel en ik ben echt geen big spender!. maar dat zijn de kosten niet.
de grote kinderen over 13+ en meer jaren oh man ik kan het me nu niet voorstellen maar ik zou best eens een dag met Brainless en haar van kinderen willen ruilen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:23

Picasso schreef:
Brainless schreef:
@GabberGill

Precies! Het is een illusie om te denken dat kinderen weinig kosten... zelfs als je creatief bent met goedkope oplossingen. Studeren kost nou eenmaal een lieve duit en sporten ook.

Studeren kun je ook prima zelf betalen... En nee, dat kan niet iedereen zomaar, maar het gros van de studenten kan er prima bij werken en vindt later een baan waar een studieschuld van afbetalen geen probleem is.

En mijn moeder gaf me gewoon kleedgeld, waar deo, haarproducten, dure shampoo en andere onzin ook van betaald werd. Maandverband betaalde ze wel, maar de rest: echt niet! En terecht ook.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:36

Brainless kan mij een kleine voorstelling maken van wat 3 pubers eten en kosten.
Blij dat wij er maar 1 hebben.

Eigen computer of een computer die vaak gebruikt kan worden is wel handig op het middelbare onderwijs.
Net als een smarttelefoon. Alles gaat bij onze zoon digitaal.
Goedkoop abonnement bij Simpel scheelt wel, maar is niet gratis.

Nu hebben wij mazzel dat schoonmoeder kapster is en er geen geld voor wil.
Kan zoon echt niet 2 maanden niet langs de kapper sturen, het ziet er niet uit dan.

Heb zelf als puber in slechte kleding gelopen, schaamte is nog steeds aanwezig.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:51

spatter schreef:
Ach, ze worden allemaal groot.

Ik heb het idee dat kinderen tegenwoordig enorm in de watten gelegd worden, zoals die kapper iedere 6 weken.
Als het kort moet kun je dat zelf ook wel en anders een thuiskapper laten komen die het hele gezin doet, ben je ook veel minder kwijt.
Merkkleding is ook zoiets en waarom de jeugd tegenwoordig allemaal een eigen pc nodig hebben is me ook een raadsel.
Hier was er 1 pc in de woonkamer en pas toen ze naar 3 middelbaar gingen kregen ze een laptop omdat er wel heel veel via de computer geregeld en gemaakt moest worden.

Je laat het overkomen alsof het een slecht iets is, dat kinderen in jouw ogen zoveel meer krijgen.

Ik zie het probleem niet?
Belangrijk is dat kinderen gelukkig zijn en of ze daarbij in de watten gelegd zijn of niet, maakt geen verschil. Het is ook maar net wat je bedoeld met in de watten gelegd zijn, want dat blijft gewoon een mening waar iedereen verschillend over denkt.

Ik vind naar de kapper gaan ook nodig. Kind hoeft er toch niet als een slons bij te lopen?? Lijkt me voor zijn eigen waarde niet bevordelijk. Nu vergen sommige kapsels weinig en sommige juist veel onderhoudt, dus ook daarin heb je geen "vast gegeven"

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:56

Citaat:
En mijn moeder gaf me gewoon kleedgeld, waar deo, haarproducten, dure shampoo en andere onzin ook van betaald werd. Maandverband betaalde ze wel, maar de rest: echt niet! En terecht ook.

Ehhh dan betaalde je moeder dat toch ook indirect?
Zij betaalde jouw kleedgeld; dus jij betaalde die spullen niet zelf.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:59

Veel dingen kun je zelf zo duur maken als je wil, vond het van te voren ook eng of we het financieel wel aan konden. En toen was ik zwanger van een tweeling, dat maakt veel dingen duurder. Maar kamer en kinderwagen kan prima tweedehands, anderen geven er duizenden euro's aan uit. Voeding Kruidvat eigen merk, vitamientjes net zo. Geen enkele baby gaat huilen als ze een huismerk luier aankrijgen ipv pampers, maakt een baby echt niks uit. Ik was in het begin iets van 80 euro per maand kwijt aan Kruidvat. Luiers, voeding, vitamientjes, jbpm.. Nu ze 1 zijn drinken ze gewone melk en eten met de pot mee, scheelt ook weer. Potjes zijn kneiterduur. Op marktplaats heb je hele pakketten kleding, voor ieder wel wat wils en de kleine maatjes zijn echt niet versleten na een gebruiker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:10

Kinderen zijn (als ze eenmaal uit de luiers zijn) miet meer zo duur; totdat zij naar het vervolg onderwijs gaan.
Pubers zijn veel duurder dan een 6 jarige.

Mijn kinderen hoeven geen merkkleding; maar merk wel dat bv een goede winterjas en schoenen toch wat meer kost.
Voor school 2 soorten gymschoenen (binnen en buiten), laptop, smartphone (alles gaat via de app).
Goede fiets (en ja dat mag 2de hands, maar dat is dan toch duurder dan de gratis peuterfiets via de buren).
Wij gaan morgen weer shoppen met de kinderen (2 moeten er nog een nieuwe winterjas, en schoenen) en 1 fiets is net naar de fietsenmaker (geschatte kosten 100-120E).
De laptop van mijn zoon is aan vervanging toe, hopen dat hij het redt tot aan de zomervakantie; maar dan zijn we weer ca 800-900E kwijt.

Het eten drinken zijn vaste kosten; dat is vaak te overzien.
Het zijn juist de extra kosten die het zo duur maken.
Fiets die kapot is of gestolen wordt; laptop, 2 kinderen hebben hun laptop mee naar school.

Wij zijn al 6 jaar niet op vakantie geweest omdat het vakantiegeld op gaat aan schoolspullen voor het nieuwe jaar.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:14

Brainless schreef:
Citaat:

jij bent best nog bij de tijd brainless!

tja dan hebben ze het gevoel het zelf te doen, echter komt geld nooit zomaar naar je toe...maar dat leren ze ook vast wel!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:18

kwita schreef:
Brainless schreef:

jij bent best nog bij de tijd brainless!

tja dan hebben ze het gevoel het zelf te doen, echter komt geld nooit zomaar naar je toe...maar dat leren ze ook vast wel!

Klopt, maar dat was een bedrag dat dus voor kleding, schoenen en al dit soort extra's tegelijk was en dat was echt minimaal. En dat was prima. Ik bedoel meer dat je al die luxeproducten van je kinderen niet klakkeloos hoeft af te rekenen zonder dat ergens anders weer te compenseren. Ik heb erbij gewerkt voor al die luxe en dat was prima. En anders kocht ik veel haarproducten en werkte ik voor een nieuwe winterjas. Ik vind het best bizar hoeveel sommige ouders hier klakkeloos voor hun pubers betalen, alleen omdat ze anders voor schut lopen. Daar kun je juist gebruik van maken om ze bewust te maken van de waarde van geld.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:44

GabberGill schreef:
Die ene boterham en dat extra stukje fruit sorry maar daar kan ik het niet voor laten. Ook die 30 hapjes van het avondeten kan ik me niet druk om maken. En nee ik ben niet rijk en heb ook rotmaanden ertussen, maar wat mijn kleine meid me terug geeft is mooier dan wat dan ook.

Daar gaat het hier niet om. Het lijkt me duidelijk dat alle ouders er zo over denken. Het gaat erom wat een kind kost en waar die ton vandaan komt die een kind zou kosten. Dat we het er voor over hebben, is een heel ander punt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:53

Mijn kinderen hechten geen waarde aan een merk.
Ikzelf wil wel dat ze een goede winterjas en winterschoenen nemen.
Dit omdat ze veel kilometers op de fiets maken.

Voor de rest kopen ze zelf liever 3 broeken van 15E bij de primark dat 1 dure ergens anders.
Mijn zoon heeft wel cars; maar die waren 2 voor 50E en passen hem goed.
Omdat hij is uitgegroeid doet hij daar ook langere tijd mee.
Hij heeft graag adidas schoenen, maar die halen wij bij Van Haren voor 50E per paar.
Hij koopt altijd dezelfde (als het kan... iets met autisme) en 2 paar per jaar.
Afgelopen 2 jaar heeft hij voor 100E broeken gekocht (4 cars) en 4x schoenen... totaal 300E.
Zijn jas heeft hij nu voor het 3de seizoen aan (was wel 200E..).
T-shirts koopt hij elk seizoen bij de Primark... 5-10E per stuk en dan een stuk of 3 per seizoen.
En elk jaar een vest...
Hij is voor een puber niet zo duur qua kleding.
Mijn dochters zijn gelukkig daarin hetzelfde en kopen alleen wat meer frutsels (lees tasjes/sieraden/haar spullen).

Ik lees juist dat de meeste ouders/kinderen geen moeite hebben om kinderen goedkoop te kleden.
Goedkoop wil niet zeggen dat ze voor schut lopen.
Vroeger was "goedkope" kleding meer een schande dan nu.
De hele klas is fan van de Primark en "schept op" hoe goedkoop ze uit waren voor hun zomer uitzet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:55

Goedkoop kleden is ook niets mis mee, probeer ik ook wel. Alleen heb ik de pech dat mijn zoontje van een jaar erg lang maar ook heel erg smal is. Hema en primark is kort en breed en dat past hem dus gewoon echt niet. Zit wat dat betreft wel aan merkkleding "vast", maar dat haal ik doorgaans via marktplaats of met minimaal 50% korting

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:31

Liselot de WE heeft smal vallende kinderjeans.
Mijn neefje is ook een lange spijker.

Onze puber draagt Cars jeans, uit de aanbieding, dat dan weer wel.
Broeken blijven mooi en gaan lang mee. En ze zitten fijn.
C&A zit voor hem niet.

Ieder zo zijn eigen keus.

Grote kinderen, grote kosten.
Mobiel, schoolreisjes, fietsen en reparaties, laptops.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:08

ik heb ook 2 twijgjes een van 3 en een babytje, maar ik pas het basis materiaal aan innemen is zo gebeurd, het s zelfs zo dat er op de lokale kledingbeurs zelfs echt steeds dezelfde moeders kijken wat ik te koop aanbied. en het ook daadwerkelijk kopen en er soms zelfs woorden over krijgen wie het eerst had!
Maar ik denk dat mijn zoontje erg blij zal zijn met de skinny broeken van zijn zus. want hij is nog langer en dunner.... en dat vergt idd veel passen, en letterlijk maatwerk. maar creativitijd lost veel op!
hier opvallend veel name it, h en m, zeeman origineel of aangepast

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:01

Ik heb 3 jonge kinderen, 6 jaar, 2,5 jaar en 6 maanden.
En de oudste is op dit moment idd de goedkoopste. Ik heb nooit borstvoeding gegeven en voor kunstvoeding ben ik ongeveer 7 euro per week kwijt (eigen merk).
Potjes doe ik niet aan, ik pureer zelf fruit en groenten. En zo snel mogelijk met de pot mee. Luiers haal ik bij de Lidl.
Kleding haal ik bij zeeman, wibra, hema enzo en van marktplaats.
Mijn middelste heeft een ontwikkelingsachterstand en daar hebben we extra zorgkosten voor. Aangepaste schoenen en zooltjes, die met een beetje pech maar 3 maanden meegaan. Maar voor hem hebben we geen kosten voor de peuterspeelzaal, omdat hij naar een speciale peutergroep gaat en dat wordt vergoed door de zorgverzekering. Ook de taxi waarmee hij gaat wordt vergoed gelukkig.

Mijn dochter zit op zwemles, dat vind ik best duur. En als ze haar diploma's heeft moet ze wel op een sport. En dan moeten de jongens ook nog op zwemles.

Je merkt het niet direct, maar alles bij elkaar kost het wel aardig wat.
De verwarming staat meer aan, omdat er een baby in huis is. De kinderen gaan regelmatig in bad, dat kost ook meer dan een snelle douche.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:25

Hier heeft manlief net uitgerekend wat de peuterspeelzaal gaat kosten als we dat volgend jaar zouden doen, dat is ook rond de 1000 euro per jaar schijnbaar... ik vind dat best eigenlijk best veel geld voor 2x per week van 9 tot half 12 's ochtends. Maar misschien dat je dan nog wat terug krijgt ofzo...?