Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:03

Adindaa schreef:
Wat grappig om te lezen dat er zo verschillend over gedacht wordt.
Ik vind het juist raar om de rekening te delen door het aantal personen, hier betaald iedereen gewoon voor wat hij zelf gegeten en gedronken heeft.

Maar als je dus met een groep een uur of 4 aan tafel zit, onthoud iedereen dan precies wat er besteld is? En hoe verdeel je de mandjes brood? En als je een fles wijn bestelt, tel je dan precies uit hoeveel het per glas kost & hoeveel glazen iedereen drinkt?

purny

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:05

Dan deel je de fles door het aantal mensen die ervan nuttigd

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:05

Suusie22 schreef:
Als ik ergens een hekel aan heb is het wel splitten.
Ik pin wel ;) dat geneuzel altijd om geld.

Nou dan mag jij mee met ons eerstvolgende eetclub etentje :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:06

purny schreef:
Dan deel je de fles door het aantal mensen die ervan nuttigd

En dan maakt het niet uit als jij 1 glas drinkt en ik 4?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:09

Ik split het altijd ook gewoon door het aantal personen. Vaak scheelt het echt niet veel als je het wel pp gaat uitrekenen.
Mocht er iemand echt graag alleen zn eigen share willen betalen, dan doet die dat eerst en splitten we de rest alsnog. Eigenlijk nooit problemen mee

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:13

Doubtless schreef:
Adindaa schreef:
Ik vind het juist raar om de rekening te delen door het aantal personen, hier betaald iedereen gewoon voor wat hij zelf gegeten en gedronken heeft.

Maar als je dus met een groep een uur of 4 aan tafel zit, onthoud iedereen dan precies wat er besteld is? En hoe verdeel je de mandjes brood? En als je een fles wijn bestelt, tel je dan precies uit hoeveel het per glas kost & hoeveel glazen iedereen drinkt?

Je weet wel wat je zelf hebt besteld, neem ik aan?
Bij broodjes en wijn kijken we gewoon wie er mee willen doen aan de broodjes en de wijn, en dan wordt het gesplitst door dat aantal personen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:15

Maar stel dat er 2 mensen wijn drinken, maar de ene drinkt maar 1.5 glas, de andere drinkt de rest, wordt het dan ook gewoon door 2 gedaan of wordt dat ook uitgeteld. Als men het principe volgt van je betaald wat je consumeert, wordt het laatste gedaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:16

Persoonlijk: als ik weet dat ik 1 wijntje drink (al is een fles water bij mij meer van toepassing) dan doe ik niet mee met de fles.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:17

Doubtless schreef:
Adindaa schreef:

Meestal weet ik zelf heel goed wat ik besteld heb, dus als je het bonnetje krijgt geef je gewoon even aan wat je wil betalen. Flessen wijn zijn bij ons meestal niet aan de orde, dus dat scheelt.
Het broodmandje wordt meestal wel door één iemand betaald, daar wordt vaak niet moeilijk over gedaan. Scheelt per keer wie het mandje afrekent.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:19

K heb hier nog nooit voor een broodmandje moeten betalen, dat krijg je zo. Dus dat is ook al iets waar we geen omzien naar hebben.

Sheran: Maar als jij 4 glazen drinkt, moet die andere dan ineens wel voor u meebetalen?

Ben op dat gebied, dan wel recht door, wil je alleen betalen wat je geconsumeerd hebt, goed maar dan ook alles. Niet ineens bij de wijn niet, omdat het in je voordeel is.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 06-10-16 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:21

Dit is echt een puur hypothetische situatie voor mij :P. Ik drink nooit meer dan 1 glas (water, ik drink geen alcohol) en ik zou er sowieso voor waken dat ik niet de hele fles leegdrink in mijn eentje, dat zou ik wat aso vinden :P. Als we iets delen wil ik ook opletten dat het eerlijk verdeeld word en als ik toch in mijn eentje alles naar binnen zou gieten zou ik uit mezelf aanbieden meer te betalen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:22

Eigenlijk ook altijd X bedrag delen door aantal personen. Met stappen maken we een pot als iedereen bier drinkt en als er weinig over is dan heeft de houder van de pot geluk, die ging ook steeds bier halen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:23

Vind het belachelijk waarom zou ik voor de alcohol van een ander moeten betalen. Ik drink zelf geen alcohol. Daarom vind ik die arrangementen met onbeperkt drinken zo ideaal.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:25

Sheran schreef:
Dit is echt een puur hypothetische situatie voor mij :P. Ik drink nooit meer dan 1 glas (water, ik drink geen alcohol) en ik zou er sowieso voor waken dat ik niet de hele fles leegdrink in mijn eentje, dat zou ik wat aso vinden :P. Als we iets delen wil ik ook opletten dat het eerlijk verdeeld word en als ik toch in mijn eentje alles naar binnen zou gieten zou ik uit mezelf aanbieden meer te betalen.

ok, duidelijk, k vind eigenlijk niet veel verschil als je gewoon split maar dan wel rekeninghoudend dat alles wat gelijk is en als er duurdere dingen zijn die besteld zijn, die persoon extra betaald.
Met als voordeel dat je niet nog als een bezetene moet gaan tellen wie wat gedronken en gegeten heeft.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:26

Sheran schreef:
Bij broodjes en wijn kijken we gewoon wie er mee willen doen aan de broodjes en de wijn, en dan wordt het gesplitst door dat aantal personen.

Nee dat weet ik niet, want ik ben niet gewend om het bij te houden ;) Als wij met een gezelschap van 4 een rekening krijgen waar 16 glazen wijn op staat, dan zou ik zomaar 3 óf 4 glazen wijn gedronken kunnen hebben. Maar na lang tafelen weet ik dat niet hoor.

Ik heb de indruk (correct me if I'm wrong) dat vooral niet-drinkers het fijner vinden om apart te betalen, terwijl wel-drinkers minder moeite lijken te hebben met splitten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:27

purny schreef:
Vind het belachelijk waarom zou ik voor de alcohol van een ander moeten betalen. Ik drink zelf geen alcohol. Daarom vind ik die arrangementen met onbeperkt drinken zo ideaal.

Waarom moet een ander voor jou frisdrank betalen, is toch juist hetzelfde? Buiten de duurdere alcholische dranken verschillen de prijzen niet echt veel, Bv een cola en een pintje. Of als jij 2 cola's drinkt en je vrienden delen een fles wijn. Per glas wijn gerekend schilt dat echt niet veel.

Ik drink zelf amper alcohol, soms is glas ofzo, meestal drink ik gewoon cola ofzo maar k heb geen probleem mee te splitten. Misschien ook omdat in mijn vriendenkring niemand er van profiteert.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 06-10-16 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:27

Chanel: nee, dat lijkt dan inderdaad niet zo'n groot verschil :)

Doubtless: dan tafel je heel anders dan ik denk ik. Ik bestel meestal 1 drankje en 1 hoofdgerecht. Dat lukt nog wel om te onthouden. Geen grote tafels vol met van alles en nog wat dus.

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:28

Wij splitten de rekening altijd door het aantal mensen, tenzij er een enorm verschil in zit wat iedereen heeft besteld. Maar dat komt zelden/nooit voor

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:29

Dan betaal ik gewoon voor m'n colaatje. Bovendien drink ik nooit zo snel een glaasje cola leeg.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:33

Doubtless schreef:
Sheran schreef:

Nee dat weet ik niet, want ik ben niet gewend om het bij te houden ;) Als wij met een gezelschap van 4 een rekening krijgen waar 16 glazen wijn op staat, dan zou ik zomaar 3 óf 4 glazen wijn gedronken kunnen hebben. Maar na lang tafelen weet ik dat niet hoor.

Ik heb de indruk (correct me if I'm wrong) dat vooral niet-drinkers het fijner vinden om apart te betalen, terwijl wel-drinkers minder moeite lijken te hebben met splitten.

ja dat snap ik ook wel, want voor wel-drinkers maakt het niet zoveel uit.. ze betalen namelijk of vooral/ongeveer hun eigen drankjes.. of ze betalen minder omdat niet-drinkers ook mee betalen :+

als ik met een gezelschap ga eten en ik moet wat zuinig aan doen gezien mn financien en zou daarom geen alcohol en geen toetje doen terwijl de rest dat wel doet.. kan me dat op het einde zo 5 euro schelen.. dat vind ik best veel.. zeker toen ik student was want toen moest ik het doen met 10 euro per week voor boodschappen dus dan scheelt die 5 euro best wel wat :')

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:35

Ik vind het voor studenten ook heel normaal om elk je eigen deel te betalen. Maar als je met (fulltime) werkende mensen aan tafel zit, wordt die speling in budget wat groter als het goed is. Dan is splitten niet zo'n groot probleem zou je denken. Er vanuit gaande dat het om enkele euro's gaat.

En wat je zegt klopt niet helemaal. Een biertje is hier namelijk net zo duur als een frisje. En een verse jus net zo duur als een wijntje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:38

Luz_ElenaE schreef:
In mijn vriendengroep betaald 1 iemand de hele rekening, gaat het bonnetje op WhatsApp en maakt iedereen over wat zij hebben gegeten. Scheelt gedoe aan tafel en die ene dag dat die persoon wat minder op zijn rekening heeft staan is nu niet echt een ramp te noemen

Dit doen wij ook wel eens, maar ligt er wel heel erg aan hoe groot de groep is en hoe de rest erbij staat qua budget. Heb nog wel eens vrienden die het dan constant 'vergeten' en dat is wel een beetje vervelend.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:43

tja ik doe niet moeilijk over splitten van de rekening, maar ik ben wel eigenlijk altijd de persoon die het minst eet en drinkt.
Met lunchen betalen we om de beurt of ieder zijn eigen eten en drinken..
ideaal is gewoon het onbeperkt tapas eten enz.. zeker met grotere groepen

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:44

Met uiteten gaan vind ik splitten altijd wel prima. Met drankjes neem ik zelf los muntgeld mee, ik drink geen alcohol en een cola gaat er echt lang zo snel niet in als een biertje merk ik. Mijn vrienden vinden het ook leuk om speciaalbiertjes te drinken, nou prima, gezellig, maar dan betaal ik gewoon mijn eigen deel. Nog nooit gedoe ofzo over gehad. Vind het nogal vervelend als er mensen zijn die het maar normaal vinden dat ik extra zou moeten dokken 'omdat het ongezellig is om niet te splitten'. Nou prima, dan blijf ik de volgende keer wel thuis. Als we om geld moeilijk moeten gaan lopen doen... Je kunt niet in andermans portemonnee kijken.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:46

Als we met de vriendengroep uit eten gaan ligt het er een beetje aan wat we doen. vaak komt het neer op delen door personen/ per stel, maar over het algemeen reken ik liever per persoon/stel geconsumeerde artikelen uit.

Ik ben bij delen door aantal personen nagenoeg altijd meer kwijt als bij per persoon. Dit omdat ik weinig drink bij het eten (ik krijg niet meer weg als 1 drankje, bij uitzondering 2 of 3 (met uitgebreid kerstdiner en dergelijke maaltijden))geen alcohol drink, en een kleine eter ben, dus meestal alleen hoofdgerecht.

Als ik van te voren weet dat rekening gedeelt wordt door het aantal personen wil ik nog wel eens een (alcohol vrije) cocktail bestellen ipv een appelsapje,maar dat is meer zodat ik niet het gevoel heb dat ik meer mee betaal voor de rest als dat het me kost en ik daar dan van baal (en zo'n coctail o z'n tijd is natuurlijk ook wel erg lekker :) ). Dat anderen meebetalen voor mij durf ik te wedden dat dat niet voorkomt :+

Mochten we een keer echt uitgaan (ga ik eigenlijk nooit ) doe ik niet mee met de pot omdat dat voor mij gewoon niet uitkan. maar doe dan ook niet mee als er rondje uit de pot wordt gegeven.