Voordringende oudjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 07:57

leestmee schreef:
Of hoe vaak je door een oudere in een scootmobiel zowat van je sokken gesjeesd wordt.
Of dat ze met hun karretje of rollator tegen je hielen rijden.

Met mijn moeder andersom: mensen springen voor de scootmobiel..
En dan boos kijken dat mijn moeder diegene 'aanrijdt', ja duik er dan ook niet voor zonder te kijken. 8)7

En dan rijdt ze geen 20 km/h.. Nee nog langzamer dan een loop tempo.. :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:05

Ik moet er altijd wel om grinniken. :=

xniieeenke

Re: Voordringende oudjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:33

Ik maak het ook mee, misschien nog wel vaker dan de jongeren waar dat over gezegd wordt. (En ik ben d'r zelf eentje van)
Altijd maar voorrang willen overal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:38

Zoolgangster schreef:
Sleeper schreef:
Even omdat het me stoort. De meeste 55+ werken nog gewoon en hebben niet alle tijd van de wereld. Als je met 55 al oud genoemd wordt terwijl je dan nog 12 jaar moet werken klopt er iets niet. Volgens mij gaat het meer om de echte ouderen die niet meer werken.

Inderdaad... en dat zijn meestal ook de mensen die nog voldoende sociaal zijn, anders hadden ze die baan niet, en daarom dringen ze ook niet voor.
De echte ouderen die niet meer werken, tja, ik kwam ooit iemand tegen die klaagde dat de andere ouderen in het verzorgingshuis haar niet bij zich wilden hebben zitten in de eetzaal. 8)7 Die hadden alle plekjes al onderling verdeeld, en daar paste geen nieuwkomer bij.

Ik kan me voorstellen dat die dames zich misdragen als ze eens in een winkel komen, maar zelf maak ik zelden mee dat "oudjes" voordringen.

Handig om te weten: gewoon een winkel bezoeken is een crime als je met gesubsidieerd taxivervoer (vanwege handicap) gaat: de vervoerder moet van tevoren weten hoe laat je terug wil, en wee je gebeente als je dan niet klaar staat... Want als je zo'n taxi mist, is de regel vaak dat je dan pas een uur later opnieuw zo'n taxi kunt laten komen.
Dus soms hebben die mensen ècht een goede reden om haast te hebben.

;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:29

Topic word steeds leuker als je een beelddenker bent :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:46

mirim schreef:
Weet je wat ik niet helemaal begrijp?
Dat er zoveel mensen hier gewoon meegaan met de gedachte dat ' oudjes ' allemaal hetzelfde zijn.
Ten eerste vind ik het al vrij stuitend om mensen vanaf 55 al oudjes te noemen, maar dit is al eerder genoemd.
Om nu heel makkelijk oudere mensen over een kam te scheren en ze weg te zetten als zijnde verachtelijke wezens die enkel maar aan zichzelf denken en ergenernissen opwekken vind ik wel heel erg ver gaan.
Eens worden jullie jongeren ook oud(er).
Misschien moeten jullie daar eens over nadenken.
Hoe het is als je lijf je in de steek laat, als je dingen niet meer zo goed kan overzien en daarom misschien wat naar reageert, dat je bang bent om tussen druk bewegende en pratende jongeren in te staan.
Overigens hoor ik nog niet in de categorie thuis, die jullie aanduiden met 'die oudjes' , maar ik kan me wel voorstellen hoe zij zich soms voelen.
Enne...wat als er een topic wordt gestart met de kop : de jeugd van tegenwoordig heeft nergens respect voor?
Ik ben bang dat er dan al vrij direct gezegd zou worden dat niet iedereen gelijk is en je niet zo mag categoriseren .
Maar denk er maar over na : jullie worden ook oud, helaas heeft niemand de eeuwige jeugd.
Natuurlijk is het nergens goed te praten dat ouderen voordringen en dergelijke, maar ik vind de commentáren hier te ver gaan.
Ouderen zijn niet standaard irritant en achterlijk.

Zo'n topic is er al en daarbij is het net als alle andere soortgelijke topics toch eens fijn om je ergernissen kwijt te kunnen. Ik durf te wedden dat iedereen hier weet dat lang niet alle ouderen zo zijn, maar dat "alle ouderen" makkelijker schrijft dan "die ene".
Wellicht moet je er zelf niet zo zwaar aan tillen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:47

woofie schreef:
Mars schreef:
Dat menig 55-plusser niet vies is van een beetje voorpiepen, ach dat was me wel bekend. Waar ik dit eigenlijk zelden meemaak met leeftijdgenoten of mensen jonger dan ik gebeurd me dit bij de oudere mensch regelmatig.
Maar de laatste weken loopt het de spuigaten uit, in de supermarkt proppen ze zich gewoon langs mijn kar met hun pakje boter al roepende 'ik kan wel even voor he?' Retorische vraag natuurlijk want inmiddels wordt er voor mijn neus al afgerekend :+

Zo erg vind ik t allemaal niet maar ik vraag me toch af: vanwaar die haast bij de grijze medemens? Ben ik een toevallig slachtoffer of valt het de bokkers ook op? Is er soms een belangrijke Grijsaard Conventie gaande waar ze allemaal dringend heen moeten? Heeft iemand hier een memo over gehad misschien? :P

Tot zo ver het raadsel van de dag :D

Dus jij vind iemand van 55+ bejaard?? nou, namens deze 56 jarige hartelijk bedankt :?

En namens deze 56 jarige ook. :Y)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:58

:') :') :')
hilarisch :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 09:59

Maar eh dames, het woordt 'bejaard' staat niet in mn OP he :=
Verder was het niet de bedoeling jullie te beledigen, ik had die leeftijd wat op moeten schroeven idd, maar kan het nu niet meer aanpassen.

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:02

Ik mis in deze discussie twee woorden : Verdraagzaamheid en Respect, en dat geldt voor alle leeftijdsgroepen.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:06

Als er een oudje bij de kassa voordringt zegt m'n vader altijd: ah joh laat gaan, die heeft haast want die heeft niet zo lang meer :=

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:23

Ik heb eigenlijk nooit last van voordringende oudjes. Sowieso is dat hier in het dorp niet echt gaande geloof ik. Maar ik ga dan ook op tijden naar de supermarkt wanneer het er redelijk rustig is.

Heb meer last van de groep 30 + tot ong 65 in de supermarkt; midden in het pad een theekransje houden met uiteraard de beide karren naast elkaar zodat je of moet vragen dat je er langs wil (ook al hebben ze je zien aankomen; vind dat altijd zo onbeschoft) of je moet omlopen. Meestal kies ik voor het laatste omdat dat gewoon sneller is, want als ze aan de kant gaan gebeurt dat zo traag dat omdraaien en omlopen vele malen sneller is.

Wat ik wel een keer meegemaakt heb met een oudje. Was toevallig een keer naar de supermarkt toen die nog niet open was; duurde nog een min of 2. Stonden al wat mensen onder wie 1 bejaarde dame van rond de 80. Komt er na een halve min een tweede bejaarde aanschuivelen, gaat bij die andere bejaarde staan en begint tegen die arme vrouw te klagen dat de winkel nog niet open is (nee gek he, als de winkel om 12 uur open gaat en het is nog geen 12 uur...was op zondag) en dat het koud was. Ja het was wat frisjes die dag, maar was prima te doen nog.
1 min voor 12 komen er wat personeelsleden naar buiten om de winkelwagentjes vast naar buiten te rijden, dus de schuifdeuren stonden open. Iedereen braaf blijven wachten. Hoor ik oudje no 2 (zal ook zo rond de 80 geweest zijn) heel snibbig tegen oudje no 1 zeggen; nou ik ga naar binnen hoor..en stapt naar voren (met nog een aardige gang ook nog voor die leeftijd) en gaat naar binnen. een winkelmeisje zegt nog heel luid en duidelijk; we zijn nog niet open hoor mevrouw....en wat denk je; die bejaarde vrouw deed gewoon net alsof ze slechthorend is en zonder op of om te kijken loopt ze gewoon stug door naar binnen. Dat terwijl ze ervoor alles prima kon verstaan; was nog een zeer krasse dame
Meisje zucht eens maar besloot haar toch maar te laten gaan.

O en waarom ze nu zo'n haast had kwam ik 2 min later ook nog achter; gratis koffie drinken aan de koffietafel 8)7

Heb het met volle verbazing aangezien.

in het verkeer zijn alle generaties even erg; jong, midden en oud...enige nare met de hele oudjes is dan weer op in en uitvoegstroken bv op snelwegen; die gooien zo het stuur om zonder op of om te kijken. En bij kruisingen weten ze vaak ook de gulden middenweg niet te vinden; ze gaan of veel te vroeg of ze zijn supertraag.

Wat ik wel erg herkenbaar vind in dit topic wat genoemd is; dat veel 80 plussers menen dat ze meer mogen en voor mogen puur omdat ze oud zijn. Dat is wel een eigenschap waaraan ik me bij tijden (ligt eraan in wat voor situatie er gebruik van wordt gemaakt) gigantisch erger en dan op zo'n moment ook weiger er aan mee te werken. Helemaal als desbetreffende bejaarde meent dat op zeer snibbige en onbeschofte wijze kenbaar te moeten maken.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:42

Betty62 schreef:
Ik mis in deze discussie twee woorden : Verdraagzaamheid en Respect, en dat geldt voor alle leeftijdsgroepen.

Komt van twee kanten natuurlijk he.
Over het algemeen kan ik het heel goed vinden met de oudere leeftijdsgroep, met name natuurlijk omdat ons klanten bestand voor 60% uit ouderen bestaat (al zijn ouderen bij mij wel gepensioneerd of ouder).

Maar daar zitten wel (zoals in elke bevolkingsgroep) een paar rotte appels tussen met gewoon geen respect voor de medemens.

Een klant in het bijzonder, de favoriet van het filiaal, begint gewoon klanten uit te schelden als ze haar vragen niet kunnen beantwoorden, of als ze haar niet voor laten gaan bij de kassa. Nou sorry, maar daar heb ik dan ook geen respect meer voor %)

En zo zijn er nog wel meer minder extreme varianten hoor. Je ziet veel op een dagje achter de kassa :')

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:49

Betty62 schreef:

als je erom kan lachen heb je aan beide al voldaan......

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 10:50

Overigens is mn eigen omaatje ook niet een makkelijk oudje := Voorpiepen zal ze echt niet doen, maar oh wee als de supermarkt het in zn hoofd haalt om bijvoorbeeld de melk twee meter op te schuiven. Nou, dan zal elke medewerker weten dat ze het daar níet mee eens is, dat ouderen zo niks meer kunnen vinden en *moppermopper*. 'Chill ff oma, de melk staat toch gewoon hier?' zeg ik dan. Nou dat is helemaal verkeerd hoor, zucht.
Ik laat haar maar begaan en neem me voor om nooit zo te gaan doen later, maar je weet natuurlijk pas hoe het zal gaan als je zelf 80+ bent...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:52

Houd er iemand hier wel rekening dat men van een bepaalde ouderdom gewoon weg niet meer tegen verandering kunnen? Dat hun hersenen ook al oud zijn en beginnen af te takelen waardoor ze anders reageren op situatie's dan jongere mensen?

Zo kan de verandering van plaats van de melk echt wel moeilijker te behappen zijn, net zoals mensen met autisme niet goed tegen verandering kunnen.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 23-09-16 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:53

Mars schreef:
Overigens is mn eigen omaatje ook niet een makkelijk oudje := Voorpiepen zal ze echt niet doen, maar oh wee als de supermarkt het in zn hoofd haalt om bijvoorbeeld de melk twee meter op te schuiven. Nou, dan zal elke medewerker weten dat ze het daar níet mee eens is, dat ouderen zo niks meer kunnen vinden en *moppermopper*. 'Chill ff oma, de melk staat toch gewoon hier?' zeg ik dan. Nou dat is helemaal verkeerd hoor, zucht.
Ik laat haar maar begaan en neem me voor om nooit zo te gaan doen later, maar je weet natuurlijk pas hoe het zal gaan als je zelf 80+ bent...

Dat is niet leeftijdgebonden, hoor, heb daar al een hekel aan sinds ik zelfstandig boodschappen doe :D
Moet blindelings spullen kunnen pakken, haat verbouwingen, reorganisaties, herinrichtingen etc.!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:55

mirim schreef:
Dat er zoveel mensen hier gewoon meegaan met de gedachte dat ' oudjes ' allemaal hetzelfde zijn.
Ten eerste vind ik het al vrij stuitend om mensen vanaf 55 al oudjes te noemen, maar dit is al eerder genoemd.
Om nu heel makkelijk oudere mensen over een kam te scheren en ze weg te zetten als zijnde verachtelijke wezens die enkel maar aan zichzelf denken en ergenernissen opwekken vind ik wel heel erg ver gaan.
Hoe het is als je lijf je in de steek laat, als je dingen niet meer zo goed kan overzien en daarom misschien wat naar reageert, dat je bang bent om tussen druk bewegende en pratende jongeren in te staan.
Overigens hoor ik nog niet in de categorie thuis, die jullie aanduiden met 'die oudjes' , maar ik kan me wel voorstellen hoe zij zich soms voelen.
Enne...wat als er een topic wordt gestart met de kop : de jeugd van tegenwoordig heeft nergens respect voor?
Ik ben bang dat er dan al vrij direct gezegd zou worden dat niet iedereen gelijk is en je niet zo mag categoriseren .
Maar denk er maar over na : jullie worden ook oud, helaas heeft niemand de eeuwige jeugd.
Natuurlijk is het nergens goed te praten dat ouderen voordringen en dergelijke, maar ik vind de commentáren hier te ver gaan.

Klopt! (Kijk maar naar mij, hihi).
Je zou zulke onbeleefde snotapen toch met je looprek om de oren willen slaan. _-:(

:+
Generaliseren van een hele groep is inderdaad dom... dat zouden jongeren ook niet leuk vinden, en terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:55

Een deel van de irritaties kan ook voorkomen worden door de caissière, hier zeggen we als er een kassa open gaat bijvoorbeeld heel duidelijk ' de eerstvolgende in de rij mag bij deze kassa komen' waarbij we de betreffende klant ook aankijken. Natuurlijk mag de rest dat ook maar het zorgt er wel voor dat de laatste in de rij niet meteen naar voren vliegt. Ik draai nu geen kassa meer maar als ik zag dat er mensen waren die wel snel naar die kassa vlogen als ik opende terwijl ze of nog niet in de rij stonden of als laatste stonden dan zei ik ook gewoon 'volgens mij was die meneer eerst?'
Zo heb ik al een hoop discussies kunnen voorkomen want hier laten ze mensen niet zo makkelijk voordringen en er kan dus ook wel eens ruzie over gemaakt worden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 10:57

Oh ik vind het ook onhandig hoor, als ze de boel omgooien. Maar om daar vervolgens élke medewerker afzonderlijk over aan te spreken met een enorme mopperbui, nah :D Of als er een jongen met buitenlands uiterlijk aan het vakkenvullen is 'ja hoor, weer zo een. Kun je niks aan vragen, spreken niet eens NE-DER-LANDS!' Pffft, dat kun je zo niet zeggen oma := Verder is ze best lief hoor

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:00

Nee een, dat doe ik ook niet :D
Mopper gewoon braaf in mezelf!
En ben altijd heel vriendelijk naar personeel toe :j
Echt!

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:03

Mijn schoonvader 70+ is een voordringende bejaarde. Hij komt vanaf morgen een paar dagen logeren, hij woont normaal in Spanje, en ik houd mijn hart weer vast. Hij heeft en dat zegt hij eerlijk in de supermarkt een hekel aan klantvriendelijk personeel, dat duurt hem allemaal veel te lang. Als je met hem in de supermarkt loopt dan kies ik de kortste rij bij de kassa, hij kijkt eerst hoe vriendelijk de cassiere is, want als ze vriendelijk is betekent dat dat de kortste rij toch het langste duurt.........

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:03

puppy1128 schreef:
leestmee schreef:
Of hoe vaak je door een oudere in een scootmobiel zowat van je sokken gesjeesd wordt.
Of dat ze met hun karretje of rollator tegen je hielen rijden.

Met mijn moeder andersom: mensen springen voor de scootmobiel..
En dan boos kijken dat mijn moeder diegene 'aanrijdt', ja duik er dan ook niet voor zonder te kijken. 8)7

En dan rijdt ze geen 20 km/h.. Nee nog langzamer dan een loop tempo.. :')

Ligt er aan he... hier is het winkelcentrum soms "vol" met scootmobielen, en niet iedereen kan snel genoeg zien dat er eentje in de buurt is... sommige mensen missen perifeer zicht, zonder dat je dat aan de buitenkant kan zien. Ik merk dat ik, sinds ik een bril draag, en dat is al sinds mijn 25e, zelfs al minder perifeer zicht heb dan iemand zonder bril, terwijl ik op zich geen superslechte ogen heb. Daarbij verwachten mensen in een winkelstraat dat ze veilig (want er mag geen rijdend verkeer komen) rond kunnen lopen en letten ze daardoor minder op voertuigen.

En sommige mensen die in een scootmobiel zitten, denken dat íedereen die niet in een scootmobiel zit, als een lichtvoetig elfje opzij kan zweven als zij er aan komen. Zelfs als er eigenlijk geen ruimte is, of als die lopende persoon loopt te verreken van de artrose, wat niet te zien is aan de buitenkant.

Het kan natuurlijk ook zijn dat, wanneer je echt langzamer gaat met je scootmobiel (dus minder dan 5 km per uur) mensen je snelheid gaan onderschatten en eerder voor je oversteken. Vooral als je een sta-in-de-weg van een scootmobiel hebt, en in een smalle of drukke winkelstraat rijdt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:39

mirim schreef:

Laat je je eigen veralgemeningen dan ook thuis als je anderen er op aan spreekt? Niet elke jongere kan rekenen op zijn of haar lijf.
Dat topic dat je genoemd IS al gestart, al meer dan eens zelfs. :+

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:44

Helaas heb je asociale mensen in alle leeftijden :)

Hoop niet dat ik over twee jaar al tot de oudjes gerekend wordt :D

Ik heb totaal geen ervaring met oudere medemensen die voordringen, wel doe ik vaak boodschappen in een Nederlands dorp waar het stikt van de campings waar veel mensen uit de grote Nederlandse steden een sta-caravan hebben en dat merk je in de zomermaanden. Dan wordt daar naar de supermarkt gaan opeens een stuk minder relaxt.

Mijn moeder is 86 geworden en die was nog net zo sociaal en voorkomend als toen ze jonger was. Ze woonde ook in een grote stad maar zij was altijd vol lof over veel jongeren en supermarktmedewerkers die haar spontaan hielpen. Ze was namelijk zeer slecht ter been en zat op het laatst ook aan de zuurstof.

Zelf merk ik trouwens dat ik met krukken of de rolstoel wel begrip krijg van andere mensen maar als ik die hulpmiddelen niet bij me heb en door mijn slechte rug en de reuma toch niet zo goed uit de voeten kan, ik daar soms wel op aangekeken wordt.

Wat je niet ziet, dat is er niet is denk ik voor sommigen de opvatting. Snap het ergens wel maar het is soms wel eens vervelend. Wil me geen aansteller voelen. Dring trouwens nooit voor en vraag ook nooit of ik voor mag maar als je met twee dingen bij een kassa staat waar iemand voor je een overvolle kar heeft zo het toch wel fijn zijn.

Overkwam me laatst met iemand die niet tot de oudere generatie behoorde. Had een fles cola en een tros bananen en strompelde voort met mijn kruk. Dame met overvolle boodschappenkar haalde me snel in en ik kon dus wachten tot die kar geleegd was terwijl de kassamedewerker ondertussen ook niets te doen had. Daarna nog terug vullen en afrekenen en dat ging op zijn elfendertigst want ze wilde passen met klein geld. Leuk was het niet maar ik ga mijn humeur daardoor niet laten verpesten.

Waar ik me wel kapot aan erger zijn mensen die zonder invalidenparkeerkaart parkeren op........ juist een invalidenparkeerplaats.