Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 02:18

Ik geef overal fooi als de bediening vriendelijk is, aan de man die vooraan in de bus zit (en mij heel raar aankijkt), bij de frituur, bij de bakker, ik durf afronden in de winkel aan de kassa, mijn schoonmaakster, zelfs de huisarts stop ik 2 euro extra toe, maar die wilt het niet aannemen.

Op Café/restaurant rond ik altijd af, of stop nog wat losgeld toe. Als je in de horeca hard je best doet, werk je verschrikkelijk hard, op vreselijke uren, voor een minimumloon (ja ik heb het 12 jaar gedaan), dan mag je echt wel een extraatje. Nu verdien ik elk uur dat ik na 20u werk 45% extra, als ik dat in de horeca ook had gekregen had mijn leven er heel wat anders uitgezien.

Ik moet wel zeggen dat het heel erg van de klanten afhing, ik had 1 vaste klant op vrijdagavond waarvoor wij ruzie maakten voor die tafel, die betaalde altijd met een briefje van 500 euro, of de rekening nu 50 -100 of 400 was, en we mochten geen cent teruggeven. Voor die klant deden wij alles: hem naar huis rijden omdat hij teveel gedronken had, even tussendoor met zijn hond gaan wandelen als hij die bij had, biertjes wisselen nog voor ze warm konden worden (of ze nu leeg waren of niet), steak tartare (rouw vlees) terugsturen naar de keuken met de mededeling: de klant is van gedachten veranderd en wilt toch een warme steak... Met die klant heb ik na jaren nog steeds wekelijks contact, is 1 van mijn beste vrienden geworden.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 03:12

Gianti schreef:
In horeca heb je in mijn ogen 2 delen.. de taken die je uit moet voeren van je baas, hier krijg je voor betaald. Maar dan kan je ook nog net dat stapje extra zetten om gasten echt naar wens te maken. Wat je doet voor de gasten. En het voelt fijn als dat gezien en gewaardeerd wordt.

Dit vind ik een mooie inderdaad :)
Mijn baas betaalt mij om gasten een tafel toe te wijzen, een kaart te geven en eten/drinken op te nemen/te brengen.

Dat ik het met een glimlach doe, hier en daar een praatje of grapje maak, etcetera. Dat doe ik voor de gast, en uiteraard ook voor mezelf :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:04

Annem84 schreef:
De reden dat de fooi in de fooienpot gaat is om inderdaad onder iedereen te verdelen. Zodat niet alleen die ene serveerster die enorm haar best voor je heeft gedaan wat krijgt, maar ook die kok die dat stapje harder heeft gezet om je een heerlijke maaltijd te serveren en de barman en en afwasser bijvoorbeeld. Het is 1 team wat aan het werk is en de beloning is dan ook voor allen gezamelijk, en tsja soms gaat er dan ook een deel naar die serveerster die je het niet gunt.

Maar goed ik geef ook altijd fooi, heb zelf redelijk lang in de horeca gewerkt en tis gewoon hard werken op tijdstippen dat een ander vaak vrij is.
Wel is een voorwaarde dat de service en het eten goed moet zijn. En als er iets mis gaat, dat dit netjes opgelost wordt.

Overigens vind ik het geen verplichting en als werknemer was het een mooi extraatje als blijk van waardering.

Waar ik werkte moesten alle fooien in de pot. Alleen een beetje jammer dat ik bij flinke tafels met gemak 50 euro binnen sleepte en de chagrijnige collega niets binnen haalde en toch met hetzelfde bedrag weg liep als ik. Ik vind het niet erg om een percentage aan de keuken af te staan, maar een fooienpot is ronduit oneerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:15

Misschien krom, omdat er in andere beroepen geen fooi gegeven wordt, maar ik doe het eigenlijk altijd (op een enkele uitzondering na). Van huis uit meegekregen.. Houd niet van de krenterige Hollandse mentaliteit. Raar? Misschien... Ik voel me er goed bij: als ik nette service en goed eten heb gekregen en zie hoe hard er gewerkt wordt door kok en serveerster(-der), dan geef ik graag een paar procent extra.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:31

Floor_x schreef:
Gianti schreef:
In horeca heb je in mijn ogen 2 delen.. de taken die je uit moet voeren van je baas, hier krijg je voor betaald. Maar dan kan je ook nog net dat stapje extra zetten om gasten echt naar wens te maken. Wat je doet voor de gasten. En het voelt fijn als dat gezien en gewaardeerd wordt.

Mijn baas betaalt mij om gasten een tafel toe te wijzen, een kaart te geven en eten/drinken op te nemen/te brengen.

Dat ik het met een glimlach doe, hier en daar een praatje of grapje maak, etcetera. Dat doe ik voor de gast, en uiteraard ook voor mezelf :)

Niet mee eens. Die glimlach en het praatje horen bij je baan in de horeca. Ik neem aan dat je baas ook van je verwacht dat je dat doet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:31

Ik geef nooit fooi. Uit eten als dat al kan is duur genoeg! En als ze het lef hebben zoals in Italië dat ze het zomaar op de rekening zetten, kunnen ze zeker fluiten naar hun fooi. Iedereen krijgt gewoon een salaris.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:32

Nicje87 schreef:
Wij geven eigenlijk altijd fooi tenzij iets echt slecht is en niet goed wordt opgelost.

Wat ik mij afvraag, Wanneer ze vragen of alles naar wens is en eigenlijk ben je niet helemaal tevreden geven jullie dit dan aan?

Altijd! :j Als ze het niet weten kunnen ze er ook niks aan doen.. Als het dan netjes wordt opgelost zie ik dat juist weer als goede service.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:33

mvdende schreef:
Ik geef nooit fooi. Uit eten als dat al kan is duur genoeg! En als ze het lef hebben zoals in Italië dat ze het zomaar op de rekening zetten, kunnen ze zeker fluiten naar hun fooi. Iedereen krijgt gewoon een salaris.

Waar dan in Italië? :?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:39

Picasso schreef:
mvdende schreef:

Waar dan in Italië? :?

Ik heb nog nooit in Italië gezien dat de fooi er niet op stond "')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:43

Ik geef altijd wel fooi :)
Ik rond het meestal af of als dat te weinig is geef ik een paar euro exta.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:50

Palmera schreef:
Er zijn erbij die hun slechte dag op je afreageren. Er zijn erbij die hun seksuele wensen ter plaatse doorgeven en het liefst zouden uitvoeren. Er zijn erbij die het presteren te mekkeren dat warm eten te warm is. Er zijn erbij die na twee drankjes in hun broek pissen in de zaak. Er zijn erbij die bierviltjes in 20000 stukjes verscheuren en op de grond gooien. Er zijn erbij die dagelijks dezelfde stomme mop vertellen. Er zijn erbij die ineens een barkruk op je hoofd willen slaan. Er zijn erbij die boomerang gedrag vertonen. Er zijn erbij die een groeps-knokpartij beginnen. Er zijn erbij die de zaak uitrennen zonder te betalen en ga zo maar door.
Dit is slechts een kleine greep uit 18 jaar horeca ervaring.

Het is, als het je ligt, het mooiste vak ter wereld. Een vak waar je nooit rijk van zult worden. Een vak waarin je veel geweldige mensen leert kennen. Tevens is het een vak vol ergernis. :)

En dit allemaal is voor mij de reden om, op de aller-belabberste uitzondering na áltijd fooi te geven.

Want ik buig diep voor die mensen die met een glimlach en een vriendelijk woord aan mijn tafel staan, terwijl ze 5 minuten daarvoor pis hebben moeten ruimen, de scheldende dorpsgek de zaak uit hebben moeten gooien, een knokpartij hebben moeten stoppen of de troep van onopgevoede exemplaren hebben moeten opruimen. :)
Dit is voor mij fooi waard, met dat snertsalaris dat ze verdienen. :)

Geef jij de verpleegkundige, de verzorgende, de schoonmaakster van landal of een politieagent ook fooi dan?
Elke beroepsgroep heeft z'n nukken. Loop maar eens een dag mee in de psychiatrie waar de patiënten je de hersens in proberen te slaan, je verrot schelden, alles laten lopen en jij dat op mag ruimen. Allemaal onbewust want men zit daar niet voor niks en de mensen die daar werken doen dit ook met liefde, met een bagger-salaris en onmogelijk werktijden.
Horeca is niet heel anders dan andere beroepsgroepen hierin behalve dat een fooi wel redelijk normaal is.
Daarmee zeg ik niet dat een fooi onnodig is want wat mij betreft wordt men ook zwaar onderbetaald en zouden ze meer moeten verdienen dan een voetballer maar de redenen die jij noemt gelden niet alleen in de horeca en zijn zeker geen uitzondering ten opzichte van andere beroepen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:03

Ik rond een bedrag wel af maar echt fooi geven doe ik niet.
Iedereen krijgt betaald en werken in de horeca is een keuze, net als het voor mij een keuze is om op de dagen dat ik werk om kwart over 5 op te staan en ook de hele dag loop om alles zo makkelijk mogelijk te maken voor de klant.
Als het nodig is werk ik zo een half uur langer door om nog wat extra dingen te kunnen doen en ik schrijf dat half uur niet, soms komen er dan ook klanten die vinden dat het toch echt wel schandalig is dat er een product 10 minuten lang ontbreekt terwijl ik daar dan dus in mijn eigen tijd sta om het de klant wel naar de zin te maken door te zorgen dat het aangevuld kan worden, verdien ik dan ook fooi? Nee want het is mijn eigen keuze om op dat moment langer door te werken, niet te schrijven en in een branche te gaan werken waar je met klanten te maken hebt, daar hoef ik echt geen fooi voor.

Ik vind niet dat waardering van fooi af hangt, je kan namelijk niet in iemands portemonnee kijken en je zou jezelf voor de gast in moeten zetten omdat je plezier in je werk hebt en niet om er aan te verdienen.
Ik doe naast mijn werk vrijwilligerswerk en hier ontvangen we soms ook groepen, ik zet me dan ook in omdat ik wil dat ze een leuke dag hebben en verdien daar niks mee.

Hiervoor deed ik vrijwilligerswerk bij de dierenambulance en moest dan soms ook midden in de nacht mijn bed uit voor het dier van een ander, ook gratis, zo zijn er bij elk beroep of soort vrijwilligerswerk wel dingen die je soms moet doen die minder leuk zijn, dat hoort er bij en in die andere sectoren kennen ze ook geen fooi dus waarom moet dat in de horeca wel?
Natuurlijk is fooi leuk om te krijgen maar dat zou het ook moeten zijn imo, leuk als je het krijgt maar niet verwachten dat je het krijgt.

Onze pakketbezorger krijgt daarintegen wel eens iets extra's in de vorm van iets lekkers of een klein cadeautje, hij doet dan ook echt moeite voor je en weet waar ik woon en waar mijn moeder woont, als er een pakket bij haar bezorgd moet worden en ze is er niet dan kijkt hij vaak even of ik er ben als hij bij mij in de straat een pakket moet bezorgen en geeft het dan bij mij af en andersom. Anders zet hij het in de schuur als deze niet op slot zit of komt later nog een keer terug. Deze man werkt ook 6 dagen in de week en wordt hier ook niet rijk van, hij doet die moeite niet om er geld uit te slaan maar omdat hij het graag doet en hij vind het ook echt leuk als hij iets krijgt omdat hij geen verwachtingen heeft. Hij is volgens mij nog blijer met het compliment dat hij er bij krijgt en met het feit dat je aan hem gedacht hebt door iets voor hem uit de winkel mee te nemen dan met het extra'tje zelf. Ik vind het dan ook gewoon leuk om hem eens iets extra's te geven.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:04

Ik had in Turijn gedonder in een restaurant. Ik wist precies wat mn eten ging kosten, echter stond er een groter bedrag op de rekening. Iets van gebruik tafel en bestek en fooi of zoiets. BEn flink boos geworden en heb het bedrag onder protest wel betaald maar ik was er helemaal niet blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:07

mvdende schreef:
Ik had in Turijn gedonder in een restaurant. Ik wist precies wat mn eten ging kosten, echter stond er een groter bedrag op de rekening. Iets van gebruik tafel en bestek en fooi of zoiets. BEn flink boos geworden en heb het bedrag onder protest wel betaald maar ik was er helemaal niet blij mee.

Oh ja dat gebeurt inderdaad: maar hier is dat verwerkt in de prijzen denk ik dan. Vind het niet zo erg...

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:13

Ik geef bijna altijd fooi maar dat varieert tussen de 0-10%. Afhankelijk van hoe goed de service en het eten was. Bij een kopje koffie geef ik geen fooi. Ik heb het van huis uit meegekregen dat je dat doet en ik geef ook altijd feedback, bijv. Ik vond de soep wat tegenvallen en het dessert was fantastisch. daar kunnen ze wat mee

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:17

Floor_x schreef:
Gianti schreef:

Onzin; deel 2 zit ook bij je functieomschrijving en wordt dus gewoon door je baas van je verwacht dat je op die wijze de klanten helpt.

Een verpleegkundige bv is nog veel langer met een patient bezig...in sommige gevallen loopt dat zelfs uit tot maanden; die krijgen toch ook geen fooi?
En die toeslagen bij onregelmatige diensten zijn bij heel veel bedrijven (onder het mom van bezuinigingen) ook flink terug gedrongen; lager percentage, of zelfs pas bij een x aantal uren en zit je daar net onder dan grijp je dus mis wat betreft die toeslagen.

Ik zit zelf in de schoonmaak helaas en je wil niet weten wat wij hier tegen komen; kauwgom op de meest rare plaatsen (vaak op plaatsen waarbij het duidelijk is dat er flink moeite is gedaan die kauwgom daar te krijgen), toiletten waar de urine overal terecht is gekomen behalve de wc pot zelf, grote stukken papier die in weet ik hoeveel kleine snippertjes zijn verscheurd om vervolgens vrolijk rond te zijn gestrooid, frisdrank, koffie en bloed op de vloer ook zo'n beetje iedere dag weer wel (ok behalve dat bloed dan; dat zou ook wel erg verontrustend zijn gezien de locatie) en nog veel meer gorigheid waar we geen seconde extra tijd voor krijgen; je ziet maar dat je het klaart; krijgen we 0,0 fooi voor en waardering van de klant zelf is er ook nooit. En bovenstaande rotzooi is niet af en toe, maar gewoon iedere dag.
O en dan heb ik het trouwens over een middelbare school, moet er niet aan denken wat mensen in cafe's bv aan gorigheid tegen komen tijdens het schoonmaken en die krijgen ook geen fooi.
Een kennis maakt schoon bij een psychiatrische inrichting; nou daar wil je helemaal niet weten wat die schoonmaaksters tegen komen en die krijgen ook geen fooi.
Een stratenmaker maakt zn lijf ook kapot met zn werk, krijgt ook geen fooi.

En zo kan ik nog wel meer beroepen opnoemen die matig tot slecht betaalt worden (zeker in verhouding tot het zware werk) en die geen fooi krijgen.

In Nederland hebben we gelukkig een minimumloon wettelijk vastgesteld waar iedere werkgever zich aan moet houden, dus ook in de horeca krijgen mensen gewoon netjes betaald (als je het zo gaat bekijken in elk geval. Persoonlijk vind ik veel beroepen zwaar onderbetaald, waaronder horeca en verpleging) dus nee; ik geef geen fooi. Hoogstens hoef ik geen wisselgeld terug, mits dat niet 10 euro is; zit zelf ook krap dus 10 euro is voor mij nog een aardig bedrag, dus bij 1 of 2 euro houdt het dan echt wel op.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:28

Palmera schreef:
In de reacties hier lees ik best vaak: "ik geef geen fooi, het personeel krijgt ook gewoon salaris".
Dat klopt. En ik wil ook voorop stellen dat fooi geven géén verplichting is.

Tóch haak ik even in op hoe ik fooi zie. Niet iedere gast is even leuk:

Er zijn erbij die hun slechte dag op je afreageren. Er zijn erbij die hun seksuele wensen ter plaatse doorgeven en het liefst zouden uitvoeren. Er zijn erbij die het presteren te mekkeren dat warm eten te warm is. Er zijn erbij die na twee drankjes in hun broek pissen in de zaak. Er zijn erbij die bierviltjes in 20000 stukjes verscheuren en op de grond gooien. Er zijn erbij die dagelijks dezelfde stomme mop vertellen. Er zijn erbij die ineens een barkruk op je hoofd willen slaan. Er zijn erbij die boomerang gedrag vertonen. Er zijn erbij die een groeps-knokpartij beginnen. Er zijn erbij die de zaak uitrennen zonder te betalen en ga zo maar door.

Het is, als het je ligt, het mooiste vak ter wereld. Een vak waar je nooit rijk van zult worden. Een vak waarin je veel geweldige mensen leert kennen. Tevens is het een vak vol ergernis. :)

En dit allemaal is voor mij de reden om, op de aller-belabberste uitzondering na áltijd fooi te geven.

Want ik buig diep voor die mensen die met een glimlach en een vriendelijk woord aan mijn tafel staan, terwijl ze 5 minuten daarvoor pis hebben moeten ruimen, de scheldende dorpsgek de zaak uit hebben moeten gooien, een knokpartij hebben moeten stoppen of de troep van onopgevoede exemplaren hebben moeten opruimen. :)

Edit: de gast is er nóóit ter animatie van het personeel. Maar gewoon fatsoenlijk gedrag zou het vak nóg wat mooier maken :)

Ja, maar dat is toch normaal dat je zulke dingen opruimt? Zou toch mooi zijn als je het laat liggen onder het mom van "staat niet in mijn functiebeschrijving". In de winkel werden ook spullen op de grond gegooid, van etenswaren tot kantoorproducten. Dat hoort toch in je functiebeschrijving dat je dat opruimt? Scheldpartijen hebben we in de winkel ook gehad. Poker-face opzetten en doorgaan. Sterker nog, we hebben zelfs iemand uit een brandend huis gehaald. Ook niks extra's voor gehad hoor. Mij lijken zulke dingen vanzelfsprekend. Als je voor alle extra dingen wat je doet gelijk moet betalen wordt de wereld wel heel geld belust :=
Wat net ook gezegd wordt, verplegers hebben ook regelmatig met zulke dingen te maken maar die krijgen ook niks extra.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:32

mvdende schreef:

Weet je dit heel zeker? :) Bij mij vragen gasten ook wel eens wat 7% i.g.i.c onder de bon is. Dat is de b.t.w die ik per tafel moet berekenen en eens per drie maanden mag inleveren. Het is nou eenmaal een belasting voor de gast, maar sommigen denken dat het fooi is. :)

En ja, iedereen heeft wel wat met zijn vak en niemand verdient genoeg. ;)
De horeca heeft de fooi sinds ik weet niet hoe lang nou eenmaal in het systeem. Ik heb al eerder aangegeven dat het niet verplicht is, ik heb slechts wat toelichting gegeven. Geef vooral geen fooi, als je dat niet wilt. Bij mij wordt je daar, als je later weer eens komt, iig niet slechter om behandelt. :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:43

Ik geef altijd fooi, gewoon omdat het zo hoort vind ik. Dan rond ik het af naar een mooi bedrag. Wel en keer meegemaakt op vakantie dat ik geen fooi gegeven had. Heel simpel, eerste avond, niet meer geld bij me en op dat moment nog niet wist dat er geen fooi bij de prijs in zat. Mooi dat de bedrijfsleider naar buiten kwam om me aan te spreken. Kreeg een hele discussie met die kerel. Heel onprofessioneel.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:52

Ik geef wel fooi, kom uit een horeca familie en heb het van thuis uit gewoon meegekregen. Daarnaast is mijn schoonmams nog zo'n échte horecavrouw en is me toen ik in die familie kwam de etiquette nog even fijntjes herhaald haha - de fooi dus ook.
Voor een etentje met mijn vriend geef ik veel fooi als het goed was. Ik geniet dan intens en daar mogen die mensen die het vuur uit de schenen rennen voor me ook best van meegenieten. Of ik de 10% haal weet ik niet, ik heb meestal losse euro's bij me (van mijn eigen fooi) en die laat ik dan achter, of ik rond af. Ook voor een gewoon drankje met een hele fijne bediening wil ik best een aardige fooi achterlaten en ook in de nachtclub wil ik nog wel eens fooi geven.

Gewoon omdat dat goed voelt. Ik werk zelf ook in de horeca, al jaren op festivals, maar ook in een restaurant en een cafe van een theater. Alledrie de plekken vind ik heerlijk en ik ben gek op mijn vak, maar als ik soms om half 3 eindelijk in bed lig en weet dat ik de volgende dag moet openen en een werkdag van 14 uur ga maken vloek ik natuurlijk wel even. Mijn beste vriend werkt in de psychiatrie en samen drinken we regelmatig een borrel waarin we lekker even klagen over onze onmenselijke werktijden en karige loon. Al geeft hij wel fooi, dan concluderen we vaak 'jouw fooi is mijn onregelmatigheidstoeslag', want ja, zondag, middernacht, feestdag, onregelmatig, ik werk het allemaal en nooit voor meer dan dat tientje per uur natuurlijk (;
Máár, daar heb ik dan ook geen moeite mee. En van mij mag mijn beste vriend met zijn - in mijn ogen - zeer en veel belangrijker werk nog wel het vijf-dubbele verdienen. Maar die fooi is voor mij natuurlijk wel een leuke extra. Na de hele zomer door te hebben gewerkt en pas in november vrij te hebben, kijk ik er enorm naar uit om mijn fooienpotje straks open te breken. Van de evenementen krijg ik niks, in het café hooguit 2 euro per avond en in het restaurant neem ik meestal wel 2 tientjes mee naar huis (word verdeeld). Dat is een hele leuke spaarpot van het hele seizoen. En nee, ik vind niet dat ik dat potje meer verdien als de schoonmakers (die ik overigens eigenlijk altijd iets geef, maar soit), de verpleging, de conducteur, huisarts of wie dan ook. Maar het is wel een leuke extra die mijn vak extra leuk maakt. En overigens ben ik als dolgelukkig met 20 cent fooi en loop ik daarvoor al heel graag het vuur uit mijn schenen voor iedere gast - maar ook voor de gasten die geen fooi geven hoor. Ik ben blij met iedereen die het fijn heeft gehad op 'mijn' terras en daar haal ik de allergrootste motivatie uit. Een fooi is een extra, niks meer maar ook zeker niks minder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:01

Palmera schreef:
In de reacties hier lees ik best vaak: "ik geef geen fooi, het personeel krijgt ook gewoon salaris".

Edit: de gast is er nóóit ter animatie van het personeel. Maar gewoon fatsoenlijk gedrag zou het vak nóg wat mooier maken :)

Ik hoef niet te "boeten" voor andermans slecht gedrag. Zou wat zijn als de politieman die mij controleert op papieren me toch een boete geeft ook al zijn ze in orde omdat de gene die hij voor me gecontroleerd heeft een eikel was. Je wordt van weinig vakken rijk en de vakken waar je wel rijk van word krijg je meestal ook geen fooi van je klanten. Er zijn nog veel meer beroepen die minstens even zwaar zijn waar ook geen fooi gegeven wordt en die ze ook niet willen als je dat wel wil doen. Als de job onder betaald is of je niet bevalt moet je wat anders gaan doen.

Als ik uit eten ga, ben ik daar voor mijn vrienden, niet voor het personeel. Zo lang die volgens de regels van de kunst bedienen zal het me een zorg zijn of ze daarbij glimlachen of niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:04

Ayasha schreef:
Palmera schreef:

Ik hoef niet te "boeten" voor andermans slecht gedrag. Zou wat zijn als de politieman die mij controleert op papieren me toch een boete geeft ook al zijn ze in orde omdat de gene die hij voor me gecontroleerd heeft een eikel was. Je wordt van weinig vakken rijk en de vakken waar je wel rijk van word krijg je meestal ook geen fooi van je klanten. Er zijn nog veel meer beroepen die minstens even zwaar zijn waar ook geen fooi gegeven wordt en die ze ook niet willen als je dat wel wil doen. Als de job onder betaald is of je niet bevalt moet je wat anders gaan doen.

Als ik uit eten ga, ben ik daar voor mijn vrienden, niet voor het personeel. Zo lang die volgens de regels van de kunst bedienen zal het me een zorg zijn of ze daarbij glimlachen of niet.

Brr dit zijn de ergste mensen om te bedienen, knip je ook met je vingers? Sommige mensen verstaan de kunst om te vergeten dat er in dat bedieningpakje een levend mens zit...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:12

Ik geef bijna nooooit fooi. De keren dát ik fooi geef is als ik van mijn 'laatste' contant geld eten koop en ik een hekel heb om met kleingeld op zak te lopen. Als ik bijv. Nog 15 euro heb en moet 13nogwat betalen, dan houden ze de rest maar.

Echter ben ik gewoon een echte hollander en kan ik mijn geld zelf ook goed gebruiken. Dus heb ik chagerijnen van serveersters, dan krijgen ze niks. Slechte service krijgen ze sowieso niks. En fastfoodreestaurants geef ik vaak ook niets.. Heel stom, maarja :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:13

Ik heb bijv. wel als ik 19.70 af moet rekenen, en ik leg een briefje of twintig, dat ik zeg 'is goed zo hoor', anders moet zij weer moeilijk gaan doen met die 30 ct etc... Maar ik geef eigenlijk nooit bewust fooi... Ja, ik laat geld liggen op het bed voor de schoonmaker van het hotel en dan krijg ik een leuk van-handdoeken-gemaakt diertje op mijn bed er voor terug...

Ik werk ook en vaak zeggen klanten, als zij 9,95 betalen en 10 geven, wel 'laat die 5ct maar zitten'. Dat is dus onze fooi en die verdelen we onderling.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:17

Nee ik ben niet zo van de fooien geven, mijn man meestal wel. ik heb respect voor ieder zijn beroep maar je krijgt ook gewoon je salaris. Ik ben op mijn werk ook voor alles uitgemaakt, heb een hamer van een klant kunnen ontwijken en een blik verf omdat mensen tegenwoordig gewoon schijt aan je hebben. mensen die het grappig vinden in de winkel in een wcpot te gaan zitten schijten :r . Ik sta buiten mn pauzes om ook 8 uur op mijn poten in geweldige werkschoenen. En het enigste fooi wat ik ooit heb gekregen was een heel oud snoepje uit de jaszak van een oude man := .