Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Damned schreef:Ahum je kiest altijd voor een kind of het moet een onbevlekte bevangenis zijn (of hoe noemt dat ook alweer)
Mocht je toch nog (kans is heel klein) na correct(!) Gebruik van pil en condoom zwanger worden is er nog altijd en keuze
Mars schreef:Tegenwoordig is het eerst baren en dan eens nadenken... Ten koste van alles.
Succes ermee TS, geen idee hoe je dit kan gaan doen op deze leeftijd en in deze situatie.
Zapje schreef:Ik vind adoptie omdat je even niet genoeg inkomen hebt een veel te zware maatregel. Bovendien is het voor een kind ook niet fijn om niet bij je eigen ouders op te groeien (tenzij het echt uit een slechte thuissituatie komt). Tijdelijk van de bijstand leven lijkt me onvoldoende reden. Je krijgt hoogstwaarschijnlijk wel bijstand. Daarna kan er vast zsm weer werk gevonden worden door vriend en later door ts.
Er zijn in NL genoeg regelingen. Het komt echt wel goed.
Uiteindelijk, het wordt zwoegen en vechten, maar het komt wel goed.
Gewoon aan de bel trekken als je hulp nodig hebt.
Die kunnen je verder helpen. Wees ook niet bang om deze mensen te vragen om advies! Vragen zoals "wat heb ik écht nodig in de eerste maanden/jaren om mijn kind de beste toekomst te geven?" en "Hoe kan ik een goed netwerk opbouwen van mensen die advies kunnen geven en eventueel ook soms kunnen helpen of oppassen?" kunnen héél handig zijn om een duidelijk antwoord op te hebben.
NatasjavE schreef:Nou,..er wordt anders ook vrij lichtzinnig over het hebben van een kind gedacht.
Een kind kost tot de basisschool leeftijd gemiddeld 50.000 euro ( dat is zo'n 350 per maand)
Tot en middelbare schoolleeftijd nog eens 30.000 erbij. Studeren aan HBO Komt er nog eens 20.000 bij.
Daar zijn niet allerlei hele dure zaken in mee genomen. Je kind kan allerlei obstakels tegen komen die het nog veel duurder maken.
....
Santos_05 schreef:NatasjavE schreef:Nou,..er wordt anders ook vrij lichtzinnig over het hebben van een kind gedacht.
Een kind kost tot de basisschool leeftijd gemiddeld 50.000 euro ( dat is zo'n 350 per maand)
Tot en middelbare schoolleeftijd nog eens 30.000 erbij. Studeren aan HBO Komt er nog eens 20.000 bij.
Daar zijn niet allerlei hele dure zaken in mee genomen. Je kind kan allerlei obstakels tegen komen die het nog veel duurder maken.
....
Aan luiers 10 euro per week, kleertjes enz kan (zo goed als) gratis en borstvoeding.
Wij zijn echt geen 350*3 per maand kwijt, dus dat is allemaal zo duur als je het zelf maakt.
@TS, fijn dat de instanties jullie helpen met een oplossing en jullie ouders een vangnet zijn. In mijn omgeving heb ik gezien dat het allemaal goed komt als je steun hebt van familie en vrienden. Studie komt later, zou ik zeker wel doorzetten zodra alles wat rustiger wordt
> aan het uitzoeken bent.
. Maar je kan alles zo duur/goedkoop maken als je het zelf wilt (twedehands / weggeefhoek / met de pot meeeten) en dan krijg je ook nog bedrag voor bijv. schoenen (kinderbijslag
).