Jongere mensen met een elektrische fiets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kitten84

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:37

Ik fiets op benenkracht een bakfiets rond, zo'n 2-wieler, vaak met 2 jarige voorin.

Heb met de krantenwijk een elektrische fiets in bruikleen gehad. Nooit weer! Moest me alsnog de rambam trappen en accu was altijd leeg.
Nee en vind het daarbij ook lekker Oerhollands om gewoon zonder batterij te fietsen, zeker als je goede conditie heb gekweekt.
Moest vroeger(jaren '90) ook overal naar toe fietsen. Ook van Den Helder naar Medemblik of vanuit eerste plaats naar Schagen.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:48

Willeke_ schreef:
Mars schreef:
Tja heel eerlijk vind ik t ook meer iets voor omaatjes. Ik denk dat t veel gezonder is om zelf te bewegen, zeker als jonger iemand. Voor oudere mensen of mensen die om een of andere reden (medisch )moeilijk kunnen fietsen vind ik t een top uitvinding.

Maar wat maakt t uit wat anderen vinden? Als je zelf blij bent met je fiets is het toch prima :)

En als het ipv een scooter is? Vind je het dan nog steeds voor omaatjes?

Ja of ipv een auto?
Ik heb er ook een en ben er dolblij mee, anders ga ik echt niet fietsen met wind door de polder en nu wel! Dus win-win situatie.
Buiten dat doe ik nog 3-4x crossfit, 3x paardrijden en heb ik intensief werk, nou dan mag ik wel een ebike hahah

Ik reageer altijd uitermate enthousiast als mensen dreigen er iets te van vinden, nou door mijn enthousiasme durft echt niemand zich negatief uit te laten hoor :D

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 23:20

Ik fiets 4 dagen in de week naar mijn werk. Zo'n 5/6 km heen. Ik moet alleen heel vaak na 11 uur savonds fietsen. Mijn moeder wil perse dat ik dus met haar ebike ga. Ik ben 17. Ik krijg er vaak opmerkingen over

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 23:37

Op mijn werk gaan we weldra e-bikes kunnen leasen en ik kijk er naar uit!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 00:00

Jup ik ben 22 en heb sinds kort een e-bike.
En wat ben ik er gruwelijk blij mee. <3
Het was sowieso al iets van 5 jaar geleden dat ik voor het laatst gefietst heb want op een gewone fiets kan ik gewoon niet fietsen ivm m'n spierziekte, dan lig ik daarna knock-out.
Dus dit is voor mij een van de weinige manieren om te bewegen, en ik geniet er echt onwijs van. :+:

En tsja mensen kijken me wel aan maar dat doen ze ook als ik de lift pak ipv de trap. Vooral oude mensen oordelen als een malle...ben het inmiddels 'gewend'. In dit topic word ook genoeg geoordeeld want ja als je jong bent ben je lui. Denk eraan; een handicap is niet altijd zichtbaar....

Op wedstrijd heb ik een elektrische step.
Toen ik nog een scooter had kreeg ik nooit opmerkingen; nu elke wedstrijd wel minimaal 1 keer; "Dat is voor luie mensen."
En als ik al moe ben dan zeg ik "Klopt ik ben ook lui." Met een glimlach krijgen ze erbij. :D
Maar ik zit toch liever op m'n elektrische fiets hoor, heerlijk! <3

En joh, je kunt ook een snorscooter kopen, dan ga je net zo hard maar dan ben je niet lekker in beweging. :D

Ik heb een Trenergy E relax pro.

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 00:23

Dat is dus een fiets die na 1 januari een kenteken moet hebben en waarbij je een helm op moet.
De hulpmotor moet stoppen met helpen bij 25km per uur.
Doet hij dat niet, dan wordt hij als snorfiets gezien en moet zo ook worden geregistreerd.

Volgend jaar zal er dus veel controle komen op e fietsen.[/quote]

Ben heel benieuwd waar je die info vandaan hebt! Zou je de bron willen sturen? Ik kan er niets over vinden[/quote]

Laatst kreeg een vrouw zelfs bij wegmisbruikers een bekeuring voor niet hebben van kenteken op haar fiets, en werden de nieuwe regels ook nogmaals benoemd

Ik ben ook erg blij met mijn electrische fiets, Paard staat toch 12 heen en 12 terug, midden in de middle of nowere. Ook geen ov mogelijk bij slecht weer. Dat is op een gegeven moment niet leuk meer. Zo goed te doen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:01

Ik begrijp eigenlijk niet dat mensen zulke dingen uit spreken. Je denkt er van wat je wil maar zeker als ik iemand op bv een step zie op een wedstrijd zou bij mij wel een lampje gaan branden dat die persoon vermoedelijk moeite heeft met lopen. Dat lijkt mij een logischere conclusie dan "lui" maar wellicht is dat ook door mijn referentie-kader.

Maar zelfs al zou ik zo iets denken dan nog ... Waarom zou je dat dan moeten uit spreken. Is dat stoer? Op een wild vreemde aan te spreken op vermeende luiheid? :?
Ik ben ook niet gek van die E bikes maar dat heeft heel andere redenen. (weinig controle rond en hier zijn ze nogal eens een probleem met mensen die spontaan niet meer uit kijken en anderen van de weg af rijden. :\ Maar als je gewoon netjes rijdt met zo'n ding dan zal het me een zorg zijn of er een motortje in zit of niet.)

Dat hele "mensen worden te veel gepamperd" argument is sowieso kul. We gaan nu eenmaal vooruit kwa technologie, dat heeft nadelen maar ook voordelen, waarom zou men daar niet van mogen profiteren. Of gaan de mensen die dat zeggen ook nog steeds hun eigen herten vangen met speren en stenen alvorens ze kunnen eten op een kampvuur omwikkeld door de slecht afgespoelde huiden van voorgaande prooien?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:14

Shadow0 schreef:
oomens schreef:
Mensen gaan niet dood van een oordeel,

Dat is niet helemaal waar. Sociale afwijzing kan behoorlijk dodelijk zijn. Gaat niet per se om alleen maar iets als een opmerking maken over fietsen, maar pesten, veroordelen en afwijzen kost elk jaar weer slachtoffers. Daar gebeuren dezelfde dingen in: mensen worden belachelijk gemaakt voor hun keuzes, of hun zijn, of hun mogelijkheden / onmogelijkheden...

En het is zo volstrekt onnodig. We vinden het heel normaal dat je niet zomaar naar buiten loopt en iemand een mep op z'n hoofd geeft... maar toch lijken we het te accepteren dat mensen anderen willens en wetens kwetsen, gewoon, zomaar. Want het is overduidelijk dat het geen enkel positief doel dient. Maar dat pesterige veroordelende gedrag is blijkbaar ontzettend normaal.

(Wie is er dan lui? Iemand die niet wil fietsen, of iemand die geen zin heeft rekening met anderen te houden?)

En voor de goede orde, niemand wordt gezonder als je ze lui noemt. In tegendeel: de schuld, schaamte, faalangst, angst om belachelijk gemaakt te worden is zo sterk dat het veel mensen juist weerhoudt van allerlei dingen. Ik ken heel wat mensen die niet durven te sporten juist omdat er zo is ingehamerd dat ze lui zouden zijn, of te dik, of niet goed genoeg.

Mensen harder maken door ze vaker bloot te stellen aan onaardige (en vooral ook onnuttige) oordelen maken dat probleem groter, niet kleiner. Als je dat dus doet, kies jij ervoor om bij te dragen aan dat groter maken van problemen, en als je echt betrokken bent bij de gezondheid van anderen is het des te meer reden om ermee te stoppen.

(Ook in andere situaties is een cultuur van schuld, schaamte en belachelijk maken trouwens kwalijk. Mensen gaan namelijk risicomijdend gedrag vertonen, en dat is dus niet 'zinvolle inschattingen maken van de risico's en te grote risico's vermijden', maar 'kiezen voor de optie die sociaal het veiligst lijkt en het minste kritiek uitlokt, ook als die schadelijk is.')

HEAR! HEAR!
Dank Shadow, voor het zo goed verwoorden wat me al jaren zo dwars zit (vooral op internet).

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:39

Ben 17 en heb onlangs een elektrische fiets aangeschaft.
Moet 14 km fietsen om de paarden te rijden en over een poosje 19 km naar mijn stageplaats. De fiets scheelt mij gewoon een hoop tijd. Krijg van veel mensen wel leuke reacties.
De mensen die zeggem joh fiets met een gewone fiets zijn de mensen die ik niet vaak zelf zie fietsen. En een 15 km met wind tegen dagelijks daar word ik echt niet vrolijk van. :o

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:52

Hier nog iemand. Mijn man houd ontzettend van fietsen en ik niet. Nu hebben we voor mij een elektrische fiets gekocht zodat we toch lekkeeen fietstochten kunnen maken samen en er allebij plezier uithalen.

Ik krijg idd ook heel veel reacties van mensen dat je dan maar lui bent. Nou zondereacties die fiets had ik al die km thuis op de bank gezeten dus opzich :P

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:04

Het is ook maar net in welk perspectief je het bekijkt.
Iemand die niet graag fietst, en een ebike gebruikt voor een afstand van 4 km.
Die wel 2 keer in de week gaat volleyballen, minstens 1 keer in de week hardlopen en verder nog veel buiten is en doet.

Of iemand die 4 km met de gewone fiets naar het werk gaat. Daar de hele dag zittend werk. Thuisgekomen niks meer doet behalve zetelhangen.

Wie van de twee is dan een "lui" persoon? Hoe kan je op basis van 1 activiteit die je iemand ziet doen, oordelen dat die persoon zich niet naar haar leeftijd gedraagd en maar wat meer moeite moet doen?

Wij zijn laatst met de ebikes gaan fietsen. Wandelen en lopen doe ik geregeld, maar fietsen ben ik niet gewoon. Toch wilde we ergens geraken. Een fietstocht van over de 50km gepland. Als je dat niet aankunt als je 1 keer om het half jaar op een fiets kruipt is dat niet gek. Dus dan liever 50km zalig genietend dan 20km afzien. Aan mijn conditie werken doe ik met andere activiteiten, bij fietsen wil ik gewoon vooruit kunnen gaan en zo zijn er wel meerdere die dat denken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:16

Ik moet opeens aan de vrouw van mijn oude werkgever denken (nogal stevige man *kuch*). Zij is zelf enorm sportief, super slank en erg actief. Nu wilde ze zelf gaan hardlopen en bedacht dat F. dan maar mee moest op een mountainbike, waarop ik moest grijnzen.

Zegt ze vervolgens "dan nemen we wel zo'n elektrische, valt ie toch nog wat af." :')

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:33

Hier sinds eind maart de gelukkige bezitter van een e bike. Sinds eind maart
dan ook al 2600 km gefietst. Allemaal "kleine" stukjes die te ver zijn voor de gewone
fiets (vooral met minder weer) en nu gewoon prima te doen zijn. Scheelt mij enorm in de benzinekosten en het is toch ook nog wel iets gezonder dan in de auto zitten. Sommige mensen doen er een beetje lacherig over maar als ze dan zien waar ik allemaal heen fiets dan vinden ze het vaak een goede investering. Inmiddels 4 vrienden die ook op de elektrische fiets rondscheuren en het bevalt ze allemaal super.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:59

Shadow0 schreef:
oomens schreef:
Mensen gaan niet dood van een oordeel,

Dat is niet helemaal waar. Sociale afwijzing kan behoorlijk dodelijk zijn. Gaat niet per se om alleen maar iets als een opmerking maken over fietsen, maar pesten, veroordelen en afwijzen kost elk jaar weer slachtoffers. Daar gebeuren dezelfde dingen in: mensen worden belachelijk gemaakt voor hun keuzes, of hun zijn, of hun mogelijkheden / onmogelijkheden...

En het is zo volstrekt onnodig. We vinden het heel normaal dat je niet zomaar naar buiten loopt en iemand een mep op z'n hoofd geeft... maar toch lijken we het te accepteren dat mensen anderen willens en wetens kwetsen, gewoon, zomaar. Want het is overduidelijk dat het geen enkel positief doel dient. Maar dat pesterige veroordelende gedrag is blijkbaar ontzettend normaal.

(Wie is er dan lui? Iemand die niet wil fietsen, of iemand die geen zin heeft rekening met anderen te houden?)

En voor de goede orde, niemand wordt gezonder als je ze lui noemt. In tegendeel: de schuld, schaamte, faalangst, angst om belachelijk gemaakt te worden is zo sterk dat het veel mensen juist weerhoudt van allerlei dingen. Ik ken heel wat mensen die niet durven te sporten juist omdat er zo is ingehamerd dat ze lui zouden zijn, of te dik, of niet goed genoeg.

Mensen harder maken door ze vaker bloot te stellen aan onaardige (en vooral ook onnuttige) oordelen maken dat probleem groter, niet kleiner. Als je dat dus doet, kies jij ervoor om bij te dragen aan dat groter maken van problemen, en als je echt betrokken bent bij de gezondheid van anderen is het des te meer reden om ermee te stoppen.

(Ook in andere situaties is een cultuur van schuld, schaamte en belachelijk maken trouwens kwalijk. Mensen gaan namelijk risicomijdend gedrag vertonen, en dat is dus niet 'zinvolle inschattingen maken van de risico's en te grote risico's vermijden', maar 'kiezen voor de optie die sociaal het veiligst lijkt en het minste kritiek uitlokt, ook als die schadelijk is.')

Citaat:
of van fietsen door de regen, en het zou zomaar zo kunnen zijn dat ze daar niet altijd en overal tegen beschermd hoeven te worden.

Ik zou jongeren inderdaad niet van buitenaf beschermen tegen de regen - maar ik zou zeggen dat onze jongeren juist veel meer ruimte zouden moeten krijgen om hun eigen keuzes te kunnen maken en zich te ontwikkelen, zonder dat we er de hele tijd bij staan om ze exact te vertellen wat ze nu weer fout doen.

We proberen nu de jongeren allemaal in een hele smalle mal te persen, met exact omschreven leerdoelen en bovendien exact gespecificeerd hoe lang men daarover mag doen, en iedereen die het waagt om buiten zo'n hokje te komen krijgt meteen te maken met flinke afkeuring. En 1 van die mallen is dus blijkbaar dat men moet fietsen, en dat men vooral niet zelf mag beoordelen wat het meest geschikte vervoermiddel is voor hun eigen situatie.

Bedankt voor de uitgebreide post. Ik ga hier later nog echt op reageren.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:20

Wij hebben ook al ca 8 jaar e-bike's. 6 jaar een gewone e bike gehad en daarmee naar het werk gefietst. Echter hiermee gestopt toen ik in een twee ploegen dienst ging werken. Ik vind het niet veilig 's avonds na 11 uur en 's ochtends om 4 uur. Dan neem ik de auto. Gebruik het nu wel voor naar de paarden.
Sinds twee jaar de e bike ingeruild voor en speed e-bike. Dus nu met blauw plaatje. Deze valt onder snorfiets en vanaf januari een geel plaatje en valt dit onder een brommer. Hij kan ca 40 km/uur. Maar dan moet je echt hard doortrappen. Vanaf januari is een helm verplicht, hiervoor is en nieuw soort helm ontwikkeld.

Veel reacties krijg ik op zich niet, echter gingen we met de gewone e-bike wel een keer mee doen met em georganiseerde fietstocht 50 km (voor een goed doel). Echter vlogen toen de opmerkingen om onze oren. Bv: zo kan ik het ook, of je moet echt fietsen. Dan gaat de lol er af en doen we niet meer mee. Jammer voor het goede doel...

Maar de km die ik fiets zijn bijna allemaal voor afstanden die ik anders met de auto zou doen.

Ik fiets ca 3000 km per jaar. Dit scheelt al veel in benzine kosten. In ca 5 jaar heb je met alleen benzine kosten de fiets al terug verdiend!

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:36

Met 22 jaar ook dit voorjaar een tweedehands ebike gekocht. Heerlijk als vervanging van de auto. Het is voor mij puur een vervoersmiddel en dan dus een stuk efficiënter als een gewone fiets. Normaal zou ik met de fiets nooit 27km enkele reis naar m'n werk gaan en nu dus wel. Als je heel lang gewerkt hebt, dan heb je ook gewoon geen zin om nog zo ver te fietsen. En dat terwijl ik gerust op fietsvakantie ga met een normale fiets en meer dan 60km/dag fiets. Dat is in het kader van ontspanning en m'n ebike is puur vervoer, waar geen benzine in hoeft.
Op de fiets zelf krijg ik er nooit reacties over. Je weet ook niet hoe ver iemand moet fietsen, dus ik vind dat ook niet meer dan normaal. Buiten dat heb ik het er wel eens met mensen over. Vaak gaat het er dan in z'n algemeenheid over en dan zeg ik dat ik er een heb en dat het superhandig is. En nu zijn dit vaak mensen uit de stad, welke weinig fietsen. Daarna zijn ze eigenlijk heel enthousiast en begrijpen ook helemaal het nut als je langere stukken moet fietsen op het 'platteland'.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:08

Ik heb het idee dat sommige mensen het idee bij een ebike hebben dat je zelf niet meer hoeft te trappen. Dat het zoiets is als een Spartamet. Zo'n fiets met hulpmotor.
Een ebike heeft trapondersteuning. Je moet wel degelijk zelf ook bewegen. ;)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:13

Ik fiets heel vaak op de Ebike van mijn moeder, die pak ik dan ipv de auto. Hoe is dat minder sportief? :?
Heb eigenlijk nog nooit opmerkingen erover gekregen, vind het ook absurd dat vreemden zich ermee zouden gaan bemoeien. Concentreer je op je eigen leven ipv op mijn fietsgedrag.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:57

Het is inderdaad altijd frappant hoe snel anderen klaar staan met hun oordeel over 'afwijkende' dingen. Of iets wat ze zelf anders zouden doen.
Ik denk dat veel mensen die vinden dat ik nog te jong ben voor een e-bike zelf met hun gewone fiets geen 40 km gaan afleggen, maar dan liever de auto of een scooter nemen.
Want dat hoor ik dan ook weer als ik met weer en wind ergens aankom in mijn regenpakje; jij bent gek om met de fiets te komen; had de bus genomen :+
Nou daarom heb ik dus die e-bike, zeg ik dan vaak.

En ja ondertussen laat ik mensen maar kletsen.
Maar heb inderdaad ook een periode gehad dat oordeel van anderen zwaar woog bij mij.
Dan zou ik beslist die e-bike om die reden hebben laten staan en inderdaad de bus genomen hebben, of erger, niet eens gegaan zijn onder dezelfde omstandigheden.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:58

Ik ben 16 en heb een e-bike om medische redenen. Ik word er wel eens op aangekeken of lui genoemd door mensen uit mijn omgeving omdat ze niet kunnen zien dat ik ziek ben. Ik negeer het gewoon en neem niet eens meer de moeite het uit te leggen. Ik heb er geen last van, maar leuk is anders. Ik ben erg blij met mijn fiets en mijn moeder ook want die leent 'm af en toe. School is 15 km enkele reis en met de e-bike redelijk te doen. Ik wissel wel af met het ov.

Ik heb een fiets waarbij je precies kan aangeven hoe hard je wil. De helft van de tijd heb ik 'm laag staan en trap ik zelf nog wel bij. De fiets kan max 25 km/u maar dat doe ik echt niet in de stad, levensgevaarlijk. En dan fiets ik nog in een kleine stad.. Ik vind zo'n 18-20 km/u een fijn tempo om te fietsen

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:18

Vanaf 1 januari gelden er inderdaad nieuwe regels, de e-bike wordt dan een soort snorfiets of bromfiets.
In dat laatste geval geldt er dan inderdaad een helmplicht.

Wetgeving E-bike:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ersteuning

(en als ik die norm voor de helm, norm ECE 22.05, google, dan betekent dat volgens mij dat je straks met een bromfietshelm op je elektrische fiets zit... )

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:39

hoefnageltje schreef:
Vanaf 1 januari gelden er inderdaad nieuwe regels, de e-bike wordt dan een soort snorfiets of bromfiets.

Wetgeving E-bike:

(en als ik die norm voor de helm, norm ECE 22.05, google, dan betekent dat volgens mij dat je straks met een bromfietshelm op je elektrische fiets zit... )

Maar nu ben ik wel benieuwd, geldt dit nu alleen voor de speed pedelecs of ook voor de huis tuin en keuken elektrische fiets?
In het artikel wordt namelijk stug het woord speed pedelec gebruikt en hoewel dat een type elektrische fiets is, is niet elke elektrische fiets een speed pedelec.

EDIT: al gevonden, nieuwe wetgeving gaat alleen over de speed pedelecs. Met een gewone e-bike die tot 25 km/h ondersteuning geeft veranderd er niets.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:02

Hier nog iemand!
Ik ga vaak op e bike naar de paarden (7 km met heel veel open weiland dus vaak veel wind). Ben zelf 15 maar heb nog nooit commentaar gehad. Naar school ga ik meestal wel op normale fiets (vetrouw de fiets stallen niet echt daar) soms ga ik wel op de e bike als ik direct Door ga naar paarden. (Vanuit school ook 7 km dus dan heenreis 14 km).

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 00:35

hoefnageltje schreef:

Wetgeving E-bike:

Er is een nieuwe soort helm hiervoor ontwikkeld. Zit tussen een brommer helm en fietshelm in. Aan de achterkant en voor je oren zit meer bescherming en het schuim is iets dikker. Voor meer info:

https://www.google.nl/amp/www.volkskran ... 355479/amp

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 01:34

Ik moet zelf zo'n 19 kilometer naar school fietsen en dan nog weer terug. Bij elkaar dus wel 38 kilometer. :evaw: Ik ben dus wel erg blij met mijn ebike <3