Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:31

Friezen zijn inderdaad stugger, maar als je je eenmaal bent opgenomen dan zit dat wel 'dieper' bevestigd. Ik ben zelf ook import overigens.

Weet je wat nu een duidelijk verschil is? Ik heb ervaring met Braa'bers en Z-Hollanders, en daar gaat het 'aan de oppervlake' of ogenschijnlijk snel. Ja, je wordt zomaar uitgenodigd of meegevraagd, ja je kan 5min na een kennismaking meegevraagd worden op concert. Het uitje is ook supergezellig en beide partijen laten merken dat t klikt en er worden plannen gesmeedt voor het volgende uitje. Leukleuk. Vervolgens bloedt het compleet dood als je elkaar niet aan den lijve tgenkomt.

Ja, een Fries wantrouwt je als je ze zo snel zo vriendschappelijk benadert. Dat heeft wat tijd nodig. Maar eenmaal een band opgebouwd dan blijft die er ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:38

Ik ben in Friesland geboren/opgegroeid en woon er nu nog steeds maar praat zelf geen fries, ik versta het wel en kan het ook wel als ik echt wil maar ik moet er over nadenken als ik het praat omdat wij thuis geen fries praatten. Als er een groep is met mensen die ik niet goed ken vragen ze vaak 'je verstaat het wel toch?' Voordat ze doorgaan in het fries.. Het fries praten gaat ook vaak automatisch als ze gewend zijn dat de rest het wel verstaat, is er dan iemand bij die het niet verstaat dan is dat omschakelen en soms gaan ze dan per ongeluk weer over in het fries.. Ik vind dat niet zo raar als je gewend bent het altijd te praten. Even een opmerking en er word meteen terug geschakeld.

Ik vind het wel grappig dat er volgens sommige mensen geen bos in Friesland is.. Ik loop zo 2 uren met de honden in het bos en hoef daarvoor maar een kwartiertje te rijden, verder zijn er in de buurt ook genoeg bossen waar we heen kunnen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:51

Geboren en getogen in Friesland (Noord-oost) en ik zou echt niet anders willen.. :)
Vind het een prachtige provincie, vooral in de zomer met de watersportgebieden!

Maar echt, wat een vooroordelen komen hier voorbij zeg. Laaggeschoold, stug... Klinkt een beetje als "vroeger" maar mensen lijken dat beeld toch altijd te houden. Ach, wij als Friezen weten gelukkig wel beter! M'n vriend komt uit provincie Groningen en spreekt geen Fries maar wordt in ons dorp (en dat is maar een klein dorpje) gewoon aangesproken in het Nederlands. In het dorp waar ik tot m'n 20e gewoond heb werd me als caissière op m'n 16e ook echt verteld dat ik ten alle tijde in het Nederlands moest beginnen tegen klanten. Pas als zij in het Fries begonnen kon ik dat ook terug doen. Klinkt niet echt stug toch? ;)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:07

Als rasechte Fries vind ik dit topic echt om te gieren. Friezen zijn soms net mensen he. :D

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:08

Sourire schreef:
Als rasechte Fries vind ik dit topic echt om te gieren. Friezen zijn soms net mensen he. :D

:))

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:09

Sourire schreef:

Ach het zijn uiteindelijk ook maar mensen :D

Mando

Re: Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:18

Ze kijken er wel op ja haha

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:25

F_Orumster schreef:
Friezen zijn inderdaad stugger, maar als je je eenmaal bent opgenomen dan zit dat wel 'dieper' bevestigd. Ik ben zelf ook import overigens.

Weet je wat nu een duidelijk verschil is? Ik heb ervaring met Braa'bers en Z-Hollanders, en daar gaat het 'aan de oppervlake' of ogenschijnlijk snel. Ja, je wordt zomaar uitgenodigd of meegevraagd, ja je kan 5min na een kennismaking meegevraagd worden op concert. Het uitje is ook supergezellig en beide partijen laten merken dat t klikt en er worden plannen gesmeedt voor het volgende uitje. Leukleuk. Vervolgens bloedt het compleet dood als je elkaar niet aan den lijve tgenkomt.

Ja, een Fries wantrouwt je als je ze zo snel zo vriendschappelijk benadert. Dat heeft wat tijd nodig. Maar eenmaal een band opgebouwd dan blijft die er ook.

Hier dezelfde ervaring :) Woon sinds 2004 in Friesland dus nu ruim 11 jaar.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:38

dees_daan schreef:
Ik ben in Friesland geboren/opgegroeid en woon er nu nog steeds maar praat zelf geen fries, ik versta het wel en kan het ook wel als ik echt wil maar ik moet er over nadenken als ik het praat omdat wij thuis geen fries praatten. Als er een groep is met mensen die ik niet goed ken vragen ze vaak 'je verstaat het wel toch?' Voordat ze doorgaan in het fries.. Het fries praten gaat ook vaak automatisch als ze gewend zijn dat de rest het wel verstaat, is er dan iemand bij die het niet verstaat dan is dat omschakelen en soms gaan ze dan per ongeluk weer over in het fries.. Ik vind dat niet zo raar als je gewend bent het altijd te praten. Even een opmerking en er word meteen terug geschakeld.

Ik vind het wel grappig dat er volgens sommige mensen geen bos in Friesland is.. Ik loop zo 2 uren met de honden in het bos en hoef daarvoor maar een kwartiertje te rijden, verder zijn er in de buurt ook genoeg bossen waar we heen kunnen.

Ik woon aan het bos waar ik zo met de pony 2 uren kan rijden en even met de auto en ik ben in oranjewoud

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:39

laraxXxemma schreef:
:') Sorry maar ik moest lachen. Is net of friesland de noordpool is. Van die ene serie van mensen die op het ijs van ik dacht Alaska wonen?
Vraag me af wat je precies met voorzieningen bedoelt. Internet, wat is dat? Auto? Nee wij doen alles op de trekker? tv is nog in zwart wit?

Hier moet ik wel om lachen, we hebben kleuren tv, maar geen kabel. Snelst mogelijke internet 1 mb/s maximaal... :') dus wat dat betreft best achtergelegen gebied. Maar wel fijn de paardjes aan huis :j .

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:26

Mwah zelfs op Schiermonnikoog heb je glasvezel.. :P
Laatst bijgewerkt door Jildau op 21-01-16 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:49

Sharani schreef:
laraxXxemma schreef:
:') Sorry maar ik moest lachen. Is net of friesland de noordpool is. Van die ene serie van mensen die op het ijs van ik dacht Alaska wonen?
Vraag me af wat je precies met voorzieningen bedoelt. Internet, wat is dat? Auto? Nee wij doen alles op de trekker? tv is nog in zwart wit?

Hier moet ik wel om lachen, we hebben kleuren tv, maar geen kabel. Snelst mogelijke internet 1 mb/s maximaal... :') dus wat dat betreft best achtergelegen gebied. Maar wel fijn de paardjes aan huis :j .

Ach daar heb ik in twente ook last van :')

Ik ben voor de studie naar Leeuwarden verhuist. Inmiddels ken ik ook 'echte' friezen, maar allemaal hartstikke leuke en aardige mensen. Mijn vriend is ook Fries.
Inmiddels versta ik wel wat Fries. Wel grappig als vriend met een kameraad in gesprek is en hij de verhalen van t weekend aanhoort wat die jongen heeft gedaan. Die vriend zei na het hele gesprek tegen mij, ja jij verstaat Fries gelukkig. Mwah, ik weet precies wat hij uitgespookt heeft :Y)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:03

Ik ben zelf juist van Zwolle 2e kerstdag 2004 (overijssel) naar Amsterdam gegaan, maar meer omdat mijn man zijn vaste werk in Amsterdam zit...

Maar nu ik ook mijn overige en dus rest van mijn familie weer terug heb gevonden dan is het een gemis gewoon en puur dat ik hen te lang heb gemist enz...

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:53

Hoi ts, heb jij je al ingeschrevenen?

Zelf woon ik nu ongeveer 8 a 9 jaar in een dorpje in Friesland. Had gelijk al een baan dus dat was niet zo moeilijk.
Maar de vrienden van mijn vriend konden mij eerst heel moeilijk te accepteren dat ik een Groninger was \ ben.
Met die vrienden ga ik dus nog steeds niet om maar heb wel een paar lieve vriendinnen ontmoet.

Wij hebben zelf een winkel en sommige ouderen vragen nog steeds waarom ik geen fries praat. Tja ik ben een Nederlandse antwoord ik dan maar weer met een glimlach. Hier in de supermarkt stoor ik mij soms wel aan sommige die stug fries blijven praten terwijl je Nederlands terug praat. Ben nu blij met m'n rijbewijs dus de boodschappen worden in de andere dorp gehaald. Hier is maar 1 supermarkt.

De strand is heerlijk dicht bij helaas mag pony niet op het strand.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 00:40

Hey hylkje
Nee heb me nog niet ingeschreven maar ga het zeker weten deze week doen!
Kan me voorstellen dat het wel een beetje vervelend is als ze fries blijven praten maarja je bent in hun provincie dus er is niet veel aan te doen...

Wat voor soort winkel hebben jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:45

Weet je al waar je wonen wil ?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 02:02

Denk toch eem beetje dichtbij leeuwarden :)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:11

Wij hebben een dierenwinkel/ hengelsport zaak :)

Leeuwarden is een leuke stad om te winkelen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:07

En in Leeuwarden wordt gewoon Nederlands gesproken. ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:18

Leeuwarders pretenderen geen Friezen te zijn (scanderen ze met een ernstig sterk fries accent) en spreken Liwwadders dialect.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 12:19

Hylkje dat klinkt heel leuk :)

Jildau ja weet ik en ik ben er nu ookal een paar keer geweest!

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:24

Ik mag van mijn vriend geen fries praten in Leeuwarden :+ Hij is fan van cambuur en dat zijn 'anti friezen' :')

Nee grapje, is overdreven, maar zijn serieus mensen die dat doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:27

F_Orumster schreef:
Leeuwarders pretenderen geen Friezen te zijn (scanderen ze met een ernstig sterk fries accent) en spreken Liwwadders dialect.

....Liwwadders?
Niet Ljouwerts?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:29

Nee buitenstaanders zeggen ljouwerts, maar echte leeuwarders zeggen liwwadders :j

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:29

Leuk, vlak bij leeuwarden is vlak bij mij :D
Ik was gister trouwens op een feest van een vriendin, en een van haar vriendinnen die kwam uit noord-holland en was er ook. Die zit nu 1,5 jaar op school in Leeuwarden, 3 dagen in de week. Ik vond het knap toen ze vertelde dat ze het meeste fries al kon verstaan :oo Zo zie je maar hoe snel je het eigenlijk kan oppikken.

Mijn oom is ook een liwwadder, maar hij ontkent echt niet dat hij een fries is. Juist een trotse fries. En nee geen ljouwerts, echt liwwardders.