Zijn mensen ook dieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn we dieren?

ja
500 (92%)
nee
40 (7%)
hè? wist ik niet?
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 541

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:45

dunja_11 schreef:
Het verhaal van wat er gebeurde, bedoel je? Ik wil je wel even een pb sturen ;)

Graag, ben wel nieuwsgierig :) Dank alvast voor de moeite.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:46

Fenrir schreef:
silverdapple schreef:
Vind het wel een interessante discussie!
Wat maakt nou dat een organisme een ziel heeft, ja of nee?

Even een persoonlijke vraag: misschien vind je het dan interessant om te weten dat die vorm van bewustzijn wel bij walvissoorten zoals orka's en dolfijnen aanwezig lijkt te zijn. Stel dat dit ook daadwerkelijk zo is, zijn wij mensen volgens jou dan op dezelfde lijn als dieren, of zijn die walvissoorten dan op dezelfde lijn als mensen? :)

Voor zover ik weet lijkt die mate van bewustzijn er bij geen enkel dier te zijn. Neem bijv. het feit dat de mens kan nadenken over de dood, de toekomst, kan nadenken over zijn handelen etc. Dat zien we (nog) niet terug bij de dieren. Wel zijn er enkele diersoorten die bijzonder ontwikkelde cognitieve vermogens hebben, zoals inderdaad orka's en dolfijnen, en natuurlijk de mensapen. Minder bekend zijn de vogels; neem bijv. de kraaiachtigen, die extreem intelligent zijn. De Nieuw-Caledonische kraai is hier een goed voorbeeld van. Als het gaat om werktuigengebruik en problemen oplossen zijn zij hier beter in dan chimpansees.
Wel lijkt er bij enkele diersoorten zeker een vorm van zelfbewustzijn aanwezig te zijn, neem bijv. de spiegeltest. Sommige diersoorten snappen dat zij het zelf zijn in een spiegel, de meeste snappen dat niet. Dolfijnen, eksters maar ook olifanten zijn door deze test gekomen. Overigens snappen jonge kinderen dit ook pas als ze rond de 18 maanden oud zijn.
Maar als het gaat om het (zelf)bewustzijn lijkt het erop dat tot nu toe geen enkele diersoort op dezelfde voet staat met de mens. Er zijn enkele soorten die cognitieve vermogens lijken te hebben die vergelijkbaar zijn met die van (jonge) kinderen, maar er is nog niks gevonden dat verder gaat dan dat. Ik ben met name benieuwd of bepaalde diersoorten daar uiteindelijk wel naar toe op weg zijn en dat zouden kunnen ontwikkelen (dan hebben we het uiteraard over vele, vele jaren evolutie).

Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg dieren die heel andere dingen veel beter kunnen dan de mens. Beter ontwikkeld gehoor, reuk, ga zo maar door.

Maar dat het nog niet is uitgewezen, betekent natuurlijk niet dat het daarom niet aanwezig kan zijn. Een dolfijn is bijvoorbeeld in staat om zelfmoord te plegen. Zou je dan bijvoorbeeld niet kunnen stellen dat zij zich bewust zijn van dood en levend en wellicht zelfs denken dat de dood meer opluchting geeft dan leven, zoals mensen vermoeden?

Ik weet overigens totaal niet hoe het kan worden onderzocht, hoor. Dus als zulke vragen al beantwoord kunnen worden dan heb ik niks gezegd. :7

Maar goed even terug naar mijn vraag, stel, stel! dat een dier wel over dit niveau van bewustzijn bezit, wat zou dat dan betekenen voor jouw blik op de gelijkheid van mensen en dieren? :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:47

Yunomi schreef:
dunja_11 schreef:
Niet op internet. Heb het zelf zien gebeuren, maar dat is dus niet echt geloofwaardig als je mensen dat vertelt. Mensen geloven dat niet als je dat zegt, dus ja :) Geeft verder niet, maar dat is dus mijn bron, persoonlijke ervaring..

Azmay, ik vind je interesse fijn, maar ik stop er nu denk ik maar mee, anders ga ik me verdedigen.. (waar ik volgens mij al mee bezig ben |o )

Persoonlijke ervaring kan heel goed en ik ben ook oprecht geïnteresseerd maar ik kan mijn mening niet vormen als jij niet het verhaal in het geheel vertelt. Op deze manier kan ik er niet veel zinnigs over zeggen.

Ik zou eigenlijk zeggen dat het een ontwrichting was oid, heb ik ook zo nu en dan, lichaamsdeel in een compleet vreemde en onmogelijke houding. Blijft dan staan vanuit het gewricht maar ziet er gebroken uit. Schiet vanzelf weer goed en lijkt dan "genezen".

Maar ik kan natuurlijk niet weten wat jij hebt meegemaakt. :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:56

Simpelweg ja, als je bekijkt vanuit de biologie. Voor vele tegenwoordig de 'waarheid', maar dingen als fossielen e.d. zijn geen bewijs, maar eerder bewijs voor de hypothese evolutie. Helemaal aantonen kunnen we het natuurlijk nooit.

Qua cognitieve vaardigheden, tja, mensen zijn nu eenmaal niet zo snel, krachtig, of beschermd (geen warm vachtje, geen scherpe tanden/klauwen, dus we hadden iets nodig om te overleven. Dat is in ons geval ons brein. Maar wij zijn niet de enigste hierin, vele walvissoorten, maar ook andere mensapen, olifanten en bepaalde vogels hebben in meer of mindere mate hogere cognitieve vaardigheden.
Wat we wel graag fout doen dat we onszelf zien als het topje van de evolutie, maar dat is dus alleen op dit cognitieve deel (voor zover we mogen zeggen dat we slimmer zijn dan dolfijnen en orca's).
Op andere gebieden zijn er vele diersoorten veel verder ontwikkeld. Ons gehoor en zicht is behoorlijk primitief.
Voorbeeldje: wij hebben 3 receptoren voor kleuren in onze ogen, namelijk de kegeltjes, en elke soort kegeltje kan een eigen kleur waarnemen, bij ons is dat rood, groen en blauw. Alle andere kleuren maken we doordat deze kleuren gecombineerd worden waarnomen en onze hersenen 'mengen' dat dan tot een andere kleur.
Maar sommige soorten Mantiskreeftjes kunnen wel 16 verschillende soorten kleurreceptoren hebben.
Daarnaast zijn er nog een hoop dieren die UV licht kunnen waarnemen.

Dus als je in de evolutie gelooft is het ook niet helemaal correct om te bedenken dat we de top van evolutie zijn, alleen maar omdat we wat beter kunnen nadenken.

Mijn opa (katholiek opgevoed) had laats een mooie: Hij gelooft juist in evolutie, maar dan met het idee dat de evolutie komt door God, want het scheppingsverhaal is veelste gemakkelijk en klinkt juist als iets menselijks. M.a.w, hij vind evolutie meer getuigen van de kracht van God dan het scheppingsverhaal.

Ik zelf geloof echt in de evolutie, maar iedereen mag erover denken wat ze willen, want uiteindelijk is en kan er niks worden aangetoond.

piezze

Re: Zijn mensen ook dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:02

Mensen zijn geen dieren maar beesten.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:09

piezze schreef:

:') _/-\o_ :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:22

silverdapple schreef:
Fenrir schreef:
Voor zover ik weet lijkt die mate van bewustzijn er bij geen enkel dier te zijn. Neem bijv. het feit dat de mens kan nadenken over de dood, de toekomst, kan nadenken over zijn handelen etc. Dat zien we (nog) niet terug bij de dieren. Wel zijn er enkele diersoorten die bijzonder ontwikkelde cognitieve vermogens hebben, zoals inderdaad orka's en dolfijnen, en natuurlijk de mensapen. Minder bekend zijn de vogels; neem bijv. de kraaiachtigen, die extreem intelligent zijn. De Nieuw-Caledonische kraai is hier een goed voorbeeld van. Als het gaat om werktuigengebruik en problemen oplossen zijn zij hier beter in dan chimpansees.
Wel lijkt er bij enkele diersoorten zeker een vorm van zelfbewustzijn aanwezig te zijn, neem bijv. de spiegeltest. Sommige diersoorten snappen dat zij het zelf zijn in een spiegel, de meeste snappen dat niet. Dolfijnen, eksters maar ook olifanten zijn door deze test gekomen. Overigens snappen jonge kinderen dit ook pas als ze rond de 18 maanden oud zijn.
Maar als het gaat om het (zelf)bewustzijn lijkt het erop dat tot nu toe geen enkele diersoort op dezelfde voet staat met de mens. Er zijn enkele soorten die cognitieve vermogens lijken te hebben die vergelijkbaar zijn met die van (jonge) kinderen, maar er is nog niks gevonden dat verder gaat dan dat. Ik ben met name benieuwd of bepaalde diersoorten daar uiteindelijk wel naar toe op weg zijn en dat zouden kunnen ontwikkelen (dan hebben we het uiteraard over vele, vele jaren evolutie).

Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg dieren die heel andere dingen veel beter kunnen dan de mens. Beter ontwikkeld gehoor, reuk, ga zo maar door.

Maar dat het nog niet is uitgewezen, betekent natuurlijk niet dat het daarom niet aanwezig kan zijn. Een dolfijn is bijvoorbeeld in staat om zelfmoord te plegen. Zou je dan bijvoorbeeld niet kunnen stellen dat zij zich bewust zijn van dood en levend en wellicht zelfs denken dat de dood meer opluchting geeft dan leven, zoals mensen vermoeden?

Ik weet overigens totaal niet hoe het kan worden onderzocht, hoor. Dus als zulke vragen al beantwoord kunnen worden dan heb ik niks gezegd. :7

Maar goed even terug naar mijn vraag, stel, stel! dat een dier wel over dit niveau van bewustzijn bezit, wat zou dat dan betekenen voor jouw blik op de gelijkheid van mensen en dieren? :D

Dat zeg ik ook niet, daarom staat er ook bij dat het op basis is van wat we nu weten.
Er zijn dus enkele testen voor, maar ook die testen zijn natuurlijk beperkt aangezien we niet direct met dieren kunnen communiceren (sommige soorten kunnen (gebaren)taal leren maar ook dat is natuurlijk anders).
Wbt dolfijnen die zelfmoord plegen, het lastige is natuurlijk de vraag waar het om draait; of zij dat inderdaad doen omdat ze zich bewust zijn van leven en dood, of om een andere reden. Zo zijn er bijv. ook een hoop dieren die in geval van stress of verveling zichzelf mutileren, wat ook ernstige vormen kan aannemen en soms zelfs de dood tot gevolg kan hebben. Dit gaat ook om diersoorten die bij lange na niet de hersencapaciteit van een dolfijn hebben. Ik denk dat het een vraag is die we op dit moment nog niet goed kunnen beantwoorden. Het mag in elk geval wel duidelijk zijn dat er geen enkel dier is wat echt exact gelijk is aan de mens, dus wat dat betreft zijn we als soort natuurlijk wel uniek. Net als veel andere dieren dat ook zijn op hun eigen manier.

Ik vind het lastig om me voor te stellen dat een dier echt op precies dezelfde hoogte zit qua cognitieve vaardigheden als de mens, dus wat dat betreft vind ik je vraag moeilijk te beantwoorden; het blijft natuurlijk een compleet andere soort. Helemaal als het om een soort zou gaan die verder echt totaal niet op de mens lijkt. Ik denk dat wij, voor mij iig, als soort door ons eigen bewustzijn en eigen "ik" onszelf altijd apart zullen zien van de rest van de wereld. Dat is immers het ding waar het hier steeds om draait, dat bewustzijn van dit ben ik, dat is de rest. Dat wil niet zeggen dat als een dier op dezelfde lijn zou zitten het voor mij gevoelsmatig niet gelijk zou kunnen zijn (nu zijn dieren imo sowieso niet minderwaardig maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:27

AlwaysH schreef:
piezze schreef:

:') _/-\o_ :P

volkomen mee eens daar kan je onze lieve diertjes niet mee vergelijken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:43

Bedenk wel even dat je jezelf vreselijk ondermijnt.. Fijn als je zo over jezelf denkt.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:12

Leuke discussie om te volgen.
Over het genezen, ik spring even in:
Er zijn mensen die hun handen op je leggen en je kunnen genezen, hebben in de familie daar ervaring mee. Zo'n persoon zou Jezus kunnen zijn geweest maar in die tijd was dat heel raar en werd hij dan zoon van god genoemd. Dus Jezus zal misschien bestaan hbben maar niet als zoon van god.

Puntje minder voor de gelovigen hierin. Sorry.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:14

Wij zijn dieren die "menen" beter te zijn dan de rest in het dierenrijk.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:22

Technisch gezien wel..

Maar imho zijn mensen beesten..

Dieren leven in harmonie met de dingen om hun heen.. Wij mensen vernietigen alles..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:31

Ik vraag me dan alleen af waarom god ons een stuitje, kippenvel en volgens mij valt je blinde darm hier ook onder heeft gegeven? Dit gebruiken wij nu helemaal niet, dus ben benieuwd hoe de gelovigen hier tegenaan kijken?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:47

Ik heb Nee gestemt, wij stammen ook niet van een dier [apen] af.Het is iets Bovennatuurlijks wat de mens én dieren en planten gemaakt heeft.Volgens professor Steven Hawkins is er iets in het Heelal [bovennatuurlijk] dat alles gemaakt heeft.
Wij zullen nooit te weten komen hoe en wat het bovennatuurlijke is.Er is wel een vermoeden,dat we ontstaan zijn door de zwarte gaten. Als je de Docu "How the Universe Works" volgt, begrijp je het iets meer.
Dit is MIJN mening.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:04

xniieeenke schreef:
Leuke discussie om te volgen.
Over het genezen, ik spring even in:
Er zijn mensen die hun handen op je leggen en je kunnen genezen, hebben in de familie daar ervaring mee. Zo'n persoon zou Jezus kunnen zijn geweest maar in die tijd was dat heel raar en werd hij dan zoon van god genoemd. Dus Jezus zal misschien bestaan hbben maar niet als zoon van god.

Puntje minder voor de gelovigen hierin. Sorry.

Puntje minder voor jou, want dat Jezus als de zoon van god gezien wordt heeft een hele andere oorsprong. Plus... Niet elke gelovige of christen ziet Jezus als zoon van god, danwel als god zelf (zij zijn een). Nog een puntje minder..

Kom hè.. Het is hier geen wedstrijdje.. T ging hier over of mensen dieren zijn. Sommige mensen vinden van wel, anderen niet. Laten we ons daarop focussen, eer t straks weer een bash de gelovigetopic wordt. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:45

Quote:Mijn opa (katholiek opgevoed) had laats een mooie: Hij gelooft juist in evolutie, maar dan met het idee dat de evolutie komt door God, want het scheppingsverhaal is veelste gemakkelijk en klinkt juist als iets menselijks. M.a.w, hij vind evolutie meer getuigen van de kracht van God dan het scheppingsverhaal.

Ik zelf geloof echt in de evolutie, maar iedereen mag erover denken wat ze willen, want uiteindelijk is en kan er niks worden aangetoond.

Afbeelding

Afbeelding

;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:50

Ik vind evolutie weer niet iets waar in je wel of niet gelooft. Het is een theorie die met bewijsstukken sterk onderbouwt hoe het leven zich heeft geevolueerd. En die theorie vind ik zeer aannemelijk. De evolutietheorie gaat trouwens niet over het ontstaan van het leven, enkel over hoe de dieren die zich konden aanpassen aan de toen heersende omgeving zich hebben voortgeplant en desgewenst weer hebben opgesplitst.

Diezelfde evolutietheorie deelt mensen in onder de Hominidae-familie, onderdeel van de primaten en die vallen onder het dierenrijk. Onder de primaten vallen apensoorten en daar hebben we ook aardig wat verwantschap mee. Gelijk een ezel en zebra aan een paard. :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:54

Het minst leuk aan de diersoort mens vind ik dat ons brein zo is dat we nooit tevreden kunnen zijn met hoe het is. Appels moeten groter, alles moet perfecter. Een ander dier is tevreden als er voldoende voedsel, water en veiligheid is. Wij niet. Letterlijk alles om ons heen moet aan onze wil onderworpen. Niet goedschiks? Dan maar kwaadschiks. En dat alleen maar omdat we het kunnen bedenken. Dat is denk ik echt het grootste verschil met andere diersoorten. Wij kunnen iets bedenken en het ook nog gerealiseerd krijgen. Daar zitten soms leuke dingen bij zoals kunst ofzo maar ook hele lelijke dingen. Zoiets als chemische bestrijdingsmiddelen waarmee we vanalles vernietigen behalve een eetbaar plantje die we zo geschapen hebben dat hij tegen.die chemicalie kan. Vervolgens krijgen we dan allemaal weer kanker en gaan we daar weer een chemisch goedje voor bedenken. ;(

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:53

Atalja schreef:

Nou ja, technisch gesproken weet je zelfs dat niet zeker. Ik heb geen idee wat die apen tegen elkaar zeggen als wij buiten hun hok naar ze staan te kijken. Wellicht iets in de zin van:"Daar komen onze volgelingen ons weer aanbidden en ons voedsel geven. En kijk daar, weer zo'n sukkelaar die probeert zo te doen als wij....Stop maar loser, je bent te dom!!!" :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:29

Cowboy55 schreef:
Atalja schreef:

Nou ja, technisch gesproken weet je zelfs dat niet zeker. Ik heb geen idee wat die apen tegen elkaar zeggen als wij buiten hun hok naar ze staan te kijken. Wellicht iets in de zin van:"Daar komen onze volgelingen ons weer aanbidden en ons voedsel geven. En kijk daar, weer zo'n sukkelaar die probeert zo te doen als wij....Stop maar loser, je bent te dom!!!" :D

_O-

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:39

Hoe je het ook wilt noemen of welke classificatie je gebruikt, er valt niet te ontkennen dat we qua lichaam erg veel op een groot deel van de dieren lijken. En wat te denken van overeenkomende lichaamsfuncties? We gebruiken zelf het lichaam van dieren om lichamen van mensen te laten functioneren. Dan kun je er volgens mij in alle redelijkheid niet omheen dat we allemaal behoren tot eenzelfde orde.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:06

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:15

Boras schreef:
Hoe je het ook wilt noemen of welke classificatie je gebruikt, er valt niet te ontkennen dat we qua lichaam erg veel op een groot deel van de dieren lijken. En wat te denken van overeenkomende lichaamsfuncties? We gebruiken zelf het lichaam van dieren om lichamen van mensen te laten functioneren. Dan kun je er volgens mij in alle redelijkheid niet omheen dat we allemaal behoren tot eenzelfde orde.

Een baby vind ik daarin zo mooi, daar zie je nog het grijpreflex met handen én tenen. Niet sterk genoeg zoals bij de apen om zichzelf echt aan je lijf vast te klemmen maar het is er wel. Overblijfsel nog van onze harige voorouders. Mijn kind vormt zich ook als een aapje naar mijn lichaam.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 17:40

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:46

ik kan zo niet tegen mensen die zeggen dat wij mensen geen dieren zijn. Wij zijn een soort dier, net zoals een paard een soort dier is..

In mijn ogen zijn wij als mensen te ver ontwikkeld waardoor ons brein onze natuurlijke intuities in de weg gaat zitten. Om maar even een voorbeeld te noemen, eetstoornissen. Van nature hebben wij de behoefte om te eten, maar omdat wij zo ontwikkeld zijn kunnen onze gedachtes onze natuurlijke behoeftes in de weg zitten waardoor bijvoorbeeld een eetstoornis zich kan ontwikkelen.

Eerlijk gezegd vind ik mensen de meest stomme dieren op onze planeet haha.