De dag dat iemand besluit..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:46

maximuss schreef:
Ik weet niet hoeveel ervaring jullie hebben om zo hoog van de toren te blazen maar wij leren die persoon in een sneltempo heel grondig kennen (contact familie en naasten, artsen, medisch voorgeschiedenis, antecedenten,ed) en ja dan kun je je wel een beeld vormen en in 80% van de gevallen strookt dit niet met de zielige, depressieve mens die jullie hier afschilderen. En het is iid een heel romantisch beeld: arme mens die jarenlang tevergeefs tegen de innerlijke demonen vecht maar dat beeld klopt maar in een heel beperkt deel van de zelfmoorden. Qua de mensen zelf niet kennen: ik zit gemiddeld een keer om de twee weken op een dak bij iemand die wil springen (iemand anders hier kandidaat of is het veel leuker achter het scherm?) en ja dan hoor je al eens schrijnende verhalen en dan probeer je te helpen waar je kunt... En ik heb idd weet van een paar gevallen die zich heel goed herpakt hebben en waar ik nog elk jaar een wenskaart van krijg. En ik weet er ook die het de volgende keer wel gelukt is en da's jammer maar hun eigen keuze. Kortzichtig nee hoor, realistisch ja :-)...

Als je zegt dat je die persoon wel heel grondig leert kennen, dan kan ik nog niet begrijpen dat je kan zeggen dat het in een opwelling gebeurd..

En van het dikgedrukte stukje word ik nogal naar van..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:46

maximuss schreef:
Ik weet niet hoeveel ervaring jullie hebben om zo hoog van de toren te blazen maar wij leren die persoon in een sneltempo heel grondig kennen (contact familie en naasten, artsen, medisch voorgeschiedenis, antecedenten,ed) en ja dan kun je je wel een beeld vormen en in 80% van de gevallen strookt dit niet met de zielige, depressieve mens die jullie hier afschilderen. En het is iid een heel romantisch beeld: arme mens die jarenlang tevergeefs tegen de innerlijke demonen vecht maar dat beeld klopt maar in een heel beperkt deel van de zelfmoorden. Qua de mensen zelf niet kennen: ik zit gemiddeld een keer om de twee weken op een dak bij iemand die wil springen (iemand anders hier kandidaat of is het veel leuker achter het scherm?) en ja dan hoor je al eens schrijnende verhalen en dan probeer je te helpen waar je kunt... En ik heb idd weet van een paar gevallen die zich heel goed herpakt hebben en waar ik nog elk jaar een wenskaart van krijg. En ik weet er ook die het de volgende keer wel gelukt is en da's jammer maar hun eigen keuze. Kortzichtig nee hoor, realistisch ja :-)...

Ik zou me daar gerust kandidaat voor willen stellen. Als je zo in je job staat en tegenover die mensen staat heb JIJ IMO niks meer te zoeken in dat beroep. :n
Je leert de persoon kennen die zij vrijgeven. Om iemand grondig te leren kennen heb je veel langer nodig dan jij gemiddeld "krijgt". :n
Bah als dit de mensen zijn die op zelfmoordlijnen zitten begin ik e.e.a te begrijpen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: De dag dat iemand besluit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:49

Alleen al de opmerking 'een heel romantische beeld'. Romantisch? Alleen al de term in deze context. Ik sluit me bij Cynn en Ayasha aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:51

Ayasha schreef:
maximuss schreef:

Ik zou me daar gerust kandidaat voor willen stellen. Als je zo in je job staat en tegenover die mensen staat heb JIJ IMO niks meer te zoeken in dat beroep. :n
Je leert de persoon kennen die zij vrijgeven. Om iemand grondig te leren kennen heb je veel langer nodig dan jij gemiddeld "krijgt". :n
Bah als dit de mensen zijn die op zelfmoordlijnen zitten begin ik e.e.a te begrijpen.

Nou ja... Als je je elk geval persoonlijk aan gaat trekken kan je dat werk natuurlijk niet doen... Dat heeft niks te maken met hoe je tegenover die mensen staat, maar ok een stuk zelfbescherming.
Ik vind dit niet zo raar of respectloos beschreven eigenlijk :)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:58

Het heeft niks te maken met persoonlijk aantrekken. Natuurlijk moet je dat niet doen en dat verwacht iemand ook niet. Dan kan je inderdaad dit werk ook helemaal niet doen, is veel te zwaar beladen dan..
Maar ik mis het stukje respect en gewoon begrip in de posts. En van sommigen uitspraken krijg ik (maar dat is uiteraard persoonlijk en ik spreek niet voor iedereen) gewoon een nare smaak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:58

Persoonlijk aantrekken heeft hier niets mee te maken, het gebrek aan besef dat je idé van iemand gebaseerd is op contact met mensen die die persoon ook amper kennen stuit mij tegen de borst. Dat familie en vrienden en artsen zo vaak verrast zijn door zelfdoding geeft toch weer hoe veel mensen in die staat van gedachten zich kunnen verschuilen achter een glimlach. En als je dat "grondig kennen" noemt, ja dan kan ik me je opmerking dat het veelal in een opwelling gebeurt heel goed voorstellen. :j Romantisch zou ik het bovendien allerminst noemen, dat je romantisch en zelfdoding in één bericht gebruikt is op zich al apart te noemen.

En dan dat ietwat hooghartige vraagje over kandidaten. :) Nee, IMO sta je dan in het verkeerde broep. Dat heeft niks met realistisch zijn of niet te maken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:59

maximuss schreef:

dus alle mensen die het zelf van dichtbij hebben meegemaakt blazen hoog vd toren? Wat een arrogante houding heb jij, zeg. Naast mijn moeder heb ik anderen verloren aan zelfdoding...sommigen aangenaam in de omgang, sommigen (waaronder mijn ma) totaal niet. Maar al het gedrag kwam voort uit een onvoorstelbaar lijden....maar goed...de hulpverleners wisten het destijds ook zo goed: nee hoor..iemand die neppogingen doet, doet het nooit echt..nee hoor, ze heeft toegezegd dat ze hulp gaat halen dus er is geen reden tot angst...de statistieken wijzen anders uit...en er is overigens zelfs door die hulpverlenersgezegd toen ze nadat het gebeurd bij ons waren dat een zelfmoord nooit komt door een gebeurtenis maar altijd door iets van binnenuit wat niet goedzit.(precies in tegenstelling tot wat jij nu zegt dus).

Ik denk dat dat het grootste probleem is..mensen worden gezien als een verzameling statistieken, maar elk mens is uniek..de draagkracht van elk mens is anders etc. etc. Omdat iets bij de ene mens zo is wil het nog niet zeggen dat dat bij de andere ook zo is.Wil jeeen mens echt leren kennen en kunnen helpen dan kan dat alleen door alles los te laten en te praten en echt te luisteren...dit is dus al onmogelijk met de vooringenomenheid die jij hier tentoonspreid.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:01

verootjoo schreef:
Ayasha schreef:

Nou ja... Als je je elk geval persoonlijk aan gaat trekken kan je dat werk natuurlijk niet doen... Dat heeft niks te maken met hoe je tegenover die mensen staat, maar ok een stuk zelfbescherming.
Ik vind dit niet zo raar of respectloos beschreven eigenlijk :)

Ik ben het helemaal met jou eens.

Overigens reis ik dagelijks met de trein en gebeurt het inmiddels zo vaak dat er iemand springt, waardoor ik te laat kom of mensen uren vaststaan, vluchten missen of - zoals een laatst een mevrouw naast me - de diploma-uitreiking van haar kleindochter, dat het haast normaal is om te lezen over een aanrijding met persoon. Je raakt als het ware afgestompt, het raakt je simpelweg niet meer, het wordt vanzelf de zoveelste reden voor vertraging. En dat dat niet oke is, en misschien zelfs respectloos, daar kan ik me in vinden, maar tegelijkertijd snap ik de reacties soms ook wel. Ik heb weken (rond de feestdagen) dat ik elke dag een uur later thuis ben door springers. Dat is ook ontzettend vervelend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:04

Kan je nagaan hoe vervelend het is geweest voor die springer als laat thuis zijn voor jou al vervelend is. :n

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:11

maximuss schreef:
Ik zie door mijn werk wekelijks een aantal zelfmoorden en pogingen tot en lang niet iedereen heeft een berg problemen of een heel moeilijk leven... Wat voor de een een reden is om er een eind aan te maken is voor de ander futiel. Mensen kunnen tegenwoordig veel minder hebben en dan loopt het potje vlug over. Een mislukte relatie of problemen op het werk zouden voor mij nooit redenen zijn om er vrijwillig een eind aan te maken maar dat zijn nu net wel de dingen waardoor velen het doen. Velen doen het ook in een opwelling: ze krijgen slecht nieuws en zijn toevallig alleen op dat moment en hoppakee.
Wij zijn meestal als eerste hulpverleners ter plaatse en de miserie die je dan ziet bij de nabestaanden, dan verlies je ergens wel even alle respect voor de dode. Heb laatst een schrijnend geval gehad van een twintiger, jonge vader, net een huis gekocht: acuut slecht nieuws gekregen op het werk en heeft zich thuis direct van kant gemaakt. Had briefje gelegd voor zijn vriendin dat ze niet mocht binnenkomen. Vriendin komt thuis met de baby en haar hele wereld stortte in: er was niks geregeld en ineens staat ze er volledig alleen voor met een kind en een dijk van een lening.... Ik geloof heilig in het baas zijn over eigen leven maar als je dergelijke engagementen aangaat naar anderen toe dien je ze eerst te regelen alvorens te verdwijnen.

weet je? ik eet mijn schoen, wat zeg ik, 2, als het enige probleem van deze jongeman het slechte nieuws op het werk was....ieder mens is anders, draagkracht van ieder mens is anders, maar geen enkel psychisch gezond mens maakt er een eind aan vanwege slecht nieuws op het werk...zeker niet omdat hij ook nog aan vrouw en kind dacht gezien het beiefje...daar heb jij (aangezien ze al dood waren) ongetwijfeld niet het hele medisch dossier gezien en mss was dat er ook wel niet omdat hij altijd aan het overleven is geweest...maar ik vind het zeer kwalijk dat een hulpverlener die geacht wordt mensen te helpen op hun kwetsbaarste momenten er zo respectloos over praat...ook al voor de nabestaanden trouwens want die houden ws wel van hun man/zoon/vader...leuk als ze dan toevallig op bokt dit lezen...de hulpverlener die zo vriendelijk was vond onze man/vader maar een egoist en heeft geen respect voor hem.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:19

Wauw en ineens ben ik waardeloos in mijn job :-)... Qua oordelen kan dit tellen... En met "iemand kandidaat" bedoel ik dat iedereen hier gerust eens in mijn plaats mag gaan zitten op dat dak en dan kun je oordelen of ik mijn job ken of niet (en doe het een keer of vijftig en dan gaan we elkaar mss beter begrijpen). Ik begrijp heel goed dat het een coping- mechanisme is om elke zelfmoordenaar als een trieste mens te bekijken. Qua statistieken: tenzij je er tientallen hebt meegemaakt kun je geen algemeenheden verkondigen, ook niet als je het een paar keer van heel dichtbij hebt meegemaakt. Voor de rest zijn de meeste hier heel subjectief omdat ze zelf al een keer in de rol van getroffen naaste geduwd zijn.
Persoonlijke betrokkenheid van hulpverleners, dt is om problemen vragen: betrokken zijn tot het einde van de interventie en daarna hoofd leeg en naar de volgende want je zult maar de volgende patiënt zijn die een ambu nodig heeft en pech heeft dat de hulpverleners met hun hoofd ergens anders zitten...

@ hierboven: wil je weten hoe kwaad de vriendin reageerde? En hoeveel "respect" zij nog had? Qua volledig beeld, is goed uitgespit door de politie. Maar het is mss idd beter om jullie illusies in stand te houden :-)...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:22

Ik heb verder geen coping-mechanismes nodig voor zelfdoding want ik vind het een keuze die ieder voor zich moet maken en waar eigenlijk niemand zaken mee heeft. Niemand kiest er voor om op de wereld te komen, bijgevolg vind ik dat ieder voor zich mag bepalen wanneer die er uit stapt. En of dat nu is omdat de dooier van zijn of haar spiegelei die morgen is stuk gegaan of om diepere redenen, daar heb ik geen zaken mee.

Maar jouw arrogante toon ergert mij mateloos. Het laatste wat iemand die op een dak staat nodig heeft is nog een veroordelende nurk. Jouw taak is neutraal en begripvol zijn als je daar staat.
Neen, ik wíl jouw manier van reageren niet begrijpen inderdaad. Omdat ik denk dat enig begrip daarvoor, mij als persoon, niet beter zou maken. Dus ik weiger daar begrip voor te hebben. Ik ben blij dat ik met (negatieve) verbazing jouw posts lees. Dat is IMO een teken dat ik nog niet afgestompt ben.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:37

@ Ayasha: Geen probleem hoor. Er heeft nog nooit iemand last gehad van mijn ingesteldheid, ik kan heel meelevend zijn naar de patiënten toe :-)... Maar ik mag nog altijd denken wat ik wil :-).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:40

Ayasha:: Heb jij al persoonlijk mee op het dak gestaan, als Maximuss haar werk deed? Heb jij gezien dat ze niet neutraal en begripvol is bij een interventie.
Gedrag op het werkveld is helemaal anders dan ergens anders.

Ik vind het ook wel heel duidend om te lezen dat je iemand terrecht wijst, op een reactieen reageert omdat die persoon niet respectvol zou zijn, maar dan wel zelf onrespectvol reageren.

Ontopic: Persoonlijk vind ik zelfmoord an sich niet egoïstisch, maar de manier waarop kan wel egoïstisch zijn.
Als je voor de trein springt heeft dat grote gevolgen voor de mensen die dat gezien hebben, zeker voor de treinchauffeur. Men kan ook stellen dat iemand die zelfmoord pleegt door voor de trein te springen, ook het leven ruïneerd van bv de chauffeur, zo erg dat die misschien zelf ook zelfmoord pleegt.
Ik kan best geloven dat een persoon zo ver weg is dat die daar niet meer aan denkt, maar het blijft een feit dat hij het wel gedaan heeft en verantwoordelijk is voor het leed van een ander door zijn handelen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:51

@ maximuss: Als hulpverlener, en ja ook dat ben ik geweest, sta je er toch heel anders tegenover, de objectiviteit die je hoort te hebben, en de rekensom van gegevens die je over een persoon hebt maken niet dat je kunt, of zou moeten willen, oordelen.
Bovendien, je weet dat boosheid een van de stappen in het rouwproces is? Heel normaal dus, en ik vind het wel degelijk ongepast dat je een deel van het rouwproces van die vriendin nu gebruikt om jouw mening te valideren.

Verder ben ik zoals gezegd hier als hulpverlener mee in aanraking gekomen, en heeft een hele goede vriend jaren geleden zelfmoord gepleegd. Hij had zijn plan zo lang doordacht, tot in the puntjes gepland en was er achteraf gezien al maanden mee bezig om het zo 'goed' mogelijk te doen.
Wij wisten niets, merkten niets, zijn familie ook niet. Zelfs achteraf is er niet iets waar we van kunnen zeggen 'dat was een signaal, we hadden het toch kunnen weten'.
Hij heeft nooit iets laten merken, want het was zijn last om te dragen. Hij was er ook heilig van overtuigd dat hij een last voor anderen was of zou worden, en het daardoor ook beter was als hij er niet meer zou zijn.

Gelukkig was het een hele gevoelige vent en heeft hij aan zijn ouders en zusje allemaal een persoonlijke brief geschreven, waar ik de zinnen nu nog van me voor kan halen en emotioneel van kan worden. Hij heeft daarmee, zelfs in zijn zo enorm eenzame tijd, er voor gezorgd dat echt alle vragen die ze zouden kunnen hebben, een antwoord hadden.
Zo sterk, en absoluut niet egoistisch, en ook niet in een opwelling.

Natuurlijk waren we boos, wij hadden met zijn allen zijn lasten willen helpen dragen, maar het was heel duidelijk dat hij dat niet wilde. Nu is hij in mijn herrinering nog die gekke malloot die altijd, altijd een lach op andermans gezicht wilde en kon toveren, die daar zijn kracht uit haalde zo lang hij kon. Het heeft een poosje geduurd maar, het is goed zo.
Laatst bijgewerkt door Drifter op 26-05-16 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:57

Ayasha; ik denk echt dat jij het anders lees dan bedoeld wordt ofzo, ik lees namelijk echt nergens afgestomptheid of respectloosheid en het zegt ook niks over hoe je op de werkvloer ben.
Ik ben bv heel erg empathisch, neutraal en respectvol, dat is ook wat er van mijn clienten terugkomt en van mijn collega's ook. Maar ik laat wel heel makkelijk dingen langs me afglijden en slaap geen nacht slechter als ik een zelfmoord heb gezien of als mijn clienten doodgaan. Dat zou mi ook helemaal niet gezond zijn. Met collega's onderling grappen we ook wel eens, dat heb je ook nodig om de boel te blijven relativeren.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:09

maximuss schreef:
Ik zie door mijn werk wekelijks een aantal zelfmoorden en pogingen tot en lang niet iedereen heeft een berg problemen of een heel moeilijk leven... Wat voor de een een reden is om er een eind aan te maken is voor de ander futiel. Mensen kunnen tegenwoordig veel minder hebben en dan loopt het potje vlug over. Een mislukte relatie of problemen op het werk zouden voor mij nooit redenen zijn om er vrijwillig een eind aan te maken maar dat zijn nu net wel de dingen waardoor velen het doen. Velen doen het ook in een opwelling: ze krijgen slecht nieuws en zijn toevallig alleen op dat moment en hoppakee.
Wij zijn meestal als eerste hulpverleners ter plaatse en de miserie die je dan ziet bij de nabestaanden, dan verlies je ergens wel even alle respect voor de dode. Heb laatst een schrijnend geval gehad van een twintiger, jonge vader, net een huis gekocht: acuut slecht nieuws gekregen op het werk en heeft zich thuis direct van kant gemaakt. Had briefje gelegd voor zijn vriendin dat ze niet mocht binnenkomen. Vriendin komt thuis met de baby en haar hele wereld stortte in: er was niks geregeld en ineens staat ze er volledig alleen voor met een kind en een dijk van een lening.... Ik geloof heilig in het baas zijn over eigen leven maar als je dergelijke engagementen aangaat naar anderen toe dien je ze eerst te regelen alvorens te verdwijnen.

maximuss schreef:
Ik weet niet hoeveel ervaring jullie hebben om zo hoog van de toren te blazen maar wij leren die persoon in een sneltempo heel grondig kennen (contact familie en naasten, artsen, medisch voorgeschiedenis, antecedenten,ed) en ja dan kun je je wel een beeld vormen en in 80% van de gevallen strookt dit niet met de zielige, depressieve mens die jullie hier afschilderen.

Ik hoop dat je zelf ooit in gaat zien dat je echt vreselijk arrogant over komt op deze manier en het laatste waar iemand op zit te wachten die al met zijn ziel onder zijn arm loopt is een persoon met zo'n instelling. :oo Waar haal je het lef vandaan om te kunnen zeggen dat mensen om het minste geringste al zoiets zullen gaan doen. Denk je dat mensen die superveel meegemaakt hebben aan jou als vreemde bemoeial alles wat er in hun leven/hoofd speelt gaan uitleggen? Vaak zijn deze mensen al emotioneel getraumatiseerd en kunnen ze het niet eens naar behoren uitleggen. Als ze zo'n zware periode al overleven zullen zij misschien pas na jaren beseffen waar zij toentertijd daadwerkelijk doorheen zijn gegaan. Denk je nou echt dat je zo iemand echt leert kennen? Ik vind dat zo iemand als jij geen hulpverlener zou mogen zijn want je begrijpt depressies totaal niet. Als je echt depressief bent komt dat vaak door je omgeving en/of door de maatschappij in het algemeen, denk je dan dat deze mensen nog de liefde voor hun nabestaanden voelen om alles voor hun dood te gaan regelen? De nabestaanden in kwestie zullen ook niet altijd eerlijk antwoorden als zij zelf (oa) de probleemveroorzakers zijn. Eigenlijk zouden alle hulpverleners zelf mensen moeten zijn die eerst uit een diep dal zijn gekropen maar waar het nu goed mee gaat. Daar zouden deze mensen echt wat aan hebben.

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:22

Tink89 schreef:
Overigens reis ik dagelijks met de trein en gebeurt het inmiddels zo vaak dat er iemand springt, waardoor ik te laat kom of mensen uren vaststaan, vluchten missen of - zoals een laatst een mevrouw naast me - de diploma-uitreiking van haar kleindochter, dat het haast normaal is om te lezen over een aanrijding met persoon. Je raakt als het ware afgestompt, het raakt je simpelweg niet meer, het wordt vanzelf de zoveelste reden voor vertraging. En dat dat niet oke is, en misschien zelfs respectloos, daar kan ik me in vinden, maar tegelijkertijd snap ik de reacties soms ook wel. Ik heb weken (rond de feestdagen) dat ik elke dag een uur later thuis ben door springers. Dat is ook ontzettend vervelend.

Dat vertraging inmiddels redelijk 'normaal' is omdat er vaak aanrijdingen zijn, herken ik wel een beetje. Ik keek er inderdaad niet meer van op, het gebeurt zo vaak. De lading was er daardoor voor mij een beetje vanaf.

Maar gisteren zat ik voor het eerst in een trein die een persoon aanreed. Mijn hemel, wat heeft dat een indruk op me gemaakt. Voor het onderzoek moesten we lang in de stilstaande blijven zitten, waardoor het nog meer op je inwerkt dan wanneer je snel weg mag van die plek. Het was in een bosachtig, mooi, groen gebied. Het idee dat daar net iemand heeft gestaan die er nu niet meer is, dat er nu een familie op de hoogte moet worden gebracht... Wat moet de persoon hebben gedacht, zou het een man of een vrouw zijn, jong of oud, zou de machinist vannacht kunnen slapen?

Pff, ik ben er echt wel even van slag door geweest en had er van tevoren niet bij stil gestaan dat dit zo'n indruk kan achterlaten bij reizigers van de betreffende trein.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:23

chanel1985 schreef:
Ayasha:: Heb jij al persoonlijk mee op het dak gestaan, als Maximuss haar werk deed? Heb jij gezien dat ze niet neutraal en begripvol is bij een interventie.
Gedrag op het werkveld is helemaal anders dan ergens anders.

Ik vind het ook wel heel duidend om te lezen dat je iemand terrecht wijst, op een reactieen reageert omdat die persoon niet respectvol zou zijn, maar dan wel zelf onrespectvol reageren.

Ontopic: Persoonlijk vind ik zelfmoord an sich niet egoïstisch, maar de manier waarop kan wel egoïstisch zijn.
Als je voor de trein springt heeft dat grote gevolgen voor de mensen die dat gezien hebben, zeker voor de treinchauffeur. Men kan ook stellen dat iemand die zelfmoord pleegt door voor de trein te springen, ook het leven ruïneerd van bv de chauffeur, zo erg dat die misschien zelf ook zelfmoord pleegt.
Ik kan best geloven dat een persoon zo ver weg is dat die daar niet meer aan denkt, maar het blijft een feit dat hij het wel gedaan heeft en verantwoordelijk is voor het leed van een ander door zijn handelen.

Indien je zo denkt is het in mijn mening onmogelijk dat dat niet doorschijnt in je werk. :) Daar mag jij anders over denken maar mijn mening blijft. Verder wijs ik niemand terecht, ik zeg slechts mijn mening over diens reacties. Net zoals zij haar mening over andermans reacties zegt.
Wb neerbuigend reageren kunnen haar reacties overigens ook tellen. Niet dat mij dat veel kan schelen verder maar dan moet je als 3e partij niet maar één persoon er op aan spreken. ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-05-16 13:32, in het totaal 2 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:24

@ marloez: je hebt pb

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 14:03

Ik zit hier op mijn werk met een brok in mijn keel. Ik moest meteen aan dit topic denken. Ik heb net te horen gekregen dat een collega van mij sinds gisterochtend is vermist. Er zijn indicaties dat hij de afgelopen dagen stappen heeft genomen die...werk gerelateerd apart zijn..om het zo maar even te zeggen. Ik vrees echt voor het ergste maar hoop dat hij alleen maar ergens dingen op een rijtje aan het zetten is.
Het gaat niet goed met ons bedrijf en niet iedereen is in staat om de nieuwe weg die wordt ingeslagen te volgen. Hij heeft wel duidelijk laten merken die weg helemaal niet te zien zitten, maar qua gevoel is het verder een stil water met diepe grond. Hulpdiensten zijn ingeschakeld en ze nemen alles zeer serieus, daar wordt nu gelukkig werk van gemaakt.

Ik geloof dat verstoorde hormoonbalansen (oa door (te veel) stress in je hoofd) zo ingrijpend kunnen zijn dat wat 'normaal' geen optie is, 'ineens' wel een optie wordt. Het kan iedereen overkomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:17

Toevallig was gisteren deze korte documentaire op tv: http://www.npo.nl/zembla/25-05-2016/VARA_101377862
Gaat oa ook over wat het met een ander doet.

Citaat:
Linda is gesprongen

In de vroege avond van 31 december 2015 springt Linda van Oosterbaan voor het oog van buiten spelende kinderen van de flat waarin ze woont. Ze overlijdt ter plekke. Linda had een borderline persoonlijkheidsstoornis en psychotische klachten. In het verleden is ze herhaaldelijk gedwongen opgenomen in psychiatrische instellingen. Sinds het voorjaar van 2015 wordt ze thuis behandeld door GGZ Breburg. De laatste weken van haar leven gaat het heel erg slecht met Linda. Politie en ambulance moeten een paar keer per week voor haar uitrukken. Ze doet meerdere zelfmoordpogingen of dreigt daarmee. Ze rent zelfs een keer de snelweg op. Ze geeft bij GGZ Breburg regelmatig aan dat ze hulp nodig heeft en opgenomen wil worden. Ook haar moeder en zus dringen daar veelvuldig op aan. Maar GGZ Breburg weigert. De instelling heeft besloten dat het voor Linda beter is als ze eigen verantwoordelijkheid neemt voor haar leven. Daarmee neemt GGZ Breburg bewust een risico. Sally (5) zag Linda vallen en slaapt sindsdien slecht. Ook op school gaat het niet goed. In 2015 meldt de politie bijna zesenzestig duizend incidenten waarbij verwarde personen zijn betrokken. Sinds 2011 is een stijging van 65 procent gerapporteerd. Zembla onderzoekt: waar ligt de grens van de eigen verantwoordelijkheid die de GGZ patiënten als Linda geeft? En wie is verantwoordelijk voor de maatschappelijke schade die ontstaat als de GGZ een psychiatrische patiënt niet wil opnemen?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:10

Ik weet uit ervaring dat er inderdaad regelmatig het één en ander misloopt bij het o.a. het GGZ, maar dat zijn ook maar mensen.. maar dat ze geweigerd werd voor opname terwijl ze zelf aangaf (en omgeving) dat het zo slecht ging.. Daar sta ik wel even verbaasd van. :=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:01

Ik niet...
Helaas zit ik momenteel in een situatie met een vriendin die suïcidaal is en diverse keren om een BOR (bed op recept) of opname heeft gevraagd maar telkens wordt afgescheept met een 'we hebben geen bedden meer vrij' en 'we gaan je niet opnemen'.
Ik vrees voor de dag dat ik te horen krijg dat ze haar plannen heeft doorgezet...

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:55

tja kennis van mij heeft drie pogingen gedaan waarvan er een bijna lukte, en daar hebben we nog voor moeten praten en boos moeten worden op ggz voordat ze inzagen dat opname echt nodig was