Prive en Facebook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:11

Hier is het inderdaad in overleg gegaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 10:23

A3a1 schreef:
Nou punt is dat dat ook zo is, internet en informatie drang, ten kostte van "onnozele zielen".

De onnozele zielen op de 'sociale' media bepalen defacto jouw privacy. Doordat ZIJ beslissen fotos en info over JOUW prive leven de wereld in te sturen zonder enig benul, sterker nog het maar eng vinden dat je dat niet wil.

Het sociaal van 'sociale' media tussen aanhalingstekens want digitaal is natuurlijk niet hetzelfde als sociaal. Echt sociaal is in levende lijve, persoonlijk contact. En dat dan niet publiek gemaakt zonder explicite toestemming van de betrokkenen.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:25

Huertecilla schreef:
Sellyxx schreef:
Waarom heel je leven privé houden?

Waarom niet?

Het punt is dat het waarom geheel irrelevant is.
Je hebt de privacy van een ander te respecteren. Punt.

Deze draad illustreert hoezeer dit een omgekeerde wereld is geworden. DAT is pas echt eng -O-

Ik wil wat dieper ingaan op die 'omgekeerde wereld'. De maatschappij is inderdaad omgekeerd.

Wat ik bedoel te zeggen is dat wanneer jij aan privacy zo'n hoge waarde toe-eigent, dit evengoed iets subjectiefs is. Je kan ergens niet zomaar een punt achter zetten, alsof dat een objectief gegeven is. In onze moderne tijd wordt het in toenemende mate toelaatbaar geacht dat mensen vrij zijn in hun denken en handelen en - meestal in afwijking van de traditie- in vrijheid zelf hun leven inrichten. Tegenwoordig is er een toegenomen waardering voor vrijheid uit de wijze waarop mensen relaties met elkaar aangaan en de vorm die zij aan hun relaties geven. Tolerantie ten opzichte van het doen en laten van een ander is op de meeste levensterreinen niet alleen toegelaten, maar wordt ook als een grote waarde gekoesterd. Dit gaat gepaard met een grote waardering voor de autonomie van de mens; de mens mag zelf beschikken over zijn eigen leven, over het omgaan met en de inrichting van dat leven. De waarden van en voor de samenleving als geheel blijven wel gelijk, maar ze worden abstracter van aard. Er is tegenwoordig keuzevrijheid, maar ook keuzedwang. Mensen mógen hun eigen leven vormgeven, maar zij móeten het ook. De mensen zien zich steeds meer genoodzaakt hun eigen levensloop te ontwerpen, en kunnen steeds minder makkelijk terugvallen op bestaande traditionele patronen.

Privatisering is het proces waardoor mensen zich terugtrekken in hun privé-wereld. De betrokkenheid op het publieke leven uit zich steeds minder. Dit zie je bijv. terugkomen in steeds meer een vorm van een op vrije keus gebaseerde, vaak tijdelijke en ook inwisselbare betrokkenheid op instellingen die vaak slechts op één aspect van het samenleven zijn gericht. Daarom zijn bijv. de ledenaantallen van omroeporganisaties en politieke partijen sterk gedaald, maar die van natuur- milieuorganisaties of consumentenorganisaties sterk gestegen. In plaats van een ongedeelde loyaliteit aan één of enkele sociale verbanden heeft de geïndividualiseerde mens dus een reeks van beperkte loyaliteiten aan veel uiteenlopende groeperingen.

Waarom vertel ik dit? Om aan te geven dat de manier waarop wij nu naar autonomie, zelfbeschikking, individualisering, privatisering kijken, helemaal niet altijd zo is geweest. En dat dit dus de manier is waarop wij onze maatschappij op dit moment vorm geven. Tuurlijk zijn er algemene normen en waarden die altijd wel gelden. Maar sommige zaken zijn niet vanzelfsprekend. Het is geen wet van meden en perzen. Er zijn landen waarin bepaalde waarden een andere invulling krijgen. Zonder daar een waarde-oordeel over te geven, is dit gewoon de realiteit. Dit zijn pure feiten als we onze normen en waarde patronen van onze huidige maatschappij vergelijken met vroeger. Naar mij idee heeft de ontwikkeling in de richting van individualisering zeker ook negatieve gevolgen. Denk aan het probleem van stabiliteit, van sociale cohesie. Veel individuelen dreigen gedesoriënteerd te raken, omdat zij sociaal of moreel niet (voldoende) in staat zijn om hun leven in te richten zonder de steun van traditionele verbanden en waarden.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:28

jojootje84 schreef:
@ selly, maar geen Facebook nemen om niet op internet gekend te worden is dus niet genoeg als iedereen foto's of info alsnog over jou online zet met jouw naam erbij. Als je geen Facebook hebt wil dat niet zeggen dat je niet open staatvoor de buiten wereld. Maar misschien wel dat je zelf wil bepalen welke informatie je met wie deelt en wanneer. Of dat nou om een foto, een relatiestatus of wat dan ook gaat.

En het wel of niet plaatsen van info op Facebook heeft toch niks te maken met individualisering?

Ja ik ben het ook wel met je eens :) ik snap ook dat het vervelend kan zijn als allerlei mensen foto's van je delen. Jouw punt begrijp ik goed. En het is ook normaal dat mensen een bepaalde mate van privacy waarderen. In mijn post hierboven heb ik er ook allerlei termen bij gehaald om wat nuance aan te brengen op dat wat wij nu zien als hét moraal, reagerend op huertecilla.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 16-06-16 10:31, in het totaal 4 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:28

Een vraagje HC: heb jij je zoon gevraagd of jij zijn foto wel in jouw boktprofiel mocht plaatsen? :))

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:54

Huertecilla schreef:
A3a1 schreef:
Nou punt is dat dat ook zo is, internet en informatie drang, ten kostte van "onnozele zielen".

De onnozele zielen op de 'sociale' media bepalen defacto jouw privacy. Doordat ZIJ beslissen fotos en info over JOUW prive leven de wereld in te sturen zonder enig benul, sterker nog het maar eng vinden dat je dat niet wil.

Het sociaal van 'sociale' media tussen aanhalingstekens want digitaal is natuurlijk niet hetzelfde als sociaal. Echt sociaal is in levende lijve, persoonlijk contact. En dat dan niet publiek gemaakt zonder explicite toestemming van de betrokkenen.

Ahhh ik had meer in gedachten dat de privacy liefhebbers de onnozele zielen waren.
:+

Had het duidelijker moeten schrijven en onnozele zielen tussen aanhalingstekens

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 11:03

A3a1 schreef:
Ahhh ik had meer in gedachten dat de privacy liefhebbers de onnozele zielen waren.

Neeeeee, dat zijn verdachte engerds met een sociale storing; potentieele terroristen :P :+ ;)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:06

Huertecilla schreef:
A3a1 schreef:

Neeeeee, dat zijn verdachte engerds met een sociale storing; potentieele terroristen :P :+ ;)

Ohhh flippo.....
Das waar ook, creepy you

Urbanus

Re: Prive en Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:17

Hc, negeer je bewust die vraag?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 11:23

lieveli schreef:

Je bedoelt Jannepauli?
Dan ja.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-06-16 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:24

Huertecilla schreef:
Anoniem schreef:
Pfoeh nou je kunt maar beter nooit meer naar de Efteling, Plopsaland of Euro Disney gaan want daar wordt je op één dag wel 10000x per ongeluk gefilmd/ gefotografeerd en op iedereens Facebook geknald en daarvoor hoef je niet eens een relatie met die mensen te hebben of bevriend te zijn.
Zo is de wereld nu eenmaal tegenwoordig.
No privacy.

Nogmaals de Efteling en No privacy zijn twee uitersten.
Dat is geen argument, net zo min als dat oorlog in Afghanistan erger is dus het een non-probleem is.
Je hebt RECHT op privacy. Zelfs in de Efteling al ligt dat wat flexibel doch in duidelijk private situaties zou dat DUIDELIJK moeten zijn. Helaas.

Al met al is deze draad een illustratie van wat mij schokt; er is geen algemeen besef van normaal fatsoen over het respect van privacy.
Je moet blijkbaar expliciet zeggen tegen je date dat je niet op de foto op Facebook wil, want anders mag het 8)7
en als je dat zegt heb je zeker wat te verbergen :r

De opmerking dat we geen privacy meer hebben maakt dat niet goed of normaal; dat is heel erg :)*
...en dan vervolgens mauwen over onveiligheid....

Voor mij is normaal fatsoen dat je niet buiten de deur pleziertjes haalt, net zoals dat voor velen ook zo is. Al jouw draden zijn een illustratie van wat ons schokt, dat jij geen normaal fatsoen hebt over het respect voor onze relaties. Scheiden is suboptimaal, ...
Conclusie: je voelt je verheven boven alles en iedereen die een andere mening heeft.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:27

Zodra je iets op FB plaats heeft dag niks meer met privacy of afspraken in welke relationele sferen dan ook temaken.
Je gooit je eigen "privé" leven al deels op straat door aan FB deel te nemen.
Dus om dan te gaan zitten mauwen dat de ex ( want daar gaat het in dit geval om ) misschien eens kan gaan vragen naar die status, vind ik imo een ongelooflijke groot voorbeeld van muggenziften.

Dat je je gelijk maar niet kan krijgen bij het overgrote deel van bokt in dat andere topic is 1 ding.
Maar omdat dan toch via deze weg het alsnog proberen voor elkaar te krijgen vind ik ronduit lachwekkend :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 11:36

Ianrowan2009 schreef:
Zodra je iets op FB plaats heeft dag niks meer met privacy of afspraken in welke relationele sferen dan ook temaken.
Je gooit je eigen "privé" leven al deels op straat door aan FB deel te nemen.
Dus om dan te gaan zitten mauwen dat de ex ( want daar gaat het in dit geval om ) misschien eens kan gaan vragen naar die status, vind ik imo een ongelooflijke groot voorbeeld van muggenziften.

Wowo, daar haal je een aantal verschillende aspecten in 1 moeite door elkaar.

Wanneer iemand een Facebook account heeft is dat geen vrijbrief voor de rest van de wereld diens prive leven openbaar te maken.

Het punt is verder niet diens, 'je' eigen, Facebook of niet maar wat ANDEREN op HUN account publiek menen te moeten maken over JOUW privacy.

In deze draad blijkt dat privacy niet alleen heel breed niet gerespecteerd wordt maar zelfs verdacht/sociaal gestoord gevonden wordt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:36

Noblesse_ schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Dat je je gelijk maar niet kan krijgen bij het overgrote deel van bokt in dat andere topic is 1 ding.
Maar omdat dan toch via deze weg het alsnog proberen voor elkaar te krijgen vind ik ronduit lachwekkend :')

_/-\o_

Hou nou toch eens op altijd voor anderen te denken en te spreken! Dat is bijna net zo storend als het besluit nemen dat iemand het heus niet erg vindt als je een foto van diegene op sociale media plaatst.
Ik vind dit wel degelijk een interessant topic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 11:38

Palmera schreef:

en veel reactie vind ik onverwacht schokkend bevestigend.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:41

Huertecilla schreef:
lieveli schreef:

Je bedoelt Jannepauli?
Dan ja.

Geeft niks - de goede verstaander| lezer heeft dan aan een half woord genoeg. _O-
Maar het was niet aanvallend bedoeld hoor, alleen maar even aangetoond dat een privacy-foutje snel gemaakt is. Tenzij het tot je overtuigingen behoort dat kleine kinderen geen privacy-recht hebben. En voor het overige mag je zelf beslissen of dat 'foutje' je betoog nu wel of niet onderuitgeschoffeld heeft. :D

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:43

Palmera schreef:
Noblesse_ schreef:

_/-\o_

Hou nou toch eens op altijd voor anderen te denken en te spreken! Dat is bijna net zo storend als het besluit nemen dat iemand het heus niet erg vindt als je een foto van diegene op sociale media plaatst.

Waarom quote je mijn reactie? De reactie waar jij je aan ergert komt van Ianrowan2009.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 11:47

Jannepauli schreef:
alleen maar even aangetoond dat een privacy-foutje snel gemaakt is.

Nee, dat doet het niet. Je toont wel aan dat jij ook bij gebrek aan informatie naar je eigen conclusie springt.

Verder doet het hoe dan ook geen enkele afbreuk aan deze draad.
Sterker nog, toont hooguit aan hoe serieus het is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:52

Noblesse_ schreef:
Palmera schreef:

Waarom quote je mijn reactie? De reactie waar jij je aan ergert komt van Ianrowan2009.

Omdat die zinloze oneliner van jou aansloot op een storend stukje tekst. ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:54

Huertecilla schreef:
lieveli schreef:

Je bedoelt Jannepauli?
Dan ja.

Wat klein van je.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 12:04

Ianrowan2009 schreef:
dat de ex ( want daar gaat het in dit geval om ) misschien eens kan gaan vragen naar die status, vind ik imo een ongelooflijke groot voorbeeld van muggenziften.

Dan nu even trug naar het onderwerp: Jouw privacy geschonden via de sociale media van/door een ander.

Wat je noemt is imo een treffend voorbeeld.
Voorbeeld dus het gaat niet om DIE situatie en ik haal die er daarom niet concreet bij.
Het is een illustratie van hoe een melding door een ander voor jou ineens WOA!!!! consequenties kan hebben.

Wat ik naar aanleiding daarvan opmerk is; stel: Jouw date plaats zonder toestemming een foto van jou of jullie samen op een te publiek deel diens account en je zit zonder dat je dit weet middenin een wespennest.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:15

Huertecilla schreef:
Nee, dat doet het niet.
vind jij. Maar jij bent in deze niet maatgevend, ook al heb je een eigen mening.

Citaat:
Je toont wel aan dat jij ook bij gebrek aan informatie naar je eigen conclusie springt.

Klopt ook al niet want ik trek geen conclusie, juist omdat ik geen informatie heb. Zo werkt de volgorde bij mij, eerst vragen dan concluderen. Dus stel ik een beleefde vraag. Of jij je kind toestemming gevraagd hebt om zijn portret op jouw bokt-profiel te zetten. Want dat is je betoog: zonder toestemming schaad je de privacy van een ander. Dus ben ik gewoon benieuwd of jij je daar aan gehouden hebt.
Simpel antwoord volstaat: "ja"dan doe je wat je beweert of "nee" .. weggejorist!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:17

Jannepauli schreef:

Een vraagje HC: heb jij je zoon gevraagd of jij zijn foto wel in jouw boktprofiel mocht plaatsen? :))

Hier dezelfde vraag: wat is het verschil met anderen die foto's plaatsen van derden/partners/kinderen. Btw HC: je hebt wel een punt! Maar waarom dan zelf niet consequent zijn en die trend doorvoeren in eigen leven

karuna
Drukke kabouter

Re: Prive en Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:44

Is het misschien een leeftijds iets dat de "ouderen" het eigenlijk niet ok vinden om overal maar neergezet te worden op internet en de jongere generatie het volstrekt normaal vindt. Idem met altijd bereikbaar moeten zijn, de drang tot alles willen delen met de "wereld"?

Gister op tv iets gezien waar ik pas echt naar van wordt, chip inbrengen zodat je alles met de chip kan doen. Jezelf controleren, dingen openmaken, betalen weten waar iedereen is. En ern melding krijgen als een gechipt persoon je passeert. Daar krijg ik echt de kriebels van.

Ik betaal dus ook niet contactloos, heb geen smartfoon of wat ook. Ja dat is soortement van eigen controle houden en niet iedereen hoeft te weten waar ik uithang.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 12:56

Picasso schreef:
Maar waarom dan zelf niet consequent zijn en die trend doorvoeren in eigen leven

Ook jij springt naar conclusie.

Hoezo is privacy binair wel/niet alles/niets?
Waar maak je uit op dat dit niet besproken is?

We zijn selectief in wat we waar plaatsen en inderdaad na afstemming. Dat selectief is verder per persoon anders omdat we drie verschillende personen in een andere leeftjd, met andere sociale raakvlakken zijn.
Selectief, genuanceerd, gedifferenytieerd en helemaal consequent in lijn met het onderwerp.

Omdat derden hier blijkbaar niet mee weten om te gaan, hebben we wat dat betreft een NIETS-beleid mbt de privacy in niet openbare omgeving. In openbare omgeving zijn we zelf oplettend.