Ijzel en thuisblijven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:35

Ik heb niet alles gelezen maar vraag we af of je met code rood ueberhaupt verzekerd bent als je de weg op gaat?
Lijkt mij echt iets voor verzekeringen om zo iets uit te sluiten en bij en ongeluk dan niet te betalen omdat je bewust een (te) groot risico hebt genomen.

odilia1

Re: Ijzel en thuisblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:05

Het is wel zo code rood geven ze niet voor niks uit. Ga niet de weg op als dat niet hoeft is het advies. Ik werk in de melkveehouderij 25km van huis. 2 kids en manlief is chauffeur. Manlief heeft geen keus, gisteren werd ie terug geroepen veel te gevaarlijk op de weg. Ik moest melken, ik heb de baas gebeld, ja niet blij logisch, maar er wonen collegas in de buurt lees 5 min lopen die hebben het over genomen voor mij. Ik ga mijn leven en dat van de oppas niet riskeren omdat ik zo nodig melken moet. Oppas moet 10 km rijden naar mij toe. Maaaaar ze moet ook weer naar huis.... Wat iedereen doet qua werk moet een ieder voorzichzelf beslissen. Daar heeft een ander niet over te oordelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:00

Enne TS... Even een vraag; móet je haar werk overnemen van jullie werkgever? Want dan kan je toch ook aangeven dat dat geen doen is en je dat dus niet lukt?
Vind het jammer dat je het nu zo 'bozig' op je collega afschuift. Stoer van jou dat jij wel tegen 't advies in de weg op gaat, maar het advies om niet de weg op te gaan als het niet hoeft is nu niet voor niets van kracht. Misschien kan je collega overigens prima rijden nu, maar er zijn altjd 100 malloten op de weg die het toch níet zo goed kunnen als ze dacht en zó krijg je dus ongelukken. En met kinderen wordt je toch wat voorzichtiger. Wat zij met haar verlofdagen doet moet zij weten en hoe ze het 'mededeelt' is iets tussen haar en de werkgever en niet aan jou om te beoordelen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:20

Ik begrijp de code rood vandaag echt niet :') het is hier een stuk minder koud en de ijzel is niet erger geworden, zelfs minder. De meeste gladde stukken hier waren al enigzins ontdooid of platgelopen. Afgezien dan van kleine (land) weggetjes ofzo, maar verder zijn grote wegen prima begaanbaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:21

Sommige werkgevers zijn ook knettergek. Mijn broer had dinsdagochtend een poging gedaan om naar zijn werk te gaan (hij woont in het noorden en moet 150km enkele reis rijden). Na 10 km. is hij weer naar huis geglibberd en heeft zijn werkgever gemeld dat hij thuis ging werken. Hij kreeg 's middags een telefoontje van afdelingshoofd waarin hij dringend werd verzocht woensdag wel aanwezig te zijn…. Woensdagochtend is hij gegaan, om half 6 vertrokken en hij was om half 11 op zijn werk. 8)7

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:25

IsaCalixa schreef:
Ik begrijp de code rood vandaag echt niet :') het is hier een stuk minder koud en de ijzel is niet erger geworden, zelfs minder. De meeste gladde stukken hier waren al enigzins ontdooid of platgelopen. Afgezien dan van kleine (land) weggetjes ofzo, maar verder zijn grote wegen prima begaanbaar.

Hier is er juist wel ijzel bijgekomen. Nu begint het iets te dooien, maar het is nog één grote ijsbaan. Op meer plekken heeft het gisteravond nog geregend, dus ik snap de code rood wel. ;)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:25

Code rood is code rood...en werk is over het algemeen geen ding waar je je leven voor zou moeten wagen...dus ja, ik denk dat ze terecht thuis is.

Maar als ik jou zo hoor, koester jij veel meer wrok tegen deze collega...het enige dat je daarmee kan, is dit aangeven bij je leidinggevende :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:28

IsaCalixa schreef:

Code rood is ook nog steeds van kracht vanwege de verwachte regen die nog gaat komen. Er komen buien naar het noorden/noordoosten en ondanks de dooi is de grond nog wel steeds bevroren. Warme regen op bevroren grond = ijzel

Ow en overigens: morgen kan het ook nog verraderlijk glad zijn door de combinatie strooizout en natte weggedeeltes. Daar kun je ook leuke glijpartijen van krijgen ;)
Laatst bijgewerkt door flettie op 07-01-16 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:28

Westernfreak schreef:
IsaCalixa schreef:

Hier is er juist wel ijzel bijgekomen. Nu begint het iets te dooien, maar het is nog één grote ijsbaan. Op meer plekken heeft het gisteravond nog geregend, dus ik snap de code rood wel. ;)

Hmm tja het ligt er idd net aan waar je woont denk ik. Waar woon jij? Ik zit in Haren, vlak onder Groningen. Ik ken veel mensen/vrienden die hier ook wonen en nu vrij zijn, want hun school hier of in Groningen is gesloten. Maar op zich zijn alle hoofdwegen hier prima begaanbaar en zou het ook mogelijk zijn om naar de stad te komen. Alleen het zal ook wel aan andere dingen liggen denk ik. Natuurlijk zijn er veel leerlingen die wel afgelegen wonen. En had ook gehoord dat veel opritten van scholen spiegelglad zijn, omdat daar geen speciale strooiwagen voor kan worden ingeschakeld.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:30

flettie schreef:
IsaCalixa schreef:

Code rood is ook nog steeds van kracht vanwege de verwachte regen die nog gaat komen. Er komen buien naar het noorden/noordoosten en ondanks de dooi is de grond nog wel steeds bevroren. Warme regen op bevroren grond = ijzel

Ow en overigens: morgen kan het ook nog verraderlijk glad zijn door de combinatie strooizout en natte weggedeeltes. Daar kun je ook leuke glijpartijen van krijgen ;)

Oei ik hoop van niet! Ben wel klaar met dat geglij :')

Ik ben zelf gelukkig nog niet onderuit gegaan, ben heel voorzichtig. Maar soms zie ik ook gewoon mensen heel gehaast voorbij lopen. Die vallen dan ook meestal. Ach, eigen schuld hoor _O-

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:32

Ik werk in een verpleegtehuis en vraag me echt af hoe ik in die situatie thuis zou mogen blijven, ik woon ook niet ver van mijn werk, een km of 7. Ben echt niet bang om te rijden maar zou ook zeer zeker geen ongeluk willen krijgen, auto is al economisch total loss en zou het financieel niet kunnen dragen een nieuwe auto aan te schaffen mocht ik een ongeluk krijgen. Gelukkig woon ik in het zuiden. Maar hoe doen de verzorgenden etc. Het in het noorden met dit weer??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:40

IsaCalixa schreef:

Mijn nicht zit in Drenthe en die is vandaag juist voor het eerst thuisgebleven omdat het zoveel erger was. Missschien schuift het op naar het zuiden?

Ik vind trouwens dat stukje wel heel goed doordacht om het puur te houden bij je eigen werktaak plus de hoogst noodzakelijke zaken en DAT te bespreken met de baas, dat je niet steeds op hoeft te draaien voor het werk van je collega. Mocht ze idd er te makkelijk mee zijn, dan merkt ze zelf ook de gevolgen omdat ze bij terugkomst drie keer zo hard moet werken om alles weer in te halen. Dan lossen de zaken zich uiteindelijk vanzelf weer op :Y)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:41

Bij ons in verzorgings huis zijn de verpleging huishoudelijk, koks, bediening heel schappelijk met elkaar de gene die het dichtst bij wonen werken nu wat meer en de rest blijft veilig thuis. Vrijwilligers komen.
Mijn vader heeft mijn moeder ook eerder bij de opvang opgehaald zodat die veilig naar huis kon. Zo kun je zien dat iedereen die er werkt of niet elkaar mooi helpt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:45

Ik dacht gisteren dat ik, midden op de dag, wel even heen en weer naar Leeuwarden kon (vanaf Drachten). Er werd zelfs hier in de straat gestrooid en dat gebeurt pas als de overige wegen schoon zijn en ze dus iemand kunnen missen.
Ja, ik heb Leeuwarden zonder problemen gehaald. Maar op de terugweg, gelukkig vlak bij mijn afslag, begon het te ijzelen. De regen bevroor rijdende weg op mijn voorruit!! Mijn voorruit, waar de kachel vol tegen aan stond te blazen. Ik wil niet weten hoe de weg er tien minuten later aan toe was.
Voor vandaag voorspellen ze hetzelfde en juist dat maakt het zo verraderlijk. Het lijkt goed, het is op de meeste plaatsen goed, en ineens is het volslagen mis. En dan hou je er niks aan hoor.

Werk belde zonet of ik vanmiddag in kon vallen voor een zieke, sorry maar nee. Gistermiddag ging het hier in de straat, maar vandaag kan je hier weer schaatsen.

Wat TS betreft, nee, het zijn niet jouw zaken of ze thuisblijft, dat zijn toch echt de zaken van haar en de baas. Wat jouw zaken zijn, is of jij haar werk erbij gaat doen of niet. Die keuze heb je, dat is jouw pakkie-an. De rest is echt gewoon niet aan jou, hoe zeer jij er ook van baalt.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:48

MissBambi schreef:
Ik werk in een verpleegtehuis en vraag me echt af hoe ik in die situatie thuis zou mogen blijven, ik woon ook niet ver van mijn werk, een km of 7. Ben echt niet bang om te rijden maar zou ook zeer zeker geen ongeluk willen krijgen, auto is al economisch total loss en zou het financieel niet kunnen dragen een nieuwe auto aan te schaffen mocht ik een ongeluk krijgen. Gelukkig woon ik in het zuiden. Maar hoe doen de verzorgenden etc. Het in het noorden met dit weer??

Ik weet niet hoe het met het personeel in een verpleegtehuis zit, maar had gehoord dat het ambulancepersoneel op schaatsen te werk ging :')

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:50

Lalidan schreef:
Wat jouw zaken zijn, is of jij haar werk erbij gaat doen of niet. Die keuze heb je, dat is jouw pakkie-an. De rest is echt gewoon niet aan jou, hoe zeer jij er ook van baalt.

Precies, ik verwacht ook niet dat mijn collega's (die dichterbij wonen en wel komen) al mijn werk overnemen. Nee, alleen het hoogstnoodzakelijke de rest laten ze maar liggen hoor. Dat pak ik maandag wel weer op en ja, dan heb ik het waarschijnlijk een week berendruk maar he dat overleef ik ook wel weer.

IsaCalixa schreef:
MissBambi schreef:

Ik weet niet hoe het met het personeel in een verpleegtehuis zit, maar had gehoord dat het ambulancepersoneel op schaatsen te werk ging :')

Briljant :') Baas van mijn man was dinsdag lopend naar werk gegaan: 5 km. En toegegeven als ik op 5 km van mijn werk had gewoond dan had ik ook gewoon mijn wandelschoenen aangetrokken, kinderen op/met de slee bij de oppas achter gelaten en naar werk gewandeld.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:03

Groot gelijk dat je collega niet komt. Je zal maar vallen en je nek breken. Was al één dode gevallen. Nee absoluut niet waard om je leven op t spel te zetten, zeker als je kinderen hebt.

Ts, vervelend dat je haar werk over moet nemen, maar ze zal even veel vrije dagen hebben als jij, dus is ze daar eerder doorheen ;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:06

Ik vond het ook wel wat hebben! De altijd drukke weg helemaal leeg, mensen die midden op de weg liepen met geitenwollensokken om hun schoenen en onderweg koffie drinken bij collega-slager om op te warmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:46

Dat midden op de weg lopen vind ik juist dom.. Er zal maar een auto gaan glijden en jij loopt daar net..

Hier was het ook prima te doen, zeker de terugweg.
Mensen die eerder weg kunnen gaan wel eerder naar huis zodat ze voor het donker thuis zijn. Ik moest toch wachten op m'n collega en heb een andere collega geholpen zodat hij ook op tijd naar huis kon. Al met al konden we het prima redden.

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:33

Ik heb zelf een schoonheidssalon en 1 werknemer in dienst. Nu gaf zij gister aan dat als het bij ons ook zo zou gaan ijzelen ze niet wist of ze kwam.

Stel dat is dus het geval, kost het haar dan zelf een vrije dag?

Uiteindelijk is het bij ons niet gaan ijzelen maar ben toch benieuwd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:35

Ja, normaal kost dat een vrije dag.
Daarom vind ik het ook een beetje vreemt dat mensen zo sterk reageren.
Zo leuk is het immers niet om vakantiedagen te gebruiken op dagen die je eigenlijk niet vrij wilde hebben.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:43

MissBambi schreef:

Ik heb me dat ook afgevraagd. Ik woon bijna een half uur (snelweg)van m'n werk. Ik ben niet bang met sneeuw of slecht weer.maar heb beelden gezien waarbij ik me afvroeg hoe ik op mijn werk zou moeten komen.
In de gehandicapten zorg kan je ook niet zeggen : ik werk wel een dagje thuis :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:13

Sizzle schreef:
Zo leuk is het immers niet om vakantiedagen te gebruiken op dagen die je eigenlijk niet vrij wilde hebben.

Nee dat kost niet "zomaar" een vrije dag.
http://ondernemingsdatabank.indicator.n ... 96/related

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:14

Brainless schreef:
Sizzle schreef:

Nee dat kost niet "zomaar" een vrije dag.
http://ondernemingsdatabank.indicator.n ... 96/related

Dat kan ik niet zien?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:14

Die kun je alleen als abonnee lezen.
mij heeft het idd wel uren gekost