Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Gianti schreef:In horeca heb je in mijn ogen 2 delen.. de taken die je uit moet voeren van je baas, hier krijg je voor betaald. Maar dan kan je ook nog net dat stapje extra zetten om gasten echt naar wens te maken. Wat je doet voor de gasten. En het voelt fijn als dat gezien en gewaardeerd wordt.
Annem84 schreef:De reden dat de fooi in de fooienpot gaat is om inderdaad onder iedereen te verdelen. Zodat niet alleen die ene serveerster die enorm haar best voor je heeft gedaan wat krijgt, maar ook die kok die dat stapje harder heeft gezet om je een heerlijke maaltijd te serveren en de barman en en afwasser bijvoorbeeld. Het is 1 team wat aan het werk is en de beloning is dan ook voor allen gezamelijk, en tsja soms gaat er dan ook een deel naar die serveerster die je het niet gunt.
Maar goed ik geef ook altijd fooi, heb zelf redelijk lang in de horeca gewerkt en tis gewoon hard werken op tijdstippen dat een ander vaak vrij is.
Wel is een voorwaarde dat de service en het eten goed moet zijn. En als er iets mis gaat, dat dit netjes opgelost wordt.
Overigens vind ik het geen verplichting en als werknemer was het een mooi extraatje als blijk van waardering.
Floor_x schreef:Gianti schreef:In horeca heb je in mijn ogen 2 delen.. de taken die je uit moet voeren van je baas, hier krijg je voor betaald. Maar dan kan je ook nog net dat stapje extra zetten om gasten echt naar wens te maken. Wat je doet voor de gasten. En het voelt fijn als dat gezien en gewaardeerd wordt.
Dit vind ik een mooie inderdaad![]()
Mijn baas betaalt mij om gasten een tafel toe te wijzen, een kaart te geven en eten/drinken op te nemen/te brengen.
Dat ik het met een glimlach doe, hier en daar een praatje of grapje maak, etcetera. Dat doe ik voor de gast, en uiteraard ook voor mezelf
Nicje87 schreef:Wij geven eigenlijk altijd fooi tenzij iets echt slecht is en niet goed wordt opgelost.
Wat ik mij afvraag, Wanneer ze vragen of alles naar wens is en eigenlijk ben je niet helemaal tevreden geven jullie dit dan aan?
Als ze het niet weten kunnen ze er ook niks aan doen.. Als het dan netjes wordt opgelost zie ik dat juist weer als goede service. Picasso schreef:mvdende schreef:Ik geef nooit fooi. Uit eten als dat al kan is duur genoeg! En als ze het lef hebben zoals in Italië dat ze het zomaar op de rekening zetten, kunnen ze zeker fluiten naar hun fooi. Iedereen krijgt gewoon een salaris.
Waar dan in Italië?
Palmera schreef:Er zijn erbij die hun slechte dag op je afreageren. Er zijn erbij die hun seksuele wensen ter plaatse doorgeven en het liefst zouden uitvoeren. Er zijn erbij die het presteren te mekkeren dat warm eten te warm is. Er zijn erbij die na twee drankjes in hun broek pissen in de zaak. Er zijn erbij die bierviltjes in 20000 stukjes verscheuren en op de grond gooien. Er zijn erbij die dagelijks dezelfde stomme mop vertellen. Er zijn erbij die ineens een barkruk op je hoofd willen slaan. Er zijn erbij die boomerang gedrag vertonen. Er zijn erbij die een groeps-knokpartij beginnen. Er zijn erbij die de zaak uitrennen zonder te betalen en ga zo maar door.
Dit is slechts een kleine greep uit 18 jaar horeca ervaring.
Het is, als het je ligt, het mooiste vak ter wereld. Een vak waar je nooit rijk van zult worden. Een vak waarin je veel geweldige mensen leert kennen. Tevens is het een vak vol ergernis.
En dit allemaal is voor mij de reden om, op de aller-belabberste uitzondering na áltijd fooi te geven.
Want ik buig diep voor die mensen die met een glimlach en een vriendelijk woord aan mijn tafel staan, terwijl ze 5 minuten daarvoor pis hebben moeten ruimen, de scheldende dorpsgek de zaak uit hebben moeten gooien, een knokpartij hebben moeten stoppen of de troep van onopgevoede exemplaren hebben moeten opruimen.
Dit is voor mij fooi waard, met dat snertsalaris dat ze verdienen.
mvdende schreef:Ik had in Turijn gedonder in een restaurant. Ik wist precies wat mn eten ging kosten, echter stond er een groter bedrag op de rekening. Iets van gebruik tafel en bestek en fooi of zoiets. BEn flink boos geworden en heb het bedrag onder protest wel betaald maar ik was er helemaal niet blij mee.
Floor_x schreef:Gianti schreef:In horeca heb je in mijn ogen 2 delen.. de taken die je uit moet voeren van je baas, hier krijg je voor betaald. Maar dan kan je ook nog net dat stapje extra zetten om gasten echt naar wens te maken. Wat je doet voor de gasten. En het voelt fijn als dat gezien en gewaardeerd wordt.
Dit vind ik een mooie inderdaad![]()
Mijn baas betaalt mij om gasten een tafel toe te wijzen, een kaart te geven en eten/drinken op te nemen/te brengen.
Dat ik het met een glimlach doe, hier en daar een praatje of grapje maak, etcetera. Dat doe ik voor de gast, en uiteraard ook voor mezelf
Palmera schreef:In de reacties hier lees ik best vaak: "ik geef geen fooi, het personeel krijgt ook gewoon salaris".
Dat klopt. En ik wil ook voorop stellen dat fooi geven géén verplichting is.
Tóch haak ik even in op hoe ik fooi zie. Niet iedere gast is even leuk:
Er zijn erbij die hun slechte dag op je afreageren. Er zijn erbij die hun seksuele wensen ter plaatse doorgeven en het liefst zouden uitvoeren. Er zijn erbij die het presteren te mekkeren dat warm eten te warm is. Er zijn erbij die na twee drankjes in hun broek pissen in de zaak. Er zijn erbij die bierviltjes in 20000 stukjes verscheuren en op de grond gooien. Er zijn erbij die dagelijks dezelfde stomme mop vertellen. Er zijn erbij die ineens een barkruk op je hoofd willen slaan. Er zijn erbij die boomerang gedrag vertonen. Er zijn erbij die een groeps-knokpartij beginnen. Er zijn erbij die de zaak uitrennen zonder te betalen en ga zo maar door.
Het is, als het je ligt, het mooiste vak ter wereld. Een vak waar je nooit rijk van zult worden. Een vak waarin je veel geweldige mensen leert kennen. Tevens is het een vak vol ergernis.
En dit allemaal is voor mij de reden om, op de aller-belabberste uitzondering na áltijd fooi te geven.
Want ik buig diep voor die mensen die met een glimlach en een vriendelijk woord aan mijn tafel staan, terwijl ze 5 minuten daarvoor pis hebben moeten ruimen, de scheldende dorpsgek de zaak uit hebben moeten gooien, een knokpartij hebben moeten stoppen of de troep van onopgevoede exemplaren hebben moeten opruimen.
Edit: de gast is er nóóit ter animatie van het personeel. Maar gewoon fatsoenlijk gedrag zou het vak nóg wat mooier maken
mvdende schreef:Ik had in Turijn gedonder in een restaurant. Ik wist precies wat mn eten ging kosten, echter stond er een groter bedrag op de rekening. Iets van gebruik tafel en bestek en fooi of zoiets. BEn flink boos geworden en heb het bedrag onder protest wel betaald maar ik was er helemaal niet blij mee.
Bij mij vragen gasten ook wel eens wat 7% i.g.i.c onder de bon is. Dat is de b.t.w die ik per tafel moet berekenen en eens per drie maanden mag inleveren. Het is nou eenmaal een belasting voor de gast, maar sommigen denken dat het fooi is. 

Palmera schreef:In de reacties hier lees ik best vaak: "ik geef geen fooi, het personeel krijgt ook gewoon salaris".
Er zijn erbij die hun slechte dag op je afreageren. Er zijn erbij die hun seksuele wensen ter plaatse doorgeven en het liefst zouden uitvoeren. Er zijn erbij die het presteren te mekkeren dat warm eten te warm is. Er zijn erbij die na twee drankjes in hun broek pissen in de zaak. Er zijn erbij die bierviltjes in 20000 stukjes verscheuren en op de grond gooien. Er zijn erbij die dagelijks dezelfde stomme mop vertellen. Er zijn erbij die ineens een barkruk op je hoofd willen slaan. Er zijn erbij die boomerang gedrag vertonen. Er zijn erbij die een groeps-knokpartij beginnen. Er zijn erbij die de zaak uitrennen zonder te betalen en ga zo maar door.
Edit: de gast is er nóóit ter animatie van het personeel. Maar gewoon fatsoenlijk gedrag zou het vak nóg wat mooier maken
Ayasha schreef:Palmera schreef:In de reacties hier lees ik best vaak: "ik geef geen fooi, het personeel krijgt ook gewoon salaris".
Ik hoef niet te "boeten" voor andermans slecht gedrag. Zou wat zijn als de politieman die mij controleert op papieren me toch een boete geeft ook al zijn ze in orde omdat de gene die hij voor me gecontroleerd heeft een eikel was. Je wordt van weinig vakken rijk en de vakken waar je wel rijk van word krijg je meestal ook geen fooi van je klanten. Er zijn nog veel meer beroepen die minstens even zwaar zijn waar ook geen fooi gegeven wordt en die ze ook niet willen als je dat wel wil doen. Als de job onder betaald is of je niet bevalt moet je wat anders gaan doen.
Als ik uit eten ga, ben ik daar voor mijn vrienden, niet voor het personeel. Zo lang die volgens de regels van de kunst bedienen zal het me een zorg zijn of ze daarbij glimlachen of niet.
. Ik sta buiten mn pauzes om ook 8 uur op mijn poten in geweldige werkschoenen. En het enigste fooi wat ik ooit heb gekregen was een heel oud snoepje uit de jaszak van een oude man
.