Wat als je niet met je schoonfamilie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Wat als je niet met je schoonfamilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:50

Ik zou ook eerder gaan opteren voor een vaste structuur en regels. zo te lezen gaan schoonouders niet direct meegaan, en schoonvader verveelt hem.
Misschien is het een optie voor jouw om parttime buitenshuis te gaan werken, en snamiddags wat te helpen op de boerderij, dan heb jij wat tijd "weg", en toch ook het leuke werk op de boerderij (naar later toe met kinderen ook beter te combineren dan 1 vaste fulltime job). En dan kan er afgesproken worden met schoonvader dat hij in de voormiddag welkom is op stal, maar in de namiddag liever niet ivm privacy van beide partijen. Vriend kan dan svoormiddags alle klusjes doen dat hij liever met hem doet, en snamiddags zijn jullie samen/vrij.
En dit ook gewoon in een contract op papier zetten.
Ik denk dat als schoonvader niet meer tegengehouden wordt om iets te doen met het bedrijf, dat dit na verloop van tijd wel wat zal afzwakken, zeker als hij ziet dat het prima loopt.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 16:49

Het is helaas een veel voorkomend probleem bij boerengezinnen. Ik kan zelf heel goed mijn mijn schoonouders door 1 deur maar mijn partner had ( en soms nog heeft ) veel problemen met zijn ouders en dan voornamelijk zijn vader. Toen het echt niet meer ging is er op aandringen van mij een mediator ingeschakeld en door die gesprekken hebben we inzicht gekregen in de behoeften in meningen van elkaar. Soms knettert het nog wel even maar lang niet meer zoveel als vroeger.

Ik zou je dus adviseren om met een mediator om te tafel te gaan zitten. Die weet vaak precies de pijnpunten te vinden en bespreekbaar te maken. En veel mensen hebben toch ook de neiging om rustiger te blijven als er anderen bij zitten. Er zijn mediators die speciaal gericht zijn op boerengezinnen, juist omdat het zo vaak daar voorkomt.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:29

In zo'n gesprek kan je vriend vragen wat voor je vader nu het belangrijkste is: wil hij fysiek iets te doen hebben op het bedrijf? Of wil hij nog een stukje leiding geven omdat hij denkt dat je vriend er nog niet helemaal klaar voor is? Of wil hij naar buiten toe kunnen laten zijn dat hij nog steeds bij het bedrijf hoort?
Dat is duidelijk proberen te krijgen wat zijn belangen zijn, daarna kan je kijken om daaraan een stukje tegemoet gekomen kan worden.

Als je vriend denkt dat wat zijn vader het liefste wil voor hemzelf een probleem vormt, kan hij zeggen waarom hij dat niet wil en ook wat wel zou kunnen. Hij kan ook vragen of zijn vader zich kan voorstellen waarom dat voor hem zo voelt en hoe hij het zou vinden/wat hij zou doen als hij in de positie van zijn zoon zou staan.

Je wil vooral dat zijn vader zich gaat inleven in jullie situatie maar ook het gevoel krijgt dat jullie willen horen wat hij belangrijk vindt en daar waarde aan hechten. Hij wil waarschijnlijk gehoord worden en wat erkenning krijgen voor zijn bijdrage aan het bedrijf. Hij moet zich echter ook gaan realiseren dat je zoon ook erkenning wil voor zijn nieuwe positie en ook voor erkenning van jou als zijn partner.

Als je vriend het lastig vindt om zo'n soort gesprek zelf te voeren of denkt dat papa beter zal luisteren met een onpartijdig gespreksleider erbij dan is een mediator erbij inderdaad een goed idee. Die heeft geen belang bij de uitkomst, is niet emotioneel betrokken en is getraind in dit soort gesprekstechnieken.

Ik ben zelf ook mediator en als jullie meer willen weten kan ik je wel een website geven waar je mediators uit je omgeving kan vinden. Stuur dan maar een pb.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:51

Tja. Lastig.
Weet je wat het is? Als je emmer van werk bv overvol zit zul je daar even afstand nemen. Tot de eerste irritatie wat is gezakt en dan voorzichtig weer mee om gaan.
In dit geval is jouw emmer ook vol. Op een of andere manier moet die emmer eerst leeg/ leger voor je verder kan.

Neem even afstand vd situatie. Al is het doordeweek. En probeer dan eens plan van aanpak voor verder te overdenken.

Maar dat is als makkelijk gezegd als buitenstaander. Maar denk er maar eens over.

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 08:40

Druk weekend achter de rug, maar wel veel over alle oplossingen nagedacht.

Stap 1 voor mezelf is de huisarts bellen.
Heb mijn vriend ook gevraagd om over oplossingen na te denken.
Hoop dat hij het ziet zitten om met een mediator rond de tafel te gaan zitten.

Voor als nog blijf ik uit de buurt van mijn schoonvader. Als hij op stal is blijf ik weg.
Kan het in ieder geval ook niet mis gaan.
Ben er bang voor als we weer op oude voet verder gaan het weer wachten is tot de boel weer ontploft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:27

Dat lijkt me heel verstandig TS :)

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 10:43

Afspraak bij de huisarts staat.
Donderdag ochtend gaan we er heen.
De assistent heeft extra tijd in gepland.
Wordt er wel gruwelijk zenuwachtig van, maar weet ook dat het beter is.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:09

Goed zo! Fijn dat je vriend meegaat, is voor de huisarts ook makkelijker lijkt me omdat hij dan een totaalbeeld van de situatie kan krijgen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:26

Succes TS!! Fijn dat je vriend mee gaat :)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:48

Ik herken de situatie grotendeels wel. Ook wij hebben het bedrijf (waar ook de woning was buiten gehouden) over genomen van mijn schoonouders.
Omdat mijn (nu) man toendertijd op zijn strepen is gaan staan zijn wij meteen in het huis getrokken. Gelukkig leven mijn schoonouders in deze tijd en snapten dat het geen doen is om ons ergens anders te laten wonen. Maar dat is echt niet gemakkelijk gegaan. Ook mijn schoonvader is een man die het graag allemaal 'op zijn manier' heeft, maar ook daar is mijn man op zijn strepen gaan staan en hem verteld dat het nu ons bedrijf is en wij dingen op onze manier doen. Daarbij ben ik ook niet bepaald bang of teruggetrokken uitgevallen dus mijn schoonvader snapte vrij snel wat de bedoeling was.

Nu (een jaar of tien later) gaan we heel goed met elkaar om.

Je vriend zal heel duidelijk moeten zijn. Heel duidelijk. Ik heb het gevoel dat hij het ook allemaal laat gebeuren, ook al snapt hij jou ook. Hij zal ook gewoon heel duidelijk moeten zijn. En hij mag er ook best op aandringen dat zijn ouders vertrekken. Hij hoeft ze er niet uit te zetten maar een beetje druk leggen is niks mis mee. Zolang zij daar nog wonen hebben ze op alle fronten veel te veel zeggenschap en dat gaat nooit werken. Geen schoonvader die mij zover kreeg om te vertrekken als hij hier is.
Hij kan zich OF voegen OF wegblijven... de keuze aan hem.

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 19:23

Voor mijn vriend is het ook niet makkelijk.
Hij wil zijn vader ook niet tegen het hoofd stoten.
Die heeft tenslotte jaren meegewerkt in het bedrijf, en het is en blijft zijn vader.

Ik zou zelf ook willen dat hij wat meer zou doorpakken wat dat betreft, en hoop dat het gesprek met de huisarts morgen een stap in de goede richting is.
Verwacht dat ik doorgestuurd ga worden naar een psycholoog, en hopelijk heeft die ook goede tips

Mijn vriend wil het echt wel goed doen, maar zijn vader is erg dominant, hij is ook niet gewoon om tegen zijn vader in te gaan.
Kan me goed voorstellen dat hij dan de wind van voren kreeg als kind/puber.
Dus dat zit er (helaas) bij mijn vriend niet in. :n

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:33

Succes morgen bij de huisarts TS! En kijken of een mediator iets kan betekenen voor jullie :)

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 09:41

Gister gesprek gehad met de HA, was een fijn gesprek. :j
HA kent mijn schoonfamilie ook, zitten allemaal bij dezelfde.
Dus kent onze situatie wel een beetje, en begreep ook wel dat het allemaal niet makkelijk was.
Doorverwijzing gekregen, en nu moet ik 16 juni naar de psycholoog.
Vind het jammer dat het nog even duurt, maar eerder was er geen plek, hoop dat het fijn persoon is waar ik terecht kom.
Nog 2 weken even doorbikkelen, gelukkig gaat het wel iets beter.
Schoonvader laat zich veel minder zien op stal, hopelijk blijft dat voorlopig ook zo.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:50

Fijn dat het goed ging bij de huisarts, en 2 weken is te overzien. Hebben jullie het nog gehad over een mediator, want dat vond ik wel een heel goed idee?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:01

098 schreef:
Het is zeker niet dat ik alle adviezen in de wind sla.
Al meerdere keren aangeven dat hier weg geen optie is.
Dat is niet mogelijk met het bedrijf.
Doordeweeks is er personeel en in het weekend niet. In het weekend even ertussenuit is dus geen optie.
Ik kan en wil mijn vriend niet overal mee opzadelen.

Werk wordt aan gewerkt, ik heb verschillende sollicitaties lopen en sta ingeschreven bij uitzendbureaus.

Het afgelopen jaar is er veel voorgevallen, ik kan weer op oude voet verder met schoonvaders maar dan is het wachten tot de bom weer ontploft.
Daar heb ik geen zin meer in, en is mijn besluit dat ik geen contact meer wil met mijn schoonvader.
Het is iedere keer een graatje erger geworden, en het is nu al te ver gegaan.

Mijn vriend laat zeker niet over zich heen lopen, hij heeft zijn vader al vaker afgeremd wat er dan in resulteert dat schoonvader een paar dagen boos is.
Voor mijn vriend is dit ook geen makkelijke situatie, niemand heeft hier voor gekozen.

Dan moet jij misschien de houding van je vriend maar overnemen.
Als schoonpa over de schreef gaat hem afremmen en desnoods even buitenspel zetten.
Je trekt je veel te veel aan van die man en daarom voel je je zo gestresseerd.
Wat is het ergste wat hij kan doen? Je uitschelden? Maak voor jezelf opties en zorg ervoor dat de kracht weer bij jou ligt. Wat denkt hij wel niet, jij hebt ook je grenzen :Y)
Grote kans is dat als je je niet onderdanig opstelt en niet meer op hem reageert zoals hij gewend is dat hij je dan ook anders gaat behandelen.

Na 20.00 niet meer aan jullie deur, geen gescheld en als iemand boos is kan die zelf in zn sop gaarkoken.

Als je wilt blijven bij je vriend,niet met je schoonouders wilt praten en niet kunt verhuizen dan is de enige wat moet veranderen jij :)

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:54

Als je wilt blijven bij je vriend,niet met je schoonouders wilt praten en niet kunt verhuizen dan is de enige wat moet veranderen jij :)[/quote]

Het mooiste zal zijn als je als familie verder kunt.Dan moet iedereen geven en nemen.Er moet rekening met elkaar gehouden worden.Dat bereik je niet door TS alleen te laten veranderen.
TS Goed bezig met hulp zoeken en aanvaarden.Bemiddeling zal ook fijn kunnen zijn.

Ben jij maat in het bedrijf?of op loonlijst?Of zitten je schoonouders er nog bij in?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:59

Toch moet er ergens een begin zijn en die moet binnen het bereik dan de ts zijn.
De ts kan haar schoonvader niet veranderen, niet haar woonsituatie en er vallen een hoop opties af.
De rest kan nu nog niet veranderen, dus ligt het nu aan de ts :)

Wat ik bedoel dat hoe moeilijk het ook is, de ts naar kracht in zichzelf moet zoeken.
Bijv, de huisarts waar ze nu is. Paniek en stress komt omdat je geen grip hebt op de situatie.
Dus moet er grip gecreëerd worden.

Vanuit daar zijn er verschillende situaties mogelijk.

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 11:08

Met de houding van mijn vriend overnemen bereik ik niks.
Van mijn vriend kan hij het redelijk hebben, maar van mij accepteert hij dat zeker niet.
Zo is hij op mijn vriend even boos, en ik wordt minstens een week genegeerd.
Voorheen heb ik gedaan of mijn neus bloede, als schoonvaders dan weer zijn nukken had deed ik alsof er niks aan de hand was. Maar dat breekt ook op.
Ik heb het gevoeld dat hij mij ook helemaal niet accepteert als schoondochter.
Wat ik vind en denk doet er bij hem helemaal niet toe.
Als ik aangeef dat hij iets niet moet doen, trekt hij zicht er niks van aan, zegt mijn vriend er wat van, is hij even boos op mijn vriend en wordt ik genegeerd.

Ik zit (nog) niet in maatschap met mijn vriend, mijn schoonouders ook niet meer.
Bedrijf is nu volledig van mijn vriend, en ik heb mijn vriend ook aangegeven dat ik pas in maatschap met hem wil als zijn vader volledig bij het bedrijf weg is.

Ik heb geen zin meer in conflicten, het wordt iedere keer een beetje erger, en naar mijn gevoel houd het nooit op.
Vind het verschrikkelijk dat ik niet met mijn schoonouders door 1 deur kan, dat had ik me ook nooit kunnen voorstellen.
De bedoeling is ook dat de psycholoog mij wat weerbaarder gaat maken, dat ik met de situatie om leer gaan. Want daar heb ik veel moeite mee.

Mediator heb ik het over gehad, maar (totaal geen verassing) gaat schoonvaders daar niet aan meewerken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 11:15

098 schreef:
Die heeft tenslotte jaren meegewerkt in het bedrijf, en het is en blijft zijn vader.

Mijn vriend wil het echt wel goed doen, maar zijn vader is erg dominant, hij is ook niet gewoon om tegen zijn vader in te gaan.
Kan me goed voorstellen dat hij dan de wind van voren kreeg als kind/puber.
Dus dat zit er (helaas) bij mijn vriend niet in. :n

Hij is nu niet meer 'slechts' de zoon van zijn vader, hij is nu de eigenaar van een bedrijf, een zelfstandige en vanuit die positie mag hij best grenzen trekken en eisen stellen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 11:31

Quote: Mediator heb ik het over gehad, maar (totaal geen verassing) gaat schoonvaders daar niet aan meewerken.

Het is het een of het ander, of hij gaat meewerken of hij komt niet meer op het bedrijf. En dat is heel cru, maar wat moet je anders? Jullie wonen daar met z'n allen, en we leven in een democratie, het is dus geven en nemen.

Maar zorg inderdaad dat je eerst zelf wat weerbaarder word, zet je eisen voor jezelf op papier en lees dat af en toe terug. Kijk ook in de toekomst, wil je echt nog 2, 5 of 20 jaar aanmodderen?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 11:33

nynke55 schreef:
Quote: Mediator heb ik het over gehad, maar (totaal geen verassing) gaat schoonvaders daar niet aan meewerken.

Het is het een of het ander, of hij gaat meewerken of hij komt niet meer op het bedrijf. En dat is heel cru, maar wat moet je anders? Jullie wonen daar met z'n allen, en we leven in een democratie, het is dus geven en nemen.

Maar zorg inderdaad dat je eerst zelf wat weerbaarder word, zet je eisen voor jezelf op papier en lees dat af en toe terug. Kijk ook in de toekomst, wil je echt nog 2, 5 of 20 jaar aanmodderen?

Idd, het een of het ander. Anders kom je niet zomaar verder denk ik.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 13:45

Moeilijke situatie Ts, ik snap dat dit je opbreekt.
Wat ik je mee wil geven... Je kan de ander niet veranderen, en sterker nog (ik kom uit het zelfde milieu als je vriend, dus ik weet waar ik over spreek) een boer die al jaren iets op de zelfde manier doet of denkt al helemaaaal niet! En nee ik wil de 'boeren' niet over 1 kam scheren, maar het zijn hardwerkende mensen met hart voor hun werk en al hun passie ligt in het bedrijf...

Wat je alleen kan doen is je houding ten opzichte van die ander aanpassen waardoor er mogelijk bij de ander een nadenk-reactie ontstaat. Dit alle door heel dicht bij jezelf en de realiteit te blijven. Als je ergens een mening of idee over hebt, blijf dit ook aangeven. Dwing het niet af, maak er geen ruzie over... Enkel en alleen uitspreken volgens de wie/wat/waar/waarom en hoe. Dit geeft vaak veel duidelijkheid.

Ik weet niet welke situaties er voor gevallen zijn. Maar bij mij kon ik zelfs de stal niet goed uitmesten (later autorijden, verbouwen van huis, aankoop van paard en nog vele situaties) ik werd gecontroleerd, verbeterd en tot verschrikkelijke uitgesproken woorden aan toe ruzie gehad. Zo erg dat ik zelfs het huwelijk in gevaar bracht volgens de persoon in kwestie omdat ik niet wilde 'luisteren'. Ik was 18 jaar...

Wat ik ben gaan doen is mijn eigen houding aanpassen. Ik gaf rustig aan dat ik weet wat ik moet doen, dat ik volwassen ben, en dat als het niet wilde lukken, dat ik hulp zou vragen. En zo situatie op situatie. Keer op keer...

Ook heb ik geleerd om iemand tussen de wenkbrauwen aan te kijken. Hierdoor pak je niet de 'blik in de ogen' van de tegenpartij mee, waardoor ik sterker stond.
Nu zijn we 7 jaar verder, en pas vorige week! had ik voor het eerst een gevoel van waardering van de tegenpartij.

Ik hoop dat je je hart kan luchten bij de psycholoog en dat je met name praktische handvaten meekrijgt om hier mee om te leren gaan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 19:31

Is die vraag hem wel eens gesteld of hij jouw als schoondochter ziet? Of wat hem dwars zit aan bv jouw houding?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:05

Wat goed dat je naar een psycholoog gaat! Ik denk dat je daar langzamerhand wel handvatten krijgt om met deze situatie om te gaan. Ik denk dat het uiteindelijk zal gaan om grenzen stellen. Als jij kan leren jouw grenzen aan te geven, op een rustige en duidelijke manier dan zullen er vanzelf oplossingen komen. Hiermee bedoel ik niet dat dit aan jou ligt, zo te lezen is jouw schoonvader een 'typische' ouderwetse boer die altijd de touwtjes in handen heeft gehad en de orders uitdeelde. Een vrouw die voor hem zorgt en mensen om hem heen om te commanderen. Dat hij jou niet als schoondochter accepteert zegt dan ook niks over jou, het had niet uitgemaakt wie jij was geweest, hij wil de controle houden over alles en iedereen.
Dat stuk is hij gewend en kan je hem ook niet kwalijk nemen, je kan hem ook niet meer veranderen, wat je kan veranderen is hoe je er zelf mee omgaat en dat ga je wel leren :)
Als jij de kracht krijgt om hier mee om te gaan zal je veranderen en dan verandert de situatie met je mee, weet ik zeker. Als jouw vriend het gevoel krijgt dat hij een sterke vrouw naast zich heeft staan die duidelijk is en haar grenzen aan geeft zonder 'labiel' te worden zal hij zich ook beter kunnen wapenen tegen zijn vader en weer andere keuzes kunnen en durven maken.
En bij dit hele proces is naar de psycholoog gaan stap 1, dus je bent goed bezig! Echt, heb vertrouwen in jezelf en in je vriend.

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 09:09

Heb inmiddels nog wat gesprekken met mijn vriend gehad, en ben er ook achter dat hij bang is dat zijn vader hem dadelijk niet meer wil zien/kennen als hij hem helemaal van stal af houd, of eisen gaat stellen. :(:)
Dat is dus iets wat ik helemaal niet wil, en voel me er ook wel rot door.
Hij mag hier niet de dupe van zijn, voor hem ook absoluut niet leuk dat zijn vriendin en vader niet door 1 deur kunnen. :n

Voorlopig iig de afspraak met de psycholoog eens afwachten.
Schoonouders gaan komend weekend een weekje op vakantie dus dan kan ik hopelijk ook een beetje bijtanken.