Vriend en paard (geen match)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:12

Lastige situatie. Mijn vriend heeft ook niets met paarden, maar heeft wel respect voor mijn hobby.
Hij heeft als hobby voetbal, hij voetbalt zelf en hij geeft training. Op maandag, woensdag en donderdag geeft hij training, zaterdag wedstrijd. En zelf traint hij op donderdag en heeft hij ook zaterdag zelf wedstrijd. In het begin had ik er wel wat moeite mee, maar het is geven en nemen in een relatie. Het voetbal maakt hem blij, het paardrijden maakt mij blij. We hebben er zelf een mooie balans in gevonden. Ik ben ook van plan om volgend jaar (als ik een baan heb) een paard aan te schaffen, en hij heeft zelf aangeboden te helpen met het aankoopbedrag. Na elke training vertel ik kort aan hem hoe het ging (zonder paarden termen haha!), en hij vertelt mij hoe het bij hem ging. Dit gaat bij ons super goed en we zijn dolgelukkig met elkaar <3

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:19

Dus je vriend is bang en jij laat hem gewoon in een paddock lopen met 5 paarden daarin?
Tjah, eerlijk? ik begrijp wel dat je vriend hem op dat moment tript tegen jou.

Ik ben ooit mee geweest met mijn vriend achter de schermen bij de dierentuin (waar hij toen nog werkte) Hij weet dat ik bang ben voor insecten maar vond het toch grappig om er eentje naar mij toe te laten komen en ja, ik ben volledig uit de pan geflipt tegen hem.

Ik vind het niet meer dan logisch dat als je vriend VRIJWILLIG en voor JOU mee gaat naar je bijrijdpaard jij niet te veel van hem verwacht. Dan haal je je bijrijdpaard uit de paddock en laat je je vriend en paard rustig kennis maken... Je laat iemand toch niet zwemmen die nog nooit gezwommen heeft?

Verder, mijn vriend houd niet van paarden, heeft zelfs altijd gezegd dat hij nooit een relatie wilde met een paardenmeisje (en kreeg mij, grinnik :') ). Mijn vriend gaat bij hoge uitzondering mee naar stal en zit daar dan te spelen op zijn telefoon. Het interesseert hem totaal niet. Als ik een verhaal vertel weet ik dat hij niet naar mij luistert, maar gewoon ja en hmhm zegt om mij het idee te geven dat hij luistert :+ Maar onbewust pakt hij toch dingen van de verhalen op en ik ben mijn ei kwijt.

Zijn voetbal interesseert mij dan totaal weer niet, dat hij uren op het veld kan hangen, vrijwillig met 30 graden (vanmiddag) een balletje gaat trappen, dat hij met het WK en EK gerust snachts de wekker ziet op een wedstrijd te zien (die niet eens door Nederland gespeeld wordt) dat hij uren naar de tv kan kijken voor voetbal... Nee, dat interesseert mij totaal niet. Als hij het aan mij vraagt zou ik bij hem komen kijken, maar ik ben blij dat het niet hoeft :o.
Ik vraag wel hoe zijn wedstrijden zijn gegaan (en als hij dan begint met zijn complete analyse en tactiek zeg ik ja en hmhm en luister ik verder nauwelijks :') ).

Maar wij respecteren elkaars hobby wel. Als hij voetbal wilt kijken stoor ik hem niet of nauwelijks en zit ik naast hem terwijl hij kijkt en als ik wedstrijd heb gaat hij als hij kan mee (alleen maar omdat hij zich anders zorgen maakt of ik het wel overleef :+) maar dan heeft hij wel een puzzelboekje mee en gaat hij in een stoeltje puzzels maken :+.

Toen ik laatst aan mijn vriend vroeg of wij het breder zouden hebben als ik het paard zou verkopen werd hij zelfs heel erg boos. Hij weet dat het paard onderdeel is van mijn leven en heel belangrijk voor mij is (ik wilde hem ook niet echt verkopen, maar vroeg het mij gewoon af :+).
Hij heeft er lang over gedaan (van compleet gedesinteresseerd naar dit) maar hij gunt mij mijn leven net als ik hem de zijne gunt.

Tuurlijk baalt hij wel eens als weer eens een groot gedeelte van mijn loon is opgegaan aan mijn paard en we daardoor misschien iets anders niet kunnen doen, maar anders om heb ik dat ook (serieus? FIFA17 in de pre order omdat je de eerste wilt zijn die hem heeft?) maar dat is zijn keuze.

Wel is het zo dat een volgend paard wel besproken wordt met mijn vriend, op het moment dat wij een gezamenlijk huishouden hebben moet hij ook inspraak kunnen krijgen, maar dat is geen probleem, ik weet dat hij mij dat deel van mijn leven gunt :).

Wat ik wil zeggen is dat je, ondanks een relatie, toch ieder een individu bent. Dat jou vriend zich niet interesseert voor jou hobby wil niet zeggen dat hij minder van jou houd.
Praat er over met elkaar en laat elkaar in zijn waarde. Als hij bang is en liever er niks over hoort, dan respecteer je dat, het zegt namelijk niet dat hij jou het paard niet gunt, maar zijn interesses liggen gewoon anders.

arno8

Re: Vriend en paard (geen match)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:10

Mooi gezegd!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:16

mijn vriend is super blij dat ik zo'n plezier in paardrijden heb.

maar is zelf behoorlijk bang, met name als ze onrustig zijn..
En die van mij kan helemaal kierewiet worden op de poetsplek als hij zijn dag niet heeft.

mijn vriend is precies 3x mee geweest naar stal, hij vind het dan super om te zien hoeveel plezier ik erin heb. De laatste keer is hij zelfs mee de wei ingelopen toen ik even moest mesten.. Hij moest wel mee, want ik stond op tramadol, dus mocht zelf niet autorijden lol.

heel rustig aan gemest.. paardjes waren super ontspannen dus kwamen zelfs even een kroel bij hem halen, wat hij helemaal geweldig vond.. Totdat de merrie vond dat mijn ruin wel genoeg aandacht gehad had en met haar oren in de nek die van mij op de vlucht liet slaan.. Vriend stond spontaan weer buiten de wei.

Hij heeft zijn hobbies, waaronder gamen.. ik de mijne..

waarom zou ik hem dwingen paarden leuk te vinden of er mee bezig te zijn als hij er niets mee hoeft.. ik hoef toch ook niet de godanse avond naast zijn pc te zitten kijken hoe hij baasjes aan het afslachten is?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:21

Haha ik hoor hier heel vaak gamen voor partner en paardjes voor ons voorbij komen. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:24

dan merkt hij in ieder geval niet hoelang ik pleite ben :P

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:26

Bagheera_206 schreef:
Haha ik hoor hier heel vaak gamen voor partner en paardjes voor ons voorbij komen. :)

Ja, beetje jammer. Zo clichématig...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:29

musiqolog schreef:
Bagheera_206 schreef:

Ja, beetje jammer. Zo clichématig...

Ik vind voetbal en paardrijden al zo clichématig :')

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:31

Mijn man en ik hebben samen ons paard, maar als ik rijd zit hij ook niet vol interesse naast de bak. Hij helpt anderen, hangt rond bij andere paarden en eigenlijk heb ik geen idee wat hij zoal doet, maar als ik hem wat wil vragen ergens over is hij er 9 van de 10 keer niet. Dus zelfs dezelfde hobby én hetzelfde paard hebben is geen garantie voor een partner die liefdevol naar zijn meisje op het paard kijkt. :')

En daarbij mis ik bij veel paardenmeisjes/-vrouwen realiteitszin als het op hun paard aankomt. Een paard is duur, een paard kost tijd en als alle tijd en geld naar het paard gaat en er in de relatie dingen niet kunnen omdat er geen geld meer is, of omdat er geen tijd gemaakt kan worden, dan snap ik best dat partners daartegen in opstand komen.
Het is nou eenmaal geven en nemen in een relatie, begrip voor elkaars hobby's is een must. Maar eerlijk om de tafel kunnen zitten en eerlijk naar je eigen aandeel kijken in de meningsverschillen over de hobby's ook!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:33

Als ik dan mag kiezen heb ik liever een vriendin die paard rijdt dan voetbalt. :D

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:38

Toen ik wat kreeg met mijn vriend had ik nog geen paard, vriendlief had niks met paarden voor de rest. En toen kwam er een paard :D en hij vond het nog steeds niks want ze ging 'expres' op zn hielen staan met wandelen _O- Ik zat nog bij defensie en moest 3 weken op oefening en toen heeft mijn vriend voor paardlief gezorgd en is de vonk overgeslagen *\%/* hij is nu mijn bloedfanatieke groom op onze wedstrijden en hij zegt zelfs dat ie van dr houdt <3 wie weet is er hoop als je hem de tijd geeft.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:43

M_D_H schreef:

Dat was vroeger hè... tegenwoordig zitten ze te gamen. Geef mij dan maar voetbal.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:00

musiqolog schreef:
M_D_H schreef:

Dat was vroeger hè... tegenwoordig zitten ze te gamen. Geef mij dan maar voetbal.

Vertel mijn vent maar dat dat vroeger was... :')

Die besteed net zoveel tijd aan voetbal als ik aan mijn paard... misschien nog wel meer :+
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 13-09-16 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:08

M_D_H schreef:
musiqolog schreef:

Vertel mijn vent maar dat zat vroeger was... :')

Die besteed net zoveel tijd aan voetbal als ik aan mijn paard... misschien nog wel meer :+

Precies dit :')
Die memo hebben we hier ook nog niet gehad haha

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 02:04

Mijn vriend en ik interesseren ons voor elkaars hobby. In de praktijk betekent dat, dat hij op rijles gaat en mee gaat winkelen en ik meega naar metalconcerten en ruimtefilms kijk. Nu scheelt het dat hij als kind al paarden leuk vond, maar we willen ook gewoon echt deel uitmaken van elkaars leven.

Hij werkt 40 uur in de week plus wat hij thuis nog moet doen en als we onze hobby's zonder elkaar zouden doen, zouden we elkaar een stuk minder zien.

Sommige meiden zijn er gelukkig mee als hun vriend zich niet interesseert voor hun hobby, maar jij moet je eigen grenzen trekken. Ik snap best dat je opperst gelukkig bent met je eerste eigen paard en dat het een domper is dat hij niet wat enthousiaster reageert en er zelfs een beetje verongelijkt op reageert.

Ga nog eens met hem rond de tafel zitten, zeg dat je het gewoon wil kortsluiten, zijn onzekerheden wil uitpraten en onduidelijkheden de wereld uit wil helpen. Als dit een issue blijft in jullie relatie kun je altijd nog overwegen of je het uitmaakt of niet.

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:18

Lijkt wel of hij een traumatische ervaring heeft gehad

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:50

Toen ik mijn man leerde kennen was zijn mening "het beste paard ligt in de viezer".
Maar hij heeft mij er nooit in gedwarsboomd mijn hobby uit te voeren.
Oke eerlijk is eerlijk, toen zijn zoon aangaf op paardrijden te willen moest hij echt goed slikken. In zijn ogen waren mannen die paardrijden homo (ja ja best kortzichtig).
Voor zijn werk (als bouwvakker) kwam hij op een springstal terecht waar ze een grote verbouwing moesten doen.
Daar kwam hij erachter dat een hoop mannen die er rondliepen helemaal geen homo waren :+
Zijn zoon mocht op paardrijden van hem, ipv dat hij liever wilde dat hij op voetbal ging.

Ondertussen kocht ik in overleg met hem een nog geen 2 jarige. Hij is mee geweest tijdens de koop en met het ophalen.
Maar haar vond hij verder dood eng. Touwtje vasthouden ging zolang ze maar geen stap zette.
Ik denk dat hij in die 2 jaar dat ik haar gehad heb misschien 2x is mee geweest. 1x met kopen/ophalen, 1x op stal en toen verkocht werd.

Mijn nieuwe paard vind hij wel leuk en is daar ook echt niet bang voor. En gaat af en toe mee naar stal. Soms voor de gezelligheid, soms om te helpen met wat klusjes.
Vraagt af en toe hoe het was op stal maar meer niet.

We hebben haar uiteindelijk laten dekken en hij ging mee haar wegbrengen en weer ophalen. Mede omdat ik liever niet met een trailer wilt rijden. Maar anders wilt ook altijd een vriendin mee. Maar zelfs toen gingen ze beide mee.

En tuurlijk moppert hij soms, moet je nu alweer heen. Zeker in de tijd aan het einde van de dracht.
Maar toen het eenmaal zo ver was at het veulen zich aandiende en ik hem belde was hij binnen een mum van tijd op stal. Want hij wilde het onder geen beding missen.

Maar alles op zijn manier en tijd. Ga ik pushen dat hij mee moet, of er dagenlang over praten dat zet hij zich er ook tegen af. En moppert over die K*t knollen.
Hij heeft zijn eigen hobby en at is het sleutelen aan auto's en motoren.
We laten elkaar daarin vrij. Vertellen er gerust over, vragen elkaar soms best advies over elkaar hobby's. Maar laten elkaar wel in hun waarde, en zagen er niet constant over door.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:04

Afbeelding

Be careful what you wish for :+

Mijn man had niets met paardensport, maar hij was niet bang, hij kwam van de boederij.
Het leek mij ook zo leuk als hij wat met de paarden zou doen. :o

Hij ging met mijn rijpaard haflinger op menles om het mennen te leren en om op zondag een rondje met de koets te kunnen doen.

Resultaat........
Ze bleken het samen heel goed te doen en hij vroeg een menstartkaart aan. Vervolgens was ik mijn paard kwijt -O-
10 jaar lang draaiden alles op de mensportvan mijn man en mijn haflinger.
Geen tijd meer voor mijn rij wedstrijden onder het zadel, opleiding van de haflinger gericht op het mennen. ~~}>

Ze zijn samen ZZ dressuur mennen en ZZ vaardigheid mennen geworden. Het hoogt haalbare en na 10 jaar kreeg ik eindelijk mijn Haflinger weer terug voor mezelf. Eindelijk. *\%/*
En is hij begonnen met een nieuw paard.

Goh........zei hij. Leuk om ze samen in het tweespan te zetten -:(-

Doei, nu is ze van mij.

Maar sssstttt inmiddels ben ik ook gek op mennen en ben ik supertrots als ze samen voor de koets over de hei galopperen voor de koets. Ook wel zo gezellig om samen te doen.
.
Laatst bijgewerkt door janouk op 14-09-16 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:14

janouk schreef:
Be careful what you wish for :+

Mijn man had niets met paardensport, maar hij was niet bang, hij kwam van de boederij.
Het leek mij ook zo leuk als hij wat met de paarden zou doen. :o

Hij ging met mijn rijpaard haflinger op menles om het mennen te leren en om op zondag een rondje met de koets te kunnen doen.

Resultaat........
Ze bleken het samen heel goed te doen en hij vroeg een menstartkaart aan. Vervolgens was ik mijn paard kwijt -O-
10 jaar lang draaiden alles op de mensportvan mijn man en mijn haflinger.
Geen tijd meer voor mijn rij wedstrijden onder het zadel, opleiding van de haflinger gericht op het mennen. ~~}>

Ze zijn samen ZZ dressuur mennen en ZZ vaardigheid mennen geworden. Het hoogt haalbare en na 10 jaar kreeg ik eindelijk mijn Haflinger weer terug voor mezelf. Eindelijk. *\%/*
En is hij begonnen met een nieuw paard.

Goh........zei hij. Leuk om ze samen in het tweespan te zetten -:(-

Doei, nu is ze van mij.

Maar sssstttt inmiddels ben ik ook gek op mennen en ben ik supertrots als ze samen voor de koets over de hei galopperen voor de koets. Ook wel zo gezellig om samen te doen.
.

Gouden reactie deze! :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:23

Hahhaha geweldige reactie Janouk

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:59

Haha, mooie reactie Janouk :D

Ik heb een beetje vergelijkbare.

Manlief had niks met paarden , vond ze ook wat eng, al waren koeien dat niet :?
Maar hij wist gelijk vanaf het begin waar mijn passie lag en dat er vroeg of laat een paard zou komen.
Ik was toen 16 jaar en hij 18.
Toen ik 21 jaar was kocht ik mijn eigen paard en de goedkoopste oplossing was een weitje huren met een stalletje, wat inhield dat alle verzorging zelf gedaan moest worden.
Hij raakte aan mijn paard gewend en er kwam een welshje bij(mooi klein) en daar ging hij mee mennen.

Lang verhaal kort, hij deed de hoefsmid opleiding en is al weer meer dan 20 jaar hoefsmid :)
Enige nadeel daarvan is dat hij in zijn vrije tijd liever geen paard meer ziet -O-

Paarden houden is : a way of living, als je ze aan huis hebt.
Op pension kun je nog dagen inplannen wanneer je gaat maar aan huis betekent dat het huisdieren zijn met dito verzorging.
Als een partner daar niet mee kan leven, daar geen binding mee heeft gaat een relatie niet werken. :n

TS als ik lees hoe verschillend jullie zijn in hobby's dan vrees ik dat dit enorm gaat botsen zogauw jullie gaan samenwonen.
Hij houdt van een luxe leventje met mooie spullen en zal niet blij worden van jou in stinkend paardenkloffie.
Jullie werelden liggen enorm ver uit elkaar en aangezien hij geen behoefte heeft om maar enigsinds in jou wereld te komen, gaat dat nooit werken.
Laatst bijgewerkt door spatter op 14-09-16 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:22

Mijn vriend heeft echt 0,0 interesse in paarden. En ik heb 0,0 interesse in zijn hobby. Werkt prima zo :)

In de verliefde fase ga je nog eens bij elkaar kijken maar daarna houdt dat ook weer op.

Ik heb zelf nooit de behoefte om met mijn vriend over paarden te praten en ik vind het ook niet nodig dat hij mee naar stal gaat.

Ik denk dat het je alleen maar obgelukkig zou maken als je al die dingen wel verwacht :)

Wij delen ons leven op heel veel andere vlakken en in onze hobby vinden we net ruimte en rust voor onszelf.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:26

Het kan erger, mijn vriend kan paardrijden en durft meer dan ik. Maar hij vind er weinig aan. Gelukkig rijd ik bijna nooit meer haha. Eigen paardje later is prima, hij wil er alleen niet op rijden. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:28

Mijn man zou ook niet blij zijn als er nu een paard zou komen. Het wordt dan gewoon een stuk lastiger om een paar weken op vakantie te gaan, weekendjes spontaan weg kunnen niet meer. En ik snap dat wel, daarom (en om financiele en medische redenen) komt er bij ons geen paard. Met manege / bijrijdpaard zou hij geen moeite hebben en zelfs ook lief meegaan en langs de kant zitten met onze dochter van 1. Op vakanties gaat hij ook mee rijden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:35

spatter schreef:
Jullie werelden liggen enorm ver uit elkaar en aangezien hij geen behoefte heeft om maar enigszins in jou wereld te komen, gaat dat nooit werken.

En andersom, de vriend hoeft niet alleen de zwarte piet toegespeeld te krijgen.
Verder ben ik het met je bericht wel eens hoor, deze problemen zouden best een symptoom kunnen zijn van niet genoeg bij elkaar passen.
Een bekende van mij beklaagde zich eens over het gebrek aan interesse in paarden en andere dieren van haar partner, mijn droge antwoord was dat ze beter had moeten selecteren.
Kennen jullie deze quote?
“Men marry women with the hope they will never change. Women marry men with the hope they will change. Invariably they are both disappointed.”