Nul tolerantieniveau tegenwoordig.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:15

Hammeke schreef:
lieveli schreef:
Ja dat meen ik. Je kunt wel hoog van de toren blazen maar wat denk je dat het voor wijk is? Dat zijn geen mensen waar je tegenin wil gaan. :') En ze steken eerst nog beleefd een briefje onder je ruit hé? Als je daarna nog een keer parkeert voor hun deur ben je de sjaak.

Het gaat dus om een sociale wijk, neem ik aan? Daar kan ik me wel iets bij inbeelden, maar dan nog, er is toch niets dat hun het recht geeft om anderen te verbieden in 'hun' straat te parkeren.
Dat ze het niet fijn vinden, akkoord, dat kan ik begrijpen, maar ik en jij betalen toch net als hen even veel wegentaks enzo? Dus ik denk dat we dan even veel recht hebben om daar te parkeren.
Je maakt me wel nieuwsgierig, misschien moeten we eens een weekje vakantie in Nederland plannen :P
Ik denk dat als je zoiets hier riskeert je snel de politie voor je deur hebt :D

Ja maar wat kan de politie doen? Het is niet 1 gezin, het is een volledige straat. En het zijn, hoe noemen Vlamingen dat? Marginale mensen? :D Heel Alkmaar weet het, respecteert het, niks aan de hand. Ik begrijp ook niet waarom de gemeente er geen vergunningsplekken van maakt, we hebben zat parkeergarages in de stad. Mijn straat is ook alleen voor vergunningen, ideaal.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:31

Madelou schreef:
Mijn kat doet zijn behoefte ook in tuinen maar begraaft het altijd. Hebben er nooit klachten van gehad dus zit denk ik wel goed.

Gillende kinderen ligt niet altijd aan de ouders. Ouders voeden mij goed op, zijn heel duidelijk maar vroeger luisterde ik gewoon niet en was ik een rotkind dat alles bij elkaar schreeuwde en gilde omdat ik niet kreeg wat ik wou. Heb mijn ouders daarmee ook gekwetst aangezien zij er niks aan konden doen.
Ben nu niet meer zo maar soms ligt het er gewoon aan dat het kind het besef niet genoeg heeft.

Dat bedoel ik nou, mensen met een tuin willen graag genieten van plantjes e.d. En aangezien die planten gepoot moeten worden zit je dus in de aarde te wroeten waar dan een hoop stront van de buurkatten ligt.
Ik kan je zeggen dat ik op dat moment woest ben èn ik loop te kaken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:06

chanicha schreef:

Ik hoop dat je koken wou schrijven en niet kakken. Zou maar vreemd zijn om je met je billen bloot te zien in je tuin om een drol te draaien :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:10

Varekaj schreef:
chanicha schreef:

Ik hoop dat je koken wou schrijven en niet kakken. Zou maar vreemd zijn om je met je billen bloot te zien in je tuin om een drol te draaien :')

Ik dacht hetzelfde toen ik het las! _O-
"Heeft die kat nou weer in de tuin gekakt, snel eroverheen kakken!" :+

Maar ik vind het wel een rare manier van denken. 'Hij begraaft het en dan is het oke'. Katten die zich hier in de tuin begeven staat een emmer water of de tuinslang te wachten, dealers choice.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:05

karuna schreef:
Politie voor de deur is een smiley die van zijn stoel afvalt. :+ Wat is dat? Zijn dat die mannetjes in uniform die je heel af en toe eens ziet voorbijrijden met de auto?

Helaas kom je hier vrij gemakkelijk weg met dit soort acties. Ben al eens fysiek bedreigt maar aangifte doen kon niet. Pas als er echt geweld was gebruikt kon dat. Goedemiddag mevrouw.

Goh, dat ervaar ik toch heel anders. Ik woon in een wijk die in de mooie woorden van Hammeke een echte 'sociale wijk' is, met heel veel sociale huurwoningen en goedkope koop. Net dicht genoeg bij het centrum om aantrekkelijk te zijn voor een groepje studenten, verder vooral flatjes. Hier zijn juist de wijkagenten enorm betrokken. Woont hier tegenover een jongen die niet helemaal zuivere koffie was/is (geen idee?). Had een slechte thuissituatie en hing veel op straat, veel kattenkwaad, mensen naroepen, dingen gooien naar mensen die een grote mond terug hadden etc. Zag op een gegeven moment twee keer per week wijkagenten voor de deur staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:18

Wijkagent= persoon die meermaals per dag rondje dorp wandelt met de herdershond. Bekijkt foutief geparkeerde auto's met een glimlach en wandelt verder. Wanneer iemand dubbel parkeert en dus andere blokkeert zegt ie vrolijk goeiedag tegen diegene die de rest blok zet en "als het slechts voor even is mag u blijven staan" 8)7
Om dan uiteraard de eerstvolgende uren zijn kantoortje niet meer te verlaten tot de hond weer een pisrondje moet.

Desiree

Re: Nul tolerantieniveau tegenwoordig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:21

Hier spelen al die problemen niet.
Er lopen volop katten, en daar kijkt eigenlijk niemand naar om. Dat vind ik eigenlijk ook maar niets want die dieren leiden, of beter gezegd lijden een hard bestaan. Maar omdat we hier op het platteland leven, heeft niemand daar last van. Behalve dan de jagers, die storen zich er aan. Want katten doden de weidevogels en jonge hazen en konijnen.

Honden mogen hier los in het buitengebied. En omdat je bijna niemand tegen komt als je gaat wandelen, stoort ook daar niemand zich aan.

De muziek kan wel eens hard aan staan op een feest. Maar daar doet ook niemand moeilijk over.

De mensen wonen hier wat verder uit elkaar. leven niet op elkaars lip waardoor ze snel in elkaars ruimte komen.
Mensen zijn zoogdieren die een bepaalde mate van bewegingsruimte nodig hebben, zoals elk ander diersoort. Maar veel mensen krijgen die bewegingsruimte niet, omdat zij die met te veel anderen moeten delen.
Daardoor moeten ze rekening houden met elkaar. En rekening houden met, houdt in dat je zelf moet inleveren. En mensen zijn daartoe wel bereid, maar tot bepaalde hoogte. En ik denk dat er hierin te veel van ze gevergd wordt.

Het is een beetje het legbatterijeffect. Stop te veel kippen bij elkaar en dan gaan ze ook op elkaar lopen pikken. Door te veel dieren bij elkaar te stoppen, speel je ze tegen elkaar uit. En zo is dat ook met mensen.

En daarom worden mensen intolerant.
Althans, dat is mijn theorie daarover.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 23:25

Daar ben ik het volledig mee eens.

Vind het wel enigszins frappant, dat er vele zeggen dat ze heel tolerant zijn en dan met een lijst van ergernissen en frustraties afkomen waar ze niet tegen kunnen :=
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 16-03-16 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:27

Het is misschien een lijst, maar of je er echt wat mee doet speelt ook mee. Ik kan me rot ergeren aan het parkeerprobleem voor onze poort en elke dag opnieuw luid toeterend half in de straat staan omdat ik er niet uit kan. In tegenstelling tot dat heb ik dan maar een bewonerskaart aangevraagd. Dat neemt mijn frustratie op zich niet weg, maar ik kan tenminste wel vertrekken wanneer het nodig is (nuja, meestal).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:02

Varekaj schreef:
Wijkagent= persoon die meermaals per dag rondje dorp wandelt met de herdershond. Bekijkt foutief geparkeerde auto's met een glimlach en wandelt verder. Wanneer iemand dubbel parkeert en dus andere blokkeert zegt ie vrolijk goeiedag tegen diegene die de rest blok zet en "als het slechts voor even is mag u blijven staan" 8)7
Om dan uiteraard de eerstvolgende uren zijn kantoortje niet meer te verlaten tot de hond weer een pisrondje moet.

Hier in de wijk is dat echt totaal niet wat de wijkagent doet. De wijkagent heeft hier geen hond, en gaat juist in gesprek met buurtbewoners. Het is echt een aanspreekpunt, en in een wijk waar zaken als radicalisatie een probleem zouden kunnen spelen is er weinig belangrijker dan de mogelijkheid om een potje voetbal te spelen met een autoritair figuur.. Dan stap je immers makkelijker op hem af als je denkt dat het fout gaat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:07

Ik noem mezelf overigens niet tolerant. Ik kan al wild worden van mensen die ik alleen al kan horen ademen in de winkel. Ik heb een hekel aan de meeste mensen. Maar ik focus me gewoon op iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:27

Ze zijn in de stad zo hard bezig met de war on drugs (die nodig is!) dat de rest er bij inschiet. Er zijn al jaren zoveel parkeerproblemen, ze laten mensen betalen voor een bewonerskaart. Na een maand geen controle meer en het dorp staat weer propvol mensen die hier de trein komen nemen, want gratis parking...

Moet geen tekening bij dat de bewoners hier niet vrolijk worden van dat soort zaken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:34

In een stad of het westen mogelijk anders. Maar hier in het oosten in een kleinere plaats zijn agenten een uitgestorven soort. Woonplaats deelt de politie regio met andere kant van een rivier als enige. Er zijn drie autos in totaal beschikbaar voor een regio van ruim 25 km lang en 20 breed waarvan 1 stuk dus andere kant van het water. We schijnen een wijk agent te hebben alleen beste man nog nooit gezien. We hebben wel een politieburo alleen dat is 1 uur per week open. Een melding betekend als je geluk hebt dat er eens na een kwartier op zijn kortst een auto komt aantuffen. Die net zo hard weer verdwijnt als er aan de andere kant van het water een melding is. Kansloos dus. En bij overlast komen ze al helemaal niet. Waarvan ze zelf melden we hebben geen wagens beschikbaar.
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-03-16 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:34

lieveli schreef:
Ik noem mezelf overigens niet tolerant. Ik kan al wild worden van mensen die ik alleen al kan horen ademen in de winkel. Ik heb een hekel aan de meeste mensen. Maar ik focus me gewoon op iets anders.

Dit dus.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:39

Heb trouwens nog een theorie naast mijn vorige.
Kinderen wordt lang niet meer geleerd om rekening te houden met anderen. Ouders vinden net snel sneu als ze niet hun goddelijke gang mogen gaan. Hierdoor komen ook kinderen in de ruimte van anderen. En ze groeien op tot mensen die in de ruimte van anderen komen. Hierdoor staat ook intolerantie want op een gegeven moment hebben mensen al zoveel van elkaar moeten slikken, dat de tolerantie gereduceerd is tot 0.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:44

Desiree schreef:
Kinderen wordt lang niet meer geleerd om rekening te houden met anderen. Ouders vinden net snel sneu als ze niet hun goddelijke gang mogen gaan. Hierdoor komen ook kinderen in de ruimte van anderen. En ze groeien op tot mensen die in de ruimte van anderen komen. Hierdoor staat ook intolerantie want op een gegeven moment hebben mensen al zoveel van elkaar moeten slikken, dat de tolerantie gereduceerd is tot 0.

Weet je dat elke generatie dat zegt over de kinderen die dan leven?
Vroeger (of: wat er bedoeld wordt: in mijn tijd) werden ze beter opgevoed en nu zijn het losgeslagen projectielen die brutaal zijn enz..

Citaat:
'Onze jeugd heeft tegenwoordig slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. (...) Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden hun mond niet in gezelschap en tiranniseren hun leraren.'

Aan het woord is niet Dr. Phil, maar ene Socrates, een slordige 2500 jaar geleden. De jeugd is al sinds mensenheugenis aan het verloederen.

http://www.taaltutor.nl/jongeren-en-taa ... jn-leraar/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:18

Maar hoeveel ouders accepteren nog dat hun kind een berisping krijgt van een andere volwassene? Daar was ik vroeger als de dood voor en schaamde me enorm als dat al een keer gebeurde. En het was nog erger omdat mama of papa hen dan gelijk gaf. Tegenwoordig heb je ouders die je net niet in elkaar rammen als je nog maar een boze blik naar het heilige boontje durft te werpen.

Hetzelfde met de velen onder ons die de paarden op eigen land hebben. Met hoeveel zijn we niet die extra draad moeten spannen om mensen uit ons weiland te houden? Om te voorkomen dat er dingen gevoerd worden die slecht zijn? Spreek je de "dader" er vriendelijk op aan krijg je een tirade over je heen dat het allemaal zo erg niet is en dat je je helemaal niet hoeft te bemoeien. Wat is er zo moeilijk om van een eigenaar aan te nemen dat je iets ongewenst doet en een simpele "sorry, wist ik niet"?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:31

@Verakaj
Het ligt er ook aan waar je bent opgegroeid.
In "de stad" liepen vroeger ook al vervelende jongeren die lak hadden aan veel dingen.
En mijn vader vond het niets leuker om (met een groep vrienden) de veldwachter over de rooie te krijgen :+

Het tweede gebeurde vroeger ook, alleen werd dat niet zo als een probleem gezien.
Mijn opa had vroeger een pony en een geit aan de stick in de "voortuin" en daar gooide de buren ook al een groenteafval naar toe.
De buurkinderen kwamen op de pony zitten enz.
Nu wordt dat als een doodzonde gezien, toen was dat heel normaal.

Ik ging vroeger ook paardjes aaien/voeren in de wei bij de boer, en die stond alleen maar te lachen en tilde je erop als hij in de buurt was.
Ook liep je zonder te kloppen bij mensen naar binnen.
Nu is privacy een groter goed geworden (daar is niks mis mee!) en daar krijg je dus ook slechte reacties op van mensen die daar schijt aan hebben.

En vroeger was het echt niet beter hoor; wel anders, maar absoluut niet beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:40

Af en toe iets over het draad vind ik niet erg en zeker niet als ze het eerst even vragen. Het laatste jaar wordt mijn weiland echter gezien als stortplek met kliko's op poten. Vroeger vond ik eens een broodkorstje, nu tref ik met regelmaat hele vuilniszakken oud beschimmeld brood aan. Reken op makkelijk een brood of 50. Een keer een plukje gras uit de hand van een kind, moet zeker kunnen. Maar ik accepteer niet dat ze dat kind zomaar lukraak op mijn paarden doppen. Het zijn geen kermispony's. Het gaat om 3 ruinen en een shethengst. Op zich braaf, maar ze hebben wel alle 3 nog een fiks deel van hun hengstenstreken behouden en ik wil gewoon geen ongelukken, klaar.
Net zo min word ik vrolijk als de buren wéér eens de zak van hun grasmaaier in het land leegkappen na tig meldingen en bordjes om dit NIET te doen wegens slokdarmverstopping en dergelijke.

Ben onlangs de paarden een weekje op het weiland gaan zetten omdat ze op pension de stallen gingen opknappen. Heeft er iemand een gigantische hoop mosselschelpen over het hek gedumpt -O-

Paar jaar terug waren er werken in die straat. Hele tijd auto's voor het hek van het weiland, ik kon niet eens water of hooi brengen, volledige toegangsweg zat dicht. Contact gezocht met die mensen, om tafel gaan zitten, zij hebben met 10 gezinnen een maand stalgeld betaald en ik heb toen mijn weiland de hele winterperiode open gezet zodat ze daar konden parkeren. Iedereen blij :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:43

Brainless schreef:
Het tweede gebeurde vroeger ook, alleen werd dat niet zo als een probleem gezien.
Mijn opa had vroeger een pony en een geit aan de stick in de "voortuin" en daar gooide de buren ook al een groenteafval naar toe.
De buurkinderen kwamen op de pony zitten enz.
Nu wordt dat als een doodzonde gezien, toen was dat heel normaal.

Ik ging vroeger ook paardjes aaien/voeren in de wei bij de boer, en die stond alleen maar te lachen en tilde je erop als hij in de buurt was.
Ook liep je zonder te kloppen bij mensen naar binnen.
Nu is privacy een groter goed geworden (daar is niks mis mee!) en daar krijg je dus ook slechte reacties op van mensen die daar schijt aan hebben.

Ligt denk ik een beetje aan de 'claim-cultuur'. Tegenwoordig is men heel bang voor schadeclaims. Als tegenwoordig een kind zomaar op/aan een willekeurige pony gaat zitten en er gebeurt wat, al dan niet met fysieke verwonding tot gevolg (kind pleurt eraf of wordt getrapt/gebeten), wie is dan verantwoordelijk? In veel gevallen wordt je dan als eigenaar van de pony nog aansprakelijk gesteld ook! Ouders maakt het dan niet uit of hun poezelige kindjes daar met of zonder toestemming waren...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:02

Ik denk wel dat mensen (zeker ook volwassenen) egocentrischer zijn geworden.
Komt ook omdat we veel meer hebben en alles voor ons zelf willen houden.

Vroeger had je de rijken met hun eigen wereldje (die hadden "alles").

En de rest van de mensen hadden eigenlijks niks.
Bij mijn moeder thuis hadden ze (heel) vroeger 2 fietsen voor 15 personen.
En als de buurman aan kwam lopen om er 1 te lenen (en de fietst was thuis) mocht hij deze zonder morren meenemen.
Er werd veel meer samen geleefd.
Bij de boeren samen hooien, dorsen enz, je was veel meer op elkaar aangewezen.

Toen mijn ouders een auto kochten werd hij ook gebruikt door de buren (niet wekelijks, maar wel voor een zieken/familiebezoek verderop of naar de dokter enz).
Er werd niet gesproken over: wat als hij kapot gaat, of wat als ze hem vernielen...
Zo werd er veel onderling gewoon uitgeleend als de 1 wat kon gebruiken waar de ander het geld niet voor had.
Als er iemand "moest" trouwen werd overal wat vandaan getrokken.
Een tweedehands wiegje hier een oude bank daar vandaan, iemand had nog wel een stoel/bed over enz.

Nu moet iedereen zichzelf maar (zien te) redden en lenen we liever niets (zomaar) uit.
Ook willen "we" liever alles nieuw, "moeten" we elk jaar op vakantie en het liefst 2x.
We maken foto's van luxe vakantieoorden, iedereen mag je nieuwe auto komen bewonderen... maar er in rijden?
Ehhh echt niet, want die is betaald met ons eigen welverdiende centjes.

En als je dan iets mag lenen moet je blij zijn dat je er niet (dik) voor hoeft te betalen; want ja kijk maar eens wat het kost als je datgene zou moeten kopen/huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:23

Kijk maar naar de prijzen van land tegenwoordig. Zodra ze horen dat het interessant kan zijn voor paardeneigenaars vliegen de prijzen de hoogte in. Idem met het huren van een weiland. Ik heb nog 50 are gehuurd aan 200/jaar. Nu betaal je daarvoor minstens 200/maand...

Madelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:30

chanicha schreef:
Madelou schreef:
Mijn kat doet zijn behoefte ook in tuinen maar begraaft het altijd. Hebben er nooit klachten van gehad dus zit denk ik wel goed.

Gillende kinderen ligt niet altijd aan de ouders. Ouders voeden mij goed op, zijn heel duidelijk maar vroeger luisterde ik gewoon niet en was ik een rotkind dat alles bij elkaar schreeuwde en gilde omdat ik niet kreeg wat ik wou. Heb mijn ouders daarmee ook gekwetst aangezien zij er niks aan konden doen.
Ben nu niet meer zo maar soms ligt het er gewoon aan dat het kind het besef niet genoeg heeft.

Dat bedoel ik nou, mensen met een tuin willen graag genieten van plantjes e.d. En aangezien die planten gepoot moeten worden zit je dus in de aarde te wroeten waar dan een hoop stront van de buurkatten ligt.

Nou, dan komen ze het maar zeggen. De buurt hier die weet dat wij een kat hebben, meesten hebben ook dieren waar wij soms last van hebben en op het gebied van dieren tolereren we hir heel veel.
Wil nog niet zeggen dat als ze het zeggen we hem dan meteen niet meer naar buiten laten maar zo weten we er tenminste van. Je hoeft echt niet meteen de emmer erover te gooien, meld het gewoon eerst bij ons. Is niet zo moeilijk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 17:51

Denk ook dat mensen vaak te veel veralgemenen, zij hebben een keer een slechte ervaring met of over iets en hops alle mensen of alle situaties zijn zo en verkondigen het ook zo als waarheid. Dat gaat het tolerantieniveau niet naar boven halen, integendeel.
Als men dat niet zo zou doen, zou het tolerantieniveau en dus ook de gezelligheid en leefbaarheid wat beter worden in de maatschappij.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:11

Brainless schreef:
Desiree schreef:

Weet je dat elke generatie dat zegt over de kinderen die dan leven?
Vroeger (of: wat er bedoeld wordt: in mijn tijd) werden ze beter opgevoed en nu zijn het losgeslagen projectielen die brutaal zijn enz..

Citaat:
'Onze jeugd heeft tegenwoordig slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. (...) Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden hun mond niet in gezelschap en tiranniseren hun leraren.'

Aan het woord is niet Dr. Phil, maar ene Socrates, een slordige 2500 jaar geleden. De jeugd is al sinds mensenheugenis aan het verloederen.

http://www.taaltutor.nl/jongeren-en-taa ... jn-leraar/

En toch is het gewoon zo dat kinderen nu anders opgevoed worden dan zeg een 30 jaar geleden. Ze worden vrijer gelaten, mogen meer kiezen dan ze eigenlijk lief is, komen weg met dingen waar je vroeger niet mee weg kwam.
Een kind corrigeren mag ook bijna niet meer want het wordt heel snel gezien als mishandeling. Kinderen mogen ook geen enkel risico meer lopen tijdens het spelen, want ze mochten eens vallen. Mensen kunnen niet meer goed relativeren als het om hun kinderen gaat.

Varekaj schreef:
Maar hoeveel ouders accepteren nog dat hun kind een berisping krijgt van een andere volwassene? Daar was ik vroeger als de dood voor en schaamde me enorm als dat al een keer gebeurde. En het was nog erger omdat mama of papa hen dan gelijk gaf. Tegenwoordig heb je ouders die je net niet in elkaar rammen als je nog maar een boze blik naar het heilige boontje durft te werpen.

Dit bijvoorbeeld.
En vroeger kreeg je nog een extra wats voor je oren als je straf had gehad van school. En nu gaan ouders op hoge poten naar de leraar omdat hun lieveling onterecht behandeld zou zijn.
chanel1985 schreef:
Denk ook dat mensen vaak te veel veralgemenen, zij hebben een keer een slechte ervaring met of over iets en hops alle mensen of alle situaties zijn zo en verkondigen het ook zo als waarheid. Dat gaat het tolerantieniveau niet naar boven halen, integendeel.
Als men dat niet zo zou doen, zou het tolerantieniveau en dus ook de gezelligheid en leefbaarheid wat beter worden in de maatschappij.

Dit is een goed punt. Maar vaak zijn kleine groepen overheersend en vertekenen het beeld voor de groep in het algemeen. Omdat het negatieve nu eenmaal overheerst of langer blijft hangen. Dat is mens eigen.