Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Re: Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:28

Wil hij wel erkennen, gezamenlijk gezag, een testament, een samenlevingscontract en dergelijke? Als je niet getrouwd bent maar wel kinderen hebt, zijn deze dingen nodig om alles goed te regelen voor de kinderen en voor elkaar. Als hij niet wil erkennen dan kan het kindje niet eens zijn naam krijgen, maar krijgt het automatisch jouw naam. Sowieso moet je als moeder bij de erkenning toestemming geven voor de erkenning en ook voor het kiezen van zijn naam als achternaam voor jullie kindje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:53

kwita schreef:
maar als je samen een kind hebt is het geen vrijblijvende tienerverkering meer zonder je te hoeven binden

Je haalt twee zaken door elkaar.

De gezamelijke verantwoordelijkhied voor het opvoeden van een kind en het wettelijk huwelijk zijn twee verschillende zaken. Zie het in meerderheid scheiden van partners.

Het wettelijk huwelijk is exact dat; het bij wet zakelijk regelen van een samenleving van twee personen. Dat is geen enkele garantie voor de menselijke aspecten; noch voor liefde noch voor de betrokkenheid bij de opvoeding.

...en de geregistreerde naam van de nieuwe onderdaan?? Pah. Als ik een nieuwe hond heb, 'kiest' die hond diens naam zelf door karakter en gedrag. Dat de Staat het voor mijn kind gelijk wil weten opdat ze de nieuwe onderdaan gelijk wil claimen voor de ouders naar een buurstaat kunnen verhuizen, maakt dat voor mij en het kind niet zo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:05

kwita schreef:
Ik zou alleen zijn achternaam geven als hij het kind ook wettelijk erkent, gebeurt dat niet verliest hij alle rechten!

De man krijgt pas alle rechten als er wettelijke erkenning plaats vindt :)) :D

onpaard schreef:
Wat ik me toen nooit bedacht heb is dat het bij veel mensen vragen oproept. Mensen vinden het raar, want het is anders. Aan de ene kant vind ik dat niet erg aan de andere kant word ik er wel eens moe van.

Je kiest er zelf voor om tegen de stroom in te varen, dan is het logisch dat mensen er naar vragen..

Achternamen worden al enkele eeuwen doorgegeven via de vader, ookal voordat Napoleon dit vast liet letten. Alleen bij ongehuwde moeders buiten het huwelijk moest er erkenning plaats vinden (in het begin zelfs óók door de moeder) door de vader, anders was de vader onbekend. Anders kreeg het kind standaard de naam van de moeder mee, met vader NN. Dat is nog steeds zo (hint voor jouw situatie), vervolgens kon óf de echte vader nog erkennen (en dat is ook nog steeds zo, hint II voor jouw situatie) óf de man waarmee de moeder ging trouwen (en dat mag dacht ik ook nog steeds). Dat laatste hoefde niet, maar in het geval dat hij dit wel deed kreeg het kind die achternaam (en ja er zijn situaties waarin in de 19de eeuw een kind vijf jaar lang Pieterse (nog een hint-> is een afgeleide van Pieterszoon) heette en vervolgens Willemse (Willemszoon)). Vanuit genealogische oogpunt mag je echter niet zomaar aannemen dat als dit vijf jaar naar dato gebeurde hij ook daadwerkelijk de echte vader was, al is het ook weer niet altijd zomaar uitgesloten want ja familie kon wel eens zoveel druk zetten om toch te trouwen om de schande voor te zijn dat er ook na vijf jaar nog een huwelijk gesloten werd.

Als je alle hints bij elkaar op telt plus het feit dat het tegenwoordig nog steeds zeer gebruikelijk is om gewoon de naam van de vader aan de kinderen door te geven is het toch vrij logisch dat mensen hier vragen over stellen. Daar kun je dan wel moe van worden, maar wen er maar gewoon aan want in circa 99% van de gevallen is de man die er dan bijloopt niet de biologische vader.

Dan nog tweede opvallende puntjes. Vroeger (en helaas tegenwoordig nog steeds, maar veel minder vaak) stierven de mannen ook wel eens terwijl hun vrouw zwanger was. Dan kreeg het kind alsnog de naam van de vader mee. Er zijn zelfs situaties waarbij dit 11 maanden na het overlijden gebeurde.. Hmmmzz..
Lig je tegenwoordig in een scheiding en is dat niet officieel uitgesproken/geregistreerd door of bij de rechtbank, heb je een nieuwe partner en wordt er samen met die partner een kind geboren dan krijgt het dus automatisch de achternaam van die nog steeds mee getrouwde man mee. Ook dan moet er 'afwijzing' en erkenning plaatsvinden.

Als je met deze kennis je familie gaat uitpluizen kom je nog wel eens zeer interessante situaties tegen :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:12

verootjoo schreef:
Mazida schreef:
Probleem is dus dat mijn vriend niet wil dat een baby mijn achternaam krijgt. In onze vrienden, familie- en kenniskring krijgen kinderen de naam van de man. Hij staat er op dat een baby zijn achternaam krijgt, omdat 'het zo hoort'. Ik vind dus van niet. Ik heb ook voorgesteld als hij geen bruiloft wil dan bijvoorbeeld op een maandag of dinsdag gratis te trouwen, maar dat ziet hij ook niet zitten. Ik vind dat ik nog behoorlijk meegaand ben geweest, maar dat een eventuele kleine dan gewoon mijn achternaam meekrijgt :o

Als je niet getrouwd bent 'hoort' het toch juist zo dat het kind de naam van de moeder krijgt :?

Vroeger misschien, maar tegenwoordig niet meer hoor? Aangezien je nu niet meer per se hoeft te trouwen. Daar heb ik echt nog nooit van gehoord (ik ben kind van ongehuwde ouders en heb de naam van mijn vader). Misschien dat het voorkomt als er geen vader 'in the picture' is, maar niet als de ouders gewoon samen zijn?
Verder ken ik niemand die de naam van de moeder heeft, gehuwd of ongehuwd, op twee na - de ene heeft getrouwde ouders, maar de achternaam van de moeder is vele malen mooier dus vandaar dat ze daar bewust voor hebben gekozen en de ander komt uit een buisje.
Voor zover ik weet is het in NL standaard om het kind de naam van de vader te geven. Vrouwen hebben dus meestal een andere achternaam dan hun kind.

Misschien moet je naar Spanje of Portugal gaan, daar krijgen de kinderen zowel de naam van de moeder als de vader :Y)

Edit: ik vind het trouwens wel een beetje bizar dat sommigen hier van mening zijn dat hij dan maar moet trouwen... :=
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 05-08-16 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:17

Nou Fenrir, Verootjoo heeft gewoon gelijk. Dat 'hoort' dus wel en is zelfs bij de wet zo. Ook als de ouders samen zijn, dan moet er écht erkenning plaats vinden wil het anders zijn. Samen in een huis wonen en 5 jaar een relatie zonder dit bij wet geregeld te hebben zegt dus dat de wet deze relatie niet kent. En dus zijn alle kinderen wel van de vrouw, maar wie de vader is.. geen idee.. Die hoort zich dus specifiek te melden :D

En verder snap ik echt de gedachtegang niet van ik vind het raar om een andere achternaam te hebben dan mijn kinderen. Dat is ook al eeuwen zo, al werd je vroeger veel vaker dan tegenwoordig gewoon ook mevrouw Pieterse werd genoemd en hoe jij je in het dagelijks leven laat noemen tegenwoordig is ook aan jezelf.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:19

Dan zie ik dat in mijn omgeving gewoon niet terug, veel erkende kindjes klaarblijkelijk :P Alhoewel het gros van de mensen ook gewoon getrouwd zal zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:24

Fenrir schreef:
Misschien moet je naar Spanje of Portugal gaan, daar krijgen de kinderen zowel de naam van de moeder als de vader :Y)

Zie boven.

Dan kan er NOG geneuzel zijn hoor: Over dat de TS of haar partner beiden hun achternaam als eerste willen :+

@Sammie: Gebruik gewoon de achternaam welke je/jullie willen. Koppel die dagelijkse naam los van de geregistreerde onderdaannaam.
Net als jij jezelf bent met je eigen naam zijn de kinderen dat ook. Die 'zijn' niet Pieterszoon of Sammiesdochter maar zichzelf.

Fenrir schreef:
Dan zie ik dat in mijn omgeving gewoon niet terug, veel erkende kindjes klaarblijkelijk :P Alhoewel het gros van de mensen ook gewoon getrouwd zal zijn.

en in heel Europa ligt het scheidings% gemiddeld vet boven de 50%.
In Spanje boven de 60 en Belgie boven de 70....
Scheiden is daarmee ook de norm.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 05-08-16 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:26

Huertecilla schreef:
kwita schreef:
maar als je samen een kind hebt is het geen vrijblijvende tienerverkering meer zonder je te hoeven binden

Je haalt twee zaken door elkaar.

De gezamelijke verantwoordelijkhied voor het opvoeden van een kind en het wettelijk huwelijk zijn twee verschillende zaken. Zie het in meerderheid scheiden van partners.

Het wettelijk huwelijk is exact dat; het bij wet zakelijk regelen van een samenleving van twee personen. Dat is geen enkele garantie voor de menselijke aspecten; noch voor liefde noch voor de betrokkenheid bij de opvoeding.

ik verwar de dingen niet, maar het is toch vreemd je te willen binden en ook een kind te willen,wel jou stempel of naam er op maar er geen verantwoording /zorg er voor te hoeven dragen als het je niet bevalt......
Al ken ik de personen niet en kan ik er niet over oordelen toch vind ik het opmerkelijk, het gaat om je kind en je vrouw!!!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:30

Maar je kan toch het kind wettelijk erkennen zonder te trouwen? Huwelijk staat niet gelijk aan binding.
Mijn ouders zijn ongehuwd en dat gaat prima... zelfs nog samen na al die jaren, dat kun je van veel getrouwde mensen niet zeggen ;)

Ik zou zelf ook niet willen trouwen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:31

Dat is jammer, ik wilde je net vragen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:32

lieveli schreef:

Voor jou wil ik nog wel een uitzondering maken.

Welke naam krijgt ons kindje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:33

lieveli schreef:

Wie niet :Y)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:36

Fenrir schreef:
Maar je kan toch het kind wettelijk erkennen zonder te trouwen? Huwelijk staat niet gelijk aan binding.
Mijn ouders zijn ongehuwd en dat gaat prima... zelfs nog samen na al die jaren, dat kun je van veel getrouwde mensen niet zeggen ;)

Ik zou zelf ook niet willen trouwen.

Dat kan inderdaad, ik ben zwanger en niet getrouwd en mijn vriend heeft het kindje erkend.
Wij hebben wel gekozen voor zijn achternaam. Maar die keus geef je dan gelijk aan bij de erkenning op het gemeentehuis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:37

kwita schreef:
ik verwar de dingen niet, maar het is toch vreemd je te willen binden en ook een kind te willen,wel jou stempel of naam er op maar er geen verantwoording /zorg er voor te hoeven dragen als het je niet bevalt......

Wederom spring je naar conclusie.
Niet willen huwen voor de wet heeft NIETS te maken met bertrokkenheid bij/verantwoordelijkheidsgevoel voor het grut.

Ik ben ook niet gehuwd met de moeder van mijn zoon en heb een absoluut commitment naar hem.

Ik leef met mijn partner samen omdat wij dat willen en niet omdat dit wettelijk ompaald is.

Als mijn partner voor de wet wil huwen omdat ze geen vertrouwen heeft in mijn persoolijke integriteit, dan wil ik helemaal niet met haar samenleven.

Wettelijk huwelijk en ouderschapsplicht zijn echt twee verschillende zaken.
Van een kind kan je niet scheiden bijvoorbeeld. Hoef je dus ook niet voor te huwen met de moeder :)*\

kwita schreef:
het gaat om je kind en je vrouw!!!

Is die vrouw niet van haar eigen zelf?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:46

lieveli schreef:

-O- En ik dan... -O-

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:49

Esplendido schreef:
Wil hij wel erkennen, gezamenlijk gezag, een testament, een samenlevingscontract en dergelijke? Als je niet getrouwd bent maar wel kinderen hebt, zijn deze dingen nodig om alles goed te regelen voor de kinderen en voor elkaar. .

Amen, ik heb deze discussie ook wel eens met mijn vriend gehad. Mijn familie sterft uit na mij ( dat klinkt erg :') ) maar, vooral belangrijk is dat dingen goed geregeld zijn voor kinderen.

Daarbij zou je zelf wel graag willen trouwen? Ik heb die wens wel heel erg, dan zal je er toch samen uit moeten komen.

Is hij zo stug dat hij maar 1 manier ziet en niks aan wilt passen zal ik alles nog maar eens goed overdenken, een goede relatie heb je met 2 personen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:56

Huertecilla schreef:
Ik ben ook niet gehuwd met de moeder van mijn zoon en heb een absoluut commitment naar hem.

Ik leef met mijn partner samen omdat wij dat willen en niet omdat dit wettelijk ompaald is.

kwita schreef:
het gaat om je kind en je vrouw!!!

Is die vrouw niet van haar eigen zelf?

Beetje willekeurige reactie vind je niet?

Of zijn jouw partner en jouw zoon niet van hun eigen zelf?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:58

Sammie schreef:
lieveli schreef:

-O- En ik dan... -O-

:')

Nou, ik heb 10 vingers.

Edit: voor ringen natuurlijk, dat kwam er een beetje verkeerd uit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:05

Te laat!

_O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:15

Sizzle schreef:
Beetje willekeurige reactie vind je niet?

Het is een vingerwijzing naar het huwen als commitment en bedoelt als accenturen van het verschil tussen een kind en een partner.

Citaat:
Of zijn jouw partner en jouw zoon niet van hun eigen zelf?

Goed punt.

Er is echter wel een semantisch verschil omdat partner al een wederkerigheid inhoudt.

Bij kind is een bezittelijk voornaamwoord wel degelijk correct in de zin van jouw nageslacht ook al zijn kinderen juridisch bezit van de Staat waarbij je het ingeschreven hebt.

Al met al echter is een bij de burgelijke stand ingevulde naam niets meer dan een registratie-titel. Staat verder volstrekt los van de ouderlijke plichten of de relatie van de biologische - of dagelijkse ouders en hoe dat allemaal wel of niet afgsproken/geregld is of hoeveel vertrouwen de betrokkenen daar wel/niet in hebben,

Alle gedoe erover gaat feitelijk over egos van de direct en zelfs indirect! (familie) betrokkenen -O-

Nogmaals; een roos ruikt net zo lekker als we deze een andere naam geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:21

Mijn partner impliceerd voor mij exact hetzelfde.
Mijn vrouw/man geeft slechts aan tot welke geslachtsgroep deze geklassificeerd is.
Mijn huis en mijn paard is ook maar beperkte waarheid.
Als je ze verkoopt is er niets 'mijn' meer aan.

Bezittelijk voornaamwoorden maken dingen gewoon duidelijker dan vage omschrijvingen als: de persoon waarmee ik in hetzelfde huis woon. Of de mens waarmee ik regelmatig de eettafel deel.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:23

ik was juist trots dat mijn kindjes de achternaam van mijn man kregen, bij de eerste waren we niet getrouwd en kreeg onze zoon de achternaam van inmiddels nu mijn man. ik was toen enorm trots dat hij zijn achternaam droeg, echt iets van ons samen voor eeuwig verbonden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:48

Fenrir schreef:

Dit bericht had ik zelf niet beter kunnen omschrijven!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:51

natuurlijk is de vrouw haar eigen zelf, maar je hebt toch samen wel een band. dus vandaar die benoeming/ verwijzing

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:54

Sizzle schreef:
Bezittelijk voornaamwoorden maken dingen gewoon duidelijker dan vage omschrijvingen als: de persoon waarmee ik in hetzelfde huis woon. Of de mens waarmee ik regelmatig de eettafel deel.

Vind je?
Het is korter en handiger in het gebruik maar ik vind het bezitelijk voornaamwoord juist verwarrend omdat het in de dagelijkse praktijk ongewenste associaties met rechten op dat bezit heeft.
Het geeft imo voeding aan een begripsverwarring verwant aan die welke in deze draad mbt de achternaam van kinderen geillustreerd wordt.

Ja, dat ik in Spanje woon maakt dat een stuk scherper; hier is huiselijk geweld tot de dood erop volgt een wekelijkse realiteit. 'Mijn' vriendin, 'mijn' verloofde, 'mijn' vrouw wordt hier letterlijk genomen.
Hier op Bokt meen ik eenzelfde fenomeen te lezen in draden als 'hoeveel vrijheid [i]geef jij jouw man/vriend'[/i].
Overtrokken? Dat is een kwestie van gezichtspunt en perspectief. Kan en mag de mening over verschillen :D