Leven tussen twee werelden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Re: Leven tussen twee werelden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:16

Waarom moet er altijd weer afgeweken worden van het onderwerp? Ja TS is geen moslima en haar vriend wel,maar waarom moet er dan meteen vergelijkingen getrokken worden tussen moslim en katholieken etc,gepraat worden over besnijdenissen. Dat is hier toch niet relevant?

Ts,je kijkt door een roze bril,wat we allemaal goed snappen,liefde maakt immers blind. Ik hoop dat je de kritische berichten ook goed door neemt. Dit wordt niet verteld omdat je niks gegund wordt,juist in tegendeel dus. Het klinkt als een heel ongelijkwaardige relatie,dus de hamvraag daarin is ; Wil je dat?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:17

Ik heb sterkt het idee dat deze man haar gewoon gebruikt voor de seks en andere geneugten en straks gewoon trouwt met een meisje uit zijn eigen kring die is aangewezen door zijn ouders...
Niet leuk voor ts maar wel heel gebruikelijk in die kringen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:19

Ik vind het wel heel erg makkelijk praten voor veel mensen hier in het topic. Als het om een Nederlandse man was gegaan, waren er geen reacties gekomen als 'eng', dan was het gewoon een klootzak.

Hun cultuur is nu eenmaal anders dan de onze en dat is moeilijk te begrijpen voor ons westerlingen. Wat normaal is voor ons, is verwerpelijk voor hen en visa versa.

Ts, ik heb het gevoel dat jou vriend ontzettend bang is voor de reactie van thuis. Familie is voor hun het belangrijkste dat er is, maar tegelijkertijd wil hij er een beetje van los komen en met jou verder. Iets dat misschien wel, misschien niet geaccepteerd wordt. Hij staat voor de keuze om zijn familie misschien tegen zich te krijgen, of jou te verliezen. Een keuze die voor hem onmogelijk is. Ik denk dat hij daarom nog niks doet, want nu heeft hij en jou en zijn familie.
Voor jou erg moeilijk, maar voor hem net een stukje moeilijker.

Dit heb ik bij een goede vriend van mij ook gezien. Hij is moslim en heeft een relatie met een niet moslim. Hij had precies dezelfde struggles en zat gewoon vast in wat hij wel of niet moest doen. Nu 3 jaar later weten zijn ouders het nog niet, maar ik twijfel er geen moment aan dat hij stapelgek is op zijn partner. Maar hij wil zowel zijn partner als zijn familie niet kwijt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:20

Ik ken een meisje die een relatie had met een jongen die moslim was. Hij was geweldig voor haar,de relatie was goed. Echter 1 ding,zijn ouders. Hij wilde haar nog niet laten zien,want zijn ouders zouden zeker problemen maken. Maar hij wilde wel een Nederlands meisje. Uiteindelijk zijn ze uit elkaar gegaan,en is hij getrouwd met een Moslima. Helemaal geen probleem natuurlijk,maar wanneer je vriend niet de confrontatie aan durft/wil met zijn ouders over zijn eigen geluk,is de relatie vaak al gedoemd tot mislukken is mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:20

Envoler schreef:
In het begin vond ik het allemaal wat overdreven en dacht ik dat het jaloezie was. Vond het soms lastig omdat ik veel goede vrienden had die ik nu niet meer zie en spreek. Nu ben ik een tijd verder en vind het prima en snap het ook. Ik zie hem ook niet graag met andere vrouwen.

Je zegt het hier zelf maar je praat het goed omdat je het niet aan jezelf durft toe te geven... Je hebt vrienden opgegeven om met iemand te zijn. Als iemand echt van je houdt zal diegene nooit van je vragen om het contact met mensen te verbreken.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:21

Lieve TS,

Ook ik wil toch even reageren omdat mij dit helaas zo ontzettend bekend voorkomt, dat de haren in mijn nek letterlijk overeind gaan staan.

Een hele goede vriendin van mij had ook een moslim vriend. Zij heeft alles laten gaan, wat hij liever niet zag. Precies wat jij noemt, wat drinken met vriendinnen, mannelijke vrienden, stappen. Ook zij stond er voor open om zich te bekeren. Verdiept in de koran, leerde arabisch, deed alles om maar 'goed genoeg' te zijn. Daarmee raakte ze al haar vriendinnen en uiteindelijk ook vrijheid kwijt. Ze is drie jaar met deze jongen samen geweest, en drie jaar lang was hij bang om haar voor te stellen aan zijn ouders e.d. (Wat je zelf ook al noemt).

Na drie jaar is hij bij haar weg gegaan.. En weet je waarom? Omdat ze zo veranderd was. Ze was niet meer het meisje waar hij verliefd op was geworden. Sorry dat ik het zeg, maar als ik er aan terug denk gaat mijn bloed nog koken. Het arme kind had alles gedaan om het beste te zijn voor hem, en van de een op de andere dag stond ze op straat, om die reden.

Als kers op de taart is hij binnen een jaar getrouwd met een andere Hollandse niet moslim dame, met goedkeuring van zijn ouders. Het was allemaal geen probleem. Zij kreeg het voor elkaar door gewoon keihard te zijn. Jij vertelt het en anders kan je gaan. Ook dat verhaal heeft uiteindelijk een naar staartje maar dat is offtopic. De tip die ik lees in dit topic; is blijf bij jezelf. En ga heel goed na of je dit ook allemaal voor een Hollandse knul zou doen/accepteren...

Mijn vriendin is inmiddels gelukkig getrouwd met een leuke jongen, met wie ze samen een kindje heeft. Ik wil met mijn verhaal niet zeggen dat het altijd fout gaat. Maar ik wil je wel wijzen op de signalen die er nu al zijn (en benoemd door vele hier) die niet veelbelovend zijn. Heel veel wijsheid toegewenst!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:22

Babeth schreef:
Maar hij wil zowel zijn partner als zijn familie niet kwijt.

Allemaal leuk en aardig,maar op een gegeven moment wil je verder in je leven. Samen wonen,trouwen,kinderen misschien? Dat kan bijna niet naast elkaar bestaan. Geheim houden vanuit angst is te begrijpen,maar niet helemaal eerlijk tegenover de 'ander' in het verhaal.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:26

Saskia9 schreef:
Babeth schreef:
Maar hij wil zowel zijn partner als zijn familie niet kwijt.

Allemaal leuk en aardig,maar op een gegeven moment wil je verder in je leven. Samen wonen,trouwen,kinderen misschien? Dat kan bijna niet naast elkaar bestaan. Geheim houden vanuit angst is te begrijpen,maar niet helemaal eerlijk tegenover de 'ander' in het verhaal.

Uiteraard, maar een jaar is nog een erg korte en verse tijd in een relatie. Als het nou om 3 of 5 jaar ging, ja dan werd het wel eens tijd.
Ik kan het van zijn kant ook erg goed begrijpen.
Voor ons westerlingen is het makkelijker, wij hebben nu eenmaal niet de familiebanden die zij hebben. Familie daar is heel anders dan familie hier. Dat is niet te vergelijken en daaruit kun je het onbegrip ook merken vanuit westerlingen. Wat ook weer begrijpelijk is, want wij kennen dat niet zo.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:29

Westerlingen kennen dat net zo goed hoor. Alleen wordt daar niet zo vaak over gesproken ;)
Bijvoorbeeld mensen uit het kamp,zijn vaak ook niet welkom in een 'doorsnee' gezin. Nee,wat dat betreft zijn westerlingen net zo hoor..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:32

Toch is het niet te vergelijken met elkaar. Het is nu eenmaal een wereld van verschil in cultuur.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:35

Envoler schreef:
Mannelijke vrienden/uitgaan/savonds de stad in om drankjes (no alcohol) te doen met vriendinnen.

Dingen die hij niet fijn vind heb ik inderdaad laten liggen. Maar dat doe je eenmaal. Je houd rekening met elkaar

Lieverd zo begon het bij mij ook. En ik verloor mezelf. Werd afhankelijk van hem. Paste mij aan aan zijn wensen. Want hij was zo lief en hij hield toch van mij. Ik eindigde als alleenstaande moeder en met trauma's. Eerst gingen de vrienden weg. Want een respectvolle vrouw gaat niet om met mannen buiten de familie. Daarna controle waar ga je heen wanneer ben je thuis wie heb je gesproken. Op een gegeven moment draaide mijn wereld om hem. Wat hij trouwens heel normaal vond. Immers zijn moeder en zussen doen niet anders. Hun mannen dienen. Wat er daarna gebeurde verdient geen schoonheidsprijs. Heb een paar keer in het ziekenhuis gelegen. De eerste keer dat hij mij een tik gaf had ik de smoesjes al klaar voor hem. Hij bedoelde het niet zo, hij schrok er zelf van etcetera.
De reden dat ik dit schrijf is omdat ik zo schrik dat je geen mannelijke vrienden meer heb. Dit is meestal het begin, isolatie. Hoop dat ik het verkeerd heb.

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 23:52

Dat controleren heeft hij wel gedaan, zoek vrienden app op de iPhone (hier hebben we elkaar niet meer op omdat het hem erg beinvloedde mij steeds te controleren) en bellen als hij zag dat ik niet thuis was. Controleren van telefoon elke dag en meerdere malen en ook social media, hij kon op mijn accounts ik tevens ook op die van hem.
Ik heb geen social media meer omdat het toch wel spanning bracht en hij gewoon geen andere mannen in mijn leven wil zien. Oke ik heb 1 goede vriend overgehouden maar die is homo en daar ben ik wel veel mee.

Hij kijkt nog wel mee op mijn telefoon als ik een bericht krijg. Mag want heb niks te verbergen.
Verder wil hij wel op de hoogte zijn waar ik ben en met wie en dit van te voren vertellen en niet achteraf en dat is ook met wie ik bijv op de app praat.

Wilde dit eigenlijk niet delen omdat ik weet welke reacties dit opwekt. Nogmaals twijfel ik niet aan zijn liefde en oprechtheid.. Ik kan niet geloven dat hij mij misschien belazerd. Altijd bij mij en ziet zelf zijn vrienden en familie amper om bij mij te zijn

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:57

Babeth schreef:
Ik vind het wel heel erg makkelijk praten voor veel mensen hier in het topic. Als het om een Nederlandse man was gegaan, waren er geen reacties gekomen als 'eng', dan was het gewoon een klootzak.

Je haalt wat door elkaar. Niemand zegt dat die gozer "eng" is. De relatie is eng. De eerdere uitspraken van TS waren eng. Heeft niets te maken met of die gozer nederlands, japans, christelijk of moslim is.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:58

Volgens mij is vertrouwen in elkaar het meest belangrijke in een relatie, hier lees ik alleen wantrouwen.
Wil je oprecht in zo'n relatie samen oud worden?

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 00:00

Dit was de begin fase waar ik over sprak.
Hij werd verliefd op een meisje met jongensvrienden en dat kent hij niet en voelde als bedreiging. Maar zo ken ik een hele hoop mannen die dit niet willen bij hun vriendin.

Vertrouwen is er absoluut wel, maar soms wil hij zekerheid, omdat ik in het begin wel eens terugval had om oude contacten te spreken. Daar is nu geen sprake meer van

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:02

Envoler schreef:
Dat controleren heeft hij wel gedaan, zoek vrienden app op de iPhone (hier hebben we elkaar niet meer op omdat het hem erg beinvloedde mij steeds te controleren) en bellen als hij zag dat ik niet thuis was. Controleren van telefoon elke dag en meerdere malen en ook social media, hij kon op mijn accounts ik tevens ook op die van hem.
Ik heb geen social media meer omdat het toch wel spanning bracht en hij gewoon geen andere mannen in mijn leven wil zien. Oke ik heb 1 goede vriend overgehouden maar die is homo en daar ben ik wel veel mee.

Hij kijkt nog wel mee op mijn telefoon als ik een bericht krijg. Mag want heb niks te verbergen.
Verder wil hij wel op de hoogte zijn waar ik ben en met wie en dit van te voren vertellen en niet achteraf en dat is ook met wie ik bijv op de app praat.

Wilde dit eigenlijk niet delen omdat ik weet welke reacties dit opwekt. Nogmaals twijfel ik niet aan zijn liefde en oprechtheid.. Ik kan niet geloven dat hij mij misschien belazerd. Altijd bij mij en ziet zelf zijn vrienden en familie amper om bij mij te zijn

Nogmaals... eng. Heel eng.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:04

"Terugval" omdat je contact zoekt met mensen die oprecht om je geven, je vast missen en je vast ook gewoon mee naar huis namen. Mensen die het opnamen voor jou en je geweldig vonden om jou en niets aan je wilden veranderen. Mensen die niet je berichten hoeven te lezen om zeker te zijn dat jij wel oprecht bent.

Die mensen heb jij laten zitten. Dat vind ik heel naar. Als DAT moslim is, vind ik het niets.

Zonde. Schuld. Terugval.
Dat zijn woorden die ik mezelf niet aandoe.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:07

Envoler schreef:
Vertrouwen is er absoluut wel, maar soms wil hij zekerheid, omdat ik in het begin wel eens terugval had om oude contacten te spreken. Daar is nu geen sprake meer van

Vertrouwen is er dus niet. En een "terugval om oude contacten te spreken"?? Zie je het kletsen met een vriend zelf echt als een ziekte, een verboden schande, een verslaving? Doe normaal, word wakker, hou hier mee op! Jij bent er echt zo eentje die straks door het stof kruipt voor haar man (het begint nu al extreme vormen aan te nemen en jullie zijn "pas" een jaar bij elkaar...) en op elke vingerknip vliegt en springt. Wat gebeurt er als je niet snel genoeg bent? Eng. Ik denk echt dat je hulp nodig hebt als je dit zelf niet ziet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:07

Envoler schreef:

Sorry TS... maar echt niet best.
Vriendin had hetzelfde. Uiteindelijk was ze geïsoleerd, zonder vrienden. Heeft hij haar gedumpt en is gaan trouwen met een meisje uit Irak, zelfde dorp waar hij vandaan kwam. Huwelijk bleek ook al vast te staan vanaf zijn 12e. Maar hij had mijn vriendin even nodig gehad om de lange tijd te doden voordat dat meisje naar Nederland kwam.
Zij was al haar vrienden kwijt en familie, omdat ze voor hem en de Islam koos.

Ik ken ook goede verhalen uit mijn omgeving. Maar daarbij werd de vriendin meteen voorgesteld en juist de ouders voor de keuze gesteld. Of wij samen, of wij beide niet meer.
Als jongen is dat in die cultuur zelfs iets makkelijker dan voor een moslim meisje.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:08

Dat vertrouwen is er blijkbaar niet want anders kon je gewoon je vrienden blijven zien.
Mijn vrouw gaat gewoon met mannelijke vrienden naar concerten (zij houdt van metal en punk en ik niet) en ik ga rustig met vriendinnen op stap.
We zijn 28 jaar samen, vertrouwen elkaar volledig en gunnen elkaar alle vrijheid om leuke dingen te doen.

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 00:10

Ik ga dit morgen beter schetsen want dit is niet zoals ik het bedoelde. Woordkeuze niet zo handig.

Nu lijkt het allemaal veel erger dan het is. Sorry!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:12

Envoler schreef:
Dit was de begin fase waar ik over sprak.
Hij werd verliefd op een meisje met jongensvrienden en dat kent hij niet en voelde als bedreiging. Maar zo ken ik een hele hoop mannen die dit niet willen bij hun vriendin.

Nou dan heeft hij je al aardig aan de leiband lopen. Meid lees je eigen verhaal nou eens door en bedenk voor jezelf of je dat normaal vind.

Of het nou een Chinees, Rus of moslim is. Iemand die je zo controleert en manipuleert is geen fijn relatie materiaal.

Als je geen normale contacten mag onderhouden met je vrienden of eens met hun mag afspreken waar ben je dan mee bezig?

Als je echter van mening bent dat het normaal is dat je vriend wil weten waar je bent, waar je naar toe gaat. Met wie je bent. Je controleert etc. Dat is niet normaal. Dat hij interesse toont is anders wat en dat je vertelt wat je gaat doen tot op zekere hoogte is normaal maar in een gezonde relatie dit gedrag?

Je zit het gewoon goed te praten en je hebt niet eens door dat elke keer de beperkingen een stukje verder opgelegd worden.

Elke keer licht je een klein tipje van sluier verder op...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:12

Wat gebeurt er als jij nu tegen je vriend zegt dat je dit weekend met een vriend naar een concert gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:14

Lees je eigen berichten nou nog eens terug....

Hij wil geen mannen in je leven zien...
Hij wil je social media controleren...

Sorry. Maar als iemand dit van mij zou vragen, ook al ben ik trouw en heb ik niets te verbergen dan zou hij echt een heel eind op mogen pleuren grofgezegd. Hij sluit je op! Zie je dat dan echt niet? Dit wordt alleen maar erger! Loop heel hard weg nu het nog kan. Het lijkt niet zo erg omdat liefde stekenblind maakt (wat ik maar al te goed weet), maar echt! Loop weg, doe wat de meerderheid hier zegt. Spaar jezelf en je leven want je hebt nog een prachtig leven voor je.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:16

Heb je een SA omdat je zelf je identiteit niet kenbaar wilt maken of omdat hij dit topic niet zou ontdekken?
Koester je twijfel. Het vertelt je iets.