Fysiotherapeut mee uit vragen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat moet ik doen?

- Nu mee uit vragen en van fysio wisselen
76 (15%)
- Na de laatste behandeling mee uit vragen
247 (50%)
- Niet mee uit vragen
162 (33%)

Totaal aantal stemmen: 485

Peelie

Re: Fysiotherapeut mee uit vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:41

Vanuit de opleidinv wordt toch ook echt meegegeven dat het echt onacceptabel is. Dat verschillende mensen hier lak aan hebben, is wat anders natuurlijk.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:56

Ik heb misschien een beetje star en stellig gereageerd. Ieders ervaring is toch weer anders, merk ik. Er zijn wel bepaalde richtlijnen/regels, maar inderdaad worden deze bij de één wel gehanteerd (en gecontroleerd?) en bij de ander is dat meer een grijs gebied waar dergelijke dingen wel worden getolereerd.

Ik schreef niet vanuit mijn visie als fysiotherapeut zijnde, want dat ben ik niet. Ik werk in de psychiatrie, een heel andere tak van sport. Ik schreef meer vanuit mijn eigen ervaringen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:09

Ts, dit is misschien wel een leuk gespreksonderwerp om bij hem aan te snijden, is ook weer een andere insteek :D

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 00:42

Ja dat zat ik ook te denken :P
Alleen ik denk niet dat ik daar erg casual over kan beginnen. Is ook wel een beetje een rare vraag :+
"Hoe denk jij over fysio-patiënt relaties?"

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 03:59

Je kan ook gewoon vragen hou dat nou zit als hij er achter komt dat een patiënt verliefd is op hem. Wat hoort hij dan te doen en of hem dat wel eens is overkomen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:41

Peelie schreef:
Je kan ook gewoon vragen hou dat nou zit als hij er achter komt dat een patiënt verliefd is op hem. Wat hoort hij dan te doen en of hem dat wel eens is overkomen.

Ja, dan heeft ie vast niet door over wie het dan gaat... :,)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:45

Vastwel. Maar je kan het ook gewoon casual houden.

Mijn ik ben er pertinent tegen, omdat het gewoon niet mag. Maar dat was volgens mij wel duidelijk :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:56

Rindin schreef:
Peelie schreef:

Ja, dan heeft ie vast niet door over wie het dan gaat... :,)

T is een man he? Geen vrouw. Mannen stappen over de dingen die jij op de trap legt heen, omdat ze het oprecht niet zien en de stille hint niet helder is.
Ik denk dat hij het niet door heeft als ze een dergelijke vraag stelt. Ik heb dat ook wel eens aan een medisch prof gevraagd, puur uit interesse.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:59

Julia schreef:
Ik heb misschien een beetje star en stellig gereageerd. Ieders ervaring is toch weer anders, merk ik. Er zijn wel bepaalde richtlijnen/regels, maar inderdaad worden deze bij de één wel gehanteerd (en gecontroleerd?) en bij de ander is dat meer een grijs gebied waar dergelijke dingen wel worden getolereerd.

Ik schreef niet vanuit mijn visie als fysiotherapeut zijnde, want dat ben ik niet. Ik werk in de psychiatrie, een heel andere tak van sport. Ik schreef meer vanuit mijn eigen ervaringen.

Maar ook in die andere tak van sport is het aangaan van een relatie met je client/patient not done (is volgens de inspectie seksueel misbruik en moet als zodanig gemeld worden), maar wel een groot probleem omdat het veel te vaak gebeurt.
En dat maakt dat ik de discussie heel goed begrijp. En de strikte richtlijnen eigenlijk wel terecht vind :j

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:23

Als fysiotherapeut kan ik best wel lachen om sommige reacties hier, maar ik wil ook graag misverstanden uit de weg ruimen:

39a Indien bij de fysiotherapeut andere dan zakelijke en in een professionele hulpverleningssituatie passende gevoelens een rol spelen, is het noodzakelijk de behandeling tactvol aan een collega over te dragen.
39b Indien de fysiotherapeut vermoedt dat bij de patiënt andere dan zakelijke en in een professionele hulpverleningssituatie passende gevoelens een rol spelen, is het voor de fysiotherapeut noodzakelijk zich hiervan te vergewissen en zonodig de patiënt er tactvol op te attenderen dat deze gevoelens niet kunnen worden beantwoord. Blijven de signalen zich herhalen, dan is overdragen van de behandeling noodzakelijk.
39c Indien fysiotherapeut en patiënt vaststellen dat, wederzijds, andere dan zakelijke en in een professionele hulpverleningssituatie passende gevoelens een rol spelen, dient de behandeling te worden beëindigd. In overleg met de patiënt kan de behandeling worden overgedragen aan een collega

Dit is letterlijk wat er in de gedragsregels van het KNGF staat. Na beëindiging behandeling staat niets over vermeld. En op het moment dat er dan met instemming van beide kanten iets ontstaat, gaat het tuchtcollege zich hier niet druk over maken. Hij zal goed moeten bedenken wat zijn werkgever hiervan vindt, want die kan hier natuurlijk wel een persoonlijke mening over hebben. Wat je vooral niet moet doen is proberen te flirten/er werk van te maken zolang je onder behandeling bent. Hierop ingaan is namelijk voor een fysiotherapeut absoluut not done. Wacht tot na de laatste behandeling, geef jezelf een paar weken rust en als de gevoelens er dan nog steeds zijn, zou ik het gewoon proberen. Wie weet bloeit er iets moois op, al acht ik de kans niet groot. Weet wel dat je dan niet zo snel weer bij hem onder behandeling kan komen, dit is zoals je kunt lezen wel in strijd met de gedragsregels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:58

Ik krijg het gevoel dat TS meer ziet dan er is in werkelijkheid.... Maar da's een gevoel. Hij is gewoon aardig en professioneel, niet meer dan dat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:14

Petpa schreef:
De regels gelden voor het beroep van fysiotherapeut en niet voor een praktijk!

In die regels staat helemaal niet dat je geen relatie mag aangaan met iemand die je ooit hebt behandeld...

blubjes schreef:
Ik heb niet alle berichten gelezen, maar een fysiotherapeut mag geen relatie aangaan met zijn patiënt. dat is bij wet verboden en hij kan er voor in de gevangenis. (iemand die ik van heel dichtbij ken heeft dit meegemaakt, die heeft 1,5 jaar gezeten en hij had geen relatie maar heeft 1 keer iets met een patiënt gedaan.)
Dus je zou eerst moeten switchen van fysio en dan pas hem uit kunnen vragen...

Je kan echt niet in de bak belanden door een relatie aan te gaan met iemand die je patiënt geweest is.... Er is geen wetgeving in het wetboek voor die dat zo bepaalt. Hier moet dus echt meer aan de hand zijn geweest...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:24

Ik heb van mijn fysio ook nooit gehoord dat het niet zou mogen na de behandelperiode. Dat zou hij me zeker wel verteld hebben als hij daar vanaf wist. Kan natuurlijk ook dat de regels gewoon erg onduidelijk zijn, dat blijkt hier op bokt ook wel!
Maar hoe dan ook, stel dat ik fysio was en mijn ware liefde tegen kwam, dan zou die bij mij toch wel voor gaan op mijn carrière. Maar dat zal zeker niet voor iedereen gelden.

De kans dat de fysio TS ook ziet zitten is natuurlijk niet in te schatten vanaf een computer. De kans is misschien klein, maar niet onmogelijk.

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:30

Wauw, wat denken sommige mensen toch extreem! Een fysiotherapeut is inderdaad toch ook maar een mens, die uiteindelijk huisje, boompje, beestje wil ;)

Vriendinnen wezen mij op dit topic, omdat ze bijna dachten dat ik dit geschreven had. Ik heb bijna hetzelfde meegemaakt recent, met als enige verschil dat de fysio in kwestie geen social media heeft. Ik heb niet snel een klik met mannen, maar bij hem voelde ik mij heel snel vertrouwd en durfde ik gewoon mezelf te zijn. Er was sprake van wederzijds interesse en enthousiasme, maar (wat andere mensen hier ook aankaarten): hoort dat niet gewoon bij zijn beroep? Bij de laatste behandeling gaf hij mij wel zijn persoonlijke mailadres in plaats van zijn praktijkmaildres, maar dat hoeft natuurlijk ook niet wat te betekenen. Uiteindelijk na lang twijfelen heb ik hem niet mee uitgevraagd. Het was best een moeilijke beslissing, maar ik kon gewoon heel moeilijk peilen of er meer was tussen ons. Nu zal ik wel altijd blijven rondlopen of hij hetzelfde voelde. Ik heb als Miss Wanhoop nog wel met de Tinder app langs de praktijk gelopen met afstand op 1 km in de hoop hem tegen te komen, maar helaas hahaha. Doorslaggevend was bij mij gewoon dat ik niet casual contact kon opnemen, omdat hij geen social media had. In jouw situatie had ik dat zeker wel gedaan! Wel na de laatste behandeling uiteraard, maar je ziet hem dan toch niet meer en het is via een berichtje. Je kan niet een blauwtje lopen face to face (want eerlijk, ik zou ook nooit de ballen hebben om hem na een behandeling gewoon zo aan te spreken erover). Dus TS, vanuit mijn ervaring zeg ik: ga ervoor! Ik vind het nog steeds heel jammer, dat ik niet echt de mogelijkheid had om makkelijk contact op te nemen met hem, en jij hebt die mogelijkheid wel, dus pak je kans! Ik ben benieuwd hoe het afloopt :)

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:56

Grappig, ik heb vorig jaar iets gelijkaardigs meegemaakt!!
Ik was eigenlijk verkocht vanaf het eerste moment en hij flirte er ook maar op los. Nu besef ik dat het slechts geflirt was, toen vond ik het echt gemeend overkomen :o
Ik heb hem een keer uitgenodigd om naar de kerstmarkt te komen (is ook ineens niet zo persoonlijk als iets gaan drinken ofzo), maar hij daagde niet op en hij had ook niet afgezegd. Daar was ik wel van aangedaan eigenlijk! Uit beleefdheid alleen al stuur je toch dat je niet komt? Maar daaruit bleek dus ook al dat het van zijn kant niet "echt" was..
Ook vaak whatsappen, had hem toegevoegd op facebook en hij bleek single te zijn. Altijd heel gezellig via whatsapp maar verder kwam er ook niets van.. Ik heb hem erover "aangesproken" op whatsapp of er nu nog wat van kwam om iets te gaan doen samen, maar uiteraard snapte hij plots niet waarover ik het had :+ (ezel)
Uiteindelijk kon ik niet meer in z'n buurt komen van de stress omdat ik voelde dat hij het niet meende en hij maar bleef flirten! (dat kwetste mij ook echt) Ben daarna nooit meer geweest :o Afscheid was echt pakkend voor mij (heb twee dagen mijn ogen uitgehuild :')).. Daarna heeft hij af en toe nog wat foto's geliked en gereageerd op mijn statussen, dan dacht ik: Wat wil je nu??? (ook al is dit niet abnormaal dat mensen dat doen ofzo) Ik heb nu een gedacht over kinesisten dat ze allemaal flirters zijn :+ (ook al weet ik wel dat dat niet echt waar is :o) achteraf bekeken, een luchtige roman zonder seks en happy end :+
Maaaar niets zegt dat dit in jouw geval niet wederzijds is, dus ik zou het gewoon doen ;) Ik ben ook blij dat ik hem erover had aangesproken, beter zeker zijn dan in twijfel blijven :D

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:09

Wendy schreef:
Julia schreef:

Maar ook in die andere tak van sport is het aangaan van een relatie met je client/patient not done (is volgens de inspectie seksueel misbruik en moet als zodanig gemeld worden), maar wel een groot probleem omdat het veel te vaak gebeurt.
En dat maakt dat ik de discussie heel goed begrijp. En de strikte richtlijnen eigenlijk wel terecht vind :j

Absoluut! Ik begrijp de discussie ook heel goed. Ik zou dat zelf als professional ook nooit willen. Het is goed om die afstand-nabijheid goed in de gaten te houden. Nou hoeft een relatie niet direct seksueel van aard te zijn, dit kan ook zijn dat professional en cliënt/patiënt dezelfde hobby's en interesses hebben en hierin een klik voelen. Binnen mijn werk kan het mooi zijn om aansluiting te vinden, echter ook hierin dien je als hulpverlener alert te blijven. De verhoudingen moeten wel gezond en werkbaar blijven.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:17

IrisW schreef:
Wauw, wat denken sommige mensen toch extreem! Een fysiotherapeut is inderdaad toch ook maar een mens, die uiteindelijk huisje, boompje, beestje wil ;)

Vriendinnen wezen mij op dit topic, omdat ze bijna dachten dat ik dit geschreven had. Ik heb bijna hetzelfde meegemaakt recent, met als enige verschil dat de fysio in kwestie geen social media heeft. Ik heb niet snel een klik met mannen, maar bij hem voelde ik mij heel snel vertrouwd en durfde ik gewoon mezelf te zijn. Er was sprake van wederzijds interesse en enthousiasme, maar (wat andere mensen hier ook aankaarten): hoort dat niet gewoon bij zijn beroep? Bij de laatste behandeling gaf hij mij wel zijn persoonlijke mailadres in plaats van zijn praktijkmaildres, maar dat hoeft natuurlijk ook niet wat te betekenen.

Maar... maar... maar... jemig! Ben ik nou :o? of... waarom denk je dan dat hij je zijn privémail geeft? Dit kan echt niet hoor, iemand aansporen om contact op te nemen met haar fysio en ondertussen zelf niks doen 'want ik had niet echt de mogelijkheid om makkelijk contact op te nemen'. %)

Is een privémailadres tegenwoordig niet meer makkelijk genoeg dan? Moet hij er een voorgeschreven mailtje aan toevoegen zodat je alleen nog op send hoeft te drukken?

Als ik dit lees vraag ik me hoe er ooit baby's zijn ontstaan in de oertijd, toen hadden ze nog geen Facebook, Whatsapp, Messenger, Tinder en zelfs niet eens mail. Het schijnt dat mensen gewoon met elkaar moesten praten om hun interesse voor elkaar kenbaar te maken! ^&+

Maar goed, wat was volgens jou de reden dat hij zijn privémail gaf? Ik kan alleen idiote verklaringen bedenken als het iets anders moet zijn dan jou de gelegenheid geven hem mee uit te vragen:

"Hier is mijn privémail, dat lange adres bij de praktijk is vast veel te ingewikkeld voor jou en deze is wat gemakkelijker te onthouden." :+

Of:

"Hier is mijn privémail. Het adres bij de praktijk is aangemaakt in 1993 en heeft maar 5 mb ruimte, dus die zit de hele tijd vol en daar ben ik lastig op bereikbaar." *\o/*

Of:
"Hier is mijn privémail. Ik ben het wachtwoord van mijn mailadres bij de praktijk vergeten dus tja..." O:)

Weet je wat? Hier, een voorgeschreven mailtje:

/////

Beste ...

Alweer een tijdje geleden stond ik bij jou onder behandeling. Ik heb niet snel een klik met mannen, maar bij jou voelde ik mij heel snel vertrouwd en durfde ik gewoon mezelf te zijn. Ik dacht: 'dat zal wel bij het beroep horen' en heb hier verder niks mee gedaan.

Maar het zou toch stom zijn als er inderdaad meer zou kunnen spelen, vertelde iemand mij. Want zo veel mannen bij wie ik me zo op mijn gemak voel lopen er niet rond. Daarom toch maar voorzichtig de vraag of je een keer samen wat zou willen drinken op een terrasje/Pokemon Go spelen/naar de bios/theater/paardrijden/boswandeling maken/etc.

Mocht dat je niet leuk lijken, dan zou ik graag op dezelfde voet verder gaan (volgens artikel 39b van de gedragsregels van het KNGF kan dat als ik me niet blijf opdringen :D).

Met vriendelijke groet,

....

/////

Iemand nog opmerkingen/verbeteringen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:23

Heerlijke reactie Arno :D Ik had zelf ook zoiets van je kan toch alsnog contact opnemen! :D :D Iemand die niet op FB zit zal ook geen Tinder hebben :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:28

@Arno8: :') _O-

Enne IrisW: wel doen he!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 11:30

Bedankt IrisW en Qleke, fijn om vergelijkbare situaties te horen!

En Cantheon voor de gedragsregels :D

Picasso schreef:
Ik krijg het gevoel dat TS meer ziet dan er is in werkelijkheid.... Maar da's een gevoel. Hij is gewoon aardig en professioneel, niet meer dan dat.

Dat kan hoor, daar probeer ik ook rekening mee te houden.

En leuke reactie Arno8! Ik zat net ook te denken inderdaad, waarom zou hij anders zijn privé emailadres geven?
IrisW kan je niet alsnog een mail sturen? Eventueel met hulp van het voorbeeldmailtje van Arno8 :P

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:35

Wat je jezelf misschien moet afvragen is of je niet " verliefd/ aangetrokken bent tot de persoonlijke aandacht die je krijgt.... Dit is een bekend gegeven.... ( patiënt/ behandelaar). Als de behandeling gestopt is... En je na 3 maanden nog die gevoelens hebt... Kun je een date eens overwegen....

Suc6, en wat is het ergste wat je kunt overkomen als je hem vraagt.... Dat je weet waar je aan toe bent... Dus gewoon doen....
Hij zal zich gevleid voelen, ook al kunnen de gevoelens niet wederzijds zijn... Hij zal je heus niet minder aardig gaan vinden ofzo...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:17

Nodig 'm uit om Pokémons te gaan zoeken. Ik weet zeker dat ik mijn fysio zo mee zou krijgen _O-

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 12:28

Haha Warboel, ik had al gevraagd of hij Pokemon go speelt, maar helaas. (Ik speel het wel :D ) Hij zei dat hij er nu weinig tijd voor heeft. Maar dat hij vroeger wel veel games speelde, als student.

En Monmaster, dat kan. Ik dacht vanaf de eerste keer al meteen dat het een leuke jongen was. Hij liet een oefening zien en ik was gelijk afgeleid door zijn spieren :o
Heb hem twee keer gezien en daarna pas weer na minstens een maand. En toen was het nog steeds een leuke jongen :+ Ik kan het ook wel goed met hem vinden, ook omdat hij van dieren houdt en nog niet zo lang is afgestudeerd enz.

Maar bedankt voor je reactie :) ik zal het even na de laatste behandeling afwachten.

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:43

verootjoo schreef:
Petpa schreef:
De regels gelden voor het beroep van fysiotherapeut en niet voor een praktijk!

In die regels staat helemaal niet dat je geen relatie mag aangaan met iemand die je ooit hebt behandeld...

blubjes schreef:
Ik heb niet alle berichten gelezen, maar een fysiotherapeut mag geen relatie aangaan met zijn patiënt. dat is bij wet verboden en hij kan er voor in de gevangenis. (iemand die ik van heel dichtbij ken heeft dit meegemaakt, die heeft 1,5 jaar gezeten en hij had geen relatie maar heeft 1 keer iets met een patiënt gedaan.)
Dus je zou eerst moeten switchen van fysio en dan pas hem uit kunnen vragen...

Je kan echt niet in de bak belanden door een relatie aan te gaan met iemand die je patiënt geweest is.... Er is geen wetgeving in het wetboek voor die dat zo bepaalt. Hier moet dus echt meer aan de hand zijn geweest...

Klopt, zij wou meer, hij niet, daarom heeft ze aangifte van verkrachting gedaan. Dit kon niet bewezen worden, maar omdat hij heeft toegegeven ´ iets' met haar gehad/ gedaan te hebben is hij vervolgd en veroordeeld en mag nooit meer in de zorgsector werken..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:47

Dat vind ik het verhaal nog steeds erg sterk.. Ja tenzij hij veroordeeld is voor verkrachting!