maximuss schreef:Ik zie door mijn werk wekelijks een aantal zelfmoorden en pogingen tot en lang niet iedereen heeft een berg problemen of een heel moeilijk leven... Wat voor de een een reden is om er een eind aan te maken is voor de ander futiel. Mensen kunnen tegenwoordig veel minder hebben en dan loopt het potje vlug over. Een mislukte relatie of problemen op het werk zouden voor mij nooit redenen zijn om er vrijwillig een eind aan te maken maar dat zijn nu net wel de dingen waardoor velen het doen. Velen doen het ook in een opwelling: ze krijgen slecht nieuws en zijn toevallig alleen op dat moment en hoppakee.
Wij zijn meestal als eerste hulpverleners ter plaatse en de miserie die je dan ziet bij de nabestaanden, dan verlies je ergens wel even alle respect voor de dode. Heb laatst een schrijnend geval gehad van een twintiger, jonge vader, net een huis gekocht: acuut slecht nieuws gekregen op het werk en heeft zich thuis direct van kant gemaakt. Had briefje gelegd voor zijn vriendin dat ze niet mocht binnenkomen. Vriendin komt thuis met de baby en haar hele wereld stortte in: er was niks geregeld en ineens staat ze er volledig alleen voor met een kind en een dijk van een lening.... Ik geloof heilig in het baas zijn over eigen leven maar als je dergelijke engagementen aangaat naar anderen toe dien je ze eerst te regelen alvorens te verdwijnen.
maximuss schreef:Ik weet niet hoeveel ervaring jullie hebben om zo hoog van de toren te blazen maar wij leren die persoon in een sneltempo heel grondig kennen (contact familie en naasten, artsen, medisch voorgeschiedenis, antecedenten,ed) en ja dan kun je je wel een beeld vormen en in 80% van de gevallen strookt dit niet met de zielige, depressieve mens die jullie hier afschilderen.
Ik hoop dat je zelf ooit in gaat zien dat je echt vreselijk arrogant over komt op deze manier en het laatste waar iemand op zit te wachten die al met zijn ziel onder zijn arm loopt is een persoon met zo'n instelling.
Waar haal je het lef vandaan om te kunnen zeggen dat mensen om het minste geringste al zoiets zullen gaan doen. Denk je dat mensen die superveel meegemaakt hebben aan jou als vreemde bemoeial alles wat er in hun leven/hoofd speelt gaan uitleggen? Vaak zijn deze mensen al emotioneel getraumatiseerd en kunnen ze het niet eens naar behoren uitleggen. Als ze zo'n zware periode al overleven zullen zij misschien pas na jaren beseffen waar zij toentertijd daadwerkelijk doorheen zijn gegaan. Denk je nou echt dat je zo iemand echt leert kennen? Ik vind dat zo iemand als jij geen hulpverlener zou mogen zijn want je begrijpt depressies totaal niet. Als je echt depressief bent komt dat vaak door je omgeving en/of door de maatschappij in het algemeen, denk je dan dat deze mensen nog de liefde voor hun nabestaanden voelen om alles voor hun dood te gaan regelen? De nabestaanden in kwestie zullen ook niet altijd eerlijk antwoorden als zij zelf (oa) de probleemveroorzakers zijn. Eigenlijk zouden alle hulpverleners zelf mensen moeten zijn die eerst uit een diep dal zijn gekropen maar waar het nu goed mee gaat. Daar zouden deze mensen echt wat aan hebben.