Seksualiteiten verdeling op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben

hetero
1024 (68%)
homo
2 (0%)
lesbisch
48 (3%)
biseksueel
137 (9%)
panseksueel
21 (1%)
aseksueel
43 (2%)
seksueel
149 (9%)
Anders, namelijk...
8 (0%)
Nog niet zeker
66 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1498

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:21

Ik ben humorueel en op dit moment foreveraloneueel. :')
En ik denk dat het leven een stuk fijner is als je het niet te serieus neemt. :+

Vooroordeel mannen die paardrijden zijn homo kan er ook uit als ik de poll zo bekijk.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:23

@mischa

Jou stukje geeft veel stof tot nadenken,klinkt bijna filosofisch..
Nice!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:24

Air schreef:
Vooroordeel mannen die paardrijden zijn homo kan er ook uit als ik de poll zo bekijk.

Nou... niet alle rijdende mannen zitten op Bokt, en niet alle Bokkers stemmen in dit topic. Maar inderdaad: ik ben een heteroman en ik rij. :)

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:28

_Micha_ schreef:
Maar kijk, (ik heb dit al heel vaak proberen uit te leggen om er dus ook voor te zorgen dat ik begrijp waarom mensen zo vinden dan pan- poly- en biseksueel zo anders zijn). Ik val op mannen en op vrouwen, dat vat toch alle soorten mensen samen die er zijn op de wereld? Of je je nou grotendeels man voelt, of juist meer vrouw, of je transgender bent of niet. Hoe kun je nou zeggen, ik ben biseksueel maar ik val niet op een ftm? Dat ís toch gewoon een man?

Ik vind het een mooi verhaal maar nog niemand heeft kunnen vertellen waarom er een label moet zijn voor bi- poly- en panseksueel. Ben je als panseksueel beter en ruimdenkender omdat je op 'iedereen' kunt vallen?

Waarom kun je niet gewoon jezelf zijn? Waarom kan je niet gewoon Micha zijn, die de ene keer verliefd is op een vrouw en een andere keer op een man?

En dan vraag ik me ook wel af, hoe het dan is als je jezelf het ene moment meer man voelt dan vrouw? Want je kunt niet zeggen dat je in je 'vrouw' momenten bijvoorbeeld zin hebt om jurkjes te dragen en je nagels te lakken (bijvoorbeeld) want dat zijn dan weer genderrollen, toch?

Precies wat Lee zegt dus.

Iemand die biseksueel is (in de zin "ik val op vrouwen en mannen") die niet met iemand een relatie wil die ftm is, is een transfobisch, want een ftm is gewoon een man.

Nu ga ik even een voorbeeld geven waar het onderscheid ligt:

Ik ben lesbisch, ik val op vrouwen, heel simpel.
Nu heb ik contact met iemand die bigender en panseksueel is, en zich toch iets meer mannelijk voelt dan vrouwelijk, maar in principe zich met beide identificeert. Hoe leuk ik diegene ook vind, ik zou niet een relatie met iemand kunnen hebben die voor een deel als man identificeert omdat ik dat daarniet op val. Daarom zijn die labels er.

En nee, als panseksueel ben je niet meer ruimdenkend dan de rest, want je kunt je seksualiteit niet kiezen. Je kan iemand die polyseksueel is er niet van beschuldigen kortzichtig te zijn, puur omdat diegene zich niet aangetrokken voelt tot personen die (bijvoorbeeld) Agender zijn.

En zomaar zeggen om jezelf te zijn is gewoon heel lastig. Want door een label kom je véél gemakkelijker mensen tegen die zich het zelfde identificeren en is er een bepaalde veiligheid die veel mensen niet voelen zonder dat label. Hartstikke leuk dat er mensen zijn die op die manier kunnen denken, maar dat werkt voor veel anderen gewoon niet zo. Natuurlijk is denk ik het streven dat die labels er later niet meer hoeven zijn, dat niemand er meer vanuit gaat dat iedereen cis en hetero is. Maar zolang iedereen daarvan uit gaat hebben veel mensen iets nodig om uit te drukken dat ze niet aan die "norm" voldoen.

Daar heb je gelijk in, dat zijn genderrollen. Maar ik denk dat als je genderfluid bent en je je die dag bijvoorbeeld meer vrouwelijk voelt, dat je je kleed en gedraagt naar jouw persoonlijke beeld van vrouw zijn. En dat is voor iedereen anders :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:33

Meeste mensen die ik deze termen zie gebruiken (online) zijn pubers/jongeren tussen de 13-20 (even geschat), denk dat het voor hen misschien wel fijn is om jezelf een sticker op te kunnen plakken. Op die leeftijd ben je nog zo zoekende in alles en kan het juist prettig zijn als je een groepje tegenkomt die hetzelfde is/voelt als jij en daar een naam voor heeft. Zie vaak dat oudere mensen er een stuk minder om geven.

Schemerdier

Re: Seksualiteiten verdeling op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:36

Afbeelding
Afbeelding
Ik denk dat zulke plaatjes het veel beter aangeven dan honderden namen en etiquettes.
Iedereen is wie is/wil zijn en wordt verliefd op wie hij wil, simpel :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:44

Fenrir schreef:
Meeste mensen die ik deze termen zie gebruiken (online) zijn pubers/jongeren tussen de 13-20 (even geschat), denk dat het voor hen misschien wel fijn is om jezelf een sticker op te kunnen plakken. Op die leeftijd ben je nog zo zoekende in alles en kan het juist prettig zijn als je een groepje tegenkomt die hetzelfde is/voelt als jij en daar een naam voor heeft. Zie vaak dat oudere mensen er een stuk minder om geven.

Wijze woorden. Ik ben het met je eens.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:46

Tsja, gut. Wat fijn dat je zo aanvallend doet meisje wiens naam ik nu alweer vergeten ben..
Ik neem ook heel veel serieus, maar helaas ben ik in het bezit van humor en ben ik niet bang om het te gebruiken.

Ik vind de stickertjes leuk voor de mensen die ze nodig hebben en ik kan ze uitleggen als dat nodig is. Feit blijft dat ik vind dat ik daar nog steeds grapjes over kan en mag maken, ik doe er niemand kwaad mee. Ik oordeel niet over jouw self-labeled sticker, right? :)

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:51

Wat jij wil joh ;). Fijn dat je me trouwens "meisje" noemt, terwijl 2x heb aangegeven dat ik dat niet ben :).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:54

Ik lees niet al te nauwkeurig meer posts van iemand als ik aangevallen word vanwege een grap die ik maak. :Y)

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:57

Minke_ schreef:
Ik word er werkelijk waar zó ziek van dat mensen van die dingen zeggen zoals "ik ben sofaseksueel" of weet ik het. :') Maar goed, dat zal ik wel weer zijn.

Ben zelf non-binary en het maakt me idd geen ruk uit met wie ik date. Heb er momenteel alles behalve interesse in ook.

Gender & seksualiteit spectrum is inderdaad heeeeel breed. Jammer dat sommige mensen termen gewoon aan de kant gooien omdat ze er niet in "geloven". Laat imo ook zien hoe open-minded je bent. Als je het niet kent is het één ding maar soms heb ik het idee dat mensen niet eens moeite doen om het te begrijpen of er überhaupt een seconde over na denken..

't Stond zelfs in het eerste bericht :'). Maar goed, ga er niet meer op in, anders dwalen we af.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:57

upendo schreef:
Ik lees niet al te nauwkeurig meer posts van iemand als ik aangevallen word vanwege een grap die ik maak. :Y)

Nogal respectloos om iemand een meisje te noemen die dat niet is, eigenlijk is een excuus hier wel op z'n plaats :o.

Fenrir schreef:

Hier ben ik het mee eens ^^

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:59

Wat is non-binary? (doet me aan wiskunde denken :') )

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:01

Ja super respectloos, je bent toch een meisje of een jongen biologisch gezien. Kan je nog zulke mooie stickertjes hebben maar zo is het nou eenmaal. En aangezien 90% van de bokkers vrouw is vind ik het helemaal geen aanval. Meer een logische woordkeuze.

edwardway

Damned schreef:
Wat is non-binary? (doet me aan wiskunde denken :') )

Haha, nee gelukkig heeft het niks met wiskunde te maken. Ik ben geen man of geen vrouw. :)

edwardway

MarlindeRooz schreef:
Ja super respectloos, je bent toch een meisje of een jongen biologisch gezien. Kan je nog zulke mooie stickertjes hebben maar zo is het nou eenmaal. En aangezien 90% van de bokkers vrouw is vind ik het helemaal geen aanval. Meer een logische woordkeuze.

Au. Wie ben jij nu om mij te vertellen wat ik ben of niet ben? :(

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:03

Puur biologisch gezien ben je gewoon of man of vrouw, je kan dat met operaties veranderen. Er zijn maar weinig mensen die geboren worden met beide uiterlijke kenmerken.

Hoe jij je voelt daar zeg ik niks over.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:04

Even tussendoor, niet iedereen weet wat nonbinary is. Ik ken 70% van deze benamingen niet.
Verder vind ik het wel een interessant onderwerp, misschien soms vergezocht. Maar wie ben ik om daarover te oordelen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:05

MarlindeRooz schreef:

Dit gaat verder dan of je biologisch een meisje of jongen bent. Het gaat erom hoe jij je voelt. Je kan een piemel hebben maar je toch meer vrouw voelen. Je kan borsten en een vagina hebben maar je toch meer man voelen, en alles ertussenin. Daarom is het imo een beetje respectloos om iemand die zich als jongen indentificeerd maar als vrouw geboren is bijvoorbeeld een meisje te noemen, want voor die mensen is het misschien al moeilijk genoeg. Daar gaat het meer om.

Ik heb wel een vraag aan degenen die dan 'geen geslacht hebben' (non-binary als ik het goed heb?) hoe willen jullie genoemd worden? Een hij, een zij of wat anders? Het voordeel van de Engelse taal is natuurlijk de neutrale 'pronouns'. Dat lijkt me wel lastig in het Nederlands.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:06

Judass schreef:
Even tussendoor, niet iedereen weet wat nonbinary is. Ik ken 70% van deze benamingen niet.
Verder vind ik het wel een interessant onderwerp, misschien soms vergezocht. Maar wie ben ik om daarover te oordelen.

Oh, maar dat is ook absoluut geen probleem! Ik wist dat ook niet hoor.
Maar dat, omdat mensen het niet kennen, ze het weg gaan wuiven. Dat is wel vervelend.

Dat er iets in je broek zit wil niet zeggen dat je dat in je hoofd ook bent MarlindeRooz. Dat je de uiterlijke kenmerken hebt van bijvoorbeeld een man wil dus niet zeggen dat je een man bent. Dit heeft verder niks met operaties e.d. te maken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:06

Minke_ schreef:
MarlindeRooz schreef:

Au. Wie ben jij nu om mij te vertellen wat ik ben of niet ben? :(

Er staat 'biologisch gezien', mijn beste. Heb jij een geslachtsdeel? Heb jij geslachtschromosomen? Ik denk het wel hè. Dus heeft Marlinde iets verkeerds gezegd?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:07

Maar wat ben je dan? Hoe voel je je? Geslachtloos? een beetje van beide?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 17:07

Zullen we ons, spreekwoordelijk gezien, weer focussen op de bal en niet op de man?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:07

MarlindeRooz schreef:

Hoe jij "biologisch gezien" eruit ziet, zegt niets over hoe jij je identificeert en voelt! Het is ook heel respectloos. Als je buiten aan het wandelen bent en iemand met een hond ziet en vraagt: 'mag ik hem aaien?' en de eigenaar antwoordt met: 'Ja hoor, maar het is een zij.'
Dan is de eerste reactie toch: 'oh, sorry, haar dan.'

Maar als het over dit soort dingen gaat dan kunnen we plotseling niet meer het respect op brengen om een berichtje te lezen of je excuses aan te bieden wanneer je een fout maakt.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:08

Waarom moet er altijd iemand hun standpunt bereiken koste wat het kost? Laat iedereen in zijn of haar waarde, je kunt mensen op deze manier erg veel kwetsen.