Wie heeft/kent/bezoekt ook iemand die in de gevangenis zit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:37

Citaat:
Veel criminelen en vrienden daarvan, en dat zijn vaak echt de aardigste, meest vrijgevende, loyale en minst oordelende mensen.

Tuurlijk. En ze zitten vast niet in de gevangenis omdat ze niet van andermans spullen of andere mensen an sich konden afblijven??

suikermeisje

Re: Wie heeft/kent/bezoekt ook iemand die in de gevangenis zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:17

Ze zijn idd zo loyaal naar hun eigen soort volk. Maar andermans spullen jatten ze van het erf (zoals hier gebeurd is). Ja, zijn echt zo aardig!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:21

Tiggs schreef:
Citaat:
Veel criminelen en vrienden daarvan, en dat zijn vaak echt de aardigste, meest vrijgevende, loyale en minst oordelende mensen.

Tuurlijk. En ze zitten vast niet in de gevangenis omdat ze niet van andermans spullen of andere mensen an sich konden afblijven??

Dat iemand in de gevangenis zit betekent niet meteen dat het een slecht persoon is of zo....
Mijn buurman is ex-gedetineerde, en het is echt serieus een man met een hart van goud.
Sommige mensen hebben pech, sommige mensen gaan één keer de fout in, sommige mensen worden door de gevangenis juist verder het criminele circuit ingetrokken en bij sommige mensen zit er gewoon een steekje los.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:23

Maar toch heeft hij ooit iets fout gedaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:25

shilady schreef:
Bij ons in de gevangenis pi lelystad is het nogal in om de andere gevangenis vrouwen op een non chalante manier te vragen (vissen) waar hun vent voor zit.
Ik kreeg laatst ook zoon verhoor en ik zeg dan gewoon loud and proud drugs zonder tbs *D
Sommige vrouwen hun man hebben iets met verkrachting of kinderen op hun geweten en zeggen wijselijk niks
Andere geven toe tbs
En als ze dan weten waar jou vriend voor zit word dat gelijk doorverteld aan hun man tijdens bezoek. :))

Je hebt ook veel mannen die hun vrouw stalken vanuit de bak op sommige detentie cellen waar je met 6 op een kamer zit heb je je eigen tv en telefoon en kan je ook snachts je vrouw bellen :wow:

Moet zeggen dat ik ook altijd erg benieuwd was waar die mensen voor zaten :o maar ernaa vragen/vissen.. :=

Tiggs schreef:
Citaat:

Dat zeg ik niet en heeft er verder ook niets mee te maken. In mijn ervaring is het gewoon zo. Heb het over het algemeen daarom ook veel leuker in het wereldje van de iets minder volgens de regels levende mensen. En heb het dan over de mensen die wat minder legaal werk hebben bijvoorbeeld, niet over mensen die iets te maken hebben met verkrachting oid.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:27

Nou van diefstal word ik ook niet vrolijk en als ik erachter kom wie het was kan het zo maar zijn dat ik ook in de bajes belandt en dan niet omdat ik zo aardig was.
Dus leuk die mensen die niet volgens de regels leven. Maar stelen van mensen, hun hobby afnemen en ervoor zorgen dat ze geldproblemen krijgen. Het is te hopen dat ze van je spullen afblijven dan.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:28

En wat dacht je van mensen die drugs gebruiken maar geen geld hebben en daardoor gaan jatten. Leuk joh dat wereldje

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:33

Verslaafden/blut is weer iets anders, juist niet het wereldje waar ik het over heb. Verslaafden kunnen door hun verslaving vreselijke mensen worden helaas.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:35

quera schreef:

Ik heb ook wel eens iets fout gedaan, ik rijdt wel eens te hard, ik heb wel eens gereden met wat alcohol teveel op, ik heb wel eens iemand een stomp verkocht, ik heb wel eens een ruitje ingekinkeld, ik heb zelfs eens in een oud pand ingebroken.
Maar fouten, hoe groot of klein ook, maakt een mens niet meteen slecht.
(begrijp me niet verkeerd, ik ben niet pro-stelen of drugsdealen ofzo, maar het is ook wel heel wat om iedereen maar meteen over één kam te scheren)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:36

Geryon schreef:
Verslaafden/blut is weer iets anders, juist niet het wereldje waar ik het over heb. Verslaafden kunnen door hun verslaving vreselijke mensen worden helaas.

Waar de dealers of kwekers aan mee helpen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:38

Laurora schreef:
quera schreef:

Ik heb ook wel eens iets fout gedaan, ik rijdt wel eens te hard, ik heb wel eens gereden met wat alcohol teveel op, ik heb wel eens iemand een stomp verkocht, ik heb wel eens een ruitje ingekinkeld, ik heb zelfs eens in een oud pand ingebroken.
(begrijp me niet verkeerd, ik ben niet pro-stelen of drugsdealen ofzo, maar het is ook wel heel wat om iedereen maar meteen over één kam te scheren)

Bedoel wel echt iets fout gedaan.
Je komt niet zomaar in de gevangenis.
En als je dan gepakt wordt dan moet je daarvan de consequenties van aanvaarden. En ik vind wel dat als je je straf hebt uitgezeten je er ook klaar mee bent. Tenzij een gevaar voor de maatschappij.
En ik scheer niemand over 1 kam ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:47

quera schreef:
Geryon schreef:

Waar de dealers of kwekers aan mee helpen

Dat is waar, vond ik daarom eerst ook not done. En zou het zelf daarom ook nooit doen. Maar ik 'snap' het wel. Iedereen doet egoistische dingen. Ten koste van een ander, een dier of de wereld. Dus om daarover te vallen vind ik persoonlijk een beetje hypocriet. De een zorgt ervoor dat er voor de mensen die drugs willen gebruiken, drugs bestaat. De ander steunt kinderarbeid door goedkope kleding te kopen. Tja. Dat het één illegaal is en het ander legaal vind ik er totaal niet toe doen. Niet alleen de wet bepaalt wat goed en slecht is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:49

Dat is waar.

Maar van goedkope kleding raken geen mensen in de gevangenis en van drugs is de kans veel groter. Sterker nog ik denk dat 80% drugsgebruiker is (geweest) of iets met drugs te maken heeft gehad.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 22:51

Kunnen we het gewoon positief houden en niet een discussie maken over hoe goed of slecht criminelen zijn ? Daar kan een ander topic over gemaakt worden
ik heb dit topic gemaakt om te zien wie wellis op bezoek gaat etc en hun ervaringen :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:52

Maar als je hier in nederland in de gevangenis komt heb je niet een klein beetje fout gedaan..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:16

Laurora schreef:
Tiggs schreef:

Dat iemand in de gevangenis zit betekent niet meteen dat het een slecht persoon is of zo....
Mijn buurman is ex-gedetineerde, en het is echt serieus een man met een hart van goud.
Sommige mensen hebben pech, sommige mensen gaan één keer de fout in, sommige mensen worden door de gevangenis juist verder het criminele circuit ingetrokken en bij sommige mensen zit er gewoon een steekje los.

Daar moet ik je gelijk ingeven hoor, maar dat het de meest aardige mensen zijn etc. is het andere uiterste...

Ontopic: ik vind het een hele interessante vraag eigenlijk van de TS. Wanneer is voor jou de grens bereikt? Hoe na moet iemand je staan, over welk delict hebben we het etc. Ik zou daar echt niet zomaar antwoord op kunnen geven! Ja als iemand een moord pleegt (wat dus voorbedachte rade impliceert) en diegene volledig toerekeningsvatbaar is, dan is het doeidoei - hoeveel ik ook van diegene houd. Maar in andere gevallen? Geen idee.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:34

quera schreef:
Laurora schreef:

Bedoel wel echt iets fout gedaan.
Je komt niet zomaar in de gevangenis.
En als je dan gepakt wordt dan moet je daarvan de consequenties van aanvaarden. En ik vind wel dat als je je straf hebt uitgezeten je er ook klaar mee bent. Tenzij een gevaar voor de maatschappij.
En ik scheer niemand over 1 kam ;)

Nee oke daar ben ik het absoluut mee eens, de gevangenis is er niet voor niks, het is de bedoeling dat je er van leert en niet in herhaling valt. (helaas werkt het bij sommige mensen averechts)
Ik denk dat ik je comment verkeerd interpreteerde, sorry :)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:54

Ik zal mijn buurman dan ook maar meteen even toevoegen aan mijn ervaringen met (ex-)gedetineerden.
Mijn buurman heeft in een donker verleden drugs gedealed en gesmokkeld. Hij is gepakt en als voorbeeld neergezet (uitzonderlijk hoge straf)
Tijdens zijn straf is zijn vader heel erg ziek geworden en overleden. Hij heeft nog afscheid kunnen nemen maar mocht niet op de begrafenis aanwezig zijn.
Toen hij vastzat is hij zijn fouten in gaan zien en heeft hij gezworen zijn fouten in iets positiefs om te zetten.
Hij is nu bijna 10 jaar weer vrij en geeft voorlichting over drugs op scholen en helpt jongeren in de jeugdgevangenis die met drugs in aanraking zijn gekomen.

Hij heeft het altijd als heel fijn ervaren in de gevangenis, hij kreeg de hulp die hij nodig had om weer overeind te komen, kon altijd een praatje maken met de cipiers en heeft echt z'n mindset kunnen veranderen door de structuur en mogelijkheden die hij kreeg.

Zelf heb ik hem van kleins af aan gekend, hij is eigenlijk de zoon van mijn buren, en kwam heel vaak langs. Mijn buren waren een soort tweede opa en oma voor mij en mn buurman een zoveelste oom, zijn zoons mijn zoveelste neefjes.
Toen hij vast kwam te zitten verhuisden zijn zoons met zijn (ex) vrouw naar de randstad.
Toen hij vrij kwam heb ik even moeite gehad met het hele gebeuren, vooral om dat ik het nog niet zo goed begreep toendertijd (ik was 7 toen hij vast kwam te zitten 15 toen hij vrij kwam en bij zn moeder (mijn buurvrouw dus) kwam wonen) maar ik kon er altijd goed met mijn ouders (en zijn ouders en rest van de famillie) over praten.
Inmiddels ken ik hem door en door, kan uren met hem praten, ook over zijn ervaringen in de gevangenis, en vertrouw ik hem voor de volle 100%.
(ook met zijn zoons heb ik weer contact en ze zijn regelmatig hiernaast :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 00:07

Wat een heftige verhalen in dit topic van kinderen, ouders en broers/zussen die vast zitten. Lijkt me ontzettend moeilijk als je eerstelijns familie vast zit.

shilady, vind het inderdaad ook best "tricky" dat jullie pas relatie kregen toen hij vast al vast zat! Lijkt me enorm lastig om zo in te kunnen schatten in hoeverre hij spijt heeft, veranderd is, of oprecht. Een kennis van ons gezin heeft vast gezeten voor een zedendelict. Daarbij waren wij op verschillende manieren redelijk persoonlijk betrokken, zowel bij de dader als bij het slachtoffertje. Dat is iets heel heftigs waarin je je eigen moraal en denkwijze onder de loep moet nemen: is de manier waarop je altijd over gedetineerden en dan met name zedenzaken denkt wel terecht? Waar ligt de grens tussen bewuste fouten en psychisch ziek? Wat doe je in contact met die persoon? Ik heb zelf daarin heel sterk gezien wat ziekte is en wat echt foutief handelen, die grens is dun en loopt niet simpel recht. Ook spijt en dat soort emoties bij dader zijn moeilijk, in hoeverre is iets oprecht of juist niet? Gezinsleden van mij die de dader het beste kennen (en dat was best dichtbij) hebben wel enkele brieven gewisseld, maar het kostte wel tijd en veel denken om daar voor hunzelf aan toe te zijn. We zijn geen van allen op bezoek geweest, andere vrienden wel. Op die manier blijf je wel op de hoogte en ik moet zeggen dat wij eigenlijk allemaal de persoon nog steeds als persoon zien, die helaas een ernstige afwijking in de hersenen heeft wat echt en ziekte is, die hem dingen heeft laten doen waar hij wel in zekere zin bewust voor gekozen heeft. De daden veroordelen we uiteraard, maar de persoon er achter heb ik wel op een andere manier leren bekijken. Dit geld overigens voor zover ik weet ook voor slachtoffers familie.

Dit leerproces had echter nooit bestaan als ik de persoon en karakter niet van te voren had gekend. Dan had ik niet in kunnen schatten wat oprecht is en wat niet, hoe de sociale omgeving van de persoon is en er op reageert, in hoeverre spijt echt gevoeld wordt of er alleen gelogen wordt. Ik merk dit ook binnen mijn werk, waar ik geregeld met ex-gedetineerden te maken heb. Dat is waarom ik over TS schreef dat ik het zelf "gevaarlijk" zou vinden om een relatie te beginnen met iemand die ik niet ken van voor de detentie. (Ik heb al een man hoor, maar stel dat, haha.)

In de gevangenis zelf ben ik dus nooit geweest, maar wat de gedetineerde er over schreef was overwegend positief qua behandeling en wat er aanwezig was. Natuurlijk geen hotel, en het maakte gedetineerde wel gek als ik het me goed herinner, maar dat was meer door het feit dat je zo'n groot deel van de dag op de kamer zit waardoor er veel tijd is om te denken wat je nou eigenlijk gedaan hebt en de consequenties daarvan. Brieven van en naar de gevangenis waren overigens wel altijd open gemaakt en gecheckt, dat hebben ze wel streng in de gaten!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 00:14

marrlinde schreef:
shilady, vind het inderdaad ook best "tricky" dat jullie pas relatie kregen !

Beste vriend :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:13

Is ook een relatie :D
Alleen geen romantische, maar vriendschappelijk.

Ik ken wel meerdere mensen die een nachtje in de cel hebben geslapen, zal nooit die Chinese student vergeten die voor het eerst de vrijheid had, weg van de druk van haar ouders en die fles wijn leek vast een goed idee maar praktijk verliep anders. Voor haar eigen veiligheid maar een kamer gereserveerd in het staatshotel :+ die meid wist van voren niet meer dat ze van achteren ook nog leefde := wel een lieve dronk hoor, maar compleet van de wereld. Ze wist niet meer waar ze woonde.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:58

Zelf geen bekenden in de gevangenis, maar ik vind het wel een heel interessant onderwerp. Ik ben verpest door orange is the new black :') Nu weet ik wel dat dat gedramatiseerd is en dat er grote verschillen zijn tussen de USA en Nederland, maar toch ben ik heel benieuwd hoe het er nou echt aan toe gaat.

Het enige contact met gevangenen dat ik ken is een heel enkele keer op de afdeling waar ik werk, wat ik wel opvallend vind daarin is het grote verschil in beveiliging (en dat is niet alleen afhankelijk van hetgene waarvoor iemand zit, maar ook uit welke gevangenis etc)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:59

shilady schreef:
marrlinde schreef:
shilady, vind het inderdaad ook best "tricky" dat jullie pas relatie kregen !

Beste vriend :)

Oh sorry! Ik dacht dat je een relatie hebt met hem, omdat je in je vorige post schreef over "andere vrouwen en hun vent" en "jouw man". Maar beste vriend is inderdaad nog een wat safere afstand dat je partner. :j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 19:54

Opzich gaan de bewaarders ook heel relaxed met de gedetineerde om en dat spreekt mij ook heel erg aan

In America is het echt inmate vs co

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:08

Mijn ex, PPC in scheveningen. :+
Heeft geprobeerd onze kids (1,5 en 2,5) en mij aan te rijden. nog 3 zaken van mij tegen hem die niet te zuinig zijn en sinds ik m eruit heb geschopt heeft hij nog een stuk of 20 zaken tegen zich opgebouwd.
Moet allemaal nog voorkomen, mag ook wel na 7 mnd voorarrest :z