iets verbieden in een relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:59

lor1_1984 schreef:
als je niet sexclusief bent, is het geen vreemdgaan meer. :Y)

Dat schrijf ik :)* , duh

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:47

Nee, ik zou mijn vriend nooit iets verbieden.
Daarbij, ik wordt niet voor niets verliefd op iemand, als het dan botst in dingen en er regeltjes moeten komen klopt er sowieso al niets.

Ik heb zelf heel erg de angst om mij opgesloten te voelen in een relatie, door een voorgaande relatie waarin ik op een bepaald punt niet eens meer mocht uitgaan zonder hem laat staan een biertje drinken in mijn eentje. Dat wou ik nooit meer, dat klopte van geen kanten en toch had ik tijdens de relatie constant het gevoel dat het allemaal mijn fout was.

Het beëindigen van mijn huidige relatie wegens bepaalde acties zie ik ook niet snel gebeuren. Maar dat komt eigenlijk puur omdat het vertrouwen gewoon heel erg goed zit. Het enige waar ik op sta is dat hij eerlijk is maar dat vind ik verder ook meer dan logisch en zie ik niet als een regeltje. En ja, we hebben heel wat rare scenario's besproken. :+

Vanwege het topic waar dit topic weer op gebaseerd is. Mijn vriend rookte, dat vond ik niet chill, maar nog altijd zijn keus. Hij rookte altijd buiten en at/dronk iets erna zodat ik geen asbak hoefde te lebberen. Ik heb wel eens aangegeven dat ik het niet zo fijn vind maar dat ik er prima mee kan leven. Inmiddels is hij uit zichzelf gestopt en dat steun ik dan ook ontzettend. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:08

Huertecilla schreef:
lor1_1984 schreef:
als je niet sexclusief bent, is het geen vreemdgaan meer. :Y)

Dat schrijf ik :)* , duh

Nu ik het teruglees zie ik het ja, gevalletje :o? gok ik. :o

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:13

sflj schreef:
Yasmijntje schreef:
Ikzelf verbied bijvoorbeeld roken wel, dat wil zeggen: jij roken, relatie afgelopen.
Klinkt misschien heel hard, maar ik heb zelf astma en kan daar dus ook gewoon niet tegen, in de eerste plaats krijg ik daar dan meer last van en in de tweede plaats vind ik het gewoon niet kunnen omdat het slecht voor hem is, een beetje zijn gezonde longen verpesten..

En ik denk dat bij iedereen de regel vreemdgaan ook geldt.

Maar als hij niet bij jou in de buurt rookt, heb je er toch geen last van? Om daar nou je relatie voor te verbreken...
En dat t ongezond is... ach, jij doet ook vast dingen waar je ziek of dood aan kunt gaan? Verbiedt hij je die ook?

Daar heb ik wel degelijk last van, en daarnaast vind ik het bizar dat iemand zijn goede gezonde longen daaraan verpest, ik zou ze graag hebben gehad!
En ik gun mijn vriend een lang en gezond leven, en ja, natuurlijk doe ik ook vast dingen die niet gezond zijn, of gevaarlijk, maar dat zijn de risico's van het leven (zoals 'gevaarlijke' verkeerssituaties). Maar je hoeft niet zelf risico's te gaan kweken natuurlijk, wat je met roken wel doet. :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:03

Yasmijntje schreef:
Daar heb ik wel degelijk last van, en daarnaast vind ik het bizar dat iemand zijn goede gezonde longen daaraan verpest, ik zou ze graag hebben gehad!
En ik gun mijn vriend een lang en gezond leven, en ja, natuurlijk doe ik ook vast dingen die niet gezond zijn, of gevaarlijk, maar dat zijn de risico's van het leven (zoals 'gevaarlijke' verkeerssituaties). Maar je hoeft niet zelf risico's te gaan kweken natuurlijk, wat je met roken wel doet. :)

Afgezien van t feit dat je er last van hebt, vind ik dat nogal hypocriet. Hij mag zelf niet weten of hij z'n longen verpest maar als jij iets risicovols doet, hoort dat bij het leven?! Beetje dubbel, nietwaar. Wat voor hem geldt, geldt niet voor jou? :')

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:06

Bij het begin van de relatie heb ik mijn (nu) man heel duidelijk gemaakt dat ik niet wil dat hij rookt of drinkt. Nou heeft hij ook een bloedhekel aan roken, maar drinken deed hij voordien wel. Gezien mijn verleden begrijpt hij heel goed dat ik het niet wil, en heb hem ook gezegd dat als hij wel wil drinken, dat dat prima is, maar dan boek je maar een hotelletje voor de nacht en kom je terug als je nuchter ben.
Later zal ik dat voor mijn kinderen net zo doen, om mij heen wordt niet gedronken, ik ga me niet onveilig voelen in mijn eigen huis.

Buiten de deur slapen hebben we afspraken over, al is dat al jaren niet meer gebeurd (niet bepaald veel tijd met 6 kinderen en nr 7 op komst :+ )
Drugs is geen punt bij ons, daar moeten we allebei niets van hebben.

future_vet

Re: iets verbieden in een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:10

Ik heb een hekel aan roken. Dus als hij zou beginnen dan zou ik de relatie verbreken. Ik moet er niet aan denken dat ik zijn stinkkleding mag gaan wassen, want ja ik doe zijn was nu.

Drugs is ook echt een no go. Vind dat zo iets zwaks.
Alcohol mag die zelf weten, al ben ik altijd bang dat hij moet kotsen en dan slaap ik slecht :p dus graag met mate.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:18

Hij kan toch zijn eigen kleren wassen, als jij dat niet wil?
En wat versta je onder 'drinken' Nadia? Voor een biertje, hoeft ie toch geen hotel te boeken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:35

Suliko schreef:
Daarbij, ik wordt niet voor niets verliefd op iemand, als het dan botst in dingen en er regeltjes moeten komen klopt er sowieso al niets.

Nu ja, verliefd is chemie en bepaald niet hetzelfde als samenleven. Wanneer je samenleven overweegt, is het verstandig om VOORdien de wederzijdse musts & wants af te stemmen.

Terug naar dat verliefd.
Dat is chemie. Ook door geur (zie hiervoor de chemie van liefde). Daarom begrijp ik persoonlijk in het geheel niet hoe je als niet roker verliefd kan worden op een roker.

Overigens is er voor mij een waslijst aan ' details' waar ik in de dagelijkse praktijk van samenleven in het geheel niet duurzaam mee overweg zou kunnen, ongeacht de chemie.
Genieten van verliefd, de vlinders, voelen dat je leeft is 1 ding; de eigenschappen voor naadloos samenleven zijn HEEL wat anders. Daar komt heel wat meer voor kijken dan de chemie alleen. Afspraken dus en wel VOORaf.

Dan even over liefde; de verliefdheid voorbij, de volgende chemie ;-)
Wanneer je van iemand houdt. ECHT en diep, dan wil je dat die persoon gelukkig is. Empatie, compersie, maakt dat je gevoel van geluk ontleent aan het geluk van jouw liefde.
In een evenwichtige relatie is dat wederzijds. Ben je wederzijds VOOR elkaar.

Voor een kans op duurzaamheid is het essentieel dat beiden het gevoel hebben meer te baat heben bij de relatie dan dat ze erin stoppen.
Verbieden legt de gewichten heel nadelig op de schaal. Als je er even over nadenkt, dan begrijp je dat er al iets fors scheef is wanneer het puntje bij dat paaltje komt.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:53

sflj schreef:
En wat versta je onder 'drinken' Nadia? Voor een biertje, hoeft ie toch geen hotel te boeken?

Jawel, ik heb een complete 0 grens mbt alcohol, ook na 1 biertje of wat dan ook voel ik mij niet veilig meer, en wil ik iemand niet om mij heen hebben.
Gevolg zijn uren aanhoudende paniekaanvallen, dus niemand van mijn vrienden of familie drinkt waar ik bij ben,of komt bij mij thuis als ze gedronken hebben.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:00

Mijn inmiddels ex (voor onze relatie kanker gehad, dus zeker met een achterliggende gedachte) heeft een hekel aan roken. Ik ben een (lichte) roker..
Vanzelfsprekend werd er bij hem binnen niet gerookt.

Buiten huis of bij mij verbood hij het mij niet, maar een kusje of knuffel zat er ook niet echt meer in..
Ik probeerde er zelf altijd rekening mee te houden dat ik niet (te veel) naar rook stonk als ik naar hem ging.

Hem iets verbieden? Nee buiten vreemdgaan niet, er zijn altijd wel dingen die je liever niet hebt.. Dit kun je aangeven, maar het is aan die persoon zelf wat hij/zij ermee doet (mijn mening)
Laatst bijgewerkt door Carlijn101 op 24-01-16 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:03

Ik heb mijn man toen nog mijn vriend gemeld dat als hij bleef roken ik weg zou gaan. Moet ik er wl bij zeggen dat hij een versmalde aorta heeft en de arts roken sterk afraade en ik geen zin had om in angst te leven. Dus verbieden nee maar wel voorwaardes waarop een relatie past.

Vreemdgaan en drugs is bij mij ook no go. Moet je doen maar ik ga.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:26

_Nadia_ schreef:
sflj schreef:

Jawel, ik heb een complete 0 grens mbt alcohol, ook na 1 biertje of wat dan ook voel ik mij niet veilig meer, en wil ik iemand niet om mij heen hebben.
Gevolg zijn uren aanhoudende paniekaanvallen, dus niemand van mijn vrienden of familie drinkt waar ik bij ben,of komt bij mij thuis als ze gedronken hebben.

Dat is imo een geval voor de psycholoog en niet voor jouw hele sociale wereld.

Geen glas bier of glas wijn kunnen drinken in jouw bijzijn omdat jij dan urenlang hysterisch wordt??

Waarom leg jij jouw abnormale probleem bij jouw omgeving neer?
Lijkt mij heel wat gezonder voor jouw geestelijk welzijn dat je DAAR wat aan doet...

Wanneer een vriendin aangeeft dat ze de lucht van alcohol in het geheel niet trekt, dan drink ik niets. Ook niet ervoor uiteraard.
Als ze er urenlang van in de war zou raken, zou ik haar professionele hulp aanraden.
In de trant van; ik drink niet en jij gaat naar een psycholoog.

Niet omdat ik geen glas wijn kan laten staan, maar omdat ik wil dat zij lekker in haar vel zit, niet zit met een probleem in haar belevingswereld.
Speelt dat meteen bij het begin, dan raad ik haar hulp aan en ga mijn weg.
Speelt dat gaandeweg op, dan wil ik uit liefde HELEMAAL dat ze gezonder is in haar bovenkamer!
Geldt ook voor paniekaanvallen over zeg paardrijden, motorrrijden, watdanook. Wil ik uit liefde best laten, maar dat is dan het onderliggende probleem niet en dat probleem wil ik in haar belang opgelost zien.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:36

sflj schreef:

Het huis gaat er naar stinken. Want de was doe je ook niet iedere dag. Dus nee ik zou er niet mee verder gaan nee.
Gelukkig rookt hij niet en schat ik de kans miniem in dat hij dat ooit zou doen.
Daarbij stel we waren getrouwd geweest en al ons inkomen kwam op één hoop. Echt niet dat ik mee zou betalen aan zoiets zoals roken....

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:43

Hoe gaat het huis ernaar stinken, als hij buiten rookt?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:59

future_vet schreef:
sflj schreef:

Het huis gaat er naar stinken. Want de was doe je ook niet iedere dag. Dus nee ik zou er niet mee verder gaan nee.
Gelukkig rookt hij niet en schat ik de kans miniem in dat hij dat ooit zou doen.
Daarbij stel we waren getrouwd geweest en al ons inkomen kwam op één hoop. Echt niet dat ik mee zou betalen aan zoiets zoals roken....

Nóg een verbod?! Hij mag zelf niet weten waaraan hij z'n geld uitgeeft?!
tsss...

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:01

sflj schreef:
Yasmijntje schreef:

Afgezien van t feit dat je er last van hebt, vind ik dat nogal hypocriet. Hij mag zelf niet weten of hij z'n longen verpest maar als jij iets risicovols doet, hoort dat bij het leven?! Beetje dubbel, nietwaar. Wat voor hem geldt, geldt niet voor jou? :')

Hij heeft naast roken toch ook andere risicovolle dingen in het leven? Daar is niks dubbels aan: hij kan ook in een gevaarlijke verkeerssituatie terechtkomen en ja, ik ben misschien hypocriet: ik hou van mijn vriend en ik wil hem zo lang mogelijk bij me houden.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:04

sflj schreef:
future_vet schreef:

Nóg een verbod?! Hij mag zelf niet weten waaraan hij z'n geld uitgeeft?!
tsss...

Dat zou dan toch ook voor haar gelden? En ik ga ervanuit dat haar vriend het dan ook écht niet leuk vind als zij al hun geld uit zal geven aan dingen die en veel geld kosten en ook nog ongezond zijn.
Lijkt mij persoonlijk heel erg normaal.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:29

Al hun geld of slechts een deel van ieders geld? ;)
Hij 'mag' misschien wel meebetalen aan haar paardenhobby?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:37

sflj schreef:
Al hun geld of slechts een deel van ieders geld? ;)
Hij 'mag' misschien wel meebetalen aan haar paardenhobby?

En zij wil hem vast steunen in zijn hobby's, maar ik (het kan aan mij liggen) reken roken niet onder een hobby, of sport.

fiehie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 01:09

Huertecilla schreef:
_Nadia_ schreef:

Dat is imo een geval voor de psycholoog en niet voor jouw hele sociale wereld.

Geen glas bier of glas wijn kunnen drinken in jouw bijzijn omdat jij dan urenlang hysterisch wordt??

Waarom leg jij jouw abnormale probleem bij jouw omgeving neer?
Lijkt mij heel wat gezonder voor jouw geestelijk welzijn dat je DAAR wat aan doet...

Wanneer een vriendin aangeeft dat ze de lucht van alcohol in het geheel niet trekt, dan drink ik niets. Ook niet ervoor uiteraard.
Als ze er urenlang van in de war zou raken, zou ik haar professionele hulp aanraden.
In de trant van; ik drink niet en jij gaat naar een psycholoog.

Niet omdat ik geen glas wijn kan laten staan, maar omdat ik wil dat zij lekker in haar vel zit, niet zit met een probleem in haar belevingswereld.
Speelt dat meteen bij het begin, dan raad ik haar hulp aan en ga mijn weg.
Speelt dat gaandeweg op, dan wil ik uit liefde HELEMAAL dat ze gezonder is in haar bovenkamer!
Geldt ook voor paniekaanvallen over zeg paardrijden, motorrrijden, watdanook. Wil ik uit liefde best laten, maar dat is dan het onderliggende probleem niet en dat probleem wil ik in haar belang opgelost zien.

Jij verwoordt wat ik denk

Misschien iets off-topic, maar hoe doe jij dat dan op pakweg trouwfeesten of recepties waarop je bent uitgenodigd, Nadia ?

Ikzelf drink overigens nooit, niet omdat ik er problemen mee heb oid, vind het gewoon niet lekker, in welke variant dan ook :) Dat mensen rondom me drinken vind ik geen probleem.

Nog iets dat wel eens verboden wordt in menig relaties : contact onderhouden met ex(en) }:)

Ik ben niet jaloers aangelegd dus voor mij maakt het niet uit met wie mijn partner contact heeft en ik zou zelf ook niet op zo'n manier beperkt willen worden
Laatst bijgewerkt door fiehie op 25-01-16 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 01:10

Yasmijntje schreef:
sflj schreef:

Hij heeft naast roken toch ook andere risicovolle dingen in het leven? Daar is niks dubbels aan: hij kan ook in een gevaarlijke verkeerssituatie terechtkomen en ja, ik ben misschien hypocriet: ik hou van mijn vriend en ik wil hem zo lang mogelijk bij me houden.

Aan het prille begin van het gezamelijke project ouderschapsrelatie heb ik drie dingen als niet onderhandelbaar aangegeven. Daar was het leven van risicovolle avonturen/activiteiten er 1 van.
Verbiedt me en het is einde relatie.
Ik ben volwassen, handelingsbekwaam.
Zodra er sprake was van een zwangerschap heb ik mijn riscio-gedrag aangepast. Vrijwillig en binnen MIJN inschatting van risico.
Inmiddels is onze zoon 14 en is zijn gezonde verstand een veiligheidsverhogende factor als we samen op avontuur gaan :o
Op zich heeft hij meer lef dan ik doch de opvoeding mbt risico-analyse was veel beter.

Maar goed, moraal van dat verhaal is dat wij beiden mannen zijn en risico anders zien dan de modale vrouw. Wij leggen haar ook niet op om met ons me te gaan dus :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 01:30

Yasmijntje schreef:
En zij wil hem vast steunen in zijn hobby's, maar ik (het kan aan mij liggen) reken roken niet onder een hobby, of sport.

1. paardrijden kan je zelfs zien als dierenbeulen ipv als sport
2. roken kan je zien als een vorm van 'culinair' genieten

ad.2
Meestal is roken het paffen van een sigarettenverslaving. Op zich echter kan het ook genieten van een smaak-ervaring zijn net als het genieten van een oude cognac of een speciaal stuk kaas.
Dat is een liefhebberij, een hobby. Waar de grenzen liggen???

Het hele punt is dat het een balans is tussen wat iets jou kost versus wat het jouw lief oplevert.
Wanneer je echt van elkaar houdt = beiden VOOR elkaar bent, om je er uit. Zo niet dan gun je die liefde de vrijheid; sterker nog, WIL je vrijheid voor jouw lief.
Mbt roken, verbied je dit dan niet, maar doe je jezelf ook geen leed aan, dus als jouw lief het niet voor jou kan laten, dan is in vrijheid elk de eigen weg gaan beter.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 02:09

Mocht ik een relatie krijgen en diegene gebruikt geen drugs en is niet verslaafd aan alcohol en naderhand in de relatie wel dan is het over. Diegene moet zelf weten wat ze doen maar ik heb teveel meegemaakt om met een verslaafde onder 1 dak te leven.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 04:50

*Nu krijg ik half bokt over mij heen*

Ik heb een goede relatie, mijn vriend rookt, maar niet binnen in ons huis, dat is iets wat we samen hebben afgesproken.

Als wij op een feestje drugs willen gebruiken, oké, maar niet thuis, zodat thuis altijd de partner veilig is.

Willen we ons lazarus zuipen, doe maar, maar breng het probleem niet mee naar ons huis, dan slaap je maar ergens anders.

Zo hebben wij ook een afspraak over vreemd gaan. Dat is zijn en mijn volste recht, maar niet in ons huis.

Als hij niet meer genoeg bij mij kan krijgen omdat ik te veel weg ben en altijd doodmoe ben als ik toch thuis ben, mag hij zich ergens anders geen bevredigen, en hetzelfde geldt voor mij.

Tot nu toe is het voor ons nog niet nodig geweest, maar wij hebben dat altijd een bevrijdende gedachte gevonden waardoor we nog beter aan elkaar hangen.