, als dat zo bij je overkomt, mijn excuses dan. De eerste zin is meer algemeen, en de 2de heb je echt wel in het verleden geschreven. Ik geef u zelfs een compliment, nogmaals mijn excuses daarvoor dan, zal dat niet meer doen.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
meggiemeg schreef:Persoonlijk heb ik moeite met mensen die beweren gelovig te zijn, maar door de weeks doen ze alles wat niet mag en tegenstrijdig is en op zondag gaan ze braaf 2x naar de kerk.
Ik heb er geen moeite mee als iemand gelovig is en er ook daadwerkelijk naar leeft, heb daar respect voor het vind het knap dat diegene daar ook voor uit durft te komen. Er wordt zoveel tegen aan geschopt dat dat niet makkelijk is om te zeggen.
Wat was dat ook alweer over niet oordelen etc? Zondags moet je rust houden, maar toen diezelfde buurvrouw op zondag iets aan haar hart kreeg was ze maar wat blij dat er ambulancebroeders, dokters en verpleegkundigen aan het werk waren om haar er weer bovenop te helpen... Dat mag dan ineens wel
Tieneke schreef:Precies, het zou mij persoonlijk ook wel raken als iemand om die reden niet naar zoiets zou komen. Niemand vraagt je om de gebruiken mee te doen, niemand vraagt om iets bloot te geven of te veranderen. Of om het ermee eens te zijn. Van daar zitten ga je niet dood
Ik persoonlijk zie het ook als een eer als ik zoiets bij iemand anders mag meemaken.
Ik dwing jou ook niet om niet kerkelijk te huwen. Dwing mij dan ook niet om in de kerk te komen zitten.
elenaMM77 schreef:Heel simpel..
ik geloof niet in Sinterklaas, maar ik vier wel Sinterklaas.
ik geloof niet in de Kerstman maar laat mij graag door hem in de watten leggen.
. Maar uiteindelijk is het toch zo dat ik qua opvoeding het laatste woord heb (vind ik) en sinterklaas wordt gewoon gevierd!superpony schreef:Die geboden die je noemt, heb ik al niks mee. Niet doden, stelen etc ben ik het natuurlijk mee eens. Maar omdat dit menselijk is en niet vanuit een geloof.
Zelfde als dat ik never zal bedanken voor mn eten. Wij werken, het is ons geld en wij kopen en maken wat wij willen.
superpony schreef:Dan heb je gelovigen die overal hun geloof verkondigen en opdringen.
superpony schreef:Genoemde voorbeelden om je kind te laten geloven in het verhaal van Sinterklaas of de kerstman is niet te vergelijken. Dat zijn feesten die even voorbij komen en je de rest van het jaar niet echt me bezig bent. Daarbij vertel je op een bepaalde leeftijd dat het niet echt is. Het is toneel, een feest en daarna is het nog steeds een leuk feest, maar zonder erin te geloven. Je wete dan wie in het Sinterklaas pak zit of speelt later zelf een keer zwarte piet.
superpony schreef:Met het zoeken naar een stal, kwamen we er meer tegen waar je op zondag niet mag rijden op het terrein of helemaal niet mag komen. Dat vind ik een groot bezwaar, want het zijn onze paarden en het is onze ontspanning.

ElizeVdS schreef:Aan de andere kant.. een vraag aan de gelovigen. Niemand heeft het me ooit uit kunnen leggen. Als je op zondag niet mag werken: waarom is er dan een dominee of priester die voorgaat? Die werkt toch ook?

superpony schreef:Nee, dat is meteen oordelen.
Ik vind dopen niet normaal en het staat mij tegen. Het is ons kleinkind en ik zou er erg veel moeite mee hebben. Dat mag, dat is mijn goed recht.
Niet aanwezig zijn, is omdat ik niks in de kerk te zoeken heb. Ik geloof niet, doe niet mee en ga niks beloven daar.
Het zou voor mij een overweging zijn om daar schijnheilig mee te doen, want het is je kleinkind en moet het accepteren uit liefde. Of dichtbij jezelf blijven en gewoon niet gaan. Merkt een klein kind niks van en ik kan vele andere leuke en belangrijke dingen doen. Is prima uit te leggen ook.
Wederzijds begrip, is dat zij ons standpunt daarin ook begrijpen, omdat wij niks met de kerk hebben en niet achter dopen staan.
Homo zijn, kun je helemaal niks aan doen. Homo zijn is geen keuze.

Citaat:Elenamm77, Wij deden thuis inderdaad amper aan kerst. Mijn man wel en wil er graag veel aan doen, dus we hebben iets meer versiering inmiddels. ( lees 3 dingetjes ) Maar ik heb niks met kerst. Ik weet de betekenis en ben inderdaad niet zo hypocriet dat ik dat opeens moet vieren.
Ayasha schreef:Tieneke schreef:Precies, het zou mij persoonlijk ook wel raken als iemand om die reden niet naar zoiets zou komen. Niemand vraagt je om de gebruiken mee te doen, niemand vraagt om iets bloot te geven of te veranderen. Of om het ermee eens te zijn. Van daar zitten ga je niet dood
Ik persoonlijk zie het ook als een eer als ik zoiets bij iemand anders mag meemaken.
Eigenlijk doe je dat wel. Je vraagt nl om een dienst bij te wonen die wel degelijk bij de "gebruiken" van het geloof hoort.
"Vroegah" dwong mijn moeder me nogal eens om naar de kerk te gaan maar inmiddels ben ik daar uit gegroeid kwa leeftijd. Ik ga ook niet naar de kerk. Als iemand dat persoonlijk op vat moet ie dat zelf weten.Ik dwing jou ook niet om niet kerkelijk te huwen. Dwing mij dan ook niet om in de kerk te komen zitten.
De huidige sinterklaas heeft overigens nog maar bitter weinig te maken met de kerk. Dat is eerder gebaseerd op een boek van Jan Schenkman.
) dus als men dan komt, ga ik er vanuit dat niemand ergens een probleem mee heeft. Alleen maar complimenten gekregen trouwens over onze moderne originele dienst, geleid door een vrouw overigens 
Wat een belachelijk gedoe is het elk jaar, en die smakken geld... Dat rijmt voor mij persoonlijk niet met de betekenis die Kerst volgens mij voor christenen vandaag heeft (de evolutie en oorsprong even buiten beschouwing gelaten).Brainless schreef:Kerstviering zoals het nu is, is helemaal geen "oud" christelijk feest.
Vroeger (en sommige nu nog steeds) hadden de zwaar gelovigen vaak geen kerstboom (en kerstversieringen) omdat het een heidense oorsprong heeft.