Hoe nu verder? ; Zwangerschap & studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:03

Goed gedaan meid! Fijn dat je nu actief mensen in je hoek hebt die jullie verder helpen!

dromertje2

Re: Hoe nu verder? ; Zwangerschap & studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:06

Super!

Het zal allemaal niet gemakkelijk zijn, maar denk dat je dat zelf ook wel beseft.
Belangrijkste is dat je je goed informeert en open staat voor hulp, ook al betekend dat dat je sommige dingen moet laten vallen of anders doen.
En dat doe je dus top +:)+
Nog veel succes met de zwangerschap en bevalling!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:11

Damned schreef:
Ahum je kiest altijd voor een kind of het moet een onbevlekte bevangenis zijn (of hoe noemt dat ook alweer)
Mocht je toch nog (kans is heel klein) na correct(!) Gebruik van pil en condoom zwanger worden is er nog altijd en keuze

Was "ineens" 6 maanden" zwanger.
Een huis gekocht op 2 salarissen, huis vol laten verbouwen (met alle kosten van dien).
Ondanks dat het zeer onverwacht was, is alles gewoon op z'n pootjes terecht gekomen.

Gelukkig is er in Nederland een goed vangnet voor (jonge) moeders met baby.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 07:11

Mars schreef:
Tegenwoordig is het eerst baren en dan eens nadenken... Ten koste van alles.

Succes ermee TS, geen idee hoe je dit kan gaan doen op deze leeftijd en in deze situatie.

TS heeft nog niet gebaard, TS denkt eerst na want is ruim voor de uitgerekende datum aan het zoeken naar mogelijkheden. En die zijn er!
Als jij ze niet weer reageer je beter niet lijkt me want dat voegt niet zoveel toe...

TS: tuurlijk komt alles goed! Vergeet de kinderbijslag niet he? Die krijg je vanzelf gelukkig dus hoef je niks voor te doen. Niet dat het een vetpot is, maar alle beetjes helpen.
Had je nog naar kindgebonden budget gekeken? Dat krijg je volgens mij echt hoor! Dat is juist voor ouders met weinig inkomen.

Verder heb je natuurlijk veel spullen nodig, maar geloof me, vrijwel alles is tweedehands voor weinig te krijgen en veel spullen hoeven niet eens veel te kosten. Als je lid wordt van Facebook weggeef/ruil/koopjes hoeken kan je daar vanalles kopen of krijgen. Ook zijn er misschien in je directe omgeving mensen die uit de kleine kinderen zijn en dingen wegdoen.
Je krijgt natuurlijk ook altijd kraamcadeautjes en als je daar handige dingen voor vraagt kom je niks te kort voor je kindje.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 07:13

Tegenwoordig is het juist veel te veel nadenken en dan pas baren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 07:44

Tulandro schreef:
Tegenwoordig is het juist veel te veel nadenken en dan pas baren.

Hoe bedoel je?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 07:49

Zapje schreef:
Ik vind adoptie omdat je even niet genoeg inkomen hebt een veel te zware maatregel. Bovendien is het voor een kind ook niet fijn om niet bij je eigen ouders op te groeien (tenzij het echt uit een slechte thuissituatie komt). Tijdelijk van de bijstand leven lijkt me onvoldoende reden. Je krijgt hoogstwaarschijnlijk wel bijstand. Daarna kan er vast zsm weer werk gevonden worden door vriend en later door ts.

Er zijn in NL genoeg regelingen. Het komt echt wel goed.

Geen opleiding afgemaakt hebben of een kiezen die niet gewild is in de arbeidsmarkt omwille van de situatie is jezelf de rest van je leven in een economische achterstand plaatsen.
Vader zal met alleen VMBO ook niet een groot inkomen krijgen.

En er komt met het moederschap niet alleen een mooie tijd op je af,...er komt ook een loodzware periode op je af.

Adoptie is niet ideaal klopt en ik persoonlijk was ook voor een andere optie gegaan.
Maar goed ik begrijp dat TS daar ook niet van wil weten. Dat is ook een heftige keuze.

TS zorg dat hoe of hoe je een opleiding kiest waarmee je geschikt bent voor de arbeidsmarkt. Ik zou eerder richting doktersassistente kijken en daarna het liefst een HBO opleiding.
Dan heb je een veel betere positie in de arbeidsmarkt.

Begin nu al met het regelen van kinderopvang voor als je op de opleiding bent. Kijk of je ouders kunnen helpen met oppassen. Kan je niet zonder je vriend bij je ouders blijven met je kindje? Dan kan je na je opleiding samen gaan wonen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 07-06-16 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 07:50

Ik denk dat je heel goed bezig bent ts. Even geen studie lijkt mij hier ook de beste optie, ik snap ook dat de school daar lastig over deed.

Ik geloof dat je/jullie nu ook alle juiste dingen aan het doen zijn. Huisje hebben jullie al, dus dat is ook een zorg minder.

Ik zou ook alvast gaan kijken op bijv facebook voor gratis of goedkope babyspullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:04

Zittend werk zoals achter de lopende band of cassiere voor een aantal uurtjes zou wellicht haalbaar zijn? Misschien zijn er bedrijven die je nu die kans geven en je na de zwangerschap de uren laten uitbouwen?

Onwijs knap hoe goed jij hierover nadenkt en aan het roeien bent met de riemen die je hebt. Chapeau!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:09

Top :D Uiteindelijk, het wordt zwoegen en vechten, maar het komt wel goed. :) Gewoon aan de bel trekken als je hulp nodig hebt.

Ik vind eigenlijk dat iedereen hier veel te licht over adoptie denkt. Nee, het is geen taboe. Ja, misschien is het beter voor het kind, qua financieel.

Maar niets is beter voor een kind dan bij zijn eigen ouders opgroeien. Hoe denk je dat het voor het kind is als het ouder is? 'lieverd, je bent geadopteerd'. Dat is een enorme emotionele schade voor een kind. Daarnaast, zal het kind zeker opzoek willen gaan naar zijn/haar echte ouders. En wat als TS dan al een tweede kind heeft? Onder het mom van: Nu paste het wel. Dat kind zo zeker weten kapot gaan. En zich een 'buitenstaander' voelen, want hij was op dat moment niet gewenst, want het kwam even niet uit.

Het kind komt er, klaar. En ik weet 100% zeker dat de ouders er alles aan gaan doen om het kindje het naar zijn zin te maken. <3

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:25

Nou,..er wordt anders ook vrij lichtzinnig over het hebben van een kind gedacht.

Een kind kost tot de basisschool leeftijd gemiddeld 50.000 euro ( dat is zo'n 350 per maand)
Tot en middelbare schoolleeftijd nog eens 30.000 erbij. Studeren aan HBO Komt er nog eens 20.000 bij.

Daar zijn niet allerlei hele dure zaken in mee genomen. Je kind kan allerlei obstakels tegen komen die het nog veel duurder maken.

Wat als TS er onverhoopt alleen voor komt te staan?

Ik wil TS zeker niet aanmoedigen tot het afstaan van haar kindje hoor. Ik ben geheel niet voor adoptie.
Maar ik vind het ook niet bot dat het geopperd wordt.

Liever wil ik haar aanmoedigen om zichzelf zo passend mogelijk te laten scholen. Voor haar eigen ontwikkeling en voor haar financiële positie.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:30

Veel succes TS met alles! Ik wil je aanmoedigen om na je zwangerschap echt een studie op te pakken, het geeft je zoveel meer mogelijkheden in het leven en meer zekerheid, ook om je kindje te onderhouden! Je bent nu helaas niet meer in de positie om een opleiding te kiezen die alleen maar leuk is, kies iets met een zo groot mogelijke baangarantie, ook al is het een paar jaar met tegenzin, het gaat je lukken! En wie weet kun je een paar jaar later nog iets kiezen wat je echt leuk lijkt. Nu je nog jong bent is ongeschoold werk nog makkelijker te vinden, maar hoe ouder je wordt hoe lastiger het is om ergens te blijven of om weer iets te vinden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:10

TS wat is d'r allemaal gebeurt in je leven zeg...
Kan t me nog als de dag van gisteren herinneren dat je uitelkaar ging met je vriend ivm problemen die je wou oplossen (daarom ook t topic toen ) en toen ineens zonder aanleiding was de relatie ook stuk toch? Dit is nog niet eens zo gek lang geleden als ik t me goed herinner

Hoe is de situatie nu? Geloof dat je toen zij dat hij tamelijk lui was om te werken/school(weet t niet meer helemaal zeker ga niet terug zoeken) en eten koken enz deed hij ook niet
Ik vrees dat dat niet heel erg veel veranderd is in de tijd lijkt me stug in elk geval
Als ik d'r heel eerlijk over mag zijn is dat absoluut geen gezonde thuis situatie voor een kind
Ik weet dat je je best doet om dingen te veranderen enz (toen ook al dacht ik)

Maar hier ken je ook niemand waarom niet gewoon je trots eens opzij zetten en na je vader verhuizen heb ik toen ook al eens geopperd
Je wou toen na je (schoon) moeder gaan verhuizen en herrinner t me nog al te goed hoe zij eruit ziet en is aangezien ik toch wel n dosis mensen kennis heb en t volk daar goed ken in die buurt lijkt me dat ook absoluut geen goede thuis situatie voor n kind dus daar heen gaan lijkt me ook echt geen optie ook al woonde die moeder alleen daar
Toen zou je toch samen met je vriend daar gaan wonen in een deel van t huis of heb ik t mis

Ik denk dat je vooral nu je eigen trots opzij moet zetten en alles pakken wat je pakken kan
Dan maar na Drenthe verhuizen zeker als je vriend dadelijk toch geen werk meer heeft
Dan kan hij ook prima in Drenthe werk gaan zoeken

Heel veel succes met alles welke keuzes je ook maakt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:15

Mee eens Gentlegiant.

Zorg dat je in een omgeving woont met een goed vangnet want dat heb je echt nodig.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:25

TS, wat supergoed dat je verschillende instanties hebt gecontacteerd! :) Die kunnen je verder helpen. Wees ook niet bang om deze mensen te vragen om advies! Vragen zoals "wat heb ik écht nodig in de eerste maanden/jaren om mijn kind de beste toekomst te geven?" en "Hoe kan ik een goed netwerk opbouwen van mensen die advies kunnen geven en eventueel ook soms kunnen helpen of oppassen?" kunnen héél handig zijn om een duidelijk antwoord op te hebben. :j

Het is niet niks om jong een kind op te voeden, dus pak alle hulp die je krijgen kan! Superveel succes! Nu is het tijd om een powermoeder te worden die vecht om alle mogelijkheden te krijgen voor haar kind! +:)+

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:29

NatasjavE schreef:
Nou,..er wordt anders ook vrij lichtzinnig over het hebben van een kind gedacht.

Een kind kost tot de basisschool leeftijd gemiddeld 50.000 euro ( dat is zo'n 350 per maand)
Tot en middelbare schoolleeftijd nog eens 30.000 erbij. Studeren aan HBO Komt er nog eens 20.000 bij.

Daar zijn niet allerlei hele dure zaken in mee genomen. Je kind kan allerlei obstakels tegen komen die het nog veel duurder maken.

....

Aan luiers 10 euro per week, kleertjes enz kan (zo goed als) gratis en borstvoeding.

Wij zijn echt geen 350*3 per maand kwijt, dus dat is allemaal zo duur als je het zelf maakt.

@TS, fijn dat de instanties jullie helpen met een oplossing en jullie ouders een vangnet zijn. In mijn omgeving heb ik gezien dat het allemaal goed komt als je steun hebt van familie en vrienden. Studie komt later, zou ik zeker wel doorzetten zodra alles wat rustiger wordt ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:32

10€ per week? Nooit dat geloof ik niet eerlijk gezegd
Oke luiers wel en de rest dan?
Verzorgings artikelen enz enz
Ik denk dat je toch zeker rond de 200€ Pm minimaal zit

Normaal word er z'n 17% van het gezins inkomen uitgegeven aan het kind
Dan krijg je nog gemeentelijke belastingen en verzekering, kraamzorg, ziekenhuis bevalling zonder noodzaak,
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 07-06-16 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:36

Santos_05 schreef:
NatasjavE schreef:

....

Aan luiers 10 euro per week, kleertjes enz kan (zo goed als) gratis en borstvoeding.

Wij zijn echt geen 350*3 per maand kwijt, dus dat is allemaal zo duur als je het zelf maakt.

@TS, fijn dat de instanties jullie helpen met een oplossing en jullie ouders een vangnet zijn. In mijn omgeving heb ik gezien dat het allemaal goed komt als je steun hebt van familie en vrienden. Studie komt later, zou ik zeker wel doorzetten zodra alles wat rustiger wordt ;)

Jouw kind krijgt tijdens het opgroeien alleen borstvoeding?
Ik denk dat je het allemaal iets te rooskleurig ziet.
En waarom zou je op steun van familie en vrienden moeten rekenen en afhankelijk van moeten zijn? Dat geeft nogal een vertekend beeld en een druk op die personen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:55

200 euro per maand red je ook niet bij een baby, hoor. En ook niet bij een peuter of kleuter qua levensonderhoud. En wegens omstandigheden is dat nu niet iets dat ik < voor een ander :+ > aan het uitzoeken bent.

Die 350 euro zal wel gebaseerd zijn op de totale kosten en dan delen per totaal maand, Maar dan nog vind ik het een schromelijk hoog bedrag. Ja, als je merkkleren en - schoenen koopt voor die ukkies en je laat ze op zwemmen, gymmen en weet ik het wat voor sporten tegelijk gaan terwijl ze onder de 5 jaar zijn. Ja dan red je het wel..

Kinderopvang heb ik buitenbeschouwing gelaten, daar heb je zoveel variabelen in en je kan dan ook werken dus het levert ook wat op.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:09

Bedrag kan wel kloppen als je de kosten van de uitzet erin verwerkt. Kinderwagen, bedje, mc etc... alles bij elkaar een flink bedrag.

Kan natuurlijk goedkoper... ik koop mooie spullen goedkoop tweedehands... zoals meubels... ook kinderwagen nooit gebruikt maar tweedehands. Wagen na 1 jaar met 25 euro verlies verkocht... dan is de afschrijving per maand natuurlijk heel laag. Bij de 350 zit waarschijnlijk ook warm water etc.. bandjes, veel wassen, verwarming graadje hoger in de winter...

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:13

Ja, idd, was rooskleurig :o . Maar je kan alles zo duur/goedkoop maken als je het zelf wilt (twedehands / weggeefhoek / met de pot meeeten) en dan krijg je ook nog bedrag voor bijv. schoenen (kinderbijslag ;) ).

Als je 18jaar bent, is een vangnet wel heel fijn. Zodra je op je 30e kiest voor kinderen, zijn argumenten als 'zorg dat je altijd zelf voor je kind kan zorgen' heel anders dan op je 18e en financieel moeilijk zitten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:24

Was niet mijn inschatting maar van het Nibut.

Ja het zal best nog goedkoper kunnen.

Maar het gaat niet alleen maar over de kosten voor het kind. TS moet ook aan haar eigen toekomst denken en daar hoort een goede opleiding bij...of beter een passende opleiding.
En een omgeving waarin je je kind prettig op kan laten groeien.

Dat hoeft in weelderige luxe....maar zwemles vind ik geen weelderige luxe.

Laatst nog op het nieuws, steeds meer kinderen groeien op in armoede. Ook kinderen van Nederlandse afkomst. Dan kan je 350 euro overdreven vinden.....maar minder uitgeven lijdt blijkbaar nog steeds tot problemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:35

Het nibud vindt ook dat je een 18-jarige nog zakgeld moet geven en onder armoede valt volgens hen ook het niet hebben van een tv..En je buffer aan spaargeld zou 'slechts' 3550 euro moeten zijn. Hoe ze het berekenen weet ik niet, maar ik heb geen hoge pet op van het nibud en hun adviezen. Commutatief en dan weer terug rekenen per maand durf ik het nog wel te geloven. Als ze eenmaal naar school gaan krijg je die eigen bijdrages, schoolgeld en schoolreisjes erbij. En dat is weer per school afhankelijk. Er zijn al basisscholen waar verwacht wordt dat je als ouder je kind een Ipad meegeeft. En het schoolreisje gaat dan weer naar vul maar in, per bus of vliegtuig..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:41

Wij hadden 3 kleine kinderen met max 2 jaar ertussen.
En wij leefden van 700 per maand (hielden we over om van te leven).
Daar reed ik ook nog een autootje van.

Dus 2V en 3 kids, waarvan 2 in de luiers.
En later ook gewoon zwemles betaald enz.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:43

Ik ga me verder niet mengen in de discussie, maar wil even laten weten dat de wet omtrent de Bijstand voor jongeren onlangs gewijzigd is. Vroeger kon je altijd Bijstand krijgen, nu kunnen jongeren tot een bepaalde leeftijd (ik dacht 24, maar in ieder geval 21) dat niet meer. Zij worden geacht een opleiding te volgen of te werken, en anders eventueel onderhouden te worden door hun ouders.

Dus opmerkingen als 'Mijn tante kreeg vroeger toen ze 20 was ook gewoon Bijstand', gaan nu niet meer op.

Deze wijziging is eigenlijk alleen problematisch voor jonge moeders. Die zijn bij het ingaan van de wet goed in de problemen gekomen. Ik dacht dat daar nu een speciale regeling voor gekomen was, maar die geldt wel alleen voor alleenstaande tienermoeders die verder helemaal niemand hebben.
Misschien is het dus handig voor de TS om verder door het leven te gaan als alleenstaande (toekomstige) tienermoeder, en vriendlief verder buiten beschouwing te laten. Als je alleenstaand bent kun je hulp krijgen. Zolang vriendlief in beeld is zal hij geacht worden om voor inkomen te zorgen.

Dat betekent niet dat je je relatie moet verbreken, maar wel dat je formeel alleenstaand bent. Je zult dan ook alleen hulp krijgen voor jou en je kind alleen, maar dat is op dit moment wel het beste denk ik. Je vriend, en dingen als samenwonen komen later dan wel weer. Eerst jullie kind onder de pannen zien te krijgen.