Simpele Tips voor een Groener Leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:47

@Aria, dat een vaatwasser zuiniger is dan een handafwas heb ik ook al heel vaak gehoord, zal haast wel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:57

Eerst in huis: Zo min mogelijk electra apparaten aan.
Zo min mogelijk de kachel aan, maar wel standaard op 16 graden.
Nieuwe koelkast, nieuwe vriezer (oudjes vreten stroom!!)
Was ophangen op rekken ipv droger.
Weinig wasmiddelen gebruiken, en daarbij standaard op 30 graden wassen.
Wel doe ik eens per maand een bakje azijn met een kookwas.
Stoffer en blik ipv de stofzuiger.
Overdag ramen en deuren dicht, donker houden en in de avond alles open zetten met warm weer.
Wij gebruiken geen airco of ventilator.

Groente uit eigen tuin.
Heel veel in 1 x koken. En daarbij gebruik maken van bakjes die je vaker kan gebruiken, daarmee invriezen. Hierdoor gooi ik minder weg.
En dit weer opwarmen door middel van de koekenpan. Of magneetron als het niet kan met koekenpan.
Minder vlees.

Buiten huis: Regenwater gebruiken als water voor de moestuin.
En konijnenkeutels bij de composthoop.
Veel op de fiets ergens naar toe.
En vaker kleine beetjes boodschappen doen (scheelt weggooien).

Ik gebruik bijna geen ranja, maar wel water. Met een dopper.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:58

Een nieuwe vaatwasser gebruikt 10-17L water. Een teiltje water is al snel 10L en dan heb je nog niks afgespoeld en een volle vaatwasser is veel meer dan 1 teiltje vaat. Dus het is inderdaad zuiniger.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:42

Mizora schreef:
Een nieuwe vaatwasser gebruikt 10-17L water. Een teiltje water is al snel 10L en dan heb je nog niks afgespoeld en een volle vaatwasser is veel meer dan 1 teiltje vaat. Dus het is inderdaad zuiniger.

Goh dat wist ik niet, maar ik vraag me dan wel af, een afwasmachine gebruikt veel stroom, weegt dat op tegen de hoeveelheid water die je bespaart als je een afwasmachine gebruikt ipv met de hand af te wassen?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:42

En hij moet geproduceerd, vervoerd en uiteindelijk afgevoerd worden...

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:42

NenaC schreef:
Zijn er hier nu ook mensen die hun huis meer ecologisch gebouwd hebben?
Wij zijn bezig om een huis enkel van natuurlijke materialen te bouwen, maar dat is bijna onmogelijk om dan aan de EU eisen qua isolatie te voldoen. Nu wordt het waarschijnlijk een mix uit steen en hout, en dan hele dikke muren om toch te kunnen isoleren.

Wij zijn op dit moment een ecologisch huis aan het bouwen. Ons huis is logbouw. Hout komt uit Finland en er wordt herplant daar. Isolatie is bij ons vlaswol. Geen gas. Stroom via zonnepanelen en een warmtepomp voor verwarming. 0 op de meter.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:17

Houtstapelbouw huis hebben wij ook. Kunnen de zonnepanelen voldoende leveren voor de warmtepomp? Had begrepen dat die nogal veel stroom verbruikt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:01

Aria_zz schreef:
Übergroen in vleesvervangers zeker niet, vaak ook een erg grote ecologische voetafdruk, hangt van het product af.

De hoogvl"*t verkoopt dingen (meaning 'vleesvervanger', nu ja, eiwit leveranciers) van lupine.
Merk: v"v*ra in paarse letters.

Lupine brengt extra stikstof in de grond, maakt dus kunstmest minder nodig.
Het wordt geproduceerd op de Holterberg.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:18

Onze warmtepomp draait op 380v omdat dat stabieler is dan 220. Maar kwa stroom gebruikt hij niet veel, mits je uiteraard een energie zuinige installatie hebt.

Onze vloerverwarmingspomp is ook een van de zuinigste, je betaald er wel goed voor trouwens.

De aanleg was ook niet zo groen trouwens :P er heeft 4 dagen een grote compressor op diesel staan draaien om de boor van de nodige druk te kunnen voorzien.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:21

mysa schreef:
Houtstapelbouw huis hebben wij ook. Kunnen de zonnepanelen voldoende leveren voor de warmtepomp? Had begrepen dat die nogal veel stroom verbruikt?

Wij zijn nog aan het bouwen dus ik weet het nog niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:44

Ben wel benieuwd! Wil ooit ook een warmtepomp maar zonnepanelen gaan hier zeker niet genoeg leveren door bos. O.t, wie bouwt jullie huis, of wie levert het hout/bouwpakket? Het onze is 25jaar geleden geleverd als bouwpakket, door Scanabouw.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:58

Wij hebben een particuliere architect die ons huis ontworpen heeft. Het houtpakket wordt gemaakt door Finnlamelli.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:33

Leuk topic, ik zie het nu pas! Straks eens helemaal doorlezen :j

Wij proberen ook al een tijdje zo groen mogelijk te leven.
Dat houdt voor ons momenteel oa in:
Zo veganistisch mogelijk eten/leven
Eigen moestuin
Led lampen/baddoeken meerdere keren gebruiken/was opsparen/wc met de kleine knop doorspoelen/korter douchen
Thermostaat lager (vaak 16/16,5 graden)
Waar mogelijk water uit put gebruiken
Geen gif gebruiken, zoveel mogelijk biologisch tuinieren
Planten voor bijen in de tuin
Mijn nieuwste aanwinst; een wonderwash.. Dat is een handwasmachine die met 5 liter water zo'n 2 kilo kleding wast, heel zuinig.
En we gaan op vakantie met ons zeilbootje ipv met de auto/vliegtuig. Met een zonnepaneel voor ons licht/ijskastje/waterpomp.
Zonnepaneel of windmolen komt misschien ook nog binnenkort eens.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:42

- gematigd vlees eten
- gematigd producten die over lange afstand moeten worden aangevoerd
- veel lokale producten en natuurvlees in verhouding
- kattenbak met zuinig verbruikend klonterend grit dat ik iedere dag leegschep zodat het grit maximaal meegaat
- kort douchend, als ik langer behoefte heb aan warm water dan zet ik mijn bad half vol
- afval gescheiden aanleveren
- kleding letterlijk tot op de draad opdragen, lever het verder ook niet in, want feitelijk gezien moet het dan weer getransporteerd worden of verwerkt worden waarbij beiden toch millieu belast wordt (doe het niet daarom, ben gewoon te krenterig om mijn kleding eerder weg te doen).
- opletten waar mijn kleding vandaan komt, duurzaamheid/kindervingertjes/ afstand transport

maar dit zullen veel mensen als stuitend opvatten, maar mijn meest millieubewuste actie is:

ik heb geen kinderen.. wat ik ook op deze aarde doe, ik heb na mijn dood geen invloed meer op deze aarde in de zin van kinderen die kinderen krijgen die kinderen krijgen die kinderen krijgen waardoor er over een paar honderd jaar zo'n 1000 man water verbruiken en moeten eten en tesamen met de duizend nakomelingen van iedereen die nu leeft moet concurreren om de laatste leefbare stukjes grond op deze aarde.

mede daarom kan ik er vrij slecht tegen als men miept over het feit dat ik een paar kilo lauwersmeervlees inkoop omdat ik dan 'slecht voor het millieu' ben omdat ik vlees eet.. of dat ik een bad lekker een keer vol laat lopen.. alsof dat ooit op weegt tegen meewerken aan de nog verdere belasting van de aarde na ons heengaan

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:42

Warmtepomp hebben wij hier ook overwogen, maar dat ging niet ivm de stenige ondergrond. Was ook serieus boven budget. Wij hebben nu zonneboilers voor warm water, in combi met pellets. Sinds ze geïnstalleerd zijn in mei, hebben we nog geen pellets moeten gebruiken, dus volledig op zonnewarmte. Werkt echt super. Later komen er misschien ook nog zonnepanelen (als er terug geld is) en een regenwaterrecuperatie systeem komt er sowieso. Dat hadden we aan ons vorig huis ook, met een ton van 20.000 liter, super voor de paarden en alles wat in de tuin is, auto wassen, en onze wc en wasmachine waren er ook op aangesloten.
Led lampen gaan we zeker ook doen.
Op termijn willen we graag bijen, er zijn al twee imkers in het dorp en we gaan dan mee in het clubje :D
Ook een eigen moestuin, of beter gezegd een Forest Garden, staat op de planning, eens de verbouwingen grotendeels achter de rug zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:45

Inderdaad ja, kinderen komen hier ook niet :n Om meerdere redenen hoor, maar zeker ook omdat onze aarde gewoon al vol genoeg zit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:49

8nnemiek schreef:
Inderdaad ja, kinderen komen hier ook niet :n Om meerdere redenen hoor, maar zeker ook omdat onze aarde gewoon al vol genoeg zit.

Hier ook, mijn vriend is ook overtuigd dat de wereld met 50 jaar niet meer fatsoenlijk bewoonbaar is en dat wil je je kroost ook niet aan doen natuurlijk.
Ik vind het prima, zou voor mij ook te zwaar zijn hoor om kinderen te krijgen.

Ik lees verder wat mee, momenteel doe ik niet veel meer dan afval scheiden maar nu ik uit mijn appartementje ben kan ik wat meer echt gaan doen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:31

Jammer dat intelligente mensen geen kinderen krijgen, de euh ... 'minder boven de schouders bedeelden' fokken gewoon door hoor. En dan loopt er niemand meer rond die een oplossing kan bedenken :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:37

De natuur heeft daar meestal wel mooie oplossingen voor :Y) Een ijstijd ofzo, of toch weer een komeetinslag.. Die paar slimme mensen die tegen die tijd nog over zijn die weten dan misschien nog net te overleven :Y)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:50

Vind het nog steeds apart tess, hier waren ze juist blij met het graniet in de grond.
Ze zijn wel een dag bezig geweest om 100 meter diep te boren ;)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:23

phormicola schreef:
Jammer dat intelligente mensen geen kinderen krijgen, de euh ... 'minder boven de schouders bedeelden' fokken gewoon door hoor. En dan loopt er niemand meer rond die een oplossing kan bedenken :+

Misschien iets respectvoller formuleren?
Mocht je werkelijk willen verkondigen dat je bang bent dat er weinig slimme mensen geboren gaan worden. Al zie ik in deze mening geen toevoeging voor dit topic.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:29

Het is niet zo dat intelligente mensen ook intelligente kinderen krijgen, net zo min als dat domme mensen perse domme kinderen krijgen. Wél is het zo dat er in een gezin met intelligente ouders vaak meer nadruk is op onderwijs en leren, waardoor kinderen meer gestimuleerd worden en meer kansen krijgen. Dat maakt dan weer wel een heel groot verschil.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 07:51

Voor de mensen die groen schoonmaken; wat gebruiken jullie voor soort soda? Je hebt baking soda, soda kristallen, fijne soda. Iets met bomen en het bos niet meer zien.
Alvast bedankt!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:58

Wij proberen ook zeker bewust groener te leven, maar hebben wel 2 kinderen (die borstvoeding krijgen, wasbare luiers hadden en meestal kleding droegen en dragen van verantwoorde stof en productie) en eten wel (beperkt en altijd biologisch) vlees bijvoorbeeld. Ook onze fruit, groenten, aardappelen, rijst, pasta en verzorgingsproducten zijn biologisch en zoveel mogelijk van lokale afkomst. Qua schoonmaakproducten is Sonnett een verantwoord merk.

Mijn man heeft een auto nodig voor zijn werk, maar ik rij met een bakfiets en neem het OV naar mijn werk.

We scheiden ons afval, hebben sinds kort een composthoop op stal. Op dit stukje grond hebben we ook wat eigen fruitbomen, leggen we tzt een moestuintje aan en gaan we kipjes houden. Er wordt niet gespoten tegen onkruid en door de eigen compost hoeven we ook geen kunstmest te gebruiken.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 09:03

Wat een hele leuke tip is die ik heb gekregen en opgevolgd, is om elke week mijn meterstanden op te nemen. Het is echt een kick om op Zondag te zien dat ik weer minder heb verbruikt dan de week daarvoor.
Voor Sinterklaas vraag ik dit jaar een douche-timer! :-)