Tieneke schreef:Oh, maar ik had het niet per sé over obesitas.
Ik vind het een beetje dubbel wat je zegt, want een gewichtsprobleem kan ook schadelijk zijn zonder daarvoor obese proporties aan te nemen. Dus ook schadelijk, denk maar aan hart- en vaatziekten.
Maar goed.
Ik rook niet, ik ken zelfs niemand die drugs neemt (in België ook lang niet zo sociaal aanvaard denk ik) en drinken doe ik wel eens, maar ook lamzuipers ken ik niet. Dus misschien moet je maar in België komen wonen, het is hier een beetje gematigder misschien?
Alleszins kan ik wel begrijpen dat je een beetje neerbuigend overkomt. Maar ik begrijp evenzeer dat het misschien voor jou moeilijk te verwoorden is wat je bedoelt.
Overgewicht dan
Ik weet dat een gewichtsprobleem schadelijk kan zijn. Net zoals er nog veel meer dingen schadelijk voor je kunnen zijn. Dat hoeft niet per se lichamelijk schadelijk te zijn (bijvoorbeeld een gameverslaving), soms ligt dat wel in het verlengde ervan.
Ik heb altijd al geen interesse gehad in roken, alcohol of drugs. Ik heb het nooit goedgekeurd, net zoals ik overmatig eten niet goedkeur. Geen enkele verslaving is natuurlijk goed te keuren. Ik had er alleen nooit echt "last" van als mensen om me heen die dingen deden. Ik voel nu dat ik er wel last van heb als ik mensen om me heen zie roken, drinken of gebruiken. Hetzelfde bij gokken. Ik ga me dan rot voelen. Als iemand veel eet, voel ik dat niet. En als ik weet dat iemand dat doet, dan voel ik een afstand, omdat het voor mij heel belangrijk is en omdat het vaak een groot deel van iemands leven uitmaakt. De meeste mensen die roken doen dat elke dag en best vaak, de meesten die zoveel drinken doen dat elk weekend, hetzelfde met drugs. Ze kunnen geen leuke avond meer hebben zonder. Dan kan ik dus ook geen leuke avond met hen hebben. Vroeger kon ik dat wel, nu niet meer.