Rijden in een kleine(re) auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Rijden in een kleine(re) auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:40

Oh wat komt me dit bekend voor! Ik heb een micra, ik rijd echt vlot maar toch zijn er van die mannetjes die in mn kofferbak lopen te hijgen. Dat had ik met mn golf nooit. Zelfs mijn vriend viel het op toen hij eens in mijn auto reed. Terwijl hij gewoon harder reed dan max snelheid. Omdat ik nu bijna de hele route over de snelweg rijd naar het werk ga ik opzoek naar een andere auto, ik wordt er zo gek van dat ik kennelijk niet volwaardig ben in de micra en soms is het ook gewoon gevaarlijk. Merk ook dat ik veel vermoeider uit de auto stap omdat je veel meer op je mede weggebruikers moet letten omdat ze je aan alle kanten voorbij willen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:48

Ik heb zowel kleine als grote auto's gereden en heb nu toch een mooi middenklasser met een flinke kont.
Ik zelf was altijd in kleine auto's een flink scheurijzer en heb er zelf niet zoveel last van gehad.
Nu merk ik wel , heb ik meer power in de pedaal, en daar maak ik soms erg graag gebruik van. En eerlijk is eerlijk ,niet alle,maar een hoop "vrouwtjes met kleine autoowtjes" rijden als trutten :o
Maar douwen ect doe ik niet aan, wacht m'n moment af en ga er voorbij

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:57

Ayasha, precies! Maakt niet uit in welke auto ik rijd, mensen die hem er pal voor gooien en denken dat ze wel even vlot op kunnen trekken zijn echt verreweg het vervelendst.
Weet je wat het is, als mensen jou met een rotvaart inhalen, dan heb jij er vervolgens geen last meer van (echt gevaarlijke manoeuvres daargelaten). En als mensen lopen te duwen op de snelweg blijf ik gewoon door rijden op het tempo dat ik al reed en schuif op wanneer ik de mogelijkheid heb. Ben ik er ook weer van af (en zij van mij :P ).
Maar te langzaam invoegen op de snelweg of ver onder de maximumsnelheid links gaan rijden is gewoon echt gevaarlijk. Dan kom ik er ook wel eens wat dichter op, als ik in de automaat rijd moet ik namelijk meteen remmen om langzamer te gaan, als je je gas loslaat kachelt hij rustig door. En als jij remt remt degene achter je vaak ook weer, krijg je een kettingeffect en uiteindelijk files (beetje overdreven natuurlijk, maar onnodig remmen is serieus een van de oorzaken van files).
En mensen die 60 rijden op een 80 weg waar je niet mag inhalen zijn niet perse gevaarlijk, m aar wel heel irritant. Dan snap ik eerlijk gezegd wel een beetje dat sommige mensen gaan duwen als ze haast hebben.

Denk dat het vooral ook heel handig is om te weten wat de echte snelheid van je auto is. Een vriendin van me reed vroeger in een auto die ruim 10 kilometer boven de echte snelheid zat. Tja, als je de hele tijd maar 40 ipv 50 rijdt halen veel mensen je wel in ja.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 12:55

Net terug van school, ik heb besloten maar even 3 minuten extra te nemen voor de rit naar school, zodat ik niet linksaf hoef (en dus maar met 1 baan rekening hoef te houden). Scheelt een hoop gedoe, niet meer stoppen in het midden etc.

Maar nu komt het, ik rij de weg op (80 weg) en ik zie iemand aankomen die (wanneer hij +-80 rijdt) echt niet bij mij is voor ik op snelheid ben. En inderdaad, niks aan de hand. Ik schakel nu iets later en dat helpt wel. Uitwijken/inhalen kan trouwens niet daar, behalve als je van gras houdt. Het probleem is dus gewoon echt de aso mensen die 140 wel een mooie snelheid vinden. Dat red ik gewoon niet, dan zitten ze bij mij achterop, zelfs als ik gewoon 80 rijd.

En ik hou eigenlijk standaard 85 op de teller aan, zal de tomtom eens pakken en kijken hoe hard hij echt gaat. Maar het valt me gewoon op dat mensen me echt voorbij gaan omdat mijn auto klein is en dus volgens hen niet hard genoeg kan. Ik ben nog steeds sneller weg dan hen en zit ook veel sneller op de max snelheid. Dan zie je ze gewoon dichterbij komen en gaan ze je voorbij :+

Conclusie, ik neem voortaan gewoon de iets langere weg als ik zie dat het druk is. Dat gedram is onnodig en ik hoop van harte dat niemand mij aantikt als ze toch nog even moeten uitproberen hoe hard de auto kan :')

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:13

Ik in mijn 107 rijdend heb ooit een of andere dikke bak voor me gehad die op een korte invoegstrook bij een 120 km weg ging invoegen met 60 km per uur. Ik heb nog nooit zo hard op mijn toeter gedrukt, wat een mafkees..... Een beeeetje snelheid maken mag wel.

Zoals de rest ook al zegt ga ik gewoon mee in het verkeer maar zal ik niet veel harder rijden dan de toegestande snelheid.. Als ik inhaal en er zit er eentje achter kan die gewoon even wachten of er langs, ik ga vanzelf opzij. Irriteer me vooral aan de "middelste baan rijders" en mensen die onnodig links rijden...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:25

Er zijn voldoende auto's die veel gemakkelijker optrekken dan de mijne, maar ik heb eigenlijk zelden last ervan. Ja, soms heb je wel eens van die randdebielen die niet alleen jouw wagen maar alle wagens voor je die een normale snelheid rijden(of over) op de meest belachelijke plaatsen wil inhalen om 2 minuten eerder op de bestemming te kunnen zijn, maar dan denk ik gewoon "tja, ik hoop dat het een boom gaat worden en geen onschuldige tegenligger als je eens niet zoveel geluk hebt".

Mensen met een wagen met meer vermogen die mij op een normale manier inhalen (dus ik bedoel, niet zodat tegenliggend verkeer nog vlug op de rem moet staan of bijna uitwijken, over de volle witte lijn, door een moeilijk zichtbare bocht...) daar heb ik absoluut geen problemen mee. Ik doe het zelf ook als ik achter iemand rij die slechter kan optrekken en ik de kans heb. Waarom zou ik er achter moeten blijven als ik veel vlotter kan wegrijden.

Zelf rij ik wel eens iets over de limiet en met het stromend verkeer mee, maar ik ben dan wel niet lastig als er iemand voor mij rijdt die zich exact aan de snelheid houdt. Ook niet als het druk is en ik niet kan voorbijsteken. Dan denk ik gewoon vandaag pech voor mij, die persoon wil zich gewoon echt aan de snelheid houden en geen boete riskeren, zijn goed recht. Soms vervelend als ik ergens op tijd moet zijn, maar dan denk ik ook, tja nu kan er toch niets meer aan doen, had je ten eerste vroeger moeten vertrekken en ten 2de zit het ook een beetje in je hoofd, want die 5 à 10 kilometer die je anders meer doet gaat je echt niet zoveel minuten doen sparen :D . Alleen van mensen die ver er onder rijden word ik wel eens irritant van, zo 55 op een 70 weg of nog erger op een 90 (behalve als je ziet dat je iets aan het zoeken bent), nee doe wel een beetje moeite om niet té veel op te stoppen.

En inderdaad, ik hou wel rekening bij het invoegen op een weg dat ik niet voor een wagen kom en die belemmer. Sta ik te wachten en zie ik een grote wagen voorbijkomen, dan laat ik die normaal gezien voor. Toch als het geen spitsverkeer is. Wanneer ik echt een drukke baan opmoet en ik al minuten aan het wachten ben, en dan komt er net 1 gaatje vrij terwijl ik daarna weer vanalles zie afkomen, sorry dan heb ik weinig keus dan mij toch ervoor te zetten (maar meestal rijdt het verkeer bij zo'n drukte sowieso al niet denderend vooruit). Maar maar ik mij aan kan ergeren, is wanneer iemand vlak voor mijn neus de baan opschiet en dan niet kan optrekken, terwijl er achter mij geen enkele auto rijdt. Dan denk ik wel, kan je niet gewoon 3 seconden wachten en na mij opkomen?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:29

Sorry, heb alleen de beginpost gelezen.

Ik zeg altijd maarzo, 'wie haast heeft, moet eerder van huis gaan'. Als ik mij aan de snelheidslimiet houd, dan kan de rest de rambam krijgen. En als ze gaan 'drukken' of bumperkleven, heb je aan mij een verkeerde. Dan kan mijn auto opeens niet meer zo hard, zeker niet als er tegenliggers aan komen. Soms kunnen ze dan opeens heel goed afstand houden en ja, dan wil ik wel een pasje harder rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:46

Riraito schreef:
Ik zal wel zeuren, maar ik moet dit toch even kwijt.

Moet ik alle mensen die mij bijna omver rijden maar gewoon negeren? En hopelijk ben ik niet de enige die zich niet serieus genomen voelt in haar niet-zo-hele-grote auto -O- ?

Een HEEL triest symptoom van de consumtiemaatschappij en een overheid die liever bekeuringen int dan wat aan mentaliteistverandering doet.

De hypocriete, haast schizo, situatie is net hier op Bokt heerlijk helder te lezen. Ruiters die in de auto bumperkleven agros zijn en te paard m,auwen over autos die te snel te dichtbij voorbij vliegen _O- _O-

Terug naar jouw probleem: De maximum snelheid is een bovengrens; rijdt gerust wat langzamer.

Ik kan er niet mee zitten en rij rustig, of dat nu in mijn 4x4 of de Aygo van mijn vriendin is.
Had tot voor kort een sticker op het wiel achterop; 'Pas op, blinde bestuurder' in een waarschuwingsdriehoek :D
Daarvoor een DUIDELIJKE sticker van de Proteccion Civil.
Nu; 'Voertuig kan plotseling uitwijken' onder een waarschuwingsdriehoek met slipgevaar-symbool ~~}>

Ik ben een man, maar anders had ik 'Pas op; vrouw achter het stuur' in zo'n driehoek achterop +:)+ :j

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:45

Onder de snelheid zitten is het probleem niet, niet meerijden met her verkeer is een groter probleem. Ik heb met mijn motor net zoveel pk's als met mijn auto, maar de motor heeft door zijn gewicht veel meer power. Die moet ik af en toe ook gebruiken; ik hou er standaard rekening mee dat mensen mij niet zien en rij daardoor vrij defensief met het ding. Ik pak gaten wanneer nodig en kan als het nodig is heel snel wegkomen.

Maar.... Mijn motor wordt boven de 120 km per uur zeer oncomfortabel. Je zal mij dan ook niet over de wegen zien scheuren. Maar wanneer het nodig is, ja, dan trek ik hem in een seconde of 2 naar de 160.

Voor mensen die kleven, als ze echt hardnekkig zijn klap ik mijn spiegel weg in de auto. Dan heb ik er iig geen last meer van.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:49

Huertecilla schreef:
De hypocriete, haast schizo, situatie is net hier op Bokt heerlijk helder te lezen. Ruiters die in de auto bumperkleven agros zijn en te paard m,auwen over autos die te snel te dichtbij voorbij vliegen _O- _O-

Gelukkig kom je geen ruiters te paard op de snelweg tegen,zowel dan doet de ruiter geloof ik iets lichtelijk verkeerd :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:50

Hier rijden ze ook 80-100 over de dijkwegen waar je 60 mag en met regelmaat een paard loopt. Ik rij daar 60-70 en meer dan eens zitten ze daar bij mij mee te lezen op mijn dashboard (bumperklevers).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:05

Oh zo herkenbaar :') Ik rij een Fiat Seicento uit 2000 en hoewel ie het leuk doet in z'n vier of vijf is het daaronder niet zo geweldig. En ik ben echt geen natte dwijl in de auto!

Ze wachten maar lekker en anders gaan ze maar naar links. Toeren maken doe ik niet voor de portemonnee.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:17

Laat je niet gek maken door t overige verkeer, zelfs niet als de bijna in je bumper kruipen. En ook niet als ze een middelvinger op steken, En natuurlijk is het vervelend als iemand onder de maximum snelheid gaat rijden op een weg waar inhalen niet kan/mag. Maar de aso's die je met 140 inhalen op een 80 weg ontvangen nog wel een keer hun portie karma

_FDJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:24

Op die weg rijden ze ook allemaal 100. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf daar ook altijd te hard rij :o maar als mensen je inhalen dat kan daar toch makkelijk ? Tenminste ik heb daar nog nooit rare inhaalmoves gezien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:28

malih schreef:
Laat je niet gek maken door t overige verkeer, zelfs niet als de bijna in je bumper kruipen. En ook niet als ze een middelvinger op steken,

Lief terug groeten.

Citaat:
En natuurlijk is het vervelend als iemand onder de maximum snelheid gaat rijden op een weg waar inhalen niet kan/mag.

Maar, in redelijkheid, wel gewoon toegestaan. Het maximum HOEF je niet rijden; sneller mag niet, langzamer wel :)* Is vaak zelfs noodzaak om de correcte afstand te kunnen bewaren bij hoge verkeersdichtheid.

Het argment dat wat langzamer rijden aanzet tot riskant inhalen en dus gevaarlijk is, is een drogredenering.

Bumperkleven daarentegen mag niet EN is direct gevaarlijk. Net als riskant inhalen.
De gekleefde, ingehaalde, kleeft niet en haalt niet in; is niet de risico-nemer. Rijdt wel zelf met minder risico, is risico-mijder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:33

_FD schreef:
Op die weg rijden ze ook allemaal 100. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf daar ook altijd te hard rij :o maar als mensen je inhalen dat kan daar toch makkelijk ? Tenminste ik heb daar nog nooit rare inhaalmoves gezien.

Het gaat altijd goed tot het fout gaat.

Je weet dat de kinetische energie een kwadraat van de snelheid kent?
Dat dit voor de remweg ook geldt?
Dat blijkt wannneer het eens niet goed gaat.

Mijn schoonzus is op 35-jarige leeftijd door een te snel rijdende, inhalende tegenliger in de kreukels gereden. Is voor de rest van haar leven lichamelijk beperkt inclusief veel pijn.
Haar man en kinderen lijden daar ook onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:39

Is die inschatting van 140km/u rijders op 80 wegen niet een beetje overdreven? Daarbij raak je met pech je rijbewijs kwijt. De meeste hardrijders letten wel op dat ze net onder de 50km/u te hard blijven zitten zodat het bij een hoge boete blijft. (of je geluk hebt dat de agent een goeie bui heeft en je na een prettig gesprek met een waarschuwing weer je weg laat vervolgen :D )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:44

Nee dat halen ze daar soms met gemak. Er wordt echt krankzinnig gereden. Weg is recht met af en toe een slappe bocht. En lijkt verradelijk overzichtelijk
De hele flevo polder is bezaaid met haastige racers

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:47

Er is een verschil tussen te snel rijden en gewoon doorrijden. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik echt een gruwelijke hekel heb aan mensen die op een 80 weg 75 rijden. Kan me voorstellen dat je zelf op je kilometerteller vertrouwt, maar als er altijd iemand achter je zit te duwen op zo'n weg kun je ervan uitgaan dat je kilometerteller toch flink afwijkt. Al is dat ook maar een dingetje dat je moet weten dat ze niet altijd even nauwkeurig zijn.

Ik rij zelf in een klein autotjes (type lelijke bejaardenbak), en nee, je wordt niet serieus genomen in het verkeer. Maar aan de andere kant heb ik er ook niet veel last van, omdat ik meestal netjes doorrij/meerij. Niet te hard, maar niet dat getreuzel. Enige plek waar ik zelf merk dat mijn auto te langzaam is om fatsoenlijk mee te komen is op de snelweg als ik wil invoegen. Maar daar hebben ze dus een geweldige linkerbaan voor :D .

Merk wel verschil als ik in de enorme pick-up van me moeder rij... overal vooral bij de wegversmallingen :+ .

Flevopolder is irritante rijden, wordt tijd dat ze daar wat meer gaan flitsen ofzo.

En, die mensen met die grote dure auto's kunnen duwen wat ze willen, ze gaan echt niet tegen je aanrijden. Heb vaak zat zelf mijn voorrang genomen bij een wegversmalling en dan duw ik gewoon door met mn autotje, mij maakt een deukje meer of minder in het plastic niet uit, maar dat willen zij vaak niet hebben :o .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:50

Anoniem schreef:
Is die inschatting van 140km/u rijders op 80 wegen niet een beetje overdreven? Daarbij raak je met pech je rijbewijs kwijt. De meeste hardrijders letten wel op dat ze net onder de 50km/u te hard blijven zitten zodat het bij een hoge boete blijft. (of je geluk hebt dat de agent een goeie bui heeft en je na een prettig gesprek met een waarschuwing weer je weg laat vervolgen :D )

Ach, er heeft zich hier pas nog iemand doodgereden en uit onderzoek bleek dat hij zo rond 180km/u reed... En hij was niet de eerste daar. Is een 80km weg.
Ik kan moeilijk inschatten hoe hard er gereden wordt maar heb ze vaker voor m'n gevoel met mach 3 op m'n bumper hangen. Of ik rij zelf 100 en wordt nog steeds ingehaald :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:06

Huertecilla schreef:
_FD schreef:

Het gaat altijd goed tot het fout gaat.

Je weet dat de kinetische energie een kwadraat van de snelheid kent?
Dat dit voor de remweg ook geldt?
Dat blijkt wannneer het eens niet goed gaat.

Mijn schoonzus is op 35-jarige leeftijd door een te snel rijdende, inhalende tegenliger in de kreukels gereden. Is voor de rest van haar leven lichamelijk beperkt inclusief veel pijn.
Haar man en kinderen lijden daar ook onder.

Andersom gaat dat net zo makkelijk hoor.
Ik reed vandaag op een 80 weg waar me een landbouwvoertuig tegemoet kwam die werd ingehaald door een langzaamrijder. Deze bleef er zo lang naast hangen dat ik al snel in de gaten kreeg dat ik erdoor in de problemen zou komen en uit voorzorg remde ik toen maar af want ik laat het er niet op aan komen dat het mis gaat. Had ik niet geremd dan had de slome inhaalster het niet gehaald met haar 3 kindjes in de auto.
En ik reed nog wel netjes 80 omdat ik op spotify aan het zoeken was en mijn aandacht moest verdelen, dus ze kon mij ook niet fout ingeschat hebben doordat ik te hard zou hebben gereden ofzo.
Ik rij tegenwoordig niet voor niets met een camera die al mijn ritten registreert. De dikke bak heeft het niet altijd gedaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:13

Ilse_123 schreef:
Er is een verschil tussen te snel rijden en gewoon doorrijden. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik echt een gruwelijke hekel heb aan mensen die op een 80 weg 75 rijden. Kan me voorstellen dat je zelf op je kilometerteller vertrouwt, maar als er altijd iemand achter je zit te duwen op zo'n weg kun je ervan uitgaan dat je kilometerteller toch flink afwijkt .

Wat ik denk: daar is weer een malloot die de verkeersregels niet kent. ..
Weet jij hoeveel afstand je moet houden van je voorligger?!
Bumperkleven is levensgevaarlijk!
Op een weg wordt de maximale
snelheid aangegeven.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:22

Ik sjees de meeste mensen in mijn aygo voorbij... het is van hetzelfde kaliber, dus ik denk dat het niet je auto is- maar jouw rijstijl.

Dat is echter prima- je moet voor JOUW gevoel veilig rijden. Jij moet je prettig voelen in je eigen auto.

Gewoon lekker je ding blijven doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:42

Klopt, bumper kleven is zeker gevaarlijk.
En ik heb ook geleerd om nooit te remmen op snelweg tenzij niet anders kan. Want veroorzaakt niet alleen files maar ook ongelukken wat mij ook niks verbaasd als ik kijk hoe dicht op elkaar de meeste mensen rijden. 2sec afstand is echt veelste weinig om in nood situaties tijdig te kunnen remmen.

Zelf heb ik niet zo last van te hard rijders. Maar ik geef ook altijd ruimte wanneer iemand mij wilt passeren.

Te langzaam invoegen vindt wel zeer vervelend en kan nog gevaarlijk ook zijn. Snap niet dat sommige niet durven om eventjes het gas in te trappen. Schijnt ook nog beter te zijn voor de auto om af toe 4k toeren te maken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 07:20

senna21 schreef:
Ilse_123 schreef:
Er is een verschil tussen te snel rijden en gewoon doorrijden. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik echt een gruwelijke hekel heb aan mensen die op een 80 weg 75 rijden. Kan me voorstellen dat je zelf op je kilometerteller vertrouwt, maar als er altijd iemand achter je zit te duwen op zo'n weg kun je ervan uitgaan dat je kilometerteller toch flink afwijkt .

Wat ik denk: daar is weer een malloot die de verkeersregels niet kent. ..
Weet jij hoeveel afstand je moet houden van je voorligger?!
Bumperkleven is levensgevaarlijk!
Op een weg wordt de maximale
snelheid aangegeven.

K denk dat je me verkeerd begrijpt, ik heb zelf ook een hekel aan bumperklevers. En als iemand te langzaam rijdt zegt dat niet dat ik dan ga bumperkleven.
Over de maximale snelheid: als de maximale snelheid 80 is, vind ik het wel fijn dat er 80 wordt gereden, en niet 75. Maar veel mensen vertrouwen blindelings op hun eigen kilometerteller, en die kan nog wel eens onnauwkeurig zijn, en dus bv 80 aangeven terwijl je eigenlijk maar 75 rijdt, en als je nou altijd last hebt van bumperklevers zou dat zomaar het geval kunnen zijn, al wil ik daarmee bumperkleven niet goedkeuren.