Jentecats schreef:veel filmpjes die je ziet op facebook spreken zeker de waarheid, in de supermarkten hier ligt ook genoeg vlees uit andere landen. En daar weet je zo goed als zeker van dat het slecht is. Sommige boeren zullen best een hart hebben maar de meeste willen gewoon hun geld en diervriendelijk handelen komt daar echt niet bij te pas. Ik ben een half jaar vegetarier andere helft niet maar dan eet ik het misschien 1 x in de week en dan natuurlijk biologisch. Dus eigenlijk soort flexitarier. Mij gaat het ook om het leven dat de dieren hebben gehad voor de geslacht worden. Die kun je tegenwoordig bar slecht noemen. Koeien in mega stallen die nooit buiten komen, plofkippen, varkens in aparte binnenhokken zonder stro waar de staarten van afknipt worden omdat ze die anders van elkaar opeten wegens verveling. Echt zeer triest, transport maakt mensen echt niet uit hoor, ''die beesten gaan toch naar de slacht'' is het excuus. Dat ze vrachtwagens schoon zijn, nou gefeliciteerd! maar denk niet dat dat de varkens schilt of het nou fijn is om zonder stro, in door stress gelegde poep zonder drinkwater krap op elkaar de staan om vervolgens bij het slachthuis aankomen waar ze hun voorgangers horen schreeuwen van angst. Zelfde geldt voor koeien, en kippen die opgepropt worden in kisren op een vrachtwagen waarvan 40% het niet eens redt naar het slachthuis
In Amerika heeft een vrouw iets van 10 jaar cel straf gekregen omdat ze een uitgedroogd varken uit een transport wagen water gaf, belachelijk! Maar ze heeft gezegd dat ze er geen spijt van heeft en het zo weer zou doen omdat ze het simpelweg zo zielig vond hoe die beestjes erbij stonden.
Dus ja, de verhalen die je hoort zijn waar, uiteraard zijn er ''de betere'' boeren, transporters enz. maar voor die beesten blijft het een lijdensweg. Ook is maar ongeveer 2% van 10% ''beter''
Ben je eigenlijk ooit op een boerderij geweest? Of eens mee geweest op transport? Daar ben ik wel eens heel erg benieuwd naar..