Een hekel aan alcohol en drugs: moeite met vrienden vinden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:34

Sabine_Duco schreef:
anneliesdj schreef:
Het klinkt niet alsof je daar geen moeite mee hebt.
En ik kan me niet voorstellen dat je alleen maar mensen tegen komt die elk weekend dronken zijn, of drugs gebruiken, of continu naast je staan te roken. Ik denk dat je dan zelf ook wat bevooroordeeld bent.

Nu heb ik inderdaad ook moeite met het feit dat mensen roken. Omdat ik vind dat het heel wat over iemand zegt.

En dat is prima als jij daar moeite mee hebt om watvoor reden dan ook. Maar je beperkt jezelf er wel enorm mee. En dat komt dan niet omdat er nergens 'leuke' mensen te vinden zijn, maar gewoon omdat jij enorm kieskeurig bent. En dat moet je helemaal zelf weten natuurlijk, maar als je er zelf last van ondervind (wat blijkbaar zo is want je hebt dit topic gemaakt) zou je misschien moeten overwegen wat flexibeler te zijn en voorbij de buitenkant te kijken.
Don't judge a book by its cover.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:38

Sheran schreef:
Niet iets waar ik erg graag mee wíl stoppen in elk geval. En natuurlijk wil niet iedereen stoppen met roken. Maar wilskracht vind ik een hele belangrijke eigenschap ja.

Ik snap TS wel goed hoor, waarom zou je niet op zoek gaan naar mensen waar je wel mee op 1 lijn zit qua dingen die je heel belangrijk vindt, waar je je bij op je gemak voelt? Zoooooveel mensen worden niet dronken of roken niet.

Je zegt het nu zelf, Ik kan dan ook vinden dat je een zwak karakter hebt, want waarom stop jij er dan niet mee? Zegt toch ook iets over je wilskracht ?

En even voor te duiden, ik rook, drink en gebruik geen drugs. Maar dit wil niet zeggen dat ik andere mensen daarover veroordeel tot een zwak karakter ofzo.
Iedereen heeft wel iets, waar ie niet mee wil of kan stoppen, de ene is dat roken, de andere is dat nagelbijten, voor weer een ander is dat iets anders.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 22-12-15 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:40

Natuurlijk nies. Maar ts erop veroordelen zoals sommigen doen, slaat nergens op. :) de ene filter is niet beter of slechter dan andermans filter. Het is gewoon persoonlijk. Ik vind andermans filters soms ook raar. Echter ga ik daar toch echt niet tegen in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:51

Jennifuur schreef:
Nee. Ze roken altijd buiten (behalve als ik bij hen ben, dan vind ik het zo banketstaaf om ze naar buiten te sturen in hun eigen huis en houd er rekening mee met medicijnen) en mochten we samen buiten zijn, dan houden we rekening met de windrichting of iets dergelijks. Afgezien van een 'collectieve verslaving' vind ik niet dat je per definitie alle rokers(/drinkers/gebruikers) over een kam kan scheren.

In onze vriendengroep wordt er altijd buiten gerookt als er iemand bij is die niet rookt, ook als we bij de rokers thuis zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:58

chanel1985 schreef:
Sheran schreef:
Niet iets waar ik erg graag mee wíl stoppen in elk geval. En natuurlijk wil niet iedereen stoppen met roken. Maar wilskracht vind ik een hele belangrijke eigenschap ja.

Ik snap TS wel goed hoor, waarom zou je niet op zoek gaan naar mensen waar je wel mee op 1 lijn zit qua dingen die je heel belangrijk vindt, waar je je bij op je gemak voelt? Zoooooveel mensen worden niet dronken of roken niet.

Je zegt het nu zelf, Ik kan dan ook vinden dat je een zwak karakter hebt, want waarom stop jij er dan niet mee? Zegt toch ook iets over je wilskracht ?

En even voor te duiden, ik rook, drink en gebruik geen drugs. Maar dit wil niet zeggen dat ik andere mensen daarover veroordeel tot een zwak karakter ofzo.
Iedereen heeft wel iets, waar ie niet mee wil of kan stoppen, de ene is dat roken, de andere is dat nagelbijten, voor weer een ander is dat iets anders.

Het gaat mij om iets wat al eerder gezegd wordt: dat dus ook slecht voor je gezondheid is. En ik ind het ook prima als mensen graag willen roken. Dat heb ik qua karakter liever dan mensen die steeds halfslachige stoppogingen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:39

Geryon schreef:
Man man man jij bent toch ook niet bevriend met iedereen? Raar gedoe altijd. Ieder zo zijn redenen om niet met iedereen bevriend te zijn. Hypocriet.

Maar om mij nou gelijk hypocriet te noemen :') beetje overdreven reactie vind je niet? Misschien met je verkeerde been uit bed gestapt? Of je bent gewoon een heel chagrijnig wicht, dat kan ook natuurlijk :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:00

Mojito schreef:
Geryon schreef:
Man man man jij bent toch ook niet bevriend met iedereen? Raar gedoe altijd. Ieder zo zijn redenen om niet met iedereen bevriend te zijn. Hypocriet.

Maar om mij nou gelijk hypocriet te noemen :') beetje overdreven reactie vind je niet? Misschien met je verkeerde been uit bed gestapt? Of je bent gewoon een heel chagrijnig wicht, dat kan ook natuurlijk :D

Oh, MIJN reactie is overdreven? Sure.

Nies_

Re: Een hekel aan alcohol en drugs: moeite met vrienden vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:02

Ik denk niet dat jullie vriendschapsmateriaal zijn voor elkaar.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:03

Ik snap niet dat sommigen zich zo aangesproken voelen? :? TS geeft aan dat ze niet van roken, alcohol en drugs houdt en dit wat zegt over iemand. Dat is een mening en waarom zou ze zo niet mogen denken?
Ik heb ook een gruwelijk hekel aan alle drie. Roken vind ik ook vervelend. Als niet-roker ruik je die luchtjes nog beter en dat blijft zo vies hangen op kleding en in mijn haren. Een vriendin van mij rookt ook, natuurlijk laat ik haar niet vallen omdat ze rookt. Maar ik baal er zo van. Ze rookt binnen bij haar thuis en alles stinkt meteen op mijn lichaam... Vaak spreek ik dan bij mij thuis af, want bij mij wordt er binnen absoluut niet gerookt. Als ze stress heeft, dan wil ze wel naar buiten om te roken. Vervelend? Ja. Maar ik zal haar hierdoor niet laten vallen. Is een ander verhaal als ze ook nog fors zou drinken, maar drinken doet ze absoluut niet :) Ik zou alleen niet mee willen doen met roken. Ik vind het niet stoer, dom, vies en asociaal :j

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:07

Nies_ schreef:

_O- _O- _O-

Dit topic is wel een goed moment om te peilen welke bokkers er met elkaar overweg zouden kunnen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:08

Nies_ schreef:

_O- _O- Zou je denken :D

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:12

Cinderella schreef:
Nies_ schreef:

_O- _O- _O-

Dit topic is wel een goed moment om te peilen welke bokkers er met elkaar overweg zouden kunnen!

Misschien kunnen we iemand in dit topic aanwijzen om mensen met elkaar te matchen met betrekking tot een gewaagde vriendschap := :)* *\%/*

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:16

:') :')

maar TS, ik denk dat er ook in amsterdam genoeg mensen zijn die niet roken/zuipen of aan de drugs zitten.
wat al eerder is genoemd kan je ook een keer alleen op stap gaan en wie weet kom je daar ook hele leuke mensen tegen.
maar misschien zoek je nu teveel naar vriendschap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:28

Selina schreef:
Snap je wel wat roken betreft. Ken zelf geen rokers die niet verslaafd zijn. Snap ook de lol niet van in de regen en kou een sigaretje doen terwijl je ook gezellig binnen kan zitten. Zou er zelf nooit vrienden mee kunnen zijn want ook als ze roken als ik er niet bij ben, de lucht hangt om hun heen en die slaat op m'n ogen en keel. En waarom zou je niet kritisch mogen zijn wat betreft vrienden maken? Waarom moet iemand zich ook verantwoorden voor die keuze? Gelukkig maar dat het niet met iedereen klikt anders was het een dagtaak om vriendschappen te onderhouden. :=

Maar als je er dan een topic over opent, dan vind je het blijkbaar een probleem dat je weinig vrienden hebt. Daar hoeft ze zich dus niet voor te verantwoorden, maar het is niet zo gek dat dat gezegd wordt als je zelf een topic opent.

Ik snap niet zo goed wat TS wil horen :+ Nee, niet iedereen rookt, drinkt en gebruikt drugs. Als jij het een probleem vindt als mensen het wel doen, dan moet je of accepteren dat je minder vrienden hebt of gewoon gelijkgestemden zoeken. Simpel toch?

En ach, ik heb bijvoorbeeld redelijk uitgesproken politieke en religieuze ideeën en meningen (en, hoe stom dat ook klinkt, die zijn vrij belangrijk voor mij) maar ik heb ook vrienden met totaal andere meningen, zolang we het daar niet over hebben of zolang we er respectvol over discussiëren, kan ik prima vrienden met ze zijn hoor :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:49

Ik snap niet zo goed wat roken/drinken etc met het maken/hebben van vrienden te maken heeft?

Ik rook of drink ook niet. Heb meerdere vrienden die dat wel doen. So what? Ik heb de schurft aan roken en ben daarnaast astmatisch dus krijg er ook echt last van. Ik ga dan ook rustig ergens anders staan of vraag of ze ff met de wind de andere kant op willen gaan staan. Nooit een probleem geweest en ik ben er heel.stellig in.

Idem alcohol, ik drink niet dus ach als we ergens heen gaan bob ik wel hoor. Maakt mij dat uit. Wordt het niet minder gezellig van.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:29

Dat is dus heel persoonlijk :). Ik denk dat TS gewoon weten wil waar ze gelijkgestemden kan vinden.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:36

Andra_S schreef:
__Sannne schreef:
Als jij je vriendenkring filtert op rokers en mensem die tijdens het stappen wat drankjes doen, tja dan snap ik dat er niet denderent veel overblijft.

Als je de OP van TS goed hebt gelezen, weet je dat het niet om mensen gaat die tijdens het stappen wat drankjes doen (en TS heeft al meerdere keren duidelijk aangegeven daar weinig problemen mee te hebben). Het gaat TS om mensen die uitgaan om dronken te worden.

Denderent = denderend

Ik doelde zelf meer op het roken dan op de alcohol. En bedankt voor het verbeteren, Nederlands is al enige tijd niet meer mijn eerste taal ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:46

Toch denk ik dat het meer een mentaliteitskwestie is dan het hele niet roken/niet drinken ding. Als stappen niet jou ding is, prima. Ik heb tot m'n 21 nooit gedronken en ik ging stappen vanaf m'n 15e. Heb er nooit, maar dan ook echt nooit bij stilgestaan dat mensen dit raar vonden en daarom geen vrienden met mij wilde zijn. Sterker, ik was altijd Bob dus ze stonden voor me in de rij.... :+ (Grapje natuurlijk.)

Ik heb nooit vrienden gehad die zichzelf lam zopen of drugs gebruikten en toch ging ik veel uit. Ik drink zelf graag een glaasje wijn bij het eten of een speciaalbiertje in een bruin cafe maar dan gewoon 1 of 2 voor de smaak en niet voor de alcohol.

Ik heb het gevoel dat als je mij zou zien zitten in een bruin cafe je mij gelijk afschrijft als vriendschapsmateriaal, alsof je 'beter' bent dan de rest. Bovendien heb ik het gevoel dat je jezelf gewoon ontoegankelijk maakt en de boel veel groter maakt dan het is.

Je klinkt als een vegetariër die geen vrienden wil hebben die vlees eten. Nou newsflash, vleesetende mensen kunnen ook gewoon leuke mensen zijn.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:10

Hier ook omgeving Amsterdam (momenteel even niet). Ik heb een hekel aan roken en aan drugs gebruik, maar kan soms nog wel wat naar binnen gieten. Moet daarbij wel zeggen dat ik nooit (okay op 1 x na) over mijn grens heen ga.

Via via kwam ik in aanraking met iemand die blowde en ik wil er gewoon zo min mogelijk mee te maken. Via mijn ex is het bij die persoon terecht gekomen en vanaf toen heeft hij eigenlijk altijd gezorgd dat hij nooit dicht bij mij in de buurt was als hij het opstak. Vond t nog steeds niet leuk maar had er wel vrede mee. Sommige pakte een biertje hij smokte wat, ieder zijn. Daarbuiten was het echt een super toffe gast en kon enorm goed met hem opschieten.
Mensen die ketterden (sorry) vind ik wel onwijs vervelend. Om de 5 minuten het gesprek onderbreken omdat ze naar buiten moeten om een peuk op te steken.....

Pillen zie ik momenteel veel meer dan wiet in mijn omgeving, maar gelukkig geen echte vrienden maar meer contacten van school oid. 1x op een festival met die groep opgetrokken, op het moment dat ze alleen nog maar wilde chillen hield ik het voor gezien en maakte ik weer een feestje zonder hen.

Ik snap dus dat het heel irritant als iedereen die dicht bij je is dingen doet jij liever niet doet. Maar kan je niet met roken vragen of ze op afstand blijven of in ieder geval uit de wind gaan staan?
Velen al gelezen die de Bob spelen als ze niet drinken en je bent echt niet alleen. Ik kom zo vaak mensen tegen die brood nuchter zijn omdat ze Bobben. Als je angst heb om alleen nuchter te zijn > dat is echt niet zo, maak je eigen feestje en geniet van stommiteiten van anderen. Dat doe ik ook als ik nuchter uit ga :)

Heb niet alles gelezen dus weet niet wat er nog meer over de sportschool gezegd is. Maar ik ken genoeg mensen die fanatiek naar de sportschool gaan maar met regelmaat een pilletje en/of helemaal katje lam gaan. Garantie voor "verslaving vrije" nieuwe mensen heb je daar echt niet.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 23:17

_Nelleke_ schreef:
Toch denk ik dat het meer een mentaliteitskwestie is dan het hele niet roken/niet drinken ding. Als stappen niet jou ding is, prima. Ik heb tot m'n 21 nooit gedronken en ik ging stappen vanaf m'n 15e. Heb er nooit, maar dan ook echt nooit bij stilgestaan dat mensen dit raar vonden en daarom geen vrienden met mij wilde zijn. Sterker, ik was altijd Bob dus ze stonden voor me in de rij.... :+ (Grapje natuurlijk.)

Ik heb nooit vrienden gehad die zichzelf lam zopen of drugs gebruikten en toch ging ik veel uit. Ik drink zelf graag een glaasje wijn bij het eten of een speciaalbiertje in een bruin cafe maar dan gewoon 1 of 2 voor de smaak en niet voor de alcohol.

Ik heb het gevoel dat als je mij zou zien zitten in een bruin cafe je mij gelijk afschrijft als vriendschapsmateriaal, alsof je 'beter' bent dan de rest. Bovendien heb ik het gevoel dat je jezelf gewoon ontoegankelijk maakt en de boel veel groter maakt dan het is.

Je klinkt als een vegetariër die geen vrienden wil hebben die vlees eten. Nou newsflash, vleesetende mensen kunnen ook gewoon leuke mensen zijn.

.......

Ik vind uitgaan wel leuk, ik hou namelijk van muziek en van dansen. Ik snap dus ook niet waar je verhaal op gebaseerd is. En als je gelezen hebt (maar dit heb ik al heeeel vaak getypt hier) heb ik geen problemen met mensen die af en toe alcohol drinken, bijvoorbeeld inderdaad omdat ze het lekker vinden. Ik zeg ook nergens dat mensen die roken, drinken of drugs gebruiken geen leuke mensen zijn 8)7 maar ik zou graag wat mensen om me heen hebben die dezelfde principes hebben als ik. Je reactie raakt eigenlijk kant noch wal...

Ik heb dit topic vooral gemaakt om erachter te komen wat dan een goede plek of manier zou zijn om gelijkgestemden te ontmoeten. Helaas is het een beetje uitgelopen op een discussie tussen mensen die zich aangevallen voelen om hun keuzes en de mensen die proberen uit te leggen dat het erom gaat dat ik (en anderen) bepaalde principes hebben en liever vrienden hebben die ook een beetje zo zijn. Het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen af te schilderen als "slecht" op basis van deze drie dingen, maar ik word er gewoon niet (meer) gelukkig van om me voortdurend onder die mensen te begeven.

Bedankt in elk geval aan de mensen die met tips komen. :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:21

Ts, hoe zit het dan met mensen met een te hoog bmi? Die gewoon graag veel eten en daardoor zichzelf dus misschien ook schade toebrengen?

Gewoon nieuwsgierig ;-)

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 23:25

Tieneke schreef:
Ts, hoe zit het dan met mensen met een te hoog bmi? Die gewoon graag veel eten en daardoor zichzelf dus misschien ook schade toebrengen?

Gewoon nieuwsgierig ;-)

Ik zou het vervelend vinden voor die persoon, maar de reden dat ik zo'n afkeer heb van roken, alcohol en drugs heeft eigenlijk geen verband met obesitas. Daarom is er voor mij geen reden om me rot te voelen als ik in de buurt van zo iemand ben. Het kan zich natuurlijk wel tot een verslaving ontwikkelen, en dan zou ik dat zeker niet goedkeuren, maar ik zou me er niet rot door gaan voelen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:35

Oh, maar ik had het niet per sé over obesitas.

Ik vind het een beetje dubbel wat je zegt, want een gewichtsprobleem kan ook schadelijk zijn zonder daarvoor obese proporties aan te nemen. Dus ook schadelijk, denk maar aan hart- en vaatziekten.
Maar goed.
Ik rook niet, ik ken zelfs niemand die drugs neemt (in België ook lang niet zo sociaal aanvaard denk ik) en drinken doe ik wel eens, maar ook lamzuipers ken ik niet. Dus misschien moet je maar in België komen wonen, het is hier een beetje gematigder misschien?

Alleszins kan ik wel begrijpen dat je een beetje neerbuigend overkomt. Maar ik begrijp evenzeer dat het misschien voor jou moeilijk te verwoorden is wat je bedoelt.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 23:41

Tieneke schreef:
Oh, maar ik had het niet per sé over obesitas.

Ik vind het een beetje dubbel wat je zegt, want een gewichtsprobleem kan ook schadelijk zijn zonder daarvoor obese proporties aan te nemen. Dus ook schadelijk, denk maar aan hart- en vaatziekten.
Maar goed.
Ik rook niet, ik ken zelfs niemand die drugs neemt (in België ook lang niet zo sociaal aanvaard denk ik) en drinken doe ik wel eens, maar ook lamzuipers ken ik niet. Dus misschien moet je maar in België komen wonen, het is hier een beetje gematigder misschien?

Alleszins kan ik wel begrijpen dat je een beetje neerbuigend overkomt. Maar ik begrijp evenzeer dat het misschien voor jou moeilijk te verwoorden is wat je bedoelt.

Overgewicht dan :P

Ik weet dat een gewichtsprobleem schadelijk kan zijn. Net zoals er nog veel meer dingen schadelijk voor je kunnen zijn. Dat hoeft niet per se lichamelijk schadelijk te zijn (bijvoorbeeld een gameverslaving), soms ligt dat wel in het verlengde ervan.

Ik heb altijd al geen interesse gehad in roken, alcohol of drugs. Ik heb het nooit goedgekeurd, net zoals ik overmatig eten niet goedkeur. Geen enkele verslaving is natuurlijk goed te keuren. Ik had er alleen nooit echt "last" van als mensen om me heen die dingen deden. Ik voel nu dat ik er wel last van heb als ik mensen om me heen zie roken, drinken of gebruiken. Hetzelfde bij gokken. Ik ga me dan rot voelen. Als iemand veel eet, voel ik dat niet. En als ik weet dat iemand dat doet, dan voel ik een afstand, omdat het voor mij heel belangrijk is en omdat het vaak een groot deel van iemands leven uitmaakt. De meeste mensen die roken doen dat elke dag en best vaak, de meesten die zoveel drinken doen dat elk weekend, hetzelfde met drugs. Ze kunnen geen leuke avond meer hebben zonder. Dan kan ik dus ook geen leuke avond met hen hebben. Vroeger kon ik dat wel, nu niet meer.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 00:10

Ik heb het topic zo een beetje doorgelezen, ik denk dat je gelijkgestemden wel eens in de bibliotheek of op in de sportschool (groepslessen) kunt vinden. Of op Bokt, andere fora of eventueel tijdens cursussen (koken, schilderen, bloemschikken, fotografie?).