Moeders en werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:33

Och ik zou willen dat de opa's en oma's op zouden kunnen passen, maar helaas moeten die ook werken -O-
Als ik echt eens zit dat de gastouder een keer niet kan, dan wil mijn moeder nog wel eens snipperen om op te passen, maar dat kan natuurlijk niet wekelijks ;)

verootjoo

Re: Moeders en werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:36

Mijn moeder is gestopt met werken om op mijn kind te passen :+
Ze werkte al niet veel, toen wij klein waren nooit, en later alleen op invalbasis. Nu helemaal niet meer sinds er kleinkinderen zijn.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:40

Tja mijn moeder is alleenstaand, dus niet werken is helaas geen optie voor haar :n

Mijn schoonmoeder werkt 3 dagen p.w. en heeft lang 1 dag in de week op een nichtje van ons gepast, maar vond dat eigenlijk al te zwaar, dus die hebben we nooit belast met onze kinderen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:42

De ouders van mijn vriend zijn alle 2 gestorven, mijn moeder is ook al 13 jaar gelden gestorven. Mijn vader leeft nog maar ligt al 2 maanden in het ziekenhuis met copd in de laatste fase. Hij gaat ook naar een rusthuis gaan.

Dus van daaruit geen hulp. Nu ben ik wel van het principe dat je geen kinderen hebt gemaakt om ze dan maar bij de grootouders te droppen. Zie dat in mijn dichte omgeving dat het kind tijdens de week altijd al bij de grootouders is en dan nog in in het weekend ook, terwijl ze dan eigenlijk niet moeten werken maar graag weggaan en uitslapen.
Ze gaan nu voor een 2de, en dan denk ik in mijn eigen, dat het wel makkelijk is als meer dan 3/4de van de tijd hun dochter bij de oma zit.

Ik moet eerlijk bekennen dat dat wel soms pikt, omdat er kans is dat er geen broer of zus komt, omdat we zo weinig hulp hebben en ik bekkeninstabiliteit heb.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:46

Storm schreef:
Vraag aan de Belgische moeders, jullie kindjes gaan met 2,5 al naar school. Hoe doen jullie dat met middagslaapjes? En luiers? En hoeveel uur zijn ze dan per week op school?

In sommige scholen slapen de kleinste kindjes op de middag, in sommige niet. Nu is het nog niet verplicht, dus je kan je kind ook halve dagen laten gaan. Maar dan moet je wel opvang hebben want in creches mogen ze maar tot hun 3 jaar.

Ze worden normaal geacht droog te zijn als ze naar t school gaan. Vroeger waren ze daar strenger op nu wat minder. Alhoewel het voor de leerkracht niet makkelijk is om ook nog is te gaan verschonen aangezien een klas wel 20-24 kinderen kan zijn, zeker tegen het einde van het schooljaar, omdat er elke keer na de vakantie er kinderen bij kunnen komen.

Uren verschillen wat per school maar gewoonlijk is dat iets van 8.30u tot 1530u en woensdag van 8.30u tot 12u.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:50

Ik heb na de geboorte van de 1e (nu 2 jaar) een dag ouderschapsverlof opgenomen op donderdag en aangevuld met een halve dag vrij op vrijdag wanneer dit mogelijk was. Maandag naar mijn ouders, dinsdag kdv, woensdag schoonmoeder, en vrijdagochtend kdv en 'smiddags naar mijn ouders als ik moest werken.

Na de geboorte van de 2e (nu een half jaar) ben ik voor vast 3 dagen gaan werken op ma/di/woe.
Heerlijk vind ik het. Nu gaan ze op maandag en dinsdag naar het kdv en op woensdag naar mijn schoonmoeder. Mijn ouders zitten te vaak in het buitenland om nog een vaste dag op te kunnen passen. Maar dat halen ze dubbel en dwars in als ze wel thuis zijn. :)

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:07

Daf schreef:
Dat lijkt mij pittig strax Denisewinter

Ja dat zal idd best pittig worden maar denk dat je er ook wel aan went. Ik zeg altijd; je raakt overal aan gewent ook aan een vent dus dit gaat ook wel goed komen

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:57

denisewinter schreef:
Daf schreef:
Dat lijkt mij pittig strax Denisewinter

Ja dat zal idd best pittig worden maar denk dat je er ook wel aan went. Ik zeg altijd; je raakt overal aan gewent ook aan een vent dus dit gaat ook wel goed komen

:D

Ik deel de mening dat ik geen kinderen heb gekregen om ze dan maar bij opa & oma te droppen. Maar we leven nu wel in een maatschappij dat je vaak wel 2-verdiener moet zijn en kinderopvang is flink prijzig. Daarom ben ik ook zo blij dat wij een flexibele gastouder hebben waarbij we ook alleen betalen voor de daadwerkelijke uren dat de kinderen daar komen en waarbij ik bv zelfs een dag van te voren zonder problemen kan afbellen en dan ook niet hoef te betalen.

Daarnaast passen in de zomermaanden mijn schoonouders een dag in de week op, omdat zij verder weg wonen en die periode hier op een camping staan en zo de kinderen vaker zien.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:23

Ook ik had die mening altijd, en nog steeds wel. Ik heb ook altijd geroepen dat ik mijn kinderen nooit bij mn ouders zou brengen, en mn moeder zei ook altijd niet op te willen passen. Ze zijn eerst op mijn neefje gaan passen, oorspronkelijk 1x in de 2 weken, maar dat werd iedere week toen de andere oma ziek werd. Toen kwamen ze erachter dat het toch wel heel erg leuk was, want ze kregen een hele speciale band met elkaar. Toen ik zwanger was van mijn dochter bekende ze toch ook wel graag op haar te willen passen, iig het eerste jaar zodat ze niet een derde dag naar het kdv hoefde. Uiteindelijk past ze nu nog steeds op (mn vader is inmiddels overleden) en zijn de kinderen daar bijna net zo thuis als bij ons. Ik ben blij dat ze zo ontzettend van elkaar genieten, het oppassen heeft haar er ook echt doorheen gesleept op sommige momenten :)

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:32

Hier nog geen kinderen maar wel erg grote kinderwens dus we denken er wel over na.
Ik riep ook altijd dat ik geen oma's als oppas wilde omdat ik wilde dat opa en oma waren om lekker te logeren en leuke dingen mee te doen.

Maar ik heb een hele leuke schoonmoeder die heel graag zou willen oppassen en het zou ons toch 2 dagen kdv schelen dus als er hier een kindje is gaat ze/hij 2 dagen per week jaar oma :j
En dan maximaal 1 dag kdv

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:54

Laura82 schreef:
Ook ik had die mening altijd, en nog steeds wel. Ik heb ook altijd geroepen dat ik mijn kinderen nooit bij mn ouders zou brengen, en mn moeder zei ook altijd niet op te willen passen. Ze zijn eerst op mijn neefje gaan passen, oorspronkelijk 1x in de 2 weken, maar dat werd iedere week toen de andere oma ziek werd. Toen kwamen ze erachter dat het toch wel heel erg leuk was, want ze kregen een hele speciale band met elkaar. Toen ik zwanger was van mijn dochter bekende ze toch ook wel graag op haar te willen passen, iig het eerste jaar zodat ze niet een derde dag naar het kdv hoefde. Uiteindelijk past ze nu nog steeds op (mn vader is inmiddels overleden) en zijn de kinderen daar bijna net zo thuis als bij ons. Ik ben blij dat ze zo ontzettend van elkaar genieten, het oppassen heeft haar er ook echt doorheen gesleept op sommige momenten :)

Maar dat is ook echt heerlijk als het zo geregeld is. Denk dat het grootte verschil hierin is dat jouw moeder niet op "moet" passen, maar dat het zo kan omdat het leuk is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:07

Hier wilde de oma's perse oppassen.

Mijn ouders hebben een eigen bedrijf maar mijn moeder stond er op 1 dag in de week op te passen tot ze 4 werden.

Sinds september 2015 gaan ze naar school en een paar weken voor school gebonden vroeg mijn moeder of ze op maandagmiddag op mocht blijven passen en de kids dan bij haar mochten eten.
Mijn vader wilde eigenlijk wel op donderdag een paar uurtjes.

Kids zijn dus 2 middagen vanaf 1500 bij mijn ouders.

De kinderen wilde in de vakantie het liefst nog 2x in de week naar opa en oma...

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:13

Heerlijk is dat hoor! Mijn schoonmoeder heeft voor 1 dag in de week 'ontslag' genomen om op te kunnen passen. En, heel tactisch, de woensdag. Zodat ze ook op woensdagmiddag op kan passen als ze op school zitten. :)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:34

twee kinderen 5 en 2 jaar oud. Ik werk 3 x 9 uur dus 27 uur per week.
De jongste gaat 2,5 dag naar het KDV en de oudste naar school en de BSO.
maandags en vrijdags ben ik vrij en mijn man woensdagmiddag. de school heeft een continu rooster.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:46

Ik zoek als ik uit gerevalideerd ben werk voor 2-3 dagen, financieel ook noodzaak om iig 1 dag te werken. Werk nu therapeutisch 1 keer per week 2,5 uur. Zijn grootouders (van beide kanten) passen op en de jongste van de grootouders gaat met pre pensioen dit jaar. Mijn schoonouders vinden oppassen op mijn baby een groot feest, mijn ouders zijn reserveteam :)

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:12

Pfoeh, hoe houden jullie het vol? Het lijkt mij zon geregel...
Ik ben een half jaar na de geboorte van onze zoon gestopt met werken. Daarna vijf jaar als gastouder gewerkt, waarbij onze kinderen thuis konden blijven. Na de verhuizing vorig jaar ben ik daar ook mee gestopt. Op de een of andere manier ben ik voor mijn gevoel nooit drukker geweest. T zal wel iets met tijd indelen te maken hebben.

Waar ik nieuwgierig naar ben; werken jullie omdat jullie moeten, of omdat jullie willen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:15

Voor mij is het stukje moeten (1 dag is wel nodig voor het geld, ook voor de extraatjes), maar ik wil dolgraag ander werk omdat ik thuis de intellectuele uitdaging mis.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:44

Ik wil vooral heel graag werken, ben dol op mn werk en zou het niet willen missen. Financieel zouden we het zonder wel redden, ik breng nu best een groot deel van mn inkomen naar het kdv, maar het zorgt wel dat we wat extra hebben en gewoon lekker op vakantie kunnen enzo.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:47

Mijn moeder heeft een spierziekte, dus hoewel ze graag oppast is het niet helemaal verantwoord. Als mijn dochter nu heel rustig en snoezig was geweest zou het wel kunnen, maar ze is gevaar-op-pootjes dus heb liever dat ze goed begeleid wordt door mensen met een diploma. En dat gaat ook echt super!
Ze wordt ook ongedurig als ze niet tot het uiterste mentaal wordt uitgedaagd en daar heeft mijn moeder ook de energie niet voor :)
Maar het lijkt me echt heerlijk als je het binnen de familie kunt houden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:57

Familie heeft ook nadelen, ze gaan op vakantie (mijn ouders 2 maanden per jaar) en worden ziek (en laatst had onze zoon beide grootouders buikgriep gegeven := ) en hebben hun eigen leven (dus t is elke keer weer agenda's kijken) En t is eigen, de goedbedoelde opvoedingstips krijg ik vooral na het oppassen :')
T is dat KDV niet kan voor ons, maar dat had wel mijn voorkeur gehad stiekem. Voor de kleine is dit natuurlijk geweldig! En nu met mijn revalidatie is het ook handig hoor en ze zijn echt lief :j ben er echt wel heel blij mee. Maar dit is wel plan b. Voor de schoonouders niet, die vinden dat kind bij familie hoort en niet bij de crèche.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:19

Ik zie ook zeker voordelen van het kdv hoor, en ben blij dat ze daar ook heen gaan. Ze kunnen er idd altijd terecht op de geplande dagen (en bij nood soms ook extra), en ze leren er ontzettend veel. De regels zijn er veel duidelijker, en ze volgen soms ook beter onze wensen. Mn moeder doet ontzettend haar best, maar aangezien onze jongste echt geen makkelijke jongen is, is ze wel eens wat minder consequent. Op het kdv pikken ze geen onzin of drama van hem, en ik merk echt dat hij daardoor ook voor mij steeds makkelijker wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:41

JoanneE schreef:
Pfoeh, hoe houden jullie het vol? Het lijkt mij zon geregel...
Ik ben een half jaar na de geboorte van onze zoon gestopt met werken. Daarna vijf jaar als gastouder gewerkt, waarbij onze kinderen thuis konden blijven. Na de verhuizing vorig jaar ben ik daar ook mee gestopt. Op de een of andere manier ben ik voor mijn gevoel nooit drukker geweest. T zal wel iets met tijd indelen te maken hebben.

Waar ik nieuwgierig naar ben; werken jullie omdat jullie moeten, of omdat jullie willen?

Als ik het niet doe vervalt mn big registratie en is het daarna weer een heel gedoe om mijn werk weer te kunnen doen, daarbij hou ik te veel van mijn werk om het niet te doen, ik doe mijn werk met liefde :j
En de opbrengst bevalt ook wel :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:22

Ik werk omdat het moet. Het liefst was ik thuisblijfmama geweest, of helemaal geen mama. Maar soms heb je niets te kiezen in het leven.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:25

Ik werk voornamelijk omdat ik wil, ik word gek om fulltime met 2 baby's te zijn hoe lief ik ze ook vind. Maar als ik niet zou werken zouden we het erg krap hebben denk ik. Maar moet er niet aan denken om
Fulltime moeder te zijn. Fulltime werken ook niet trouwens.

Hier ook wel familie die tijd 1 dag per week opgepast heeft. Heel lief en kost niks, maar ik heb ze liever bij gastouder. Bemoeienissen waar ik niet zo van houdt en van gastouder kun je meer op aan. Maar het is ideaal om achter de hand te hebben

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:29

Ik ervaar gelukkig geen bemoeienissen door mijn ouders die 1 dag in de week oppassen. Ze kijken wel uit :+