Tips gevraagd: peuter wil niet naar bed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:40

conejo ik persoonlijk vermoed dat ze het erg prettig vind dat je persoonlijke tijd in haar steekt , haar met een fijne stem toespreekt waardoor ze rustig wordt.
Het zal niet eens gaan om de uitleg maar om de aandacht en de rust die daar van uit gaat.

xniieenke jij bent duidelijk aan het puberen _O-

Ik kan zeggen dat ik inmiddels 2 volwasen kinderen heb die het prima doen op de hoge school en een bijna volwassene die dit jaar haar eindexamen doet en dan ook op kamers gaat.
Zal ik het allemaal goed gedaan hebben, vast niet maar ze komen nog steeds graag thuis, ook voor advies dus zo verschrikkelijk was het blijkbaar niet.

vuurneon

Re: Tips gevraagd: peuter wil niet naar bed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:42

Ik sliep als kind snel als iemand na het voorlezen aan mijn oor frunnikte, nu slaap ik vlot als ik op mijn rug word gekrabd. Baby vindt het heerlijk als ik over voorhoofd naar neus aai. Ts, is er niets wat jouw zoon sloom maakt?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:44

doezel2 schreef:
spatter schreef:
Wat het beste helpt zijn broertjes en zusjes.

Als een kind als enige naar bed moet is dat natuurlijk niet leuk, die wil er gezellig bij blijven.
Als er 2 of meer kinderen zijn die allemaal naar bed gaan is het een normaal ritueel.

Mijn oudste was een slaapkop(nog en inmiddels 21 jaar) dus die ging gemakkelijk naar bed maar ik had ook een vast ritueel.
Tiktak kijken, eten en dan uitkleden en wassen en dan op bed verhaaltje voorlezen.
NR 2, mijn oudste dochter kwam toen de oudste 1.5 jaar was dus die ging zelfs vaker naar bed als hij, hij was ouder en hoefde natuurlijk niet zo vaak.
Wel gingen ze smiddags en savonds tegelijk naar bed.
Toen nr 3, mijn jongste dochter kwam, gingen ze met 3en tegelijk naar bed, nouja, niet smiddags natuurlijk maar wel savonds en ze zijn echt jaren lang alledrie om 7 uur naar bed gegaan.

De middelste had moeite met inslapen dus ik had een cassette speler gekocht en om de beurt mochten ze een casette uitzoeken met hun favoriete liedjes of verhaaltjes.
Dan hadden ze nog een half uur om ergens naar te luisteren en heel soms draaide ik hem nog eens om en dan sliepen ze altijd.

Het heeft tegenwoordig allemaal zulke mooie termen maar het komt altijd weer terug op regelmaat en rust.
Niet alleen bij het naar bed gaan, nee, de hele dag moet volgens ongeveer hetzelfde ritme lopen voor kleine kinderen en namate ze ouder worden kunnen ze steeds beter tegen veranderingen.

Verder let op wat je je kind te eten en te drinken geeft.
Van een glas cola of fris stuiteren ze nog uren na, na een zware maaltijd slapen ze ook moeilijker en onrustiger.
Zeker geen suikers vlak voor het naar bed gaan en eigenlijk ook geen ander eten of drinken, behalve water.
Van actieve darmen kunnen kleintjes slecht slapen en van een vieze luier kunnen ze wakker worden.

En wat als je maar 1kind wil ;) Heb het nu al'druk' met deze druktemaker

En daarbij. Mijn (schoon) ouders staan daar totaat niet om te springen

Ik mis even wat je schoonouders te maken hebben met of jij meer kinderen neemt.
Ik heb nooit hulp gehad van familie en toch zonder problemen 3 kinderen groot gekregen.

Verder geef ik juist aan dat het makkelijker is met meer kinderen.
Jou druktemaker is dan niet meer het middelpunt van alles maar gewoon een van...

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 14:45

vuurneon schreef:
Ik sliep als kind snel als iemand na het voorlezen aan mijn oor frunnikte, nu slaap ik vlot als ik op mijn rug word gekrabd. Baby vindt het heerlijk als ik over voorhoofd naar neus aai. Ts, is er niets wat jouw zoon sloom maakt?

Nee niet echt. Tenzij hij gewoon on bed ligt. Dan over zijn hoofdje

Nu is het zo dat als we op zijn kamer komen dan begint hij al te protesteren

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:46

Maar ieder kind is ook anders, het is niet omdat die aanpak voor jou kind werkt, dat dat voor mijn kind werk of voor het kind van de buren.

Er wordt ook gezegd door ouders die veel minder streng zijn, dat men schade aanbrengt aan het kind door streng te zijn, door bv je kind even te laten huilen als hij zijn zin niet krijgt.
En hetzelfde geld voor het omgekeerde.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 14:47

doezel2 schreef:
spatter schreef:
Wat het beste helpt zijn broertjes en zusjes.

Als een kind als enige naar bed moet is dat natuurlijk niet leuk, die wil er gezellig bij blijven.
Als er 2 of meer kinderen zijn die allemaal naar bed gaan is het een normaal ritueel.

Mijn oudste was een slaapkop(nog en inmiddels 21 jaar) dus die ging gemakkelijk naar bed maar ik had ook een vast ritueel.
Tiktak kijken, eten en dan uitkleden en wassen en dan op bed verhaaltje voorlezen.
NR 2, mijn oudste dochter kwam toen de oudste 1.5 jaar was dus die ging zelfs vaker naar bed als hij, hij was ouder en hoefde natuurlijk niet zo vaak.
Wel gingen ze smiddags en savonds tegelijk naar bed.
Toen nr 3, mijn jongste dochter kwam, gingen ze met 3en tegelijk naar bed, nouja, niet smiddags natuurlijk maar wel savonds en ze zijn echt jaren lang alledrie om 7 uur naar bed gegaan.

De middelste had moeite met inslapen dus ik had een cassette speler gekocht en om de beurt mochten ze een casette uitzoeken met hun favoriete liedjes of verhaaltjes.
Dan hadden ze nog een half uur om ergens naar te luisteren en heel soms draaide ik hem nog eens om en dan sliepen ze altijd.

Het heeft tegenwoordig allemaal zulke mooie termen maar het komt altijd weer terug op regelmaat en rust.
Niet alleen bij het naar bed gaan, nee, de hele dag moet volgens ongeveer hetzelfde ritme lopen voor kleine kinderen en namate ze ouder worden kunnen ze steeds beter tegen veranderingen.

Verder let op wat je je kind te eten en te drinken geeft.
Van een glas cola of fris stuiteren ze nog uren na, na een zware maaltijd slapen ze ook moeilijker en onrustiger.
Zeker geen suikers vlak voor het naar bed gaan en eigenlijk ook geen ander eten of drinken, behalve water.
Van actieve darmen kunnen kleintjes slecht slapen en van een vieze luier kunnen ze wakker worden.

En wat als je maar 1kind wil ;) Heb het nu al'druk' met deze druktemaker

En daarbij. Mijn (schoon) ouders staan daar totaat niet om te springen

Ik heb nooit hulp gehad van familie en toch zonder problemen 3 kinderen groot gekregen.

Jou druktemaker is dan niet meer het middelpunt van alles maar gewoon een van...[/quote]

Omdat ik een hele lichte beperking heb hadde liever gewilt dat ik geen kids kreeg(. Nou ja. Mijn ma wou nooit oma worden.

En schoonma denkt dat ik niets kan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:47

Meer kinderen zegt niets over slaapproblemen hoor. Wij waren thuis met 4, mijn jongste zusje heeft altijd inslaapproblemen gehad. Ondanks dat ze altijd tegelijk met mijn broertje naar bed ging.

Verder kiezen sommige mensen bewust voor 1 kind, of kunnen om wat voor reden dan ook geen 2e kindje krijgen. Hier ook 1 kind en zeer gelukkig mee. Toen zij inslaap problemen kreeg door de situatie op school vorig schooljaar hebben we ruim een half jaar boven gezeten tot ze insliep. Een van ons zat dan op onze slaapkamer, zij lag in haar eigen bedje.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 14:49

Mijn man kreeg op latere leeftijd nog een zusje. Die had ook slaap problemen enzo

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:49

spatter schreef:

Jou druktemaker is dan niet meer het middelpunt van alles maar gewoon een van...

Totdat je een huilbaby krijgt die de hele boel 's nachts wakker houdt :+
En met een autistische zoon die niet tegen veel geluiden kan... was dat niet echt een fijne combi :D

Mijn vriendin had eerst 1 kind wat super goed ging totdat nr 2 zich aanmeldde.
Nr 1 ging (ondanks genoeg aandacht ook 1 op 1) zeer moeilijk gedrag vertonen.
Ging ook weer meerdere stappen terug in zijn ontwikkeling en dat is een heel moeilijke periode voor ze geweest.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:51

vuurneon schreef:

Mijn zoontje vindt het zalig als ik m over zn achterhoofd aai.

Btw, over niet laten huilen en twee of meer kinderen hebben: mijn beste vriendinnen hebben praktisch allemaal twee kinderen en dat gaat nog steeds op dezelfde manier. Soms met wat omwegen, maar van hun principes zijn ze nooit afgestapt. En soms is het inderdaad niet anders dat je ze even moet laten huilen, maar niet met het oogpunt van dat ze er wat van leren of om ze af te harden, maar gewoon omdat het echt niet anders kan.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:52

spatter Ik puber ook zeker wel, maar ik denk ten minste realistisch. Kan je van weinig andere 13 jarigen zeggen. Wat ik zei over 't brein is gewoon pure waarheid, en je moet een kind niet laten krijsen als daar wat achter zit. En denken 'oh zit niks achter' is onzin, dat moet je eerst onderzoeken en dat doen weinig mensen die zoiets zeggen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:58

Als alles in orde is, dan is dat soms niet anders.
k geloof ook wel dat er soms gewoonte in kruipt, je één keer iets toelaat, de volgende dag ook en daarna kan je het niet meer veranderen of ze beginnen te schreeuwen.
Als het puur gewoonte is, dan moet je dat soms doorbreken door niet toe te geven.

xniieeenke: Denk dat als je ouder bent je je kind goed kent, je wel weet voor welke reden ze huilen. Als ze alles hebben gehad, knuffel, drinken, geruststelling, pamper, aandacht,... en je weet dat ze niet ziek zijn of tanden aan het krijgen zijn of zo, dat het soms ook gewoon zo is, omdat ze niet willen gaan slapen, niet meer of minder.
Zuiver niet willen gaan slapen is ook een reden immers. Men moet niet altijd alles willen gaan ontleden, soms is het zoals het is.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:17

chanel1985 inderdaad, je kent als ouder je kind als geen ander. Geen ervaring, maar ik kan wel weten dat het zo is. Een kind wil niet slapen omdat het dwars is misschien, maar er kan ook angst achter zitten. Ik was tot mijn 11e gruwelijk bang voor vanalles en nog wat. Daar voor heb ik gewoon nog bij m'n ouders geslapen een aantal nachten, om het vertrouwde te krijgen. Dat is wat kinderen ook vaak nodig zijn. Als een kind al huilend in slaap valt (zal niet altijd voorkomen kunnen worden, laat dit duidelijk zijn) slaapt het onrustig. Als men onrustig slaapt ontwikkel je slaapstoornissen.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 15:21

chanel1985 schreef:
Als alles in orde is, dan is dat soms niet anders.
k geloof ook wel dat er soms gewoonte in kruipt, je één keer iets toelaat, de volgende dag ook en daarna kan je het niet meer veranderen of ze beginnen te schreeuwen.
Als het puur gewoonte is, dan moet je dat soms doorbreken door niet toe te geven.

xniieeenke: Denk dat als je ouder bent je je kind goed kent, je wel weet voor welke reden ze huilen. Als ze alles hebben gehad, knuffel, drinken, geruststelling, pamper, aandacht,... en je weet dat ze niet ziek zijn of tanden aan het krijgen zijn of zo, dat het soms ook gewoon zo is, omdat ze niet willen gaan slapen, niet meer of minder.
Zuiver niet willen gaan slapen is ook een reden immers. Men moet niet altijd alles willen gaan ontleden, soms is het zoals het is.

Daarom proberen wij dit "probleem" door te breken

Want. Mijn zoontje heeft geen pijn zo wel roept hij wel auw auw

Tandjes. Ook niet want hij heeft ze allen al.

Of het is omdat het "gezellig" beneden.
Of hij "probeert" ons uit

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:30

Ik slaap ook onrustig, ontwikkel ik dan ook een slaapstoornis?

Dat men door onrustig slapen een slaapstoornis "kan" ontwikkelen geloof ik vast, maar hoeft niet altijd zo te zijn.
Ik denk dat het wat genuanceerder ligt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:39

Mijn 2,5 jarige gaat ook lastig slapen de laatste tijd. Wat er precies is weet ik niet. Maar het is elke keer wat anders: bang, geschrokken, dorst ga zo maar door.
Wij gaan er áltijd heen. Soms leg ik er een matras bij en ga ik er bij liggen. Zelfs soms hele nachten.

Mijn kinderlijke nachtangsten werden genegeerd.ik kreeg straf als ik naar beneden kwam met smoesjes zoals mijn ouders ze noemden. Terwijl ik doodsbang in bed lag. Die angst is daardoor juist toegenomen. Tot paniek aanvallen in de pubertijd. En nu ben ik 26 heb 3 kindjes en durf nog steeds niet te slapen als mijn man niet thuis is. Als kind wachte ik tot me zus naar bed kwam (sliepen samen op een kamer) dan pas durfde ik te gaan slapen.

Ik wil mijn kinderen die angst niet mee geven daarom nemen wij ze altijd serieus.

Mijn oudste slaapt heerlijk en heeft deze fases ook gehad. Je moet er eventijd en energie im stoppen.

Mijn familie zei op vakanties altijd dat ik drama slapers had inmiddels slapen mijn kindjes overal. En hun moeten bij ze zitten tot ze slapen. Stop nu energie in het slapen zodat ze daar later profijt van hebben.

Mijn oudste zus weet zich nog goed mijn moeilijke slaap periode te herinneren en heeft mijn angst gezien. Die neemt der kindjes hun 'slaapproblemen' ook erg serieus.
Laatst bijgewerkt door blokje op 31-03-16 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:42

Wordt ts hier niet onzeker van.Er wordt gedaan alsof haar zoon een "stoornis" heeft.Het is gewoon peuterpuberen.En als het met een maand of zo niet beter is kan er altijd nog verder gekeken worden.Sorry mijn mening.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:44

Waar lees jij een stoornis?

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 15:51

Britta31 schreef:
Wordt ts hier niet onzeker van.Er wordt gedaan alsof haar zoon een "stoornis" heeft.Het is gewoon peuterpuberen.En als het met een maand of zo niet beter is kan er altijd nog verder gekeken worden.Sorry mijn mening.

Haha nee hoor. Dit is een faze

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:55

ik ben zelf nog niet volwassen maar herken dit bij kleine kinderen die ik ken.
mijn moeder heeft mij ook verteld dat ze vanaf hun tweede jaar een periode in gaan vol strijd (niet naar bed willen gaan, niet eten...).
geen idee of dit waar is, maar zou heel goed kunnen.
heb je een vast tijdstip om hem naar bed te sturen?
hoe pak je dat precies aan??

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 15:59

sardientje schreef:
ik ben zelf nog niet volwassen maar herken dit bij kleine kinderen die ik ken.
mijn moeder heeft mij ook verteld dat ze vanaf hun tweede jaar een periode in gaan vol strijd (niet naar bed willen gaan, niet eten...).
geen idee of dit waar is, maar zou heel goed kunnen.
heb je een vast tijdstip om hem naar bed te sturen?
hoe pak je dat precies aan??

Ja mijn zoontje gaat rond 7 uur naar boven.
Gaan dan pyama aan/luier
Dan tandjes poetsen
Dan leg ik hem in bed( ladykantje)
En klets/lees ik voor.
Doe daarna lampje met muziekje Aan.
Aai over de bol en weltrusten.
Als hij voordat hij in bed ligt. Al begint te schreeuwen en huilen. Probeer ik hem gerust te stellen. Leg hem wel in bed want hij overstrekt zich wel is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:18

spatter schreef:
Marley hoe wil je dat doen als er 2 kinders of meer zijn?

Dit zijn gewoon geen gezonde praktijken, al dat blijven slapen bij een kleintje.
Het geeft aan dat ze of nog helemaal niet moe zijn of te moe , maar dat er in ieder geval veels teveel onrust zit in het kleintje om in slaap te vallen.
Het betekent dat het kind in de uren voorafgaand aan het naar bed gaan veels teveel indrukken heeft gehad, misschien zelfs een veels te drukke dag waardoor het niet kan loslaten en rustig slapen.

Verder pubert een kind juist om een reden en als jij als ouders geen regels stelt blijft een kind puberen .
Puberen is juist om de regels te testen, wat wordt er van me verwacht en waar moet ik me aan houden.
Dat geeft namelijk rust en duidelijkheid.
Jonge kinderen zijn net jonge honden en die laat je ook niet je huis afbreken en de boel bij elkaar janken omdat ze dat zo graag willen.

Punt is dus om uit te zoeken wat er precies speelt, is het puberen of is er wat anders aan de hand.

waarom is het geen gezonde praktijk om te slapen bij een kindje of er bij te zijn als het inslaapt? wat is er verkeerd aan affectie en nabijheid bieden door er lijflijk te zijn voor een kleintje?
wanneer er te veel prikkels zijn opgedaan, zoekt het kind rust en stabiliteit. dat kan het kind nog niet zelf, die tools heeft het nog niet en kan je dus ook niet verwachten.
puberen heeft niet zozeer van doen met het eisen van duidelijkheid en regels, maar met de rijping van de hersenen. dezelfde hersenen die al overprikkelt kunnen zijn door externe factoren...

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:24

Ik zie niet zo zeer echt problemen als straks in Julie de 2de komt. Word ff aanpassen voor iedereen. Maar als de oudste bij ons wil slapen is ze welkom. De kleine gaat in eerste instantie bij ons in de cosleeper slapen kan de oudste gewoon tussen ons in.

Wij voelen er goed bij een kind is vrolijk en af en toe eigenheid en weet heel goed wat ze wel een niet wil.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:28

Marley schreef:
Wat een onzin dat daar softe kindjes vandaan komen. Dan zou ik kunnen zeggen: 'vind je het gek dat de wereld zo hard is geworden en we elkaar aan gort schoppen en schieten' :?

Mijn dochtertje heeft heel veel moeite met slapen. Ik wil het niet nog spannender en vervelender voor haar maken dan het al is. Daarnaast bestaat er in mijn ogen niet zoiets als teveel liefde. Wel te weinig liefde. En dat zegt helemaal niets over alles maar mogen maar over hoe je daar mee omgaat.
Bij mijn dochtertje van bijna 2 doen we het zo:
Aangeven dat we bijna naar bed gaan
Samen haar avondflesje maken
Papa dikke kus geven
Naar haar kamertje lopen
Het uiltje (lampje) aanzetten en het flesje op het nachtkastje neerzetten
In bed kruipen, Nijntje muziekknuffel aanzetten en flesje opdrinken.
Als het flesje leeg is, geeft ze hem zelf aan mij en krijgt ze haar speentje
Dan gaat ze 'goed' liggen en gaat Nijntje nog een keer aan
Ik ga naast haar liggen (1 persoonsbed) en houd haar handjes vast
Afhankelijk van haar bui duurt het 5 tot 30 min (soms nog veel langer maar dat is nu gelukkig sporadisch geworden) voor ze in slaap valt.
Dit alles tegenwoordig zonder huilen en in paniek zijn. Dat is zo fijn, het breekt je mamahart als zo'n kleintje in paniek naar bed moet gaan.

nu wil ik je niet aanvallen, maar na het flesje poets je de tanden dan nog?....is wel een aanrader beter voor de tanden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:41

Hoelang is dit ook alweer aan de gang?
Mijn peutertje, die heeft dit sinds het uurtje eraf is gegaan wat last van. Nou gaat hij niet krijssen ofzo maar is nog wel dik half uur wakker. Loopt dan luid te roepen na zijn knuffels ofzo of hele verhalen te vertellen, ik loop er soms paar keer naar toe om te vertellen dat het bedtijd is en leg hem weer neer. Hij moet er denk ik even aan wennen dat wij alles weer hebben omgegooid. Weet hij veel dat er een uur afgegaan is, hij kan geen klok kijken.
Als hij snachts wakker word doe ik eigenlijk precies hetzelfde.

Het is ook een fase, vind het zelf af en toe ook erg lastig maar probeer er eigenlijk zo simpel mogelijk mee om te gaan. Wil je niet slapen? Nou prima maar je gaat wel op bed, dan ga je maar verhaaltjes vertellen tegen je knuffel ofzo. Bij ons werkt dat boven rommelen niet zo, hij hoort ons dan en begint dan juist te huilen omdat hij uit bed wil.