Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:37

Overigens, ik kan me zeker goed voorstellen dat het stinkt.. het ruikt ook gewoon vies :j En dat is zeker heel vervelend -O-
Als ik langs het appartement van de buren loop, ruik ik een stinkhond door de deur heen, ook megaranzig (maar dit terzijde)..

Ik hoop echt dat er iets van een geurmaskerend dingetje bestaat, of luchtzuiveraar of iets waar je wat aan hebt, want je buren verbieden te roken gaat niet, maar de last die je ervan hebt is zeker heel vervelend -O-

NB: over iedereen die zegt dat ze zich aanstelt.. laten we wel wezen, sigarettenrook stinkt gewoon echt, en dat een ander het niet ruikt wil niet zeggen dat het er niet is. En al helemaal als je zelf niet rookt en er komt zo'n vlaag rookgeur je neus in... getver..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:41

zanakuzies schreef:
Pff stel je aan zeg die 5 minuutjes dat er even iemand rookt:')

Mijn vriend rookt ook en dat heb ik nog nooit binnen geroken als hij buiten zit.
Overdrijven is ook een vak. Het lijkt nu net alsof de hele kamer blauw staat van de rook zo kom je over

Afbeelding

Je aardigheid verloren?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:42

Rivjenn schreef:
Love_Laugh schreef:
Ik vind dat je je eigen wel aanstelt. Het is hun eigen tuin, daar mogen ze gewoon roken. :')

Hoe weet jij of ik me aanstel?
Ruik jij het ook?
ik ben niet de enige die er over klaagt hoor. Ze komt ook klagen als mijn zoon in de tuin aan het timmeren is. Tja mijn tuin, midden op de dag... Zo kan ik er nog wel een paar. Mijn andere zoon mag achter in de straat niet de bal overschoppen met een ander buurtkind. Want daar wonen mensen van wie hun kind overdag in bed ligt en vroeg in de avond. Tja, openbare weg hoor. Zo ken ik er nog wel tien. Laatst kwam de buurvrouw, de rokende, klagen dat ik op zondagavond om half 8 aan het stofzuigen was. Tja.... Waarom moeten wij wel overal rekening mee houden? Want mijn zoontje voetbalt niet meer achter in de straat, mijn zoon timmert niet meer in de tuin, ik durf amper nog te stofzuigen. Wat wel moet met 4 katten anders kunnen we niet eens zitten...
Ik klaag niet om het klagen.. Het is echt vies en vraag me af of er meer mensen zijn met dit probleem en of ze daar een oplossing voor gevonden hebben

Zo langzamerhand komen er meer irritaties naar boven. Het gaat niet allen om de rook. Misschien wordt het echt tijd om ergens anders te gaan wonen en als dat geen optie is: ga na welke geluiden gedragingen wel onnodig overlast veroorzaken en welke niet. Overdag timmeren in de tuin als jouw zoon iets maakt moet gewoon kunnen, als hij alleen maar timmert om het timmeren weer niet. Jij gaat gewoon stofzuigen en spelen moeten kinderen ook kunnen waarbij speelgeluid normaal is, maar krijsen om het krijsen niet. Als mensen dat nog komen klagen, leg je het een keer vriendelijk uit en daarna niet meer. Jouw buren roken achter in de tuin voor jou, dat is super. Meer kan je niet van ze vragen. We wonen nu eenmaal op een postzegel met veel mensen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:44

Ik heb niet het hele topic gelezen,maar kan me voorstellen hoe ranzig het is.Ik ben asmatisch en kan dus echt reageren op waar gerookt is geweest.Voor het zieken huis is een overkapping en daar gaan alle rokers staan,maar door die overkapping moet ik wel naar binnen,dat is de hoofdingang ,dus heb ik meestal een aanval te pakken voordat ik binnen ben.Ik ben dan wel gelijk op de goede plek.Efteling of ander pretpark gaan wij nooit heen ivm met het roken in wachtrijen.

Maar praktisch, zou je niet met ventilatoren kunnen werken ene bij je deur zetten die de lucht terug buiten blaast of zo,en als je buiten zit ene bij je tafel zetten die hun kant uit blaast?

Gaan je kleren in die inbouwkast er niet naar ruiken?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:45

Ach weet je, zo heeft iedereen wel ergens last van een bepaalde geur.Zo vind ik b.v. de geur van die blikjes Red Bull ongeloofelijk stinken.Of riool lucht,stinkt ook vreselijk.De een kan er tegen,de ander niet,de een ruikt het erg sterk,de ander weer niet.
Je kan er bijna niks tegen doen,alleen beetje rekening proberen te houden met elkaar,mits dat ook mogelijk is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:47

LadyMadonna schreef:
Jennyj01 schreef:
Pfff ik ben zelf geen roker en heb astma maar ik vind dit toch zo'n gezeur. Leven en laten leven. Vrijstaand hutje op de hei is dan misschien meer wat voor jullie. Tot de buurman de gier weer heeft uitgereden.

Ik las: tot de buurman de gier weer heeft aangereden en denk :o?
_O-

Wil je mijn leesbril even lenen? :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:49

gohya schreef:
Ach weet je, zo heeft iedereen wel ergens last van een bepaalde geur.Zo vind ik b.v. de geur van die blikjes Red Bull ongeloofelijk stinken.Of riool lucht,stinkt ook vreselijk

Ruikt t bij jou in huis naar riool???? :oo dat lijkt me ook echt heel vervelend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:49

Eigenlijk doet het er niet eens toe of TS overdrijft of niet, de vraag is wat ze er aan kan doen en dat antwoord is eigenlijk niets want het is nou eenmaal niet verboden om in je eigen huis en tuin te roken, TS zal dus zelf iets moeten doen om er minder last van te hebben want de buren kan ze niets opleggen. Dat er zo gereageerd word heeft ook met TS haar reacties te maken, ze mogen van haar bij de voordeur roken maar eigenlijk niet achter in de tuin.. dat gaat gewoon te ver want deze mensen mogen overal op eigen grond roken, daar heeft TS gewoon niets over te zeggen. Dat ze er rekening mee houden door achter in de tuin te roken is al iets, meer kan ze gewoon niet verlangen.
Het is maar goed dat we de buren geen dingen kunnen verbieden die wettelijk toegestaan zijn want anders kunnen de BBQ's en vuurkorf de kliko in, moeten we op gezette tijden stofzuigen, mag de hond niet in de tuin als deze kan blaffen, mogen de kinderen niet spelen, kunnen de auto's die wat meer herrie maken terug naar de dealer, moeten de mensen met een luide stem verplicht fluisteren, mogen we overdag geen geluid meer maken ivm nachtdienst van de buurman en zo kan je nog wel even doorgaan.. als je in een woonwijk woont kan je nou eenmaal last van dingen hebben, dat is niet te vermijden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:57

dees_daan schreef:
Het is maar goed dat we de buren geen dingen kunnen verbieden die wettelijk toegestaan zijn want anders
:

"kunnen de BBQ's en vuurkorf de kliko in"
Dat mag toch al niet als je op een flat woont.. maakt niet uit hoe groot het balkon is.. ik vind t niet eerlijk dat het in een tuin wel mag -O-

"moeten we op gezette tijden stofzuigen" en "mag de hond niet in de tuin als deze kan blaffen"

Valt dat niet onder dezelfde tijden als die voor geluidsoverlast?
Overigens, een hond die de hele dag de boel bij elkaar blaft, of lekker waaks is bij geluid van de straat midden in de nacht, lijkt mij zeker geen pretje :n

"mogen de kinderen niet spelen"
Ligt eraan wat ze doen, maar bij sommigen zou het idd verboden moeten worden 8-)

"kunnen de auto's die wat meer herrie maken terug naar de dealer"
en de motoren ook graag! :j

"moeten de mensen met een luide stem verplicht fluisteren"

Ik doe dat wel na 2200 savonds in mijn flatje.. is dat gek? Ik vraag mijn vriend dan ook om een klein beetje op zn volume te letten, omdat er mensen slapen die vroeg op moeten de volgende dag. Vind ik vrij normaal :?

Citaat:
mogen we overdag geen geluid meer maken ivm nachtdienst van de buurman en zo kan je nog wel even doorgaan.. als je in een woonwijk woont kan je nou eenmaal last van dingen hebben, dat is niet te vermijden.

Maar een beetje rekening houden met elkaar mag wel hoor... Dingen gewoon doen omdat het mag en kan, is ook niet altijd helemaal fair...
maar dit is offtopic...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:02

Rekening houden met is iets anders dan verbieden. ;)
Als je alle dingen waar een ander last van kan hebben gaat verbieden in een woonwijk dan is de lol van het leven er snel af, veel mensen in de stad zullen er dan sowieso niet over blijven want een baby die s'nachts huilt kan ook voor overlast zorgen dus dat zullen we dan ook maar meteen verbieden.
Je merkt elkaar nou eenmaal, sommige dingen zijn dan vervelend maar als je je aan elk dingetje gaat storen of ergeren dan maak je het jezelf ontzettend moeilijk.

Edit: als jou ene buurman nachtdienst heeft mag je dus niet overdag stofzuigen, de ander werkt overdag dus s'avonds mag dan ook niet, ik heb het niet over een hond die de hele dag door blaft maar een hond die kán blaffen (wanneer de kat van de buren over de schutting komt omdat deze in jou tuin wil schijten bijvoorbeeld).

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:06

Lastige kwestie! Als de buren bij ons een sigaret opsteken (wat niet vaak is, maar als ze het doen dan weten we dat ook direct) dan kun je het bij ons in de slaapkamer ruiken. Misschien kun je een blower aandoen?
Ik snap het wel hoor.. als niet-roker is het een vervelende lucht maar helaas kun je niks verbieden.

En de opmerkingen dat ze zich aanstelt vind ik echt heel kwetsend. Ze zouden met zijn 3-en buiten kunnen staan roken, daar komt behoorlijk wat van die stank af hoor. Iedereen heeft zo zijn eigen ergernis en ik kan deze heel goed begrijpen!

Ragdollcat

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:12

Als er iemand buiten rookt is de geur vrij snel weg.

En ja, sorry ik vind dat je zeurt/ overdrijft.

Zelf rook ik niet, maar die geur.....die is vrij snel weg..........

Mijn vriend en de buren roken ook buiten....echt daar heb je geen last van hoor en ik kan heel goed ruiken. Het is ze ook gunnen en geven en nemen...........

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:13

Vervelend ts!

In je eigen huis een zuiveringsinstallatie aanschaffen? Je hebt wel van die compacte luchtzuivering dingen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:15

Ik ben ook iemand die nooit gerookt heeft en er heel slecht tegen kon. Mensen kunnen dat overdreven en belachelijk vinden maar ik heb mezelf ook niet gemaakt. Gevalletje 6 en 9 inderdaad, het is niet omdat jij het kan negeren dat een ander het ook kan.
Ik heb collega's die roken en als die binnenkomen ruik ik aan de kleren als ze 3 meter verder zitten dat ze net eentje opgestoken hebben. Mijn ex was een gelegenheidsroker, als hij 's middags gerookt had kon ik 's avonds perfect zeggen dat hij dat gedaan had. Ik vermijd plaatsen waar er binnen gerookt wordt want ik ga bijna over mijn nek als ik daar moet zitten.
Ik heb dus echt wel last van geur als iemand aan het roken is en dat kan ik niet zomaar uitschakelen, voor mij is het een stinkende doordringende geur.

Ondanks dat is het wel een lastige situatie en kan je rokers nu weer niet verbieden, ze moeten ergens kunnen roken. En in hun eigen huis zouden ze die vrijheid moeten hebben. Ik weet niet hoe vaak het gebeurt, maar ik denk dat de beste oplossing is om als je ziet dat het gebeurd het raam even vijf minuten dicht te klappen, en op zoek gaan naar degelijke geurverversers.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:27

Haha Cer! Idd bij sommige mensen mogen ze het idd verbieden. Zo hebben mijn ouders in hun straat geregeld een luchtalarm. En dat is alles behalve prettig. Of keiharde muziek door de weeks om 2 uur s nachts. Dan gaat er bij mij toch echt een klacht naar de woningbouw en een belletje naar de politie

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:37

Cer schreef:
gohya schreef:
Ach weet je, zo heeft iedereen wel ergens last van een bepaalde geur.Zo vind ik b.v. de geur van die blikjes Red Bull ongeloofelijk stinken.Of riool lucht,stinkt ook vreselijk

Ruikt t bij jou in huis naar riool???? :oo dat lijkt me ook echt heel vervelend...

Bij veel regenval wel ja.Vooral in de douche heel erg.
Ik denk dat het ook komt doordat er in de kruipruimte met veel regenval,water in stroomt door het roostertje wat buiten in de muur zit.Je ziet het water [bij het sproeien v.d. tuin b.v.] zo het roostertje inlopen,de kruipruimte in.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:39

Mijn buurvrouw rookt(e) ook uit haar slaapkamerraam. Die van ons zit er 2 meter naast en het waaide dus zo bij ons naar binnen. Ik vond het bizar hoe erg het bij ons naar binnen sloeg. We hebben namelijk altijd het slaapkamer raam op de kiemstand staan voor frisse lucht.

Echt dat je in bed ligt en denkt: ow gadver daar gaat ze weer. Of dat je boven ook alle deuren open hebt en je het al ruikt als je beneden in de hal stapt.

Ze gooide ook de peuken bij ons in de tuin en op het platte dak van het schuurtje. Daar heb ik een keertje wat van gezegd tegen haar vader en sindsdien rookt ze nauwelijks meer uit het raam.

Natuurlijk kun je van het roken zelfs niets zeggen. Je kunt mensen moeilijk verbieden te roken in hun eigen tuin of huis, maar het is wel super vervelend want het is vies en ongezond om het in te ademen. Als ik een klein kindje op de kamer zou hebben slapen zou ik er eventueel wel iets van zeggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:42

gohya schreef:
Bij veel regenval wel ja.Vooral in de douche heel erg.
Ik denk dat het ook komt doordat er in de kruipruimte met veel regenval,water in stroomt door het roostertje wat buiten in de muur zit.Je ziet het water [bij het sproeien v.d. tuin b.v.] zo het roostertje inlopen,de kruipruimte in.

Nou nu je het zo zegt... dat had ik in een ander huis ook wel.. maar dat was dan meer omdat daar om de 1 of andere vage reden de zwanehals de geur niet goed afsloot ofzo... dus daar moesten we, bij stank, water doorheen spoelen en dan ging het weer even... maar das idd ook ranzig

TS, je hebt van die speciale anti rook stopcontact geur dingen.. misschien is dat wat.? En dan idd als ze roken op die momenten toch de deuren/ramen dichtdoen. Want als het een beetje naar binnen wappert gaan ook je gordijnen ruiken bijvoorbeeld..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:48

Poeh lopen jullie ook door de stad of op het terras? dan heb je er overal al last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:49

Elin_ schreef:
Poeh lopen jullie ook door de stad of op het terras? dan heb je er overal al last van.

Ik kan me wel voorstellen dat dat anders is dan wanneer je het in je eigen huis moet ruiken terwijl je zelf geen roker bent.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:55

Ik kan het mij heel goed voorstellen dat dit voor TS heel vervelend is. Zelf heb ik een buurman die pijp rookt, dan zit je in adembenemende zware vanillelucht. Kan ik ook niet echt waarderen. Maar ja, zijn balkon, daar mag hij in principe genieten van buiten zitten zoals hij wil. Maar ik wil dat ook kunnen. Dus is het een kwestie van een compromis sluiten.

Ik heb het punt genomen dat ik het meest vervelend vond, namelijk tijdens het eten in de lucht zitten. Ik heb hem dit voorgelegd. Gewoon op normale wijze. En w zijn tot het compromis gekomen dat wanneer ik wil eten en hij toevallig rookt, dat ik even naar beneden roep en dat hij dan even een uurtje niet rookt. Hij zijn liefhebberij, ik de mijne.

Maar meer dan een compromis kun je niet bereiken. Verbieden gaat (helaas) niet.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:56

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen. Maar TS, naar mijn mening zeur je enorm. Ik rook niet maar je kan niemand verplichten op een bepaalde plaats wel/niet te roken of op bepaalde tijden. Je kan alleen aangeven dat jij het vervelend vind. Maar zij bepalen zelf wat ze waar doen. Helaas....je zult je eroverheen moeten zetten.

Bovendien kan ik mij ook slecht voorstellen dat het echt een zware overlast geeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:58

Elin_ schreef:

Als iemand stevig rookt op het terras en ik heb er last van ga ik idd ergens anders zitten. In eigen huis is het lastig, kan moeilijk hele huis even optillen zoals mijn handtas en verplaatsen :')

Wij woonden naast een visboer, met visafval thuis. Als je continu de geur van ontbindende vis in je huis hebt, word je niet echt heel blij van....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:01

Ik kan met dat probleem goed voorstellen. Ik ben er zelf door verhuisd.
Zelf woonde ik best in een mooi groot appartement, inclusief terras. Mijn washok, of ja kamertje, stond via een luchtkoker onrechtstreeks met de buren verbonden. Nou via die ventilatiedingen kwam de rook binnen en stonken mijn pasgewassen kleren naar sigaretten.

Idem op terras zitten, als er geen wind was, bleef die rook toch hangen ofzo en zat je dus echt wel gewoon in de sigarettenrook/geur. Heel aangenaam
Kwam ik de deur uit, op de gang, idem.

Ben met die buren een paar keer in overleg geweest. Een keertje bij hen binnen. nou ja serieus alles was daar gelig aangeslagen (stopcontacten, deuren plafonds, ondergordijnen (of hoe noemen die dingen) en kwam bevangen buiten.

Ik had hen toen gevraagd om het ventilatiestukje bij hen al te sluiten, zodat er zo min mogelijk door de luchtkoker bij mij terecht kwam.
Begrepen ze al niets van uiteraard :') . Toch dit alles bleek niet te helpen.

Verbieden kan je het natuurlijk niet. En ik heb in c ook niets tegen rokers, maar dit was echt niet aangenaam.

Ik heb me dan een ander appartement gekocht, dat appartement de verhuur in gezet en inmiddels het appartement waar de rokers inzaten ook bijgekocht.

Destijds waren vrienden/familie en collega's ook met me aan het lachen dat ik overdreef. Nou die mensen waren er al enkele weken uit, toen ik vrienden vroeg om mee te helpen wat op te ruimen, alvoren de renovatie kon beginnen. Nou echt de reuk zat echt overal aan en in en verschillenden kregen het benauwd of vonden dat hun kleren stonken

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:06

Ik snap wel dat het erg vervelend is. Ik vind het ook enorm stinken. En ik ruik het ook als er iemand buiten staat te roken en het raam staat open.
Zeker met het warme weer, de ramen staan boven open en iedereen blijft lang buiten, maar mijn kinderen liggen wel in de rook.
Maar je kan er weinig mee. De buren horen onze kinderen ook. Daar ontkom je niet aan in een woonwijk. Gelukkig zijn het hier geen kettingrokers