geen kinderen, maar wat dan als je oud bent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:57

F_Orumster schreef:
Ik denk dat men meer bedoelt dat je kinderen zorg kunnen regelen (constateren, controleren, organiseren, inkopen).

Dat zouden ze kunnen doen, maar dat doen ze ook niet altijd..

Citaat:
Dat kan ook als je aan de andere kant van Nl woont
.
Weet ik niet, ik denk dat je dan geen goed zicht hebt op wat er gebeurd..
Bijv als je vader of moeder te lang niet gewassen wordt, of in vieze kleding zit.. dan moeten ze wachten tot je weer in de buurt bent...

Citaat:
Zonder kinderen moet je jezelf goed kunnen evalueren.

Ja... ik vraag me af wat er gebeurd als je dat niet (meer) kan.. ik denk dat je dan tegen die tijd gewoon maar ergens van de straat af geraapt moet worden...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:00

MissDD schreef:
Wij zijn ongewild kinderloos, had het wel leuk om kids te hebben, maar wil ze alleen van mijn eigen man. Aangezien daar dus de kneep zit en ik dus wel had gekund als ik écht zou willen, zit er dus ook een stukje van 'niet persé hoeven' bij me.
Maak ik me zorgen over mijn oude dag? Een beetje, maar zoals al veelvuldig genoemd in dit topic, kids zijn er niet vanzelfsprekend voor je. Ik ga gewoon een keileuk, gek oud wijf worden, dan komt er vanzelf iemand voor me zorgen. :D :D

Nou, ik heb een buurvrouw van 88 die dus inderdaad ontzettend leuk en grappig is. Haar zoon en man zijn inmiddels overleden, ze heeft nog wel een dochter maar die woont ver weg.
En toch redt ze zich prima, toeft met haar scootmobiel overal naar toe. Maar omdat ze zo lief en aardig is komt er altijd wel iemand langs, en als ze hulp nodig heeft kan ze bij alle buren terecht.

Dus je hoeft niet perse te vereenzamen als je oud bent, hangt echt van je eigen instelling (en karakter) af. ;)

Ik hoop dus ook ooit een gezellige, vrolijke bejaarde te worden, en geen mopperende klaagdoos. :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:02

Leuke discussie is dit!

Een vriendin van me gebruikte idd dit argument als we het er vroeger over hadden. Ik weet al heel lang dat ik geen kinderen wil en zij heeft ze altijd perse wel gewild. Inmiddels heeft ze er 6 allemaal nog onder de 10 en begint haar moeder te dementeren. Denk je echt dat zij tijd heeft om nu voor haar moeder te zorgen?

Overigens wil ik ook niet voor mijn ouders zorgen als de tijd daar is. Het spijt me best wel maar als mijn moeder en ik het een beetje leuk willen houden moeten we elkaar niet te vaak zien.

Hoe het met mij gaat als ik 80 ben? Ik zou zeggen pb me even tegen die tijd. Heb ik gelijk wat aanspraak :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:17

Tegenwoordig kun je tot je 60ste rustig zwanger worden. Ik ben nog maar 38, dus ga me niet haasten. De kinderwens is er totaal niet. Dus ik word vast geen moeder van 60. Maar anders is dat een hele mooie optie.

Maar ik zeg altijd dat ik gezond oud word, of ik word niet oud. Dus ik loop gewoon op m'n 80ste nog gezond rond, ga nog duiken en geniet van de gratis skipassen. Ik doe nog gewoon hetzelfde als wat ik nu doe, maar misschien dat ik het iets rustiger aan ga doen. Maar stilzitten zal ik nooit doen, want dat past niet bij me. Daarvoor is er dan ook het zelfbeschikkingsrecht van de mens. En verder ben ik totaal niet met m'n pensioen of wat dan ook bezig, wie weet haal ik dat niet. Ik leef nu en wil nu genieten en daar past een kind zeker niet in.
Dus het motto ik word gezond oud of ik word niet oud is een hele goede voor mij. :D

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:22

Hoihoi,

Ik had ook nooit een kinderwens, ik zou wel af en toe oppassen op de kleintjes van mijn zusje.
En mijn eigen kinderen zouden mijn dieren worden.
Toch was ik plots zwanger en besloten het te houden. (ik kon het niet over me hart verkrijgen het weg te laten halen)
Nu ben ik een alleen staande moeder, en ik heb echt nooit spijt gehad van mijn keuze!
wat een heerlijk kind en wat hou ik van hem!
Terwijl ik nooit kinderen wou..

Maar he, ik ga niet denken dat hij mij later gaat verzorgen als ik oud en verrimpelt ben.
Wel hoop ik natuurlijk dat hij vlak bij mij blijft en af en toe komt om mij dan een knuffel te geven :)

luuntje

Re: geen kinderen, maar wat dan als je oud bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:28

Mijn moeder is hertrouwd.
Hij heeft 4 kinderen en mijn moeder heeft mij en mijn zusje.
Als er iets moet gebeuren op financieel gebied, of naar een ziekenhuis gereden moet worden regel ik dat.

Veel kinderen hebben zegt niks over de zorg die je krijgt, hoopt te krijgen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:28

Anders gaan wij toch met zn allen een blok rijtjeshuizen aankopen?

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:44

Nou F_Orumster, het grappige is wel dat er steeds meer van dat soort wooninitiatieven komen :j

Initiatieven waarbij hele hofjes worden aangekocht om ouderen samen te kunnen laten leven, boerenerven die aangekocht en verbouwd worden tot gemeenschappelijke wooninitiatieven.
Familie van mij woont ook in een soortgelijk initiatief en het is echt geweldig. Nadeel op dit moment is wel dat je er alleen voor in aanmerking komt met een goed gevulde bankrekening...

Maar wie weet, als dat de tendens blijft...en zou het niet mooi zijn voor de toekomst? Initiatieven waarbij mini-maatschappijtjes opgebouwd worden, collectieve woonvormen voor ouderen én gezinnen en dan voor elkaar zorgen.
Zo ben ik ooit een op een vakantie bij de Hare Krishna 'tempel' in België geweest, jong/oud, kinderen, weduwen, stellen, singles....alles woont bij elkaar en zorgt voor elkaar. Eerste wat ik zei 'mocht ik oud zijn en me eenzaam voelen, bekeer ik me acuut en ga ik hier wonen' ;-)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:55

Hypericum schreef:
Nou F_Orumster, het grappige is wel dat er steeds meer van dat soort wooninitiatieven komen :j

Initiatieven waarbij hele hofjes worden aangekocht om ouderen samen te kunnen laten leven, boerenerven die aangekocht en verbouwd worden tot gemeenschappelijke wooninitiatieven.
Familie van mij woont ook in een soortgelijk initiatief en het is echt geweldig. Nadeel op dit moment is wel dat je er alleen voor in aanmerking komt met een goed gevulde bankrekening...

Volgens mij staat mij iets bij dat mijn ouders heel vroeger bij mensen op visite gingen die in zo'n woonvorm woonden... goh.. hoe heette dat nou... :o?
..ahh, bejaardentehuis volgens mij! :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:04

Het enige wat je kan doen om te zorgen voor een goede oude dag is zorgen dat je genoeg geld hebt zodat je hulp kan inkopen. Geen idee hoe het tegen die tijd gaat met onze zorgstaat, maar ik reken er niet op dat het beter wordt.

Een sociaal netwerk is een leuk idee, maar als jij hoog bejaard bent zijn je vrienden dat ook, als ze tenminste nog leven. Even naar je toe komen, al is het maar op sociaal vlak is op hoge leeftijd vaak een hele opgave. Je hebt gewoon nog maar weinig mensen over als je oud wordt en al helemaal weinig mensen die wat voor je kunnen doen.

Een woonvorm is een goede oplossing voor je sociale contacten. Maar daar kun je meestal alleen blijven zolang je nog fit genoeg bent om voor jezelf te kunnen zorgen.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:10

De woonvormen/initiatieven die ik bedoel (en zoals ik de bestaande ook ken) is zorg aanwezig, of kan al dan niet collectief ingekocht worden. Dus ook als je hulpbehoevend bent kan je daar blijven :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:16

Cer schreef:
Hypericum schreef:

Volgens mij staat mij iets bij dat mijn ouders heel vroeger bij mensen op visite gingen die in zo'n woonvorm woonden... goh.. hoe heette dat nou... :o?
..ahh, bejaardentehuis volgens mij! :D

Precies ja!!!

Hopelijk gaan die ooit weer terug komen.
Hoeven er ook minder oudjes opgenomen te worden bij de SEH.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:18

Hypericum schreef:
De woonvormen/initiatieven die ik bedoel (en zoals ik de bestaande ook ken) is zorg aanwezig, of kan al dan niet collectief ingekocht worden. Dus ook als je hulpbehoevend bent kan je daar blijven :j

Dat is dan fijn. Die heb je hier niet. Je hebt ze wel met zorg, maar tot een bepaald niveau. Daarnaast heb je verzorgingshuizen of verpleeghuizen. Veel mensen moet dan ineens toch weg.

Kun je die woonvormen noemen? Ben daar wel nieuwsgierig naar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:28

pinto_1 schreef:
Nou, ik heb een buurvrouw van 88 die dus inderdaad ontzettend leuk en grappig is. Haar zoon en man zijn inmiddels overleden, ze heeft nog wel een dochter maar die woont ver weg.
En toch redt ze zich prima, toeft met haar scootmobiel overal naar toe. Maar omdat ze zo lief en aardig is komt er altijd wel iemand langs, en als ze hulp nodig heeft kan ze bij alle buren terecht.

Dus je hoeft niet perse te vereenzamen als je oud bent, hangt echt van je eigen instelling (en karakter) af. ;)

Ik hoop dus ook ooit een gezellige, vrolijke bejaarde te worden, en geen mopperende klaagdoos. :D

Maar je hebt het hier wel over een gezonden bejaarde. Mijn oma heeft vrijwilligerswerk gedaan tot 85ste. Ging overal nog heen op de fiets en leefde geheel zelfstandig.

Nu is ze 96 en al enkele jaren compleet afhankelijk van professionele zorg. Ze kon tot een maand geleden nog zelf van de stoel naar haar bed komen of naar het toilet gaan, maar meer ook echt niet. Ze is blind geworden, dus een boek lezen, TV of internet valt af. Met haar instelling en karakter is nog steeds niets mis. Al haar verzorgers lopen weg met haar. Maar het is wel even een ander leven dan wanneer je nog redelijk gezond bent.
Ook het soort hulp wat je nodig hebt is wat anders dan een buurvrouw die een boodschapje voor je doet. Ze heeft 10 volwassen kleinkinderen, ook nog achterkleinkinderen en helaas alleen mijn moeder nog over als enig kind. Laatst genoemde is haar mantelzorger en de rest komt 1x per maand op visite en wast nog niet eens een eigen kopje af.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:32

En ik heb serieus lopen zoeken naar een oudje waar ik af en toe voor kan koken en mee kan kletsen. Tegen eenzaamheid, maar kon weinig nuttigs vinden hier in Zwolle.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:02

MarlindeRooz schreef:
En ik heb serieus lopen zoeken naar een oudje waar ik af en toe voor kan koken en mee kan kletsen. Tegen eenzaamheid, maar kon weinig nuttigs vinden hier in Zwolle.

De vrijwilligercentrale en de Zonnebloem kunnen je op weg helpen hiermee. Er zijn diverse buddy projecten. Of anders melden bij een verzorgingshuis. Zij zoeken soms ook vrijwilligers (vaak wel voor een langere periode).

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:14

Interessant topic.

Ik kom steeds vaker mensen tegen die geen kinderwens hebben. Mijn buren (in de 70) hebben ook geen kinderen en zijn zo fit als een hoentje. Dat zet je wel aan het denken.

Ik heb wel een kinderwens (rammelende eierstokken) maar ik weet niet of ik me daaraan over wil geven. Ik heb een autosomaal dominant overervende ziekte die bij mij al voor voldoende ellende zorgt. Wil ik dat een kind aan doen? (50% kans dus). En even belangrijk, wil ik een kind opzadelen met een zieke moeder?

Daarnaast vraag ik me af of ik een kind op deze wereld wil brengen. Nu is het allemaal nog redelijk stabiel maar we hebben geen idee hoe het over 50 jaar gaat. De kans op een oorlog in deze regio is groot. Ellende en onrust wordt steeds groter. Overpopulatie is een enorm probleem. De aardbol kan het op een gegeven moment niet meer aan. Ik kan dus ook slecht tegen het plan van de Christen unie om iedere ouder een bonus van 1000 euro te geven na de geboorte van een kind. Je moet het kind wel een toekomst kunnen geven. De impact van mijn ene kind zou dan wel meevallen maar als je op grotere schaal kijkt naar de toenemende populatie en de klimaat crisis, dan zet me dat wel aan het denken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:29

Mendel, dat is idd een moeilijke afweging.

Dat argument dat de wereld te slecht is voor toekomstige kinderen vind ik weinig hout snijden.
Ik ben blij dat mijn/onze voorouders kinderen hebben gekregen, en dankbaar voor het Leven.
Iedere tijd kent zijn eigen problemen, maar ook eigen oplossingen en waarde.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:31

senna21, nog nooit heeft de aarde er zo slecht voor gestaan. Het zou eens tijd zijn om aan geboortebeperking te doen. Ik kan niet begrijpen dat mensen nog kinderen krijgen terwijl er dagelijks kinderen sterven door honger, armoede etc. etc.
Ik ben blij dat ik er ben maar als mijn moeder geen kinderen had gewild dan had ik ook niks gemist.

Nee ik vind dergelijke argumenten juist hout snijden. Ik ben altijd blij te lezen dat er mensen zijn die wel nadenken alvorens zij aan kinderen beginnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:34

Als mijn moeder geen kinderen had gewild had ik heus niet op een wolkje zitten balen dat ik niet was geboren :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:46

Wat betreft paarden dames en wel of niet kinderen, vind ik wel dat er een verschil is. Ik ben dan moeder, maar niet een doorsnee type moeder.
Ik ken veel mensen met paarden zonder kinderen en ook mensen die wel kinderen hebben. Daar zit vaak toch wel een verschil tussen. Een kind doet wel wat met je en je leven, hoe je het ook went of keert. Ik heb nooit mijn eigen leven opgegeven, maar mijn kind is wel echt nr 1.
Als ik hem niet had gehad ( en ook geen andere kinderen ) was ik een totaal ander persoon geweest. Voor hem was ik echt heel anders, ontzettende losbol, leefde heel onregelmatig en nam het niet nauw met gezondheid etc. Dat is compleet omgeslagen. We slaan nooit ontbijt over, eten gezond, hebben regelmaat etc.

Dat kan iedereen ook zonder kinderen, maar voor mij was dat echt een groot verschil. Zonder hem was ik vast iets ouder en wijzer geworden, maar ik denk dat ik nooit de regelmaat te pakken had gekregen.

Dat wij voor mijn moeder en broer willen zorgen is geen claimen, want mn moeder wil nog niet geholpen worden. En ze helpt ons ook nog steeds.

Onze zoon is 19 en gaat uit zichzelf met oma winkelen en boodschappen doen. Als dingen in goede harmonie gaan, kan het als vanzelf gaan. Neemt niet weg dat hij zijn andere oma nooit ziet of spreekt en hij voor haar ook niet snel iets zou doen, wat ook zo gegroeid is.

Het opvallende is wel dat andere mensen vaak tegen ons, onze zoon of mijn moeder zeggen dat ze het zo bijzonder vinden, dat onze zoon zo trouw is aan zijn oma. En dat verbaasd mij dan weer. Ik was namelijk net zo met mijn oma.
We wonen nu apart, maar mijn moeder en broer zijn echt onderdeel van ons leven. We doen veel apart, maar ook veel samen.
Het ouder worden sluipt er vanzelf in en gaat geleidelijk. Echt luiers verschonen bijvoorbeeld, zou ik echt heel moeilijk vinden, want ik ben niet zo een held. Maar hopelijk dan de mogelijkheid om daar wel mensen voor in te huren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:48

senna21 schreef:
Dat argument dat de wereld te slecht is voor toekomstige kinderen vind ik weinig hout snijden.
Ik ben blij dat mijn/onze voorouders kinderen hebben gekregen, en dankbaar voor het Leven.
Iedere tijd kent zijn eigen problemen, maar ook eigen oplossingen en waarde.

Ik vind het juist een zeer sterk argument en vind het heel goed dat mensen er ook bewust over nadenken voordat er wel of niet kinderen komen.
En draai hem eens om; toekomstige kinderen zijn slecht voor de wereld. Ook heel erg waar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:49

Magrathea schreef:
Als mijn moeder geen kinderen had gewild had ik heus niet op een wolkje zitten balen dat ik niet was geboren :+

_/-\o_ *D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:52

Selka schreef:
senna21, nog nooit heeft de aarde er zo slecht voor gestaan. Het zou eens tijd zijn om aan geboortebeperking te doen. Ik kan niet begrijpen dat mensen nog kinderen krijgen terwijl er dagelijks kinderen sterven door honger, armoede etc. etc.
Ik ben blij dat ik er ben maar als mijn moeder geen kinderen had gewild dan had ik ook niks gemist.

Nee ik vind dergelijke argumenten juist hout snijden. Ik ben altijd blij te lezen dat er mensen zijn die wel nadenken alvorens zij aan kinderen beginnen.

Ik vind eigenlijk dat ik subsidie moet krijgen omdat ik geen extra vervuilers op de wereld zet :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:04

Hier momenteel ook geen kinderwens of rammelende eierstokken... En ok ik beschouw mijn beestenboel misschien als mijn kinderen (kopzorgen genoeg). Maar als ik ze "beu" ben, dan laat ik ze in de weide staan of in het geval van de honden even in de bench.

Of je kinderen moet nemen om op je oude dag voor je te zorgen? Ik vind het een heel egoïstisch en idylische gedachte. Plus als ik zie, mijn moeder woont bij mij in (soort van kangoeroe wonen) en ik help haar indine nodig, maar mijn broer... Als ik hem 4x/jaar over de vloer heb, is het veel EN meestal omdat mijn moeder haar kleindochter heeft moeten opvangen.
Mijn grootmoeder zit in een woon-en zorgcentrum, omdat ze dementerend is. Mijn moeder en tante hebben na de dood van mijn grootvader nog enkele maanden bij haar ingewoond, maar gingen hier compeet aan onderdoor. Pluim af dat ze dit hebben willen doen, maar sorry. Hoe graag ik mijn moeder ook zie, ik heb het er niet voor over. Ik zou het ook echt niet kunnen, veel te weinig geduld.

Ik zal wel sparen om wanneer ik niet meer 100% ben naar een serviceflat te gaan EN een wilsbeschikking opstellen dat wanneer het bovenaan allemaal een warboel wordt, ik euthanasie wil.