het leed dat studiekeuze heet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:35

Ghostattack schreef:
Quanneh schreef:
Heeft er hier toevallig iemand ervaring met twijfel verloskunde/geneeskunde? Ik wil wel graag wat medisch doen, maar ik twijfel heel erg of geneeskunde niet te zwaar is (en dat ik er dus geen plezier uiteindelijk aan beleef). Maar aan de andere kant is dat natuurlijk wel een WO opleiding en wordt je meer opgeleid tot meer kennis etc.

Ben je ook een klein beetje technisch of heb je een beetje interesse in techniek? Dan zou mijn studie misschien een optie kunnen zijn? Ik doe Medische Informatiekunde, eigenlijk Geneeskunde gecombineerd met ICT. Alleen uiteraard een stuk minder diep, je word niet opgeleid tot arts oid.

Nee techniek is niet echt mijn ding eerlijk gezegd. Ik ben echt opzoek naar een studie waarbij je wat praktisch medisch 'doet' (en er 'gelijk' resultaat van ziet zeg maar :) ). Niemand verder ervaringen?

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:58

Ik heb de open dag van de HKU achter de rug! :) En het is er niet echt makkelijker op geworden :') . De opleiding waar ik geweest ben, sprak me oprecht wel aan en kwam heel leuk over. Het is meer dat je (natuurlijk) een toelating moet doen en ik dat echt he-le-maal niet zie zitten. 100 aanmeldingen waarvan er 16 worden aangenomen demotiveert op een ander niveau, zeg maar :') .

Daarnaast vond ik Algemene Cultuurwetenschappen aan de UvA ook erg leuk, dus dat maakt de keuze ook niet makkelijker. Voordeel is dat ik daarbij hoe dan ook word aangenomen :D

N_Quirro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:06

Vandaag naar de opendag van het Saxion in Enschede geweest.. gekeken naar media communicatie en informatie, helaas niet erg overtuigd. Vorige week op de HAN kwam CMD veel leuker over ook kwa doorstroomprofielen.

Dus binnenkort meeloopdag in Arnhem bij Communicatie Multimedia Design en waarschijnlijk daarna aanmelden! :)

_classic

Re: het leed dat studiekeuze heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:14

Ook ik zit in mijn laatste jaar van MBO 4, en twijfel nog steeds welke HBO opleiding ik zou willen doen..
Zelf trekt sportkunde of bewegingtechnologie mij wel, maar ik heb totaal geen idee wat ik er eigenlijk van kan verwachten

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 09:21

Avis schreef:
snuffie123 schreef:
Ik heb tijdens mijn studiekeuze dat soort berichten inderdaad mee laten spelen.
Ik kon ook in de keuzegids kijken waar dus o.a. in stond hoeveel kans iemand heeft op een baan na het afronden van die studie.

SPH leek mij toen heel erg leuk, maar het was toen in het nieuws dat er helemaal geen banen voor te vinden zijn, dus die keuze heb ik toen laten vallen.

Bij de studie die ik nu doe, stond toen ook dat de baankans heel groot was, helaas is dat inmiddels slecht en ik wil dus hierna verder gaan studeren. Het zegt dus ook niet alles.

Om me alvast een beetje te oriënteren op de studie hierna , lees ik alvast even mee in dit topic.

Ik vind dat echt nog flink knap wel: dat je ondanks je 'liefde' voor de opleiding er ook rationeel en verstandig tegenaan kijkt wat betreft de toekomst. Om eerlijk te zijn heb ik dat een beetje opgegeven :o . Te meer, omdat alles wat me wél interesseert grotendeels cultuur/taal/kunst is en dat vermoedelijk altijd hopeloze vakgebieden zullen blijven *D .

Haha ik vind het andersom juist weer heel knap. Ik durf dat risico van geen baan kunnen vinden niet te nemen en vind het erg knap dat jij gewoon wel achter je "droombaan" aan zou gaan. Zo kijkt iedereen daar weer anders tegenaan blijkbaar :)

SophieFT schreef:
Ik heb vandaag een dag meegelopen op de HU bij hbo-rechten, was echt superleuk! Denk dus ook dat dat m word!

Als je hbo-rechten wil gaan doen zou ik je adviseren ook eens naar SJD te kijken. Ik denk, naar aanleiding van je openingspost dat rechten inderdaad beter bij je aansluit, maar toch voor de zekerheid kan kijken naar SJD geen kwaad.

Ik merk namelijk dat studenten die rechten doen spijt hebben en liever SJD hadden gedaan en studenten die SJD doen ook vaak weer spijt hebben en liever rechten hadden willen doen. De twee studies lijken heel erg op elkaar.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 11:56

snuffie123 schreef:
Avis schreef:
Ik vind dat echt nog flink knap wel: dat je ondanks je 'liefde' voor de opleiding er ook rationeel en verstandig tegenaan kijkt wat betreft de toekomst. Om eerlijk te zijn heb ik dat een beetje opgegeven :o . Te meer, omdat alles wat me wél interesseert grotendeels cultuur/taal/kunst is en dat vermoedelijk altijd hopeloze vakgebieden zullen blijven *D .

Haha ik vind het andersom juist weer heel knap. Ik durf dat risico van geen baan kunnen vinden niet te nemen en vind het erg knap dat jij gewoon wel achter je "droombaan" aan zou gaan. Zo kijkt iedereen daar weer anders tegenaan blijkbaar :)

SophieFT schreef:
Ik heb vandaag een dag meegelopen op de HU bij hbo-rechten, was echt superleuk! Denk dus ook dat dat m word!

Als je hbo-rechten wil gaan doen zou ik je adviseren ook eens naar SJD te kijken. Ik denk, naar aanleiding van je openingspost dat rechten inderdaad beter bij je aansluit, maar toch voor de zekerheid kan kijken naar SJD geen kwaad.

Ik merk namelijk dat studenten die rechten doen spijt hebben en liever SJD hadden gedaan en studenten die SJD doen ook vaak weer spijt hebben en liever rechten hadden willen doen. De twee studies lijken heel erg op elkaar.

Dit is echt vet toevallig, want een paar dagen geleden heb ik naar sjd gekeken en dit is echt mijn droom opleiding! Ben helaas te laat met meeloopdagen, maar sjd lijkt me zo leuk! Ook sluit het goed aan op mijn huidige opleiding maar is het toch weer heel anders.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:10

Haha dat is echt heel toevallig inderdaad!

Jammer dat je te laat bent voor de meeloopdagen, maar je kan altijd nog naar een open dag gaan.
Ik doe zelf trouwens Sjd, dus als ie nog iets wil weten kan je me altijd pb'en!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 15:16

Ohh leuk ! Waar doe je sjd? En hoe bevalt t?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:41

Ik studeer in Leiden. Het bevalt heel goed. Je wordt breed opgeleid en krijgt ieder blok een project waar ik persoonlijk erg veel van leer. De sfeer is ook erg prettig en over het algemeen zijn het allemaal kleine klassen, dus is er meer aandacht per persoon. Zo kan je heel gericht vragen stellen en is er genoeg hulp. Dat vind ik zelf ook heel fijn.

De studie in Leiden is in ieder geval beter dan die op Inholland. Maar ik zou als ik jou was naar veel open dagen gaan.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:29

Ik ben wel van mening dat je moet doen wat goed voelt. Als je dat rationeel doet prima, doe je het op passie, ook prima. Het moet iets zijn waar je professioneel in wil worden en zijn en lang zo niet je hele leven in verder wil.

Toen ik met arabistiek begon verklaarden ze mij zot, niemand kende het en was onnuttig. Tegenwoordig zijn mensen onder de indruk van de keuze, absoluut nuttig en werk in te vinden (meeste arabisten gaan naar het buitenland). Dus tijden kunnen veranderen.

Als je nu app ontwikkelaar wordt kan het goed zijn dat dat over een paar jaar nutteloos is en je je moet aanpassen. Maar dat is niet zeker. Doen waar je achter staat is enorm belangrijk, anders kun je het echt niet goed leren :)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:15

Ik studeer momenteel Geschiedenis aan de Radboud Universiteit. Met deze studiekeuze had ik eigenlijk geen moeite, de keus was zo gemaakt. Heb er nog steeds veel plezier in, maar de kans dat je daadwerkelijk iets met geschiedenis zelf kan gaan doen is klein.

Nu zit ik er echter mee dat ik volgend jaar aan een master moet beginnen, en ik weet echt niet wat ik wil -O- Hoewel het meer is dat ik niet zeker weet wat voor werk ik wil gaan doen, en ik wil daar mijn master op afstemmen. Ik merkte wel, tijdens mijn stage, dat ik gillend gek werd van de hele dag binnen achter de computer zitten.

Ik heb een paar opties:
1. alle zeilen bijzetten, goede cijfers halen, en een researchmaster gaan doen en daarna evt. promoveren
2. 'gewoon' een master prikken, en we zien wel waar het schip strandt (jeetje ik zit wel in de nautische metaforen vandaag :') )
3. master kiezen en afronden, maar daarna een compleet andere opleiding gaan doen (ik wil nl. wel een afgeronde universitaire opleiding om op terug te vallen)

Op dit moment neig ik naar #3. Maarja, wat voor opleiding dan?

Zoals voor veel mensen hier op bokt is het voor mij een droom om 'iets met paarden' te doen. Ik heb gekeken naar Dierwetenschappen in Wageningen omdat ik heel geïnteresseerd ben in gedragsleer, maar helaas, hier heb je zowel Scheikunde als Wiskunde voor nodig, twee vakken waar ik ontzettend slecht in ben (ik heb CM profiel gekozen).

Nu zat ik te denken aan misschien hoefsmid? Maar het is afwachten of mijn lijf dat trekt. :n
En een laatste optie is om op zoek te gaan naar een zadelmaker die wel iemand in de leer wil nemen en daarbij een gedegen opleiding tot zadelmaker in Engeland te gaan doen. Maarja, zie maar een zadelmaker te vinden die daar oren naar heeft, zeker als er een salaris bij komt kijken. Dat hoeft niet veel te zijn, maar een dak boven je hoofd en eten op de tafel is ook best geinig, zeg maar :Y)

Ik heb een afspraak gemaakt met de studieadviseur, maar die heeft me in het verleden ook eigenlijk niet echt goed geholpen, dus ik betwijfel dat er wat concreets uit dat gesprek komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:17

Misschien iets heel geks, maar wat dacht je van echt maatwerk laarzen meten?
Zoals alleen Peter van Huet het kan? :)
Peter is bijna met pension en ik moet al huiveren bij het idee dat ik weer in een winkel laarzen moet laten aanmeten waar ze net te weinig kennis hebben...

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:19

Ik gruwel van voeten := :')

Maar bedankt voor het meedenken, was anders wellicht een interessante optie geweest :j

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:30

Quanneh schreef:
Heeft er hier toevallig iemand ervaring met twijfel verloskunde/geneeskunde? Ik wil wel graag wat medisch doen, maar ik twijfel heel erg of geneeskunde niet te zwaar is (en dat ik er dus geen plezier uiteindelijk aan beleef). Maar aan de andere kant is dat natuurlijk wel een WO opleiding en wordt je meer opgeleid tot meer kennis etc.

Ik studeer zelf geneeskunde en een meisje dat ik ken doet verloskunde. Geneeskunde is naar mijn idee in de eerste jaren minder zwaar dan Verloskunde. Vooral omdat je bij Verloskunde de langere stages hebt die veel tijd en energie kosten. Bij geneeskunde loop je je stages pas in je co-schappen, waardoor het op dat moment pas echt drukker wordt. Maar op dat moment zit je al in je 4e jaar opleiding, dus neem ik aan dat het wel went. :)

Mijn inbox staat trouwens ook open voor vragen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 14:28

Ik heb me ingeschreven voor sjd op de HU :)

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:55

Ik heb me gisteren ingeschreven voor Algemene Cultuurwetenschappen (UvA)
Laatst bijgewerkt door Avis op 30-03-23 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:01

SophieFT schreef:
Ik heb me ingeschreven voor sjd op de HU :)

Ik ben een stiekeme meelezer, maar wat leuk dat je je ingeschreven hebt. Ik studeer ook SJD aan de HU en het is een ontzettend leuke, leerzame en diverse opleiding! :D

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 15:02

Ohh echt! Wat leuk!
Hoe bevalt de school? Hoor van de HU vooral dat het contact tussen docenten en studenten goed is, klopt dat? En hoe groot zijn de klassen ongeveer?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:20

De school zelf is op dit moment een beetje een bouwput, omdat ze flink aan het verbouwen zijn. :+ Het contact met de docenten is inderdaad goed. Ze hebben hier ook een speciale commissie voor. Zo hebben wij vorige periode 'geklaagd' over de lesroosters en ze hebben er deze periode direct rekening mee gehouden.

De klassen variëren. Sinds dit jaar is er een nieuw systeem: je wordt ingedeeld in een leerteam van ongeveer 8 leerlingen. Met dit leerteam heb je wekelijks een bijeenkomst, samen met een aangewezen docent (de leerteambegeleider). Het leerteam dient ervoor om dingen met elkaar te kunnen bespreken over de opleiding, de stof, etc. Bij (praktijkgerichte) trainingen bestaat een klas meestal uit 2 leerteams, dat betekent dus rond de 16 leerlingen. Bij werkcolleges bestaat een klas uit 4 leerteams en bij hoorcolleges zit je ongeveer met 100 tot 200 man in een grote zaal. Ik ben in ieder geval erg tevreden!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 17:39

Klinkt erg goed! Ik heb vorige week dus een dag meegelopen bij rechten dus zag inderdaad wel dat het een beetje een bouwval was maar dat maakt niet uit! Zit je ook in Utrecht op kamers? :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:46

Vriendinnetje zit ook op eerste jaar SJD aan de HU en is ook tevreden!

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:51

Iemand van België toevallig ervaring met 1 van deze studies?
Twijfel tussen rechte, politieke wetenschappen/politicologie en economische wetenschappen!
Zou in Gent of Leuven studeren, nog zo'n stuikelblok...

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:15

SophieFT schreef:
Klinkt erg goed! Ik heb vorige week dus een dag meegelopen bij rechten dus zag inderdaad wel dat het een beetje een bouwval was maar dat maakt niet uit! Zit je ook in Utrecht op kamers? :)

Volgend jaar zal het gebouw er al wel een stuk beter uit zien! Nu is het vooral lastig, omdat de bibliotheek nog niet klaar is en er regelmatig geluidoverlast is ivm de bouw. Ik zelf zit niet op kamers (woon samen in Amersfoort, dus lekker dichtbij), maar een aantal klasgenoten van mij zitten wel op kamers in Utrecht. :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:19

Naast de open dagen van scholen zou je ook eens kunnen kijken bij een Banenmarkt.
Misschien kom je een hele leuke baan tegen en kan je dan een passende studie erbij vinden

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:52

Ik sta dit jaar weer voor een studiekeuze. Vorig jaar lerarenopleiding engels bij Hogeschool Rotterdam gedaan, geweldig jaar gehad, leuke opleiding en school. Door omstandigheden kon ik helaas de stress van de stage niet aan en heb ik een break-down gehad. Gevolg was een onafgeronde stage en dus een BSA. Zo jammer, want ik vond de opleiding echt leuk.

Dit jaar HBO Rechten naar dat is 10 keer niks. Opleiding is niet leuk, stof is saai en de klas is verschrikkelijk. Totaal niet een opleiding waar ik geschikt voor ben, veel te zakelijk en onpersoonlijk. Ben er teveel een mensenmens voor.

Nu dus weer iets nieuws kiezen, maar om eerlijk te zijn zit ik er helemaal doorheen. Ben bij een studiekeuzeadviseur geweest en na een gesprek kwam eruit dat ik eens voor dier- en veehouderij moet gaan kijken. Lijkt me heel leuk, maar hoor van mensen dat ze het afraden ivm banenaanbod. Maar ga toch maar in Delft kijken volgende week.