Geld geven aan de kranten/folder bezorger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 18:43

Nou, ik ben vanmiddag gaan lopen hoor, met mijn prettige feestdagen kaartjes en de kranten en folders.
Ik ben blij dat ik toch ben gegaan, want ik ben wel weer even 30 euro rijker! Dat is evenveel als wat ik met een maand kranten lopen verdien. :j
Ik heb 395 adressen, waar ik bij bijna allemaal heb aangebeld (Ik heb 2 flats dus daar ben ik niet langs geweest) helaas deden er niet zo heel erg veel mensen open. De meesten deden niet open omdat ze niet thuis waren maar er was een ook mevrouw die gewoon op de bank bleef zitten en toen ik een beetje naar binnen keek omdat ik wel licht zag branden draaide ze zich om. Hahaha oké dan.. :+
De mensen die wel open deden, daar kreeg ik 1 euro, 50 cent of soms 2 of 3 euro van. :) En ik heb met veel mensen een gezellig praatje kunnen maken, leuk want dan weet ik ook weer aan wie ik de kranten bezorg. :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:47

Nee, ik geef niks.
Ik heb een nee-nee sticker en geen krantenabonnement dus als hier ineens kranten/folderbezorgers aan de deur staan stuur ik ze weg.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:49

Ik geef alleen aan de mensen waarvan ik ook weet dat ze hier iets bezorgen. Ze komen ook wel met kaartjes van bladen die ik nog nooit gezien heb, of ze komen van de krant twee keer (een keer onze eigen bezorger en zijn collega uit een andere wijk komt ook nog even langs).
Als je hier niets bezorgd, dan krijg je ook niets. En verder, meestal 1 of 2 euro, en voor de ochtend krant iets meer.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:49

3 jaar gedaan met het streekblad
6 keer in de week voor 7 uur moest hij de deur uit.
Toen ik 14 was vond ik het geschooi en belde niet meer aan.
Kreeg toen toch bij veel mensen nog 5 of 10 euro.
Zelfs 1 man die kwam bij mij aan de deur 20 euro brengen.
over de 40 kranten in de buitenwijk die ik had kreeg ik de laatste 2 jaar dat ik niet aanbelde toch 200 euro.

Ik geef hier net wat ik in de beurs heb, meestal wat kleingeld

Anoli

Re: Geld geven aan de kranten/folder bezorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:58

Wij geven hier 50 cent. Vind ik meer dan genoeg, want hoe vaak we de folders wel niet halverwege de week krijgen en er dus nog maar weinig aan hebben... :x

Daarnaast krijgen altijd meer kaartjes dan folders, dus sinds vorig jaar proberen we goed op te letten of we geen dubbele kaartjes hebben.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:26

Ik heb 5 jaar de telegraaf iedere ochtend bezorgd behalve de zondagkrant mocht ik van mijn ouders niet bezorgen omdat het zondag was :+

6x 1.5 uur in de week en ik verdiende iets van 125 tot 150 euro per maand.

Rond kerst kreeg ik die kaartjes ook maar heb ze altijd in de krant gestopt en de mensen die uit zichzelf wat wilden geven plakten wel een envelop op de deur met 'bezorger telegraaf' erop.

Ik wilde graag als ik 16 zou worden een scooter dus moest optijd sparen en werken van mijn ouders. Gedaan, telegraaf bezorgd op mn fietsje alleen 1x is mijn moeder mee gereden omdat het onder de -10 vroor toen.
Daarnaast nog een baantje bij een schoonmaak bedrijf en in de kassen en zo reed ik toen ik 16 werd op een scooter van mezelf en ging ik luxe op vakantie van al mijn zuur verdiende centjes.

Als ik een krant had en de bezorger bezorgde hem altijd optijd en netjes dan zou hij of zij zeker wat krijgen maar al wel eerder dan die stomme kaartjes kwamen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:31

Mijn man had net wel een actie := Ons vaste foldermeisje kwam aan de deur en we hadden geen klein geld meer, dus manlief trekt z'n portemonnee en stopt zo 20 euro in haar handen 'doe er wat leuks mee!'
Zij (en ik ook trouwens :') ) stonden hem aan te gapen :wow: Ze wist helemaal niets meer te zeggen.
Toen ze weg was vertelde hij dat hij haar moeder kent en zij het echt op z'n zachtst gezegd niet breed hebben. Haar vader is afgelopen jaar overleden en de moeder heeft daar problemen aan over gehouden.

Ik ben normaal gesproken niet van het bedelen aan de deur, maar dit vond ik dan wel weer een mooie kerstgedachte {:)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:36

Cayenne schreef:
Mijn man had net wel een actie := Ons vaste foldermeisje kwam aan de deur en we hadden geen klein geld meer, dus manlief trekt z'n portemonnee en stopt zo 20 euro in haar handen 'doe er wat leuks mee!'
Zij (en ik ook trouwens :') ) stonden hem aan te gapen :wow: Ze wist helemaal niets meer te zeggen.
Toen ze weg was vertelde hij dat hij haar moeder kent en zij het echt op z'n zachtst gezegd niet breed hebben. Haar vader is afgelopen jaar overleden en de moeder heeft daar problemen aan over gehouden.

Ik ben normaal gesproken niet van het bedelen aan de deur, maar dit vond ik dan wel weer een mooie kerstgedachte {:)

Ah wat lief! Inderdaad de echte kerstgedachte!

zo heb ik een klant een keer 50% korting gegeven op een lekkere rollade. Ik hoorde ze zeggen dat hij te duur was, maar het leek ze zo lekker. Heb ze de helft van het gewicht gerekend en de andere helft later zelf afgerekend. Ik kon het missen en ik gunde die mensen ook een lekker en feestelijk kerstmaal.
Hun gezichten toen ik ze de korting gaf was meer waard dan die paar euro die het me gekost heeft.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:39

Ik geef altijd wat, zeker als het wat jongere jongens/meiden zijn die dit als (slecht betaald) bijbaantje doen. Hartstikke goed dat ze werken!
Fooi aan pizza bezorgers geef ik ook altijd (en in restaurants ook, afhankelijk van de service).

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:41

vroeger bracht ik tijdschriften tv gidesn en lees magazines rond, ik kreeg meestal een gulden ofzo, was er altijd blij mee :). elke gulden of vijtig cent was in totaal best veel. (soms ging ik s avonds langs de deuren als iemand overdag niet thuis was.

ik zou wel willen geven maar er komt hier nooit iemand aan de deur ik werk overdag.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 19:42

eilleen333 schreef:
Cayenne schreef:

Ah wat lief! Inderdaad de echte kerstgedachte!

zo heb ik een klant een keer 50% korting gegeven op een lekkere rollade. Ik hoorde ze zeggen dat hij te duur was, maar het leek ze zo lekker. Heb ze de helft van het gewicht gerekend en de andere helft later zelf afgerekend. Ik kon het missen en ik gunde die mensen ook een lekker en feestelijk kerstmaal.
Hun gezichten toen ik ze de korting gaf was meer waard dan die paar euro die het me gekost heeft.

Cayenne schreef:

Wat lief van jullie allebei!!! {:)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:00

Shirley schreef:
eclair98 schreef:
Mijn buurman is er zelfs voor gaan zitten, de jongen die ochtendkrant bezorgde kreeg nooit wat en dat vond hij sneu. Hij is in zijn badjas om half 5 s'ochtends gaan zitten wachten om die jongen toch iets te geven. <3

Dat is de ware gedachte {:) +:)+

Ja precies :j

Ik geef onze dagbladbezorger ook ieder jaar iets.
Alleen al uit respect dat iemand iedere dag zo vroeg op staat om iets bij te verdienen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:01

Ik heb een tijdje een krantenbaantje gehad en ik vond het toch wel een fijn extraatje om die centjes op te kunnen halen met kerst. Ik werkte daar als 14-jarige voor letterlijk een hongerloontje. Veel mensen hebben de indruk dat 14-jarigen deze baantjes alleen maar hebben om een extra zakcentje te krijgen, maar er zijn genoeg jongeren voor wie dit niet op gaat, waaronder voor mij. Zelfs een groot deel van mijn kleding betaalde ik van dit krantenbaantje. Ik had een grote wijk maar verdiende maar 30 euro in de maand met twee keer per week lopen. Als je dan in december je rondje gaat en je haalt 150 euro op, dan is dat toch heel erg fijn meegenomen.

Ik ben nooit boos of geirriteerd geweest als mensen niks wouden geven hoor, begrijpelijk. Ik bracht een gratis krantje rond en mensen vragen er dus niet per se om, en als ze het zelf niet zo breed hebben ga ik heus niet stampend weglopen als ze me geen extra centje willen geven. Ik was wel altijd des te dankbaar als mensen hun portemonnee leegden in mijn hand, dat is een erg fijne blijk van waardering.

Zelf heb ik het in ieder geval nooit als bedelen gezien. Ik kwam met mijn kaartjes rond en wenste iedereen prettige feestdagen. Sommige mensen zeiden dankjewel, dan zei ik fijne dag nog en tot ziens.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:09

Ik heb nu een nee/nee sticker en geen vaste krant, dus ook geen bezorgers aan de deur.

Zo'n 15 jaar geleden heb ik zelf wel fanatiek bezorgt. Eerst een wijk met folders (zelf vouwen!) en 2x een wijkkrantje. Dus ik liep daar 3x in de week. Bij de flats haalde ik niet zoveel op, veel buitlandse mensen die het niet snapte of zelf niet breed hadden, maar dat vond ik niet erg. Het hele jaar was het geweldig lopen, overdekte portieken en geen kleppen voor de brievenbus *\o/* . Bij die wijk hoorde ook 1 straatje waar ik altijd naar iedereen zwaaide 3x per week, daar kreeg ik vaak wel kerstbonus en ook buitensporig vaak omdat ik er zo schattig uit zag. De kerk hoorde ook bij mijn wijk, daar moest ik het hele jaar voor om fietsen, maar dat deed ik braaf en dat merkte ik met kerst ook :).
Bij mijn ochtendwijk die ik daarna had was het erg leuk kerstkaartjes lopen. Echt een hele goede wijk (hele jaar dus best oliebol met grote voortuinen in en uit), maar die mensen hadden om de krant gevraagd en ik liep hem ook heel netjes en trouw. Nooit een natte verfrommelde krant en altijd op tijd. Ik had ook echt leuke mensen in de wijk wonen en kreeg zeer regelmatig 10 euro (15 jaar geleden!).

Mijn vader vond het maar niks, zijn kleine meid langs de deuren, dus die liep met de kerstkaartjes braaf mee om de boel vanaf een afstandje in de gaten te houden :)

huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:10

De ochtendkrant dus degene die elke ochtend door weer en wind zorgt dat wij ons krantje kunnen lezen krijgt altijd 10 euro de rest een euro.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:13

Cchanny schreef:
Maaikevdk schreef:
Ik loop folders en ga ook langs de deuren. Gewoon om fijne feestdagen te wensen! Een extra'tje is leuk, maar ik bedel niet. Daarbij geef ik de krant tegelijkertijd af, zodat mensen weten wat ik bezorg.
Ik had vorige week een oppas-oma aan de deur die zich helenaal verontschuldigde dat ze geen contant geld had. Was een hele lieve vrouw waar ik nog gezellig mee gekletst had.
En tja, iets geven verschilt per persoon. Ik vind het leuk om een extra'tje te krijgen, dat zeg ik eerlijk. Maar ik vind dat dat ook wel mag, als je 4 uur werkt en €5,50 per keer krijgt.

Je kiest er toch zelf voor dat je 5,50 per keer krijgt? :)

Wie zegt dat ik daar zelf voor kies? Misschien is het wel nodig om het gezin te onderhouden? En kan ik geen ander werk vinden? Nu is dit in mijn geval niet zo, ik doe het als zakcentje, maar er zijn genoeg mensen die het heel hard nodig hebben.

Zoe_97 schreef:
Maaikevdk schreef:
@Zwerte Nee, ik denk het niet. Maar ik vind het beide leuk, en dat zeg ik eerlijk. Ik doe het ook voor het geld, maar mag dat niet? Jij zou toch ook je kerstpakket/extra loon/etc niet afslaan?
Dat het niet via de werkgever gaat klopt is een verschil, maar voor de krant die ik rondbreng betalen mensen niks. Is het dan zo'n grote moeite om 50 cent te geven?

sorry maar dat laatste zinnetje.. wat een arrogantie. Omdat jou werkgever je geen bonus geeft moeten klanten dat maar doen... Nee bah, wie ben jij om te bepalen of dat moeite is?

Ik zeg niet dat ze daar verplicht tot zijn. Maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die 50 cent kunnen misschien, maar ik verplicht ze daar niet tot. Ze hebben daar vrije keuze in. En mij arrogant noemen na 1 zin, tja.... Ik ben dit jaar begonnen met lopen, en ben meerdere malen een straat vergeten. Bij die mensen heb ik dan ook mijn excuses aangeboden daarvoor. Veel konden dat waarderen :)

Zwerte schreef:
Maare, als mensen niks betalen voor een krant, vragen ze er ook niet om...ik krijg hier ook tig krantjes in de brievenbus en zou het heus niet missen als ze niet komen. Ik vraag er dus niet om, waarom zou ik dan wel de bezorger moeten betalen? Zou je mij een extraatje geven als ik elke week iets bij jou ongevraagd in de brievenbus stop?

Er bestaan nog altijd ja-nee / nee-nee stickers.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:17

Ons foldermeisje heeft zeker wat gekregen. Dat kind loopt door weer en wind elke zondagMORGEN de folders door de bus te proppen om 10.00 uur :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:19

Shirley schreef:
Als er hier een leuke puber op de fiets zou komen?
Zeker wel :j

Maar onze krant wordt bezorgd door een volwassen kerel met een auto dikker dan de mijne ;)
En die stopt dan een kaartje met zijn bankrekeningnummer in de bus: of we maar wat willen overmaken?
Nou...nee dus :D

Verder ben ik best aardig en gul, hoor {:)

Hahahaha! Die krijgt mooi niks van mij als er zoiets ook bij ons langkomt {:)-:(

Wel voor bezorgers die door weer en wind komen :j .

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:28

Cayenne schreef:

Zou spontaan verliefd kunnen worden op jouw man...wat een lief mens...zuinig op zijn.

Ook die rollade gaf mij een {:) gevoel

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:34

Ik bezorgde vroeger ook folders en de libelle,margriet e.d.
Toen ik voor de kerst met m'n kerstkaartjes langs de deuren ging, wat ik overigens echt vreselijk voor d, hing er bij een wat ouder vrouwtje een envelopje aan de deur.
'Voor het meisje die de libelle bezorgd <3 '
Zat mooi 5 gulden in. Echt lief.
Volgens mij verdiende ik destijds 75 gulden per maand en met de kerstkaartjes toen bijna 100 gulden opgehaald :)
Lang lang geleden.....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:43

Hier is toevallig gister de bezorgster geweest van het weekblad,lees dat ding nooit maar ze brengt hem altijd netjes.
Krijgt ze E5,- voor,zijn niet veel huizen hier en ze werkt voor een hongerloontje.Extra zakcentje gun ik haar wel,is een lief kind.
Ik verwacht ook de folderbezorger,geld ligt al klaar bij de deur :)

Vroegâh heb ik ook weekblad bezorgt,samen met mijn zus.Altijd braaf...cafe's waren goed voor Fl.5,- :D
Wat ik nooit zal vergeten waren 2 oudere dames...buurtjes is hetzelfde portiek.
De ene deed open en drukte een gulden in onze handen,de ander deed niet open.Zei ze tegen ons...ze is wel thuis hoor,wacht maar even.
Klopte ze op de deur dat de weekblad bezorgers er waren en dat ze even een gulden moest pakken.

Vanachter de deur hoorde we gemopper dat ze dat ding nooit las...brulde de ander dat ze dat krantje wel altijd in de kanariekooi gebruikte en dat ze niet zo krenterig moest doen.
Dus ging de deur open en gaf ze een gulden...al mopperend dat ze dat krantje nooit las _O-

Heerlijk Amsterdamse humor :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:53

Cayenne schreef:

Erg lief! <3
Hebben mijn ouders ook gedaan, gaven ook 20 euro mét een kerstkaart erbij. Gezicht van de jongen, was elke cent meer dan waard :)

Geven is ook mooi :)

Man van het gratis krantje hield bij waar hij was geweest :') hij nam de opdracht van het aanbellen en kaartje overhandigen wel heel letterlijk: dus hij ging weer langs bij iedereen die de eerste keer niet open deed := (t is een man met een verstandelijke beperking, maar voor die moeite: kreeg hij toch een kleinigheidje)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-12-15 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:57

Maaikevdk schreef:
Zwerte schreef:
Maare, als mensen niks betalen voor een krant, vragen ze er ook niet om...ik krijg hier ook tig krantjes in de brievenbus en zou het heus niet missen als ze niet komen. Ik vraag er dus niet om, waarom zou ik dan wel de bezorger moeten betalen? Zou je mij een extraatje geven als ik elke week iets bij jou ongevraagd in de brievenbus stop?

Er bestaan nog altijd ja-nee / nee-nee stickers.

Dat is dus geen antwoord op de vragen die in deze quote staan he. Ik hoef geen sticker, want de krantjes zitten me ook niet in de weg, ik blader ze af en toe wel door. Er is een groot verschil tussen iets niet willen en iets prima vinden maar er niet om vragen. Als ik ze zou moeten aanvragen of betalen, dan zou ik ze niet willen. Als ze toch gratis langs komen, ach geef maar hier. Het zijn GRATIS krantjes en zelfs 50 cent per jaar valt niet onder gratis. Ik vind niet dat je recht hebt op geld van de mensen waar je gratis spul bezorgd. Dat het een leuk extraatje is snap ik, dat veel mensen dit wel geven snap ik ook prima. Maar die houding dat je er recht op hebt omdat je bezorgd krijg ik de kriebels van. Daarvoor krijg je loon, ook al is dat dus verdomde weinig. Niet mijn verantwoordelijkheid.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:05

Zwerte schreef:

Zo denk ik er inderdaad ook over, heb ook niet zo'n lelijke sticker op de brievenbus, maar zal de krantjes ook niet missen, eerlijk gezegd gaan ze rechtstreeks het oud papier in := Als ik een abonnement op de krant zou hebben is het anders en als ik nu per ongeluk thuis ben als er een folderbezorger aan de deur komt krijgt hij ook wel wat, maar eigenlijk is het tegen mijn principe. Er zijn meer slecht betaalde banen waar geen fooien voor gevangen kunnen worden tenslotte.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:10

Denk dat vrijwilligerswerk als enige nog slechter betaald :+

(En ja het is een keuze om dat werk te doen en is geen verplichting om iets te geven, maar ach als je tevreden bent over iemands werk... ik vind het zelf ook leuk als een client mij wat geeft als bedankje :) en nee geen geld haha dat mag niet, maar een sinaasappel vind ik al helemaal tof :D )