Stiltecoupe trein, aanspreken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:27

Zoolgangster schreef:
Vjestagirl schreef:
Dan neem je op, zeg je zachtjes dat je eventjes naar een plek loopt waar je een gesprek kan voeren en loop je weg.

Tuurlijk, maar dan zijn er al mensen over gevallen dat ze een geluidje hoorden met hun tere oortjes.

Zelf loop ik ergens anders naar toe... tenzij ik dan nergens meer kan zitten omdat de trein bomvol zit.

Ik besef me dat met de volgende opmerking een hoop "jongeren" me hier als een oude l*l zullen zien, maar toen ik vroeger jong was had niemand een mobiele telefoon (90'er jaren). Dat betekende dat je met iemand sprak als je ze tegen kwam, dat je vantevoren afspraken maakte om elkaar ergens te ontmoeten, en dat als er iets gebeurde dat je graag wilde delen dat je dat verhaal onthield en vertelde als je elkaar weer zag.

En op de een of andere manier heeft mijn generatie het overleefd. Ik weet ook niet hoe, maar de meeste zijn nog gewoon in leven en hebben geen permanente schade opgelopen omdat ze niet de hele dag bereikbaar waren.

Nu ik eraan terug denk, het was eigenlijk wel prettig om soms wat tijd voor jezelf te hebben. Het gaf je de gelegenheid af te maken wat je begon, eens na te denken over dingen in plaats van de hele tijd maar te praten en het deed je geheugen en attentieboog alleen maar goed.

;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:46

Kinke schreef:
ik had gisteren een kaartje via de spoordeelwinkel gekocht, en kon voor 7,50 extra een upgrade doen naar 1e klas (voor een retourtje). Dacht…laat ik eens decadent doen deze keer :D Moet zeggen….wat een genot was dat, er zat bijna niemand, coupe dicht…heerlijk stil :D

Doe ik ook vaak, een eersteklas kaartje kopen. Ik reis voor mijn werk en dan zijn het lange afstanden. Dan zit ik twee uur in de trein. Ik deed nog wel eens pogingen om te werken in de stiltecoupé van de tweede klas, maar dat is zo kansloos.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:41

enzino schreef:
En op de een of andere manier heeft mijn generatie het overleefd. Ik weet ook niet hoe, maar de meeste zijn nog gewoon in leven en hebben geen permanente schade opgelopen omdat ze niet de hele dag bereikbaar waren.

Neemt niet weg dat mijn moeder toch een hele, hele angstige middag heeft gehad toen ik niet in de trein zat die we hadden afgesproken, en ook niet in de volgende, en ik op geen enkele manier kon laten weten waar ik gestrand was. (En het loket heel vrolijk aan mijn moeder: 'nee hoor, de trein is gewoon op tijd.' Ja, die wel, degene waar ik in vast stond was een andere.)

En toen ik uiteindelijk na een paar uur aankwam, was het van mijn kant behoorlijk lastig om iemand te bereiken.

We hebben het overleefd. Maar ik geloof niet dat het echt iets is dat je als ouder graag mee wilt maken.

Oh, en de paniek toen ik door vertraging mijn aansluitingen miste en in mijn eentje midden in de nacht strandde vond ik ook niet per se een gelukkige herinnering. (Vanaf de volgende dag had ik wel een mobieltje in elk geval.)

Rust kun je altijd kiezen, maar om te zeggen dat de situatie zonder mobieltje beter was? (En ik heb wat geklooid met die (*(&#^ telefoonkaarten en -cellen met overal andere formaten en slechte verkrijgbaarheid etc.)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:41

Wat er denk ik heel veel mee te maken heeft is wat de verhuftering van de samenleving genoemd word.

Mensen in Nederland vinden het erg moeilijk rekening te houden met een ander. Mensen hebben erg veel moeite om te gaan met wat ze als kritiek ervaren. Ze vinden dat anderen plichten hebben, zij alleen rechten.

Het is niet alleen de stiltecoupe, of hoe mensen zich gedragen in andere coupe's of hoe ze zich gedragen tegen het personeel van de NS. Het is overal in de maatschappij en een Nederlands probleem.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:41

purny schreef:
Afschaffen die handel. Als je zo nodig rust wil ga dan eerste klas zitten. Daar zit zowat niemand. Al vind ik dat die ruimtes ook overbodig zijn. Openbaar vervoer kost al genoeg

Als ik in de spits met de trein reis, reis ik idd eersteklas :j én bij voorkeur in de stiltecoupé.
Als ik in de spits met de trein reis ben ik in 99% van de gevallen op weg naar een vergadering en wil die graag in alle rust nog even voorbereiden.
Mijn reistijd is werktijd dus het is voor mijn baas wel zo fijn als ik die werktijd ook nog eens met werk kan benutten.

Ik spreek luid kletsende mensen wel aan in de stiltecoupe.
En ook wel eens een grote bek gehad. Stonden nog op het station en naast onze coupe zag ik twee conducteurs.
Ik dus naar de deur en gevraagd of de conducteurs even mee wilden komen naar het tweetal dat "praat als ik praten wil, dat dit een stiltecoupé is is dan maar pech voor jullie" in een vrijwel lege trein verder :+
Conducteur heeft de dames aangesproken en ipv te verkassen naar een niet stilte coupé hebben ze de rest van hun tijd in die trein (geloof Den Haag centraal-Utrecht) hun klep gehouden, of af en toe zachtjes gefluisterd.

En iemand anders vroeg nog wat er mis is met bellen in de trein?
De informatie die je ongemerkt met jan en alleman deelt.
Heb hele medische dossiers langs horen komen, en hoeveel leningen en schulden iemand had en zelfs een gesprek van een HR manager over een niet functionerende collega.
Daar heb ik helemaal niks mee te maken en zit ik ook niet op te wachten :n
Ik weiger doorgaans zakelijke telefoonoproepen als ik in de trein zit en prive neem ik hooguit aan als ik niet in een stilte coupe zit en het niet druk is, of als ik naar het (lege) balkon kan lopen.
In de spits bel ik dus niet.
Stuur wel een berichtje dat ik terugbel als ik niet meer in de trein zit.

Kinke

Re: Stiltecoupe trein, aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:03

Ook een aanrader…geen internet op je telefoon, heeeeerlijk :D
Ik kan dus als ik zou willen in de trein alleen whatsappen, maar die behoefte heb ik ook niet :)
(ik ben natuurlijk ook van een andere generatie)

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:07

Ik reis zelden met de trein en dacht dus echt dat de stiltecoupe een coupe was waar je rustig kon zitten zonder bellen of luid praten, niet dat het specifiek stil moest zijn. Misschien heb ik sommige van jullie te kort gedaan, sorry daarvoor!

Het grappige vind ik wel dat er door een aantal wordt aangehaald dat je van je vervoersbewijs niet een zitplaats kunt eisen, maar dan wel stilte verwachten?! Dat kan dan toch ook niet.
Daarnaast is het vinden van een plekje voor als je met zijn 6-en bent (ik heb 4 kinderen) best lastig in een volle trein. En mijn kinderen van 4, 6 en 11 kan ik echt nog niet ergens anders neerzetten zonder mijn man of mijzelf.

Toch ben ik het wel met jullie eens dat de fatsoensnormen vervagen in Nederland. Ik probeer mijn kinderen ze echt bij te brengen, maar de jongste 2 zijn echt nog klein en hebben gewoon nog een hoop te leren. En dat doen ze echt niet na één keer uitleggen/voordoen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:09

mamajolijn schreef:
Het grappige vind ik wel dat er door een aantal wordt aangehaald dat je van je vervoersbewijs niet een zitplaats kunt eisen, maar dan wel stilte verwachten?! Dat kan dan toch ook niet.

Tuurlijk kan dat wel. Als de stoelen op zijn, zijn ze op. Desondanks word je vervoerd. Maar stil zijn raakt volgens mij niet op hoor....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:11

mamajolijn schreef:

Dit zijn gewoon de regels van de NS. Je koopt een vervoersbewijs, een 'recht' om van A naar B gebracht te worden, nooit een plaatsbewijs zoals in een bioscoop of theater.
In hun regels staat ook dat de stilte coupé stil moet zijn.

Voor iedereen die roept dat de NS de stilte in de stiltecoupé niet af kan dwingen omdat het geen wettelijke bepaling is: door een kaartje te kopen ga jij accoord met de NS huisregels. In die huisregels staat dat het stil moet zijn in de stiltecoupé. Als jij je vervolgens niet houdt aan die huisregels mag de NS jou zonder pardon de trein uit zetten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:14

mamajolijn schreef:
Ik reis zelden met de trein en dacht dus echt dat de stiltecoupe een coupe was waar je rustig kon zitten zonder bellen of luid praten, niet dat het specifiek stil moest zijn. Misschien heb ik sommige van jullie te kort gedaan, sorry daarvoor!

Daarnaast is het vinden van een plekje voor als je met zijn 6-en bent (ik heb 4 kinderen) best lastig in een volle trein. En mijn kinderen van 4, 6 en 11 kan ik echt nog niet ergens anders neerzetten zonder mijn man of mijzelf.

Toch ben ik het wel met jullie eens dat de fatsoensnormen vervagen in Nederland. Ik probeer mijn kinderen ze echt bij te brengen, maar de jongste 2 zijn echt nog klein en hebben gewoon nog een hoop te leren. En dat doen ze echt niet na één keer uitleggen/voordoen.

Je koopt een vervoersbewijs, geen zitplaats. Dat is nu eenmaal zo. In het vliegtuig is het anders, daar koop je een zitplaats. In de metro daarentegen, koop je weer een vervoersbewijs, geen zitplaats.

Een stiltecoupé is een speciale coupé (eigenlijk maar een klein stukje trein) waar het stil is, ook in de spits. Ook met kinderen. Dit staat gewoon in de huisregels van de NS en heeft ook weer alles te maken met fatsoensnormen of je je er wel of niet aan houdt.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:18

Gisteren onbewust in een stilte coupe gaan zitten. Ik was alleen dus geen moeite om stil te zijn. Wel was er iemand aan het bellen en die werd verschillende keren aangesproken door iemand! Na een discussie ginh hij toch maar even in het halletje bellen. Het volgende station stapt er een man met 2 kinderen in en gaat in de stilte coupe zitten. Nou toen irriteerde ik me ook wel, geschreeuw en half Nederlands half Frans. Heel irritant maar ik heb er niets van gezegd aangezien ik 5 minuten later de trein uit moest.. De rest zei er ook niets van trouwens.

Er waren ook mensen die probeerden te slapen, dan snap ik wel dat je wil dat iedereen stil is! Die kiezen er bewust voor in een stilte coupe te gaan zitten.

Ik moet je wel zeggen dat ik pas na een kwartier door had dat het een stilte coupe was.. waarschijnlijk hadden die anderen het ook nog niet door.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:16

Ik zie nergens dat je stil moet zijn in een stiltecoupé. Nergens terug te vinden op de site van de ns. Is dus weer een van de regeltjes die tussendoor is opgesteld.
Zou dus betekenen dat wanneer het druk is je ook in de eerste klas mag staan. Je betaalt immers voor je reis en niet voor je plaats ongeacht of je nou eerste of tweede klas staat

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 13:17

Purny: je kunt het terugvinden in de regels die in de trein hangen. Die hangen op ieder balkon

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:19

purny schreef:
Ik zie nergens dat je stil moet zijn in een stiltecoupé. Nergens terug te vinden op de site van de ns. Is dus weer een van de regeltjes die tussendoor is opgesteld.
Zou dus betekenen dat wanneer het druk is je ook in de eerste klas mag staan. Je betaalt immers voor je reis en niet voor je plaats ongeacht of je nou eerste of tweede klas staat

Stiltezone

Dit symbool geeft aan waar de stiltezones zich bevinden. In deze zone is het ook écht stil. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. U vindt dit symbool in alle Intercity’s op de binnenwanden van de trein. NS heeft huisregels op de balkons gehangen zodat reizigers eerder zien dat ze in een stiltezone zitten.

http://www.ns.nl/reisinformatie/voorzie ... trein.html

Alsjeblieft, van de site van de NS.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:19

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:21

purny schreef:

Citaat:
Regels van de stiltecoupé

- NS heeft bepaald dat stil in de stiltecoupé ook echt stil moet zijn. Geen onderlinge gesprekken, geen telefoongesprekken en geen luide muziek of andere vormen van geluid maken. Zo kan men in rust reizen en eventueel lezen of slapen.
- Er zijn gewone coupés waar men hardop mag praten, telefoongesprekken mag voeren en muziek mag luisteren, zolang het anderen niet hindert.
- De stiltecoupé is te herkennen aan de aanduidingen op het raam: "Silence - Stilte".
- Daarnaast zijn er pictogrammen aan de buitenzijde van de trein geplaatst met een logo dat maant tot stilte en een logo dat aangeeft dat gebruik van de telefoon hier niet gewenst is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:29

Brainless schreef:
purny schreef:

Citaat:
Regels van de stiltecoupé

- NS heeft bepaald dat stil in de stiltecoupé ook echt stil moet zijn. Geen onderlinge gesprekken, geen telefoongesprekken en geen luide muziek of andere vormen van geluid maken. Zo kan men in rust reizen en eventueel lezen of slapen.
- Er zijn gewone coupés waar men hardop mag praten, telefoongesprekken mag voeren en muziek mag luisteren, zolang het anderen niet hindert.
- De stiltecoupé is te herkennen aan de aanduidingen op het raam: "Silence - Stilte".
- Daarnaast zijn er pictogrammen aan de buitenzijde van de trein geplaatst met een logo dat maant tot stilte en een logo dat aangeeft dat gebruik van de telefoon hier niet gewenst is.

Zat even op me foon te lezen. Blij dat Brainless het heeft gevonden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:34

Het woord stiltecoupe zegt het toch al?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:35

purny schreef:

Waarom denk je dan dat het een STILTEcoupe heet }:0

En het staat wel gewoon aangegeven ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:40

Zouden mensen niet meer weten wat het woord stil inhoudt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:43

Hobbyhorse schreef:
Wat er denk ik heel veel mee te maken heeft is wat de verhuftering van de samenleving genoemd word.

Mensen in Nederland vinden het erg moeilijk rekening te houden met een ander. Mensen hebben erg veel moeite om te gaan met wat ze als kritiek ervaren. Ze vinden dat anderen plichten hebben, zij alleen rechten.

Het is niet alleen de stiltecoupe, of hoe mensen zich gedragen in andere coupe's of hoe ze zich gedragen tegen het personeel van de NS. Het is overal in de maatschappij en een Nederlands probleem.

Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat.

Sommige opperen het idee om de stilte-coupe af te schaffen omdat ze er zelf geen behoefte aan hebben, dat de regels alleen gelden onder bepaalde omstandigheden die zij bepalen (als ik geen andere plek kan vinden dan moet ik gewoon kunnen praten in de stilte-coupe), of dat de regels flexibel zijn (ik mag natuurlijk wel kort iets zeggen, of op zachtere toon een gesprek voeren, of even snel de telefoon opnemen, etc).

Ik ben het er alleen niet mee eens dat het een Nederlands probleem is. Je ziet hetzelfde overal ter wereld gebeuren. De opkomst van digitale gadgets en sociale media heeft de gemiddelde mens niet socialer gemaakt (clear correlation, possible causation).

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:48

Amen!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:55

Ik vind een stiltecoupé een aparte ruimte. Je zondert jezelf af van de rest. Dan vind ik ook dat er bijvoorbeeld een toeslag van 2,50 mag worden gerekend op je rit. Maar dat is niet te realiseren.
Als er geen andere plek is in de trein dan vind ik niet dat je mag gaan eisen dat er niet meer gepraat mag worden. Leg dan de toon op stiltecoupé buiten de spits

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:05

purny schreef:
Ik vind een stiltecoupé een aparte ruimte. Je zondert jezelf af van de rest. Dan vind ik ook dat er bijvoorbeeld een toeslag van 2,50 mag worden gerekend op je rit. Maar dat is niet te realiseren.
Als er geen andere plek is in de trein dan vind ik niet dat je mag gaan eisen dat er niet meer gepraat mag worden. Leg dan de toon op stiltecoupé buiten de spits

Waarom mag je niet eisen dat het stil is in de spits? Je kunt toch ook gewoon je mond houden als het druk is?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:07

Een van de regels is dat je geen overlast voor elkaar vormt. Juist omdat verschillende mensen daar verschillende waarden aan hechten is de stiltecoupé fantastisch. Ook in de spits.