Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:14

Ik ben blij dat ik niet met jullie in een woonblok woon.....wij houden het zelfs rustig in onze tuin, iedereen overigens..zal wel aan het type mens liggen denk ik dan...

Sammie

Re: Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:16

Je kent heel die groep mensen hier niet eens. Je weet niet of zij het wel of niet rustig houden in hun tuin of in hun huis... Je veroordeelt en nog veelste snel ook!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:17

Ik ben weer de enige die fatsoensnormen boven eigenbelang stelt lees ik weer...

Ben ook niet verbaast te lezen wie dat dan weer zijn.. :D :D ;)

Ik ga knollie rijden en gelukkig heb ik buren die een halve hectare verder zitten..deze oude muts snapt niks meer van de normvervaging hier in Nederland na het zoveelste topic...

ts lekker knallen met je muziek, buuf moet niet zeuren, voedt haar maar op dat tegenwoordig men doet wat men zelf wil en dat je je daar gewoon aan aanpast..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:18

Typisch antwoord :') En euh.. we weten wie het zegt :D Veel plezier met paardrijden :wave:

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:19

Oh ik kan me hier echt over opwinden al gaat het mij niet eens aan :') Ik zou serieus nu gewoon de hele dag gitaar gaan spelen, lekker provoceren. En nee zo ben ik normaal echt niet, maar wat een achterlijk wijf. En niet meer open doen als ze voor de deur staat hoor. Grrr -:(-

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:20

Je bent niet onredelijk. Wat een norse buurvrouw.

Even iets van t internet geplukt, overlast is pas wanneer het regelmatig of op vreemde tijdstippen plaatsvindt. 2 keer per week een uurtje 'overlast' valt niet echt overlast te noemen:

Citaat:
Er bestaan geen echte criteria voor overlast. Uw buren mogen u uiteraard niet te veel hinder bezorgen met geluid en stank. Van overlast is sprake als het vaak voorkomt en lang duurt. Een buurman die af en toe piano speelt kan vervelend zijn. Maar het valt niet onder overlast. Dat is wel het geval als hij vaak of langdurig en op ongepaste tijden muziek speelt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:20

Tcm62 schreef:
Ik ben weer de enige die fatsoensnormen boven eigenbelang stelt lees ik weer...

Ben ook niet verbaast te lezen wie dat dan weer zijn.. :D :D ;)

Ik ga knollie rijden en gelukkig heb ik buren die een halve hectare verder zitten..deze oude muts snapt niks meer van de normvervaging hier in Nederland na het zoveelste topic...

ts lekker knallen met je muziek, buuf moet niet zeuren, voedt haar maar op dat tegenwoordig men doet wat men zelf wil en dat je je daar gewoon aan aanpast..

Ik heb zelf ook jaren in een flat gewoond, en ook echt weleens de muziek van de buren gehoord. Het liefst 's zomers met de deuren open, en dan lekker hard Nederlandstalig. Het hoorde er gewoon bij. Ik ging klagen als ik meer dan een half uur lang iemands bassen door de muren heen hoorde dreunen, of als ik om 1 uur 's nachts niet kon slapen. Ik ben zelf ook van 'zorgen dat iemand last van je heeft' maar dat wil niet zeggen dat je direct van n ander mag verwachten dat ze hun levensstijl aan jou aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:21

Goh, ik woon in een nog wel intiemer woonblok dan een flatgebouw, namelijk een enorm gehorig studentenhuis. We hebben allemaal andere ritmes waardoor we allemaal op andere momenten herrie maken of bezig zijn. Ja, dat is soms ongelofelijk irritant, maar als je op zo'n klein gebied samenwoont met anderen is het een beetje geven en nemen. Als mijn huisgenoot tot 10 uur 's avonds muziek aan het draaien is terwijl ik om 6 uur mijn nest uit moet, kan ik best komen vragen of ze het even wat zachter wil zetten. Maar ik kan haar niet verbieden om muziek te draaien, en dat zou ik ook echt niet willen.

Ik leef veelal 's nachts en dat betekent dat ik soms om rare tijdstippen nog iets te eten voor mezelf wil maken. Ik hou rekening met mijn huisgenoten in de zin dat ik geen muziek aanzet tijdens het koken, de magnetron stopzet voordat het belletje afgaat en geen schoenen aan heb als ik dat doe. Mijn andere huisgenoot leeft heel erg 's morgens en staat elke ochtend om 6 uur onder de douche, wat voor mij weer niet ideaal is omdat ik daar wakker van word.

TS geeft, zij zegt namelijk dat ze meer dan bereid is om een compromis te sluiten. De buurvrouw wilt niet geven, zij wilt namelijk een eenzijdige oplossing. Haar probleem moet opgelost worden, maar het probleem van TS (zij wilt muziek maken en de buurvrouw klaagt daarover) wilt ze niet opgelost zien.. Dan gaat het inderdaad fout.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:22

Tcm wat een ontzettend veroordelend persoon ben jij zeg! := Jij hebt je conclusies duidelijk al getrokken.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 11-02-16 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:22

Een uur per dag gitaar spelen valt ook nog niet onder overlast.... Gewoon je hobby uitoefenen, kom nou. Ik woon momenteel antikraak en op dezelfde verdieping woont een man die beroepsmatig gitaar speelt en dit vooral thuis doet. En hij doet dat veel, heel veel. En ja daar kan ik absoluut bij voorstellen dat de mensen die onder hem wonen dat niet oke vinden, maar dit slaat echt nergens op.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:24

Nou ik denk dat Tcm zo'n norse vrouw is als de onderbuurvrouw van de TS en daarom zo reageert. Heeft absoluut iets met haar zelf te maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:24

Tcm62 schreef:
Het is een gebouw waar je woont en elkaar geen overlast mag bezorgrn.

Wonen brengt onvermijdelijk overlast voor de ander met zich mee. Als je dicht op elkaar zit betekent dat vooral samen tot zinvolle compromissen komen, een beetje geven en een beetje nemen. Dat betekent dus dat je probeert de geluidsoverlast te beperken, maar ook dat anderen soms een beetje inschikken. Kinderen spelen buiten, mensen hebben soms een feestje, iemand wil eens muziek maken, er wordt soms gestofzuigd (al dan niet met muziekje), honden blaffen, auto's starten... Het is goed om je bewust te zijn van die dingen, het is goed om simpele aanpassingen te doen als dat het probleem oplost (zo trek ik na een opmerking van de benedenburen altijd mijn schoenen uit in de hal), maar je moet ook kunnen wonen en leven.

Redelijkheid (aan alle kanten) lijkt me het toverwoord.

Ook al weet ik heel goed hoe ontzettend vervelend en inbreukmakend geluidsoverlast kan zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:27

kan me ook niet voorstellen dat die buurvrouw nooit boodschappen doet of ergens anders naartoe gaat. Beetje aanpassen en dan is er geen probleem.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:28

Wat ik zou doen in jouw geval, lekker de stroom van de bel af halen en gaan spelen. Doe je het na 22u, ala dat ze t wat minder fijn vinden, maar kom op zeg, je moet toch overdag gewoon je ding kunnen doen (binnen de aanvaardbare grenzen). Ik stofzuig 's ochtends om 7:30, nog nooit wat over gehoord.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:32

Als ik de post van tcm lees zou ik dagelijks minstens drie keer bij mijn buren aan de deur moeten staan aan beide zijden...

Ja overlast dien je te beperken, maar je zult ook omgevingsgeluiden moeten tolereren want waar geleefd word word geluid gemaakt.
Idd kinderen die spelen. mijn buren hebben drie kleinzoons onder de 12 , daar komt geluid zat uit, tegenover hebben ze er 3 die ook nog wel eens geluid produceren, mijn andere buurman hobbiet wat af in de schuur die aan ons huis vast zit, met slijptollen en ijzerwaren,
Allemaal zaken die je best wel hoort en sja... mensen maken nu eenmaal geluid.
Een kind leert blokfluit spelen, das ook irritant maar als ze een half uurtje oefenen en niet de godganse dag bezig blijven, prima toch?

Totaal geen rekening met een ander houden kwa herrie is idd niet netjes... maar een ander verbieden meer geluid te maken dan ademhalen vind ik net zo asociaal.
Geven en nemen , leven en laten leven,
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 11-02-16 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:33

Mijn buurjongetje speelt net zoveel op zijn drumstel als jij op je gitaar denk ik, en dat op de zolder die niet geïsoleerd is qua geluid en warmte.
Al het geluid drumt dus lekker door, ook naar ons huis. Heb ik daar last van? Nee, ik neem het voor lief want ik weet dat het met een half uurtje/uurtje weer is afgelopen.
Iets wat je buurvrouw ook zou moeten doen..
Melden bij de woningstichting, situatie uitleggen, weten ze er iig van.

Ik weet dat wij gehorige huizen hebben en doe daarom ook altijd mijn schoenen uit als ik binnen kom, Stofzuigen en schoonmaken pas na 10 in de ochtend en doe rustig met kastjes en deuren.

Hoor ook wel eens de bass van de geluidsinstallatie van de buren, nouja jammer dan, hebben ze een feestje. Is vaak rond 22u ook weer stil of zachter.
Kan me er echt niet druk om maken.
Jouw buurvrouw is een beetje zo een die naast het spoor gaat wonen en vervolgens klagen over het lawaai van de trein. Koop dan lekker een hutje op de hei :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:34

PureSG schreef:
Toevallig stond mijn buurvrouw net weer bij mij aan de deur.
Iemand anders was aan het zingen -wat ik ook kon horen maar geen hinder van ervaar- en ze kwam bij mij aan de deur.

Ik heb haar verteld dat ik het niet was en direct gevraagd wanneer zij het wel oké vindt als ik muziek maak. Ze wilt dat ik het helemaal niet doe. -O- Ik heb haar rustig uitgelegd dat ik het oprecht vervelend vind voor haar dat zij overlast ervaart, maar dat ik niet mijn hobby ga stop zetten voor haar, omdat ik ook woongenot wil hebben en dit is voor mij o.a. af en toe muziek maken. Nogmaals gevraagd naar een moment op de dag wanneer zij er het minst last van heeft, maar ze wil me écht niet tegemoet komen hiermee. Ik kreeg nogmaals het argument dat zij hier al 14 jaar woont en ik niet. Toen heb ik haar maar een fijne dag gewenst en ben ik terug naar binnen gegaan.

Om eerlijk te zijn zit ik met de handen in het haar momenteel, ik wil geen slechte verstandshouding krijgen met mijn buurvrouw, maar op deze manier gebeurt dat al. Misschien toch maar de woningbouw inschakelen.

Heel eerlijk? Ik vind jouw aandeel in dit gesprek niet echt sterk. := Natuurlijk ben je beleefd, je laat haar uitspreken en je ben niet net zo onaardig, maar assertiviteit is iets anders...

Vooral bij zo'n akelig assertieve buurvrouw zul je óf tegengas moeten kunnen even in het gesprek, of ervoor zorgen dat je het probleem via een andere weg (dus niet met een gesprek) oplost. Als jouw buurvrouw liever heeft dat jij helemaal niet speelt en (logisch) dus ook niet kan aangeven wanneer het haar wel uitkomt, dan is het namelijk aan jou om vervolgens te zeggen: 'oké, ik snap uw standpunt maar ik wil wel af en toe muziek kunnen maken. Maar omdat ik ook aan u wil denken zal ik voortaan alleen doordeweeks/in het weekend tussen 1 en 2 spelen zodat u weet waar u aan toe bent.'

Dat argument van dat je sinds je polsproblemen af en toe alleen maar even wat pingelt gaat namelijk niet op als iemand écht last heeft van geluid. Jíj weet dat je maar 3 minuten kunt pingelen omdat je anders weer pijn krijgt, maar een buurman/-vrouw die écht last heeft van overlast denkt 'My god, hoe lang gaat deze sessie nu weer duren???'.

Jammer van de gemiste kans in dit gesprek, maar gelukkig zijn er ook manieren om het zonder gesprek te doen. Als ik jou was zou ik een briefje schrijven waarin jij aangeeft dat je voortaan alleen nog dan en dan tussen zo laat en zo laat zal spelen en dat bij haar in de bus gooien. Zorg ervoor dat jij je aan die tijden houdt en je hoeft bij wijze van spreken in de toekomst niet eens meer de deur open te doen als ze tussen die tijdstippen aanklopt want ze weet dat je dan speelt. Zij heeft weliswaar nog steeds overlast, maar daar kan ze wel op anticiperen, wat bij af en toe wat 'gepingel' niet kan, en dat haalt in praktijk al een hoop overlast/onzekerheid bij de buren weg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-16 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:34

Dit vind ik ook van de zotte zeg. Wat een starre buurvrouw, dat er geen enkel overleg mogelijk is. Misschien moet je buuf bij Tcm62 in de buurt gaan wonen. _O-

Ik vind je alleszins redelijk, dus jammer, maar helaas, van 2 keer een uurtje muziek per week krijgt buuf niets. En ja... ook ik heb in appertementencomplexen gewoond en geluidsoverlast gehad. Zelfs in ons huidige huis horen we redelijk wat leefgeluiden en muziek van de buren. Allez... dat is een beetje een onderdeel van huizen/appartementen die aan elkaar zitten.

Al had mijn broer het in zijn vorige appartement eens met horizontaal actieve buren 's nachts. Dat ging wel dusdanig luidruchtig, dat hij daar toch wel even op gereageerd heeft. _O-

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:37

Tjonge, dat was niet de reactie die je verwacht had. Misschien ook wel een klein beetje, maar helemaal geen medewerking van haar zijde is gewoon niet acceptabel. Ik ben nog steeds van mening dat je overdag gewoon muziek mag maken. Laat haar maar zeuren, hier moet je echt boven staan. Vooral als het je oprecht blij maakt om muziek te maken moet je het doen!

Mijn buuf is 1x gekomen met een dingetje, maar ze moest er zelf heel erg om lachen. Was meer een mededeling dat mijn paard haar aardbeien had opgegeten. De slungel was met zijn lange nek tussen het draad door gegaan en heeft een heerlijke maaltijd gehad. Ik was vergeten het stroom erop te zetten, dus nu gaat netjes het stroom erop als ze voor het huis lopen!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:37

xyzutu: en wat nou als je een keer niet kan op dat ene tijdstip, dan is je kans voor die dag/week maar verdwenen? En TS vroeg aan buurvrouw wat zij redelijk vindt en buuf gaf aan dit helemaal niet te tolereren. Dan sta je toch ook wel even met je bek vol tanden, ik snap wel dat TS zo heeft gereageerd. sterker nog, ik vind dat ze heel netjes heeft gereageerd.

Ik zou het sowieso melden bij de woningbouw, zodat zij ook op de hoogte zijn.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:39

Ts ik zou je woningbouw gewoon even mailen hierover. Dat je graag met de buurvrouw een compromis wilt maken omdat je haar ook niet tot last wilt zijn. Wie weet kunnen ze bemiddelen.

Ik woon ook in een complex en m'n onderbuur drumt. Ik denk zo'n 3x per week een uurtje. Zolang hij het tot na 22:00 of voor 9:00 s ochtend doet en niet 4 uur achter elkaar hoor je mij echt niet klagen.

Je doet echt je best ts! En dat zal de woningbouw ook waarderen

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:40

Sorry, maar wat een belachelijke buurvrouw zeg! Met haar argument 'ik woon hier al 14 jaar'. := Ja, dus? Dat betekent niet dat haar wil wet is. Jij woont daar ook en dat betekent dat jij daar mag leven en ook echt je hobby mag uitvoeren. Het zou toch van de zotte zijn als jij niet mag gitaar spelen of iets dergelijks? Laat staan een uurtje? Ik vind dat je haar ontzettend netjes tegemoet wil komen door te vragen wanneer zij er het minst last van heeft of niet thuis is. Als zij altijd thuis is, is dat eigenlijk haar probleem. Dan probeer jij zo veel mogelijk rekening met haar te houden, maar als zij er altijd is en geen ander leven heeft, tja, dan wordt het echt heel moeilijk. Eerlijk gezegd zou ik gewoon twee keer per week max een halfuur lekker gitaar spelen en zingen.

Ik hoorde mijn huisgenoot ook altijd piano spelen en zingen, maar hee, wie ben ik om daar over te klagen? Zelf zet ik ook wel eens mijn techno muziek aan dus tja. Eenieder moet gewoon zijn leven kunnen leven. :j
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 11-02-16 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:41

Ik zou mevrouw even melden dat je tussen 10 en 10 geluid mag maken. Dat je voor en na die tijd rustiger bent, maar nog steeds wilt ademen en je eigen ding wilt doen.

Dat het "gepingel" lang niet tot een bepaald decibel komt, dus de woningbouw en/of politie er ook niets aan gaat doen.

Doe je eigen ding, wanneer jij dat wilt. Als je aan het spelen bent en er wordt aangebeld niet meer open doen! Of idd die oordopjes aangeven en de deur weer dicht.

Jij hebt je best gedaan op een vriendelijke manier. Zij wilt het niet vriendelijk, prima toch. Hoef jij er je best ook niet voor te doen.

Als ze mij de opmerking gemaakt had van ik woon hier al 14 jaar, had ik gevraagd van goh, heeft u nu meer bestaansrecht? Hoeveel mensen zijn deze woning al uit gegaan dankzij uw geklaag?

Oh dit had zo niet mijn buurvrouw moeten zijn.

Ik begin vriendelijk, maar als dat niet goed genoeg is heb je een leuke aan me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:43

Ik denk niet dat je in dit soort situaties veel gaat winnen met provoceren of ruzie zoeken. Zij heeft al duidelijk aangegeven dat ze bereid is om stappen te zetten. Daar heeft ze nu geen grond voor maar als je extra veel geluid gaat maken om haar uit de tent te lokken of 'een lesje te leren', dan geef je haar alleen maar meer ammunitie om straks wel een punt te maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:43

Rena100 schreef:
xyzutu: en wat nou als je een keer niet kan op dat ene tijdstip, dan is je kans voor die dag/week maar verdwenen? En TS vroeg aan buurvrouw wat zij redelijk vindt en buuf gaf aan dit helemaal niet te tolereren. Dan sta je toch ook wel even met je bek vol tanden, ik snap wel dat TS zo heeft gereageerd. sterker nog, ik vind dat ze heel netjes heeft gereageerd.

Ik zou het sowieso melden bij de woningbouw, zodat zij ook op de hoogte zijn.

Als je afspraken maakt dan hou je je daar natuurlijk aan. Beetje zwak om afspraken met andere mensen te maken waar zij zich aan moeten houden qua tolereren, en deze zelf af en toe verbreken omdat het je even wat minder uitkomt. :') Ik schat de TS gezien haar posts wel wat hoger in. :j

Stel, je wilt 2x per week spelen, dan geef je aan dan je op 3 dagen per week zult spelen, bij 3 zeg je 4. What's the problem?