Bewust en gezond (maar goedkoop) boodschappen doen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Laugh

Re: Bewust en gezond (maar goedkoop) boodschappen doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:17

Ik doe voor ongeveer 50 euro per week boodschappen voor 2 personen. Soms iets meer soms iets minder. Dit is incl shampoo wasmiddel etc. Maar dat koop ik toch niet wekelijks/maandelijks. :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 13:57

Bij mij is het exclusief verzorgingsproducten. Ik geef daar gewoon heel af en toe heel erg veel geld aan uit :P Shampoo en gezichtscreme.

De Lidl bij ons heeft trouwens verpakkingsloze nootjes :j. Heel goed milieubewust! En voor de Groningers is de Souk natuurlijk ook wel een aanrader, die heeft achterin ook een heerlijke versafdeling waar je zelf kan inpakken.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:09

De lidl bij ons heeft dat ook, maar je moet vervolgens je nootjes wel ergens in doen (een zakje) en je mag geen noten mengen, want elk soort noot heeft een eigen prijs, dus als ik 4 verschillende soorten wil, moet ik 4 zakjes gebruiken. Ook niet zo milieubewust vind ik dan.

Mijn boodschappen liggen denk ik tussen de 35 en 50 euro in voor twee personen. Echter ik eet vaak 1 of 2 avonden ergens anders (tante/moeder), mijn vriend ook. Mijn vriend eet geen ontbijt en neemt geen lunch of tussendoortjes mee, dus ik haal dat alleen voor mezelf. Nu ik een aangepast dieet heb, is het wel een stuk duurder om lekker en gezond voedsel te nemen, alhoewel het soms ook heel erg mee valt. Mijn lunch van vandaag was nog wat overgebleven gemengde bladsla (bakje van 1,60 dacht ik) laat ik zeggen dat ik daar een kwart van mee heb genomen, een half blikje tonijn van 1,50?, en een halve avocado. Dus al met al is dat 0,40 + 0,75 + 0,70= 1,85 voor mijn lunch.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:27

Rena100 Je kunt elke keer de lege zakjes weer meenemen natuurlijk. Je bent niet verplicht om het in een nieuw zakje te doen.

Bonen zou je droog kunnen kopen en een nacht in de week kunnen zetten voordat je ze gaat gebruiken. Scheelt een stuk in de prijs.

Gemengde sla kopen is gewoon boodschappen onnodig duur maken.

De winkels springen enorm in op gemakzucht en overal kun je kant en klaar gesneden en half of geheel bereidde producten halen. Maar die zijn juist het duurst.
Als je goedkoop wit eten moet je gewoon zelf hakken en snijden en marineren etc.
Als een paar soortsen sla om gemengde sla te maken te veel is, kun je het bv delen met vrienden/buren. Dan betaal je ieder de helft, of net hoe je het verdeeld. Of je koopt elk een andere krop en je ruilt blaadjes.

Shampoo en conditioner (waar ik heel lang mee doe omdat ik maar 1 x in de week mijn haar was) koop ik als het in de aanbieding is of er korting op kan krijgen via bonnen. Ook als ik het op dat moment niet nodig heb. En ook alleen maar als het werkelijk goedkoper uitkomt dan het goedkoopste huismerk dat ik anders koop.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 11:47

Ik schop het topic weer even omhoog omdat het bij mij, sinds ik het weer heel druk heb, enorm bergafwaarts is gegaan :P
Ik heb meer dan ooit steeds de behoefte en snel en zoet en dan kies ik raaaare dingen.

Hebben jullie trouwens een idee voor een gezond alternatief voor ijs? Ik kan alleen yoghurt ingevroren bedenken, maar ik krijg dan steeds van die ijslagen erop.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:48

Fruit pureren met havelmelk en dat invriezen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:51

Ik doe altijd fruit invriezen in stukjes (vooral perzik en banaan zijn super lekker!), dan als het bevroren is in de blender met wat Griekse yoghurt of kwark, een beetje suiker of honing. En dan blenden. Dan is het redelijk dun, een soort slush. Als je het dikker wil hebben kun je het mengsel nog even een uurtje in de vriezer zetten, dan heb je echt ijs-structuur.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:13

Ik lees mee. Wij zijn ook echte gemakzucht kopers. Groentemix, pakjes etc.
Eens zien of wij ook kunnen besparen :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:17

Sorbet ijs maken of kopen. Is in ieder geval minder machtig dan de roomijs versie.

Ik doe uit noodzaak gezond en zo goedkoop mogelijk boodschappen. Ivm voedselallergie heb ik geen andere keus dan alles zelf maken en moet dan wel de pure ingredienten nemen. Ben geen snaai of snack type ook dat helpt wel. En ivm een krapper budget moet het ook zo goedkoop mogelijk zijn.

Eens in de zoveel tijd koop ik diepvriesgroente om voorraad te hebben. Idem voor de pasta (speltpasta helaas niet goedkoop maar geen keus) en tomaten gezeefd of in blokjes. De rest koop ik als alles bijna op is. Op dit moment wisselen mijn boodschappen tussen de 25 en 50 euro per week. Al is het meestal rond de 25 euro. Meestal wel als de keus is de biologische variant van alles. Hondenvoer niet meegerekend. Afhankelijk of bv waspoeder in inco materiaal op is. Is verder niet helemaal duidelijk omdat ik meer winkels moet bezoeken om mijn eten bij elkaar te krijgen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:28

Dat vind ik echt knap Karuna! _/-\o_

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:37

Ben alleen en geen extras doen wonderen. Mag veel broodbeleg niet hebben ook. En alles vers en zelf snijden is een heel stuk goedkoper. Drink thee, koffie ranja en water vooral. Eens per week 6 blikjes cola en niet iedere dag vlees. Duurste vooral is waspoeder, inco materiaal, shampoo en deo en zo, vandaar af en toe de uitschieters naar boven.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:30

Ik denk dat gezond eten alleen duur is als je ernaast ook troep blijft kopen. Hele bijzondere dingen willen eten werkt ook niet mee :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:42

Mwa heb gister stuk tonijn op, vorige week struisvogel biefstuk en vandaag oesterzwammen. :Y) toch niet het meest standaard goedkope eten. Dat is voordeel van flinke allrgie. :D

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:00

Juist de groentes vind ik eigenlijk heel goedkoop. Aardappels er bij, misschien vlees of vis voor als je dat wil (vega). Ik laat eigenlijk alleen de suikers staan.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:02

@sheran: banaan in plakjes invriezen. Aparte zakjes ( kun je ook hergebruiken)

Als je zin hebt in ijs eruit halen en samen met ander (diepvries)fruit even blenden.

Als je dit weer wilt invriezen, bijv. Met yoghurt, dan om het half uur doorroeren zodat het geen blok wordt.

Eventueel kun je kwark in ijsblokjesvormen doen. Dan heb je hapklare ijsbonbons. Y)(^)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 17:22

Haha ja, die smoothies maak ik wel eens. Maar als ik zin heb in ijs is me dat veel te veel werk, vooral om de afwas die je daarna ook weer hebt enzo :P Ik kom na een lange werkdag thuis en dan wil ik het gewoon meteen pakken, haha. Kennen jullie dat niet?

Knap hoor Karuna, hoe je dat doet!

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:04

Ik ga ook meelezen doe al redelijk newust boodschappen. Maar kan altijd beter

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:54

Ik heb de "Princess mini blender" en daar haal ik heel veel goeds uit. Ik koop op de markt of in de groentewinkel luxe fruit dat supergoedkoop wordt aangeboden zoals 2 mango's voor 1,50, 2 ananassen voor 2 euro etc. Dat het er dan niet mooi uitziet maakt geen drol uit, of dat het nog moet rijpen of al bijna overrijp is. Ik hak alles in blokjes en vries het in, en als maaltijd doe ik dan mango/meloen/ananas/weetikwat mengen met wat melk, yoghurt of water, havermout, evt een halve avocado (in een netje kopen en deels invriezen) of een banaan en dan heb ik een heerlijke gezonde shake.

Wij hebben afgelopen week voor 30 euro voor 5 dagen boodschappen gedaan.. Elke keer weer denken we "he, verdomd dat we dat vaker moeten doen" maar vervolgens doen we elke avond weer boodschappen voor die avond en zijn we 10-20 euro per avond kwijt 8)7

Nu toch echt proberen om dat wat langer vol te houden, zou een hoop geld en verlept-eten-weggooien schelen.

Wij bestellen overigens vlees bij een biologische boerderij die zelf hun melkvee laat slachten en dan verkoopt. 1 x in de 3-4 maanden kost dat ons zo'n 60 euro en dan kunnen we weer een héle tijd vooruit.
Nu nog een adres voor kip vinden en dan zijn we rond :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:21

Ik heb vorige week voor 20 euro gegeten samen met mijn peuter. Het enige ongezonde wat daarbij zat was een zak mini koetjesrepen voor haar, dat mag ze dan afentoe nog wel :+

Het scheelt dat ze van simpele bordjes eten houdt en ik schaal dat dan op voor mezelf. Daarnaast kook ik op maandag voor de hele week vooruit en alles gaat per maaltijd en per dag de vriezer in. Dat scheelt niet alleen een berg geld maar het is ook fijn dat ik de hele week geen tijd en keuzestrijd hoef te "betalen".

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:30

Oeh leuk topic! Vanavond even alles lezen.
Ik kook heel puur, vrijwel niks voorverpakt en wat ik voorverpakt koop bekijk ik kritisch of er dingen inzitten die ik vind dat er niet bij horen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:03

Ik heb vandaag weer voor het eerst dit jaar aardperen klaargemaakt :9
Uit eigen tuin natuurlijk. Ik kan het iedereen aanraden die een klein stukje tuin over heeft. Het is een ontzettend makkelijke plant om te telen, groeit prima op arme grond en met droogte, en ze geven mooie, gele bloemen op hoge stelen. Ik heb nu een emmer vol geoogst van een enkele plant :D
Een heerlijke ovenschotel mee gemaakt vandaag :9