Kun jij reanimeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kun jij reanimeren

Ja
414 (62%)
Nee
203 (30%)
Ja, ik heb al eens moeten reanimeren
50 (7%)

Totaal aantal stemmen: 667

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:38

Ik heb het papiertje dat zegt dat ik het kan. En op de pop gaat het reanimeren en beademen ook al jaren prima.
Maar de eerste keer dat er iemand naast mij neer ging stond ik als versteend te kijken hoe andere mensen er (helaas tevergeefs) mee bezig gingen. Ik heb het idee (de hoop) dat ik als ik echt zou moeten volledig op automatische piloot mijn cursussen afdraai en achteraf niet meer weet hoe of wat.
Van het oefenen op de babypop heb ik nog wel eens nare dromen.

Sjors

Re: Kun jij reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:59

Nee ik kan het niet. Maar ik vind het is zeker wel 'interessant', hoe raar het ook klinkt :') Wil altijd al eens een EHBO-cursus met reanimatie doen, maar vind het altijd zo duur. Nu ik hier gelezen heb dat het ook vergoed kan worden door de verzkering ga ik het zeker eens uitzoeken hoe dat nou zit :j

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:07

Ja, als verpleegkundige en BHV'er.
heb het nog nooit in het echt hoeven doen

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:08

Ja voor mijn werk , ehbo en bhv'r

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:19

Barbabientje schreef:
Ik ga me hier ook niet voor opgeven :n
Nu al een paar keer meegemaakt dat ik in een acute situatie door een paar van die know-it-alls werd afgesnauwd. Sta je daar met je goede gedrag :') Tegenwoordig loop ik (als er genoeg mensen omheen staan) gewoon lekker door..

Ik ben laatst bij een reanimatie geroepen via het AED-netwerk bij mijn in het dorp. Veel politie, 2 ambulances en volledig team van de brandweer, plus zo'n 6-7 hulpverleners uit de buurt. Alle professionals waren echt supervriendelijk, tijdens de reanimatie kreeg je netjes te horen of je het goed deed, en na afloop uitgebreid nagepraat met eerst het ambulancepersoneel ter plaatse, en daarna met het brandweerteam bij een kop thee bij een van de leden thuis.

Voor veel buurtgenoten was het de 1e keer en een aantal van hen was ook flink van slag, maar daar werd echt alle tijd voor genomen door de profs. Ik heb het al frequent meegemaakt op mijn werk (Intensive Care verpleegkundige), waar ik ook deel uitmaak van het reanimatieteam, en dus ook de ALS cursus gevolgd (en gegeven) buiten alleen de BLS. Voor mij was het dus meer 'business-as-usual', voor zover dat natuurlijk kan bij een reanimatie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:25

Ik heb het destijds op school geleerd en daarna op stage ook nog eens bij veiligeheidscursus en bij eerste baan idem. Daarna geen les meer in gehad maar ik "oefen" de handelingen regelmatig droog op een stevig kussen.

Wel helaas nodig gehad waar het geluk was dat we met drie waren die konden reanimeren. Daardoor is mijn taak beperkt gebleven tot hoofd in goede houding en vooral mond toegankelijk maken en houden omdat de man volledig in kaakkramp zat en via neus beademen niet lukte. Dankzij ons snelle handelen heeft de man het zonder restschade overleeft.

Was op hardloopwedstrijd waar de man een paar honderd meter voor de finish voorover klapte en bleef liggen. Het duurde precies 15 seconden tot we doorhadden dat het niet ok was en we van drie kanten naar de man zijn gespurt, daarna duurde het nog best even voor de ehbo door had wat er gaande was en de ambulance er was. Zijn dus zeker een minuut of 8 doorgegaan met zijn drienl

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:46

Idem voor werk en helaas ook al meerdere keren moet toepassen waarvan 3 keer met goed resultaat en 2 keer waarbij de persoon het niet heeft gehaald.
De aed netwerk bij mij in de omgeving heb ik mij wel voor opgegeven 1 keer oproep gehad maar was toen aan het werk en nu 3 x in een week tijd terwijl ik in buitenland zit.
Wat ik hoor van collega die wel erbij is geweest bij de laatste oproep was dat er een goede samenwerking was tussen de opgeroepen mensen en de officiele hulpverleners.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:15

Voor mijn werk bij de Reddingsbrigade heb ik ebbo, reanimatie en zuurstof papieren. Heb het tot nu toe 1 keer gebruikt in al die 7 jaar. :)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:22

Ik heb het ook geleerd, maar dat is jaren terug, dus ik ben bang dat ik niet meer netjes volgens het boekje kan handelen als iemand naast me neervalt. Ik heb al wel meermaals ervaren dat ik wat dat betreft niet versteen en echt vreselijk nuchter blijf nadenken, dus ik hoop dat ik - mocht er ooit sprake van een reanimatie - in ieder geval kan doen wat er binnen m'n kunnen ligt. :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:25

Ja, ik en twee keer in het echt toe moeten passen.
Eenmaal met succes en eenmaal zonder succes... maar in het laatste geval was de overlevingskans van die persoon sowieso minimaal.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 02:59

Ja bhv-er, nog nooit in het echt hoeven doen gelukkig!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 06:13

Vorig jaar een ehbocursus gedaan, na de zomer is de opfriscursus daarvan. Eigenlijk specifiek voor kinder ehbo geregeld via het kdv van mijn dochtertje, maar het reanimeren hebben we ook op een grote pop gedaan (en op een kinderpop en een babypop). Heb ook een pasje in mijn portemonnee dat ik bevoegd ben tot reanimatie.
Gelukkig nog nooit hoeven toepassen. Denk dat ik nog steeds in de stress zal schieten en hoop dat er nog iemand aanwezig zal zijn om het te doen, of mij iig te coachen. Maar als het echt moet ga je mss idd gewoon op autopilot je ding doen...

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 06:52

Ben verpleegkundige en doe elke 2 jaar de training. Daarnaast krijg ik oproepjes om te reanimeren in de wijk. Er wonen in mijn wijk een hoop ongezonde ouderen. Dus ik reanimeer zo'n 3 keer per jaar. Krijg wel meer oproepjes, maar ik ben vaker op mijn werk dan thuis, dus ik kan niet altijd heen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:45

Ik kan reanimeren, ik ben bhv'er op mijn werk.

Gelukkig nog nooit hoeven doen.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:57

Ik heb het geleerd op school maar weet niet meer precies hoe en wat helaas

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:58

Eigenlijk zou je ook een reanimatie app moeten hebben die automatisch en verplicht op je telefoon staat die het tempo voor je bij houd automatisch een signaal naar 112 stuurt met locatie als je hem activeert en die je er doorheen praat

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:05

Dit word mijn 4e jaar BHV. In de praktijk nog nooit écht hoeven toepassen, gelukkig.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:18

Ik ben BHV-er Dus ik wordt geacht te kunnen reanimeren. Echter nog nooit in het echt hoeven toe te passen. Ik hoop dat het geleerde op de poppen, ook in het echt gaat lukken. Want hoe goed je het ook kan op een pop. in het echt is het altijd anders! Ook heb ik speciale kinderreanimatie gehad.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:34

Barbabientje schreef:
Nu al een paar keer meegemaakt dat ik in een acute situatie door een paar van die know-it-alls werd afgesnauwd. Sta je daar met je goede gedrag :') Tegenwoordig loop ik (als er genoeg mensen omheen staan) gewoon lekker door..

Ik wordt nieuwsgierig, in wat voor omgeving was dit?
20 jaar werken in de hulpverlening maar ik heb de situatie nog niet meegemaakt.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:58

A3a1 schreef:
Barbabientje schreef:

Ik wordt nieuwsgierig, in wat voor omgeving was dit?
20 jaar werken in de hulpverlening maar ik heb de situatie nog niet meegemaakt.

Iemand die van z'n fiets was gevallen, wilde gaan helpen maar allemaal van die omstanders die het beter wisten, door ambu personeel en politie heel netjes behandeld hoor!

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:04

Hier nog iemand die kan reanimeren.

Op het werk doe ik het regelmatig (aantal keer per maand), ook naast het werk heb ik ooit eenmaal 'prijs' gehad.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:15

Ik heb ooit 3 jaar geleden een cursus gedaan, maar ik ben nooit naar de herhalingscursus gegaan dus het is eerlijk gezegd wel weer een beetje weggezakt. Ik heb het (gelukkig) nog nooit hoeven te doen.

Ik heb wel een app van de Hartstichting op m'n telefoon. Mocht reanimeren ooit nodig zijn, dan druk je op een knop en vertelt de app precies wat je moet doen volgens de stappen. Ook kun je vanuit de app heel handig 112 bellen, mocht je alleen zijn en iemand anders dat niet kan doen terwijl jij reanimeert :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:18

Huisdieren, ja. Mensen nooit geleerd. :+

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:27

xEmily schreef:
Ik heb een vermijdende persoonlijkheid :=
Ik weet niet, maar eens een keer rustig over nadenken want dat is ook weer zo :=

Elke minuut sat je wacht sdaalt de kans enorm dat iemand het kan overleven. Eens je aan het reanimeren bent en je weet wat je aan het doen bent zit je in u eign bubbel. Achteraf krijg je een goed gevoel omdat je toch je best hebt gedaan om iemand zijn leven te redden. Zou eerder schuldgevoel krijgen wanneer je niets doet terwijl je wel iets kan doen... Maarjah iedereen zijn ingesteldheid is anders natuurlijk ;).

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:33

Ik kan reanimeren, ook verpleegkundige op de spoedgevallen. Helaas al enkele keren moeten doen. Collega van mij is ooit eens naar een peuter gemoeten die gevallen was in de vijver, zag helemaal blauw en enkele minuten onder water gelegen. Al een geluk is de oma meteen beginnen reanimeren, kindje heeft tijd in het Ziekenhuis gelegen aan de beademing etc maar dankzij de oma is het kindje goed hersteld! Moest zij hebben gewacht of niets gedaan tot m'n collega toe kwam met de ziekenwagen was die kleine er wss niet meer of mits enkele nadelige gevolgen.
Zelf een wiegedoodje moeten reanimeren die we er niet door kregen, die komen spijtig genoeg ook vaak voor...