rijden met drank op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:59

Jennyj01 schreef:
Tobbes schreef:
Jammer dat sommige mensen zo makkelijk over denken of alcohol en verkeer.

Mensen met alcohol denken sowieso overal makkelijk over.
Rijden onder invloed. Zoenen met de verkeerde. Sex zonder condoom (ook vaak met de verkeerde). Foute uitspraken. En zo zijn er nog wel een paar.

Dus mensen die maagd zijn drinken nooit teveel met rijden? :') :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:11

Jennyj01 schreef:

Rijden onder invloed. Nope
Zoenen met de verkeerde. Nee, nog nooit gedaan
Sex zonder condoom: al jaren maar met dezelfde partner
(ook vaak met de verkeerde) nee zeker niet.
Foute uitspraken; ja, schuldig (maar dat is zonder alcohol ook het geval)

En zo zijn er nog wel een paar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:52

elenaMM77 schreef:
JoyCiej007 schreef:
Hier toch altijd wel dag en nacht surveillerende agenten te voet, te fiets en per auto/busje; als je gewoon de centrale meldkamer belt (en dan doorverbinding naar je eigen regio) dan kan de dienstdoende meldkamer-agent een melding doen en ook precies zien wie waar en hoe aanwezig is, en een eenheid er op af sturen.

Zelfde met enorme geluidsoverlast.
Daar heb ik ook vaker over gebeld.
En met nog geen 15 min. waren ze er (2 á 3 uur snachts). Daarna werd ik nog weer gebeld of de overlast nu weg was.

maar dan nog, moet er een kans zijn dat de paden elkaar lekker kruisen.. als oom agent achter ligt, dan haal je het al niet meer.. als de route van de dronken bestuurder niet ergens kruist, dan komt de diender er ook niet bij. pakkans is gewoon enorm klein, helaas

Als er niet gemeld wordt, is de kans nog tig keer kleiner dan dat er WEL gemeld wordt.....

Toch?

niet geschoten = altijd mis?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:33

Brainless schreef:
Jennyj01 schreef:

Rijden onder invloed. Nope
Zoenen met de verkeerde. Nee, nog nooit gedaan
Sex zonder condoom: al jaren maar met dezelfde partner
(ook vaak met de verkeerde) nee zeker niet.
Foute uitspraken; ja, schuldig (maar dat is zonder alcohol ook het geval)

En zo zijn er nog wel een paar.

Ja, maar jij hebt er de naam ook voor....... }:)

Edit: en wat krijg ik in de advertentiebanner? Nou:
de advertentiebanner schreef:
Word Hoofdconducteur bij NS
Kun jij goed zelfstandig werken en je verantwoording nemen? Solliciteer!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:37

ik had de poiltie gebeld.. kunnen ze hem aanhouden en laten blazen.. beter dat dan schade f risico op personen ect wat aangereden word.

Anoniem

Re: rijden met drank op

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:01

Al die mensen die hier (zo stoer) roepen dat ze de politie zouden bellen... zouden jullie dat daadwerkelijk doen? Ik bedoel: ik zou het prima vinden, ik heb een bloedhekel aan mensen die met alcohol op achter het stuur gaan zitten, maar ik denk eerlijk gezegd dat het een beetje grootspraak is.... Hoeveel mensen zouden daadwerkelijk dat telefoontje plegen, de sleutels afpakken, stampij maken? Ik probeer altijd duidelijk te maken dat ik het niet verstandig vind als men (het gebeurt zelden in mijn omgeving maar toch) in de auto wil stappen met een borrel achter de knopen, maar echt sleutels afpakken of de politie bellen heb ik nog niet gedaan... had wel gekund in sommige gevallen.. ben een beetje laf wat dat betreft. Maar vraag me echt af hoeveel mensen echt die stap zouden maken.... Het is zo makkelijk om vanachter je schermpje te roeptoeteren, echter als puntje bij paaltje komt ...etc. Helemaal in geval van collega/baas, belangrijke klant etc... ik vraag het me af hoe stoer de mensen zijn die nu zo stellig beweren dat ze zouden bellen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:53

Ladyson schreef:
Ik vind het goede reacties van de meeste bokkers, maar ik zie in mijn omgeving dit toch maar weinig gebeuren. Ik denk helaas niet dat dit topic een realistisch beeld geeft van de "gemiddelde" reactie in Nederland.

Ik woon ook niet in nederland ;-)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:58

Je kan aangeven dat het onverstandig is om met drank op achter het stuur te kruipen.
Sleutels afpakken zou ik niet doen. Agressie is dan teveel aanwezig door de drank.
Politie bellen kan. Al vraag ik mij oprecht af of ze komen.

Ik drink nooit alcohol dus in de buurt rij ik altijd de auto.
Verder weg moet mijn man aan de cola omdat hij dan moet rijden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:10

Kimbers schreef:
Ik vind mensen die het toelaten ergens wel deels verantwoordelijk hoor.
Ik zou in ieder geval ook woest zijn op degene die (bijvoorbeeld) mijn vriend dronken achter het stuur zou laten stappen.

Hoezo? is je vriend zwakbegaafd dat hij zelf geen verantwoordelijke keuzes kan maken?

Eigen verantwoordelijkheid hoor... Ik ga geen politieagentje lopen spelen. Zal echt vragen op diegene het zelf wel verstandig vindt om te gaan rijden en aanbieden om mee te rijden maar daar houdt min verantwoordelijkheid echt op.
Het is niet zo dat je complete bewustzijn en intelligentie eraan gaat na een paar drankjes dus je kan zelf nog wel bedenken of je acties handig zijn. En zo niet moet je gewoon wat minder drinken.

Ik hoop dan van harte dat er niks gebeurt, hoogstens dat ie aangehouden wordt en z'n rijbewijs wordt afgenomen. Ga zelf een half uur later weg zodat ik hem niet tegenkom.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:33

Onder invloed van alcohol wil ik mensen best zwakbegaafd noemen ja :')

Jammer dat veel mensen blijkbaar de verantwoordelijkheid bij maar 1 persoon neerleggen. Zou het een fijnere gedachte vinden dat we allemaal wat meer om elkaar denken.

Trouwens meerdere malen de politie gebeld en mijn ervaring is dat ze 8 van de 10x wat met de melding doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:35

Aangezien iedereen zo tegen rijden met drank op is, wat vinden jullie van rijden als je niet fit en/of moe bent? Ga je mensen dan ook hun sleutels afpakken?

Het is al door o.a. Mythbusters bewezen dat moe zijn gevaarlijker is in het verkeer dan alcohol..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:41

Ik vind dat zelf eerlijk gezegd ook onverantwoord, maar ik denk dat we ons daar bijna allemaal weleens schuldig aan hebben gemaakt....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:44

Marjoow schreef:
Aangezien iedereen zo tegen rijden met drank op is, wat vinden jullie van rijden als je niet fit en/of moe bent? Ga je mensen dan ook hun sleutels afpakken?

Het is al door o.a. Mythbusters bewezen dat moe zijn gevaarlijker is in het verkeer dan alcohol..

Nou, als ik mythbusters af mag schieten op hun foute conclusies dan waren ze zelfs nooit op TV geraakt......

Vermoeidheid is zeker gevaarlijk; een bekende heeft dat recent nog het leven gekost en ik heb een poos ergens gewerkt dat ik zeker twee keer per week langs een vrachtwagen kwam die maar weer eens de sloot in was gereden door (over)vermoeidheid van de chauffeur.

Waarom anders denk jij dat er een rij- en rusttijdenwet voor chauffeurs is ingesteld?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:48

Kimbers schreef:

Jammer dat veel mensen blijkbaar de verantwoordelijkheid bij maar 1 persoon neerleggen. Zou het een fijnere gedachte vinden dat we allemaal wat meer om elkaar denken.

Trouwens meerdere malen de politie gebeld en mijn ervaring is dat ze 8 van de 10x wat met de melding doen.

Die persoon is ook als enige verantwoordelijk van zijn misdrijf. Hoogstens misschien het barpersoneel want in de cursus 'verantwoord alcohol schenken' leer je dat je geen mensen alcohol meer mag schenken als ze zichtbaar dronken zijn of als je weet dat ze auto gaan rijden.

En ik zeg er wel wat van, bied aan om ze thuis te brengen (en daar wil ik best een eind voor omrijden) maar als dat niet geaccepteerd word; niet mijn probleem.
Maar als ik dan een boze vriendin van diegene op m'n dak krijg vind ik dat wel raar ja. Ik hoef toch niet te moederen/politieagentje te spelen over andermans partner. := die zijn toch ook volwassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:49

Het vervelende van slaap is, dat het je kan overvallen... met alle gevolgen van dien, maar vaak denken we dat we met het raampje open, of airco op standje x, de radio keihard aan het tegen kunnen houden. Ik heb van een deskundige begrepen dat het zo niet werkt.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:00

Het gebeurt me inderdaad wel eens dat ik te moe word om verder te rijden. Dan zoek ik een parkeerplaats op, als het kan een enigszins veilige bij een bemande pomp. Auto op slot, stoel naar achteren, slaapje doen, dubbele espresso halen, en dan kan ik weer verder.
Als mijn ogen dicht beginnen te vallen rijd ik niet verder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:01

Picasso schreef:
Het vervelende van slaap is, dat het je kan overvallen... met alle gevolgen van dien, maar vaak denken we dat we met het raampje open, of airco op standje x, de radio keihard aan het tegen kunnen houden. Ik heb van een deskundige begrepen dat het zo niet werkt.

Goh, ben ik deskundig? :D

Nee, het werkt niet, dat klopt. Midden in de winter, open schuifdak, radio op 10, kachel uit; helaas, ik voelde 'm toch opkomen en had gelukkig een parkeerplaats in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:03

ikke schreef:
Picasso schreef:

Goh, ben ik deskundig? :D

Nee, het werkt niet, dat klopt. Midden in de winter, open schuifdak, radio op 10, kachel uit; helaas, ik voelde 'm toch opkomen en had gelukkig een parkeerplaats in de buurt.

:*
Haha, op sommige gebieden wel... als ik vragen over mijn auto zou hebben, zou ik jou die gerust stellen. :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:14

ikke schreef:
Marjoow schreef:

Nou, als ik mythbusters af mag schieten op hun foute conclusies dan waren ze zelfs nooit op TV geraakt......

Vermoeidheid is zeker gevaarlijk; een bekende heeft dat recent nog het leven gekost en ik heb een poos ergens gewerkt dat ik zeker twee keer per week langs een vrachtwagen kwam die maar weer eens de sloot in was gereden door (over)vermoeidheid van de chauffeur.

Waarom anders denk jij dat er een rij- en rusttijdenwet voor chauffeurs is ingesteld?

Ik zeg ook "o.a." er zijn veel meer experimenten geweest die dit bewijzen ;)
Maargoed, daar wordt al anders mee omgegaan dan wanneer iemand alcohol op heeft..

Leuk dat dat er voor chauffeurs is, maar als ik denk in 1 keer naar Oostenrijk te rijden (tankbeurten even niet meegerekend) is er niemand die mij kan tegenhouden, terwijl je na een 4 uur al aardig moe begint te worden van het constant opletten en je reactievermogen vertraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:17

Als wij naar Italie rijden Marjoow, dan stoppen we eigenlijk standaard om de 2 uur rijden en soms ook wat langer; trekken 2 dagen uit voor 1300km en dat gaat eigenlijk goed. Is het druk (veel files wil nogal eens voorkomen in Duitsland en ook met name De Brenner in Oostenrijk) dan stoppen we eerder en gaan we eten en een overnachtingsadres zoeken. Voorkomen dat je oververmoeid raakt dus...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:25

Kimbers schreef:

Maar de keuze om te drinken in een situatie waarin hij ook met de auto is, maakt hij op het moment dat hij niet onder invloed van alcohol is.

Citaat:

Maar de eindverantwoordelijkheid ligt uiteindelijk toch echt ook maar bij 1 persoon: de persoon drinkt en daarna gaat rijden.
De mensen daaromheen kunnen zeker wel om elkaar denken, en daar zijn nu een aantal mogelijkheden voor: als je elkaar aanspreekt op drank + rijden, dan denk je om elkaar. Als je aanbiedt iemand naar huis te brengen, een taxi te bellen (en evt zelfs te betalen), dan denk je om elkaar. Maar dat is niet vergelijkbaar met de verantwoordelijkheid die je hebt voor de werkelijke beslissing om te gaan drinken als je nog met de auto moet.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:28

verootjoo schreef:
Kimbers schreef:

Die persoon is ook als enige verantwoordelijk van zijn misdrijf. Hoogstens misschien het barpersoneel want in de cursus 'verantwoord alcohol schenken' leer je dat je geen mensen alcohol meer mag schenken als ze zichtbaar dronken zijn of als je weet dat ze auto gaan rijden.

En ik zeg er wel wat van, bied aan om ze thuis te brengen (en daar wil ik best een eind voor omrijden) maar als dat niet geaccepteerd word; niet mijn probleem.
Maar als ik dan een boze vriendin van diegene op m'n dak krijg vind ik dat wel raar ja. Ik hoef toch niet te moederen/politieagentje te spelen over andermans partner. := die zijn toch ook volwassen

Ik vind niet dat die persoon als enige verantwoordelijk is. Dat het voor de wet wel zo is snap ik.

Nouja.. let's agree to disagree :D al kan ik me totaal niet vinden in je imo egoïstische gedachtegang. Er zijn zoveel levens te redden als we wat meer moeite voor elkaar doen ipv de makkelijke weg kiezen.

blij dat mijn omgeving er hetzelfde over denkt als ik iig. Sta er ook van te kijken dat zoveel mensen het anders zien. Hoeveel moeite is het nou om een belletje naar de politie te doen?

Edit; je hebt gelijk hoor wat betreft de eindverantwoordelijkheid. Degene die met drank op achter het stuur stapt is ook absoluut de grootste boosdoener. Maar ik vind het te makkelijk om te zeggen 'niet mijn 'verantwoording'. Je kan niet willens en wetens iemand zo weg laten rijden zonder daar melding van te maken :n

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:48

JoyCiej007 schreef:
elenaMM77 schreef:
maar dan nog, moet er een kans zijn dat de paden elkaar lekker kruisen.. als oom agent achter ligt, dan haal je het al niet meer.. als de route van de dronken bestuurder niet ergens kruist, dan komt de diender er ook niet bij. pakkans is gewoon enorm klein, helaas

Als er niet gemeld wordt, is de kans nog tig keer kleiner dan dat er WEL gemeld wordt.....

Toch?

niet geschoten = altijd mis?

het gaat er niet om dat je de politie wel of niet zou moeten bellen.
maar dat er een reactie tussen stond dat die er op neer kwam dat als je dat niet doen, je net zo schuldig bent of verantwoordelijk bent voor de keuze die een ander maakt.. je kunt dat in mijn ogen gewoon niet zo stellen, niemand kan ooit verantwoordelijk worden gehouden voor keuzes die anderen maken. De politie bellen is gewoon een extra, waarmee je met een schoon geweten het feestje verlaat en thuis onder de wol stapt.. Maar je bent echt niet 'beter' dan degene die gewoon zegt 'ik vind dat het niet kan' en op een geweldloze manier probeert de sleutels te pakken. En het statement 'dan heb ik er alles aangedaan, is ook maar in the eyes of the beholder.. immers er zijn nog vele andere opties waarvan er enkelen in het topic benoemd zijn, die op zich nog veel effectiever zijn dan de politie bellen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:54

Picasso schreef:
Als wij naar Italie rijden Marjoow, dan stoppen we eigenlijk standaard om de 2 uur rijden en soms ook wat langer; trekken 2 dagen uit voor 1300km en dat gaat eigenlijk goed. Is het druk (veel files wil nogal eens voorkomen in Duitsland en ook met name De Brenner in Oostenrijk) dan stoppen we eerder en gaan we eten en een overnachtingsadres zoeken. Voorkomen dat je oververmoeid raakt dus...

Heel goed dat jij dat doet, maar er zijn er zat die dat niet doen ;) Die gewoon in 1 klap doorrijden. Met alle gevolgen van dien :=
Alleen daar word veel minder serieus mee omgegaan dan met alcohol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:57

Marjoow schreef:
Picasso schreef:

Heel goed dat jij dat doet, maar er zijn er zat die dat niet doen ;) Die gewoon in 1 klap doorrijden. Met alle gevolgen van dien :=
Alleen daar word veel minder serieus mee omgegaan dan met alcohol.

Ik vind dat ook een stukje eigen verantwoordelijkheid.. evenals dat je gewoon niet drinkt als je nog moet gaan rijden. En ja, er zijn er zat die het wel doen...onbegrijpelijk voor mij.