Wanneer aan kinderen beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:45

Damned schreef:
Als ik dit lees, ben ik toch blij dat ik niet het kind van sommige ouders hier ben :o
Ik zou nooit aan kinderen beginnen als ik niet minstens 5000 euro op mijn spaarrekening heb staan. En eigenlijk is 5000 euro al niets.
Ik zou me vooral heel schuldig voelen naar mijn kinderen toe als hun kamer uit tweedehandsspullen bestaat, ze enkel de goedkoopste kleren kunnen hebben, geen twee hobbies kunnen doen als ze dat zouden willen, niet op kot kunnen of hun eigen studie zouden moeten betalen... dan vraag ik me wel af of waarom je eigenlijk kinderen wilt :o

Ik denk dat veel bokkers ook blij zijn dat jij hun kind niet bent. Waaronder ik.

Of je hebt een realitycheck nodig, of je zit te trollen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:05

Damned schreef:
Als ik dit lees, ben ik toch blij dat ik niet het kind van sommige ouders hier ben :o
Ik zou nooit aan kinderen beginnen als ik niet minstens 5000 euro op mijn spaarrekening heb staan. En eigenlijk is 5000 euro al niets.
Ik zou me vooral heel schuldig voelen naar mijn kinderen toe als hun kamer uit tweedehandsspullen bestaat, ze enkel de goedkoopste kleren kunnen hebben, geen twee hobbies kunnen doen als ze dat zouden willen, niet op kot kunnen of hun eigen studie zouden moeten betalen... dan vraag ik me wel af of waarom je eigenlijk kinderen wilt :o

Ik zou jou warme thuis nestje wel eens willen zien , en je eigen vermogen.....Als je zover bent.
Je rijk prijzen is iets anders dan rijk zijn!
Maar ook dat is betrekkelijk , waar de ene zich rijk meevoelt betekend voor de ander niets!

geld is onmisbaar maar met iets minder kom je ook waar je wilt en dat vraagt om aanpassingen,

Maar zou een babytje weten dat zijn bedje van marktplaats komt? Het zijn de volwassenen die de kinderen rangen en standen bij brengen.Jij bent nog jong en vol idealen ik zou je over 30 jaar nog weleens willen spreken! en dan met name hoe het je financieel vergaan is en je kinderen...

ik vind je erg hoog van de toren blazen en idd als je mijn kind was had je ook 2e hands kleding, maar daardoor wel weer een leuke vakantie want daar was anders geen geld meer voor geweest!
tja wees maar blij dat je mijn dochter niet bent wat zou je het zwaar hebben .... :roll:
Laatst bijgewerkt door kwita op 27-08-16 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:09

Ik heb m'n baby nog niet horen klagen over z'n tweedehands kamer :') en ja, nieuw kunnen we prima betalen maar daar had ik gewoon geen zin in :+

En de kamer van je kind betalen... Laat me niet lachen. De studie wil ik betalen maar het uit huis gaan niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:11

Een tweedehands baby kamertje wat heeft dat nu geleden toch helemaal niets. Ik kan me juist heel goed voorstellen dat mensen dat tweedehands kopen. Ook als ze wel het geld hebben.
Maar het matrasje dan weer niet. En als je dan weer ziet hoe duur die zijn. En flesjes en al dat soort dingetjes bij elkaar opgeteld.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:11

lieveli schreef:
Damned schreef:

Ik denk dat veel bokkers ook blij zijn dat jij hun kind niet bent. Waaronder ik.

Of je hebt een realitycheck nodig, of je zit te trollen.

Nee ik denk dat de meesten bij inderdaad niet als kind zouden willen, want mijn ouders hebben in een paar jaar aan mij (en mijn zus) samen al 10 000 euro moeten uitgeven wegens ziekte :+ zouden anderen zich dan niet schuldig voelen als ze hun kind dan niet beter kunnen maken? Ik zou me eerlijk gezegd doodschuldig voelen, en ik ben er mijn ouders dan ook heel dankbaar voor :) .

Ik zeg niet dat iedereen in luxe moet opgroeien, maar nee het is gewoon niet leuk als je niet dezelfde dingen kan doen als je vriendinnen omdat je ouders het niet kunnen betalen. Of omdat je misschien niet kan studeren omdat erbij werken niet gaat en je ouders je studie niet kunnen betalen. Dat wil geen enkele ouder toch voor zijn kind?
Mijn enige opmerking was eigenlijk: denk eens na over mogelijke situaties die je zal tegenkomen indien je financiele situatie de komende 10 jaar hetzelfde blijft (dus krap, dat is toch wat ik verstaan heb), vind je dat niet erg, dat je over alles gaat moeten stilstaan of het wel lukt qua geld, of dat je je kind dingen gaat moeten weigeren omdat je het geld ervoor niet hebt enz....
Ik denk persoonlijk dat dat wel een zware belasting kan vormen op je gezin, en voor veel spanningen kan zorgen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:13

Ook al heb ik later geld zat, het is goed om zelf je eigen oliebol te moeten betalen. Leer je kinderen alsjeblieft de waarde van geld..

Als het echt niet goed gaat is het een ander verhaal, maar niemand is doodgegaan van een bijbaan en werken met je ass. Voor ziektekosten heb je een zorgverzekering waar al een deel mee afgevangen wordt lijkt me.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:17

Damned, dus volgens jou mag je alleen kinderen als je meer dan een ton per jaar verdient? Anders kan je immers niet alle mogelijke situaties opvangen...

Waarom moet je trouwens 10.000€ aan ziektekosten betalen? Je hebt toch een zorgverzekering?
Al moet ik idd zeggen dat er een hele hoop kosten nog extra bijkomen... Maar 10.000€ :?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 27-08-16 13:22, in het totaal 2 keer bewerkt

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:18

Nou idd ik ook niet.! overgenomen toen we zwanger waren van de eerste, sterker nog, baby 2 slaapt er ook weer in! derdehands?
;)

maar ontopic:
ik denk dat je zeker een buffertje moet hebben om over kinderen te gaan denken.
toch kan er onderweg nog zoveel veranderen.
Hier hebben we geen vetpot maar toch kunnen we onze kinderen van alles geven (vinden wij dan) nette kleding, eten, drinken, speelgoed en af en toe een uitstapje.
ik vind dat zelf belangrijke dingen, maar voor een ander kan dat wel veel te weinig zijn, dat is sowieso ieder voor zich. En er zijn zoveel dingen die niets kosten wat een kind to h heel gelukkig maakt! Wel sparen we ook een bedrag per maand voor beide voor straks studies oid.
bovendien is mijn eigen ervaring dat je je geld toch anders wilt uitgeven wanneer er een kleine is.
ik had bijv een paard. maar die toch uiteindelijk verkocht door dat ik het geld wat ik daaraan kwijt was nu toch anders wil besteden. veelal worden je prioriteiten anders.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:18

Ja ik was dus als kind ook ziek....en mijn ouders hebben daar alles voor opzij gezet.....de verzekering dekt veel, maar er komt ook veel bij kijken tot mijn 14e had ik nooit een nieuwe fiets, nieuwe kleding etc maar weetje die toewijding en trouw kan mij nu nog ontroeren.( ik heb zelf mijn 2 studies betaald, ik heb nooit wraakgevoelens gehad!)
Ik ben er niet slechter door geworden,ja je mist wel eens iets ....leren incaseren is ook goed hoor voor een kind!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:20

Persoonlijk denk ik dat je prioriteiten moet stellen.
Om bewust aan kinderen te beginnen moet je imo een stabiele relatie hebben (of als bom bijvoorbeeld zelf stabiel zijn), een goede woonsituatie, een zeker inkomen, een x bedrag achter de hand om het eea op te kunnen vangen als bv stabiel inkomen om de eea reden wegvalt en gezond verstand. Dat is voor mij de basis om aan kinderen te kunnen beginnen.

Qua spullen denk ik zo:
Babykamer/kinderkamer kan zonder problemen van marktplaats. Matrasje zou ik dan wel weer nieuw kopen.
Kinderwagen is prima 2de hands.
Babykleding kan, mits in goede staat en schoon, ook prima 2de hands. De meeste babykleding krijgt de kans niet om te slijten. Als kinderen zo klein/jong zijn hebben ze totaal geen notie van ze aan hebben.
Het geld dat je daarmee bespaard zou ik persoonlijk steken in een spaarpotje voor hobby's, klassenuitjes, studie etc.
Dat zijn nl dingen waar je kind wél heel veel van meekrijgt....

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:22

kwita schreef:
Damned schreef:

Ik zou jou warme thuis nestje wel eens willen zien , en je eigen vermogen.....Als je zover bent.
Je rijk prijzen is iets anders dan rijk zijn!
Maar ook dat is betrekkelijk , waar de ene zich rijk meevoelt betekend voor de ander niets!

geld is onmisbaar maar met iets minder kom je ook waar je wilt en dat vraagt om aanpassingen,

Maar zou een babytje weten dat zijn bedje van marktplaats komt? Het zijn de volwassenen die de kinderen rangen en standen bij brengen.Jij bent nog jong en vol idealen ik zou je over 30 jaar nog weleens willen spreken! en dan met name hoe het je financieel vergaan is en je kinderen...[/quote

Uiteraard, maar ik persoonlijk zou dan ook niet aan kinderen willen beginnen als ik het heel krap had. (Misschien denk ik daar over 10 jaar wel heel anders over!)
En natuurlijk weet een baby dat niet, en er is ook helemaal niks mis met een tweedehandskamertje (ons huis staat ook niet vol met dure spullen, overgrote deel is ook 'gewoon maar' ikea), ik bedoelde alleen dat ik me daar als ouder misschien wel schuldig over zou voelen, en dat dat wel iets is om rekening mee te houden. Als je dat helemaal prima vindt, zoveel te beter!
Ik zeg ook niet dat alleen rijke mensen kinderen zouden mogen hebben! Ik zeg alleen: denk erover na.
En ik denk ook dat 'rijk voelen' belangrijker is dan rijk zijn, omdat de eerste personen misschien gelukkig zijn met wat ze hebben en geen zorgen hebben, terwijl de tweeden zich misschien wel doodwerken en nooit tevreden zijn met wat ze hebben.

Misschien ligt het anders is jullie omgeving, maar hier is het doodnormaal dat de ouders de studie en kot betalen. Nee, mijn ouders kunnen zich ook geen 2 koten van elk +300 euro veroorloven, daarom zitten we op een home van de uni (ongeveer de helft goedkoper.)
En nee, een kot is geen basisbehoefte, maar ik merk wel dat vriendinnen die niet op kot mogen/kunnen, dat heel erg jammer vinden, en ik vind het ook heel erg leuk dat mijn ouders het kunnen betalen. (Want ik zou er niet voor kunnen gaan werken)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:22

Liezel. Heel goed omschreven!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:28

Damned schreef:
Nee ik denk dat de meesten bij inderdaad niet als kind zouden willen, want mijn ouders hebben in een paar jaar aan mij (en mijn zus) samen al 10 000 euro moeten uitgeven wegens ziekte :+ zouden anderen zich dan niet schuldig voelen als ze hun kind dan niet beter kunnen maken? Ik zou me eerlijk gezegd doodschuldig voelen, en ik ben er mijn ouders dan ook heel dankbaar voor :) .

Ik zeg niet dat iedereen in luxe moet opgroeien, maar nee het is gewoon niet leuk als je niet dezelfde dingen kan doen als je vriendinnen omdat je ouders het niet kunnen betalen. Of omdat je misschien niet kan studeren omdat erbij werken niet gaat en je ouders je studie niet kunnen betalen. Dat wil geen enkele ouder toch voor zijn kind?
Mijn enige opmerking was eigenlijk: denk eens na over mogelijke situaties die je zal tegenkomen indien je financiele situatie de komende 10 jaar hetzelfde blijft (dus krap, dat is toch wat ik verstaan heb), vind je dat niet erg, dat je over alles gaat moeten stilstaan of het wel lukt qua geld, of dat je je kind dingen gaat moeten weigeren omdat je het geld ervoor niet hebt enz....
Ik denk persoonlijk dat dat wel een zware belasting kan vormen op je gezin, en voor veel spanningen kan zorgen.

Je zegt letterlijk dat je je afvraagt waarom iemand kinderen zou willen als ze minder te besteden hebben. Dat is toch een rare opmerking? Kinderen kunnen heel gelukkig worden in een warm gezin met tweedehandskleding en 1 sport. Dat je er nu een beetje op terug komt en zegt hoe je het eigenlijk bedoelde, vind ik knap en zo klinkt het een stuk genuanceerder.

Want besef dat jij en ik verwend zijn. Eigen paarden en merkkleding en op vakantie kunnen zijn echt geen standaarden, het is uitzondering. En je hoeft niet voor een ander in te vullen dat ze ongelukkig zijn omdat hun ouders minder geld hebben. Heel verdrietig dat jouw ouders je dat nooit bijgebracht hebben.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:29

Ik ben het volledig eens met meesten hier hoor, die nu gereageerd hebben op mij!
Dat voorbeeld van de kinderkamer was misschien een verkeed voorbeeld, want daar hebben ze zelf niets aan. Ik was alleen maar over mijzelf bezig dat ik dat persoonlijk wel jammer zou vinden als ik mijn kind haar eerste dingetjes tweedehands zou moet kopen.

Er is ook een groot verschil tussen kleren kopen van de zeeman omdat die lekker zitten en je dan dat geld in iets anders steekt waar je meer waarde aan hecht, dan kleren van de zeeman kopen omdat je niet anders kan.

Mijn behandeling werd niet terugbetaald. (Dit is wel nogal off topic.) Ik verwacht ook niet dat alle ouders dat zomaar zouden moeten kunnen ophoesten, maar zonder dat geld was ik nu niet gezond genoeg geweest om te gaan studeren...

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:29

Liezel1 schreef:
Het geld dat je daarmee bespaard zou ik persoonlijk steken in een spaarpotje voor hobby's, klassenuitjes, studie etc.
Dat zijn nl dingen waar je kind wél heel veel van meekrijgt....

dit idd!!!

bruintje123

Re: Wanneer aan kinderen beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:33

Maar dat moet dan wel te sparen zijn. Er zijn gezinnen die elk dubbeltje zo omdraaien en niet om dat te kunnen sparen maar omdat het zo uit noodzaak moet.
Als dat achteraf gebeurt heb je geen keuze meer. Is dat al het uitgangspunt voordat er een kindje is zou ik persoonlijk geen kindje willen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:38

bruintje123 schreef:
Een tweedehands baby kamertje wat heeft dat nu geleden toch helemaal niets. Ik kan me juist heel goed voorstellen dat mensen dat tweedehands kopen. Ook als ze wel het geld hebben.
Maar het matrasje dan weer niet. En als je dan weer ziet hoe duur die zijn. En flesjes en al dat soort dingetjes bij elkaar opgeteld.

Wij hadden maar 1 fles :+
Nooit gerealiseerd dat dit 'raar' was totdat we in het ziekenhuis waren ivm een longontsteking en ik toen zag dat andere ouders wel of 4 flessen mee hadden :P

Idem met heel veel speelgoed en 5 paar schoenen. Moet je eens in het kinderklefing topic kijken, daar kijk ik echt vol verbazing naar posts over speciale setjes voor een 2-jarige die na 10 minuten in de tuin toch gitzwart er weer uitkomt. Af en toe voel ik me bijna schuldig over hoe 'basic' we zijn, maar voor mijzelf koop ik ook hoogstens 1x per jaar nieuwe kleding en koop ik ook niet alles wat ik leuk vind. Ook al zou het best haalbaar zijn, wij vinden dat onnodig.

Ziektekosten hebben we overigens voor het kind wel maximaal afgedekt.

Ook sparen we maandelijks een bedrag.

Maar nog steeds is het maar net wat je normaal vind. Ik ken ook iemand die voor zijn autistische kind een privezorg in huis heeft en niets anders wil.
Dan moet je toch wel een serieus centje verdienen hoor, dan praat je over een 100% salaris dat je van jouw salaris moet betalen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:38

lieveli schreef:
Damned schreef:

Je zegt letterlijk dat je je afvraagt waarom iemand kinderen zou willen als ze minder te besteden hebben. Dat is toch een rare opmerking? Kinderen kunnen heel gelukkig worden in een warm gezin met tweedehandskleding en 1 sport. Dat je er nu een beetje op terug komt en zegt hoe je het eigenlijk bedoelde, vind ik knap en zo klinkt het een stuk genuanceerder.

Want besef dat jij en ik verwend zijn. Eigen paarden en merkkleding en op vakantie kunnen zijn echt geen standaarden, het is uitzondering. En je hoeft niet voor een ander in te vullen dat ze ongelukkig zijn omdat hun ouders minder geld hebben. Heel verdrietig dat jouw ouders je dat nooit bijgebracht hebben.

Ik schrijf vaak iets veel te ongenuanceerd op zonder dat het zo bedoeld was omdat ik niet altijd besef dat ik de enige ben die mijn eigen gedachten kan lezen :+

Mwa verwend, ja waarschijnlijk. Kreeg ik alles wat ik wou; uiteraard niet. Besef ik dat sommige anderen het minder hebben: uiteraard, en dat betekent niet dat die sowieso ongelukkiger zijn.
Maar ik zag wel in het middelbaar het verschil met een paar die een heel stuk minder hadden. Ik zag dat het hen stak, dat ze niet dezelfde dingen konden doen als anderen. Net zoals ik soms wel denk van damn als ik zie hoe sommigen 3x per jaar op reis gaan en een eigen paard op een dure stalling hebben.
Prioriteiten zijn inderdaad belangrijk. En ik persoonlijk zou graag mijn kindje veel te bieden kunnen geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:42

Ik kreeg ook geen paard, ook al was het mogenlijk. Wij droegen kledingbeurskleding, zelfs in een tijd met een zeer bovenmodaal.
Mijn moeder vond het gewoon geldverspilling om nieuw te kopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:47

Inderdaad sizzle je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Maar bij flesjes zat ik ook al aan de drinkbekers enz te denken.
En dan denk ik niet in mode grillen van welk tv figuurtje dan in is. :D

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:49

Ik moet ook zeggen dat ik nu de kinderen klein zijn (1 en 3), maar 1.5 dag werk zodat ik veel bij de kinderen kan zijn en ze niet veel naar opvang of opa en oma zouden moeten.
dat is ook weer een keuze nu voor iets minder geld maar wel veel tijd voor hen.
Dat wordt straks denk ik wel weer anders wanneer ze beide op school zitten.
Ook een keuze die wij bewust maken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:01

Dat mijn kind, veel tweedehandskleding heeft gekregen, een tweedehands babykamer (wat er nog als nieuw uitzag), betekend niet dat hij nooit geen nieuwe kleren krijg, geen nieuw speelgoed, of dat we nooit wat leuks gaan doen (eergisteren nog naar dierentuin geweest).
Ik heb geen spaarrekening van 5000 euro, wij kunnen ook niet in een keer 900,- missen. Maar ons kind komt echt niks te kort. Elke dag schone kleding aan, zoveel mogelijk vers en gezond eten (heus ook wel eens patatje of iets uit magnetron) en dak boven het hoofd. En heel veel liefde en aandacht. Wij hoeven echt niet elk dubbeltje om te draaien elke maand (de ene maand is wat duurder dan de andere), als er iets moet komen dan komt dat er. Een vetpot hebben wij ook niet maar genoeg om gewoon een fijn leven te kunnen hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:28

Ik ben 26, studeer nog (hopelijk nog 1 jaar voor mn eerste bachelor, dan nog 2 tot 3 jaar voor mn tweede). September 2017 ga ik trouwen (ook met een vrouw trouwens). We wonen in een huisje waar er opzich wel plek is voor een kindje maar ideaal zou het niet zijn.

Afijn, wij willen eigenlijk pas aan kinderen beginnen als ik helemaal afgestudeerd ben... Dus over 3-4 jaar, dat maakt mij dan 29- 30 dat is dan echt op zn vroegst! Met mijn opleiding(en) heb ik eigenlijk wel baangarantie dus daar maak ik me geen zorgen over. Hopelijk hebben we tegen die tijd al wat kunnen sparen. Vermoed wel dat we toch de voorkeur hebben eerst te verhuizen. Maar dat zien we dan wel.

Aan de pil zijn we beidde niet dus daar hoeven we niet mee te stoppen. Denk dat we ons na ons trouwens wel op de wachtlijst willen gaan laten zetten

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 14:42

Mijn vriendin heeft maandag weer een sollicitatie gesprek dus we hebben goede hoop!
Soortgelijk bedrijf waar ze al eerder gewerkt heeft.

Afgestudeerd zijn wel beiden al meerdere jaren.

Wij hebben ons in februari 2015 ingeschreven in het ziekenhuis. Er werd toen aangegeven dat de wachtlijst tot het eerste intake gesprek 8 tot 10 maanden zou duren. Dit heeft 12 maanden geduurd. Dus februari 2016. Hierna zijn we op de definitieve wachtlijst gezet en hierbij werd aangegeven dat het ongeveer 12 maanden zou duren voordat er konden starten. Aangezien de vorige wachtlijst ook langer was dan aangegeven gingen wij uit van maart/april 2017.
Dus de schrik was heel groot toen we afgelopen juli ineens een brief op de mat hadden liggen dat we aan de beurt waren.
Gelukkig mogen we het tot onbepaalde tijd uitstellen.

Spullen ben ik heilig van overtuigd dat dat echt niet nieuw hoeft. We zijn over t algemeen een beetje afgestapt van alles maar nieuw kopen. Heel veel kan tweedehands of je kunt het zelfs zelf maken.

Tuurlijk zou ik het heel fijn vinden als wij de volledige studie van onze kinderen zouden kunnen betalen maar dat zie ik echt niet als een voorwaarde. Je weet toch niet wat de toekomst brengt.

Zelf hebben we wel besloten dat onze bruiloft sowieso op de geplande datum blijft staan en een kind voor die tijd gaat sowieso niet lukken. Dus op zn vroegst kan ze mei 2017 zwanger raken. Dan zou ze maximaal 7 maand zwanger zijn als we trouwen.

We hebben een leuke kleine eensgezinswoning waar we prima met 2 (kleine kinderen) zouden kunnen wonen. En onze relatie is voor zover we kunnen inschatten van te voren zeker sterk genoeg.

Aan de pil zijn we beiden ook al lang niet meer. Maar was meer bij wijze van. Had het ook wat algemener bedoeld haha
Laatst bijgewerkt door x_Anne_x op 27-08-16 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:52

TS veel heb je dus al prima in orde. Ik zou in jouw situatie sowieso wel even afwachten tot je wat meer baanzekerheid hebt maar ik geloof dat dat ook de intentie is. Misschien eens kijken of er nog dingen zijn waar je op kunt besparen? al vermoed ik dat jullie dat al wel doen..