Collega/vriend depressief, ik maak me zorgen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Collega/vriend depressief, ik maak me zorgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:36

TS, geschreven tekst komt misschien verkeerd over maar door jouw berichten lijkt het of je
vreselijk doortrapt bent of mega naïef.

Misschien dat iemand het goed onder woorden kan brengen maar mij bekruipt telkens een gevoel van onrecht als ik jouw berichten lees. Aan de ene kant de mega lieve bijna zalvende manier van praten over je collega maar aan de andere kant vol achter zijn rug om met andere mensen praten over zijn 'toestand', het trekken van conclusies die alleen een arts mag doen enz.

Simpel voorbeeld: je geloofd hem niet dat hij bloed heeft gespuugd maar ondertussen houdt je voor hem wel de schijn op. Kortom: hij liegt en jij net zo hard terug.

Je wilt niet op zoek naar een ander huis want hij heeft jou nodig zeg je. Ik denk dan: die wil graag nodig gevonden worden. En die wil eerst de baan van haar collega + bijbehorend salaris voordat ze een ander huisje zoekt.

Nogmaals, gekleurde mening omdat het misschien anders overkomt dan bedoelt wat je typt.
Maar begrijp de reactie van Jannepauli maar al te goed, en nee die is niet positief.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:04

Poeh, ik snap waarom je zegt wat je zegt marlies, maar op mij komt het volledig anders over. Sterker nog, ik denk dat ik redelijk dezelfde dingen zou hebben gedaan als ts, en niet vanuit de motivaties die jij noemt. Wat naar dat op een goedbedoelde manier iemand steunen zo verkeerd over kan komen!

Bijv. Over het wel/niet spugen: ik zou daar als ts ook mijn twijfels over hebben, maar die zou ik ook niet uiten op dat moment. Want je wilt kunnen blijven helpen omdat je het gevoel hebt dat er mentaal echt iets niet goed zit. Als je die vriend het gevoel geeft dat je hem niet vertrouwt, zal hij zich volledig afsluiten en wordt de situatie misschien alleen maar erger.

En het achter zijn rug om praten: die mensen zijn ook haar vrienden, ik zou het ook moeilijk vinden niet mijn hart te luchten en advies te vragen, het is een behoorlijk zware en stressvolle situatie! Natuurlijk zou het beter zijn om dat te doen met mensen van buiten het bedrijf, maar ik weet niet hoe veel mensen ts buiten dat bedrijf uberhaupt kent. Plus dat als vrienden mij benaderen met zo'n vraag, dan zou ik het ook moeilijk vinden het gesprek af te kappen, want je wil er wel graag over praten.

Maar dit is hoe ik me de situatie voorstel en wat ik zou doen, en ik ben de ts natuurlijk niet :+ . Ik wilde haar echter laten weten dat er ook mensen zijn die er anders tegenaan kijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:14

Voor de mensen die er een vervelend gevoel bij krijgen:

Je kan het verhaal van TS positief of negatief zien, ik kies ervoor om het positief te zien en kan heel goed begrijpen dat je bepaalde dingen denkt / voelt maar er voor kiest om anders te handelen omdat je dat fatsoenlijker vindt en geen voorbarige conclusies wilt trekken / problemen wilt veroorzaken.

Kan me ook goed voorstellen dat je graag het probleem met iemand deelt die aan de kant van de collega staat zodat je er niet alleen voor staat (dat is ook niet echt toekomst-bestendig zeg maar) maar het vangnet wat vergroot wordt.

Kan heel prima gewoon heel positief bedoeld zijn en daar ga ik vanuit want anders wordt het ook wel heel zuur als je denkt dat anderen alleen maar geniepig zijn en handelen vanuit slechte motieven Y;(

In wezen zijn de meeste mensen in de kern toch positief aangelegd dus vind het altijd flauw om mensen van doortrapte motieven te verdenken (terwijl er prima positievere uitleg mogelijk is) want dat is zelden het geval :)

Maargoed als je zoekt naar bewijzen voor slechte intenties dan kan een ander niks meer zeggen want dan is alles verdacht :P

TS ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat, je zit ook gewoon in een hele dubbele situatie, dat is ook een beetje tricky :j

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:27

Dit is typisch zo'n situatie waarbij jij het uiteindelijk toch gedaan hebt TS, welke keuzes je ook maakt. Je zit ergens tussenin en dat geeft altijd gezeik.
Ik zou hier zsm afstand van doen en de eer aan jezelf houden. Wegwezen daar en je concentreren op je eigen leven. Hij heeft jou niet nodig, hij manipuleert jou.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 18:18

Het gaat beter met mijn collega! Hij is niet meer wezen werken helaas, maar wel langs kantoor geweest. Hij heeft minder gedronken en was weer een beetje vrolijk. Ook zijn gezondheid is weer helemaal terug *\o/* Wat betreft dat ik het met die collega heb besproken, dat blijkt alleen maar goed te zijn geweest. Gelukkig! Hij is nu lekker op vakantie, dus het is rustig in huis. En ik ga hem, wanneer hij straks terug komt op de hoogte stellen van het feit dat ik een andere woning ga zoeken.

Het komt allemaal wel goed :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:23

Is het ook goed gekomen!!

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 02:27

Waarschijnlijk ben ik een idioot om dit te doen en zal ik een hoop afkeurende reacties krijgen. Maar ik voel toch de behoefte om even een update te plaatsen. Er is inmiddels weer een hoop gebeurd. Allereerst ben ik twee weken geleden verhuist naar mijn eigen plekje *\o/*

HEERLIJK! :D Wat is dat genieten!

Mijn collega is ook weer helemaal gezond.

Daarnaast worden mijn frustraties richting hem wel steeds groter. Een vriend kan ik hem niet meer noemen. Ik ben er pasgeleden achter gekomen dat hij heeft geprobeerd mijn destijdse vriend over te halen om vreemd te gaan van mij. Waarom? Jaloezie, althans dat is mijn gok. Maar ik vind het een walgelijke en gigantisch respectloze actie. Ik zou het nooit van niemand hebben geloofd, behalve dan van mijn ex die het me 4 maanden lang verzwegen heeft omdat hij geen problemen tussen deze "vriend" en mij wilde veroorzaken. (er is overigens niks gebeurd uiteindelijk, ik merkte enkel destijds op dat er spanning was tussen mijn ex en collega en er kwam nu uit wat er nu dan precies was)

Daarnaast heeft meneer ook geld van mij moeten lenen, omdat hij niet rond kwam. Nou ben ik de beroerdste niet, maar dit was wel al de 4e keer dat hij geld van mij leent (en niet even een 10tje). Helaas kon hij zich er deze keer niks van herinneren dus zit ik met de gebakken peren. Dag geld! :) Ik heb niks te bewijzen gezien het niet zwart op wit is gegaan, want ja.. Vrienden, die behoor je te vertrouwen. Laat het duidelijk zijn, ik heb er geen problemen omheen gemaakt want daar schiet ik toch niks mee op. Maar mijn vertrouwen in het lenen van geld is wel voorgoed weg :)

Daarnaast ben ik zo'n verdomde idioot dat ik al 4 maanden lang de helft van zijn werk doe, naast hetgeen wat ik heb gedaan voor hem in de tijd dat hij ziek was buiten het werk om. Nu kreeg hij van de week de opmerking dat hij zulke goeie representaties schreef over zijn probleemgevallen op kantoor. Vol trots werd iedereen die het nou wel of niet wilde horen verteld hoe geweldig hij wel niet was (door hem). Laat het nou net zo zijn dat IK al die rapporten heb geschreven omdat zijn Engels te beroerd was. Het is niet eens ZIJN werk. Uiteraard, het is wel zijn werk, want hij is zo slim geweest om mij zijn werk voor noppes en niks te laten doen. Ik ben dan ook een idioot geweest om het te doen maar het feit dat hij zo loopt rond te paraderen met mijn werk doet toch wel zeer. (eigen schuld!!)

In de afgelopen 4 maanden heb ik niks geprobeerd, dan er voor hem te zijn en hem te helpen. En als dank?? Dank is er niet. Ik heb hem zo goed mogelijk geholpen zijn baan te behouden, en ik ben blij!! dat hij die nog heeft. Maar de manier waarop klopt niet. Ik ben mezelf er heel bewust van dat ik hem heel hard kan naaien, als ik zo was. Maar dat ben ik niet. Ik kan niemand bewust kwaad doen.

Ik heb wel voor mezelf besloten mijn handen volledig van hem af te trekken. Collega's en niet meer. Op kantoor prima, even een kort praatje en het werk bespreken maar daar houd het ook mee op. Geen extra werk meer, geen mailtjes vertalen, geen beoordelingen meer schrijven over mijn collega's. Dat doet ie maar lekker zelf, en als het hem niet lukt dan moet hij ook zelf maar tegen de lamp aan lopen zoals ik dat ook heb gedaan in mijn vertrouwen richting hem :)

Ik ben een gup in dit hele grote kantoorwereldje, maar een aantal lessen heb ik in ieder geval al geleerd ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 09:58

Mooi dat je je eigen plek hebt! En je hebt goede voornemens! Heel veel succes daarmee en verwacht wel dat hij tegenstand gaat bieden en zelfs weer voor gaat doen dat hij ziek is oid als jij niet meer zo meegaand ben. Dus ook veel sterkte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:55

Nou, dan weet je dat ook weer! Inderdaad gewoon niets meer voor hem doen en hem lekker zelf zijn eigen boontjes laten doppen :j

Als jij hem helpt en hij jou vervolgens op alle fronten laat barsten dan zoekt hij het maar lekker zelf uit :wave: Trap er niet in hoor als hij weer probeert hulp van je te krijgen!

Ik ben wel benieuwd wanneer er weer dergelijke rapporten geschreven moeten worden en hij dat zelf doet, of het dan wel duidelijk is dat die anders zijn dan voorgaande rapporten.... of zou hij het trucje goed van je afgekeken hebben inmiddels :P

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:45

Bah wat ben jij toch een verschrikkelijk goed mens :') vind dit een hele sterke beslissing van je. ik had hem denk ik allang een mep verkocht (bij wijze van). Heel veel plezier van je eigen plekje nog!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:47

Ach....zou zeggen...lekker laten gaan en als hij hij pech heeft met de volgende rapporten komen er waarschijnlijk wel vraagtekens waarom zijn engels nu slechter is en loopt hij tegen de lamp!
Niet weer erin trappen als hij ziek wordt en vanaf nu gewwon hallo en dag en meer niet, genoeg leuke collegas om mee om te gaan.
Heel veel plezier in je nieuwe huisje en maak er wat van....je komt er wel!

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 16:45

We zijn weer anderhalve maand verder. Ik ben inmiddels helemaal gesetteld en dolgelukkig op mijn nieuwe stekkie. Het is vandaag heerlijk weer en wat is dat genieten vanaf mijn balkonnetje <3

Afbeelding
Mijn uitzicht :D De andere kant kijkt uit op wat kleine typische huisjes die je gebruikelijk in de kleine dorpjes vind. Echt heerlijk dit!

Daarnaast gaat het met mijn collega nog steeds goed. Ik help hem niet meer met zijn werk, maar als hij vragen heeft wat betreft de spellen (ja, ik werk met games ;) ) dan beantwoord ik deze gewoon maar ik tik geen mails meer. Ook kletsen we gewoon op kantoor of als we elkaar tegen komen, privé niet meer.

Vandaag stond me nog een verrassing te wachten. Ik had twee maanden gesolliciteerd op een functie. Ik had de hoop eigenlijk al opgegeven, tot ik vanochtend ineens een mail had. Over een uur is je sollicitatiegesprek. OH HELP! Wat had ik ook alweer gestuurd...?! Gelukkig had ik de sollicitatie ook naar mezelf gestuurd dus snel gelezen en hup, kantoor binnen!

Het gesprek ging verbazend goed. Het was eigenlijk gewoon heel gezellig. Er zijn heel veel sollicitanten voor de functie, dus de kans dat ik het word is klein... Maar we zullen zien! Ik ben erg benieuwd. Volgende week word er bekend gemaakt wie de promotie krijgt.

Al met al gaat het dus heel erg goed. Ik ben ook aan het kijken naar een koophuisje hier in de bergen. Kost geen drol! Niet schrikken Bokt
Spoiler:
9000 euro voor 500 m2 grond en 72m2 oppervlak woonruimte
. uiteraard wel een opknappertje, maar toch zeker de moeite waard om eens te gaan kijken :)

Het leven lijkt allemaal weer voorwaarts te gaan nadat het even tegen zat en ik voel me happy :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:48

Klinkt positief, fijn zeg +:)+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:43

Cubone schreef:
Al met al gaat het dus heel erg goed. Ik ben ook aan het kijken naar een koophuisje hier in de bergen. Kost geen drol! Niet schrikken Bokt
Spoiler:
. uiteraard wel een opknappertje, maar toch zeker de moeite waard om eens te gaan kijken :)

Zo dan.
Waar woon je en staat er nog een huis te koop? :+

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 19:41

Goof schreef:
Cubone schreef:
Spoiler:

Zo dan.
Waar woon je en staat er nog een huis te koop? :+

In de Balkan :D Ik vind het heerlijk hier! Het gebied waar dit huis te koop staat loopt op het moment wel helemaal leeg. Veel armoede en weinig werk. Maar het is vanaf dit huis naar mijn werk nu een uur met de auto (wel ver, maar het is slechts een half uur van de stad zelf) maargoed, dan woon je ook midden op een berg met een uitzicht om nooit meer weg te willen <3

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:44

En dan werken in de games-industrie? Hoe ben je daar terecht gekomen? Misschien voor mezelf ook wel interessant :D.
En spreek je de lokale taal? Of is dat niet nodig?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 21:41

Sofy schreef:
En dan werken in de games-industrie? Hoe ben je daar terecht gekomen? Misschien voor mezelf ook wel interessant :D.
En spreek je de lokale taal? Of is dat niet nodig?

Ik moest en zou destijds weg uit Nederland. Ik riep al vanaf mijn 14e dat ik in het buitenland ging wonen, maar had altijd een excuus om te blijven. School, vriendjes, toch wel een leuk tussenbaantje, geen geld..

En toen kwam daar dat moment. Geen vriendje, geen school, geen baantje. Goed dat geld... Dat was nog steeds een issue, maar ik had slechts 500 euro op mijn rekening. Ik zou het wel op de een of andere manier weten op te lossen. Gesolliciteerd op willekeurige functies overal in de wereld. Nooit verwacht reacties te krijgen, maar mijn telefoon stond roodgloeiend. Ik hing de telefoon nog niet op, of het volgende bedrijf belde alweer :')

In een sneltreinvaart ging het! Al met al heb ik 3 maanden lang gezocht naar werk in Nederland en was ik binnen een week aan het werk in het buitenland := Zo kwam ik op mijn aanbod terecht. In een land waar ik amper van had gehoord. Het eerste gesprek met het bedrijf voelde gewoon relaxed. Ik kwam er eigenlijk per toeval op. Twee dagen na mijn eerste gesprek werd ik gebeld dat er werd van me verwacht werd dat ik binnen 3 dagen hier zou zijn.

Met het instappen van het vliegtuig had ik wel even stress moet ik zeggen. Want ja.. Binnen een week emigreren :D Dat doe je niet zomaar (of dan toch juist wel? *D )

De taal blijft lastig. Ik ben alles behalve een talenwonder. Gelukkig gaat het wel steeds beter en over drie weken begin ik dan eindelijk officieel mijn taalcursus bij de universiteit! De taal spreken is handig. Veel mensen spreken geen Engels, maar over het algemeen in de grote steden kom je er wel uit. Echter ben ik van mening dat als je ergens voor langere tijd woont je alleen al voor het respect moet proberen de taal te leren.

Desondanks is de enige zin die ik tot nu toe vloeiend kan spreken:
не разбирам България - ne razbiram Bulgarski
(ik versta geen Bulgaars :D ) Gelukkig is het Cyrillish geschrift geen geheim meer voor me, dat lees ik dat inmiddels wel vloeiend. Dat is ook wel echt een opluchting. De eerste paar keren dat ik met de tram ging en me verteld werd dat ik moest uitstappen bij de halte "met de 3 letters" voelde ik me wel lichtelijk idioot :D

Ik zal je trouwens even een pb'tje sturen! We zijn nog op zoek naar collega's! :)
Laatst bijgewerkt door Cubone op 31-03-16 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:45

Wat een fijne update!
Ik ben blij te lezen dat het nu zo goed met je gaat en wat heb je een prachtig uitzicht. En wat zou het dan fijn zijn als je ook nog die functie én dat huis kunt krijgen.
Toi toi toi!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 06:53

Jeetje, wat een verhaal :D
Maar leef je dan niet ontzettend geisoleerd en eenzaam?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 07:10

Cayenne schreef:
Jeetje, wat een verhaal :D
Maar leef je dan niet ontzettend geisoleerd en eenzaam?

Absoluut niet :)

Binnen het bedrijf waar ik werk is 70% expat, wat in houd dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en allemaal diezelfde stap hebben gezet om ons geboorteland te verlaten. Persoonlijk vind ik al die verschillende culturen bij elkaar echt heerlijk. Gezien je al je vrienden in eerste instantie leert kennen op het werk is het daar ook altijd feest en gebeurt het meer dan eens in de week dat we gezellig na het werk een drankje doen samen of op stap gaan :D

Ik heb tegenwoordig ook een vast vriendengroepje waar ik veel dingen mee doe bestaande uit een Fin, Portugees en Bulgaar. Heerlijk vind ik dat. Allemaal zo'n totaal andere achtergrond :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 08:35

Wat bijzonder zeg! Leuk om te lezen :)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:18

Nou inderdaad wat leuk om te lezen! Kun je daar niet ook een topic over openen, haha :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:20

Klopt het dat jij je werk eerder geheim moest houden? Doe je nu ander werk dat je het wel op bokt zet?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 17:23

MarlindeRooz: Ik kan inderdaad niet te veel zeggen. Maar ik mag best zeggen dat ik met spelletjes werk en wat voor soort bedrijf het is en dat er veel buitenlanders werken ;)

In ieder geval! IK HEB PROMOTIE GEKREGEN!!!!! *\o/*
Niet de functie die ik graag wilde hebben, maar wel een hele goede opstap in die richting! En ook fijn dat het bedrijf in ieder geval wel geloofd in mijn kwaliteiten :D Ik ben zo blij als een klein kind :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:25

Gefeliciteerd! *\o/*

Kan je nog een groter huisje kopen :P