ruiters en wielrenners...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:17

Desiree schreef:
Picasso schreef:
Imo kan je dat beter voor zijn: iets met kalf verdronken en put dempen etc

Ik denk dat bepaalde voorlichting niet aan mij is om te doen maar meer voor de paardenvereniging hier in de buurt.

Nou zoiets inderdaad.... Maar dat er in ieder geval van beide kanten uitleg en toelichting gegeven wordt. Lijkt me alleen maar goed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:17

Desiree schreef:
Janine1990 schreef:
Als mijn vorige reactie onvoldoende is, denk ik dat je je vraag "Zou je dat andersom ook gedaan hebben, mijn kant en interpretatie~?" even moet specificeren. Want dan begrijp ik je niet meer helemaal. Wat op zich logisch lijkt, aangezien je interpretatie van mijn berichten ook een beetje de plank misslaat.

Je vraagt begrip van mijn kant voor de wielrenners, maar begrip van wielrenners voor mij is kennelijk niet nodig. Dat bedoelde ik.

Ik deed niets verkeerds. Zij waren fout bezig. Ze moesten zich even aanpassen aan de situatie, even rekening houden met het feit dat ik daar gewoon was. En dat maakte dat ze uitvielen. En dat probeer jij gewoon goed te praten.

Maar als de ts een verhaal weergeeft in de OP waarin ze beschrijft dat ze zichzelf probeert te beschermen, dát veroordeel jij dan weer. Dan hoeven wielrenners weer geen begrip op te brengen.

Maar dat heb ik toch al gezegd? "Ik vind andersom helemaal niets, Desiree."
Oftewel, ik heb daar helemaal niets over gezegd. Maar daardoor vul jij dat verkeerd in. Ik vind namelijk helemaal niet dat jij als ruiter in het verkeer niets waard bent. Maar ik vind evenmin dat je meer waard bent dan elke andere weggebruiker.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:28

verootjoo schreef:
Desiree schreef:
Ze zijn nergens meer welkom dank zij hun eigen gedrag! Ze hebben het op zichzelf afgeroepen.

Ja maar je snapt toch wel dat het echt niet goed trainen is om constant af te remmen en weer op te trekken :? Het doel van de training is het lang fietsen op een zelfde tempo.

En de gemiddelde amateur wielrenner fietst gemiddeld zo'n 35km/h dus gaat ook niet harder dan een auto.

Dan hoor je niet op de openbare wegen als je niet wil remmen. Ga dan lekker op een baan fietsen. Want hier vliegen ze dus masaal door de rode stoplichten waardoor iedereen die niet bij die groep hoort vol op zijn rem moet. Is ook niet gek dat er al een aantal doodgereden zijn hier. "Even" voor de vrachtwagen langs willen schieten, maar dat mislukte dus...

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:29

Beetje jammer vind ik het dat veel mensen in het topic alle wielrenners over een kam scheren. Er zijn niet alleen aso wielrenners ook genoeg vriendelijke.
Ik bekijk het van beide kanten, ik rijd paard en wielren. In deze situatie vind ik ts wel wat ver gaan...midden op de weg staan en daarmee anderen en jezelf in gevaar brengen! Lijkt me niet echt de bedoeling! Je had het ook kunnen oplossen met handgebaren. Jij hebt het recht daar te rijden maar die wielrenners ook. En tja niet iedereen heeft verstand van paarden en minderd dus vaart. Je paard ziet ze net als jij aankomen dus jij kan je paard daar op voorbereiden als je weet dat je paard niet van fietsers houd. Zo doe ik dat zelf ook, m'n paard stil laten staan naar de fietsers toe kunnen kijken, laten passeren en ik krijg vaak een dankjewel daarvoor. Wederzijds respect zowel wielrenners naar ruiters en andersom!

Dizzy505

Re: ruiters en wielrenners...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:44

Vreselijk! Zelfs hier in de polder heb ik er wel eens last van, de weg is breed genoeg en ik men met mijn paardje half in de berm half in de weg. Ze kunnen er makkelijk langs zelfs met 3 naast elkaar, wat doen ze schreeuwen, bellen ,vloeken en mij zo ver in de berm laten rijden dat zij er zo als gewenst met zn 7e naast elkaar langs kunnen. Tuurlijk er zijn ook nog normale mensen die wielrennen maar sommige! Zodra ze op die stomme fiets zitten voelen ze zich de koning van het hele verkeer

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:44

Ik snap niet echt waarom je met elkaar in gesprek zou moeten en begrip moet kweken. Hetgene waar je begrip voor moet hebben is de wet, niet elkaar.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:45

Ik woon in het mekka van de wielersport namelijk de Vlaamse Ardennen. Grote wielerwedstrijden passeren hier in de buurt. Ik kom vaak baan wielrenners als mountenbikers tegen maar ik merk dat dit wel lukt met de paarden. Ik toon respect naar hen toe door mijn paard aan de kant te zetten en het te laten kijken naar de wielrenners. Ik merk dat je dan meestal respect terug krijgt.
Eenmaal heeft een wielertoerist zonder verwittigen onze paarden ingehaald en die is zonder pardon in de gracht gemept door 1 van de paarden. Die zal dat nooit meer doen }:)

Maar wat ik wil zeggen respect dwing je af door respect te geven. Vertel waarom je wil dat ze vertragen en als ze dit doen bedank hen voor het begrip. Werkt altijd.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:00

Gisteren belande 3 stalgenoten in de Joop Zoetemelk ronde ze werden achterop gereden door wielrenners op een zeer smal fietspad en 1 renner hadden geen tijd even te wachten om te kunnen passeren het 1e paard ging goed het 2e paard vond het ineens spannend en ging met de kont opzij nr 1 vraagt aan de renner even te wachten helaas voor hem dit niet gedaan en toch er snel langs willen, ja toen schrok de renner van de kon die opzij kwam en reed vrijwillig de sloot in. Tja niet fijn want toen schrok paard nr 2 pas echt, gelukkig bleven de andere 2 rustig. Maar de renner vond wel dat de ruiter fout wasmachine dus verzekerings werk. Gelukkig geen schade bij beide behalve een nat pak en natte telefoon.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:08

Wij hebben hier in België een passende naam voor wielertoeristen (niet-professionele wielrenners):

WielerTERRORISTEN :D

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:11

Janine1990 schreef:
Maar ik vind evenmin dat je meer waard bent dan elke andere weggebruiker.

Zo raar dat je het nodig vind om dat te zeggen. Want ik gedraag me niet alsof ik meer waard ben dan andere weggebruikers. Het waren de wielrenners die dat deden.

En als je hier de verhalen van anderen in dit topic leest, zie je wel dat ik niet de enige ben die dat zo ervaren heeft.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 20-03-16 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:12

Fish_n_Chips schreef:
Ik snap niet echt waarom je met elkaar in gesprek zou moeten en begrip moet kweken. Hetgene waar je begrip voor moet hebben is de wet, niet elkaar.

Omdat uitleg over e.e.a; reacties van paarden bijvoorbeeld meer begrip zal kweken dan schelden op fora op elkaar. Dat lost niet zoveel op, behalve het luchten van je hart misschien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:13

Desiree schreef:
Janine1990 schreef:
Maar ik vind evenmin dat je meer waard bent dan elke andere weggebruiker.

Zo raar dat je het nodig vind om dat te zeggen. Want ik gedraag me niet alsof ik meer waard ben dan andere weggebruikers. Het waren de wielrenners die dat deden.

Lees dan ook even wat Janine ervoor zegt! Jij leest erg selectief Desiree.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:14

Picasso schreef:

Lees dan ook even wat Janine ervoor zegt! Jij leest erg selectief Desiree.[/quote]
Ik sta er niet meer voor open, voor wat Janine zegt, want ik vind haar houding erg bevooroordeeld ten voordele van wielrenners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:15

Nee, ze belicht beide kanten... Zou je sieren als jij dat ook eens zou doen....

Ps. Jouw quote klopt niet hierboven
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-16 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:15

Picasso schreef:

Nee, ze belicht de kant van wielrenners en drukt mij in de verdediging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:16

Desiree schreef:
Picasso schreef:

Nee, ze belicht de kant van wielrenners en drukt mij in de verdediging.

Lees het topic eens terug en bekijk dan ook je eigen reacties eens.... kritisch....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:22

Het feit dat de wielrenners op zo'n manier rijden dat wanneer er iets midden op de weg staat en ze niet meer af kunnen rennen en achter elkaar kunnen gaan rijden waardoor ze in de berm belanden, zegt genoeg. Zeker omdat je een paard in het midden van de weg al vanaf een afstand aan kan zien komen.

TS zit imo echt niet fout en is niet asociaal in deze situatie; de wielrenners zijn gewoon gevaarlijk bezig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:23

Desiree, wat ik dus bedoel te zeggen is dat iedereen in het verkeerd evenveel waard is. Maar het is maar net hoe je het wilt lezen natuurlijk ;)
Het is jammer dat je de discussie zo persoonlijk opneemt, dan is het eigenlijk de moeite van het reageren niet meer waard he ;)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:27

Dat die renners vielen komt door het kettingbotsing effect. De voorste remmen op tijd maar naar mate je verder in de groep komt wordt het remmen heviger en dus lastiger om erop te reageren.
Daarnaast zie je als je achteraan rijdt niet altijd goed wat er vooraan gebeurd.

Haha, wielerterroristen dat is wel een mooie! In het wielergekke België zul je inderdaad nog wel meer wielrenners tegenkomen dan in Nederland :D .

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:51

lovemaylo schreef:
Beetje jammer vind ik het dat veel mensen in het topic alle wielrenners over een kam scheren. Er zijn niet alleen aso wielrenners ook genoeg vriendelijke.
Ik bekijk het van beide kanten, ik rijd paard en wielren. In deze situatie vind ik ts wel wat ver gaan...midden op de weg staan en daarmee anderen en jezelf in gevaar brengen! Lijkt me niet echt de bedoeling! Je had het ook kunnen oplossen met handgebaren. Jij hebt het recht daar te rijden maar die wielrenners ook. En tja niet iedereen heeft verstand van paarden en minderd dus vaart. Je paard ziet ze net als jij aankomen dus jij kan je paard daar op voorbereiden als je weet dat je paard niet van fietsers houd. Zo doe ik dat zelf ook, m'n paard stil laten staan naar de fietsers toe kunnen kijken, laten passeren en ik krijg vaak een dankjewel daarvoor. Wederzijds respect zowel wielrenners naar ruiters en andersom!

dorothea schreef:
Nee, het gaat over een asociale TS...drie breed midden op de weg mag wel, een paard op de weg mag niet, die moet in de berm wachten en half in de sloot vallen. Ik had de fietsers middels een handgebaar allang verzocht vaart te minderen en als men dan niet reageert...ja, dan ga ik op de weg staan om de vaart eruit te halen...

TS heeft aangegeven wel degelijk het eerst geprobeerd heeft op te lossen met handgebaren, maar blijkbaar was dat dus niet genoeg.

-----

Verder werd er zich eerder in dit topic afgevraagd of er tijdens de theorietijd voor het B-rijbewijs wordt ingegaan op het schrikachtig zijn van paarden. Ik heb in januari mijn theorie gehaald, en er werd in mijn boek hoogstens één zinnetje besteed aan dit onderwerp. Iets in de trant van, 'paarden kunnen schrikachtig zijn dus pas op met je snelheid'. Meer niet. Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde niet-paardenliefhebbende Nederlander dit leest, denkt oké dat zal wel, en het na 1 minuutje weer vergeten is. Dus ik denk dat het zeker een goed idee is om hier meer aandacht aan te geven in de theorieboeken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:47

Ik kwam ze vandaag ook weer tegen. Ik reed aan de rechterzijde van een 60km weg.
Er kwam een auto mij tegemoet en op het moment dat de auto mij passeerde kwam er óók van achteren een zooitje wielrenners vlak langs mij gescheurd.

Ze hadden heel veel mazzel dat mijn paard geen spier vertrok, want ze wil het nog wel eens spannend vinden en daarom een pas harder of opzij doen.

Dít is echt heel erg kwestie van totáál geen verkeersinzicht hebben van die wielrenners.

Ik heb mijn schouders in dit geval opgehaald en de wielrenners nog nageroepen dat ze een engel op de schouder hadden.

De post van de ts... Een groep wiel renners die van voren naderen daarvoor ga ik niet midden op de weg rijden. Niet nodig en als je pech hebt kun je met betrekking tot dat ongeluk de verzekering aan je broek krijgen om schade te vergoeden. Geheel logisch, want het komt mede door jou gedrag in het verkeer... Daarbij heb je de kans dat ze links én rechts gaan passeren. Dat heb je echt een probleem want je kunt geen kant op.

Ik heb een keer gehad dat een groep wielrenners een stalgenoot en mij van achteren zonder te roepen ons passeerden maar ook tussen ons in voorbij kwamen. Stalgenoot haar paard was een flinke Tinker en die zette een stap opzij en daardoor reed er dus een wielrenner op de kont van die Tinker.
Die man had ongeloofelijke mazzel dat die Tinker niet uithaalde.

Gelukkig was dat paard daarna nog steeds braaf bij passerende wielrenners...

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:55

Ik ben van mening dat jouw actie ook redelijk asociaal is. Net zo asociaal als de meeste wielrenners. Nu weet ik dat (zeker) in groepen onverwachte dingen al snel voor valpartijen zorgen. De voorste remt en de achterste remt net te laat. Zo ontstaat er een kettingbotsing. Je had ook gewoon even met je hand het teken van afremmen kunnen doen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:57

Als ik het bericht van TS goed begrijp, dan is haar paard bang voor zoefende wielrenners en is dat vanzelfsprekend de schuld van die wielrenners. Als ze dan een groep wielrenners aan ziet komen, dan weet ze al van te voren dat die geen rekening met haar gaan houden en gaat ze midden op de weg stilstaan. Waardoor de wielrenners vol in de remmen moeten, in de berm terecht komen en er eentje valt. Wat dan natuurlijk weer de schuld van die wielrenners is.

Het ergste is nog dat als ze thuisgekomen op Bokt een topic plaatst, niet de rest van de bokkers over zich heen krijgt, omdat ze ruiters een slechte naam bezorgt. Nee een groot deel gaat haar nog bevestigen ook...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:58

Emr, dat heeft ts ook gedaan. Is echt te lezen in haar post.

Ik merk trouwens dat mijn arm op en neer bewegen voor langzamer gaan meestal niet werkt in het verkeer met betrekking tot fietsers, scooters en motoren. Bij auto's en vrachtwagens meestal wel

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 02:28

Ik verbaas me er elke keer weer over. Over allebei de kanten zowel de ruiters als de wielrenners. Ik typ nu even vanuit mijn ogen (de wielrenner)
Ik ben zelf een ruiter en een wielrenner, als ik in mijn groep na vraag wat een paard voor een reactie kan geven weet niemand het. Logisch want het is niet hun vak en ik weet ook niet wat elk dier doet.
Wanneer ik van achteren kom minder ik al vaart maar schreeuw ik niet. Wanneer ik schreeuw heb ik nog meer ruzie met ruiters. Wanneer ik van voor kom minder ik ook vaart maar ga ik er ook van uit dat de ruiter rekening houd met mij. Ik mag immers daar gewoon fietsen. En 9/10 keer krijg ik geen glimlach niks terug, alleen een boze blik en een woede kreet. Maar rekening houden met ons, echt niet..

Wanneer je in een groep fietst met een man of 20 zit je niet binnen een paar seconden achter elkaar. Nee want iedereen moet het door hebben, ruimte maken, afremmen en vooral opletten. Met een vaartje van 30/40 soms 50 neemt dat aardig wat meters in beslag.

Het is eigenlijk heel simpel, wielrenners worden gehaat door iedereen want we fietsen te hard, passen niet op volgens veel mensen en ga zo maar door. Ik las al dat we maar op een baan moesten fietsen als we hard wouden gaan. Maar dit kunnen wij toch ook tegen jullie als ruiters zeggen? Er zijn genoeg ruiterpaden ga daar op rijden of in de bak. Dat is jullie plekje.
Dit willen jullie ook niet, dus ook van de ruiters moet er een stuk meer respect komen. Ik heb nog bijna nooit een bedankje gehad van een ruiter omdat ik vaart minderde, hierdoor het voor mij weer extra belastend is omdat ik weer op vaart moet komen en mijn oefening dus heb moeten staken.
Dat paarden bang zijn voor het Geluid van onze banden kunnen we moeilijk wat aan veranderen. Ook als ik 20 fiets kun je dit Geluid nog vaak horen.

Het is vooral geven en nemen, tuurlijk zijn er altijd weer erge varianten maar die hebben de ruiters ook. Want midden op de weg gaan staan, Nee not Don. Wanneer ik mijn remmen gebruik en dit dus aan de hele groep moet door geven gaat daar even tijd en wat geschreeuw over heen. Willen we niet vallen met zijn allen moet iedereen dus rustig afremmen Ja en dan ben je zo bij jou. Het lijkt allemaal erg simpel maar dat is het in praktijk niet. Je krijgt erg snel een ketting botsing en ik denk dat jullie paarden dat nog minder leuk vinden.

Dus schreeuw en wijs niet allemaal, maar neem actie. Iriteer jij je er echt zo erg aan. Stap naar een wielrenclub en geef een voorlichting maak mensen bewust ervan maar blijf vriendelijk en blijf ook naar je eigen gedrag kijken.