Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:43

DeMolenhoek schreef:
269_life schreef:

Jij wil toch ook niet dood en hebt de wil om te leven? Wat maakt jou anders dan een dier? Jij en ik zijn ook dieren.

Dieren zijn niet bewust van het leven. Ze zijn bewust om te overleven. Zij denken niet: Morgen ga ik dat grasje eten en ga ik van 13.00 tot 13.05 een sprintje trekken. Ik wil 3 veulens/kalfjes/biggen. De eerste binnen 2 jaar. Ik ben nu 15 jaar dus zit ik op de helft van mijn leven.

Bovenstaande is bewust zijn van het leven. Jij doelt op het dierlijk overleven. Vluchten voor pijn etc. Mijn paard dacht 3 maand terug echt niet: Oh, de dierenarts is er en ze nemen mij mee, ik zal nu wel sterven.

Voor mijn begrip: het gaat jou om een toekomstbeeld, visie en ideeën hebben om leven te scheiden van overleven? :)

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:43

Jentecats schreef:
veel filmpjes die je ziet op facebook spreken zeker de waarheid, in de supermarkten hier ligt ook genoeg vlees uit andere landen. En daar weet je zo goed als zeker van dat het slecht is. Sommige boeren zullen best een hart hebben maar de meeste willen gewoon hun geld en diervriendelijk handelen komt daar echt niet bij te pas. Ik ben een half jaar vegetarier andere helft niet maar dan eet ik het misschien 1 x in de week en dan natuurlijk biologisch. Dus eigenlijk soort flexitarier. Mij gaat het ook om het leven dat de dieren hebben gehad voor de geslacht worden. Die kun je tegenwoordig bar slecht noemen. Koeien in mega stallen die nooit buiten komen, plofkippen, varkens in aparte binnenhokken zonder stro waar de staarten van afknipt worden omdat ze die anders van elkaar opeten wegens verveling. Echt zeer triest, transport maakt mensen echt niet uit hoor, ''die beesten gaan toch naar de slacht'' is het excuus. Dat ze vrachtwagens schoon zijn, nou gefeliciteerd! maar denk niet dat dat de varkens schilt of het nou fijn is om zonder stro, in door stress gelegde poep zonder drinkwater krap op elkaar de staan om vervolgens bij het slachthuis aankomen waar ze hun voorgangers horen schreeuwen van angst. Zelfde geldt voor koeien, en kippen die opgepropt worden in kisren op een vrachtwagen waarvan 40% het niet eens redt naar het slachthuis

In Amerika heeft een vrouw iets van 10 jaar cel straf gekregen omdat ze een uitgedroogd varken uit een transport wagen water gaf, belachelijk! Maar ze heeft gezegd dat ze er geen spijt van heeft en het zo weer zou doen omdat ze het simpelweg zo zielig vond hoe die beestjes erbij stonden.

Dus ja, de verhalen die je hoort zijn waar, uiteraard zijn er ''de betere'' boeren, transporters enz. maar voor die beesten blijft het een lijdensweg. Ook is maar ongeveer 2% van 10% ''beter''

Ben je eigenlijk ooit op een boerderij geweest? Of eens mee geweest op transport? Daar ben ik wel eens heel erg benieuwd naar..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:53

Nou ik ook. Weet je hoeveel het kost als 40% al dood is voor ze het slachthuis bereiken? Dat is gewoon niet waar. Ook stress is niet waar, want vlees met stresshormoon is niet te verkopen, niet te eten dus wordt ten allen tijde voorkomen. Varkens schreeuwen dus echt niet van angst in het slachthuis.

koeien niet naar buiten. Hier gaan overal de koeien naar buiten maar hebben ze ook veel vrije keus. En weet je waar ze dan meestal staan? Lekker binnen in de stal, waar de temperatuur lekker gereguleerd wordt voor ze en waar ze gezellig met z'n allen droog staan en niet t warm koeien krijgen al hittestress boven de 15graden, dus lekker 's zomers in de wei doe je ze echt geen plezier mee.

JenteC

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:09

Je moet je gewoon bedenken, ben jij een dierenvriend?
zo ja, dan eet je ze niet punt uit
eet je ze wel, dan niet.

Als je van ze houd en ze liefde gunt eet je ze niet, zo simpel is het. Ze worden er speciaal voor gefokt, voor het slachten voor mensen (en afval voor dieren). Ben je het hier mee eens ben je geen dierenvriend, luister naar je hart en doe wat jij denkt dat goed voelt

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:12

Jentecats, het lijkt mij goed als je eens gaat kijken hoe het er echt aan toe gaat.

Je weet dat dieren gecontroleerd worden voor ze geslacht mogen worden? Koeien moeten op vier poten kunnen staan en zo zijn er nog veel meer regels. Als het dier niet voldoet aan allerlei eisen, mag het niet geslacht worden.

En over dat de boeren gewoon geld willen verdienen, misschien dat dat geldt voor wat handelaren. Maar je wordt geen boer als je geen hart voor de dieren hebt. En al word je het dan wel, dan hou je dat niet vol. Weet je hoe hard boeren werken voor het beetje geld wat zij er voor krijgen? Een boer heeft pas geld als hij met zijn bedrijf stopt en de grond verkoopt.

Ik hou ontzettend veel van onze koeien. Ik maak ze tam, doe er van alles mee. Ze hebben het hier hartstikke goed en ik heb er ook helemaal geen moeite mee om ze op te eten als het voor hen beter is als ze dood gaan. Maar dat is ook het mooie aan dubbeldoelrassen.
Ik geef ze mijn liefde wel tijdens hun leven.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:18

daisssx schreef:
Iemand die weet hoe het er in Duitsland aan toe gaat? Mijn moeder doet boodschappen bij de aldi en daar komt het vlees dus vanuit duitsland..

Vergelijkbaar met Nederland :).

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:19

ik blijf bij mijn standpunt, mijn laatste bericht gaat helemaal niet over of ze een goed leven hebben gehad of niet of hoe ze geslacht worden wat ik duidelijk wil maken met mijn laatste bericht is dat je als je dieren eet geen hart hebt voor ze, punt uit. Of ze aan een langzame dood hebben geleden na 2 jaar in een kleine stal of ze waren in een keer weg na 6 jaar leven in een weiland, maakt niet uit voor het principe. Dat bedoel ik ermee. :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:20

Jentecats schreef:
ik blijf bij mijn standpunt, mijn laatste bericht gaat helemaal niet over of ze een goed leven hebben gehad of niet of hoe ze geslacht worden wat ik duidelijk wil maken met mijn laatste bericht is dat je als je dieren eet geen hart hebt voor ze, punt uit. Of ze aan een langzame dood hebben geleden na 2 jaar in een kleine stal of ze waren in een keer weg na 6 jaar leven in een weiland, maakt niet uit voor het principe. Dat bedoel ik ermee. :)

Wat moet je er dan mee? Weggooien?

Je weet dat ons asfalt ook van restdier is gemaakt, bijvoorbeeld?

JenteC

Joliieeenn schreef:
Jentecats schreef:
veel filmpjes die je ziet op facebook spreken zeker de waarheid, in de supermarkten hier ligt ook genoeg vlees uit andere landen. En daar weet je zo goed als zeker van dat het slecht is. Sommige boeren zullen best een hart hebben maar de meeste willen gewoon hun geld en diervriendelijk handelen komt daar echt niet bij te pas. Ik ben een half jaar vegetarier andere helft niet maar dan eet ik het misschien 1 x in de week en dan natuurlijk biologisch. Dus eigenlijk soort flexitarier. Mij gaat het ook om het leven dat de dieren hebben gehad voor de geslacht worden. Die kun je tegenwoordig bar slecht noemen. Koeien in mega stallen die nooit buiten komen, plofkippen, varkens in aparte binnenhokken zonder stro waar de staarten van afknipt worden omdat ze die anders van elkaar opeten wegens verveling. Echt zeer triest, transport maakt mensen echt niet uit hoor, ''die beesten gaan toch naar de slacht'' is het excuus. Dat ze vrachtwagens schoon zijn, nou gefeliciteerd! maar denk niet dat dat de varkens schilt of het nou fijn is om zonder stro, in door stress gelegde poep zonder drinkwater krap op elkaar de staan om vervolgens bij het slachthuis aankomen waar ze hun voorgangers horen schreeuwen van angst. Zelfde geldt voor koeien, en kippen die opgepropt worden in kisren op een vrachtwagen waarvan 40% het niet eens redt naar het slachthuis

In Amerika heeft een vrouw iets van 10 jaar cel straf gekregen omdat ze een uitgedroogd varken uit een transport wagen water gaf, belachelijk! Maar ze heeft gezegd dat ze er geen spijt van heeft en het zo weer zou doen omdat ze het simpelweg zo zielig vond hoe die beestjes erbij stonden.

Dus ja, de verhalen die je hoort zijn waar, uiteraard zijn er ''de betere'' boeren, transporters enz. maar voor die beesten blijft het een lijdensweg. Ook is maar ongeveer 2% van 10% ''beter''

Ben je eigenlijk ooit op een boerderij geweest? Of eens mee geweest op transport? Daar ben ik wel eens heel erg benieuwd naar..

ja, dat ben ik. Daarnaast genoeg documentaires te vinden over dit onderwerp

Anoniem

269_life schreef:
DeMolenhoek schreef:
Dieren zijn niet bewust van het leven. Ze zijn bewust om te overleven. Zij denken niet: Morgen ga ik dat grasje eten en ga ik van 13.00 tot 13.05 een sprintje trekken. Ik wil 3 veulens/kalfjes/biggen. De eerste binnen 2 jaar. Ik ben nu 15 jaar dus zit ik op de helft van mijn leven.

Bovenstaande is bewust zijn van het leven. Jij doelt op het dierlijk overleven. Vluchten voor pijn etc. Mijn paard dacht 3 maand terug echt niet: Oh, de dierenarts is er en ze nemen mij mee, ik zal nu wel sterven.

Voor mijn begrip: het gaat jou om een toekomstbeeld, visie en ideeën hebben om leven te scheiden van overleven? :)

Klopt. Eten, drinken, vluchten etc zijn dierlijke instincten die de mens ook heeft. Instincten die wij nodig hebben om te overleven. Al het bijkomende, zoals dus plannen, toekomstperspectief etc maakt voor mij het leven. :) Maar goed, dit was ook maar een discussie waar ik even op inpikte en tussen kwam :)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:21

_San87_ schreef:
Jentecats schreef:

In ieder geval niet ermee fokken om ze vervolgens af te slachten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:23

Jentecats schreef:
_San87_ schreef:

In ieder geval niet ermee fokken om ze vervolgens af te slachten

Waarom niet? Om in bepaalde behoeften te voorzien heb je toch fokdieren nodig. Zonder kalf kun je geen melk drinken, zonder haan geen nieuwe kippen en dus geen eieren. Zonder koe/varken/kip geen vlees.

Nu zie ik vlees niet per se als eerste levensbehoefte. Maar dat het gezond is af en toe vlees te eten is zeker waar. Waar ik me in kan vinden is dat fokken en slachten op de huidige schaal totaal niet nodig is, daar ben ik het namelijk zeer mee eens. Met één of twee keer in de week vlees kan een mens ook helemaal prima leven. En zullen er ook een heel stuk minder dieren geslacht hoeven worden, minder belasting op het milieu, de hele reut.

Maar zeggen dat mensen die dieren eten geen hart voor dieren hebben, gaat gewoon te ver :).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 30-01-16 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:23

Jentecats schreef:

Nee, dan heb je absoluut geen hart voor dieren. Ik sta 24 uur per dag klaar voor mijn dieren omdat ik helemaal niets om ze geef.
Als ik 6x op een nacht uit bed ga om een koe te controleren of een uur met een infuus naast ze sta om ervoor te zorgen dat ze het overleven, is dat inderdaad omdat ik verder toch niets te doen heb.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:25

x_Rebecca schreef:
Jentecats schreef:

Nee, dan heb je absoluut geen hart voor dieren. Ik sta 24 uur per dag klaar voor mijn dieren omdat ik helemaal niets om ze geef.
Als ik 6x op een nacht uit bed ga om een koe te controleren of een uur met een infuus naast ze sta om ervoor te zorgen dat ze het overleven, is dat inderdaad omdat ik verder toch niets te doen heb.

Slapen is overrated, joh :D.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:26

ieder zo zijn mening

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:28

Een mening vind ik prima, maar jouw statement slaat kant noch wal.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:29

Jentecats schreef:
ieder zo zijn mening

Ik vind dat jij geen hart voor dieren hebt. Wie gaat er nu op een dier zitten en het rondjes laten lopen omdat jij het leuk vindt, dwingen te springen over obstakels en laten buigen omdat jij dat wil :?.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:33

_San87_ schreef:
Jentecats schreef:
ieder zo zijn mening

Ik vind dat jij geen hart voor dieren hebt. Wie gaat er nu op een dier zitten en het rondjes laten lopen omdat jij het leuk vindt, dwingen te springen over obstakels en laten buigen omdat jij dat wil :?.

als ik rijd is het recreatief, buiten..in het bos, zonder zadel met een halstertje
Dus dan moet je niet bij mij aankloppen, ken daarintegen genoeg mensen die dat wel doen ;)
waaronder een zeer groot deel van de bokkers onder ons

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:42

Bij interesse van meerdere personen wil ik best een excursie organiseren naar 2 naast elkaar gelegen boerderijen. 1 melkvee bedrijf en een megastal met varkens. Kunnen jullie met eigen ogen zien. Locatie Zwolle

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:53

Als iedereen een paar euro meer betaald per kg vlees, kan er nog meer gedaan worden aan dierenwelzijn. Maar zolang de meeste mensen zo weinig mogelijk in de supermarkt wil betalen voor zijn stukje kip, gaat ook het welzijn niet omhoog (bijv. vrije uitloop kip tov plofkip). 8 weken opfok of 6 weken opfok.... reken maar uit hoeveel je dan per kip extra moet verdienen...

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 14:59

Anne_GTI, ik ben voor :)

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:07

Jentecats schreef:
Je moet je gewoon bedenken, ben jij een dierenvriend?
zo ja, dan eet je ze niet punt uit
eet je ze wel, dan niet.

Als je van ze houd en ze liefde gunt eet je ze niet, zo simpel is het. Ze worden er speciaal voor gefokt, voor het slachten voor mensen (en afval voor dieren). Ben je het hier mee eens ben je geen dierenvriend, luister naar je hart en doe wat jij denkt dat goed voelt

Grappig ben jij :+
Ik vind van mezelf dat ik echt wel een dierenvriend ben. Maar ik eet wel vlees.
Gewoon omdat ik het lekker vind en omdat ik weet hoe koeien/varkens gehouden worden.
Misschien vind niet iedereen dit top, maar zeker bij de koeien is daar niks op aan te merken.
(vind ik dan he :Y) )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:14

Kwam laatst dit filmpje tegen bij iemand op Facebook, kan misschien iets toevoegen aan dit topic? Deze kalveren zijn de stierkalveren van de melkkoeien en ze worden opgefokt voor kalfsvlees.

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:15

ik ben zelf op veel boederijen geweest als kind (had verzorgpaarden bij boeren) en helaas niet goede ervaringen ermee.

als de vrachtwagen kwam om de biggen op teladen ging dat er alles behalve zacht handig aan toen en het geschreeuw van die kleintjes ging echt door merg en been :( zo bleef er wel eens eentje of meerdere dood door vertrappelt te worden maar dat was "normaal"

ook heb ik geweten dat er een ziek varken was en de boer geen dierenarts wou laten komen dus maar gewoon met een hamer zijn kop had in geslaan want dier bracht toch niks meer op. Zelf niet gezien gelukkig (was weg gelopen) maar zijn kinderen waren erbij en hebben het me in geuren en kleuren verteld.

en dan zwijg ik nog over de veel de kleine stallen waar die varkens in zaten en de geur die niet te harden was pakte direct op je luchtwegen :(

of de zoveelste melk koe die instort bij het melk station en met de heftruk eruit gesleurd wordt,
en de geboortes kalfje eruit hop weg bij mama en in een kleine box (kist kalveren) want melk van de koe is voor ons niet voor de kalfjes! en vaak lukte die bevalling ook niet goed werd er geholpen met zo ijzere stafen om de pootjes van het kalf en vaker werden die gebroken bij het eruit trekken brr staat nog op mijn netvlies gebrand.

en ik heb het niet over 1 boederij maar over meerdere zowel in nederland in belgie en nog veel meer dingen gezien die je niet wilt zien! dus eet ook zelf geen vlees meer want nee een dier hoeft echt niet af tezien gewoon omdat ik een stukje vlees wil terwijl ik perfect zonder kan leven.

tegenwoordig wordt er zoveel vlees gegeten dat het vaak te belastend is voor zowel de dieren als het milieu dus hier al meer dan 13 jaar vlees vrij en nog geen dag spijt van

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:20

[***] schreef:
benangelique schreef:
Wat denk je dat het laten groeien van bvb soja kost? Dat laat een fikse afdruk op het milieu achter. Vleesvervanger is dus niet per definitie beter voor het milieu dan een biefstuk

Nee hoor. Het overgrote deel van de soja word gebruikt voor veevoer, en maar een klein deel word gebruikt voor menselijke consumptie

Maar dan nog ga je voorbij aan het punt wat er word gezegd...soja is niet zo heel goed milieu technisch of het nu voor een mens of dier is.
Al eten de meeste koeien hier gewoon mais en gras en pulp van bieten dus geen soja! en ook geen biks met soja.

nou tessake als dat echt jou ervaring is heb je op foute bedrijven gezeten....
Ik zelf heb dat als geboren en getogen boerin nooit gezien of gehoord niet bij ons nog bij bekenden met een bedrijf met welke dieren dan ook!
Ik vind het echt mensen in een kwaad daglicht zetten niet alle boeren zijn beesten voor de dieren! ikzelf ken genoeg andere voorbeelden!
Laatst bijgewerkt door kwita op 30-01-16 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt