Vriend uitgenodigd voor bruiloft, maar ik alleen de avond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:40

Junia schreef:
Mijn mijn man en ik hebben ook stellen apart uitgenodigd. Onze ceremonie was heel besloten, daar waren alleen de mensen bij met wie we echt close waren. Het was een heel klein groepje, niet eens de hele familie mocht komen. Wel een paar hele goede vriendinnen van me, maar niet hun aanhang.

Nee, dat was niet bedoeld als statement. Dat was omdat we gewoon erg selectief waren en lekker aan onszelf hebben gedacht en hebben gedaan wat voor ons goed voelde. Op het feest was wel iedereen hartstikke welkom. We hebben dit wel van tevoren uitgelegd aan de vriendinnen die aanhang hadden, misschien dat dat scheelde, want er zijn geen scheve gezichten geweest.

Mijn advies is dus om het niet als een statement op te vatten. Als het je echt heel erg dwarszit kun je er best met ze over in gesprek gaan, maar als ze druk bezig zijn met het plannen van hun bruiloft krijg je daar misschien niet de gewenste reactie op.

Zelf zou ik het loslaten. Als je zin hebt kun je naar het feest gaan. Zo niet, dan ga je niet.
Je vriend zou ik wel gewoon erheen laten gaan als hij dat graag wil. Zoals eerder genoemd, als het zijn beste maat is moet je daar niet tussen komen.

Maar zoals ts aangeeft, worden andere stellen wel gewoon samen uitgenodigd. Hun zijn de enige. Ik had het beter begrepen als er meerdere stellen apart waren uitgenodigd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:42

Junia schreef:
Mijn mijn man en ik hebben ook stellen apart uitgenodigd. Onze ceremonie was heel besloten, daar waren alleen de mensen bij met wie we echt close waren. Het was een heel klein groepje, niet eens de hele familie mocht komen. Wel een paar hele goede vriendinnen van me, maar niet hun aanhang.

Nee, dat was niet bedoeld als statement. Dat was omdat we gewoon erg selectief waren en lekker aan onszelf hebben gedacht en hebben gedaan wat voor ons goed voelde. Op het feest was wel iedereen hartstikke welkom. We hebben dit wel van tevoren uitgelegd aan de vriendinnen die aanhang hadden, misschien dat dat scheelde, want er zijn geen scheve gezichten geweest.

Mijn advies is dus om het niet als een statement op te vatten. Als het je echt heel erg dwarszit kun je er best met ze over in gesprek gaan, maar als ze druk bezig zijn met het plannen van hun bruiloft krijg je daar misschien niet de gewenste reactie op.

Zelf zou ik het loslaten. Als je zin hebt kun je naar het feest gaan. Zo niet, dan ga je niet.
Je vriend zou ik wel gewoon erheen laten gaan als hij dat graag wil. Zoals eerder genoemd, als het zijn beste maat is moet je daar niet tussen komen.

Maar het doen bij alle vrienden (en ook nog uitleg geven) is wat anders dan bij 1 stel.
Wat niet wil zeggen dat er ook echt een oorzaak is, maar het is niet echt iets wat je volgens de normale omgangsregels zomaar doet dus als je daar voor kiest (en dan in dit geval ook nog bij maar 1 stel) lijkt een stukje uitleg me wel op z'n plaats...

Junia

Re: Vriend uitgenodigd voor bruiloft, maar ik alleen de avond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:44

Ik ben het er absoluut mee eens dat de manier waarop niet netjes is, maar ik vind wel dat aangezien het hun bruiloft is ze zelf mogen bepalen wie ze erbij willen hebben.

Het lijkt mij niet als statement bedoeld. Dat je er bepaalde conclusies uit trekt kan ik me wel voorstellen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:47

Dat je niet voor het vrijgezellen feest wordt uitgenodigd door de bruid kan ik me iets bij voorstellen, als het niet klikt klikt het niet.
Maar dat ze jullie apart uitnodigd voor de rest van de ceremonie snap ik niet helemaal... Als jullie al zo lang samen zijn en inmiddels al een tijd samen wonen dan horen jullie toch bij elkaar???

Weet je zeker dat er niet perongeluk een verkeerde kaart is gestuurd? Kan de beste overkomen in alle hektiek rond het maken en verzorgen van een bruiloft.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:57

Ik zou niet eisen van mijn partner dat hij niet mag gaan. Het is zijn beslissing om al dan niet de hele dag te gaan. Een vriendschap van 15 jaar zet je niet zomaar op het spel omdat je op je tenen getrapt bent, vind ik. Dat moet je dan onderling maar uitpraten. Je bent samen, maar je bent ook nog een individu dat eigen keuzes maakt. Er zijn mannen genoeg die eens geringd, maar weinig nog te zeggen hebben, haha.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:59

Sammie schreef:
Ja hoor wat een onzin.. Als je weet wat een vrijgezellenfeest in houdt.. is het niet bedoeling dat de bruid(egom) zich daar uitgebreid mee gaat bemoeien. Misschien eens wat minder stellig van leer trekken.. Eerst zeg je alsof er regels zijn en vervolgens even netjes vragen aan de bruid.. stel je voor dat er een vergeet.. Alsof er regels zijn voor een vrijgezellenfeest....??? Mwah... er zijn richtlijnen en een vrijgezellenfeest is van oorsprong toch echt een verrassing (en dan voor de avond van de bruiloft). En het wordt 'spontaan' door de vrienden georganiseerd (of niet hé.. het is ook geen verplichting).. niet door de bruid(egoms) zelf. Diegenen die dat wel doen zijn imo eerder een tikkie bridezilla-achtig of kunnen slecht tegen verrassingen.. := Dus ... verschillende methodes die het imo meer aannemelijker kunnen maken dat het eea langs elkaar heen werkt ;)

Er zit nogal wat verschil tussen uitgebreid mee bemoeien en aangeven wie je er graag bij wil hebben :j. Ik ben bij een aantal vrijgezellenfeesten geweest en heb de eer gehad er twee te organiseren en bij allemaal werd er gewoon aan de bruid gevraagd wie ze er bij wilde hebben. Zo ook bij de vrijgezellenfeesten die mijn man heeft georganiseerd. Knap banketstaaf als je iemand vergeet die de bruid of bruidegom er graag bij wil hebben. Ook of de (schoon)ouders er wel of niet bij moeten zijn zou ik niet durven beslissen zonder overleg met de bruid(egom).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:59

Sees schreef:
Sammie schreef:
Dat verschilt gewoon per vrijgezellenfeest :) Ja die bruiden zijn er.. maar er zijn er ook voor wie het een volledige verrassing is.. Zoals het hoort.. een dergelijk feest wordt voor de fun georganiseerd door je beste vrienden.. Ook geen verplichting dus..

Wat een onzin, zoals het hoort. Alsof er regels zijn voor vrijgezellenfeesten. Ik ben nog nooit op een vrijgezellenfeest geweest waar degene die het organiseerde het niet gewoon netjes aan de bruid had gevraagd van tevoren. Je zou er maar één vergeten, ook knap banketstaaf.

Zowel bij de babyshower als mijn vrijgezellenfeest waren voor mij een totale verrassing en daardoor is er idd 1 vergeten. Diegene die is vergeten is wel degene die minder in beeld is. Dus die op verjaardagen ook nooit aanwezig is, dus zo vreemd vond ik het ook niet dat ze die niet hadden uitgenodigd. Ik ben blij met de verrassingen iig :) zag het totaal niet aankomen dat er iets zou worden georganiseerd haha

Mbt de ts, gewoon even je vriend laten bellen of het klopt dat jullie verschillende kaarten hebben ontvangen en als het klopt gewoon accepteren dat ze dit zo willen.

Ik ben ook wel op vrijgezellenfeesten geweest terwijl ik geen daggast was.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:01

Junia schreef:

Totaal niet vergelijkbaar toch?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:02

Vuurneon, voor mij was het ook een totale verassing en ik wist wel wie er zouden komen :j.

Voor een babyshower zou het me totaal niets uitmaken wie er zou komen, dat zijn maar een paar uurtjes. Een vrijgezellenfeest vind ik best een intiem iets met (vaak) een overnachting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:03

Nja verschillende kaarten lijkt me juist geen foutje, maar wie weet.

Ik zit te denken wat ik zou doen als het mij zou overkomen, als TS en als beste vriend zeg maar, maar ik vind dat een hele moeilijke. Ik zou in beide gevallen not amused zijn, in TS haar geval zou ik niet gaan, maar als beste vriend zou ik denk ik een hartig woordje spreken met de bruid(egom). Maar of ik dan wel of niet zou gaan... ik weet het niet. Ligt er aan wat de bruidegom vanavond te zeggen heeft.

Als bruid zijnde had ik het misschien wel gedaan, maar dan wel eerlijk uitgelegd waarom.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 10:03

neile schreef:
Ik zou niet eisen van mijn partner dat hij niet mag gaan. Het is zijn beslissing om al dan niet de hele dag te gaan. Een vriendschap van 15 jaar zet je niet zomaar op het spel omdat je op je tenen getrapt bent, vind ik. Dat moet je dan onderling maar uitpraten. Je bent samen, maar je bent ook nog een individu dat eigen keuzes maakt. Er zijn mannen genoeg die eens geringd, maar weinig nog te zeggen hebben, haha.

Ik hoop ook niet dat jullie denken dat ik van mijn vriend eis dat hij niet gaat. Of hij wilt gaan en in welke vorm is zijn beslissing, daar ga ik me niet mee bemoeien.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 18-07-16 10:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:04

Ik zou helemaal niet gaan. En man ook niet. Hij zou misschien nog navragen waarom het zo vreemd geregeld is, maar de lol zou er voor hem wel vanaf zijn.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:08

Jeetje wat vreemd
Ik zou de uitleg afwachten.
Maar als het inderdaad zo is dat ze jou niet mogen en maar voor de netjes de avond hebben uitgenodigd, zou ik helemaal niet meer gaan.

Wat je vriend doet moet ie zelf weten. Wel zijn beste vriend.

De vriendin van mijn beste vriend vind ik ook verschrikkelijk. Maar bij uitjes e.d. nodig ik ze samen uit. Als ik zou trouwen zou het niet eens in me opkomen om haar een aparte uitnodiging te sturen...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:08

Kom op zeg, tuurlijk is dit een statement.
TS en vriend zijn al 2,5 jaar bij elkaar. TS kan prima met de bruidegom, maar is niet close met de bruid. Bruidspaar brengt uitnodiging persoonlijk langs bij stel waar ze niet direct zo close mee zijn, maar 2 uitnodigingen voor de TS en vriend worden niet persoonlijk langs gebracht (dit terwijl vriend beste vriend is van bruidegom). Ze weten dus donders goed dat het op z'n minst vreemd is, maar durven blijkbaar niet de 2 uitnodigingen persoonlijk af te leveren. Duidelijk dat dit een statement is van de bruid, bruidegom zal het waarschijnlijk slikken?
Vrijgezellenfeest vind ik iets anders dan de trouwerij, vrijgezellenfeest is specifiek voor de bruid. Dus ik zou zeker voor de eer bedanken. Wat betreft de trouwdag, ik denk dat wanneer wij in zo'n situatie zaten, ik erop zou staan dat mijn vriend wel de hele dag zou gaan, het is tenslotte zijn beste vriend. Voor de uitnodiging 's avonds…geen idee eerlijk gezegd. Maar zou wel zo leuk zijn voor voor vriend om zijn vriendin erbij te hebben. Ik zou me overigens totaal niet gewenst voelen denk ik.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:09

TS, nee dat denk ik niet per se van jou. Ik lees dit hier wel in de reacties en ik vind dat vreemd, vandaar mijn opmerking. Ik ben benieuwd wat de uitleg is en wat jullie nu beslissen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:13

Lizzyy schreef:
neile schreef:

Ik hoop ook niet dat jullie denken dat ik van mijn vriend eis dat hij niet gaat. Of hij wilt gaan en in welke vorm is zijn beslissing, daar ga ik me niet mee bemoeien.

Het lijkt me inderdaad heel goed om hem daar zelf een beslissing in te laten nemen. Ik zou zelf mijn vriend motiveren om wel te gaan. Zou in ieder geval benadrukken dat 15 jaar vriendschap niet niets is en dat hij niets moet laten omdat ik op "mijn tenen" getrapt zou zijn. Ik vind wel dat hij het even aan kan kaarten bij zijn vriend, maar zou me daarin echt niet teveel laten kennen.

Je klinkt trouwens helemaal niet op je tenen getrapt hoor! En ik snap je gevoelens zeker :)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:16

Junia jouw situatie is wel iets anders omdat er meerdere stellen apart waren uitgenodigd en het uitgelegd is.
TS Ik zou inderdaad eerst je vriend laten bellen met de vraag of het klopt dat jullie 2 uitnodigingen hebben gehad. Dan met je vriend overleggen over wat jullie doen maar om eerlijk te zijn hoeft het dan voor mij niet meer. Ook 's avonds niet.

Ben benieuwd naar de reden. Blijf dit topic volgen

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:18

wat ontzettend rot... ik zou tegen mijn vriend zeggen dat hij maar lekker alleen gaat.
En ze na de bruiloft eens aanspreken op het feit van de 2 uitnodigingen... want ik vind dat je het niet kan maken zeker niet als een stel samen woont... en dat je niet hecht met ze bent hoeft niets uit te maken. want je vriend is dat wel en jij hoort daar gewoon bij. als het een geld kwestie is zou ik dan er voor kiezen jullie beide in de avond.
Gewoon samen of niet. maar dat zou mijn keuze zijn, helaas denkt niet iedereen zo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:18

Sees schreef:
Vuurneon, voor mij was het ook een totale verassing en ik wist wel wie er zouden komen :j.

Voor een babyshower zou het me totaal niets uitmaken wie er zou komen, dat zijn maar een paar uurtjes. Een vrijgezellenfeest vind ik best een intiem iets met (vaak) een overnachting.

Als jij doorgeeft wie er mag komen, dan is het toch al geen verrassing meer dat ze iets gaan organiseren? :=

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:19

Ik zou er nog niet veel achter zoeken als het bruidspaar voor de dag enkel bij iedereen apart had uitgenodigd. Enkel de echte beste vrienden en vriendinnen, zonder aanhang. Als ik het bruidspaar toch al niet zo schitterend zou kennen zou ik misschien nog blij zijn dat ik er niet een hele dag tussen moet zitten.
Maar als de rest wel in koppel is uitgenodigd, en ik de enige ben die gescheiden wordt en maar 's avonds moet komen opdraaien, dan zou ik me toch flink gepasseerd voelen. Alleen ook al voor het beeld van andere gasten. Stel je eens voor dat alle andere daggast-koppels daar gezellig zitten, jouw vriend daar alleen zit en iedereen ziet hoe jij je 's avonds erbij moet komen...het zou mij persoonlijk een beetje een paria gevoel geven, van kijk daar, zij zijn het enigste koppel dat apart is uitgenodigd..nee dank je.

In elk geval als mijn beste vriendin mij vriend en mij zo'n uitnodiging zou sturen hing ik per direct aan de telefoon. Eerst om te doen als mijn neus bloedt, en te vragen wat de speciale reden is waarom wij niet alletwee de hele dag zijn uitgenodigd, of het misschien allemaal zonder partner is door de dag? Als er zoiets is dan heb ik daar best vrede mee. Maar als zou blijken dat het puur een steek is naar mijn partner en ze gewoonweg niet welkom is, dan weet ik niet of ik zelf nog wil komen hoe goed bevriend ik ook ben. Ik zou daar toch de hele dag maar met een wrang gevoel zitten omdat ik nooit zou verwachten dat mijn beste vriendin mij zo voor het blok zou durven zetten. En als ik degene was die niet uitgenodigd was, dan kon mijn vriend gerust kiezen om toch te gaan maar ik denk dat hij dan ook de hele bruiloft alleen mag gaan en ik wel iets leukers ga doen dan de dansvloer vullen van iemand die mij liever niet erbij had gehad.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:21

Sees schreef:
Vuurneon, voor mij was het ook een totale verassing en ik wist wel wie er zouden komen :j..

Dat is imo dan toch echt geen totale verrassing.. Immers er op enig moment overleg geweest over wie er zou of mag komen. Dat er iets zou komen was dus al bekend, alleen het moment waarop was niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:23

En dan is het een statement? Wat doe je eraan? Het is hun dag. Is het flauw? Ja! Maar het is zoals het is, zij willen het zo en met daar een drama van te maken, laat je jezelf juist kennen. Ik zou mijn man lekker laten gaan; is zijn vriend die trouwt en ook al zou de lol er wat af zijn; ik zou hem lekker laten gaan. Je weet in ieder geval met wat voor mensen je van doen hebt, dit lijkt me geen foutje. En het in de whatsapp groep gooien lijkt me ook niet de manier: de rest van de gasten ziet toch vanzelf hoe de vork in de steel zit. Jammer dat het zo moet/gaat, maar je kan er weinig aan veranderen; het is hun dag en als zij het zo willen, dan is dat zo....

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:24

hoi,
Ik ga mee met het advies om vriend lekker te laten gaan. Het is immers zijn beste vriend. Ik vind het heel ok dat je hem niet dwingt tot een keuze want dan doe je eigenlijk hetzelfde als de bruid. Laat hem lekker de hele dag meegaan maar ik zou zelf niet gaan. Zou dat niet op kunnen brengen, ik zou me dan een huichelaar voelen

Wat ik wel zou willen weten als ik jouw vriend was, is wat maakt dat de bruidegom hierin mee gaat. Het is zijn beste vriend waarvan zijn vriendin niet meegaat. Kijk als er steeds ruzies zijn, of problemen nou dan kan ik me er iets bij voorstellen en jullie wsl. ook.
Dit is als ik jouw woorden begrijp nooit eerder ter sprake gebracht en eigenlijk zou hij ballen tonen als hij de uitnodiging WEL persoonlijk had rondgebracht en het had uitgelegd. Of lang ervoor al eens ter sprake had gebracht. Het zijn toch beste vrienden?
Het is duidelijk wie de broek daar aanheeft!

Feit is dat ik als ik jouw vriend was op bezoek zou gaan bij de bruid en bruidegom en ze naar hun beweegreden zou vragen. Er wordt met de kaarten een duidelijk maar indirect signaal afgegeven die jullie mogen invullen. Juist door dat NIET te doen maar hen te VRAGEN NAAR HUN BEWEEGREDEN moeten datgene doen wat ze niet willen. Direct communiceren en dingen bespreekbaar maken en uitspreken..
Zou als ik je vriend was ook zeggen dat dit de 1e en laatste keer is dat dit zo gebeurt en dat jullie voortaan alleen beiden of niet komen. Dat ze daar vanaf nu aan kunnen wennen.Denk aan verjaardagen, geboorte kinderen etc. anders krijg je een trend waarin jij bij alle belangrijke gebeurtenissen wordt uitgesloten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:24

vuurneon schreef:
Als jij doorgeeft wie er mag komen, dan is het toch al geen verrassing meer dat ze iets gaan organiseren? :=

Zou je denken hè :D. Was het toch echt. Mijn man had heeft zó goed geacteerd dat hij me er volledig van overtuigd had dat het qua data totaal niet meer ging lukken (wij trouwden midden in de vakantieperiode).

Maar goed, on topic, TS; hopelijk geeft de beste vriend van je vriend gewoon eerlijk aan want er aan de hand is, dan kun je er misschien wat mee.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:26

Ik zou ook even de uitleg van het bruidspaar aan je vriend afwachten, maar persoonlijk zou ik er wel klaar mee zijn en niet gaan. Zonde van de tijd, het geld en de energie...