Vuurwerk, wat vind jij er van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:52

SusanH schreef:
Angelique: het is niet maar 1 keer per jaar, maar een periode van een paar weken aan het eind van het jaar.

Idd. hier beginnen ze er al in November mee! Vooral vuurwerk naar de paarden in de wei gooien vinden ze leuk.
Blijkbaar gisteravond ook weer,de paarden zijn dwars door de draad gegaan,wat ze alleen doen uit angst.Ze hebben respect voor de stroomdraad,maar bij angst gaan ze er doorheen.

Oogartsen zeggen het niet voor niks,verbod op vuurwerk.Zij zijn de enigen die het van dichtbij mee maken.

Zoe_97

Re: Vuurwerk, wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:59

ik heb het topic niet helemaal gelezen, maar ik vind het best mooi om naar te kijken en een fijne traditie. Wel vind ik dat het goed gereguleerd moet zijn wie vuurwerk mag afsteken, en hier geen vrijde verkoop van toestaan.
Mensen met dieren die er bang van hebben horen zelf hun voorzorgen te nemen, mijn paard heeft er geen bang van en blijft gewoon met vriendjes op de weide. Mijn hond en kat blijven gewoon binnen en rolluiken naar beneden. Ik vind het altijd onzin als mensen gaan zeuren "maar paard breekt uit door die gemene mensen die vuurwerk afsteken" nee je paard breekt uit omdat jij niet genoeg voorzorgsmaatregelen nam. Genoeg dingen die je kan doen, in ene dichte stal of bij paarden met exteme angst watten in de oren en een oormutsje erover zodat ze de knallen zo niet horen. Radio aan en lekker veel hooi...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:00

Ik vind vuurwerk prima hoor. Mooi siervuurwerk vooral:)

Grondbloemen en knalerwten vind ik alleen wel goed genoeg.

Die grote klappers zoals cobra's en nitraten mogen ze verbieden, ow wacht, zijn ze al. Vraag me nog steeds af hoe al die jongens van mijn leeftijd toch elk jaar weer dozijnen vol hebben.

Nee, ik heb niks tegen vuurwerk, vind het leuk om te bekijken. Maar ik heb wel iets tegen de grapjassen (runderenx) die er misbruik van maken. 18:00 tot 02:00 betekent ook 18:00 tot 02:00-_- Ga geen bushokjes, containers en prullenbakken mollen... En ga al helemaal niet met vuurwerk mijn dieren opjagen want dan heb je echt een HEUL groot probleem.
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 25-12-15 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:02

Ik heb er niks positiefs over te zeggen. Kort samengevat : geldverspilling , geluidsoverlast , milieuvervuiling en hartverzakkingen bij dieren ( :+ ).

Maar goed , dit is maar een mening en die zijn er zoveel. Ik snap best dan sommige mensen het prachtig vinden. Ik heb bijvoorbeeld niks met basketbal , maar sommige mensen vinden dat weer helemaal geweldig. Als ik het voor het zeggen had dan zou ik het wel afschaffen :j

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:35

[quote="_Femkeeex"]Ik heb er niks positiefs over te zeggen. Kort samengevat : geldverspilling , geluidsoverlast , milieuvervuiling en hartverzakkingen bij dieren ( :+ ).

Mee eens ! Ik geef liever dan het geld uit voor vakanties met mijn zoontjes of voor de paardjes. We reden ook wel een bij een manege vlakbij een snelweg en een tunnel op nog geen 200 meter afstand. Daar werd erg hard geknald in de tunnel , de paarden waar ik toen op reed waren helemaal van slag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:02

gohya schreef:
SusanH schreef:
Angelique: het is niet maar 1 keer per jaar, maar een periode van een paar weken aan het eind van het jaar.

Idd. hier beginnen ze er al in November mee! Vooral vuurwerk naar de paarden in de wei gooien vinden ze leuk.
Blijkbaar gisteravond ook weer,de paarden zijn dwars door de draad gegaan,wat ze alleen doen uit angst.Ze hebben respect voor de stroomdraad,maar bij angst gaan ze er doorheen.

Oogartsen zeggen het niet voor niks,verbod op vuurwerk.Zij zijn de enigen die het van dichtbij mee maken.

Was het maar een paar weken, hier het hele jaar door en vanaf september begin oktober begint de ellende al. Zware klappen. Hond helemaal over de toeren. S nachts wakker schrikken. Veel schade aan materiaal en milieu. Nu net weer dus. Ellende is politie doet zijn best maar vindt maar een s eenngroep rondlopende jongeren in een jaren 80 woonwijk. Kansloos.

Vuurwerk in handen van proffesionals die het gecontroleerd afsteken vind ik mooi. De rest mag van mij verboden worden of dat de "stoere" gebruiker er zelf schade van mag krijgen. Zoals de idioot die van alles kwijt is dank zij een lawinepijl. De sukkel.

Het merkwaardige is dat overal in de landen om ons heen er zwaarder vuurwerk verkocht mag worden. En er veel en veel minder overlast en schade van is. Omdat de nederlander er we eens niet verantwoord mee om kan gaan en eist dat alles maar altijd mag. Liefst ontvlucht ik de laatste weken nederland om die reden ook. Gister twee huizen verderop net als ieder jaar ruim een week voor oud en nieuw gaan ze lopen klote n in de achtertuin. Vader voorop twee dochters doen mee, moeder is panisch voor vuurwerk daardoor geworden. Zo "leuk".

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:09

Tja, ik vind het ook best wel geldverspilling, milieuvervuiling, overlast en gevaarlijk. Maar het is toch wel mooi vaak :D Zou het best wel een goed idee vinden als er, net als op veel andere plekken, gewoon georganiseerde vuurwerkshows zouden komen. Want zonder vuurwerk vind ik oud en nieuw niet echt speciaal :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:18

Voor diegene die vinden dat honden er maar aan moeten wennen, die mogen dat echt aan mijn Daisy uit gaan leggen. Die arme meid had nooit last van vuurwerk, totdat er iemand half september het nodig vond een vuurwerkbom onder mijn auto te gooien die vlak voor de friettent stond geparkeerd. Mijn 2 hondjes lagen daar uitgeteld in te slapen terwijl ik even snel een frietje ging halen. Omdat ik de auto kon zien, en het heb zien gebeuren heb ik de idioten die het gedaan heb ook aangesproken en die vonden dat ze er maar aan moeten wennen 8)7 8)7 . Terry is inmiddels al over zijn vuurwerkangst heen, zolang ik maar in de buurt blijf. Hij kijkt een keer naar mij, ziet dat ik rustig blijf en dan kalmeert hij weer. Daisy is een heel ander verhaal, die gaat al over de rooie als ze heel in de verte een klein knalletje hoort. En daar heb ik al van alles aan geprobeerd.
Ik kan ook totaal het nut of de lol niet inzien van knalvuurwerk. Koop een CD waar allemaal BOEMBOEMBOEM geluiden op staan. Veel veiliger, goedkoper en als je met een koptelefoon luistert val je er ook niemand mee lastig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:20

Witte herder hier wordt er aan de ene kant heel erg agressief van maar een knal buiten en hij vliegt terug naar huis. Uitlaten is onmogelijk dan. De dagen oor oud en nieuw moet ik hele einden rijden om hem te kunnen laten wandelen knalvrij.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:08

Inoterry schreef:
Voor diegene die vinden dat honden er maar aan moeten wennen, die mogen dat echt aan mijn Daisy uit gaan leggen. Die arme meid had nooit last van vuurwerk, totdat er iemand half september het nodig vond een vuurwerkbom onder mijn auto te gooien die vlak voor de friettent stond geparkeerd. Mijn 2 hondjes lagen daar uitgeteld in te slapen terwijl ik even snel een frietje ging halen. Omdat ik de auto kon zien, en het heb zien gebeuren heb ik de idioten die het gedaan heb ook aangesproken en die vonden dat ze er maar aan moeten wennen 8)7 8)7

Wat een loeders, die mensen!
Je zou toch bijna elke nacht een vuurwerkbom onder hun bed gaan afsteken! := Kijken of zij daar ook even aan kunnen wennen. :roll:

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:31

ik heb vandaag al vuurwerk besteld :)
ik heb trouwens wel net een best wel eng verhaal gehoord van mijn grote broer, iemand die hij kent heeft (vorig jaar?) zijn halve hand eraf geknald met illegaal vuurwerk.
de trauma helikopter moest komen voor hem en de gene die het zagen.
Spoiler:
overal lag bloed en dus zijn vingers
even deze zin in een spoiler gezet, leek me wel zo handig :o

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:43

NatasjavE schreef:
Van mij mogen ze het particulier afsteken afschaffen.

Geeft meer last dan plezier.

Een mooi door de gemeente georganiseerd vuurwerk lijkt mij prachtig.

helemaal mee eens.

hier wordt het nu ook al regelmatig afgestoken.. niet zo'n fijn idee met onze katten die buiten zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:44

Dat is die sukkel waar ik het over had. Heeft een lawinepijl willen aansteken. Eerste keer lukte niet, tweede keer deed ie boem. :+ dag vingers en gezond lijf. :evaw:

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:47

Al moet ik zeggen dat ik vind dat het vuurwerk gebruik in onze omgeving ( Stiphout en Brandevoort dus Helmond ) sterk is afgenomen. Vroeger kon ik niet rustig een rondje fietsen of naar de stad gaan rond oud en nieuw zonder de hele tijd om m´n hoede te moeten zijn voor vuurwerk, maar nu hoor ik er zelfs helemaal niks meer van ! Ik weet niet of het aan onze buurt ligt ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:51

Hier wordt het alleen maar erger. werkloosheid neemt toe, steedsmeer winkels staan leeg, veel mensen uit het westen komen hierheen. Mentaliteit verhard en vuurwerk en ander schiet knal en andree ellende nemen toe. Kan wel veilig over straat maar knallen, opblazen en vuurwapen illegaal schieten op borden neemt fliks toe. Helaas, zie zo een leuk stadje achteruit hobbelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:52

Gebruik van legaal vuurwerk volgens de regels, geen probleem mee dan weet je wat je kunt verwachten. Alle andere vuurwerk ,daar helpt geen verbod tegen want alles wat je buiten de regels hoort knallen is illegaal en is dus al verboden.
Vuurwerk is altijd een crashdieet voor één van onze gezelschap shetties, dier eet in vier dagen maar een tiende van wat ze normaal eet. Zo sneu om te zien hoe verschrikkelijk gestressed ze van die knallen word (carbid niet) die nu al een maand worden afgeschoten.
Vorig jaar was ik blij dat het midden januari was, weg met geknal tot er twee van die rotjochies een rotje op de paarden gooiden. Ben in de auto gesprongen, heb ze klem gereden en ze onder de strot gegrepen, die doen dat dus nooit weer. Ze komen hier elke week langs op weg naar de voetbal maar fietsen altijd heeeel hard.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:53

Ik vind het wel oké. Ik bedoel, je katten overleven wel 1 dag in het hele jaar binnen :) om maar wat te noemen.
Maar die rotzakken die het misbruiken, ja dat moeten we zeker afschaffen.

@bigone, eens!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:06

mairead schreef:
Ik ben af en toe best wel jaloers op mensen die wonen in landen waar particulier vuurwerk verboden is!

Wel eens meegemaakt dat jongelui vuurwerk naar een baby in een kinderwagen gooiden! WAAROM in Godsnaam?! :n
En dit soort dingen komt naar mijn mening net iets te vaak voor om het excessen te noemen. Het lijkt wel alsof heel veel jongeren opeens spontaan veranderen in losgeslagen idioten wanneer ze een stuk vuurwerk in handen krijgen. Kunnen ze opeens niet meer logisch nadenken ofzo... :roll:

Ook de combinatie aangeschoten/dronken mensen met vuurwerk op Oudjaarsavond vind ik absoluut geen fijn idee!

Inderdaad, er zijn veel idioten die hele rare dingen met vuurwerk doen... in een kinderwagen nota bene gooien... 8)7 De rottigheid is dat ze vaak niet opgepakt worden en ongestraft blijven.
Mijn dochter werd ook beschoten met vuurwerk door een stel aso's... en toen zij eens met de hond liep, knalde er een vuurpijl vlakbij de hond, die nooit bang was voor vuurwerk, maar toen de schrik van zijn leven kreeg.
Ook bij de manége is tijdens de les wel eens vuurwerk naar binnen geschoten... 1 pony totaal over de rooie, hield niet meer op met rennen, en een instructrice is met haar hoofd tegen de wand geknald toen zij deze pony daarna wilde rijden om hem weer normaal te laten lopen en hij er weer vandoor ging.
Een andere pony ging dood (op 5 december) door al het geknal trok zijn hart het niet meer.
En 2 jaar achter elkaar werd bij ons in de straat een brievenbus opgeblazen (zo'n ding kost zo'n 1500 euro.) Nu staat er helemaal geen brievenbus meer.

Nou, dan maar een centraal punt of gebieden instellen waar je mag knallen zonder dat anderen gevaar lopen en dat streng handhaven.

Gelukkig is het hier dit jaar buitengewoon rustig, nog nooit eerder zo rustig meegemaakt... van mij mag dat blijven tot 31 december om 24:00.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:23

Vind het geld verspilling en geef er niks om. Bang niet echt maar vind t verschrikkelijk. Siervuurwerk is soms wel mooi maar zoals ik al zei vind het echt letterlijk zonde van je geld.

Nou woon ik sinds anderhalve week in de polder en hoop dat het hier meevalt. Maar dit puur voor me pony's.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:39

Hier is het wel minder als voorgaande jaren. De plaatsellijke voetbalvereniging waar we praktisch naast wonen valt blijkbaar wel onder een speciale regeling. Die steken het hele jaar door vuurwerk af op zaterdagmiddag bij belangrijke wedstrijden. En dat zijn geen zachte knalletjes :+ hebben we regelmatig contact over gehad met politie en gemeente maar is schijnbaar niks aan te doen. Terwijl het midden in een woonwijk is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:13

SusanH schreef:
Hier is het wel minder als voorgaande jaren. De plaatsellijke voetbalvereniging waar we praktisch naast wonen valt blijkbaar wel onder een speciale regeling. Die steken het hele jaar door vuurwerk af op zaterdagmiddag bij belangrijke wedstrijden. En dat zijn geen zachte knalletjes :+ hebben we regelmatig contact over gehad met politie en gemeente maar is schijnbaar niks aan te doen. Terwijl het midden in een woonwijk is.

Dat is hier ook Susan,belachelijk dat een voetbalclub meer mag dan een burger.Ook geluidsoverlast behoort hierbij,niet normaal zo hard ze die speakers hebben staan [met muziek].
Gelukkig valt het knallen na elke wedstrijd wel mee,daar hebben ze hier wel iets aan gedaan.Het is alleen nog maar na een belangrijke wedstrijd of met een kampioenschap.

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:19

al die knallen zijn maar niks! maar geef toe, iedereen vind het toch wel leuk om om 0:00 uit je raam te kijken en mooi siervuurwerk te zien. maar die rotjes en knal dingen zijn niks