Zitten in de trein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:14

EliseXJoelle schreef:
Als het zo druk is dat er nergens zitplaatsen zijn en zelfs niet op de grond ofzo kunt zitten dan mag er volgens mij in de eerste klas gezeten worden. al meerdere malen gehad dat de conducteur dit omriep.
Zo kunnen er ook nóg meer mensen mee ;)

ik reis ook dagelijks 2,5 a 3uur met het OV, erger mij er ook dood aan dat het altijd zo druk is...

en dat je niet op staat snap ik heel goed. er zijn ook zat mensen zonder beperking die kunnen op staan ;)

op een gegeven moment vroeg een oud vrouwtje ook of ik wilde opstaan want ze wilde zitten. heb dit vriendelijk geweigerd omdat zowat alle stoelen om mij heen vrij waren :+

Ik heb dit nog NOOIT meegemaakt, en dat zou ook niet eerlijk zijn, want als je WEL netjes betaalt voor een 1e klas plaats, is het een beetje zuur dat die plaats door 2e klassers wordt ingenomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:16

Eclair je kunt ook melding maken van de te volle treinen. Daar is op dit moment een meldpunt van.
Ik vind dat er gewoon genoeg plek moet zijn of dat iemand die zoveel hinder ondervind eerste klas mag reizen zonder dat iemand de dupe is omdat hij chronisch ziek is

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:17

Amaris schreef:
Het is al die andere mensen om welke reden dan ook, ook veel waard om in de 1e klas te zitten en die betalen daar ook gewoon voor.

De meeste mensen in de eerste klas betalen daar niet zelf voor hoor. Meestal hun werkgever, en dat is in een aanzienlijk deel van de gevallen de overheid := (Nou ja, en alsof we het niet betalen als het bij commerciele bedrijven gebeurt. Die betalen wij uiteindelijk ook. Economie is een kringloop.)

En zoals Ikke al uitlegde: belastingvoordeel. En ook dat betalen we als maatschappij. Alleen als het gaat om ziekte of handicap, dan vinden we dat soort dingen ineens oneerlijk.

Lusitana

Re: Zitten in de trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:26

Nou ja, er zou natuurlijk een regel kunnen komen dat in de spits het hele eerste en tweede klas systeem vervalt....

Want ook de mensen die eerste klas reizen hebben vaak een keuze om buiten de spits te reizen. Helemaal tegenwoordig met veel flexibere werktijden.

In Portugal hebben intercities trouwens alleen besproken plaatsen (eerste en tweede klas) en wordt er dus nooit gestaan.... dat is alleen mogelijk in de "urbanos", type sprinters, die daar weer meer op ingericht zijn met veel plek voor staande mensen (en fietsen en rolstoelen).
Er gaat in de spitsen ook nog een duurdere sneltrein die veel stations overslaat. Deze is comfortabeler en heeft ook een bar en TV.
Scholieren die ver moeten pakken dus eerder de intercity en mensen die vervoer betaald krijgen die dure trein. Zo wordt het verdeeld zodat niemand hoeft te staan. op kortere afstanden worden de sprinters gebruikt, maar op een korte afstand is ook staan nooit een probleem.

Enfin, her kennen de spoorwegen ook zo hun problemen, maar alom besproken plaatsen op lange afstanden voorkomt een hoop ellende.

De NS is sinds ik uit Nederland ben (1999) alleen maar hardhollend achteruit gegaan. Erg jammer want het funtioneerde prima.
Nu is het gewoon gedoe.
Maar goed, krijg het maar weer eens op de rails. Alles draait tegenwoordig om eigen gewin en niet meer om service.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:41

Lusitana schreef:
Want ook de mensen die eerste klas reizen hebben vaak een keuze om buiten de spits te reizen. Helemaal tegenwoordig met veel flexibere werktijden.

Flex is een heel leuk begrip. Zeker wanneer je vanuit het noorden om 10 uur in Utrecht moet zijn. Dan zit je dus wel in de spits... Terwijl de tijden flex zijn :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:56

Winged schreef:
Lusitana schreef:

Flex is een heel leuk begrip. Zeker wanneer je vanuit het noorden om 10 uur in Utrecht moet zijn. Dan zit je dus wel in de spits... Terwijl de tijden flex zijn :D

Als een tijd echt flexibel is, is er juist geen sprake van ergens op een bepaalde tijd moeten zijn....

Overigens is doordeweeks in de werkstad blijven en in het weekeinde naar huis ook een optie.

Het gaat om keuzes.

Ook bij de NS trouwens. Blijkbaar worden er toch niet genoeg treinen ingezet om de stroom aan te kunnen. Terwijl het makkelijk uit te rekenen is hoeveel reizigers ze per traject te verwerken hebben per spits.
Het is ook niet zo dat het een verrassing is dat het niet past.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:09

Shadow0 schreef:
Amaris schreef:
Het is al die andere mensen om welke reden dan ook, ook veel waard om in de 1e klas te zitten en die betalen daar ook gewoon voor.

De meeste mensen in de eerste klas betalen daar niet zelf voor hoor. Meestal hun werkgever, en dat is in een aanzienlijk deel van de gevallen de overheid := (Nou ja, en alsof we het niet betalen als het bij commerciele bedrijven gebeurt. Die betalen wij uiteindelijk ook. Economie is een kringloop.)

En zoals Ikke al uitlegde: belastingvoordeel. En ook dat betalen we als maatschappij. Alleen als het gaat om ziekte of handicap, dan vinden we dat soort dingen ineens oneerlijk.

Beetje off-topic, maar ik heb jaren bij de overheid gewerkt en daar krijg je echt geen eersteklasabonnement hoor. Je mag blij zijn als je überhaupt een reiskostenvergoeding krijgt.

On-topic: Ik zou aankloppen bij de gemeente. Op basis van zo veel mogelijk zelfstandig e.d. zou een tegemoetkoming voor eerste klas reizen er best in kunnen zitten.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:11

Je zou het ook kunnen vragen aan iemand die in de tweede klas zit of je op diens plaats mag zitten toch? Even uitleggen dat je een gewrichtsziekte hebt waar je niets van ziet maar dat je daar wel veel last van hebt bij lang staan. Kan me niet voorstellen dat er dan niemand even voor je opstaat. :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:11

Laatst moest ik vanuit friesland naar haarlem. 5 uur over gedaan uiteindelijk...
In lelystad was iemand voor de trein gesprongen. Kan gebeuren.
Vervolgens was er niets geregeld door de ns dus waren we allemaal gestrand in lelystad. Daar rijden dus geen bussen meer omdat de trein er is en taxi's waren er zeer beperkt.
banketstaaf voor de mensen die naar Schiphol moesten...
Uiteindelijk teruggereisd naar zwolle maar zwolle-amersfoort lag er ook uit. Dus via deventer uiteindelijk in haarlem aangekomen.
Die trein was veel te klein voor het aantal mensen. Wij hadden gerend en geluk dat we er nog in konden. Er paste gewoon letterlijk niemand meer bij. De helft van de mensen moest op de volgende trein wachten.
Was echt slecht geregeld allemaal door de ns.

Ik kan niet wachten tot ik mijn motorrijbewijs heb :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:15

kim345 schreef:
Laatst moest ik vanuit friesland naar haarlem. 5 uur over gedaan uiteindelijk...
In lelystad was iemand voor de trein gesprongen. Kan gebeuren.
Vervolgens was er niets geregeld door de ns dus waren we allemaal gestrand in lelystad. Daar rijden dus geen bussen meer omdat de trein er is en taxi's waren er zeer beperkt.
banketstaaf voor de mensen die naar Schiphol moesten...
Uiteindelijk teruggereisd naar zwolle maar zwolle-amersfoort lag er ook uit. Dus via deventer uiteindelijk in haarlem aangekomen.
Die trein was veel te klein voor het aantal mensen. Wij hadden gerend en geluk dat we er nog in konden. Er paste gewoon letterlijk niemand meer bij. De helft van de mensen moest op de volgende trein wachten.
Was echt slecht geregeld allemaal door de ns.

Ik kan niet wachten tot ik mijn motorrijbewijs heb :')

Ach, ik heb een paar jaar terug van Utrecht naar Amersfoort GELOPEN omdat er geen treinen reden door de sneeuw :P . Eindeloos bezig geweest. In Amersfoort ben ik met iemand meegereden. Lekker bezig NS....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:43

Raar, hier worden onmiddelijk bussen ingezet op het moment van calamiteiten. Zelf meegemaakt dat er een stuk rails onder water stond ergens en plenty (touringcar) bussen stonden er bij het station ervoor te wachten om alle reizigers onmiddelijk om dat stuk heen te krijgen en dat scheelde echt maar weinig in reistijd omdat ze de tolweg namen. Die bussen reden af en aan, niemand hoefde te wachten. Zo van de trein in de bus.

Heb ik in Nederland ook meegemaakt met een losse bovenleiding, dus vroeger kon het wel, waarom nu dan niet?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:46

Lottexxx schreef:
Ik dacht dat je sowieso in de eerste klas mocht zitten als dat nergens anders meer kan.

Als het echt heel druk is, ga ik vaak gewoon daar zitten. Ook als het niet wordt omgeroepen.
Komt er een conducteur dan leg ik het netjes uit (ben ook hypermobiel) en vaak kom je er met een waarschuwing af en soms mag je blijven zitten. :)

Ik vind het wel fijn dat ze nu op de beeldschermen hebben "Niet alle beperkingen zijn direct zichtbaar" -O-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:46

dat gebeurt in nl ook nog steeds hoor :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:47

Het is heel wisselend wat de ns doet, we hebben hier een spoor tegenover dat favo is bij springers, de ene keer zitten de mensen uren in de trein te wachten tot ie schoon is en verder kan, de andere x komt er een bus om de mensen verder te brengen, ik woon hier nu meer dan 20 jaar ik ben er nog niet achter waarom de ene keer wel en de andere keer niet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:48

Sammie schreef:
dat gebeurt in nl ook nog steeds hoor :)

Okee, ik vond het al raar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:49

knollentuin schreef:
Het is heel wisselend wat de ns doet, we hebben hier een spoor tegenover dat favo is bij springers, de ene keer zitten de mensen uren in de trein te wachten tot ie schoon is en verder kan, de andere x komt er een bus om de mensen verder te brengen, ik woon hier nu meer dan 20 jaar ik ben er nog niet achter waarom de ene keer wel en de andere keer niet

Dat is helemaal bizar.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:53

Lusitana schreef:
Overigens is doordeweeks in de werkstad blijven en in het weekeinde naar huis ook een optie.

Als ik 1 dag naar Utrecht moet ga ik niet daar blijven ;) En bij flex heb je ook afspraken staan met collega's op een bepaald tijdstip.

Overigens om terug te gaan naar het onderwerp: Ja, ik sta mijn plaats wel af. Heb zelf ook weleens een reis gehad van 2 uur waarna ik na een tijdje toch gewoon maar op de grond ben gaan zitten. Uiteindelijk gaat het lijf toch zeer doen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:08

Dit is dus de reden dat ik nooit langere afstanden met het Ov reis zonder m'n zuca. Het koffertje wat ook een krukje is.

Afbeelding

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:11

ik zit ook regelmatig in een vol gepropte trein en dan zijn ook idd de eerste klassen helemaal leeg ! ik vind dat de ns of minder 1e klassen in een trein moet doen of mensen gewoon eerste klas laten zitten als het echt zo vol is . ik zat ooit in een trein echt overvol en toen mochten we wel eerste klas zitten ..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:27

Het is toch te gek voor woorden dat je zelf geld bovenop je kaartje moet leggen wil je verzekerd zijn voor een zitplaats. Het Ov is al duur genoeg

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:09

Ns sucks :j moet nodig wat doen aan hun beleid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:12

vuurneon schreef:
Ns sucks :j moet nodig wat doen aan hun beleid.

Idd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:22

purny schreef:
Het is toch te gek voor woorden dat je zelf geld bovenop je kaartje moet leggen wil je verzekerd zijn voor een zitplaats. Het Ov is al duur genoeg

Je betaald niet voor je zitplaats, je betaald voor je reis.
Dat is het grootte verschil :)

Overigens, toen ik nog op krukken liep ging ik als de trein vol zat ook gewoon eerste klas zitten, ik ben er nooit op aangesproken, maar ik herken het wel heel erg dat mensen je staan aan te kijken als of je melaats bent als je vraagt of je op hun plek mag zitten omdat je niet kan staan.
Zelf met krukken zeiden sommige mensen gewoon bikkelhard nee.
Tegenwoordig loop ik zonder krukken, maar is mijn enkel zo zwak dat ik gewoon niet langdurig in bewegende dingen kan staan. trein gaat nog redelijk, bus is een ramp :(
Echter neem ik dat voor lief. Ik kies er immers zelf voor om tijdens dat tijdstip te reizen.
En vaak zat heb ik wel een plekje verovert :)

Ik snap echter wel dat het vervelend is, ik vraag mij alleen af of er uberhaubt wel een regeling te treffen is hierin.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:27

Dure staanplaats dan

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:33

Lottexxx schreef:
Ik dacht dat je sowieso in de eerste klas mocht zitten als dat nergens anders meer kan.

:j Dat zeggen veel conducteurs hier ook, wij doen dat dus meestal ook gewoon :+ Maar da's wel als het ècht vol is...
Moeten ze in spitsuren maar meer 2eklas coupés beschikbaar stellen hoor, het is àltijd te krap..
Heb nog nooit te horen gekregen dat het niet mocht, trouwens.. ;)