Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Re: Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 11:26

Als ik sommige reacties lees, ben ik blij dat ik m'n eigen moeder had :=

Elke dag uit school ranja of thee met suiker en een koekje, iets later nog een snoepje. Broodjes pindakaas met hagelslag en chips in het weekend. Flesjes powerdrink van de Aldi. In het weekend frisdrank. Gevarieerde avondmaaltijden. Fruit mocht altijd. Uiteindelijk ben ik heus groot en sterk (en zelfstandig) geworden.

Ik heb zelf nog geen kinderen en elke dag koekjes en snoepjes is niet nodig, maar als jij leert dat alles met mate kan, lijkt me het geen probleem. Ik eet op een verjaardag ook lekker mee, dat mag een kind toch ook? Het is een feestje voor beide :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 11:33

Alleen vind ik dat nu niet echt met mate :=
Er wordt hier precies door sommigen gedaan of snoep nodig of onontbeerlijk is? Dat is het toch helemaal niet?
De eerste jaren van voeding van een kind zijn zo belangrijk!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 11:36

Damned schreef:
Er wordt hier precies door sommigen gedaan of snoep nodig of onontbeerlijk is? Dat is het toch helemaal niet?

Haha nee absoluut niet, misschien niet duidelijk in gezet, maar ik bedoelde dat het met mate moet kunnen, dat van mijn moeder was weer precies tegenovergesteld, maar ik heb er wel maat door leren houden :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:05

hier ook een kind van ouders die alleen maar gezonde dingen mocht..niet teveel van dit, niet teveel van dat...

En als ik terug kijk moet ik nog steeds lachen..zowel ik als mijn broers en zusje deden allemaal hetzelfde. Zodra we naar de middelbare gingen ontdekte we alle winkels en allemachtig, als ik terugdenk aan wat ik in die tijd wegvrat..snoep koek chocolade alles. Het heeft dus echt geen zin gehad -O- . Maar inmiddels ook weer helemaal goedgekomen hoor en nooit te dik geweest.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:11

Maar waarom zo huiverig om elke dag een koekie/chips/snoep te geven?
Wat is daar zo erg aan? Omdat er suiker in zit??
Denk dat je het toch individueel per kind moet bekijken, de ene stuitert van 1 snoepje en de ander eet een hele zak op en je merkt geen verschil.
Zolang ze goed tanden poetsen en niet dik worden, genoeg beweging hebben is het toch prima?
Waarom zo anti snoep, wat meerdere mensen al.zeggen, wordt je kind ouder gaan ze het toch wel eten.
Als ik in de supermarkt bij de kassa sta en zie wat kinderen kopen zonder hun ouders nou dat is toch echt frisdrank en snoep/koek/chips.
Ik weet dat mn dochter fruit verkiest boven snoep, omdat fruit gewoon lekkerder is en snoep niet.
Maar heb wel altijd snoep in huis, net zoals fruit.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:40

Omdat suiker ook nog andere gevolgen heeft?
Ik mag zoveel suiker eten als ik wil maar ik 'stuiter' nooit.
Ga je nu beweren dat suiker geen kwaad kan? Dat is hetzelfde als zeggen dat alcohol niet ongezond is.
In beide gevallen is extra suiker, of alcohol geen probleem, maar is een teveel heel gevaarlijk, en bovendien is het helemaal niet nodig.
Suiker natuurlijk wel, maar niet in het extra dat we eten door snoep.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:03

Een vriendin van mij zij is in een babbel dat ze haar kind geen brood ging geven, is toch niet nodig. Toen ik vroeg wat ze hem dan naar school ging meegeven later. Wat sla en tomaten ofzo. Dat vind ik overdreven, ik zie een kleuter van 4 jaar niet een blad sla en schijfje tomaat eten in de refter terwijl de andere boterhammen aan het eten zijn. Eerst en vooral omdat brood niet ongezond is en ten 2de omdat je van je kind een uitzondering maakt en hij daar waarschijnlijk om gepest of uitgesloten wordt.

Ik werk zelf in een creche en de peuters krijgen na hun fruit in de namiddag een yoghurtje of een puddingetje. Zie daar niet echt een probleem in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:10

Damned schreef:

Voor mij hoort af en toe wat ongezonds er wel bij en ik eet keurig gevarieerd en dat ziet ons kind ook. Dat stukje ongezond mag ook best ;) alles met mate. T is voor mij maar eten, nodig om te overleven en om van te genieten. een appel is gewoon, keer een bakje chips ook niet heel speciaal maar gaan wij ook normaal mee om. Relaxed omgaan met eten, dat is pas gezond ;)
Ik ga mijzelf of bezoek niet dingen verbieden die ik graag af en toe nuttig en lekker vindt omdat er een kind is gekomen :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:13

Inderdaad, als er al zo van kleinsaf zo wordt gefixeerd op eten, denk ik dat dat ook niet zo goed is voor de ontwikkeling van een kind.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:14

Wat men ook niet moet vergeten is dat een kind andere behoeften heeft dan een volwassen kantoorwerker (en die weer hele andere behoeften dan een topsporter bijvoorbeeld).
Suikers en vetten hebben ze ook gewoon nodig voor de enorme ontwikkeling en de berg energie die ze verbruiken vergeleken met een volwassene, en zijn dus niet zomaar allemaal slecht.
Was iemand die begon over groeimelk en de suikers daarin, dat vind ik dus echt doorslaan. Natuurlijk zitten daar suikers (en vetten) in, wat denk je dat er in de natuurlijkste voeding die er bestaat: moedermelk (wat van nature veel langer zou worden gegeven dan we tegenwoordig doen)zit...
Wat je moet zien te vinden is een zo goed mogelijke balans in de soorten en hoeveelheden voedingstoffen die het kind nodig heeft. Dat betekend ook dat als het in de basis een gebalanceerd dieet is er best eens wat echt ongezonds kan zonder dat de hele boel op zijn kop staat...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:20

Wij leven gewoon gematigd, dat houd dus in 3 maaltijden per dag water,thee ,melk en roosvicee als drinken. in het weekend op zaterdag chipjes 1 bakje en op zondag een ijsje.
snoepen doen we uit de moestuin of fruitschaal.....en de groente lade van de koelkast komkommer paprika tomaatjes.
Uit eten gaan we zelden maar ze eet gewoon alles van de lijst dat doet ze thuis ook! vlees, vis,groente mossels en andere dingen al soep etc.
snoepen mag af en toe best, maar niet te veel en te groot!

Het is lastiger bij ons op de minicamping thuis.... gelukkig gebeurt het niet al te veel en dan mag ze het hebben daarom snoepen we minder gewoon thuis.Maar er is ook een smoezel vrouwtje waar we het snoep altijd van laten verdwijnen/ afpakken en ze gewoon een vitamine gummie beer van het kruidvat krijgt zij denkt dat het Haribo beertjes zijn en daar is ze dol op! ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:22

Wat betreft groeimelk.

Omdat mijn zoontje 1 jaar wordt ben ik in de winkel is gaan vergelijken wat het verschil is.

En kwa calorieën verschilt het niets tussen de opvolgmelk 2, opvolgmelk 3 en groeimelk 1 (ongezoet).
Ben het ook even gaan opzoeken en het verschilt 1 calorie met gewone volle melk.

Dus ik snap niet waar men zich over druk maakt.

Donderdag moet ik met hem naar de kinderarts en dan vraag ik haar advies daar over.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:30

Groeimelk is in zoverre onzinnig dat je vanaf de leeftijd van 1 jaar en ouder geen opvolgmelk/groeimelk/peutermelk of wat dan ook hoeft te geven. Slimme marketingtruc van de kunstvoedingsfabrikanten, maar totaal onnodig omdat je je kindje dan ook gewone melk, yoghurt of karnemelk kan geven.

Wij proberen er relaxed mee om te gaan maar hebben thuis wel regels. Ze is nu 6, krijgt uit school snoep of een koek bij het drinken. Naar school gaat altijd fruit mee. Op vrije dagen is het eerst fruit, dan pas snoep/koek. Dat weet ze prima. Op feestjes kijk ik af en toe de andere kant op, en als ik vind dat het echt genoeg is geweest (er zit nl geen rem op bij haar) dan benoem ik dat ook, bijv je mag nog 1 ding kiezen en dan is het klaar. Heb het snoep thuis wel op veilige hoogte staan, anders verdwijnt er nog wel eens wat als ze denkt dat ik niet op let.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:31

pmarena schreef:
Ik denk dat niemand zaken als gevulde koeken, een instapmodelletje pannekoek, chippies, ijs, een Mars ofzo nuttigt voor de voedingswaarde zal ik maar zeggen :P

Huh? Juist wel. Lijkt me prima om te erkennen dat mensen dit juist ook vaak eten omdat ze wel op zoek zijn naar voedingswaarde: energie, snel en fiks.
Op wandeltochten, bij lichamelijk werk, als noodreserve zijn ze juist bijzonder handig... Chocola is ook geweldig om weer op aarde te landen na bv een angstige gebeurtenis met flinke schrik. Dat zijn niet de momenten voor een salade bv.

Best interessant om je te verdiepen in de situaties waarin het juist wel heel nuttig is. En dat is denk ik ook iets dat je je kind uiteindelijk mee wilt geven: ook echt ruimte voor herkennen en erkennen waar je op welk moment behoefte aan hebt.

't Is ook goed om te bedenken dat pannekoeken ook gewoon vooral uit bloem bestaan, net als brood. En chips en patat vooral uit aardappel. De 'slechtheid' is echt minder absoluut dan je nu voorstelt.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:37

Citaat:
Helaas was ik dan al weer van kindsaf aan opstandig: ik verstopte mijn fruit onder kasten en achter de gordijnen :')

Ik stopte altijd mijn komkommerschijfjes en sla tussen de bank :') (ook als we op visite waren of in een hotel, heel erg)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:39

SusanH schreef:
Groeimelk is in zoverre onzinnig dat je vanaf de leeftijd van 1 jaar en ouder geen opvolgmelk/groeimelk/peutermelk of wat dan ook hoeft te geven. Slimme marketingtruc van de kunstvoedingsfabrikanten, maar totaal onnodig omdat je je kindje dan ook gewone melk, yoghurt of karnemelk kan geven.

Wij proberen er relaxed mee om te gaan maar hebben thuis wel regels. Ze is nu 6, krijgt uit school snoep of een koek bij het drinken. Naar school gaat altijd fruit mee. Op vrije dagen is het eerst fruit, dan pas snoep/koek. Dat weet ze prima. Op feestjes kijk ik af en toe de andere kant op, en als ik vind dat het echt genoeg is geweest (er zit nl geen rem op bij haar) dan benoem ik dat ook, bijv je mag nog 1 ding kiezen en dan is het klaar. Heb het snoep thuis wel op veilige hoogte staan, anders verdwijnt er nog wel eens wat als ze denkt dat ik niet op let.

Het ging over de calorieën, men zegt vaak dat het een suikerbom is, maar er zit evenveel calorieën in dan in volle melk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:40

Dat is ook een fase, zijn veel kinderen die dat doen :') of het nou het brood is dat mama/papa klaar heeft gemaakt en in de bosjes achter het huis gaat of de appel naar het konijn of de druiven achter de lades in de keuken :')

SusanH, als je kind handiger wordt is al het lekkers binnen bereik :D ik kon er ook prima bij, waar ze het ook hadden staan :') en dan niet te vaak, want mocht niet opvallen haha
Mijn man deed het minder subtiel, die pakte gewoon hele pakken koeken en die deed hij in zijn nachtkastje _O-

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:45

Je kan natuurlijk ook zelf snoepjes en chips maken van groente en fruit. Weet je precies wat erin zit :)

Heb nu een probeersel in de koelkast staan :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:49

chanel1985 schreef:
SusanH schreef:

Het ging over de calorieën, men zegt vaak dat het een suikerbom is, maar er zit evenveel calorieën in dan in volle melk.

Maar suiker is niet gelijk aan calorieën...
In volle melk zitten minder suikers dan Nutrilon, maar ik neem toch aan dat Nutrilon meer op borstvoeding lijkt, aangezien kinderen dan in principe nog zuigelingen zijn en aan de borst drinken.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:53

Laatst was er een documentaire over voeding in Amerika. Dat er extra suiker was toegevoegd aan zuigelingen melk.. Hier zie je ook al dat je vanaf nummer twee minder mag geven omdat de concentraties hoger zijn in de voeding. Dan staat nummer 1 wel gelijk aan borstvoeding. Maar erna steeds minder..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:58

Heb even 2 bussen naast elkaar gehouden, 1 bevat meet vet dan nummer 2 en 2 bevat weer meer koolhydraten dan nummer 1. Wat wel past bij de ontwikkeling van een kind natuurlijk (en 2 iets hoger gehalte aan mineralen en vitamines)

Echt kijkend naar alleen suikers, zijn beide gelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:56

vuurneon schreef:
SusanH, als je kind handiger wordt is al het lekkers binnen bereik :D ik kon er ook prima bij, waar ze het ook hadden staan :') en dan niet te vaak, want mocht niet opvallen haha
Mijn man deed het minder subtiel, die pakte gewoon hele pakken koeken en die deed hij in zijn nachtkastje _O-

Pakken koek in het nachtkastje? Mijn man eet ze gewoon op in de huiskamer waar wij bij zijn :') scheelt dat ik zelf niet tegen suiker kan, dus ik eet er sowieso niet van. Maar onze dochter ziet dat natuurlijk ook allemaal.

Onze dochter heeft trouwens wel eens de bureaustoel gepakt om stiekem bij het snoep te komen := oeps.....gelukkig begreep ze heel goed waarom het gevaarlijk was, nu doet ze dat niet meer. Nu gebruikt ze gewoon het opstapje :+ als ik boos ben geweest is het weer een tijdje over. Maar ach, wij deden het vroeger net zo goed, stiekem snoep pakken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:14

Haha toen mijn man nog thuis woonde uiteraard, nu gaat hij de voorraadkast in om iets te pakken voor het koken (en dan hoor ik de koektrommel open gaan) :')
Geen idee waarom hij zo stiekem bezig is, enige dat ik niet wil is dat alles opgevreten wordt en dan als wij bezoek krijgen ik ze een banaan aan moet bieden bij de koffie bij gebrek aan beter omdat het niet is aangevuld

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:34

Ik en mijn buurmeisje waren altijd heel sneaky. Uit school naar haar, waar we een bakje fruit kregen. Daarna naar mij, waar we een bakje chips kregen om 5u :=

Ik denk dat je er gewoon niet te moeilijk over moet doen. Niet per se onthouden van snoep, maar altijd de gezonde alternatieven blijven bieden zegmaar... Als je denkt dat ergens veel snoep gaat zijn een bakje fruit meenemen oid. Zolang het kind fruit lekker vind is het toch prima?
Snoep als beloning is ook een methode om veel fixatie te leggen op eten, dat lijkt me nooit een goed idee, of het nu gezond of ongezond eten is. Gewoon lekker gezonde hapjes aan blijven bieden. Creatief zijn is ook leuk, muffins maken met fruit of hartige cakejes met paprika en olijf, hmmm :)*

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:08

Juist margaretha, als je iets verbied is het zoveel leuker,lekkerder en spannender om het juist in het geniep wel te doen.
Gewoon open instaan en proberen om te buigen naar positieve dingen en idd zelf dingen klaarmaken en samen dat helpt ook en dat werkt ook echt heb ik gemerkt!