Ziekgemeld op werk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:43

Je kan naar mijn mening terugkomst op je werk wel op je buik schrijven. Daarvoor ben je te laks geweest in de communicatie. Je werkgever ook hoor, maar JIJ kan meer dan alleen appen en dan weiger je. "Ik ga niet voor niks daarheen fietsen, straks is ze er niet", "ze reageert niet op app".. Nou en. Dan fiets je maar voor niks een keer, bel dr. Probeer het niet 1x maar regelmatig. Je laat het er zelf nu een beetje bij hangen.

Ik weet ook wel welke keuze ik zou maken als ik in deze je werkgever was (afgezien van het feit dat ik beter zou communiceren met mijn werknemers)...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:48

TS haal een doos mercie chocolaatjes. Kaartje erbij met sorry en kunnen we het uitpraten. Je fietst er heen. Is ze er geef je het zelf. Is ze er niet laat je het voor haar achter. Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:53

Rocamor schreef:
kiki1976 schreef:
TS had zelf eerder terug contact moeten opnemen met haar werkgever.
Dat de ziekmelding via de app gegaan is is misschien raar. Maar zoals ik het begrijp regelde ze het samen altijd via de app. Dus ik kan me voorstellen dat ts er verder niet bij heeft stil gestaan om te bellen. Immers regelen ze alles via de app.

Na een schop onder haar kont heeft ts uiteindelijk gebeld (op advies van hier) en kreeg voicemail, en heeft daarop een app gestuurd. Waardoor de werkgever niet op word gereageerd.

Ik vind het van beide niet super aangepakt allemaal, maar je mag verwachten van de werkgever dat die zich wat professioneler op zou stellen.

Ik lees die bewuste reactie van ts dat ze om zich ziek te melden had gebeld, voicemail kreeg en toen maar een app stuurde en daarna nog een app of ze nog mocht werken. Niet dat ze nadat ze beter was nog een keer contact had gezocht of ze nog mocht werken, aangezien ze aangaf dat ze zich teveel schaamde om nog contact op te nemen.

Ik las dat dit erna was, maar zoals jij het zeg kan het ook hoor.
Dan vind ik het van de werkgever nog kwalijker, want dat kon ze zien dat ts gebelt had en de moeite kunnen nemen om terug te bellen.

Rocamor

Re: Ziekgemeld op werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:57

Ligt eraan kiki. als mijn telefoon uitstaat en naar de voicemail gaat, krijg ik naderhand geen melding.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:10

Jennyj01 schreef:
TS haal een doos mercie chocolaatjes. Kaartje erbij met sorry en kunnen we het uitpraten. Je fietst er heen. Is ze er geef je het zelf. Is ze er niet laat je het voor haar achter. Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn.

:j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:14

vuurneon schreef:
Ik zou als eigenaar van een bedrijf, het ook niet in mijn hoofd halen om een 16 jarige mijn toko te laten runnen in mijn afwezigheid :n

Een tiener moet nog zoveel leren, die begeleidt je. Maar laat je niet opdraaien voor een volledig bedrijf alleen :n

(Slimmer was geweest om de ouders er idd erbij te betrekken en de ts samen met haar ouders de verantwoording gaf van het voeren etc)

Denk ook niet dat dit het geval is geweest. Ze zou gaan helpen niet het bedrijf draaiende houden. Als je afspraken maakt en je een vervanger hebt en TS zou diegene helpen is dat ook niet fijn. Je spreekt natuurlijk niet voor niets af dat er iemand komt werken. Die heb je dan gewoon nodig. En zeker als je dan als eigenaar zelf een dag weg bent of op vakantie kan je ook niet extra bijspringen en dat is anders wel mogelijk dat je zelf meer bijspringt. Ouders heb je daar verder ook niet bij nodig ze is 16 jaar en het is gewoon een bijbaantje. Eindverantwoordelijk volgens mij niet maar neemt niet weg dat mensen gewoon op je bouwen en dat natuurlijk niet fijn is als ze afbellen maar als ze dan vervolgens nog 2 weken niets laten horen. Zou ik daar ook niet achteraan gaan. Kom dan zelf maar.
TS had ook heel simpel de volgende dag nog een appje kunnen sturen met de vraag of het toch allemaal nog gelukt is gisteren.
Als werkgever wil je natuurlijk een bepaalde motivatie en interesse als een werknemer dan niets meer laat horen dan is diegene wellicht niet zo gemotiveerd of geïnteresseerd in de paarden/bedrijf.
Natuurlijk is ze nog jong maar het is een wijze les. Ook al ben je verlegen end. Zo gaat het er nu eenmaal aan toe.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:57

Prima als de werkgever dan 'boos' is, maar bel TS dan, geef aan dat ze even langs moet komen voor een gesprek en ontsla haar dan.

Vind dat negeren echt zooo kinderachtig. Dat een 16-jarige dat doet is tot daar aan toe, maar dat de werkgever dit zelf doet? Snap ik niet zo.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:13

vind het dubbel hoor, ik vind het namelijk ook niet goed van jou om het af te laten weten.
later zul je ook met ziek zijn je eigen daartegen moeten verzetten en heb je dus ook verplichtingen.

had van te voren even overlegd dat je het hoog nodige zou doen in overleg en of dat oke zou zijn. ik zou het hierbij laten. ook omdat je zelf niet echt toenadering in real life zoekt. je bent 16 dus vind ik dat je hiervoor oud genoeg bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:24

Tja dat is ook het risico als je een 16 jarige zwart voor je laat werken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:31

Thesserd schreef:
Prima als de werkgever dan 'boos' is, maar bel TS dan, geef aan dat ze even langs moet komen voor een gesprek en ontsla haar dan.

Vind dat negeren echt zooo kinderachtig. Dat een 16-jarige dat doet is tot daar aan toe, maar dat de werkgever dit zelf doet? Snap ik niet zo.

Wie zegt dat de werkgever nu nog negeert zover ik nu lees heeft TS nog steeds geen contact proberen te zoeken na dat ene berichtje op de dag van ziekmelding. Die persoon is vast weer bezig met de orde van de dag en die is het wellicht al weer vergeten wat er 3 of is het inmiddels 4 weken geleden heeft afgespeeld.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:41

Jennyj01 schreef:

Inderdaad, niet te moelijk doen. Intentie was niet verkeerd er is van beide kanten niet goed gecommuniceerd.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:54

Ziek melden gewoon. Ik was ook een ziek.. precies op Nieuwsjaarsdag. Mijn baas dacht eerst dat het een grapje was en moest het dus in zijn eentje rooien (ik klink niet snel ziek maar had toen wel echt koorts) tot hij mijn moeder zag die mijn toenmalige verzorgpaard borstelde en wandelde.

Ziek is ziek en dat is gewoon onmacht.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:59

Ziekmelden is 1 ding, maar daarnaast bepaald TS zelf wanneer ze komt werken. Zoals ze zelf aangeeft: "Ik mag zelf mijn dagen bepalen in overleg, dit doen wij meestal 2, 3 dagen vantevoren".

TS heeft zich ziek gemeld en daarna niks meer van zich laten horen. Echt 'werk' kan je dit ook niet noemen, dit valt voor mij eerder onder hand- en span diensten verlenen. Het is niet zo dat TS echt ingepland word, behalve dus die ene dag. Dus als staleigenaar zou ik vervolgens ook denk "dan niet".

Iedereen hier lijkt uit te gaan van een normale werksituatie, maar dat is het bij lange na niet in mijn ogen. En als TS normaal gesproken zelf komt 'dan en dan kan ik komen', is het in mijn ogen niet zo heel gek dat er nu niks gebeurt.

TS, echt waar, pak de telefoon, maak een afspraak, ga langs, als dit is wat je wilt doen, doe er dan iets voor. Is dit niet wat je wilt doen, zoek ook dan even contact om het netjes af te ronden. Mooi leermoment voor de toekomst!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:22

Als het alleen maar hand- en spandiensten zijn vind ik het des te dommer dat er geen back-up was...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:33

Tiggs schreef:
Als het alleen maar hand- en spandiensten zijn vind ik het des te dommer dat er geen back-up was...

En ook: als het maar hand- en spandiensten zijn, welke enorme rampen overkomen je dan als het werk niet/later plaats vindt? Er zou gemest moeten worden begreep ik van TS. Nou wordt iemand ziek en ondanks alle geplan en geregel kan er een dag niet gemest worden. Vervelend, maar geen enorme ramp, toch?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:00

Cowboy55 schreef:
knuffeldier schreef:
<SNIP>
Sterker nog, wettelijk staat er gewoon vast hoe lang je als baas er over mag doen om een werknemer te betalen. Bij een weekloon mag de betaling maximaal een maand op zich laten wachten, bij een maandloon maximaal een kwartaal. Dus ongeacht de gedragingen van de werknemer na het laatste verrichte werk

Ik gok even dat de betaling in dit 'dienstverband' niet geheel 'wit' is.....sterker nog, het zal inktzwart zijn. Dan heeft het weinig zin om de wet erbij te halen.......

dar vermoed ik ook ja; dat het gewoon zwart werken is. En al was het wit; dan is die baas niet in strijd met de wet; dit speelt nu net iets meer dan 3 weken, dus termijn voor betalen is nog niet afgelopen. Bovendien is nergens gezegd dat dr baas geen loon wil uitbetalen; dit maken mensen er nu van naar aanleiding van ts dr post waarin ze begint dat ze gewoon dr geld wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:04

Tigra_ schreef:
Thesserd schreef:

Wie zegt dat de werkgever nu nog negeert zover ik nu lees heeft TS nog steeds geen contact proberen te zoeken na dat ene berichtje op de dag van ziekmelding. Die persoon is vast weer bezig met de orde van de dag en die is het wellicht al weer vergeten wat er 3 of is het inmiddels 4 weken geleden heeft afgespeeld.

Ze heeft ondertussen gebeld, waarop werkgever niet opnam en nog eens een appje gestuurd waar ook geen reactie op komt. De werkgever moet dan ook wel weten dat ts contact zoekt en even terug bellen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:17

Tiggs schreef:
Ik sluit me aan bij oa xDenies, ik vind de werkgever -uitgaande van de verhalen van TS- nou ook niet echt professioneel overkomen. Vergeet niet dat er (naast goed werknemerschap) ook zoiets is als goed werkgeverschap!

Over het afmelden per app heb ik mijn mening eerder in dit topic al gegeven en ik vind het ook jammer dat de ouders van TS haar hier niet meer in begeleiden, dit zijn toch zaken die heel belangrijk zijn in je verdere carrière!
En voor de mensen die bang zijn dat de paarden verhongeren, kijk ook naar de werkgever - paarden voeren is geen rocket science.

o ik ben niet bang dat die paarden die dag honger geleden hebben. Ik ga er van uit dat ts dr baas vanaf dr vakantieplek als een speer naar huis is gegaan om de paarden te doen. Aangezien er geen andere vervanging was had die geen andere keuze.

En werkgever net zo goed kinderachtig bezig? Ja duh, is ook maar een mens. Is niet voor niks dat als een werknemer op zoek is naar een andere baan dat de huidige werkgever dit pas te horen krijgt als die nieuwe baan binnen is. Tenminste; als je verstandig bent wel. Zal niet de eerste keer zijn dat een werkgever als een blad aan de boom omslaat als die te horen krijgt dat die ene (al dan niet gewaardeerde)werknemer op zoek is naar een andere baan. Niet zelden zit je zo op die virtuele wip om er als eerste uitgewipt te worden als de gelegenheid zich voordoet.
Of die werkgever waar je als werknemer zo goed mee kon opschieten en die je al half als vriend beschouwde je ineens als stront behandeld.
Volwassenen kunnen net zo kinderachtig zijn als pubers en kinderen.
Vind dat altijd zo naief om te denken dat werkgevers ten alle tijden professioneel zijn; ze zijn ten eerste altijd nog gewoon maar een mens en die kunnen heel onvoorspelbaar uit de hoek komen; zijn net dieren :+ (wat we ook zijn, maar veel mensen zitten in een ontkenningsfase wat dat betreft :+ )
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 21-06-16 14:33, in het totaal 2 keer bewerkt

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:26

We leven hier precies in een samenleving waar je alles moet doen voor je werkgever. Want toch genoeg volk die het baantje wel wil.
Pfff een beetje respect van beide kanten zou ook mogen. Ik ben op een baan echt Door het slijk gehaald en daar gewoon gestopt. Ik wil van mijn werkgever respect krijgen, en zeker mijn geld daar heb ik gewoon recht op.

Dat de werkgever het misschien te druk heeft om te bellen is ook onzin, als je een bedrijf hebt weet je dat er veel tijd en stress bijkomt. Dat is de werkgever zijn probleem en niet dat van de werknemers.
ts heeft niet netjes gereageerd daar is iedereen het over eens maar ts is met 16 niet volwassen, staat niet stevig in haar schoenen en ziet niet altijd de grotere gevolgen in. Dat mag toch daar is ze immers jong voor.

@xxCYNNxx: tuurlijk is de werkgever ook maar een mens, maar na 3 weken verwacht ik wel dat ze meer volwassen zou reageren, ze heeft een bedrijf en dan kan je niet na een maand nog liggen kinderachtig doen..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:32

Ik snap echt niet dat iemand met een bedrijf afhankelijk is van een 16 jarige en daarna ook nog eens zo kinderachtig doet en niet terugbelt oid. TS had inderdaad wel zelf eerder kunnen bellen, maar dat is in mijn ogen een stukje verlegenheid/niet weten wat te doen. In mijn ogen iets wat zo'n meisje moet leren van ouders/vallen opstaan. Iedereen moet leren en ik heb ook heus wel eens wat doms gedaan toen ik nog jong was en ergens begon met werken.

Moet trouwens zeggen dat ik vaak ook eerst een appje stuur naar mijn baas en collega's als ik ziek ben. Zij beginnen vaak later dan ik en dan zijn ze vaak nog niet te bereiken. in de loop van de ochtend bel ik baas dan wel even.

Voor TS :) volgende keer even bellen als je ziek bent dan weet je ook gelijk waar je aan toe bent.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:37

craiester schreef:
We leven hier precies in een samenleving waar je alles moet doen voor je werkgever. Want toch genoeg volk die het baantje wel wil.
Pfff een beetje respect van beide kanten zou ook mogen. Ik ben op een baan echt Door het slijk gehaald en daar gewoon gestopt. Ik wil van mijn werkgever respect krijgen, en zeker mijn geld daar heb ik gewoon recht op.

Dat de werkgever het misschien te druk heeft om te bellen is ook onzin, als je een bedrijf hebt weet je dat er veel tijd en stress bijkomt. Dat is de werkgever zijn probleem en niet dat van de werknemers.
ts heeft niet netjes gereageerd daar is iedereen het over eens maar ts is met 16 niet volwassen, staat niet stevig in haar schoenen en ziet niet altijd de grotere gevolgen in. Dat mag toch daar is ze immers jong voor.

@xxCYNNxx: tuurlijk is de werkgever ook maar een mens, maar na 3 weken verwacht ik wel dat ze meer volwassen zou reageren, ze heeft een bedrijf en dan kan je niet na een maand nog liggen kinderachtig doen..

Die heeft gewoon gedacht; het zal wel, weer zo'n puber die het om een scheet laat afweten, dus ik ga er niet meer achteraan.

Heb wel meegemaakt dat 16/17 jarigen in de pauze zogenaamd naar buiten gingen om te roken, maar in werkelijkheid werd de fiets gepakt en waren ze naar huis gegaan om gewoonweg nooit meer te komen. Of het is stralend mooi weer en alle vrienden gaan een dagje uit; hoppa ff ziek melden en we gaan jongens.\
En nee; ik vind zeker niet dat alle pubers zo zijn; ook genoeg meegemaakt die 100 % betrouwbaar waren en keihard werkten. En ook genoeg volwassenen overigens die onder het stereotype plaatje valt van waardeloze werknemer waar je niet teveel tijd in moet stoppen.
Maar feit is wel dat het eerder geschetste beeld erg leeft bij werkgevers en collega's, dus al snel wordt zo'n conclusie dan getrokken; o die heeft er al geen zin meer in, verder geen tijd meer aan besteden dus.
En tja dan is het niet zo vreemd meer dat werkgever niks van zich laat horen.

Verre van netjes, maar goed, je kan zo iemand moeilijk dwingen achter zn werknemers aan te lopen als die niks meer van zich laten horen.

persoonlijk zou ik, net als vele bokkers hier al hebben aangegeven, een 16 jarige niet m'n stal laten runnen, ook niet voor 1 dag. Tenzij ik je al jaren kende en je super verantwoordelijk was, maar niet een werknemer van 16 die nog maar net 2 maandjes bij me werkt. En sowieso al helemaal niet in je eentje; er zal maar wat gebeuren; een paard wat schrikt en uithaalt en trapt je werknemer tegen het hoofd. Is er mooi niemand om te helpen.
Maar goed; dat zijn keuzes die je maakt. En sommigen maken domme keuzes, waarvan in dit geval de werkgever de domste van de twee was. Ach we zullen er maar vanuit gaan dat ze hier lering uit heeft getrokken.

En ts ook; volgende keer zorgen dat je iemand aan de lijn krijgt zodat je kunt overleggen zodat er geen rare misverstanden tot stand komen en je daarom geen contact durft op te nemen. Desnoods spreek je eerst voicemail in en bel je ieder half uur of uur weer net zolang tot je iemand gesproken hebt.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 21-06-16 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:52

Maar moest ze ook echt de stal helemaal alleen runnen of was ze de extra hulp voor een ander die nu alles alleen moest doen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:55

ja dat is me ook niet helemaal duidelijk. Zoals de op is opgesteld, lijkt het erop dat ze idd in dr eentje was geweest die dag.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 15:53

Uitmesten doen we altijd met ze 2e.
Ik ga eerst proberen de moed te verzamelen om langs te gaan. Zelf durf ik echt niet omdat ze mij negeert. Mijn vader gaat dan mee anders zou ik wanneer ik er bijna was omkeren :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:00

TS: even voor de beeldvorming en om het helder te krijgen voor ons allemaal:
jij werkt af en toe op een manege
je werkzaamheden bestaan uit stallen mesten
Je meldt 2-3 dagen van te voren dat je tijd hebt
het stallen mesten wordt door 2 personen gedaan

Was er tijdens jouw ziektedag niemand om die stallen te doen?
Die tweede mester, is dat de stalhouder of een andere medewerker
Was er tijdens het verlof van je baas een plaatsvervanger?
Had jij alles op die dag in je eentje moeten doen? Dus mesten, voeren, binnen/buiten zetten of ging het alleen om het mesten?
Kende je die en wist je ervan af?