Boot overtocht, iets anders gelopen dan verwacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Re: Boot overtocht, iets anders gelopen dan verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:49

Wat een ontzettend naar begin van jullie nieuwe avontuur, Choco.
Alleen het idee al dat je op zo'n boot 'gevangen' zit en geen kant op kunt, het lijkt me echt vreselijk. Ik hoop dat het allemaal wat gaat slijten, en dat jullie in elk geval jullie schade vergoed gaan krijgen.
Veel sterkte met alles, en succes met jullie project!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 12:38

Wat een boel lieve berichtjes... Dat doet wel goed :j

Ik merkte nadat ik het verhaal had getypt dat het me toch wel weer wat deed... Zowel mijn man als ik hebben er beide nog best veel last van. ml zit nu zelfs aan de kamerende middelen.. Al heb ik overdag wel de beste afleiding die bestaat :+: .

Prr ik ga zo eens bellen met die firma, dank je wel!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:09

Jeetje, wat heftig. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit een diepe impact gemaakt heeft.
In december ben ik op de boot in storm terecht gekomen en eerlijk.. ik vond het eng en ik werd een beetje zeeziek :').
Laat staan als je in een dusdanige storm komt dat het schip echt alle kanten op gaat. Pff, doodsangsten zou ik uitstaan, denk ik.
Heftige foto's ook TS. Neem lekker jullie tijd, praat er vooral over en doe het rustig aan. Het is niet niks om dit mee te maken :(:).

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:22

barbarossa schreef:
Hoi topicstartster,

Allereerst gefeliciteerd met het feit dat je dit na hebt na hebt kunnen vertellen.

Ik ben nautisch schadebehandelaar maar dan in de binnenvaart. 51% slagzij is gi-gan-tisch. Schuivende lading etc. Alle ingredienten van een nog grotere ramp waren aanwezig.

De meest eenvoudige en voor de hand liggende vraag:
Hoe was de auto verzekerd? All Risk? Dan simpelweg de autoverzekeraar zijn werk laten doen.
Alle overige schade geldt wellicht hetzelfde voor als er sprake is van een reisverzekering. Eventueel kan een rechtsbijstandsverzekering ook soelaas biedn (maar waarschijnlijk weer niet voor de auto, voertuigen zijn veelal uitgesloten bij een reguliere rechtsbijstandverzekering.

Overigens is aansprakelijkheid wel een dingetje. De storm is inderdaad een 'Act of God' (engelse benaming voor: overmacht (niets meer, niets minder)). Ik heb niet alle info gelezen maar bewijslast dat men ernstig laakbaar gehandeld heeft ligt bij de claimende partij. Stormschade en succesvol kunnen claimen van zoiets: ik ben niet optimistisch. Los daarvan geef je snel meer geld uit dan wat er (mogelijk) te winnen valt.

Kijk eerst wat je aan verzekeringen hebt lopen en kijk wat daar de mogelijkheden zijn, da's (denk ik) het beste advies vooralsnog.

Valt stormschade altijd onder overmacht? Of ligt dat anders wanneer men in strijd met adviezen en weersverwachtingen toch uitvaart/niet besluit een haven op te zoeken? Geen idee wat de voorschriften daarvoor zijn, maar gevoelsmatig is dat toch echt laakbaar handen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:29

Pfoe, ik kan me goed voorstellen dat jullie enorm geschrokken zijn! Die foto's! :wow:
Op een kleine boot valt een helling van 50 graden wel mee, maar op zo'n enorm schip lijkt het me doodeng!
Die tekst bij het artikel.. "The damage is estimated to cost thousands of euro." ..volgens mij kunnen ze daar best een paar nullen achter plakken :=

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:11

@oomens: het wordt vaak wel gezien als een act of God. Het kan heftiger uitvallen dan voorspelt of minder heftig. Een kapitein maakt een keuze om een route uit te zetten, rekening houdend met het weer en de vaarroutes. Een kapitein vraagt een weerbericht op, daar zit hooguit een waarschuwing bij, geen negatief advies aan de koopvaardij om wel of niet uit te varen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:11

pfff wat een verhaal, heel veel sterkte gewenst met de verwerking en afhandeling van de schade TS!

Heb niet alle berichten gelezen dus sorry als het al ergens gezegd is. Maar is de kapitein niet gaan varen vanwege de drugsmokkel? Misschien daardoor onder druk gezet?? Lijkt me dat elk gezond denkend mens met dit weer niet uitvaart, hij bracht ook zijn eigen leven in gevaar namelijk, maar voor geld en door bedreiging kunnen mensen gekke dingen doen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 20:02

De act of god, daarmee wordt bedoeld dat we nog leven en niet zijn omgeslagen. Niet de storm zelf :o

Ik heb de firma die Prrr had gevnden gemaild en ze komen begin volgende week bij me terug. Heel benieuwd wat hun mening is.

Ook heb ik een mail naar Meteogroup gestuurd, hun schijnen weersvoorspelling ed bij te houden :j Wellicht hebben hun nog informatie :j

Marieke_K schreef:
@oomens: het wordt vaak wel gezien als een act of God. Het kan heftiger uitvallen dan voorspelt of minder heftig. Een kapitein maakt een keuze om een route uit te zetten, rekening houdend met het weer en de vaarroutes. Een kapitein vraagt een weerbericht op, daar zit hooguit een waarschuwing bij, geen negatief advies aan de koopvaardij om wel of niet uit te varen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:08

Wow... Wat een reis.
Wat eng zeg. Wetende dat je er niet uit kunt.
Sterkte met verwerken.
En hopelijk komt het vergoeden van je spullen in orde.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:14

In de scheepvaart wordt dergelijk weer ook wel act of God genoemd (als in overmacht). :)

Klopt, meerdere stations houden weer bij. Interessant kunnen ook de gegevens over stroming en getij zijn. Die in combinatie met weer kunnen extreme situaties versterken. De kustwacht of de loodsdienst van een nabijgelegen haven in noord Devon hebben die wel.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:18

Kippenvel... en die fotos....
Gelukkig zijn jullie veilig thuis gekomen.
Blij dat je de kleine niet mee had zeg!

barbarossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:41

Hoi Chocobroodje,

Ik ben zoals gezegd geen deskundige in zeerecht, maar weet er wel een en ander van.

Eerst nog wat handige tips om voor jezelf een neutraal oordeel te vormen over je geleden schade.

Kijk eerst echt goed je polissen na. Dekt je autoverzekeraar stormschade of niet (WA+ is wat wazig, omdat de + van maatschappij tot maatschappij kan verschillen).

Becijfer je schade. Wat is de dagwaarde van je auto?

Storm is inderdaad veelal overmacht. Als schadebehandelaar heb ik meermaals aan boord omgevallen containers (vanwege de wind) meegemaakt. Aansprakelijkheid aan de zijde van de vervoerder is er dan niet. Je moet dan vrij vertaald min of meer grove schuld bewijzen en de maatstaf daarvoor is erg hoog. Aan het eind van de rit eindigt het veelal in: Het was allemaal niet echt handig maar daarom nog geen grove schuld aan de zijde van de vervoerder.

Zeerederijen hebben dergelijke aansprakelijkrisico's verzekerd bij zogenaamde P&I Clubs (Dit staat voor Protection & Indemnity) met personeel met geskilde juridische achtergrond.

Bij zo'n ongetwijfeld traumatische ervaring bestaat de natuurlijke neiging om de schuld ervan bij iemand neer te leggen, in dit geval de zeerederij. Ook zie je vaak de neiging om de krachten te bundelen, hopend dat enkelen hier rechtsbijstandsdekking voor hebben en de rest mee mag liften. Rechtsbijstandsverzekeraars zijn echter ook niet gek en houden bliksems goed in de gaten wie hun verzekerden zijn.

Hou ook in de gaten dat schadeclaims vanwege geleden emotionele schade vrijwel kansloos zijn. 'Schrikschade' toekenningen omdat je net aan de dood ontsnapt bent worden over het algemeen niet gehonoreerd. Voorbeeld: een binnenschip verzekerd bij ons heeft een jachtje overvaren waarbij de mensen het er nipt levend afgebracht hebben en de hond overleden. Qua letselschadeclaim kwam daar niks uit (men had er geen letsel aan over gehouden). (Voor de duidelijkheid: wij, als cascoverzekeraar hebben wel keurig de materiele schade aan het jachtje vergoed, maar letselschade etc. loopt voor onze verzekerde ook bij zo'n zelfde P&I Club). Anders verwoord: er moet voor zoiets sprake zijn van echt fysiek letsel.

Bovenvermeld zal vrij zakelijk en mogelijk wat teleurstellend voor je klinken maar het is een welgemeend en zo nauwkeurig mogelijke opsomming om je daarmee te helpen alle hobbels waarmee je te kampen hebt te overzien. Kijk goed wat je materiële schade is maak een afweging en pas op dat je niet met kosten te maken krijgt waar je zelf mee blijft zitten. Voor je het weet zit je met meer kosten en geen resultaat en da's niet fijn.

Ik heb je niet veel hoop gegeven maar hoop desalniettemin dat je mijn bijdrage als nuttig ervaren zal.

Groeten, barba.
Laatst bijgewerkt door barbarossa op 11-03-16 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:58

barbarossa schreef:
Storm is inderdaad veelal overmacht. Als schadebehandelaar heb ik meermaals aan boord omgevallen containers (vanwege de wind) meegemaakt. Aansprakelijkheid aan de zijde van de vervoerder is er dan niet.

Toch denk ik dat dit bij vervoer over zee van containers anders is dan bij een veerdienst. Oceaanvaart krijgt te maken met storm. Dat is min of meer een gegeven - de reizen zijn te lang om dat te omzeilen.

Maar bij een veerdienst is dat anders. Ook gelden (lijkt mij) andere regels omdat het daar gaat om de veiligheid van personen en prive-goederen, wat meestal al een andere uitgangspositie is dan zakelijk vervoer.

Citaat:
Bij zo'n ongetwijfeld traumatische ervaring bestaat de natuurlijke neiging om de schuld ervan bij iemand neer te leggen, in dit geval de zeerederij.

Ik vind deze omschrijving niet helemaal prettig. Daarmee doe je namelijk een belangrijk aspect flink tekort: dat het ook werkelijk zinnig is om te kijken of er schuld is. De taak van een kapitein is immers om verantwoorde beslissingen te nemen, en de taak van een reder die de veerdienst exploreert is om voor verantwoord vervoer zorg te dragen.
Als de andere veerdiensten hun diensten afblazen wegens voorspeld zwaar weer, en dit schip kwam inderdaad door het zware weer in de problemen, dan is de schuldvraag beslist aan de orde. En als de kapitein evident onaanvaardbare risico's heeft genomen, dan horen daar (en kunnen daar) consequenties aan zitten.

Het gevaar is natuurlijk dat verzekeraars teveel getraind worden in 'hoe kunnen we dit afwijzen' - en te weinig kijken naar de onderliggende situaties. Aansprakelijkheid is een ingewikkeld terrein, maar men kan ervoor kiezen om de regels zoveel mogelijk in te zetten om recht te doen aan de intentie van de wetgeving, of juist als manieren om zoveel mogelijk die intentie te ontlopen.

barbarossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:01

Shadow0 schreef:
barbarossa schreef:
Storm is inderdaad veelal overmacht. Als schadebehandelaar heb ik meermaals aan boord omgevallen containers (vanwege de wind) meegemaakt. Aansprakelijkheid aan de zijde van de vervoerder is er dan niet.

Toch denk ik dat dit bij vervoer over zee van containers anders is dan bij een veerdienst. Oceaanvaart krijgt te maken met storm. Dat is min of meer een gegeven - de reizen zijn te lang om dat te omzeilen.

Maar bij een veerdienst is dat anders. Ook gelden (lijkt mij) andere regels omdat het daar gaat om de veiligheid van personen en prive-goederen, wat meestal al een andere uitgangspositie is dan zakelijk vervoer.

Citaat:
Bij zo'n ongetwijfeld traumatische ervaring bestaat de natuurlijke neiging om de schuld ervan bij iemand neer te leggen, in dit geval de zeerederij.

Ik vind deze omschrijving niet helemaal prettig. Daarmee doe je namelijk een belangrijk aspect flink tekort: dat het ook werkelijk zinnig is om te kijken of er schuld is. De taak van een kapitein is immers om verantwoorde beslissingen te nemen, en de taak van een reder die de veerdienst exploreert is om voor verantwoord vervoer zorg te dragen.
Als de andere veerdiensten hun diensten afblazen wegens voorspeld zwaar weer, en dit schip kwam inderdaad door het zware weer in de problemen, dan is de schuldvraag beslist aan de orde. En als de kapitein evident onaanvaardbare risico's heeft genomen, dan horen daar (en kunnen daar) consequenties aan zitten.

Het gevaar is natuurlijk dat verzekeraars teveel getraind worden in 'hoe kunnen we dit afwijzen' - en te weinig kijken naar de onderliggende situaties. Aansprakelijkheid is een ingewikkeld terrein, maar men kan ervoor kiezen om de regels zoveel mogelijk in te zetten om recht te doen aan de intentie van de wetgeving, of juist als manieren om zoveel mogelijk die intentie te ontlopen.

Mijn bedoeling was het niet om prettig te klinken, mijn bedoeling was om Chocobroodje zo goed mogelijk alle aspecten te vermelden. Natuurlijk is dit niets wat je zomaar van je afschudt, ik feliciteerde haar niet voor niets met het feit dat ze dit kon navertellen in mijn eerste reactie. Ze heeft niets aan goedbedoelde raad van mensen die weliswaar allemaal wat vinden maar de expertise missen om dat wat men vindt ook om te zetten in een eindresultaat waar ze wat aan heeft.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:22

De schuldvraag is ook niet iets wat je gaat winnen met een rechtszaak. En als je die wel wint, dan heb je er heel veel geld ingestoken dat je niet terug krijgt, omdat je geen schade (behalve de auto en inhoud) hebt geleden.

Daarnaast kun je erop rekenen dat dit grapje de reder veel geld kost (hotel kosten, vergoeding kleding en tandenborstels etc). Die zullen intern zeker gaan kijken waarom dit risico is genomen en of er wel goed is afgewogen wat de voor en nadelen waren van wel of niet vertrekken. Die schuldvraag leggen ze dus waarschijnlijk zelf ook. Niet geheel onafhankelijk, maar wel voor choco geheel gratis.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:34

Shadow0 schreef:

Veerdienst, container, cruise, alles vanaf een bepaald vermogen (motor/tonnage) van het schip is koopvaardij. Er zijn daar qua varen/veiligheid eigenlijk geen verschillen in.

Het kanaal en omstreken is 1 van de drukst bevaarde routes ter wereld en qua weer ook ongeveer het meest onvoorspelbaar, die heftigheid en wispelturigheid maak je aan wal niet mee. Waarom deze kapitein vertrokken is, is nu gokken. Er spelen veel factoren mee in het vertrek en de bijna-ramp.

Niet dat ik het goed wil praten, het had nooit mogen gebeuren, maar te snel wijzen en oordelen helpt niemand verder. Choco al helemaal niet, die heeft imo feitelijke handvaten nodig om verder te kunnen in het ondernemen van stappen om schade al dan niet vergoed te krijgen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 22:59

Bedankt voor de adviezen. Ik begrijp wat barbarossa en marieke k bedoelen, en ik waardeer zeker hun kijk op de zaak. Ik ben wel nog heel benieuwd wat die advocaat hierover te zeggen heeft, maar ik voel me echt niet aangevallen. Ook vond ik het geen banketstaaf bericht maar juist heel helder. :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 23:03

Gevoelsmatig ben ik het wel met shadow eens dat ik verwacht had dat er meer onderscheid tussen goederen en mensen zou zijn.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 19:02

Nou denk je alles gehad te hebben, blijkt de aanhanger zonder toestemming te zijn " vernietigd". We geloven er geen snars van een verdenken iemand ervan dat die hem achterover heeft gedrukt.....
En nu.. moeten we aangifte doen bij de (ierse?) Politie denken jullie? Want chassis nummer staat wel op onze naam.. bah denk je alles gehad te hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:04

Whut... :? Dat meen je toch niet? Wat is dat voor een actie? Het is jullie aanhanger, uiteindelijk zijn jullie toch degene die beslissen daarover?
Ik zou wel even contact opnemen met een instantie, politie kan inderdaad, weet niet of je een rechtsbijstand achtig iets daar hebt?

:(:) Hopelijk is alles gauw achter de rug en kun je gewoon rustig verder met je nieuwe leven opbouwen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:10

Je hebt een overeenkomst met de rederij, die zijn verantwoordelijk dat je je spullen ook weer heelhuids terugkrijgt. Daar eerst eens informeren...

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:13

Say what?!

Jeetje zeg.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:50

Prrrr schreef:
Je hebt een overeenkomst met de rederij, die zijn verantwoordelijk dat je je spullen ook weer heelhuids terugkrijgt. Daar eerst eens informeren...

Zou ik inderdaad ook eerst even bellen, misschien hebben ze een verklaring.
Daarna zou ik de Ierse politie bellen. Leg de situatie uit en dan kunnen zij je vast vertellen of je bij hun aangifte kunt doen.

Wat vervelend voor jullie dat dit er ook nog bij komt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:09

Nou ja zeg. Alsof je nog geen ellende en papierhandel genoeg hebt.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:55