Hoe kwetsbaar ben je in deze individualistische maatschappij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:12

Kan de bench niet op de tafel staan?
Dan hoef je niet te bukken.
Dat is eenmalig aan iemand vragen.

Kattenbak zelf zou ik zeker niet versjouwen.
Maar een rugzak op je buik en daar vuilniszakjes in en kattengrit en je kunt zittend de trap op en af.
Optimaal. Nee helemaal niet.
Maar je wordt er handiger in.

Zo zijn er wel wat manieren te vinden om het nu te doen.
Heel rot voor je. Maar het gaat wel.

Jannepauli

Re: Hoe kwetsbaar ben je in deze individualistische maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:14

Zonnetje.. als jij weer hersteld bent: ga JIJ dan mensen helpen, gehandicapten, ouderen van dagen, eenzamen die nooit de deur uitkomen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 15:19

Jannepauli schreef:
Zonnetje.. als jij weer hersteld bent: ga JIJ dan mensen helpen, gehandicapten, ouderen van dagen, eenzamen die nooit de deur uitkomen?

Ik draag mijn steentje al bij, bij de woonvorm hier in het dorp waar mijn broer woont maar ook nog 9 andere personen met een vorm van autisme. Dus ga mij niet de les lezen aub.

Daarbij heb ik geschreven dat ik nu extra alert zal zijn op FB voor als mensen in de prak liggen om hulp aan te bieden, ook de mensen die ik normaal gesproken nooit zie.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 09-05-16 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 15:21

Ayasha schreef:
Ik denk eigenlijk dat je op zoek moet naar betere/andere vrienden. :) Om eerlijk te zijn. :)
Je hebt het steeds over de hele maatschappij maar mijn ervaring (en die van vele met mij blijkbaar) is helemaal niet dat mensen je niet meer helpen.
Dus wellicht heb je gewoon de pech dat je de verkeerde mensen rond je hebt.

Met dat laatste ben ik al langer bezig maar lukt nog niet zo goed..... :+ Hoewel ik er nu sinds een paar weken wel iemand bij heb (waarover ik in mijn 1ste post schreef) zij is van plan om naar mijn huidige dorp terug te verhuizen dus dan wonen we in 1 klap dichtbij elkaar. Zij zal in de toekomst mijn hulp ook goed kunnen gebruiken!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:24

Heel eerlijk, aan de hand van je berichtjes vind ik dat je er zelf net zo hard individualiseert als de mensen die je daarvan "beschuldigd". :o
Gewoon je netwerk in je straat/wijk/dorp uitbreiden. Zomaar er vanuit gaan dat vrienden wel in de bres springen en hun hele dag indeling daar op aanpassen vind ik naïef en best egoïstisch, zeker als sommige dus wat verder weg wonen.
Dat jij dat misschien in het verleden wel heb gedaan wil niet zeggen dat deze mensen die tijd kwijt kunnen zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:25

Ik lees je niet de les, ik ken je niet maar.. {:} als je nou 's je naam eer aan deed? Want in een aantal van je posten kom je wel erg 'entitled' over. Heel vervelend dat je een ongeluk hebt gehad maar het kan altijd erger.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:26

Ik zou de deur bij je plat lopen om de kittens, zo leuk! Ben ook een kattenmens. Maar Eindhoven is effe te ver.
Ik herken het probleem hoor. Ga nooit op vakantie vanwege de katten. Niemand zit daarop te wachten en ik vertrouw maar weinig mensen in huis om voor ze te zorgen. Ben veel te bang dat iemand per ongeluk een deur open laat, katten mogen niet naar buiten want dan worden ze plat gereden. Verkeer pal voor de deur wat te hard rijdt en ik ben bang dat ze gejat worden.
Ook heb ik diverse keren thuis gezeten met gips her en der en das knap onhandig. Je leert je wel redden maar sommige dingen heb je echt hulp bij nodig.
Gelukkig fijne buren en wat goede vrienden die dan kunnen helpen maar de katten blijft een dingetje.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 15:32

Sommige mensen hebben erg veel moeite met lezen.....dan word ik wel lichtelijk kriegel ja. Sommige mensen blijven conclusies trekken die ze niet kunnen trekken en daarbij dingen uit het verband trekken. Ik schrijf nergens dat ik van de mensen die ver weg wonen iets verwacht (ik vind het juist l.u.llig en bezwaard) ik schrijf nergens dat ik verwacht dat ze hun dagindeling omgooien. Volgens mij verwachtte ik maar weinig, een appje met de vraag kan ik je ergens mee helpen...maar zoals velen schrijven zullen ze er niet bij stil staan! Dus ik moet meer vragen :) krijg ik een nee dan weet ik ook weer wie er niet voor me klaar staat.

Maar ik heb alweer van iemand een reactie met de vraag of ze iemand weet die me zou kunnen helpen. En anders komt Amable mij morgen helpen! Top dus :D niet helemaal een onbekende dus dat is ook wel fijn en iemand met verstand van kittens hihi :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:36

Maar als de ander zijn dagindeling al zo vol zit, dan moet zij haar dagindeling wel omgooien om jou te kunnen helpen?

Is er niets in Nederland als gezinszorg? Dan komt er iemand je helpen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:38

chanel1985 schreef:
Maar als de ander zijn dagindeling al zo vol zit, dan moet zij haar dagindeling wel omgooien om jou te kunnen helpen?

Is er niets in Nederland als gezinszorg? Dan komt er iemand je helpen.

Er bestaat thuiszorg ja :) maar daar heb je noet zomaar recht op

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:39

Als je zo immobiel bent, heb je er dan geen recht op?
Hoe ver moet je dan zijn, vooraleer je daar recht op hebt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:40

Als iemand appt met kan ik helpen en jij zegt ja dan moeten ze toch hun dag indeling omgooien?

En als die indeling al strak vol staat is dat best een opgave.
En ik denk dat misschien de meeste (wellicht onterecht) wel denken dat het geen nood is en je het wel red.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:42

Thuiszorg kun je vragen.
Maar dikke kans dat je het niet krijgt.
Daar keer ik ook geen hulp van in die tijd. Ik heb een man. Dus die moest het maar doen.
Dat hij toen internationaal chauffeur was en de hele week van huis maakte niet uit.

Maar proberen kan altijd. Misschien is Eindhoven daarin makkelijker. Je weet nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:44

bruintje123 schreef:
Thuiszorg kun je vragen.
Maar dikke kans dat je het niet krijgt.
Daar keer ik ook geen hulp van in die tijd. Ik heb een man. Dus die moest het maar doen.
Dat hij toen internationaal chauffeur was en de hele week van huis maakte niet uit.

Maar proberen kan altijd. Misschien is Eindhoven daarin makkelijker. Je weet nooit.

Als het goed is had je man in die periode betaald verlof aan kunnen vragen onder het mom mantelzorg. Als jij geen thuiszorg of andere toereikende middelen krijgt van de overheid en ze zeggen dat hij het moet oplossen tenminste.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 15:46

Mijn broek zakt er echt van af dat zooooveel mensen zeggen: och geen zin in en mijn dag zit al vol.
Dus met welke nood dan ook zouden die mensen het fijn vinden dat iedereen zou zeggen: geen tijd/zin.

Ik ken mensen die geen trailer hebben en als hun paard ziek is en doodgaat zou iedereen zeggen ochhh geen tijd of zin. Echt te bizar voor woorden.

En niet omdat ik nu in deze situatie zit, ik kan daar met mijn pet niet bij. En misschien bedoelde ik wel DIE mensen.

Ongeacht wie of wat er is, je kan altijd wel tijd maken, je kan mij niet wijsmaken dat 365 dagen per jaar je altijd VOL zit, dan slaap je maar een keer een uurtje minder, kijk je een uurtje minder tv, kook je maar niet en eet je een boterham....als je daar toch iemand mee kan helpen!? En dan heb ik het gewoon over je vrienden/goede bekenden en niet vage kennissen en al hadden die hulp nodig dan nog.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 09-05-16 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:47

Sofy schreef:
Ik ben eigenlijk wel verbaasd dat hier geredeneerd wordt vanuit het standpunt 'dat kost me een uur tijd, daar heb ik niet zo veel zin in'. Nee natuurlijk heb je er niet zo veel zin in, anders deed je het ook wanneer het niet nodig was, maar daar gaat het toch niet om? Het gaat er in zo'n situatie toch om dat iemand die hulp even nodig heeft?

Ik weet niet of je hiermee op mijn post doelt, maar het hangt er ook wel vanaf wie het overkomt. Ik heb ook kennissen die het altijd mega zwaar hebben en altijd jankbui na weet ik veel wat hebben. Heb-ik-weer-mensen. En dan stampvoetend op je Facebook plaatjes van quotes posten over dat iedereen je in de steek laat. Doe toch normaal, elk huisje heeft zijn kruisje. En niet iedereen gooit dat kruisje maar bij iedereen op de koffietafel, op een forum of op Facebook.
Al denk jij dat diegene het oh zo goed heeft, kan diegene net zo goed 's avonds rond 20:00 uur helemaal door haar poten storten en een jankbui hebben. Als eindelijk het werk af is, ze haar kinderen in bed heeft gelegd, de keuken heeft gepoetst nadat ze voor haar gezin heeft gekookt en eigenlijk moet ze dan nog de was vouwen en haar hond uitlaten en de katten voeren. En ooooh ja, ze moet ook nog het konijn van dat meisje dat ze van 5 jaar geleden kent voeren, want die had het zo vervelend met haar gebroken been.

Dat kán je alsnog heel vervelend voor haar vinden en je kan wíllen helpen maar soms kun je het even niet opbrengen om het er nog eens bovenop te hebben. Daar heb je dan ook maar begrip voor te hebben, voor een NEE. Voor sommigen, of ik denk zelfs de meesten, is NEE zeggen ook heel moeilijk en vaak heeft men daar een uitstekende reden voor. Die niet bij iedereen verklaard hoeft te worden.

En eerlijk? Als iemand waar ik niet zo nauw (meer) mee om ga mij nu zou vragen of ik elke dag haar katten wil voeren en schoonmaken en haar boodschappen wil halen?
Ik zou nee zeggen. Sorry, ik kan je best één of twee dagen uit de brand helpen, maar elke dag red ik niet. Gewoon omdat ik dan zeker weet dat ik dan binnen 5 dagen helemaal in puin lig. Ik heb dat uurtje écht voor mezelf nodig.
Zou een van mijn goede vriendinnen me vragen, sta ik (allergisch als de pest) zonder mokken elke dag die stomme katten te verschonen en voeren, ook al duurt het vijf weken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:47

Is dat zo ja? Dat wisten we niet. Heeft ook niemand ooit verteld.
En de reden van geen hulp was inderdaad het hebben van een man. Die kon dan de huishoudelijke taken wel doen.

Voor de dieren zijn ze er sowieso niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:49

bruintje123 schreef:
Is dat zo ja? Dat wisten we niet. Heeft ook niemand ooit verteld.
En de reden van geen hulp was inderdaad het hebben van een man. Die kon dan de huishoudelijke taken wel doen.

Voor de dieren zijn ze er sowieso niet.

Als jij echt hulp nodig had met zaken als uit bed komen had hij volledig verlof aan kunnen vragen, als het gaat om huishoudelijke taken zou dat gedeeltelijk zijn :j Vervelend dat jullie daar niet van op de hoogte zijn gebracht, het kan natuurlijk niet zo zijn dat je man 5 dagen per week van huis is en dat jij het maar moet oplossen zonder hulp. De mantelzorg in Nederland is een systeem waar veel mensen het misschien niet mee eens zijn, maar er is zeker een potje voor :j

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:52

Zonnetje81 schreef:
Ongeacht wie of wat er is, je kan altijd wel tijd maken, je kan mij niet wijsmaken dat 365 dagen per jaar je altijd VOL zit, dan slaap je maar een keer een uurtje minder, kijk je een uurtje minder tv, kook je maar niet en eet je een boterham....als je daar toch iemand mee kan helpen!?

Sommigen helpen de wereld ook op andere manieren hè? ;) Je bent namelijk niet de enige op aarde met een probleem. Hoe kleiner je kring, hoe minder keuze je hebt uit mensen met tijd en belang voor jou.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:53

Zonnetje81 schreef:
Mijn broek zakt er echt van af dat zooooveel mensen zeggen: och geen zin in en mijn dag zit al vol.
Dus met welke nood dan ook zouden die mensen het fijn vinden dat iedereen zou zeggen: geen tijd/zin.

Ik ken mensen die geen trailer hebben en als hun paard ziek is en doodgaat zou iedereen zeggen ochhh geen tijd of zin. Echt te bizar voor woorden.

En niet omdat ik nu in deze situatie zit, ik kan daar met mijn pet niet bij. En misschien bedoelde ik wel DIE mensen.

Ongeacht wie of wat er is, je kan altijd wel tijd maken, je kan mij niet wijsmaken dat 365 dagen per jaar je altijd VOL zit, dan slaap je maar een keer een uurtje minder, kijk je een uurtje minder tv, kook je maar niet en eet je een boterham....als je daar toch iemand mee kan helpen!? En dan heb ik het gewoon over je vrienden/goede bekenden en niet vage kennissen en al hadden die hulp nodig dan nog.

Vind dat je erg makkelijk oordeelt. Je weet net zo min wat bij die mensen achter de voordeur verschuilt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:53

Zonnetje81 schreef:

Ongeacht wie of wat er is, je kan altijd wel tijd maken, je kan mij niet wijsmaken dat 365 dagen per jaar je altijd VOL zit, dan slaap je maar een keer een uurtje minder, kijk je een uurtje minder tv, kook je maar niet en eet je een boterham....als je daar toch iemand mee kan helpen!?

Nadat ik ik nood onze nieuw gekochte trailer te leen heb gegeven en met schade terug kreeg. Help ik daar niet meer in.
Er is een persoon waar ik het nog voor zou doen. De rest huurt er maar een of sparen er ook maar zelf voor. Net als wij ook moeten.

En hoe kun jij nu weten of andere wel tijd kunnen maken?
Dat is iets te gemakkelijk gezegd.
Misschien is die houding nu waarom je niet die mensen om je heen hebt?
Persoonlijk zou ik daar namelijk ook meteen op af blokken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:56

Zonnetje81 schreef:

En wie ben jij om dat te bepalen voor andere mensen :wow: ? Sorry maar ik denk dat jouw verwachtingspatroon toch echt veelste hoog ligt voor de realiteit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 15:58

miss_lizje schreef:
Zonnetje81 schreef:

En wie ben jij om dat te bepalen voor andere mensen :wow: ? Sorry maar ik denk dat jouw verwachtingspatroon toch echt veelste hoog ligt voor de realiteit.

Dan ben ik blij dat ik zo wel denk want als een vriendin van me mij opbelt dat haar paard dood ligt te gaan of dat ze zelf in puin ligt dan laat ik mijn eigen dingen even voor wat het is en ga ik degene helpen offff probeer iets te regelen via een ander kanaal. Dan ga ik maar een keer niet sporten, of slaap ik maar pas om 1 uur snachts ipv 10 uur....kook ik een keer niet op tijd.

Edit:

Maar misschien is dit wel old fashion ja en moet ik mijn verwachtingen aanpassen maar ik ga zo niet worden naar anderen.

heel bokt staat altijd op zijn kop als het over 'dierenleed' gaat maar voor vrienden hebben 'we' weinig over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:01

Natuurlijk sta je voor iemand klaar als diegene echt in puin ligt of als er een paard dood ligt te gaan, maar dat betekent toch niet dat iedereen maar 45 minuten bezig moet zijn om jouw katten te onderhouden? Als mensen het aanbieden, dikke prima en hartstikke fijn. Maar je kan het niet verwáchten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:02

Er zit nogal een nuanse verschil tussen een paard dat op het randje van leven en dood balanceerd of een kattenbak die overvol zit....
Maar ik ga met bruintje mee en ik denk dat je eens goede zelfreflectie moet toepassen.