Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
barbarossa schreef:Hoi topicstartster,
Allereerst gefeliciteerd met het feit dat je dit na hebt na hebt kunnen vertellen.
Ik ben nautisch schadebehandelaar maar dan in de binnenvaart. 51% slagzij is gi-gan-tisch. Schuivende lading etc. Alle ingredienten van een nog grotere ramp waren aanwezig.
De meest eenvoudige en voor de hand liggende vraag:
Hoe was de auto verzekerd? All Risk? Dan simpelweg de autoverzekeraar zijn werk laten doen.
Alle overige schade geldt wellicht hetzelfde voor als er sprake is van een reisverzekering. Eventueel kan een rechtsbijstandsverzekering ook soelaas biedn (maar waarschijnlijk weer niet voor de auto, voertuigen zijn veelal uitgesloten bij een reguliere rechtsbijstandverzekering.
Overigens is aansprakelijkheid wel een dingetje. De storm is inderdaad een 'Act of God' (engelse benaming voor: overmacht (niets meer, niets minder)). Ik heb niet alle info gelezen maar bewijslast dat men ernstig laakbaar gehandeld heeft ligt bij de claimende partij. Stormschade en succesvol kunnen claimen van zoiets: ik ben niet optimistisch. Los daarvan geef je snel meer geld uit dan wat er (mogelijk) te winnen valt.
Kijk eerst wat je aan verzekeringen hebt lopen en kijk wat daar de mogelijkheden zijn, da's (denk ik) het beste advies vooralsnog.
Marieke_K schreef:@oomens: het wordt vaak wel gezien als een act of God. Het kan heftiger uitvallen dan voorspelt of minder heftig. Een kapitein maakt een keuze om een route uit te zetten, rekening houdend met het weer en de vaarroutes. Een kapitein vraagt een weerbericht op, daar zit hooguit een waarschuwing bij, geen negatief advies aan de koopvaardij om wel of niet uit te varen.
barbarossa schreef:Storm is inderdaad veelal overmacht. Als schadebehandelaar heb ik meermaals aan boord omgevallen containers (vanwege de wind) meegemaakt. Aansprakelijkheid aan de zijde van de vervoerder is er dan niet.
Citaat:Bij zo'n ongetwijfeld traumatische ervaring bestaat de natuurlijke neiging om de schuld ervan bij iemand neer te leggen, in dit geval de zeerederij.
Shadow0 schreef:barbarossa schreef:Storm is inderdaad veelal overmacht. Als schadebehandelaar heb ik meermaals aan boord omgevallen containers (vanwege de wind) meegemaakt. Aansprakelijkheid aan de zijde van de vervoerder is er dan niet.
Toch denk ik dat dit bij vervoer over zee van containers anders is dan bij een veerdienst. Oceaanvaart krijgt te maken met storm. Dat is min of meer een gegeven - de reizen zijn te lang om dat te omzeilen.
Maar bij een veerdienst is dat anders. Ook gelden (lijkt mij) andere regels omdat het daar gaat om de veiligheid van personen en prive-goederen, wat meestal al een andere uitgangspositie is dan zakelijk vervoer.Citaat:Bij zo'n ongetwijfeld traumatische ervaring bestaat de natuurlijke neiging om de schuld ervan bij iemand neer te leggen, in dit geval de zeerederij.
Ik vind deze omschrijving niet helemaal prettig. Daarmee doe je namelijk een belangrijk aspect flink tekort: dat het ook werkelijk zinnig is om te kijken of er schuld is. De taak van een kapitein is immers om verantwoorde beslissingen te nemen, en de taak van een reder die de veerdienst exploreert is om voor verantwoord vervoer zorg te dragen.
Als de andere veerdiensten hun diensten afblazen wegens voorspeld zwaar weer, en dit schip kwam inderdaad door het zware weer in de problemen, dan is de schuldvraag beslist aan de orde. En als de kapitein evident onaanvaardbare risico's heeft genomen, dan horen daar (en kunnen daar) consequenties aan zitten.
Het gevaar is natuurlijk dat verzekeraars teveel getraind worden in 'hoe kunnen we dit afwijzen' - en te weinig kijken naar de onderliggende situaties. Aansprakelijkheid is een ingewikkeld terrein, maar men kan ervoor kiezen om de regels zoveel mogelijk in te zetten om recht te doen aan de intentie van de wetgeving, of juist als manieren om zoveel mogelijk die intentie te ontlopen.
Shadow0 schreef:Toch denk ik dat dit bij vervoer over zee van containers anders is dan bij een veerdienst. Oceaanvaart krijgt te maken met storm. Dat is min of meer een gegeven - de reizen zijn te lang om dat te omzeilen.
Maar bij een veerdienst is dat anders. Ook gelden (lijkt mij) andere regels omdat het daar gaat om de veiligheid van personen en prive-goederen, wat meestal al een andere uitgangspositie is dan zakelijk vervoer.
Prrrr schreef:Je hebt een overeenkomst met de rederij, die zijn verantwoordelijk dat je je spullen ook weer heelhuids terugkrijgt. Daar eerst eens informeren...