(Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:38

Ik heb het een beetje het tegenovergestelde. Meestal weet ik juist wel dat ik iets (heel goed) kan, maar kom er liever niet achter dat het misschien helemaal niet waar blijkt te zijn.
Als ik aan iets begin wat ik niet leuk vind, zoals huiswerk, zoek ik altijd de manier om het snelst klaar te zijn. Daar voor stel ik natuurlijk zo veel mogelijk uit... zelfs al zit ik achter de werklaptop om werk af te krijgen: het eerste (half) uur wordt besteed aan doelloos surfen op het internet (wat weer zo tegenstrijdig is met snel klaar zijn! Soms dan kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan.) Wanneer ik aan het werk kom, stel ik constant tijden voor mezelf: om 19.30 wil ik klaar zijn, om 20.00 wil ik klaar zijn... Dan lukt het min of meer wel.
Mocht het hw een keertje leuk zijn dan lukt het gelukkig wat beter. :o

Vraagje: waaronder presteren jullie het beste? Door druk (een deadline, een boze leraar, ... :+) of juist als iemand je het hart onder de riem steekt? Of iets anders? Ik ben er wel benieuwd naar!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:16

Ligt er ook wel een beetje aan wat het is natuurlijk, maar met name tijdsdruk. Ik weet het ook elke keer precies goed in te schatten. Ik werk elke week wel wat thuis dus het komt vaak voor dat ik op zondag een hele flinke inhaalslag moet maken, maar dat komt ook altijd weer goed.

Vroeger dingen op school werden vaak alleen maar een grotere ellende, want ik kon het toch niet, het was belachelijk etc etc. Anderzijds leerde ik eigenlijk nooit voor examens ed want "ik haal het toch wel". Alhoewel dat misschien ook een stuk is geen tijd er aan willen besteden zodat het logisch is dat je geen 10 haalt en je dus niet kan falen.

Incroyable

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:40

Ik presteer vooral onder tijdsdruk. En competitiedrang :)) als ik even uitga van huiswerk of leren voor toetsen, als ik samen met iemand leer wil ik het altijd beter en sneller doen. Werkt alleen niet als ik niet samen met iemand leer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:49

jolijn2001 schreef:
Ik presteer vooral onder tijdsdruk. En competitiedrang :)) als ik even uitga van huiswerk of leren voor toetsen, als ik samen met iemand leer wil ik het altijd beter en sneller doen. Werkt alleen niet als ik niet samen met iemand leer :+

Dat lijkt mij heel eerlijk gezegd niet echt iets om heel blij mee te zijn :o Je gaat niet altijd overal de beste zijn en ik weet als geen ander hoe groot de domper op je motivatie kan zijn als je gewoon voor jezelf hard je best moet doen.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:51

Emmaa_ schreef:
jolijn2001 schreef:

Dat lijkt mij heel eerlijk gezegd niet echt iets om heel blij mee te zijn :o Je gaat niet altijd overal de beste zijn en ik weet als geen ander hoe groot de domper op je motivatie kan zijn als je gewoon voor jezelf hard je best moet doen.

Klopt. Ik ben er ook niet blij mee hoor. Alleen moet ik wel om mezelf lachen hoe tegenstrijdig dat eigenlijk klinkt. :j

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 03:06

Ik ben lui. Ja ik heb ook faalangst en ik ben perfectionistisch etc maar dat heeft er voor mij niks mee te maken. Ik ben vooral lui als het om huishoudelijke taken gaat en of dingen wat ik niet leuk vind/geen zin in heb. Ik zit liever anderhalf tot tweeëneenhalf uur een kopje koffie te drinken met de tv en bokt en fb aan. Ik geef mijzelf dan een ultimatum die ik ook weer uitstel. Uiteindelijk doe ik wel wat, maar nooit zoveel als ik had kunnen doen. Als ik eenmaal bezig bent valt het mee en vraag ik mij af waarom ik het niet eerder gedaan heb, want zo erg is het allemaal niet.

Het grappige is. Op mijn werk ben ik wel snel en ook zeer gedreven, draai zelfs geregeld 200 uur, maar dat komt doordat ik dat ook echt leuk vind.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 05:16

Bij mij is het ook voornamelijk luiheid, en een schop onder mijn kont die ik nodig heb.

Met sommige dingen ben ik wel te perfectionistisch. Zo hou ik van schilderen maar doe het nooit omdat ik toch wel weet dat het eindresultaat lelijk wordt. :\

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 07:07

Ik heb ook veel last van uitstelgedrag en niet zo zeer, omdat ik lui ben eigenlijk. Ik doe dan liever wat anders, of ik wel het eigenlijk heel graag doen, maar het moet perfect en kost veel werk. Inderdaad perfectionisme en hooggevoeligheid.

Wat voor mij heel goed werkt is to-do lijstjes schrijven, ik vind het heerlijk om streepjes door de to ding dingen te zien komen. Het enige probleem van mij is dan weer dat ik niet goed kan plannen qua hoeveel tijd iets is en ik dan het lijstje niet af krijg. Maar al is die bijna af, dat geeft ook al een heerlijk gevoel :D

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 07:58

Ik heb morgen mijn Nederlands examen en heb er nog niks voor gedaan.... zegt genoeg

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:59

Dat bullet journal is een leuk idee! Ik ben al begonnen :D

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:09

Dat Habitica ziet er leuk uit zeg! Ik ben dol op spelletjes en het voltooien van queesten, ik denk dat dit wel eens heel goed bij mij kan passen :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 13:35

Nu ik erover nadenk: als Bokt niet bestond, zou dat ons al een hoop uitstelgedrag schelen... :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 13:36

musiqolog schreef:
Nu ik erover nadenk: als Bokt niet bestond, zou dat ons al een hoop uitstelgedrag schelen... :)

Nee hoor :')
Ik heb iemand een keer al mijn electronica laten bewaken en ik ging dom naar een muur staren :+ Vrij ernstig dit...

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 13:37

ik stel ook alles uit..
Werk van school? oh dan kan morgen ook wel.
Een e-mail versturen? ach die hoeven ze niet nu te hebben toch?
En zelfs met het bewerken van foto's ( terwijl ik dit zo ontzettend leuk vind) stel ik het vaak uit..

Word er echt gek van..

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:01

Ik heb het bullet journal topic eens doorgelezen, en er zijn echt mensen die er een waar kunstwerk van maken :wow: Het lijkt me wel wat. Maar ik ben ook bang dat ik er te veel tijd in ga steken en ik ga uitstellen dmv het bijwerken van het journal }:0

Ik presteer overigens ook het beste (en het meeste :o ) onder tijdsdruk.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:03

Nou, heb dingen afgekregen *\o/*

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:07

Dat bullet journal zou bij mij juist averechts werken, aangezien ik er dan weer tegenop ga zien om iets met dat journal te doen en dus nog minder presteer :')

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:11

Hoi! hier ook iemand met flink uitstel gedrag. Ik begin altijd heel fanatiek aan dingen maar als het heel even moeilijk wordt stop ik ermee. Zo moet ik nu een verslag typen die eigenlijk morgen af moet zijn. Op een of andere manier krijg ik mezelf niet zo ver om verder te gaan.
Ik heb dan ook ADD en medicatie hiervoor. Zelfs met de medicatie krijg ik het voor elkaar om heel geconcentreerd op bokt te zitten en niet aan mijn verslag..
Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die dit hebben.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:20

Nou ik ben even heel trots op mezelf! Ik heb gisteren eindelijk weer een aantal sollicitaties voor stage plekken verstuurd. Ik ben heel erg bang dat ik niet goed genoeg ben en daarom stelde ik het steeds uit.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:35

Super! Dat is wel een schouderklopje waard :j

Ik presteer goed met de juiste leraren. Zo lang ik het echt leuk heb kan ik heel veel bereiken.
Mijn docent wiskunde in de 3e klas liet me altijd maar doen wat ik wilde. Ik zat het lekkerst als ik alleen zat, met mn voeten op de stoel naast me en dan mijn muziek op. Lette nooit op in de les, maar maakte mijn huiswerk prima. Als er toen een dag een invaller was geweest had die me gezien als vervelende puber, maar hij wist anders. Hij wist me ook uit te dagen zonder echt te pushen.
Het resultaat was in dat jaar 3x een 10 op een wiskunde toets en aan het eind een gemiddelde van een 9,4. De fouten die ik dan maakte waren vaak slordige fouten, te snel willen en niet controleren. 11:2=4,5.. Had ik dat niet neer gezet dan waren het 4 10en geweest :') Toen vertelde hij dat ik daardoor 1 punt van de 50 miste en dus een 9,9 had.. Maar ik weet beter, het had dan een 9,8 moeten zijn. Dat soort dingetjes. Wat moet het frustrerend zijn geweest om mijn toetsen na te kijken :')

Nu heb ik trouwens ook wel zulke docenten, maar op het HBO heb je 3 leraren per vak zo'n beetje, heb je sommige leraren soms een maand niet en de meeste leraren kennen je naam niet. Zoals het voorbeeld hier boven, we hadden 3 of 4 keer in de week wiskunde met dezelfde docent.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:32

laraxXxemma schreef:
Super! Dat is wel een schouderklopje waard :j

Ik presteer goed met de juiste leraren. Zo lang ik het echt leuk heb kan ik heel veel bereiken.
Mijn docent wiskunde in de 3e klas liet me altijd maar doen wat ik wilde. Ik zat het lekkerst als ik alleen zat, met mn voeten op de stoel naast me en dan mijn muziek op. Lette nooit op in de les, maar maakte mijn huiswerk prima. Als er toen een dag een invaller was geweest had die me gezien als vervelende puber, maar hij wist anders. Hij wist me ook uit te dagen zonder echt te pushen.
Het resultaat was in dat jaar 3x een 10 op een wiskunde toets en aan het eind een gemiddelde van een 9,4. De fouten die ik dan maakte waren vaak slordige fouten, te snel willen en niet controleren. 11:2=4,5.. Had ik dat niet neer gezet dan waren het 4 10en geweest :') Toen vertelde hij dat ik daardoor 1 punt van de 50 miste en dus een 9,9 had.. Maar ik weet beter, het had dan een 9,8 moeten zijn. Dat soort dingetjes. Wat moet het frustrerend zijn geweest om mijn toetsen na te kijken :')

Nu heb ik trouwens ook wel zulke docenten, maar op het HBO heb je 3 leraren per vak zo'n beetje, heb je sommige leraren soms een maand niet en de meeste leraren kennen je naam niet. Zoals het voorbeeld hier boven, we hadden 3 of 4 keer in de week wiskunde met dezelfde docent.

Dit is heel erg herkenbaar! Ik kan me ook totaal niet concentreren in de les en ik zit een beetje te kleuren in mijn agenda. Ik haal goede cijfers, want ik leer het uiteindelijk goed en ik pik toch heel erg veel op. Veel meer dan als ik heel geconcentreerd zit te luisteren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:20

Die bullet journal zoals ik hem op Pinterest tegenkom gaat volgens mij zijn doel voorbij.. Je bent dan zoveel met de versiering en inhoud van het boekje bezig, dat je volgens mij al snel vergeet waarom het gaat.

Ik zag dat er tegenwoordig ook agenda's/planners zijn die een todo lijstje hebben en veel schrijfruimte, dat zou voor mij beter werken..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:49

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Bij mij zal hij ook veij basic blijven hoor. Het de creativiteit van een doperwt.....

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:26

Naar aanleiding van dit topic heb ik eindelijk maar eens mijn kerstboom van 2 jaar terug van het balkon afgehaald.
Ook zoiets wat ik al heel lang aan het uitstellen ben.

Jolijn 2001, heel herkenbaar die tijdsdruk en overal een wedstrijdje van maken.
Die wedstrijdjes slaan alleen nergens op want de ander weet niet dat het een wedstrijd is haha :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:39

Relaxed schreef:
Die bullet journal zoals ik hem op Pinterest tegenkom gaat volgens mij zijn doel voorbij.. Je bent dan zoveel met de versiering en inhoud van het boekje bezig, dat je volgens mij al snel vergeet waarom het gaat.

Ik zag dat er tegenwoordig ook agenda's/planners zijn die een todo lijstje hebben en veel schrijfruimte, dat zou voor mij beter werken..

Mwah. Ik versier die van mij wel, maar puur omdat dat een motivatie is om hem te blijven gebruiken. Doe het ook niet per pagina, maar ik ga eens per maand wel zitten om er iets moois van te maken