Biologisch eten of vegetarisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Re: Biologisch eten of vegetarisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 21:51

Update, inmiddels 1,5 week geen vlees gegeten :)

Ik vind het nu niet meer zo lastig, af en toe zelf een extra pannetje erbij maken, dat went wel heel gauw. Ik heb een paar keer in de winkel getwijfeld of ik geen vis zou kopen, uiteindelijk toch niet gedaan. Misschien doe ik dat nog wel een keer, maar red me nu ook prima zonder. Het voelt dan eigenlijk niet eerlijk om wel vis te eten maar geen andere dieren.

Ik raak inmiddels wel een beetje flauw van de vleesvervangers :') Vanavond had ik kipstukjes gemaakt van soya, maar ik heb ze aan de kant geschoven en weg gegooid. (Wel zonde, maar ik kreeg ze echt niet weg, bah..) Nu kan ik eigenlijk meer genieten van groenten die op een goede manier bereid zijn, of lekkere zoetigheden :D

De gedachte om veganistisch te worden gaat wel door mijn hoofd, maar ik weet dat ik dat niet vol zal houden. Ondanks dat ik wel probeer biologische melk en eieren te consumeren, vind ik het te lastig om bij alle andere producten waar melk en eieren in zitten verwerkt erop te gaan letten. Blijft dan toch erg weinig over (vind ik persoonlijk dan). :D

Paar dagen geleden een recept van de Groene Meisjes gemaakt, de zoete aardappel schotel. Prima te eten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:55

Dat denken heel veel mensen als je begint over veganisme, maar zo veel voedsel hoef je nou ook weer niet te schrappen. Al helemaal niet als je al bent gestopt met vlees eten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:21

goed zeg!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:29

Fijn dat het je meevalt, TS!
Veganistisch eten kun je natuurlijk ook in stappen mee beginnen. Bijvoorbeeld eerst thuis de melk vervangen door plantaardige melk. Zo ben ik ook begonnen :) Grote zak edelgist om de kaas te vervangen.. En ik maak mijn eigen sojayoghurt. Dan ben je al een heel eind op weg :D

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:12

Fijn dat het vegetarisch eten zo goed bevalt! :D
En je kunt natuurlijk ook voor jezelf eerst één dag in de week veganistisch eten, en dat dan eventueel uitbreiden. Zo kun je langzaam op zoek gaan naar vervangende gerechten en dingen die je lekker vindt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:01

Ik vind soja altijd wel een dubieuze vervanger, aangezien dit een milieu onvriendelijk product is (voor de gigantische soja plantages wordt veel oerwoud vernietigd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:06

Nikass schreef:
Ik vind soja altijd wel een dubieuze vervanger, aangezien dit een milieu onvriendelijk product is (voor de gigantische soja plantages wordt veel oerwoud vernietigd)
https://milieudefensie.nl/veevoer/nieuws/soja-in-veevoer-belangrijke-oorzaak-ontbossing-zuid-amerika

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:19

Nikass schreef:

Mee eens! Niet ineens alles gaan vervangen met soya, is ook helemaal niet gezond voor jonge vrouwen vanwege oestrogeen wat we al genoeg van onszelf hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:24

Het overgrote deel van de soja gaat inderdaad naar het veevoer. Ook hier in Nederland wordt soja verbouwd trouwens, maar deze gaat vooral naar de biologische vleesvervangers/sojamelk.
Elke dag soja is niet goed, maar dat geldt natuurlijk voor veel meer soorten eten.
Tempeh is gezonder.. Is ook soja, maar gefermenteerd.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:41

Mijn ervaring is, eet vooral geen vleesvervangers maar eet vlees gewoon niet. Ik eet zelf vooral veganistisch, maar soms wel eieren van eigen kippen. Nu is bijv aspergetijd. Dan eet ik een lekkere aspergesalade met krieltjes, asperges, kruiden, wat geprakt ei en een sausje van mosterd en azijn. Gewoon geen ham doorheen doen, mis je absoluut niet. Je moet gewoon je eigen bestand van lekkere recepten opbouwen. Zo krijg je steeds meer keuze en wordt het steeds makkelijker. En is de gelegenheid een keer zo dat je besluit wel vlees of vis te eten, dan kan je gewoon besluiten er van te genieten en weer verder te gaan. Zo doen wij het ook,en de momenten dat we zoiets eten zijn echt zeer zeldzaam. Succes!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:27

8nnemiek schreef:
Gillbo schreef:
let wel op dat bij bijv ander soortige melk er ook calcium bij zit.

Geen idee hoe het zit met toegevoegde calcium, maar de calcium die van nature in de melk zit blijkt helemaal niet zo 'nodig' als dat de reclames ons al die jaren hebben doen geloven.
Er zit gelukkig genoeg calcium in onze (plantaardige) voeding.

Wat betreft arcenium in rijstmelk.. Ik kan me voorstellen dat het schadelijk is als je dagelijks veel rijst eet, maar in rijstmelk zit nog geen half koffiekopje per liter. Zelf koop ik altijd biologische rijst, en biologische rijstmelk als ik hem in de winkel haal (van rice dream), en daar zou vrijwel geen arsenium in mogen zitten omdat die rijst niet gespoten wordt en er geen kunstmest op gebruikt wordt.

Ik las net in de krant dat er in Bangladesh van nature arsenicum in de bodem en vandaar ook in het drinkwater uit putten zou zitten. Als je dan rijst uit zo'n streek koopt dan zit het daar natuurlijk ook in.