Afvallen d.m.v shakes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Afvallen d.m.v shakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:01

Goh, er zijn een hele hoop artsen en diëtisten die nog steeds zeer ouderwetse methodes aanhangen en dus niet alle waarheid in pacht hebben. Als jij afvalt terwijl je meer kcal eet dan je lichaam nodig hebt zou ik me eens opgeven voor wetenschappelijk onderzoek.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:04

Ik neem in de ochtend als ontbijt altijd een shake.
Dit bevalt erg goed.
Soms neem ik er 2 op een dag en verschilt dan soms lunch en soms diner

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:04

Maar het gaat toch niet alleen om afvallen.
Het gaat er toch om dat je gezond eet en alle voedingsstoffen binnen krijgt.

Lees veel over koolhydraatarm tegenwoordig maar we hebben ze nodig, als brandstof.
En als we flink actief zijn hebben we koolhydraten en eiwitten hard nodig om de motor op gang te houden.

Ze zo radicaal weren en bv periodes fruit schrappen maakt dat je veel andere voedingsstoffen die ook in fruit zit, te kort gaat komen.

Uitgebalanceerd van alles wat.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:12

DeMolenhoek schreef:
Je hebt gezonde en slechte calorieën. Mijn tussendoortje met yoghurt, fruit en noten draait al gemakkelijk rond de 700 calorieën. Stuk fruit en reep is al 900 calorieën, met ontbijt 1200 en avondmaal makkelijk 1800 en toch val ik vlot af. Hoe? Omdat jou lichaam de gezonde calorieën van noten omzet in energie en die van een hamburger in vet.

Dit klopt niet... Je lichaam maakt geen onderscheid in: dit is gezond en dit niet. Dat kan je niet zo stellen. Het gaat om het totaal plaatje wat je binnenkrijgt. In een hamburger zitten bv. ook gewoon eiwitten en andere gezonde voedingstoffen die je nodig hebt.

Het is aangetoond dat het voor het afvallen niks uitmaakt of je bv. 1500kcal aan McDonalds eet per dag of 1500kcal aan salades en yoghurt met noten. (die 1500 kcal is gewoon een voorbeeld, voor dat daar weer op in gegaan wordt :P ). Natuurlijk is het voor je gezondheid wel beter om niet elke dag bij de Mac te zitten, dat lijkt me logisch. Maar voor het afvallen maakt het niks uit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:23

Sorry, demolenhoek maar je gestudeerde begeleiders stoelen op een ouderwetse en achterhaalde eetmethode.
Calorieën zijn calorieën. Waar je wel mee te maken hebt zijn soorten vetten en soorten suikers. Bepaalde suikers zorgen voor meer trek, waardoor je méér eet = is maar kcal en dus meer inname. De rekensom zelf is simpel. Inname - verbranding = x/-x

Verder denk ik dat je gewoon moet doen waar je je prettig bij voelt. Als dit dieet je ligt gewoon mee door gaan natuurlijk. Het gaat imo om het eindresultaat (waarbij gezond en gevarieerd eten belangrijk is, of je dat nu doet met of zonder tussendoortjes is maar net waar je jezelf prettig bij voelt)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:34

DeMolenhoek schreef:
Je hebt gezonde en slechte calorieën. Mijn tussendoortje met yoghurt, fruit en noten draait al gemakkelijk rond de 700 calorieën. Stuk fruit en reep is al 900 calorieën, met ontbijt 1200 en avondmaal makkelijk 1800 en toch val ik vlot af. Hoe? Omdat jou lichaam de gezonde calorieën van noten omzet in energie en die van een hamburger in vet.

Een calorie is energie. Ongeacht waar 'ie vandaan komt. Het is de naam voor een energie-unit. Dat is niet inherent goed of slecht. Vet is opgeslagen energiereserve. En vetten in je eten zijn niet slecht, die hebben we juist nodig en ze zijn dus gewoon gezond. Tevéél vet is niet goed, maar dat komt vooral omdat vet per gram de meest calorieën bevat en je er dus relatief snel van aankomt. McDonalds en ander junkfood is met name slecht omdat het weinig nuttigs bevat. Nauwelijks vitaminen en mineralen en veel vetten. Yoghurt, noten en fruit zijn veel gezonder omdat ze meer voedingsstoffen bevatten. Maar als jij 3000 kcal aan yoghurt, fruit en noten eet ga jij gewoon aankomen en wordt het dus net zo goed omgezet in lichaamsvet. Als jij afvalt met 1800 kcal per dag verbruik je meer dan dat. Zo simpel is het. En dat kan best snel hoor, als je een beetje actief leeft dan zit je daar zó aan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:38

Euh.. ja 2000 kcal wordt als gemiddeld gezien voor een vrouw. Vorige week dus bij Herbalife op zo'n onderzoekje geweest.. Ik kreeg als stabiele kcalinname 2897 voor geschoteld! Ik schrok ervan..En vind het ook bizar hoog. Vooralsnog ben ik sceptisch, maar we gaan het volgende week zien :))

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:44

Jeetje, ben je zo actief dan? Dat is wel écht veel zeg. Die 2000 van het Voedingscentrum vind ik ook al veel, ik denk dat er genoeg vrouwen zijn die daar niet aan komen. Kantoorbaan, één uurtje sport per week, alles met de auto..dan haal je het al niet, volgens mij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:52

Ik rijd paard, maar of dat verschil nu maakt. := Ik vind ook apart. Maar zij adviseerde ook tussendoortjes om de motor aan het branden te laten. Dat is ook niet perse iets waar ik in geloof, maar goed herbalife is ook meer bedoeld om bewust te worden van je eetpatroon. Dus we proberen het vooralsnog even. "t was gratizz dus geen man overboord :))

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:41

DeMolenhoek schreef:
Gho, dan zijn mijn dokter en begeleider flink mis, en die hebben er toevallig voor gestudeerd :)* In jou theorie zou ik ook moeten aankomen en dat doe ik niet, integendeel.

Dat bewijst dan maar weer dat ook mensen die er voor gestudeerd hebben onzin verkondigen.

Een kcal is een natuurkundige term en is de hoeveelheid energie die nodig is om 1gram water 1graad op te laten warmen.
Als je evenveel kcal eet als je verbrand blijft je gewicht gelijk, en anders niet. Dat is natuurkunde en daar verander je niks aan.

We moeten het ook weer niet te simpel maken want psychologisch zit er gigantisch veel verschil tussen de ene en de andere kcal. Vorige week nog kwam er een artikel uit dat liet zien dat een shake van 100kcal met veel vezels meer een vol gevoel geeft dan een shake van 500kcal zonder vezels, terwijl na die van 100kcal de maag leger was dan na die van 500kcal. Er zijn veel bewerkte voedingsmiddelen die lege kcal leveren: wel kcal maar geen verzadiging en nu blijkt er dus ook iets wat ze phantom fullness noemen: verzadiging zonder kcal. Smaak en mondgevoel vanchios maken dat je een zak leegwerkt zonder het door te hebben. Sla biedt bergen volume zonder enige kcal te leveren enz. Enz.
Maar als je immuun zou kunnen zijn voor al die psychologie, uiteindelijk daalt je gewicht net zo snel op een dieet van 1200kcal aan milkyways dan aan 1200kcal appels of 1200kcal olijfolie. Die appel levert alleen meer vitamines en mineralen puur naar voedingswaarde gekeken.

En dan hebben we het nog niet gehad over d'r onnauwkeurige methodes om te meten hoeveel we nodig hebben, met vage ingewikkelde formules met giga foutmarges en toeslagen waar je ook bij moet schatten. Weten we hoeveel we mogen, moeten we nog gaan meten wat we in onze mond stoppen. Weinig mensen leggen alles iedere dag tot op de gram op de weegschaal. Mijn schep nasi bevat wat meer vlees als die van mijn man en huppakee weer een foutmarge. Alleen nog maar losse maaltijdcomponenten dan, iedereen eten als een fitnessatleet.

En om al die redenen zou ik sceptisch kijken naar een Dietist die alleen naar kcal en macro's kijkt. Niet omdat ze ongelijk heeft. Maar omdat ons eten meer is dan een hoopje natuurkunde. Ons eten is voor een groot deel psychologie. Een goede afvaldeskundige is bijna een soort psycholoog. Sommige mensen kunnen zich daar van losmaken, maar zeker voor iemand met overgewicht is dat vaak een onbegonnen taak.
Wat niet wil zeggen dat kcal en macro's tellen niet werkt. Integendeel, uiteindelijk is de energiebalans leidend. Maar verlies de rest niet uit het oog.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:54

Wat goed van je dat je niet aan de shakes bent gegaan!
Ik heb ze zelf wel gehad, en helaas krijg ik er allerlei klachten van.
Hier inmiddels ook besloten om NOOIT weer aan de shakes te gaan.
Ik probeer ook normaal en "netjes" te eten en dat is goed vol te houden.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:00

Pfieuw, ik dacht heel even dat er niemand zou zijn in dit topic die het calorieën-verhaal snapte :+.
Gelukkig staat er op de laatste anderhalve pagina wel wat nuttigs.

Mijn bijdrage voor vandaag:
- Google inderdaad eens op IIFYM (if it fits your macro's).

- Bereken je BMR: http://fitnessjunk.nl/droogtrainen-cutt ... -behoefte/
Normaal doe je dit x een bepaalde activiteitenfactor om je verbruik te berekenen, maar voor het gemak houd ik persoonlijk (!) mijn BMR aan als calorie-inname als ik wil afvallen.

- Download MyFitnessPal of LifeSum en voer hier je BMR in.
Hanteer ongeveer 25% koolhydraten, 25% vetten en 50% eiwitten. (Als je veel sport, zou ik je kh iets hoger doen, vetten iets lager).

- Houd eens bij hoeveel je nu eigenlijk eet op een dag. Zo leer je steeds meer hoeveel je nu eigenlijk eet, en welke voeding past bij jouw doel. Zelf werk ik volgens 80-20. Ik eet 80% gezonde voeding, en 20% aan MacDonalds/Chocola/whatever. Zo hou ik het vol. Let op: wel alles binnen je berekende kcal!

Zullen vast mensen zijn die het hier niet mee eens zijn. Dit werkt voor mij.
Je kcal-inname is wel laag als je je BMR aanhoudt, maar om de eerste kilo's weg te werken prima. Zodra je richting een gezond gewicht gaat, werk je met 100 kcal per week omhoog, net zo lang tot je rond die aanbevolen 2000 kcal per dag zit. Als je dan merkt dat je aankomt, kun je gemakkelijk weer iets omlaag. :)

ps. om antwoord te geven op je vraag: Ja, ervaring met shakes. Ik viel binnen zes weken ruim 8 kilo af. In de tien weken erna zat er 10 kilo bij. Waarom? Omdat ik met die shakes onder mijn calorie-behoefte at, en daarna er weer boven. Mocht je willen shaken (doe ik soms nog voor het gemak), pak dan alleen je ontbijt of lunch. Deze: http://www.bodyenfitshop.nl/eiwittenwhe ... eal-women/ komt als beste uit de test (qua suikers etc). Succes! *\o/*

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:10

O ja, en hier ook een 'luie'/drukke persoon, noem het zoals je wil.
Wat ik doe qua eten is 2x per week alvast 2 maaltijden per dag klaarmaken. Die eet ik dan als lunch en tussendoortje. Dit staat dan gewoon klaar voor de meeste dagen in de week. Scheelt tijd en je hebt gewoon eten bij je dus geen reden om te snaaien.

Bijvoorbeeld, 3 bakjes per combi:
- 100 gram kipfilet (gerookt, zo uit een pakje) + 100 gram tomaatjes + 100 gram huttenkase
- 200 gram groente + 100 gr kipfilet (reepjes, even in de airfryer bv) + 15 gram cashewnoten

Kan natuurlijk in allerlei (makkelijke) combinaties. :)