Ervaringen met minimalisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:52

Roos_M schreef:
Interessant!!
Hebben jullie nog tips over opruimtips boeken? :D

Het boek van Marie Kondo was genoemd, sommige heel tevreden mee anderen iets minder. En gewoon nog boeken van de bieb hadden mensen gelezen.
Ik zelf ben fan van YouTube :D zoveel moois te vinden. Ik vind zelf Break the Twitch heel fijn en als je begint de minimalism series van Rachel Aust. Heerlijk! :)

Roos_M

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:15

Oef sommige dingen zijn vrij extreem hoor.
Zo wil ik ook niet leven.

Maar een beetje meer georganiseerd is wel fijn. Geeft rust in het hoofd.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:38

Over sommige dingen twijfel ik nog steeds over het weggooien. Een aantal beeldjes en een aantal oude boeken, wat to do?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:52

eclair98 schreef:
Over sommige dingen twijfel ik nog steeds over het weggooien. Een aantal beeldjes en een aantal oude boeken, wat to do?

Boeken weggooien is hier soort van een doodzonde. Overbodige boeken gaan naar een atelier die ze verkoopt of naar de kringloop, die er ook altijd wel een goed doel voor heeft.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:53

Het zijn boeken die niet meer te lezen zijn en ik ook al derde/vierde/honderde hands heb gekregen. Normaal is het ook een doodzonde bij mij.... Ik heb ook een aantal boeken waar ik vanaf wil maar totaal niet verkopen. Dan laat ik ze liggen :P Die zijn het probleem ook niet.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 00:38

Roos_M vooral niet kopen, scheelt weer een item in je huis ;) :=

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 00:47

Hmm ik gooi ook wel veel weg. Denk dat dit een beetje gekomen is doordat ik veel verhuis en ik maar enkele koffers kan inpakken.

6 maanden kleren niet aangehad -> doneren. (Of bijv. vorige winter niet aangehad? Dan ga ik het deze winter ook niet aan doen).
Ik houd wel van decoratie dingen e.d. maar ben ook daar minimaal in. Ik neem alleen dingen mee die ECHT herinneringen hebben voor mij.

Verder ben ik dol op kaarsen en weet ik veel wat, maar ik koop vaak niets meer omdat ik heel bewust bezig ben ''heb ik dit nodig''. Antwoord is nee.. oké. Dan koop ik 't niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 00:52

Ik ben laatst ook intens gaan opruimen hier :j
Leuk dit topic!

Ik heb de pech dat ik met een vreselijk rommelige huisgenote woon, die echt nooit iets opruimt := behalve soms in haar eigen kamer. Dus ik heb de laatste anderhalf jaar elke keer dt ik tijd/energie/zin had om op te ruimen dit gestoken in de gang, keuken etc. waardoor mijn eigen kamer compleet dicht is geslibt :=
Een paar weken terug er echt aan begonnen! Wat een klus zeg, jeetje. Ik hield (volgens mij van Marie Kondo) drie categorieën aan: weggooien, wegdoen (dus verkopen of weggeven) of houden. Vooral bij de middelste categorie moet je heel eerlijk naar jezelf zijn. Je hoeft natuurlijk niet alles weg te doen wat je een tijd niet hebt gebruikt maar je mag wel kritisch zijn. Niemand gaat het gek vinden als je een paar schaatsen bewaart die je al 2 jaar niet aan hebt gehad, maar een collectie oude telefoons kan je vrij weinig mee :D
Edit: ik kwam nu net dit lijstje tegen met goede doelen waar je oude (werkende en niet werkende) telefoons kan doneren! http://www.gewoonlekkergroen.nl/doe-iet ... -telefoon/ Edit edit: er blijkt een inzamelpunt letterlijk aan het eind van mijn straat te zitten! Nu heb ik geen enkel excuus meer haha

Voor mij hielp het heel erg om mijn huis op te delen in sectoren. Hoe kleiner hoe beter. Steeds ruim je één sector op, waarbij je een vuilniszak, een kartonnen doos (voor oud papier) en andere dingen die je eventueel nodig hebt bij de hand houdt. Ik heb bijv een laag tafeltje waar ik alles op legde dat niet weggegooid hoefde te worden maar wel bewaard. Ben je klaar met je sector, dan ga je de centrale plek (bij mij dus het tafeltje) leeg maken. Op een gegeven moment maakte ik ook bijvoorbeeld een bakje voor elastiekjes, zette een dienblad neer voor afwas dat ik vond, een bakje voor oorbellen/kettinkjes enzo... Ik merkte namelijk dat ik heel veel tijd kwijt was aan "Oh even dit glas in de keuken zetten, even deze enkele paracetamol naar de badkamer brengen".
Wanneer je plek opgeruimd is merk je ook meer wat er nou steeds voor rommel zorgt. Ik heb nu bijv ook een lade vrij gemaakt voor tassen zodat die niet over de grond slingeren en een schoenenrekje zodat die ook netjes weggezet kunnen.

Wat kleding betreft las ik eens een leuke: hang alles in je kast met het haakje de verkeerde kant op (dus dat het puntje naar de voorkant wijst), precies zoals je het normaal niet ophangt dus. :P
Na een tijdje kun je dan eens gaan kijken welke kledingstukken nog steeds zo hangen - die heb je waarschijnlijk niet aangehad, zelfs niet aangeraakt in die tijd. Daar kun je dus best eens kritisch naar kijken, of die niet beter naar de kringloop of Leger des Heils kunnen ofzo. Of anders misschien in een aparte kast zodat je 'normale' kast weer wat netter oogt. En: in de zomer de winterkleren opbergen en vice versa :j

Heel verhaal, het heeft mij veel opgeleverd, opruimfilosofie :')

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 01:16

Ik kom mij ook melden. Mijn vriend en ik hebben samen een appartement met niet veel opbergruimte. En ook al heb ik, toen ik hierheen verhuisde, al mijn spullen in Nederland uitgezocht heb ik alsnog een hele hoop troep weten te verzamelen.

Ik heb voornamelijk teveel kleding. Ik kan heel slecht kleding weg doen zelfs als het niet meer zo goed past (paar kilootjes extra, oeps :o ) + het feit dat ik van al mijn kleding maar 20% echt draag, maakt het een goed idee om mijn garderobe uitgebreid te minimaliseren.

Aangezien ik niet meer mag werken momenteel (visums... _-:( ) lijkt dit me wel een goed project om me op te storten!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 07:56

Magrathea schreef:
Wat kleding betreft las ik eens een leuke: hang alles in je kast met het haakje de verkeerde kant op (dus dat het puntje naar de voorkant wijst), precies zoals je het normaal niet ophangt dus. :P
Na een tijdje kun je dan eens gaan kijken welke kledingstukken nog steeds zo hangen - die heb je waarschijnlijk niet aangehad, zelfs niet aangeraakt in die tijd. Daar kun je dus best eens kritisch naar kijken, of die niet beter naar de kringloop of Leger des Heils kunnen ofzo. Of anders misschien in een aparte kast zodat je 'normale' kast weer wat netter oogt. En: in de zomer de winterkleren opbergen en vice versa :j

Maar waarom heb je die kleding om te beginnen dan ooit gekocht??
Er ligt hier best wat kleding ongebruikt in de kast, maar er komt vanzelf een moment dat ik het wel ga dragen. Daarom heb ik het namelijk gekocht en daarom bewaar ik het ook.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:13

ikke schreef:
Magrathea schreef:

Maar waarom heb je die kleding om te beginnen dan ooit gekocht??
Er ligt hier best wat kleding ongebruikt in de kast, maar er komt vanzelf een moment dat ik het wel ga dragen. Daarom heb ik het namelijk gekocht en daarom bewaar ik het ook.

Ik vond dit zelf ook een leuk idee! Bij mij is het vooral kleding waar ik dan op uitgekeken ben of kleding die ik in een opwelling gekocht heb (hoewel dat mij maar 2-3 keer is overkomen).
Soms ook dingen die ik nog wel leuk vind maar gewoon nooit meer draag omdat ik leukere dingen heb en daardoor waarschijnlijk ook niet meer ga dragen. :Y)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:18

Ik woon redelijk minimalistisch. Omdat ik niet van rommel hou, het overzichtelijk is en het makkelijk schoon maakt. Maar ook boven alles omdat ik vind dat de mooie spullen die je hebt beter uitkomen. Zoals die ene mooie vaas of schilderij. Of je mooie servies.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:44

Moet zeggen dat ik het fijn vind nu huis en auto compleet klaar zijn. Merk dat het minder moeite kost om alles netjes te houden en ik dan ook toe kom aan dingen die moeten gebeuren waar ik anders de rust niet voor heb. Ga dadelijk op stal aan de gang met zadelkasten en dressoir. Als dat klaar is heb ik alles gehad.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:57

ik koop niet zo veel, vind wel veel leuk kwa decoratie, maar dan denk ik wat moet ik er mee?

mijn kasten zitten ook vol.maar dan wel met dingen wat belangrijk. Zoals vol met administratie, wat ik nogig uit moet zoeken, en elk jaar denk nu stop ik alles in een map voor dit jaar. Nou map 2016 is nog steeds aardig leeg haha.. op paar belangrijke papieren na dan.

boeken verkopen wil ik wel, maar krijg ze niet verkocht. miss vanavond eens kijken of ik ze op bol.com kan neer planten ofzo.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:25

Leuk topic!
Hier ook een rommelig huis, alles wordt bewaard, voornamelijk door m'n vriend, die vind altijd alles handig om te bewaren... hebben beneden een kamer over wat logeerkamer zou worden, maar daar staat inmiddels zoveel dat er met geen mogelijkheid nog een bed past, laat staan dat ik daar iemand wil laten logeren...

Ik lees even mee, en ga me er eens in verdiepen en iedere keer een stukje opruimen...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:37

Hier ging het aardig tot ik kinderen kreeg....dan heb je pas spullen nodig en je gebruikt het nog allemaal ook! Gelukkig is ons gezin nu compleet. dus als het overbodig is kan het op marktplaats....dat is iets om naar vooruit te kijken.Al zal er dan weer andere prularia voor terug komen....bezig blijven das het enige.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:20

Ik moet ook weer echt op gaan ruimen. De berging is een puinhoo (kom er ook vrijwel nooit, mede door de zooi). Al mijn lades zitten stampensvol met zooi.... Denk dat ik mijn doel voor het weekend heb gevonden :=

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:51

Ik dacht dat ik was gestopt met verzamelen toen ik ging samenwonen op 60 m², maar als ik zo zie hoeveel dozen er uit dat kleine appartementje kwamen toen de relatie stukliep denk ik dat het toch de kop opnieuw opgestoken heeft. :')
Ik moet die dozen nodig eens uitzoeken, maar ik werk 40+ uur, moet ook de auto heel nodig eens schoonmaken en de kamer waarin ik daadwerkelijk leef een beetje leefbaar houden.
Hoe delen jullie je tijd in?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:21

Daar moet ik ook nog even iets op verzinnen: tijd...
Wilde net de pannenlappen wegleggen dus meteen dat laatje even leeggehaald, doek erdoor en weg wat niet meer gebruikt wordt...
En gelijk door de stapel dvd's want er zit er altijd 1 in de zak van Sint voor de verzameling maar dan is t wel handig om te weten welke we al hebben... daar ook meteen een aantal uitgevist waar de kleine te groot voor is dus die gaan op de Facebookgroep

Nog maar kleine dingetjes, maar moet ergens beginnen en heb geen tijd nu om nu een hele kamer aan te pakken...

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:40

Ik zit werk drie ochtenden op moment en was week vrij dus alles maar meteen goed aangepakt. Nu op stal begonnen en daar al over de helft. Dus bijna klaar, nu houd ik meer tijd over ervaar ik om dingen die blijven liggen goed te doen, dus geniet dat ik de stap gezet heb.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:06

watchthesky schreef:

Per week heb je 168 uur.

Slapen: 56
Werk: 40
Reistijd: 8
Sport: 6
Ontbijt + Lunch + avondeten + koken + afwas: 12
Sociaal doen: 10 uur
Douchen/smeerseltjes: 4 uur
Boodschappen: 1 uur
Huishoudelijk werk: 3 uur

Hou ik nog zo'n 28 uur per week over.

Snap niet hoe ik het altijd zo druk heb :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:09

watchthesky schreef:

Eén keer een hele dag uitgetrokken voor opruimen en weggooien. Nu zorg ik dat ik elke dag een kwartiertje tot een halfuurtje en sector opruim :j Of bijvoorbeeld die hele lading oud papier wegbrengen. Uiteindelijk ben ik er trouwens toch langer mee bezig, tijd die ik anders waarschijnlijk gamend had besteed :+ Dus zo erg is dat niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:06

Winged schreef:
watchthesky schreef:

Per week heb je 168 uur.

Slapen: 56
Werk: 40
Reistijd: 8
Sport: 6
Ontbijt + Lunch + avondeten + koken + afwas: 12
Sociaal doen: 10 uur
Douchen/smeerseltjes: 4 uur
Boodschappen: 1 uur
Huishoudelijk werk: 3 uur

Hou ik nog zo'n 28 uur per week over.

Snap niet hoe ik het altijd zo druk heb :+

Nou, omdat jouw opgegeven tijden niet stroken met jouw werkelijkheid?

Als je daadwerkelijk in een uur per week alle boodschappen binnen haalt, dan vestig je volgens mij een wereldrecord.....
Koken, eten en afwas minder dan twee uur per dag? Nou, je begint al met een half uur pauze in de middag, houdt je al maar iets meer dan een uur per dag over voor de rest.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:27

Dat haal ik ook makkelijk binnen uur per week me boodschappen doen. En eten koken en afwassen ook in die tijd die ze opgegeven heeft.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:34

Super motiverend dit topic! Wij zijn ruim anderhalf jaar geleden gaan samen wonen en toen hebben we echt alleen meegenomen/gekocht wat we nodig hadden. Maar op een of andere magische wijze vullen onze kasten zich vanzelf :+ Ik kan wel makkelijk weggooien als ik me er eenmaal toe zet maar inderdaad tijd, dat blijft een dingetje.

Ik heb vooral veel moeite met mijn kledingkast. Daar zou ik flink in kunnen ruimen maar ik vind het lastig om te bedenken wat bij elkaar past en wat ik nog nodig zou hebben. Mijn kleding hangt nog een beetje in m'n schooltijd en ik vind het lasting om te zetten naar een meer passende garderobe. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Zit nou te denken om een styliste in te huren om me op gang te helpen, heeft iemand daar ervaring mee?