Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Willeke_ schreef:Mars schreef:Tja heel eerlijk vind ik t ook meer iets voor omaatjes. Ik denk dat t veel gezonder is om zelf te bewegen, zeker als jonger iemand. Voor oudere mensen of mensen die om een of andere reden (medisch )moeilijk kunnen fietsen vind ik t een top uitvinding.
Maar wat maakt t uit wat anderen vinden? Als je zelf blij bent met je fiets is het toch prima
En als het ipv een scooter is? Vind je het dan nog steeds voor omaatjes?

Maar als je gewoon netjes rijdt met zo'n ding dan zal het me een zorg zijn of er een motortje in zit of niet.)Shadow0 schreef:oomens schreef:Mensen gaan niet dood van een oordeel,
Dat is niet helemaal waar. Sociale afwijzing kan behoorlijk dodelijk zijn. Gaat niet per se om alleen maar iets als een opmerking maken over fietsen, maar pesten, veroordelen en afwijzen kost elk jaar weer slachtoffers. Daar gebeuren dezelfde dingen in: mensen worden belachelijk gemaakt voor hun keuzes, of hun zijn, of hun mogelijkheden / onmogelijkheden...
En het is zo volstrekt onnodig. We vinden het heel normaal dat je niet zomaar naar buiten loopt en iemand een mep op z'n hoofd geeft... maar toch lijken we het te accepteren dat mensen anderen willens en wetens kwetsen, gewoon, zomaar. Want het is overduidelijk dat het geen enkel positief doel dient. Maar dat pesterige veroordelende gedrag is blijkbaar ontzettend normaal.
(Wie is er dan lui? Iemand die niet wil fietsen, of iemand die geen zin heeft rekening met anderen te houden?)
En voor de goede orde, niemand wordt gezonder als je ze lui noemt. In tegendeel: de schuld, schaamte, faalangst, angst om belachelijk gemaakt te worden is zo sterk dat het veel mensen juist weerhoudt van allerlei dingen. Ik ken heel wat mensen die niet durven te sporten juist omdat er zo is ingehamerd dat ze lui zouden zijn, of te dik, of niet goed genoeg.
Mensen harder maken door ze vaker bloot te stellen aan onaardige (en vooral ook onnuttige) oordelen maken dat probleem groter, niet kleiner. Als je dat dus doet, kies jij ervoor om bij te dragen aan dat groter maken van problemen, en als je echt betrokken bent bij de gezondheid van anderen is het des te meer reden om ermee te stoppen.
(Ook in andere situaties is een cultuur van schuld, schaamte en belachelijk maken trouwens kwalijk. Mensen gaan namelijk risicomijdend gedrag vertonen, en dat is dus niet 'zinvolle inschattingen maken van de risico's en te grote risico's vermijden', maar 'kiezen voor de optie die sociaal het veiligst lijkt en het minste kritiek uitlokt, ook als die schadelijk is.')
Shadow0 schreef:oomens schreef:Mensen gaan niet dood van een oordeel,
Dat is niet helemaal waar. Sociale afwijzing kan behoorlijk dodelijk zijn. Gaat niet per se om alleen maar iets als een opmerking maken over fietsen, maar pesten, veroordelen en afwijzen kost elk jaar weer slachtoffers. Daar gebeuren dezelfde dingen in: mensen worden belachelijk gemaakt voor hun keuzes, of hun zijn, of hun mogelijkheden / onmogelijkheden...
En het is zo volstrekt onnodig. We vinden het heel normaal dat je niet zomaar naar buiten loopt en iemand een mep op z'n hoofd geeft... maar toch lijken we het te accepteren dat mensen anderen willens en wetens kwetsen, gewoon, zomaar. Want het is overduidelijk dat het geen enkel positief doel dient. Maar dat pesterige veroordelende gedrag is blijkbaar ontzettend normaal.
(Wie is er dan lui? Iemand die niet wil fietsen, of iemand die geen zin heeft rekening met anderen te houden?)
En voor de goede orde, niemand wordt gezonder als je ze lui noemt. In tegendeel: de schuld, schaamte, faalangst, angst om belachelijk gemaakt te worden is zo sterk dat het veel mensen juist weerhoudt van allerlei dingen. Ik ken heel wat mensen die niet durven te sporten juist omdat er zo is ingehamerd dat ze lui zouden zijn, of te dik, of niet goed genoeg.
Mensen harder maken door ze vaker bloot te stellen aan onaardige (en vooral ook onnuttige) oordelen maken dat probleem groter, niet kleiner. Als je dat dus doet, kies jij ervoor om bij te dragen aan dat groter maken van problemen, en als je echt betrokken bent bij de gezondheid van anderen is het des te meer reden om ermee te stoppen.
(Ook in andere situaties is een cultuur van schuld, schaamte en belachelijk maken trouwens kwalijk. Mensen gaan namelijk risicomijdend gedrag vertonen, en dat is dus niet 'zinvolle inschattingen maken van de risico's en te grote risico's vermijden', maar 'kiezen voor de optie die sociaal het veiligst lijkt en het minste kritiek uitlokt, ook als die schadelijk is.')Citaat:of van fietsen door de regen, en het zou zomaar zo kunnen zijn dat ze daar niet altijd en overal tegen beschermd hoeven te worden.
Ik zou jongeren inderdaad niet van buitenaf beschermen tegen de regen - maar ik zou zeggen dat onze jongeren juist veel meer ruimte zouden moeten krijgen om hun eigen keuzes te kunnen maken en zich te ontwikkelen, zonder dat we er de hele tijd bij staan om ze exact te vertellen wat ze nu weer fout doen.
We proberen nu de jongeren allemaal in een hele smalle mal te persen, met exact omschreven leerdoelen en bovendien exact gespecificeerd hoe lang men daarover mag doen, en iedereen die het waagt om buiten zo'n hokje te komen krijgt meteen te maken met flinke afkeuring. En 1 van die mallen is dus blijkbaar dat men moet fietsen, en dat men vooral niet zelf mag beoordelen wat het meest geschikte vervoermiddel is voor hun eigen situatie.

hoefnageltje schreef:Vanaf 1 januari gelden er inderdaad nieuwe regels, de e-bike wordt dan een soort snorfiets of bromfiets.
In dat laatste geval geldt er dan inderdaad een helmplicht.
Wetgeving E-bike:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ersteuning
(en als ik die norm voor de helm, norm ECE 22.05, google, dan betekent dat volgens mij dat je straks met een bromfietshelm op je elektrische fiets zit... )
hoefnageltje schreef:Vanaf 1 januari gelden er inderdaad nieuwe regels, de e-bike wordt dan een soort snorfiets of bromfiets.
In dat laatste geval geldt er dan inderdaad een helmplicht.
Wetgeving E-bike:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ersteuning
(en als ik die norm voor de helm, norm ECE 22.05, google, dan betekent dat volgens mij dat je straks met een bromfietshelm op je elektrische fiets zit... )
Ik ben dus wel erg blij met mijn ebike